Punainen Pelikaani 2/2023

Anonyymi-ap

Lehti löytyi jo eilen kaupasta, joten ostin sen, vaikka se ei ollut vielä ilmestynyt. Toivon tähän keskustelua vihjevastausssnapareista enkä mitään lähetäminullekuvaniinkatsonhippaleikkejä. Jos tälläistä esiintyy halveksin sitä välittömästi suuresti. Onko tämä nyt ymmärretty?

96

2690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä se vasta päsmäröintiä onkin!

      • Anonyymi

        Tietenkin on. Kai täällä muutkin saa päsmäröidä.


    • Kirjoittajalla pukkaa siansaksaa sekä kielioppivirhe - ei tosin yhtä pahasti siansaksaa kuin monesti minulla.

      • Anonyymi

        Kehtastkn kirjoittaa noin!


    • Anonyymi

      Vaikeuksien kautta voittoon.

    • Anonyymi

      Taas lehti täynnä Vuokilan mukakakkosia. En kohta enää osta ikinä pupea.

      • Tapio-Huuhaa

        Joskus lehteä ostaneena tunne oli joskus sama. Kun lehteen on pakko saada tietty määrä ristikoita, Vuokila väsää niitä itse, mutta ei ainakaan joka ristikon kohdalla yhtä suurella panostuksella kuin IS:ään.


      • Saman suuntausen kommentin sain foorumiini.

        "Paljon on Vuokilan helpohkoja tällä(kin) kertaa."

        Siihen vastasin:

        Näinhän se yleensä on. Enimmillään Vuokilan osuus kaikista tehtävistä on ollut n. 40% ja tyypillinen osuus on n. 35%. 1-2 tähden ristikoissa Vuokilan osuus lienee vielä suurempi, kaiketi yli puolet. Kohtuuosuus kaikista ristikoista olisi minusta 25%.

        Pari kertaa minusta Vuokilan 2½ oli todellisuudessa 1½. Hänen helpommiksi merkityt ristikot olivat vaikeampia. Uskoisin, että Vuokila itsekin haluaisi muiden osuuden olevan suurempi kuin nykyisin. Mutta kun ei muilta tule tarpeeksi, hän tekee itse täytettä.

        Olen saanut mielikuvan, että lehteä tehtäisiin tappiolla lähinnä palveluna ratkojille. Jos lehti tehdään tappiolla, kyse voi olla myös siitä, että Vuokila ei halua juuri maksaa kakkosista vaan tekee ne suurelta osin itse. Olen saanut kuvan, että osittain lehti kootaan talkootyönä, jolloin kaikille ristikoista ei makseta mitään.

        Ihan selvän täytteen voisi ohittaakin kun kokee jonkun ristikon sellaisena olevan. Eikö tärkeintä ole ne itselle mieluisat ristikot? Vain pyyhkeen tai pienen rahapalkinnon mahdollisen saamisen vuoksi ristikoita ei mielestäni kannata ratkoa. Nauttii niistä, mistä aidosti pitää ja hyppää yli ne, mistä ei pidä.

        Verrattuna IS:n viikonloppulehden ostamiseen (hinta 3,20 €) ristikoiden takia PuPe on halpa, vaikka ei kaikki ristikoita ratkoisikaan. Yhden PuPen irtonumeron hinnalla (4,90 €) ei saa yleensä kahta kovista. IS:n viikonloppunumerossa on keskivaikeina tai vaikeina tehtävinä Mantan valinta viikonvaihteeksi, Kovis, Tavis, Piilis, Kääntis ja Ristis. Hinta huomioituna PuPen irtonumeron hinnalla saa 8 kpl ristikoita. Itselle olisi vähemmän, sillä en Mantaa aina ratko enkä nykyisin koskaan Rististä. Itselleni siis olisi vertailukelpoinen lukema kuusi ristikkoa. Digiversio on halvempi ja siinä koko viikon tehtävät maksaa jatkuvana kestotilauksena 2,28 € (kuukausihinta 9,95 €).


      • Sain vielä jatkoa

        "10 Vuokilaa, jotka lähes kaikki olivat selvästi helpompia, lähes läpikirjoitettavia. Eli ei mua haittaa Ekien suuri määrä, vaan lähinnä helppous."

        Tuo on jotensakin sama asia eri sanoin.



    • Näen paljon vaivaa minulle löhetettyjen kuvien kanssa, mitä myös monet arvostavat.

      Alla linkki videoon, mitä joudun usein tekemään.
      https://youtu.be/034LOmjqJa8

    • Anonyymi

      On kyllä ihana ratkoa pupea, kun Keisari ei pääse sotkemaan ratkontaa hippaleikeillä ja paljastuksilla. Nytkin pilasi IS-koviksen ratkonnan tahallaan - piti päästä pätemään oikein usean viestin verran.

      • Minä en paljastele palkintoristikouden ratkaisusanoja, mutta jos joku ne on jo paljastanut (täysin oikein kirjoitettuna tai vähän väärin kirjoitettuna), saatan niitä kommentoida.

