Ulosoton suojaosuus 2023

Anonyymi-ap

Toivon että tämä kokeilu jää pysyväksi. Nyt on varaa syödä joka päivä lämmin ruoka ja varaa myös lääkkeisiin joista osa on korvausten ulkopuolella Olen nuori skitsofreenikko ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Ruokajonot ovat kaukana eikä ole varaa matkustaa,pelkojen vuoksi käyn vain lähimmässä kaupassa. Tuntuu kuin taakka olisi pudonnut tänä vuonna harteilta kun saa syödäkseen.

17

1990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saat ilmeisesti myös työeläkettä, koska pelkistä Kelan tuista ei voi ulosmitata. Muutoinhan suojaosuuden nosto ei sinuun vaikuttaisi mitenkään. Luulisi kyllä, että sinulla olisi varaa maksaa myös ulosottoon, elleivät sitten sähkö- ja vuokrakulusi ole ylisuuret. Mihin rahasi menenevät? Lääkkeilläkin on vuosikulukatto. Tuhlailetko?

      • Anonyymi

        Työkyvyttömyyseläke on ulosmittauskelpoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyyseläke on ulosmittauskelpoinen.

        Riippuu kenen maksamaa on.

        Jos on Kelan maksamaa eli kansaneläkelain 3 luvun mukaista työkyvyttömyyseläkettä, niin silloin ei ole ulosmittauskelpoista.

        »Tämän lain mukaista etuutta ei saa ulosmitata.»

        Kansaneläkelaki 111 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070568#O6L15P111


      • Anonyymi

        En tuhlaile. Minulla on yksi lääke ei-korvattava ja hinta lähes 200e kuussa. Saan työeläkettä kyllä,olin työelämässä ennen kuin sairastuin. Siitä se ulosotto on vienytkin. Sairastumisen myötä luhistui moni asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyyseläke on ulosmittauskelpoinen.

        Kyllä vain kun minulle sen maksaa suurimmaksi osaksi KEVA. Saan toki eläkkeensaajan asumistukea mutta siinä eläke lasketaan bruttona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vain kun minulle sen maksaa suurimmaksi osaksi KEVA. Saan toki eläkkeensaajan asumistukea mutta siinä eläke lasketaan bruttona.

        Olisit ollut jo aikaisemmin oikeutettu korkeiden lääkemenojen takia ulosoton helpotuksiin.

        Toimentulotukea voi saada seuraaviiin lääkkeisiin:
        • sairausvakuutuslain mukaan korvattavat lääkevalmisteet, jotka ovat asiakkaalle
        korvattavia
        • ei-korvattavat lääkevalmisteet, jos lääkevalmisteen hinta ei ylitä 200:aa euroa/
        lääkepakkaus
        • itsehoitolääkkeet ja –valmisteet, jos valmisteella on tuotenumero.

        Lähde: Toimeentulotuen soveltamisohje https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf


    • Anonyymi

      Olin ilahtunut kuten sinäkin, kun sain hieman enemmän käteen kuin aikaisemmin suojaosuuden noston vuoksi. Sain ruokaa, todella, riittävästi ostettua. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Yhden kuukauden.
      Mutta sitten pamahti isot sähkölaskut. Oman talon sähkölasku on noin 750e kuussa. Sen lisäksi kallistuut bensa ja juu, ruoka.
      Koska pienestä eläkkeestä en pysty maksamaan enää ulosottoon, en edes sähkölaskuja, elän nyt perustoimeentulotuella. Eli 555.11e kuussa. Ei tämä nyt näin pitänyt mennä!

      • Anonyymi

        Ikävä kuulla. Toivon tilanteesi paranemista. Ajat ovat vaikeat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kuulla. Toivon tilanteesi paranemista. Ajat ovat vaikeat

        Kiitos. Aina köyhimmät joutuu maksumiehiksi, oli kyseessä sitten sota tai lama.
        Mutta lohdutan itseäni sillä, että EDES tiedän miten kivaa on olla rikkaampi :) Siis muistelen sitä mennyttä, tervettä (minäkin) ja työelämän aikaa, jolloin ei tarvinnut laskea ihan jokaista euroa. Psyyken päälle käy tämä kaikki.
        Omaa köyhyysaikaa on jo takana 10v. Ensin sairaana, sitten sairaana työmarkkinatuella, sitten työkyvyttömyyseläkkeellä, nyt jo vanhuus-. Ja aina nälkä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Aina köyhimmät joutuu maksumiehiksi, oli kyseessä sitten sota tai lama.
        Mutta lohdutan itseäni sillä, että EDES tiedän miten kivaa on olla rikkaampi :) Siis muistelen sitä mennyttä, tervettä (minäkin) ja työelämän aikaa, jolloin ei tarvinnut laskea ihan jokaista euroa. Psyyken päälle käy tämä kaikki.
        Omaa köyhyysaikaa on jo takana 10v. Ensin sairaana, sitten sairaana työmarkkinatuella, sitten työkyvyttömyyseläkkeellä, nyt jo vanhuus-. Ja aina nälkä!

        Aloittaja oli ottanut ilmeisesti kulutusluottoa terveenä ollessaan, eli ei silloinkaan pärjännyt omilla palkkatuloillaan, ja nyt haluaisi kaikki velat anteeksi, jotta ”köyhät eivät joutuisi taas maksumiehiksi”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja oli ottanut ilmeisesti kulutusluottoa terveenä ollessaan, eli ei silloinkaan pärjännyt omilla palkkatuloillaan, ja nyt haluaisi kaikki velat anteeksi, jotta ”köyhät eivät joutuisi taas maksumiehiksi”.

        Taisin sekoittaa aloittajan tähän toiseen, joka on kommentoinut näissä viimeisissä viesteissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisin sekoittaa aloittajan tähän toiseen, joka on kommentoinut näissä viimeisissä viesteissä.

        Palstan p*ska on saapunut näyttämölle.


    • Anonyymi

      PÄÄMINISTERI ORPON HALLITUKSEN LAINSÄÄDÄNTÖSUUNNITELMA

      Syysistuntokaudella 2023 eduskunnalle annettavat hallituksen esitykset

      viikko 41 HE laiksi ulosottokaaren 4 luvun 48 §:n muuttamisesta
      Ehdotettavalla lailla jatketaan ulosoton suojaosuuden korotuksen voimassaoloa toistaiseksi.

      • Anonyymi

        Tää kuulostaa hyvältä. 🙃


    • Anonyymi

      Vuosia sitten ulosotto hyökkäsi tilini kimppuun.
      Olin laitoshoidossa, ulosotossa, ja kun tuli vähän enemmän rahaa tilille, niin ulosotto jäädytti tilin, ja vei sieltä kaiken viimeistä senttiä myöten.
      Taisi olla laiton toimenpide ?

    • Anonyymi

      oletteko huomanneet ne jotka saatte ansiosidonnaista päivärahaa niin ainakin oulussa ulosotto on keksinyt että se on muutoin kuin määräajoin maksettavaa tuloa jossa ei oteta huomioon suojaosuutta varmaa tietoa että päiväraha on säännollisesti maksettavaa tuloa jossa otetaan suojaosuus huomioon (30vrk) tarkistakaa ulosottopäätös palkasta/toistuvaistulosta ja valittakaa päätöksestä kyseessä on määräajoin maksettava korvaus 30vrk toistuvaistuloa toistaiseksi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe