⛵ Minua kiinnostaa historialliset purjelaivat, mikä niistä erottuu edukseen teidän mielestänne tai muuten vain hivelee horisontissa silmää?
• Barque (Parkki)
https://en.wikipedia.org/wiki/Barque
https://fi.wikipedia.org/wiki/Parkki
• Carrack (Karakki)
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrack
https://fi.wikipedia.org/wiki/Karakki
• Clipper (Klipperi)
https://en.wikipedia.org/wiki/Clipper
https://fi.wikipedia.org/wiki/Klipperi
• Fluyt (Flöitti)
https://en.wikipedia.org/wiki/Fluyt
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%B6itti
• Galleon (Kaljuuna)
https://en.wikipedia.org/wiki/Galleon
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljuuna
• Longship (Pitkävene)
https://en.wikipedia.org/wiki/Longship
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pitk%C3%A4vene
• Schooner (Kuunari)
https://en.wikipedia.org/wiki/Schooner
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuunari
Vai tuleeko muita mieleen?
Mikä on käytännöllisin historiallinen purjelaivamuoto, ja mikä kaunein?
19
314
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä nuo kauniita ole minun silmiini. Kauniimpia ovat purjeveneet 2000-luvulta. Ei toki kaikki ja on monet vanhemmatkin purjeveneet kauniita.
- Anonyymi
Kauneus on katsojan silmissä ja jos Bawat näyttää kauniilta, on silmään joutunut malka, raamattua siteeraten.
- Anonyymi
Kaljaasi on nätti, kun on kahvelit ja topit.
- Anonyymi
Kuunari on mun mieleen, erityisesti huvikuunari.
- Anonyymi
Parkki Statsraad Lehmkuhl on Tall Shipseista kaunein.
- Anonyymi
Makuasioista riittää keskustelua yleensä pitkään. Tämä aihe ei kuitenkaan kovin monia sytytä.
Se sytyttää minua lähinnä sen vuoksi että suunnittelen omaani... lähinnä taiteellisista syistä. Mutta vaikka sitä ei rakennettaisikaan niin haluan silti että se toimisi hyvin teoriassa.
- Anonyymi
Kuinka vanha purjealuksen pitää olla, jotta aloittaja määrittelee sen historialliseksi?
Kelpaako edellisellä vuosituhannella tehty, kenties 1800...1899 tehty, vai pitääkö sen sittenkin olla ennen vuotta 1000 tehty?Kaikki nuo voisi sellaisiksi laskea. Laiva jota suunnittelen on kuvitteellinen.
Ehkä siinä voisi olla jotakin historiallista pohjana mutta en varmaankaan laskisi pois sitä mahdollisuutta että siinä olisi jotakin modernimpaa, sellaista jota tiedämme paremmin nyt.
Kunhan materiaalit ovat orgaanisia, sellaisia jota ennen käytettiin.- Anonyymi
Elionrie kirjoitti:
Kaikki nuo voisi sellaisiksi laskea. Laiva jota suunnittelen on kuvitteellinen.
Ehkä siinä voisi olla jotakin historiallista pohjana mutta en varmaankaan laskisi pois sitä mahdollisuutta että siinä olisi jotakin modernimpaa, sellaista jota tiedämme paremmin nyt.
Kunhan materiaalit ovat orgaanisia, sellaisia jota ennen käytettiin.Ahaa, siis pitäisi olla 1999, eli edellisellä vuosituhannella, valmistunut puualus, eli orgaanisesta materiaalista tehty. Ja kuvitteellisesti valmistunutkin kelpaisi. Eikä oikeastaan tarvitsisi olla edes valmistunut, vaan kuvitteellisesti suunniteltukin siis riittäisi?
Lisäksi pitäisi vielä tietää miksi kysyt purjelaivamuodoista, ja kuitenkin tarjoilet linkkejä sellaisen takilavaihtoehtoihin?
Eihän takilatyyppi vielä yksinään määritä koko laivan tyyppiä minkään vertaa, saati sitten laivan (runko-)muotoa.
Vertaa vaikkapa seuraavia:
1) Matkustaja-rahtialus
2) Jäänmurtaja
3) konttialus
4) Ro-ro alus
5) LNG säiliöalus
6) raakaöljytankkeri
7) sukellusvene
8) risteilyalus
Mikään noista kahdeksasta ei ole takilatyyppi, mutta kaikki noista määrittelevät alustyyppiä eli laivamuotoa paljon takilatyyppiä paremmin. Anonyymi kirjoitti:
Ahaa, siis pitäisi olla 1999, eli edellisellä vuosituhannella, valmistunut puualus, eli orgaanisesta materiaalista tehty. Ja kuvitteellisesti valmistunutkin kelpaisi. Eikä oikeastaan tarvitsisi olla edes valmistunut, vaan kuvitteellisesti suunniteltukin siis riittäisi?
Lisäksi pitäisi vielä tietää miksi kysyt purjelaivamuodoista, ja kuitenkin tarjoilet linkkejä sellaisen takilavaihtoehtoihin?