        Halusin viimeksi auttaa erästä IS:n ratkojaa antamalla yleisesti pientä apua ja kysyjälle linkin, jonka avulla voi oikaista ilman, että spoilaa kaikkien ratkontaa,

        VPT-henkilä tuli spoilaamaan kaikkien niiden ratkontaa, joille ristikko oli kesken.

        Kyllä täällä PuPen suhteen mentaliteetti on spoilata ihan varta vasten toisten ratkontaa. Moista spoilaamista yritän välttää. Tämä foorumihan on spoilaajien temmellyskenttä.

        Varsin naurettava kommentti spoilaamisesta ottaen huomioon, miten täällä ratkontoja oikein urakalla tahallaan spoilataan ja spoilaajia ylenpalttisesti kehutaan.


    • Mitenkähän lehdelle käy? Pitkään sitä on julkaistu. Toivoisi muunkin kuin Iisakin jäävän useita koviksia sisältäväksi lehdeksi.

      Vuositilauksen hinta on kyllä halpa. Kun otetaan pois paino- ja lähetyskulut sekä ALV, eipä siitä paljoa mitään Sanarisille jää. Paljon enemmän jäisi tuottoa, jos vuosikertatilaus olisi digilehti, sillä paino- ja jakelukulut jäisivät pois, mikäli itse hoitaa jakelun. Digilehteen ainakin voisi tehdä myös korjaukset ainakin jos itse hoitaa jakelun. Muiden hoidossa digijakelukin tuo kustannuksia ja korjausten tekokin hankaloituu.

      Miten markkinoida asiaa ja miten motivoida ratkojia, onkin sitten toinen juttu.

      Sanasepot-kehdessä on ymmärtääkseni harrastajien laatimia ristikoita. Voisiko Eki avata laatijakuntaa ja omien kakkostensa sijaan tarjota tilaa tulokkaille?

    • Anonyymi

      Lähteenmäki s. 32

      Miehiä kansainvälisin nimin, kopioin ja itse laskuni maksan mä kerran. Saa auttaa, kiitos!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Voi antaa myös suorat vastaukset. En jaksa punnertaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika sisäänpäinlämpiävä lause tuo viimeinen.

        Vahingossa väärä sijamuoto.
        P.o. "Mutta jos haluat suoraan ratkaisusanat, en auta."
        Minulla on tästä Google Drivessa uskoakseni oikein ratkottu kopio.


      • Anonyymi

        Emilit, monentaa ja pulittaa. Ole hyvä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emilit, monentaa ja pulittaa. Ole hyvä!

        KIITOS!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emilit, monentaa ja pulittaa. Ole hyvä!

        Kiitos, täällä sama kohta tökki myös, näin se homma toimii ilman hippaleikkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, täällä sama kohta tökki myös, näin se homma toimii ilman hippaleikkejä.

        Iso peukku tälle!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, täällä sama kohta tökki myös, näin se homma toimii ilman hippaleikkejä.

        Minä olen PuPen suhteen viime vuosien aikana auttanut "hippaleikeillä" enemmän kuin mitä täällä on kysytty eivätkä sivujeni käyttäjät täältä apua halua tulla hakemaankaan. Mutta en minä suoria vastauksia täällä voi estääkään.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minä olen PuPen suhteen viime vuosien aikana auttanut "hippaleikeillä" enemmän kuin mitä täällä on kysytty eivätkä sivujeni käyttäjät täältä apua halua tulla hakemaankaan. Mutta en minä suoria vastauksia täällä voi estääkään.

        Tuota, voisitko sitten pysyä siellä omilla sivuillasi, joilla voit kuningastella vapaasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota, voisitko sitten pysyä siellä omilla sivuillasi, joilla voit kuningastella vapaasti?

        Lähteenmäki sivu 32: Kertoisikohan joku ihana ratkoja pääkuvasta tulevat sanat!
        Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähteenmäki sivu 32: Kertoisikohan joku ihana ratkoja pääkuvasta tulevat sanat!
        Kiitos!

        Taivahan tosi, on näkymänä korona lumoava.


      • Anonyymi

        Suuret kiitokset vastaajalle!
        Täällä ollaan ainakin nyt tosi hyvällä milellä ja yritetään rämpiä taas Lähteenmäkeä eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuret kiitokset vastaajalle!
        Täällä ollaan ainakin nyt tosi hyvällä milellä ja yritetään rämpiä taas Lähteenmäkeä eteenpäin.

        Lähteenmäki s. 32:
        Vieläköhän saisi apua kohtiin:
        Mun eukkoni on maalla....... sekä
        Siis sulle täällä paikka voisi olla.......
        Tuhannet kiitokset rohkealle ratkojalle jo etukäteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähteenmäki s. 32:
        Vieläköhän saisi apua kohtiin:
        Mun eukkoni on maalla....... sekä
        Siis sulle täällä paikka voisi olla.......
        Tuhannet kiitokset rohkealle ratkojalle jo etukäteen!

        Mielestäni aviopuoliso ja perustella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni aviopuoliso ja perustella.

