Vanhusten ilmaisesta matkustamisesta on tullut poliittinen kysymys

Anonyymi-ap

Liian monta eläkeläistä Etelä-Koreassa

Yli 18 prosenttia Etelä-Korean väestöstä on 65-vuotiaita tai vanhempia

Viime vuosisadan 80-luvulta lähtien Etelä-Korean eläkeläisillä, jotka ovat täyttäneet 65, on oikeus käyttää julkista liikennettä ilmaiseksi. Elinajanodotellaan jatkuvasti johtavien joukossa olevan maan viranomaiset pitävät etua tärkeänä ikääntyneiden aktiivisena pitämisen kannalta. Eläkeläisten määrä kuitenkin kasvaa maassa nopeasti, mikä tarkoittaa, että myös taloudellinen taakka budjetille kasvaa. Eläkeiän nostamisesta käydään jo keskustelua. Tämä ongelma liittyy talouden taantumaan – inflaatio on saavuttanut huippunsa 24 vuoteen. Viranomaiset etsivät ulospääsyä: keskustelevat hintojen korotuksista ja edun alkamisiän nostamisesta.

Tässä ongelmasta tulee poliittinen. Presidentti Yoon Seok-yeol, astuessaan virkaan viime toukokuussa, lupasi saada talousarvion kuntoon. Mutta hän ei ole valmis joutumaan eläkeläisten taskuun - he ovat hänen äänestäjiensä perusta.

Ongelma vain pahenee ajan myötä. Yli 18 prosenttia Etelä-Korean väestöstä on 65-vuotiaita tai vanhempia. Ennusteiden mukaan vuoteen 2035 mennessä tämä osuus nousee 30 prosenttiin ja vuoteen 2050 mennessä - 40 prosenttiin. Viime vuonna pelkästään Suur-Soulin alue, jossa asuu lähes 3,7 miljoonaa edunsaajaa, teki yli 233 miljoonaa ilmaista kyytiä. Se maksoi Soulin metrolle noin 250 miljoonaa dollaria.

Nyt kaupunki aikoo nostaa metron hintoja ensimmäistä kertaa vuoden 2015 jälkeen 30 % kerralla, mutta pitää vanhukset maksutta. Ei ole vaikea arvata, että tässä tapauksessa tyytymättömyyttä syntyy jo työväestön keskuudessa.

google translate

0

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
        Ikävä
        64
        4365
      2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
        Ikävä
        105
        3485
      3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
        Äänekoski
        37
        3150
      4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
        Ikävä
        26
        2608
      5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
        Ikävä
        45
        2307
      6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
        Ähtäri
        5
        2079
      7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
        Suomussalmi
        22
        1984
      8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
        Ikävä
        192
        1870
      9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
        NATO
        395
        1542
      10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
        Ikävä
        9
        1398
      Aihe