Aajattelin lähteä kyselemään että mahtaakohan nykypäivänä taloushallinonmerkonomi päästä nykyään mihinkään hommiin ku tuntuu että tradenomeillekkaan ei riitä paikkoja.. valmistun pian taloushallinnon merkonomiksi ja kiinnostaa tietää että onko niitä töitä edes ylipäätään mahdollista saada? voisin toki mennä opiskelemaan tradenomiksi ei vaan oikeen innosta toi opintotuella itteään kiduttaminen.. ja vielä kun tradenomeillekkaan ei tunnu olevan paikkoja tarpeeksi..
Merkonomien työtehtävät
27
12543
Vastaukset
- jack frost
putkimiehistä ja levyseppähitsaajista on kuulemma ny kova kysyntä.. ja palkatki kaks kertaa isommat ku merkonomeilla.
- jaana
Ei kannata opiskella merkonomiksi. Ainakaan toimistotyötä et tule saamaan, kun tradenomeillekin tekee tiukkaa. Nykyisin on menty vähän siihen, että tradenomi=merkonomi. Oikeastaan voisi lopettaa koko merkonomien koulutuksen. Toisaalta ainakin täällä pohjoisemmassa heitä on paljon kaupan alalla myyjinä tai kassoina. Jos vaan jokin toinen ala kiinnostaa, niin kannattaa hakeutua sinne.
- nomi
No jaa, en nyt menis noin yleistämään. Itse olen v. 85 merkonomi, koko ajan ollut töitä ja tällä hetkellä vaativissa taloushallinnon töissä n. kahden vuoden ajan. Palkka on hyvä, itsenäinen ja haastava työ. Enkä ole päässyt suhteilla. Töitä hakiessakin paljon persoona ratkaisee monesti enemmän kuin koulutus. ps. Olen muuten pahimmalla työttömyysalueella Itä-Suomessa.
- jaanuska
nomi kirjoitti:
No jaa, en nyt menis noin yleistämään. Itse olen v. 85 merkonomi, koko ajan ollut töitä ja tällä hetkellä vaativissa taloushallinnon töissä n. kahden vuoden ajan. Palkka on hyvä, itsenäinen ja haastava työ. Enkä ole päässyt suhteilla. Töitä hakiessakin paljon persoona ratkaisee monesti enemmän kuin koulutus. ps. Olen muuten pahimmalla työttömyysalueella Itä-Suomessa.
Kyllähän tilanne oli v.85 aivan toinen kuin nyt. Silloin merkonomitkin olivat kova sana työelämässä. Nyt ei meinaa KTM tutkintokaan riittää. Työkokemus ratkaiseen eniten.
- merkonomi
jaanuska kirjoitti:
Kyllähän tilanne oli v.85 aivan toinen kuin nyt. Silloin merkonomitkin olivat kova sana työelämässä. Nyt ei meinaa KTM tutkintokaan riittää. Työkokemus ratkaiseen eniten.
En ehkä ilmaissut kirjoituksessani tarkkaan, että olen siis noin kaksi vuotta sitten aloittanut täysin uudessa yrityksessä työt, joten 2000-luvulla eletään. Olet oikeassa, että työkokemus ratkaisee paljon samoin kuin ihmisen persoona.
- minna
Taidat ite olla vaan kateellinen niille jolla on koulutusta ku tuolla lailla pitää haukkua merkonomeja. Eikö se oo sama juttu kaikilla aloilla...Vaikka olisit kuinka hyvin koulutettu miltä tahansa alalta, ei se silti lupaa sulle töitä.. Se on ihan hakijasta kiinni.. Eikä merkonomi ole lähelläkään tradenomin tutkintoa..Ite oon merkonomi ja tradenomi...Merkonomin tutkintoni on aivan eri alaa mitä tradenomin tutkintoni. En olisi millään voinut päästä merkonomin paperereillani nykyiseen IT alan työpaikkaani...että ikinä ei voi yleistää!
- Jaana
minna kirjoitti:
Taidat ite olla vaan kateellinen niille jolla on koulutusta ku tuolla lailla pitää haukkua merkonomeja. Eikö se oo sama juttu kaikilla aloilla...Vaikka olisit kuinka hyvin koulutettu miltä tahansa alalta, ei se silti lupaa sulle töitä.. Se on ihan hakijasta kiinni.. Eikä merkonomi ole lähelläkään tradenomin tutkintoa..Ite oon merkonomi ja tradenomi...Merkonomin tutkintoni on aivan eri alaa mitä tradenomin tutkintoni. En olisi millään voinut päästä merkonomin paperereillani nykyiseen IT alan työpaikkaani...että ikinä ei voi yleistää!