        Lähteenmäli sivu 32:
        Enpä keksi millään kohtaa TÄNNE PÄÄTTYVI TIE
        Vuosien harjoittelun jälkeen ja kiittäen kaikesta avustanne täällä ilmoitan täten saaneeni elämäni ensimmäisen Lähteenmäen valmiiksi!
        JIPPIII?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähteenmäli sivu 32:
        Enpä keksi millään kohtaa TÄNNE PÄÄTTYVI TIE
        Vuosien harjoittelun jälkeen ja kiittäen kaikesta avustanne täällä ilmoitan täten saaneeni elämäni ensimmäisen Lähteenmäen valmiiksi!
        JIPPIII?

        Huoma se varmaan on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoma se varmaan on.

        Sehän se on! Kiitokset!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoma se varmaan on.

        Vai olisko Rooma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähteenmäli sivu 32:
        Enpä keksi millään kohtaa TÄNNE PÄÄTTYVI TIE
        Vuosien harjoittelun jälkeen ja kiittäen kaikesta avustanne täällä ilmoitan täten saaneeni elämäni ensimmäisen Lähteenmäen valmiiksi!
        JIPPIII?

        Noin suuren määrän valmiita ratkaisusanoja saamisen jälkeen en itse voisi kirjoittaa, että että olisin itse ratkonut ristikon, mutta ethän niin väitäkään vaan kirjoiti, että sait töyteen - kimpparatkontahan tuo täyteen saaminen on ollut. Kimpassa toki voi ratkoa, mutta onko sdn paikka julkinen verkkosivu?


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Noin suuren määrän valmiita ratkaisusanoja saamisen jälkeen en itse voisi kirjoittaa, että että olisin itse ratkonut ristikon, mutta ethän niin väitäkään vaan kirjoiti, että sait töyteen - kimpparatkontahan tuo täyteen saaminen on ollut. Kimpassa toki voi ratkoa, mutta onko sdn paikka julkinen verkkosivu?

        En siis pysty ymmärtämään kovisristikon ratkojaa, joka iloitsee täyteen saamista, jos on saanut toisilta suuren määrän ratkaisusanoja valmiina.

        Toki ajattelen omalta kannaltani. En itse olisi koskaan vastaavassa tilanteessa voinut iloita ristikon täyteen saamista.

        Enimmillään pyysin vanhoissa PuPe-ristikoissa apua siten, että annoin listan muutamista ratkaisusanoista ja pyysin raakaamaan väärät pois. Itse koen auttaneeni muita ratkojia eniten sillä, että olen kertonut, mitä ratkonnassa on mennyt väärin.

        Harrastan "hippaleikkejä"siksi, että ratkoja voisi pienellä avulla itse keksiä ratkaisusanan ja hänelle jäisi asiasta mahdollisimman paljon onnistumisen iloa. Hyvin pientä suorien vastsusten pyytämistä vielä ymmärrän, mutta en suuren määrän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai olisko Rooma.

        No niinpäs onkin. Pahoittelut harhaanjohtamisesta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Noin suuren määrän valmiita ratkaisusanoja saamisen jälkeen en itse voisi kirjoittaa, että että olisin itse ratkonut ristikon, mutta ethän niin väitäkään vaan kirjoiti, että sait töyteen - kimpparatkontahan tuo täyteen saaminen on ollut. Kimpassa toki voi ratkoa, mutta onko sdn paikka julkinen verkkosivu?

        Toivottavasti kommentoija sai hyvöt kiksit, vaivauduttuaan Suoli24:een asti mollaamaan palstalla auttajiaan kiittänyt, tidtämöttä todellisten "oikeiden" vastausten mäörää. Ehkö omalla kökällö palstallakin voisi uudistsa jotain ... Onea harri!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti kommentoija sai hyvöt kiksit, vaivauduttuaan Suoli24:een asti mollaamaan palstalla auttajiaan kiittänyt, tidtämöttä todellisten "oikeiden" vastausten mäörää. Ehkö omalla kökällö palstallakin voisi uudistsa jotain ... Onea harri!

        Jos saa ratkaisulauseen valmiina se on erittäin epäreilua niitä kohtaan, jotka itse ovat sen ratkoneet osallistuaaksen palkintokisaan.

        Omalla sivustolla kamppailrn aina oikean tyylin kanssa, mutta pyrin välttämään kohtuutonta auttamista.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos saa ratkaisulauseen valmiina se on erittäin epäreilua niitä kohtaan, jotka itse ovat sen ratkoneet osallistuaaksen palkintokisaan.

        Omalla sivustolla kamppailrn aina oikean tyylin kanssa, mutta pyrin välttämään kohtuutonta auttamista.

        "Jos saa ratkaisulauseen valmiina"

        Noooh, sitten, JOS näin on tapahtunut. Tarina ei vaan kertonut. Huonot esitiedot. Antakee anteeksi!


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos saa ratkaisulauseen valmiina se on erittäin epäreilua niitä kohtaan, jotka itse ovat sen ratkoneet osallistuaaksen palkintokisaan.

