Minne asumaan leikkauksen jälkeen

Anonyymi-ap

Iso leikkaus edessä ja kuntoutuksen ajaksi tarvisin jonkun tuetun asumisen kun en yksin pärjää omakotitalossa. Miten tämän järjestän kun eläke ei kovin kummoiseen riitä. Pääseekö sairaalasta pois, jos ei ole järjestänyt kuntoutuspaikkaa itselleen.

10

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/kuntoutujalle/leikkaukset-ja-kuntoutuminen/hyvässä-kunnossa-leikkaukseen-opas-leikkaukseen-menijälle/ennakoimalla-helpotusta-leikkauksesta-toipumiseen
      Tuossa linkin sisässä on paljon asiaa, esim tämä ohje löytyy selvitä avuntarve otsakkeen alta:
      selvitä mahdollisuutesi saada esimerkiksi kotihoidon palveluita. Keskustele avuntarpeesta esimerkiksi oman kunnan tai leikkaavan yksikön sosiaalityöntekijän kanssa.

    • Anonyymi

      Ota yhteyttä oman kuntasi sosiaali- tai vanhuspalveluun ja kerro tilanteesi.

    • Anonyymi

      Sairaalaan mennessäsi ota siellä asia puheeksi heti. Kerro tilanteestasi sair.hoitajalle. He alkavat heti järjestää jatkokuntoutuspaikkaa. Sinut siirretään sinne mahd. pyörätuoli-tilataksikuljetuksella.

      Itselläni on molemmat polvinivelet leikattu ja olin molempien leikkauksien kohdalla todella hitaasti toipuva. Olin ensin viikon itse leikkaussairaalassa (Peijas, Vantaa) ja sitten löytyi vapaa paikka ja olin vielä kolmisen viikkoa jatkokuntouksessa Oulunkylän kuntoutussairaalassa, ent. Sotaveteraanien kuntoutussairaala. Veteraaneja on enää niin vähän, että siellä on kait enää yksi osasto nimenomaan heitä varten.

      Todella viihtyisä paikka! Siellä on kahvio ja on mm. pieni kirjasto, jossa luettavana mm. sota-ajan lehtiä. On myös mm. pieni kappeli, jossa voi yksinkin hiljenyä. Tuolijumppaan pääsee.

      Jestas, että olin raihnainen ja kivut kovat! Kotiin lähetetään vasta kun lääkäri näkee, että pärjää yksin kotona.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista, alankin tässä hommaan jatkohoitopaikkaa. ap

    • Anonyymi

      Kotiin.

      Aika rähjäisiäkin toipilaita kotiutetaan kotiin. Just yks yli ysikymppinen katkaisi reisiluunsa ja sairaalasta taksari lykki sen himaan sisälle. On sillä ennestään korotettua pyttyä, korotettu sänky, tukikahvoja ja ikioma rollaattorikin. Kotihoitoa on lisätty, mutta jo vuosia sillä on käynyt siivoojaa, ruuat tuotu, pesijäkin käy. Mutta se pääsee jääkaapille ja sänkyyn sekä vessaan yksin. Turvaranneke on, viimeks tarvi sitä, kun kompuroi sen jalkansa poikki.

      Kotisairaanhoitoa suositaan, laitossängyt tulee yhteiskunnalle aina kalliiksi. Kun on kotihoito, ei ole yksin .Ei net mun mielestä laitoksissakaan sen enenpiä aikoja kerkee potilaita hoiteleen. Laitoksessa toki apua on lähempänä, jos joku kerkee auttaan.

      Varaudu vaan meneen himaas sairaalasta. Mutta aloita varautuminen heti. Aika paljon apuvälineitä saa kyllä lainaankin, mutta jos pitää rakentaa jotain ramppeja tai tehdä isompia muutostöitä asuntoon, siitä kai yleensä joutuu maksaan ite. Sellanen tuoliramppi ulko-ovelta katutasoon maksaa muutaman tonnin. Ja invahissin saa muutamalla kymppitonnilla.

      Jepjep, alahan junaileen asumisasioitas.

      =DW=

      • Anonyymi

        Ihan asiaa kirjoitat.Kun kuntouttava ihminen jää kotihoidon varaan.On moneessa liikuntarojoitteisena ihan oman onnen nojassa kotona.Mutta kuitenkin oma koti kullan kallis ja paras. Kovin kumosia ei Helsinki paikoja ole kuntoutkseen.Esim.Suursuon sairaala.Varjele koskaan minua jotumasta sinne. kuntoutkseen.


    • Kylläpäs yleisin tukimuoto lekkauksen jälkeen on kotihoito. Tosin riippunee kunkin avuntarvitsijan yksilöllisestä tilanteesta. Aina kuntoutumiseen ja muuhun selviytymiseen ei tarvitse kuntoutussairaalaa tai laitosta.

      Jos leikkaus on iso kyllä sairaalassa kotiutusvaiheessa ammattitaitoinen henkilökunta kartoittaa kotona pärjäämisen ja sen myötä avun tarpeen. Joissain paikoin esim. Fysioterapeutti tekee kotikäynnin selvittämään mitä apuvälineitä ja palveluja kotiin tarvitaan jotta siellä pärjää. Nykyisin sairaaloista kotiutetaan entistä nopeammin isojenkin leikkausten jälkeen.

    • Anonyymi

      Tuttuni 89 v oli lonkkaleikkauksessa, laitettiin sen jälkeen kuntoutukseen,
      Atten- alkuinen laitos, meni huonompaan kuntoon. Laitettiin takaisin sairaalaan
      tarkastukseen, tehtiin uusi leikkaus, takaisin "kuntoutuslaitokseen",
      meni aina vaan huonompaan kuntoon. Avuttomia, kädettömiä
      henkilökunnassa.
      Pidä puoliasi. Kaikki laitokset ei ole samantasoisia.

    • Anonyymi

      Alottajalle :

      Oma kokemus on,,,
      suuren leikkauksen jälkeen sairaalassa sosionoomi kyselee ja hankkii ja turvaa toipumisajaksi asumismuodon,
      kyselee tarkaan pärjääkö kotona , onko ketään koton josta on apua,
      JOS EI ole niin taatusti lähettää johonki laitokseen kuntoutumaan,
      ÄLÄ yhtää huolehdi mitä makasaa, laskua ei aivan heti tule ja KELA maksaa suuriman osan laskusta sinä maksat vain sen osan miten sinun rahat riittää, lasku voi siis olla hyvin pieniki, varsinki jos sinulla on pieni eläke tai pieni palkka töissä,


      jokatapauksessa sinut hoidetaan kuntoon leikkauksen jälkeen että taas pärjäät omillasi,
      olen itse kokkenu asian ja asia on näin,,

      • Anonyymi

        lisäys,,, mun kohdalla sain KOTI-PALVELUSTA apua niin kauan kuin tarvitsin, myös
        RUOKA tuotiin kotiin,
        kaikkien kohdalla ei varmaankaan toimita samoin,
        se selviää kun sosionoomin kanssa selvittelette kuinka sinun kohdalla jälkihoito ja kuntous hoidetaan,
        kaikkea hyvää elämääsi,
        luota,
        kaikki menee hyvin,
        ja sinusta pidetään huoli kunnes olet taas kunnossa,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      241
      2132
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1378
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1270
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      999
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    Aihe