Joo, en ole itse merkonomi. Enkä todellakaan kateellinen kyseisen tutkinnon suorittaneille. Mielestäni merkonomiksi pääsee lukemaan kuka tahansa, sisäänpääsyyn ei paljoa vaadita.
- fobi
Jaana kirjoitti:
Joo, en ole itse merkonomi. Enkä todellakaan kateellinen kyseisen tutkinnon suorittaneille. Mielestäni merkonomiksi pääsee lukemaan kuka tahansa, sisäänpääsyyn ei paljoa vaadita.
Noin kommentoi vain ihminen, joka itse ei ole päässyt kyseisiä opintoja suorittamaan tai ei ole läpäissyt ko tutkintoa.
- Hägä
Itse valmistuin taloushallinon merkonomiksi 2002 ja heti työttömyyskortistoon. Parin kuukauden päästä pääsin kaupan kassalle. Armeija alkoi tammikuussa 2003 ja samalla oli opiskelupaikka AMK:ssa odottamassa. Eli aloitin opiskelut AMK:ssa syksyllä 2003.
Eka vuosi merkonomille AMK:ssa on vanhojen vitsien kertausta, motivaatio lähellä nollaa. Toisena vuotena rupeaa tulemaa uutta asiaa, itse opiskelen Heliassa ulkomaankauppaa, täysin uutta asiaa.
Kuulemma tällä sektorilla on pulaa osaajista... menee ja tiedä.
Summa summarum: tradenomit tekevät töitä, jota merkonomit teki 10 vuotta sitten. Merkonomit tekevät töitä, jota tekivät peruskoulun käyneet 10 vuotta sitten. - VALITETTAVASTI !! - eskou
Merkonomitutkinto on käytännöllinen, ja sen suorittaneita on päässyt hyviin asemiin nykyäänkin. Omalla työpaikallani vuokratyöläisenä aloittanut miesmerkonomi eteni pari vuotta sitten ryhmäpäälliköksi. Myös merkantti on firmassamme edennyt erityisasiantuntijaksi. Akateemiset toopet (itse kuulun VTM:na myös heihin) olemme rividuunareita eli teemme merkonomipomomme käskyjen mukaan. Turha koulutus tämä akateeminen tutkinto, epäkäytännöllinen ja paska...
- jepjep
nyt tulee taas kahta eri mielipidettä..noh paljon se varmaan on tuuristakin kiinni mihin työhön/firmaan saattuu päätymään..ei vaan haluais opiskella turhaan tradenomiksi... varsinkin ku se opintotuki ei houkuta yhtään..tosin ei se opiskelu ikinä varmaan hukkaan mene mutta olis se kiva päästä jo jotain tienaamaankin =)
- Merkonomi-Tradenomi
jepjep kirjoitti:
nyt tulee taas kahta eri mielipidettä..noh paljon se varmaan on tuuristakin kiinni mihin työhön/firmaan saattuu päätymään..ei vaan haluais opiskella turhaan tradenomiksi... varsinkin ku se opintotuki ei houkuta yhtään..tosin ei se opiskelu ikinä varmaan hukkaan mene mutta olis se kiva päästä jo jotain tienaamaankin =)
Kummatkin koulutukset on.
Merkonimina aloitin toimistohommat, ensin vähän tietenkin alemmalla palkalla ja hanttihommissa ja sitten etenin. Tradenomiksi luin, mutta ura olisi kyllä khittynyt ilman sitäkin.
Tsemppiä duunin hakuun, ja muista ei "kersantiksi päästä ennen kun alkokas aika on ohi". - joona
jepjep kirjoitti:
Kyllä nykyisin vaaditaan se korkeakoulututkinto aika moneen paikkaan. Kyllä varmasti osa pääsee etenemään urallaan pelkillä merkonomin papereilla, mutta helppoa se ei ole. Työkkärissä tuskailivat, että mihin ihmeeseen he pistävät kaikki merkonomit. Kun töitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla.
- Merkonomi
joona kirjoitti:
Kyllä nykyisin vaaditaan se korkeakoulututkinto aika moneen paikkaan. Kyllä varmasti osa pääsee etenemään urallaan pelkillä merkonomin papereilla, mutta helppoa se ei ole. Työkkärissä tuskailivat, että mihin ihmeeseen he pistävät kaikki merkonomit. Kun töitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla.