        Omalla sivustolla kamppailrn aina oikean tyylin kanssa, mutta pyrin välttämään kohtuutonta auttamista.

        "itse ovat sen ratkoneet osallistuaaksen palkintokisaan."

        Nonniiin, nyt päästiinkin asiaan, eli hyvät kotiristikkoratkojat, jotka täältäkin joskus erehtyvät kysymään apuja (ei Magma-ammattilaiset), käsi sydänmelle:
        Kuinka monta kertaa esim. v. 2022 ristikkolehtien arvonta osui kohdalle ?
        Paljonko tuli nuoltua Suomen Postin epävarmoja arvomerkkejä?


    • Erkki vuokilan kakkosia on täällä nimitetty bulkiksi sekä mukakakakkosiksi. Fooruminen joku koki useimmat kakkoset lähes läpikirjoitettaviksi.

      Suomen kuvalehdessä on Ekin kakkosia. SK:n ristikoiden avulla voi saada käsityksen siitä, millaisina Vuokila katsoo oikeasti pitää kahden tähden ristikoina. Sivuilta voi saada ladattua ristikot ratkottaviksi.

      https://suomenkuvalehti.fi/avainsana/ristikot tai ePress saa ristikot ratkottavaksi.

      Ratko seuraavat ristikot vertaillaksesi ristikoita:
      Seuraavat saa ladattua SK:n sivuulta:

      SK 25-26-2022

      SK 46/2022

      SK 5/2023

      SK 7/2023

      Myös IS MaanantaiKESKIS-ristikot-ristikot käyvät vertailukohdiksi. Alla viisi viimeistä:

      19.12.2022, 9.1.2023, 23.1.2023, 6.2.2023, 20.2.2023

      • "Fooruminen joku koki useimmat kakkoset lähes läpikirjoitettaviksi."

        po.
        "Foorumissani joku koki useimmat kakkoset lähes läpikirjoitettaviksi." - siis piti kakkosiksi muita helpompina ja yleisesti liian helppoina. Sen kaltaisia kommentteja muistan joskus Sanarisin foorumissakin lukeneeni, mutta suurin kritiikki on tullut tässä foorumissa.


      • Myös 6.3.2023 MaanantaiKESKUS on Vuokilalta. Toivon vertailuja. SK:n ja IS:n kakkosissa Vuokila mielestöni osoittaa sen, mikä on hänen miekestään oikea vaikeustaso kakkosille. Jos PuPen kakkoset ovat em. lehtien kakkosia helpompia, Vuokila ei panosta ristikoihin ollenkaan vaan kaatii niitä puhtaasti täytteenä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myös 6.3.2023 MaanantaiKESKUS on Vuokilalta. Toivon vertailuja. SK:n ja IS:n kakkosissa Vuokila mielestöni osoittaa sen, mikä on hänen miekestään oikea vaikeustaso kakkosille. Jos PuPen kakkoset ovat em. lehtien kakkosia helpompia, Vuokila ei panosta ristikoihin ollenkaan vaan kaatii niitä puhtaasti täytteenä.

        Etkö voi oikolukea tekstejäs kun ne on niin naurettavia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö voi oikolukea tekstejäs kun ne on niin naurettavia?

        Oikoluku jää välillä tekemättä. Eri näppis hieman helpottaisi, jos sitä käyttäisi aina kun ei tarvitse Hackervs Keyboard -näppiksen erikoistoimintoja. Avussa Ekillä on eri linja. Kaksi palloa on vielä pehmis vastaten PuPessa 1- ja 1½-tasoista ristikkoa.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myös 6.3.2023 MaanantaiKESKUS on Vuokilalta. Toivon vertailuja. SK:n ja IS:n kakkosissa Vuokila mielestöni osoittaa sen, mikä on hänen miekestään oikea vaikeustaso kakkosille. Jos PuPen kakkoset ovat em. lehtien kakkosia helpompia, Vuokila ei panosta ristikoihin ollenkaan vaan kaatii niitä puhtaasti täytteenä.

        Eräs nettituttu vertaili ristikoita. Hän piti IS:n ja SK:n kakkosia kakkosina, mutta useimmat Ekit kakkoset olivat hänen mielestään 1½.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Eräs nettituttu vertaili ristikoita. Hän piti IS:n ja SK:n kakkosia kakkosina, mutta useimmat Ekit kakkoset olivat hänen mielestään 1½.

        Helpohkoa bulkkitavaraa Vuokilalta Punaisessa. Tiedä sitten pitääkö huhu paikkansa että ihan viime tipassa vääntää lehtiinsä omat ristikkonsa kauhealla tahdilla. Valitettavasti se näkyy laadussa. Eki on Pupen heikoin lenkki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helpohkoa bulkkitavaraa Vuokilalta Punaisessa. Tiedä sitten pitääkö huhu paikkansa että ihan viime tipassa vääntää lehtiinsä omat ristikkonsa kauhealla tahdilla. Valitettavasti se näkyy laadussa. Eki on Pupen heikoin lenkki.

        Noin todennäköisesti homma menee.

