Pidättekö alppiruusuista?

MdK-MdK

Näin keväällä kun luonto on täynnä elinvoimaa, puhkeavia nuppuja ja paljon odotuksia tulevista kauneusalämyksistä, tuli mieleeni alppiruusut, joista on melkein mahdoton päästä eroon jos ne ovat saaneet hyvän kasvupaikan.
Ne kasvavat suotuisissa olosuhteissa puun korkuisiksi.

Olen käynyt muutaman kerran Sofierossa, nykyisen kuninkaamme isoisän kesälinnassa Helsingborgin ulkopuolella, missä on yli 10.000 alppiruusua, yli 320 eri lajiketta! Se on kauneuselämys vailla vertaa! Voin suositella jos satutte eksymään naapurimaassa etelä-Ruotsiin!

4

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellumari

      mutta ne ovat käsittääkseni aika talvenarkoja.
      Minun taloni ympärillä on puistoatsaleoita, mitkä ovat ehkä lähes samanlaisia.
      Kauniinpaa kukkaa ja runsaaammin kukkivaa Suomessa tuskin onkaan kuin Alppiruusu - se vaan on tuoksuton, päinvastoin kuin sireeni ja ruusu, joita minulla on monta suurta vanhaa pensasta.
      Nykyään on jalostettu, tai kehitetty uusia talvenkestäviä Alppiruusulajikkeita , löytyy kuulemma väreissä ja korkeudessa.
      Ensi sunnuntaina menemme Mustialan 'puutarhametsään' ja sieltä lähtee kyllä mukaan jotain uutta.

      • Helena04 ejk

        Takavuosina Mustialassa käydessäni huomasin vasta, miksi ensin äidin istuttamat ja sittemmin oma yritykseni alppiruusun kasvattamiseksi eivät onnistuneet tai ainakin näin uskon, nehän täytyy istuttaa mieluummin metsikköön. Joka tapauksessa sille tontille ne eivät valitettavasti soveltuneet. Toisaalta nykyisin taimet lienevät kestävämpiäkin.
        Haluaisin kokeilla mökillenikin, mutta epäilen ettei maaperä ole sopiva. Hapanta muistaakseni vaati. ?

        Upeita ovat. Onneksi tässä lähipuistometsikössä niitä nyt on ihailtavanani, eri korkuisina ja -väreinä.

        Aah, sireenit ja juhannusruusut! Ne ovat pihapiirien lempikukkiani.


      • Saara
        Helena04 ejk kirjoitti:

        Takavuosina Mustialassa käydessäni huomasin vasta, miksi ensin äidin istuttamat ja sittemmin oma yritykseni alppiruusun kasvattamiseksi eivät onnistuneet tai ainakin näin uskon, nehän täytyy istuttaa mieluummin metsikköön. Joka tapauksessa sille tontille ne eivät valitettavasti soveltuneet. Toisaalta nykyisin taimet lienevät kestävämpiäkin.
        Haluaisin kokeilla mökillenikin, mutta epäilen ettei maaperä ole sopiva. Hapanta muistaakseni vaati. ?

        Upeita ovat. Onneksi tässä lähipuistometsikössä niitä nyt on ihailtavanani, eri korkuisina ja -väreinä.

        Aah, sireenit ja juhannusruusut! Ne ovat pihapiirien lempikukkiani.

        Alppiruusut, "rodot" ovat menestyneet pihallani jo ainakin yli kaksikymmentä vuotta ja ovat jo aika isoja. On sattunut olemaan suotuisa paikka, vähän varjoinen mutta ei liikaa. Ne ovat siinä suhteessa vähän oikukkaita, että ne kukkivat joskus ihan valtavasti ja joinakin vuosina ne kai haluavat välillä levätä.

        En ole koskaan niitä talvisuojannut ja ne ovat kestäneet talvet hyvin.

        Saisi nyt vaan ilma jo lämmetä! Miten siellä Etelä-Ruotsissa, onko sielläkin kylmää? Katselin äsken TV:stä Kesäsäätä ja sääkartassa näkyi olevan 25 astetta tuolla Kuolan niemimaalla ja lähellä Uraalia. (On se niin väärin...!)


      • minna
        Saara kirjoitti:

        Alppiruusut, "rodot" ovat menestyneet pihallani jo ainakin yli kaksikymmentä vuotta ja ovat jo aika isoja. On sattunut olemaan suotuisa paikka, vähän varjoinen mutta ei liikaa. Ne ovat siinä suhteessa vähän oikukkaita, että ne kukkivat joskus ihan valtavasti ja joinakin vuosina ne kai haluavat välillä levätä.

        En ole koskaan niitä talvisuojannut ja ne ovat kestäneet talvet hyvin.

        Saisi nyt vaan ilma jo lämmetä! Miten siellä Etelä-Ruotsissa, onko sielläkin kylmää? Katselin äsken TV:stä Kesäsäätä ja sääkartassa näkyi olevan 25 astetta tuolla Kuolan niemimaalla ja lähellä Uraalia. (On se niin väärin...!)

        Meillä on justiinsa 17 astetta aamupäivällä satoi.
        Kävin viimepyhänä sofierossa ,vasta muutamat alppiruusut kukkivat viikon parin päästä on hienommillaan.
        kevät on meilläkin myöhässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe