Mikä on käytännöllisin historiallinen purjelaivamuoto, ja mikä kaunein?

⛵ Minua kiinnostaa historialliset purjelaivat, mikä niistä erottuu edukseen teidän mielestänne tai muuten vain hivelee horisontissa silmää?

• Barque (Parkki)
https://en.wikipedia.org/wiki/Barque
https://fi.wikipedia.org/wiki/Parkki

• Carrack (Karakki)
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrack
https://fi.wikipedia.org/wiki/Karakki

• Clipper (Klipperi)
https://en.wikipedia.org/wiki/Clipper
https://fi.wikipedia.org/wiki/Klipperi

• Fluyt (Flöitti)
https://en.wikipedia.org/wiki/Fluyt
https://fi.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%B6itti

• Galleon (Kaljuuna)
https://en.wikipedia.org/wiki/Galleon
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaljuuna

• Longship (Pitkävene)
https://en.wikipedia.org/wiki/Longship
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pitk%C3%A4vene

• Schooner (Kuunari)
https://en.wikipedia.org/wiki/Schooner
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuunari

Vai tuleeko muita mieleen?

19

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä nuo kauniita ole minun silmiini. Kauniimpia ovat purjeveneet 2000-luvulta. Ei toki kaikki ja on monet vanhemmatkin purjeveneet kauniita.

      • Anonyymi

        Kauneus on katsojan silmissä ja jos Bawat näyttää kauniilta, on silmään joutunut malka, raamattua siteeraten.


    • Anonyymi

      Kaljaasi on nätti, kun on kahvelit ja topit.

    • Anonyymi

      Kuunari on mun mieleen, erityisesti huvikuunari.

    • Anonyymi

      Parkki Statsraad Lehmkuhl on Tall Shipseista kaunein.

    • Anonyymi

      Makuasioista riittää keskustelua yleensä pitkään. Tämä aihe ei kuitenkaan kovin monia sytytä.

      • Se sytyttää minua lähinnä sen vuoksi että suunnittelen omaani... lähinnä taiteellisista syistä. Mutta vaikka sitä ei rakennettaisikaan niin haluan silti että se toimisi hyvin teoriassa.


    • Anonyymi

      Kuinka vanha purjealuksen pitää olla, jotta aloittaja määrittelee sen historialliseksi?
      Kelpaako edellisellä vuosituhannella tehty, kenties 1800...1899 tehty, vai pitääkö sen sittenkin olla ennen vuotta 1000 tehty?

      • Kaikki nuo voisi sellaisiksi laskea. Laiva jota suunnittelen on kuvitteellinen.

        Ehkä siinä voisi olla jotakin historiallista pohjana mutta en varmaankaan laskisi pois sitä mahdollisuutta että siinä olisi jotakin modernimpaa, sellaista jota tiedämme paremmin nyt.

        Kunhan materiaalit ovat orgaanisia, sellaisia jota ennen käytettiin.


      • Anonyymi
        Elionrie kirjoitti:

        Kaikki nuo voisi sellaisiksi laskea. Laiva jota suunnittelen on kuvitteellinen.

        Ehkä siinä voisi olla jotakin historiallista pohjana mutta en varmaankaan laskisi pois sitä mahdollisuutta että siinä olisi jotakin modernimpaa, sellaista jota tiedämme paremmin nyt.

        Kunhan materiaalit ovat orgaanisia, sellaisia jota ennen käytettiin.

        Ahaa, siis pitäisi olla 1999, eli edellisellä vuosituhannella, valmistunut puualus, eli orgaanisesta materiaalista tehty. Ja kuvitteellisesti valmistunutkin kelpaisi. Eikä oikeastaan tarvitsisi olla edes valmistunut, vaan kuvitteellisesti suunniteltukin siis riittäisi?

        Lisäksi pitäisi vielä tietää miksi kysyt purjelaivamuodoista, ja kuitenkin tarjoilet linkkejä sellaisen takilavaihtoehtoihin?
        Eihän takilatyyppi vielä yksinään määritä koko laivan tyyppiä minkään vertaa, saati sitten laivan (runko-)muotoa.
        Vertaa vaikkapa seuraavia:
        1) Matkustaja-rahtialus
        2) Jäänmurtaja
        3) konttialus
        4) Ro-ro alus
        5) LNG säiliöalus
        6) raakaöljytankkeri
        7) sukellusvene
        8) risteilyalus
        Mikään noista kahdeksasta ei ole takilatyyppi, mutta kaikki noista määrittelevät alustyyppiä eli laivamuotoa paljon takilatyyppiä paremmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, siis pitäisi olla 1999, eli edellisellä vuosituhannella, valmistunut puualus, eli orgaanisesta materiaalista tehty. Ja kuvitteellisesti valmistunutkin kelpaisi. Eikä oikeastaan tarvitsisi olla edes valmistunut, vaan kuvitteellisesti suunniteltukin siis riittäisi?