        Jos ajatellaan, että moni ostaa 3,20 € IS viikonlopun ja ratkoo 1-8 ristikkoa ostaen lehden kuitenkin ensisijaisesti koviksen takia, luulisi, että kovisten ystävät olisivat PuPesta ja Iisakista valmiit maksamaan enemmän. Silloin Eki ehkä motivoituisi panostamaan ristikoihin yhtä paljon kuin SK:n ja IS:n ristikoihin.

        Toki sitten olisi vaikea saada ihan uusia ratkojia.


    • Anonyymi

      Nyt on enää sivut 28 ja 29 (Hakonen/Pitkälä) ratkomatta. Voin antaa muihin täydellisiä ratkaisusanoja. Mitään hippaleikkejä ei tarvita.

      • Anonyymi

        Nyt on kaikki sokkokryptoa vaille ratkottu. Kysymyksiä peliin!


      • Aika itsevarmasti kirjoitettu - en noin uskaltaisi kirjoittaa, sillä virheitä voisi olla.

        Sitäpaitsi se, että kysyy ongelmakohdista, ei millään muotoa takaa, että ristikko on ratkottu oikein.

        Useampaankin kertaan käynyt niin, että ristikossa on ollut virheratkonta kohdassa, josta ei ole kysytty. Virheratkonta on vähän sattuman kauppaa tullut esille, kun toisslla on ollut eri ratkaisu.

        Jos oikeasti haluatte varmistua oikein ratkonnasts, muodostakaa ratkontapiiri ja hyödyntäkää Magmaa - siitä voi olla suuri apu virheratkontojen eliminoimisessa. Kokemusta asiasta on.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Aika itsevarmasti kirjoitettu - en noin uskaltaisi kirjoittaa, sillä virheitä voisi olla.

        Sitäpaitsi se, että kysyy ongelmakohdista, ei millään muotoa takaa, että ristikko on ratkottu oikein.

        Useampaankin kertaan käynyt niin, että ristikossa on ollut virheratkonta kohdassa, josta ei ole kysytty. Virheratkonta on vähän sattuman kauppaa tullut esille, kun toisslla on ollut eri ratkaisu.

        Jos oikeasti haluatte varmistua oikein ratkonnasts, muodostakaa ratkontapiiri ja hyödyntäkää Magmaa - siitä voi olla suuri apu virheratkontojen eliminoimisessa. Kokemusta asiasta on.

        Joku voi julkisesti luoda tällaisen ryhmän.

        Laita tyhjä Magmasivu esille julkisesti, esim. https://magma.com/d/ijhb84WEbi (osoite on toimimaton demo osoitteesta).

        Kerro, että siihen voi mennä laittamaan kommentteja "Ota minuun yhteyttä" tms.

        Saat tiedon kommentista s-postiisi. Jos kaveri on paikalla voiitte jakaa spostiosoitteita. Ennen kuin jakaa, kannattaa tarkistaa lataamalla sivu uudestasn, että paikalla ei ole muita.

        Voi myös keskustella, ketä muita voi piiriin kutsua.

        Normaalin s-postiosoitteen sijaan voi luoda vain ristikoissa käytetyn s-postiosoitteen, mutta sitä täytyy sitten erikseen seurata.

        Kun on saanut muutaman kaverin, voi jatkossa ryhmän kanssa jatkossa tsekata, onko ratkaisut samanlaisia.


    • Anonyymi

      Pitkällä s.29 tilalla idun perässä, en saa mitään järkevää sanaa siihen

      • Anonyymi

        Peltola(idun).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peltola(idun).

        Ok. mikäs sitten on "asema", kun itselläni oli siinä assa?
        Entä samassa ristikossa usein sokeria, huonolla ohi, kellertäviä, monikossa kannattavat aitoja, moni kuoleva, asuinpaikkasi tulee tänne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. mikäs sitten on "asema", kun itselläni oli siinä assa?
        Entä samassa ristikossa usein sokeria, huonolla ohi, kellertäviä, monikossa kannattavat aitoja, moni kuoleva, asuinpaikkasi tulee tänne?

        Apsi, desilitra, sihti, toffeet, estefanit, saamelaiskieli ja isolat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apsi, desilitra, sihti, toffeet, estefanit, saamelaiskieli ja isolat.

        Kiitos vastauksista!
        Läytyisikö vielä apuja: porukalla, remonteista ja tällä lista.
        Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Läytyisikö vielä apuja: porukalla, remonteista ja tällä lista.
        Kiitos!

        Illanistujaiset, lisävuokrat ja Schindler


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Illanistujaiset, lisävuokrat ja Schindler

        Vieläkö löytyisi apuja seuraaviin: tietokoneella ja huomaavan koiran suusta ?
        Nöyrät kiitokset! etukäteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö löytyisi apuja seuraaviin: tietokoneella ja huomaavan koiran suusta ?
        Nöyrät kiitokset! etukäteen!

        Softa ja kahluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Softa ja kahluu.

        Onko täällä palstalla kävijöiistä kukaan sellainen joka todella ratkoo IIsakin ristikoita?
        Pientä apua nyt tarvitsisin !



