Iso leikkaus edessä ja kuntoutuksen ajaksi tarvisin jonkun tuetun asumisen kun en yksin pärjää omakotitalossa. Miten tämän järjestän kun eläke ei kovin kummoiseen riitä. Pääseekö sairaalasta pois, jos ei ole järjestänyt kuntoutuspaikkaa itselleen.
Minne asumaan leikkauksen jälkeen
10
428
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/kuntoutujalle/leikkaukset-ja-kuntoutuminen/hyvässä-kunnossa-leikkaukseen-opas-leikkaukseen-menijälle/ennakoimalla-helpotusta-leikkauksesta-toipumiseen
Tuossa linkin sisässä on paljon asiaa, esim tämä ohje löytyy selvitä avuntarve otsakkeen alta:
selvitä mahdollisuutesi saada esimerkiksi kotihoidon palveluita. Keskustele avuntarpeesta esimerkiksi oman kunnan tai leikkaavan yksikön sosiaalityöntekijän kanssa. - Anonyymi
Ota yhteyttä oman kuntasi sosiaali- tai vanhuspalveluun ja kerro tilanteesi.
- Anonyymi
Sairaalaan mennessäsi ota siellä asia puheeksi heti. Kerro tilanteestasi sair.hoitajalle. He alkavat heti järjestää jatkokuntoutuspaikkaa. Sinut siirretään sinne mahd. pyörätuoli-tilataksikuljetuksella.
Itselläni on molemmat polvinivelet leikattu ja olin molempien leikkauksien kohdalla todella hitaasti toipuva. Olin ensin viikon itse leikkaussairaalassa (Peijas, Vantaa) ja sitten löytyi vapaa paikka ja olin vielä kolmisen viikkoa jatkokuntouksessa Oulunkylän kuntoutussairaalassa, ent. Sotaveteraanien kuntoutussairaala. Veteraaneja on enää niin vähän, että siellä on kait enää yksi osasto nimenomaan heitä varten.
Todella viihtyisä paikka! Siellä on kahvio ja on mm. pieni kirjasto, jossa luettavana mm. sota-ajan lehtiä. On myös mm. pieni kappeli, jossa voi yksinkin hiljenyä. Tuolijumppaan pääsee.
Jestas, että olin raihnainen ja kivut kovat! Kotiin lähetetään vasta kun lääkäri näkee, että pärjää yksin kotona. - Anonyymi
Kiitos vastauksista, alankin tässä hommaan jatkohoitopaikkaa. ap
- Anonyymi
Kotiin.
Aika rähjäisiäkin toipilaita kotiutetaan kotiin. Just yks yli ysikymppinen katkaisi reisiluunsa ja sairaalasta taksari lykki sen himaan sisälle. On sillä ennestään korotettua pyttyä, korotettu sänky, tukikahvoja ja ikioma rollaattorikin. Kotihoitoa on lisätty, mutta jo vuosia sillä on käynyt siivoojaa, ruuat tuotu, pesijäkin käy. Mutta se pääsee jääkaapille ja sänkyyn sekä vessaan yksin. Turvaranneke on, viimeks tarvi sitä, kun kompuroi sen jalkansa poikki.
Kotisairaanhoitoa suositaan, laitossängyt tulee yhteiskunnalle aina kalliiksi. Kun on kotihoito, ei ole yksin .Ei net mun mielestä laitoksissakaan sen enenpiä aikoja kerkee potilaita hoiteleen. Laitoksessa toki apua on lähempänä, jos joku kerkee auttaan.
Varaudu vaan meneen himaas sairaalasta. Mutta aloita varautuminen heti. Aika paljon apuvälineitä saa kyllä lainaankin, mutta jos pitää rakentaa jotain ramppeja tai tehdä isompia muutostöitä asuntoon, siitä kai yleensä joutuu maksaan ite. Sellanen tuoliramppi ulko-ovelta katutasoon maksaa muutaman tonnin. Ja invahissin saa muutamalla kymppitonnilla.
Jepjep, alahan junaileen asumisasioitas.
=DW=- Anonyymi
Ihan asiaa kirjoitat.Kun kuntouttava ihminen jää kotihoidon varaan.On moneessa liikuntarojoitteisena ihan oman onnen nojassa kotona.Mutta kuitenkin oma koti kullan kallis ja paras. Kovin kumosia ei Helsinki paikoja ole kuntoutkseen.Esim.Suursuon sairaala.Varjele koskaan minua jotumasta sinne. kuntoutkseen.
Kylläpäs yleisin tukimuoto lekkauksen jälkeen on kotihoito. Tosin riippunee kunkin avuntarvitsijan yksilöllisestä tilanteesta. Aina kuntoutumiseen ja muuhun selviytymiseen ei tarvitse kuntoutussairaalaa tai laitosta.
Jos leikkaus on iso kyllä sairaalassa kotiutusvaiheessa ammattitaitoinen henkilökunta kartoittaa kotona pärjäämisen ja sen myötä avun tarpeen. Joissain paikoin esim. Fysioterapeutti tekee kotikäynnin selvittämään mitä apuvälineitä ja palveluja kotiin tarvitaan jotta siellä pärjää. Nykyisin sairaaloista kotiutetaan entistä nopeammin isojenkin leikkausten jälkeen.- Anonyymi
Tuttuni 89 v oli lonkkaleikkauksessa, laitettiin sen jälkeen kuntoutukseen,
Atten- alkuinen laitos, meni huonompaan kuntoon. Laitettiin takaisin sairaalaan
tarkastukseen, tehtiin uusi leikkaus, takaisin "kuntoutuslaitokseen",
meni aina vaan huonompaan kuntoon. Avuttomia, kädettömiä
henkilökunnassa.
Pidä puoliasi. Kaikki laitokset ei ole samantasoisia. - Anonyymi
Alottajalle :
Oma kokemus on,,,
suuren leikkauksen jälkeen sairaalassa sosionoomi kyselee ja hankkii ja turvaa toipumisajaksi asumismuodon,
kyselee tarkaan pärjääkö kotona , onko ketään koton josta on apua,
JOS EI ole niin taatusti lähettää johonki laitokseen kuntoutumaan,
ÄLÄ yhtää huolehdi mitä makasaa, laskua ei aivan heti tule ja KELA maksaa suuriman osan laskusta sinä maksat vain sen osan miten sinun rahat riittää, lasku voi siis olla hyvin pieniki, varsinki jos sinulla on pieni eläke tai pieni palkka töissä,
jokatapauksessa sinut hoidetaan kuntoon leikkauksen jälkeen että taas pärjäät omillasi,
olen itse kokkenu asian ja asia on näin,,- Anonyymi
lisäys,,, mun kohdalla sain KOTI-PALVELUSTA apua niin kauan kuin tarvitsin, myös
RUOKA tuotiin kotiin,
kaikkien kohdalla ei varmaankaan toimita samoin,
se selviää kun sosionoomin kanssa selvittelette kuinka sinun kohdalla jälkihoito ja kuntous hoidetaan,
kaikkea hyvää elämääsi,
luota,
kaikki menee hyvin,
ja sinusta pidetään huoli kunnes olet taas kunnossa,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446