        Lisäksi pitäisi vielä tietää miksi kysyt purjelaivamuodoista, ja kuitenkin tarjoilet linkkejä sellaisen takilavaihtoehtoihin?
        Eihän takilatyyppi vielä yksinään määritä koko laivan tyyppiä minkään vertaa, saati sitten laivan (runko-)muotoa.
        Vertaa vaikkapa seuraavia:
        1) Matkustaja-rahtialus
        2) Jäänmurtaja
        3) konttialus
        4) Ro-ro alus
        5) LNG säiliöalus
        6) raakaöljytankkeri
        7) sukellusvene
        8) risteilyalus
        Mikään noista kahdeksasta ei ole takilatyyppi, mutta kaikki noista määrittelevät alustyyppiä eli laivamuotoa paljon takilatyyppiä paremmin.

        Ajattelin sellaista joka olisi kuin historiallinen purjelaiva mutta kuitenkin sisältä niin lähellä risteilyalusta kuin mahdollista. Ei siis tykkejä tms.

        Mutta tietääkseni noiden tykkien pelkkä paino vaikuttaisi muutekin laivan tasapainoon melkoisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, siis pitäisi olla 1999, eli edellisellä vuosituhannella, valmistunut puualus, eli orgaanisesta materiaalista tehty. Ja kuvitteellisesti valmistunutkin kelpaisi. Eikä oikeastaan tarvitsisi olla edes valmistunut, vaan kuvitteellisesti suunniteltukin siis riittäisi?

        Lisäksi pitäisi vielä tietää miksi kysyt purjelaivamuodoista, ja kuitenkin tarjoilet linkkejä sellaisen takilavaihtoehtoihin?
        Eihän takilatyyppi vielä yksinään määritä koko laivan tyyppiä minkään vertaa, saati sitten laivan (runko-)muotoa.
        Vertaa vaikkapa seuraavia:
        1) Matkustaja-rahtialus
        2) Jäänmurtaja
        3) konttialus
        4) Ro-ro alus
        5) LNG säiliöalus
        6) raakaöljytankkeri
        7) sukellusvene
        8) risteilyalus
        Mikään noista kahdeksasta ei ole takilatyyppi, mutta kaikki noista määrittelevät alustyyppiä eli laivamuotoa paljon takilatyyppiä paremmin.

        Kyllä konttialus voi olla vaikka minkälaisella runkomuodolla tai sukellusvene. Sekoitat nyt käyttötarkoituksen runkomuotoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä konttialus voi olla vaikka minkälaisella runkomuodolla tai sukellusvene. Sekoitat nyt käyttötarkoituksen runkomuotoon.

        No, sanotaan että en ole täysin uusi siihen miten (purje)laivat toimivat mutta tiedän että minulla on vielä aiheesta opittavaa.

        Eli jos tiedät aiheesta minua enemmän, otan kyllä vastaan ne yksityiskohdat jotka haluat minulle kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä konttialus voi olla vaikka minkälaisella runkomuodolla tai sukellusvene. Sekoitat nyt käyttötarkoituksen runkomuotoon.

        En minä sekoita vaan viestiketjun aloittaja sekoitti. Lue ensikerralla tarkemmin kuka mitäkin sanoi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Noi on toki hienoja. Historiallisista aluksista eniten sytytti Rroskilden viikinkialukset. Siellä oli ukot tekemässä uutta. Tajusin silloin miten historiallinen on puinen limisaumarakenne. Silloin sellainen tehtiin ilman sahaa, puu lohkottiin tuoreena kiiloilla ja kirveillä naputeltiin laudat suoriksi. Tiivistysuraan villalankaa ja talia. Noilla sitten mentiin. Amerikkaan asti. Olisi kiva tietää limisauman alkuvaiheista, mutta voi vain kuvitella että on ollut haapio ja sitten siihen on pantu lankkua varalaidaksi, sitten lankkuja on taivuteltu ulospäin kuperaksi....

      • Anonyymi

        ...lankkuja on taivuteltu ulospäin kuperaksi...nyt meni aika vaikeaksi, vai tarkoitatko kuitenkin aksiaalisuuntaista taivutusta?
        Viikinkiveneitä tehtiin vielä ilman nauloja tai niittejä ompelemalla laudat yhteen ja kiinni tukirakenteisiin. Nauloihin ja niitteihin siirtyminen oli se merkittävä tekijä joka mahdollisti sitten suurempiin ja kantavampiin aluskokoihin siirtymisen vaikkakin puutappiliitokset esim. kaaria useammasta osasta tehtäessä olivat siinä vielä samaan aikaan käytössä.
        Kun kuvia ja kuvaelmia jostain 3- 4000 vuoden takaisista Egyptin veneistä katsoo, kauniitahan ne eivät sanan varsinaisessa merkityksessä ole olleet. Mielstäni kauneimpia purjealuksia olivat esim. lähihistorian klipperit tms.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4628
    2. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      358
      3929
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      37
      3490
    4. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      19
      3248
    5. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2583
    6. 280
      2410
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      1840
    8. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1822
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      48
      1526
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      9
      1195
    Aihe