    • Anonyymi

      Löytyisikö apua s.26 seuraaviin: usein kurjista tutun kera, niistä pahaan alakynteen, lelu verhona, ahjoja...,yllä keskiviikko, kuvan kanssa kaupassa...

    • En oudä Viitamän ristikon vihjeitystä enkä kaikkia ratkaususanoja hyvinä.

      RUUDUSSA, T:LLÄ RUUDULLUSTAKIN

      Outo vihje, jos kyse jostakin tv:hen liittyvästä. Ruutu voi viitata muuhunkin kuin tv-ruutuun. Minusta kuitenkin kyseessä on sikäli erittäin huono vihje, sillä ratkoja joutunee googlailemaan ja arvuuttelemaan, mihin ihmeeseen laatija oikein viittaa. Eräät mahdolliset viittaukset ovat varsin kyseenalaisia suomalaiseen ristikkoon.

      JENKILLE PIAN
      Minusta ratkaisusana on hieman kyseenalainen suomenkieliseen ristikkoon.

      Vihjeistä KAKSI NÄPPÄINTÄ (LÄÄKE) eka vihje on turhan tietotekninen.

      • RUUDUSSA, T:LLÄ RUUDULLUSTAKIN ja KAKSI NÄPPÄINTÄ (LÄÄKE) oken keskustellut nettitutun kanssa eikä ainakaan hän em. vihjeitä hyvinä pidä. Minusta Sanaridin foirumissa saadut kehut eivät ole täysin ansaittuja.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        RUUDUSSA, T:LLÄ RUUDULLUSTAKIN ja KAKSI NÄPPÄINTÄ (LÄÄKE) oken keskustellut nettitutun kanssa eikä ainakaan hän em. vihjeitä hyvinä pidä. Minusta Sanaridin foirumissa saadut kehut eivät ole täysin ansaittuja.

        Torstaina 13.04. ilmestyy jo Punainen pelikaani 3/2023. Onkohan Tapsalta tulossa mitään kilpailua missä tietämällä tai oikein arvaamalla voittaa lahjakortin, jolla voi noutaa lähimmästä hyvin varustetusta lehtipisteestä kyseisen irtonumeron hitaasti heräilevää kevättä sulostuttamaan...


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        RUUDUSSA, T:LLÄ RUUDULLUSTAKIN ja KAKSI NÄPPÄINTÄ (LÄÄKE) oken keskustellut nettitutun kanssa eikä ainakaan hän em. vihjeitä hyvinä pidä. Minusta Sanaridin foirumissa saadut kehut eivät ole täysin ansaittuja.

        Kovasti samalla linjalla on Sanariksen palstalla Kritisoija. Huuhaan piti se päästä kertomaan! Pakkomielteinen tyyppi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti samalla linjalla on Sanariksen palstalla Kritisoija. Huuhaan piti se päästä kertomaan! Pakkomielteinen tyyppi!

        Vai Huuhaa taas rikkoo porttikieltoa. Kritiikille olisi vähän enemmän oikeutusta, jos edes maksaisi lehdestä, mutta ei, pummii sivustollaan muilta ristikoita ja sitten kokee oikeudekseen marista erinomaisen laadukkaasta ristikosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai Huuhaa taas rikkoo porttikieltoa. Kritiikille olisi vähän enemmän oikeutusta, jos edes maksaisi lehdestä, mutta ei, pummii sivustollaan muilta ristikoita ja sitten kokee oikeudekseen marista erinomaisen laadukkaasta ristikosta.

        Älkäähän nyt. Tänään on vaalipäiväkin. Ja sitten loppukevennys.

        Puhelin pirisee...

        - Sanna Marin
        - Onko pääministerillä?
        - En ole enää pääministeri, kuulemiin

        Hetken päästä puhelin soi uudestaan...

        - Sanna Marin
        - Oliko pääministerillä?
        - Minä en ole enää pääministeri!

        Taas menee hetki ja puhelin soi jälleen:

        - Sanna Marin
        - Onko pääministerillä?
        - Kuulkaas rouva! Te olette soittaneet jo useita kertoja, ja minä en ole enää pääministeri....
        - Ette niin, mutta kun se on niin kiva kuulla uudestaan ja uudestaan...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai Huuhaa taas rikkoo porttikieltoa. Kritiikille olisi vähän enemmän oikeutusta, jos edes maksaisi lehdestä, mutta ei, pummii sivustollaan muilta ristikoita ja sitten kokee oikeudekseen marista erinomaisen laadukkaasta ristikosta.

        Kritisoin. Minusta kaksi ratkaisusanaa on huonoja enkä pidä ristikkoa erityisen laadukkaana. Minusta kaksi ratkaisusanaa ovat Aulis-tasoa.

        Eki poisti kriittisen kommentin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai Huuhaa taas rikkoo porttikieltoa. Kritiikille olisi vähän enemmän oikeutusta, jos edes maksaisi lehdestä, mutta ei, pummii sivustollaan muilta ristikoita ja sitten kokee oikeudekseen marista erinomaisen laadukkaasta ristikosta.