Eihän takilatyyppi vielä yksinään määritä koko laivan tyyppiä minkään vertaa, saati sitten laivan (runko-)muotoa.
Vertaa vaikkapa seuraavia:
1) Matkustaja-rahtialus
2) Jäänmurtaja
3) konttialus
4) Ro-ro alus
5) LNG säiliöalus
6) raakaöljytankkeri
7) sukellusvene
8) risteilyalus
Mikään noista kahdeksasta ei ole takilatyyppi, mutta kaikki noista määrittelevät alustyyppiä eli laivamuotoa paljon takilatyyppiä paremmin.Ajattelin sellaista joka olisi kuin historiallinen purjelaiva mutta kuitenkin sisältä niin lähellä risteilyalusta kuin mahdollista. Ei siis tykkejä tms.
Mutta tietääkseni noiden tykkien pelkkä paino vaikuttaisi muutekin laivan tasapainoon melkoisesti?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa, siis pitäisi olla 1999, eli edellisellä vuosituhannella, valmistunut puualus, eli orgaanisesta materiaalista tehty. Ja kuvitteellisesti valmistunutkin kelpaisi. Eikä oikeastaan tarvitsisi olla edes valmistunut, vaan kuvitteellisesti suunniteltukin siis riittäisi?
Lisäksi pitäisi vielä tietää miksi kysyt purjelaivamuodoista, ja kuitenkin tarjoilet linkkejä sellaisen takilavaihtoehtoihin?
Eihän takilatyyppi vielä yksinään määritä koko laivan tyyppiä minkään vertaa, saati sitten laivan (runko-)muotoa.
Vertaa vaikkapa seuraavia:
1) Matkustaja-rahtialus
2) Jäänmurtaja
3) konttialus
4) Ro-ro alus
5) LNG säiliöalus
6) raakaöljytankkeri
7) sukellusvene
8) risteilyalus
Mikään noista kahdeksasta ei ole takilatyyppi, mutta kaikki noista määrittelevät alustyyppiä eli laivamuotoa paljon takilatyyppiä paremmin.Kyllä konttialus voi olla vaikka minkälaisella runkomuodolla tai sukellusvene. Sekoitat nyt käyttötarkoituksen runkomuotoon.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä konttialus voi olla vaikka minkälaisella runkomuodolla tai sukellusvene. Sekoitat nyt käyttötarkoituksen runkomuotoon.
No, sanotaan että en ole täysin uusi siihen miten (purje)laivat toimivat mutta tiedän että minulla on vielä aiheesta opittavaa.
Eli jos tiedät aiheesta minua enemmän, otan kyllä vastaan ne yksityiskohdat jotka haluat minulle kertoa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä konttialus voi olla vaikka minkälaisella runkomuodolla tai sukellusvene. Sekoitat nyt käyttötarkoituksen runkomuotoon.
En minä sekoita vaan viestiketjun aloittaja sekoitti. Lue ensikerralla tarkemmin kuka mitäkin sanoi.
- Anonyymi
Kolmimastoisissa parkenttiineissa on siroutta ja vauhtia:
https://www.skipper.co.uk/images/products/large/item-00357.jpg - Anonyymi
Noi on toki hienoja. Historiallisista aluksista eniten sytytti Rroskilden viikinkialukset. Siellä oli ukot tekemässä uutta. Tajusin silloin miten historiallinen on puinen limisaumarakenne. Silloin sellainen tehtiin ilman sahaa, puu lohkottiin tuoreena kiiloilla ja kirveillä naputeltiin laudat suoriksi. Tiivistysuraan villalankaa ja talia. Noilla sitten mentiin. Amerikkaan asti. Olisi kiva tietää limisauman alkuvaiheista, mutta voi vain kuvitella että on ollut haapio ja sitten siihen on pantu lankkua varalaidaksi, sitten lankkuja on taivuteltu ulospäin kuperaksi....
- Anonyymi
...lankkuja on taivuteltu ulospäin kuperaksi...nyt meni aika vaikeaksi, vai tarkoitatko kuitenkin aksiaalisuuntaista taivutusta?
Viikinkiveneitä tehtiin vielä ilman nauloja tai niittejä ompelemalla laudat yhteen ja kiinni tukirakenteisiin. Nauloihin ja niitteihin siirtyminen oli se merkittävä tekijä joka mahdollisti sitten suurempiin ja kantavampiin aluskokoihin siirtymisen vaikkakin puutappiliitokset esim. kaaria useammasta osasta tehtäessä olivat siinä vielä samaan aikaan käytössä.
Kun kuvia ja kuvaelmia jostain 3- 4000 vuoden takaisista Egyptin veneistä katsoo, kauniitahan ne eivät sanan varsinaisessa merkityksessä ole olleet. Mielstäni kauneimpia purjealuksia olivat esim. lähihistorian klipperit tms.
- Anonyymi
Raakapurjealuksia on aika vähän, ja voisi olla enemmän. Nämähän tuli Tall Ships Racessa raakapurjeilla Aurajokeen asti.
https://atlasail.com/en/ships/morgenster
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606634- 1003432
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.262740- 212408
- 271943
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571832- 251660
- 321498
- 491482
- 111442