Valmistuin merkonomiksi (yo) -98. Pääsin heti töihin ja työkokemusta erilaisista hommista (mm. toimistotyöt, logistiikka, myyntisihteerin työ ja myös esimiestehtävät. Työkokemusta on nyt siis kertynyt n. 7 vuotta. Nyt haen toista työpaikkaa ja kilpailen samoista tehtävistä tradenomien kanssa.
Jos nyt pitäisi valita niin kovan kilpailun takia lukisin varmaan mieluummin tradenomiksi. Tällä hetkellä en tosiaan haluaisi olla vastavalmistuneen merkonomin pöksyissä!
- säkä
Itse valmistuin -04 taloushallinnon merkonomiksi. Kaksi viikkoa olin työttömänä, mutta sitten pääsin asiakaspalvelutehtäviin loppukesäksi. Sitten olin jälleen työttömänä. Maaliskuun lopulla pääsin lopulta toimistosihteeriksi, vuoden määräaikaisena (paikka ei ollut yleisessä haussa, vaan haastattelu käsky kävi työkkäristä).
Ikävä kyllä työilmapiiri on huono, enkä viihdy töissä, mutta pakko jaksaa, kun ei merkonomina noita töitä ole tarjolla ilman kunnon työkokemusta (työharjoittelut eivät tunnu painavan työnantajien vaa'assa paljoa). Nyt suunnittelen avoimeen yliopistoon menemistä (laskentalinjalle) töiden ohella, jos vaikka sen tutkinto auttaisi saamaan mielekkäämmän työn. Vaikka en ole varma onko siitäkään mitään hyötyä (ainahan voi uneksia). Toinen vaihtoehto OLI tradenomin aikuis-/iltaopiskelut, mutta.... - merkonomi98
Hei!
Töihin kyllä pääsee kun vain hakee eri paikkoja. Persoona vaikuttaa eniten.
Itse valmistuin merkonomiksi toimistopalvelujen ja tietohallinnon linjalta 1998. Töissä olen ollut kohta 5 vuotta eri paikossa, tässä viimeisimmässä olen ollut jo kohta 3,5 vuotta.
Aloitin työharjoitteluilla, välillä olin työtön, sitten kävin vielä oppisopimuksen lisäkoulutuksella toimistotyöntekijäksi (vaikka merkonomi jo olinkin) siitä sai palkkaa ja kielitutkinnot ilmaiseksi =) lisäksi kävin vielä vientisihteeriksi johon vaadittiin merkonomin tai tradenomin tutkinto (6kk:n kurssi).
Toki tradenomeilla on parempi palkka kuin merkonomeilla, mutta kun työnantaja katsoo vasta valmistunutta tradenomia tai merkonomia jolla on monen vuoden työkokemus hän ottaa merkonomin töihin mielummin (kokemusta löytyy).
Tsemppiä sulle! Töitä riittää, jos haluat palkan nousun sitten lue tradenomiksi sekin on ihan hyvä vaihtoehto. Tai ole töissä pari vuotta ja sitten kohota ammattiasi =)- merkonomi98
Sun kannattaa hakea töitä eri virastoista ja kunnilta/kaupungeilta (esim. työvoimatoimisto, poliisilaitos, kaupungintalo, kunnantoimisto, eri koulut, tilitoimistot jne...) niistä saat parhaiten töitä. Kaupan kassaksi ei kannata mennä, paitsi jos tykkää kyseisestä työstä.
- merkonomi
Mielestäni palkoissakaan kyllä ei hurjia eroja ole merkonomien ja tradenomien kesken (harva tradenomikaan tällä seuduin saa tral:n suositusta 2000/kk). Itse olen merkonomi ollut samassa paikassa toimistosihteerinä noin pari vuotta ja palkka n. 1850/kk. Työskentelen Itä-Suomessa, jossa palkkataso vielä alhaisempi kuin pk-seudulla. Kyllä työnantaja on valmis maksamaan taitavalle merkonomillekin kunnon palkkaa.
- ukkovaan
Vaimoni tienaa merkonomina n. 2500 e/kk assistenttina järjestössä. Fiksu ihminen vaikka itse sanonkin, tulee toimeen ihmisten kanssa, ja tekee laaja-alaista työnkuvaa, ja pitkä työkokemus. Ihan hyvin, itse en tienaa juuri enempää ja olen henk.koht.ominaisuuksiltani häneen verrattuna aikas toope...
- JepJep
no kiitos vaan kaikille vastanneille tästä oli paljon apua ja anto aika paljon uskoa tulevaisuuteen. saa kommentoida rohkeesti lisääkin..
- j----,,,----
JepJep kirjoitti:
no kiitos vaan kaikille vastanneille tästä oli paljon apua ja anto aika paljon uskoa tulevaisuuteen. saa kommentoida rohkeesti lisääkin..
Meilläpäin ainakin työkkärin täti tuskaili, että mihinkä näitten merkonomien kanssa joudutaan. Heitä kun on kortistossa todella paljon.
Kysyin ihan mielenkiinnosta, että mitä aloja on eniten edustettuina. - jouni
j----,,,---- kirjoitti:
Meilläpäin ainakin työkkärin täti tuskaili, että mihinkä näitten merkonomien kanssa joudutaan. Heitä kun on kortistossa todella paljon.
Kysyin ihan mielenkiinnosta, että mitä aloja on eniten edustettuina.heh. hauskaa on täältä lukea kyllä näitä. se on ihan ihmisestä kiinni että miten saa noita työpaikkoja. Ainakin minun merkonomi tuttuni ovat päässeet hyvin työelämään ja ihan esimiestehtäviin asti. ei ole paljoa väliä onko tradenomi vai merkonomi kun hakee töitä, se on aivan persoonasta kiinni ja työkokemuksesta.
- täysin
jouni kirjoitti:
heh. hauskaa on täältä lukea kyllä näitä. se on ihan ihmisestä kiinni että miten saa noita työpaikkoja. Ainakin minun merkonomi tuttuni ovat päässeet hyvin työelämään ja ihan esimiestehtäviin asti. ei ole paljoa väliä onko tradenomi vai merkonomi kun hakee töitä, se on aivan persoonasta kiinni ja työkokemuksesta.
samaa mieltä kanssasi. Persoona ja työkokemus ratkaisee, ei niillä papereilla töitä tehdä. Joka työ täytyy kuitenkin kokemuksen kautta oppia, sitä eivät koulut vielä voi täysin opettaa.
- merkonomi..
täysin kirjoitti:
samaa mieltä kanssasi. Persoona ja työkokemus ratkaisee, ei niillä papereilla töitä tehdä. Joka työ täytyy kuitenkin kokemuksen kautta oppia, sitä eivät koulut vielä voi täysin opettaa.
koulutus on vain se pohja.. niin suuri osa taidoista on itsestään kiinni, voihan joku tollo mennä opiskelemaan tradenomiksi, opiskelut menee päin p.....tä, jolloin nopeasti oppiva ja fiksu merkonomi on paljon parempi työntekijä kuin tradenomi. paperit pitää jostain olla, mutta olen erittäin samaa mieltä kanssasi, että persoona vaikuttaa, ja paljon!!
- Maikki
Itse olen ollut mm. projektiassarina, projektipäällikkönä (vakkarina yksityisessä, isossa kansainvälisessä firmassa), nyttoimistosihteerinä (kunnassa, eläkevirka).
Reipas asenne ja tietotekniikan hallinta auttaa.
Palkkahaitari on ollut 1500 - 2600 euroon eli kyllä töitä on merkonomeille, jos aktiivisesti hakee. Viimeiseen työhöni siirryin 2004, joten kyllä tällä koulutuksella pärjää. - yksi kaveri
Lähimmissä tutuissa ei ole kuin yksi merkonomiksi valmistunut. Tämä henkilö kuitenkin sai jo hyvissä ajoin ennen valmistumistaan (3kk) vakituisen työpaikan pankista. Palkka minun korviin ihan mainio ja tuleva urakehitys loistava.
Tämä tuttavani on kuitenkin todella mahtava persoona ja kuin luotu kyseiselle alalle. Niin asiakaslähtöinen ja palvelualtis, että toista saa todella hakea. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on hyvin pitkälti persoona, joka ratkaisee etenkin työpaikan haussa. - Frida
Valmistuin kolme vuotta sitten taloushallinon yo-meroniksi ja siitä lähtien olen hakenut töitä. Viime helmikuussa tärppäs ja sain määräaikaisen työn vuodeksi. Olen opiskellut kolme vuotta tradenomiksi ja kohta valmistun, joten nyt kuvittelisin saavani hieman helpommin töitä, kun työkokemustakin alalta on :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801