        "pummii sivustollaan muilta ristikoita"

        Totuus on se, että hyvin vaihtelevasti niissä on minulle ratkottavaa.

        Joskus ratkottavaa ei ole yhtään vaan minulta vain pyydetään arvioimaan, onko ratkonta oikein.

        Joskun ratkottavaa on vain muutama ratkaisusana ja nekin yleensä siksi, että jollakin toiselle ratkojalle on ratkontavirheitä. Yleisesti ottaen suurin apu toisille ratkojille minulla on ollut ratkontavirheiden paljastajana.

        Melko harvoin itselle jää paljon ratkottavaa. Kieltämättä tällöin saa ilmaiseksi pohdittavaa.

        Keskimäärin ottaen pummaaminen on väärä ilmaisu. Auttaminen siksi, että on kaveripiiri, on päämotiivi.

        Satunnaisesti saan myös itse apua ristikko-ongelmiini, mikä on yksi motiivi apusivuston ylläpitoon.

        Aina ratkojat ovat saaneet minulta avun. Jos en itse ole kaikkea oivaltanut, olen Magmassa ongelmia selvittänyt. Muilta kuin Magman käyttöön suostuvilta ei tee mieli apua kysyä, mutta joskus olen muiltakin apua kysynyt, kun aina ei viitsi samoilta kysyä.

        Omiin ongelmakohtiini Magma on minulla ollut viime aikoina tärkein apu. Muutaman Magman käyttäjän kun vielä saisi, en mitään julkisia foorumeja omiin ongelmiini tarvitsisi koskaan.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kritisoin. Minusta kaksi ratkaisusanaa on huonoja enkä pidä ristikkoa erityisen laadukkaana. Minusta kaksi ratkaisusanaa ovat Aulis-tasoa.

        Eki poisti kriittisen kommentin.

        Minusta Ekillä ei ollut mitään sisällöllistä perustetta poistolle. Hän vain oletti kirjoittamakseni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai Huuhaa taas rikkoo porttikieltoa. Kritiikille olisi vähän enemmän oikeutusta, jos edes maksaisi lehdestä, mutta ei, pummii sivustollaan muilta ristikoita ja sitten kokee oikeudekseen marista erinomaisen laadukkaasta ristikosta.

        Poistetussa kommentissa joku kertoi, että Heidi-Hullu ilmiantoi minut. Jos kritisoin ja haluan esittää kritiikin myös Sanarisin foorumissa, ei kritiikkiä täällä voi esittää näemmä ollenkaan (ja voihan joku kritiikin foorumistanikin kaivaa). En maininnut mitä vihjeitä kritisoin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Poistetussa kommentissa joku kertoi, että Heidi-Hullu ilmiantoi minut. Jos kritisoin ja haluan esittää kritiikin myös Sanarisin foorumissa, ei kritiikkiä täällä voi esittää näemmä ollenkaan (ja voihan joku kritiikin foorumistanikin kaivaa). En maininnut mitä vihjeitä kritisoin.

        Mikä ihmeen tarve sinulla oli häiriköidä, kun olet porttikiellon saanut? Olet ihan käsittämätön vastarannankiiski joka suhteessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen tarve sinulla oli häiriköidä, kun olet porttikiellon saanut? Olet ihan käsittämätön vastarannankiiski joka suhteessa.

        Minusta happonen ei huomioinut ristikon heikkouksia. Harmitti kohtuuton ylistys.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minusta happonen ei huomioinut ristikon heikkouksia. Harmitti kohtuuton ylistys.

        Aika usein olet vedonnut juuri happosen mielipiteisiin saadakseni omillesi painoa. Nyt tuli sitten kylmä suihku.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minusta happonen ei huomioinut ristikon heikkouksia. Harmitti kohtuuton ylistys.

        Monen mielestä mestariteos, mutta sinun kriittinen silmäsi haluaa kitistä parista yksityiskohdasta. Haluatko muistuttaa laatijaa kuolevaisuudesta vai yritätkö päteä asiantuntevuudellasi? Olethan itsekin todennut, ettei ole helppo laatia täydellistä ristikkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monen mielestä mestariteos, mutta sinun kriittinen silmäsi haluaa kitistä parista yksityiskohdasta. Haluatko muistuttaa laatijaa kuolevaisuudesta vai yritätkö päteä asiantuntevuudellasi? Olethan itsekin todennut, ettei ole helppo laatia täydellistä ristikkoa.

        Ristikossa ei ole rakenteellusta haastetta ollenkaan. Jos ei ole mitään rakenteellista haastetta, huonoilta ratkaisusanoilta voisi välttyä. Rakenteellisesti haastavissa ristikoissa pari huonoa ratkaisusanaa olisi ymmärretyävissä - tosin Pallonen ei silloinkaan näin huonoja ratkaisusanoja ristikossaan hyväksyisi. Pelkää viitseliäisyyden tai osaamisen puutetta.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ristikossa ei ole rakenteellusta haastetta ollenkaan. Jos ei ole mitään rakenteellista haastetta, huonoilta ratkaisusanoilta voisi välttyä. Rakenteellisesti haastavissa ristikoissa pari huonoa ratkaisusanaa olisi ymmärretyävissä - tosin Pallonen ei silloinkaan näin huonoja ratkaisusanoja ristikossaan hyväksyisi. Pelkää viitseliäisyyden tai osaamisen puutetta.

        Ratksisusanojen keskipituus ylittää hitusen verran, 6,00:n, mutta kun ei ole mitään rakeellisia rajoittavia seikkoja, on paljon helpompi päästä 6,00 ylityksiin kuin haastavarakenteisissa ristikoissa. Rakenteellusesi Viitamäki ja Pitkälä menevät siitä, mistä aita on matalin, erityisesti Pitkälä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Poistetussa kommentissa joku kertoi, että Heidi-Hullu ilmiantoi minut. Jos kritisoin ja haluan esittää kritiikin myös Sanarisin foorumissa, ei kritiikkiä täällä voi esittää näemmä ollenkaan (ja voihan joku kritiikin foorumistanikin kaivaa). En maininnut mitä vihjeitä kritisoin.

        Heidi-Hullun toiminta tintuu oudolta. Toisinaan hän kopioi ajatuksiani Sabarisin foorumiin, mutta sitten kantelee, jos itse jotain nostan esille. Outoa kontrollointipyrkimystä.


    • Olen joskus harkinnut PuPen ostoa, mutta siinä on aika paljon ristikoita, joita ei viitsisi edes telkkua katsoessa ratkoa.

      Minulla ei ole kunnon skanneria digiversioiden tekemiseen. Jos joku skannaisi osan ristikoista ja Sanaris antaisi tilinumeron, voisin mahd. saamustani skannauksista maksaakin.

      Minusta vuositilaukset ovat Sanarisille melkoista hulluutta. Kai syynä on se, että pitää tarjota vaijeampia ristikoita sisältävä lehti, jotta olisi skaalaa ja voisi esitellä osaamista. Paljonkohan Eki saa PuPesta tappiota, jota pitää muulla tuotannolla kompensoida.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä ehdotus. Laita Ekille viestiä. Kyllä varmasti suostuu.


    • Anonyymi

      Osaisiko joku auttaa sanakäärmeen alkuun, mikä on Tuuri? Entäpä pinokkio! Toiseen suuntaan?

    • S. 32 Vihjeisiin HARTEILLA, kaivelee vanhat peitokset ja vihjekuvaan, jossa on puhekupla "Minkä vuojsi" ei olka saatu töysin hyväksyttävissä okevia ratjaisusanoja lainkaan. Kaikki vaihtoehdot tuntuvat tavalka tai toiselka vääriktä tai huonoilta.

      • Anonyymi

        Ristikossa on varmasti vähemmän virheitä kuin tuossa tekstissä!


      • Nettituttavani oli sitä mieltä, että mikään vaihtoehto ei ole täydellinen ja Sanarisin pitäisi hyväksyä kaksi ratkaisua. Tässä olen samaa mieltä nettituttuni kanssa.


      • Anonyymi

        Ja tämä kirjoittajanero kehtaa valittaa muiden mahdollisista virheistä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Nettituttavani oli sitä mieltä, että mikään vaihtoehto ei ole täydellinen ja Sanarisin pitäisi hyväksyä kaksi ratkaisua. Tässä olen samaa mieltä nettituttuni kanssa.

        Lähteenmäen tuo kohta oli outo. Vuokilan ristikot oli tylsiä, nopeaan kokoon kyhättyjä ja nopeaa ratkottavia, kun vertaa muihin kakstähtisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähteenmäen tuo kohta oli outo. Vuokilan ristikot oli tylsiä, nopeaan kokoon kyhättyjä ja nopeaa ratkottavia, kun vertaa muihin kakstähtisiin.

        Useimmat Vuokilan ristikot on todettu n. 1½-tasoisiksi. Toisaalta jos vertaa helppoihin ristikkolehtiin, PuPesta in moninkertainen ilo, vaikka jättäusi helpommat ratkomatta. Eihän Vuokila niinhin panosta yhtään mitään vaan ne ovat vain täytettä. Jotta panostaisi lehden hinta pitäisi olla vähintään kolminkertainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähteenmäen tuo kohta oli outo. Vuokilan ristikot oli tylsiä, nopeaan kokoon kyhättyjä ja nopeaa ratkottavia, kun vertaa muihin kakstähtisiin.

        "Kaivelee vanhat peitokset" luonteva ratkaisusana on tekijä/tekevä. Jos laittaa tekijän kokonaisuus on perin outo.
        Laatija on ajatellut todennäköisesti verbiä, jolle vihje olisi saanut olla hieman eri lailla muotoiltu''.
        "Kaivella vanhat peitokset" tulee luontevasti verbi.


    • Anonyymi

      Mikä on piilis C 5 pystysuoraan?

      • Jos kukaan ei täällä vastaa lähetä ristikko mulle katsottavaksi nii yritän antaa vinkin.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe