Oma päätös

Anonyymi-ap

Minä sain tarpeekseni alkoholista jo 2000-luvulla muutaman vuoden kokeilun jälkeen vanhemmalla iällä.
Taakse jäivät krapula,mokailu ja irtosuhteet.
En tarvinnut mitään apua kuin oman päätöksen.
Oma päätös riittää, sillä tukiryhmissä jauhetaan ongelmista joka viikko tai kuukausi,että vain lopulta jokainen repsahtaa. Kävin pari kertaa kuuntelemasa sitä ruikutusta ja rypemistä alkoholihuuruisissa mokailuissa, että minulle oli parempi mennä eteenpäin, antaa itsellani anteeksi ja hankkia elämä,josta pidin ja josta tuli fyysisestikin hyvä olo.
Kun itse tekee päätöksen ja alkaa harrastamaan kuin nuorena tai aivan uusia asioita, niin koko alkoholi jää turhaksi sivumarginaaliksi elämässä, Minusta sen käyttö on yhtä outo ajatus minulle kuin paskan syönti. Eli henkilö itse tekee päätöksen ja siinä ei ulkopuolinen apu voi auttaa kuin pahimmissa vieroitusoireissa, että sydän ei petä.

4

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ikävä kyllä en voi olla kanssasi samaa mieltä, koska silloin me molemmat olisimme väärässä. (kiinalainen sananlasku)

      On hienoa jos SINÄ pystyit lopettamaan alkoholin käytön ihan itse. Suurin osa ei pysty.
      Suomessa kuolee vuosittain 3.000 - 4.000 ihmistä alkoholin aiheuttamiin onnettomuuksiin tai sairauksiin.
      (laskentatapa vaikuttaa menehtyneiden lopulliseen määrään, mutta mielestäni kukaan ei palellu lumihankeen ellei ole siihen humalassa sammunut, jne)

      Alkoholi on noussut työikäisten ihmisten suurimmaksi tappajaksi kaikissa länsimaissa, joista tilastoja on saatavilla. (arvatenkin näin on myös Venäjällä)
      Miesten kohdalla alkoholismi on ohittanut eturauhassyövän, ja naisten kohdalla rintasyövän yleisimpänä kuolinsyynä.
      Työelämässä on arvioitu olevan 300.000 - 500.000 alkoholistia, jotka "hoitavat kyllä työnsä", mutta kärsivät alkoholiriippuvuudesta. He yrittävät vähentää tai kohtuullistaa juomistaan, ja osa yrittää jopa lopettaa kuten sinä teit. Suurin osa heistä ei kuitenkaan koskaan onnistu tavoitteessaan.

      Alkoholisti ei silti ole luuseri, joka ei saa itseään kuriin. Tästä voidaan antaa monta hyvää esimerkkiä, vaikkapa Matti Nykänen. Hän hyppäsi Olsossa suurmäestä täydelliseen hernerokkasumuun, näkyvyyden ollessa alle 10m, ja voitti maailmanmestaruuden. Ja kyllä, Matti oli jo tuolloin selkeästi alkoholisti.
      Mika Myllylä tarpoi muniaan myöten suossa ja piiskasi itsestään viimeisiä voimarippeitä, ja saavutti useita arvokisamitaleita. Heistä kumpaakaan ei kukaan voi pitää luuserina, joka ei saa itseään niskasta kiinni, mutta he kumpikin kuolivat alkoholistina alkoholiin.
      Näitä esimerkkejä voisi kertoa lisää, mutta tarkoitukseni lienee käynyt selväksi.

      Minäkin lopetin juomisen 2000-luvun alussa, ja lopetin samalla myös pamien syömisen. Minä olin siis sekakäyttäjä.
      Minä olisin jo haudassa ellen olisi hakenut apua itselleni, ja vain omaa tahtoa saan kiittää siitä, että pääsin oikeaan hoitoon, jossa hoidetaan sairautta nimeltä päihderiippuvuus, eikä vain sen oireita.

      Päihderiippuvuuksista alkoholismi tappaa edelleen eniten suomalaisia.
      Mutta huumeiden käytön lisääntyessä narkomaanien kuolemat ovat voimakkaassa kasvussa, kuten suomalaisnuorten "Euroopan ennätys" todistaa.
      Ja myös narkomaanien kohdalla meillä Suomessa halutaan mielummin hoitaa tilastoja kuin itse sairautta. Keskustellaan mielummin käyttöhuoneista, kun pitäisi puhua kunnollisista hoitopaikoista.

      Kaiken kaikkiaan syy miksi vastasin kirjoitukseesi on se, että pidän hyvin arveluttavana tulla kertomaan päihderiippuvaisille, että lopettaminen on täysin omasta halusta ja tahdosta kiinni. Se vain ruokkii ennenaikaiseen kuolemaan johtavaa "omatoimisuutta" ja antaa satojen tuhansien perhehelvettien jatkua entiseen malliin.
      Pakko on vielä lopuksi todeta että kyllä juomisen lopettaminen on tietenkin helppoa.
      Minäkin vannoin ja lupasin lopettaa, ja teinkin niin - useita kymmeniä kertoja. Mutta yhtä monta kertaa jouduin aina aloittamaan juomisen uudestaan.

    • Anonyymi

      "ja vain omaa tahtoa saan kiittää siitä,"

      Eli sä väität että se oli sun oma päätöksesi, mutta kaikki muut jotka sanovat että ovat tehneet oman päätöksen lopettaa juominen ovat väärässä.

    • Anonyymi

      "...että pääsin oikeaan hoitoon, jossa hoidetaan sairautta nimeltä päihderiippuvuus, eikä vain sen oireita."

      Minua yritettiin ohjata kohtuukäyttöä opettaville nenänvalkaisukursseille, joissa juoppo kuivitetaan, pestään ja pistetään uusien pamien kanssa takaisin baanalle. Mutta minä TAHDOIN saada todellista apua, ja lopulta onnistuin siinä.
      Omatoimisesti juomisen onnistuu lopettamaan vain n. 3% kaikista alkoholisteista.

    • Anonyymi

      Siinä mielessä lopettamisessa on oma tahto mukana, kun se halu lopettaa on lähdettävä omasta itsestä, sen jälkeen on hyvä olla tukea ja apua olemassa, koska tosiaan, harva onnistuu aivan yksin lopettamaan.
      On vaikeaa alkaa auttaa ketään eroon alkoholista, jos ihminen ei itse halua. Silloin se ei onnistu.

      Itsekin jouduin aikoinaan kokeilemaan lopettamista monia kertoja, kunnes sain itselleni sopivan avun, ja pääsinkin eroon.
      Tosin jo vuosia taas naukkaillut vähän silloin tällöin. Jos kokisin sen ongelmaksi, lähtisin hakemaan apua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2265
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      68
      1897
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1715
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1604
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      145
      1583
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe