Heippa!
Tyttö syntyi 1.4. normaaliaikaisena,painoa 3925g, pituutta 52. Maito nousi neljäntenä päivänä rintoihin, ehdin imettää kaksi päivää ennen viikon kestävää vatsatautia, joka lopetti imettämisen melkein täysin. tyttö alkoi saada korviketta tilalle. Kolmeviikkoisena paino oli syntymäpainossa, johtuen siitä että vauva opetteli rinnasta pulloon, oli aluksi vähän ongelmallista, ja nyt oli 6 viikkoa vanhana mitat 4600g ja 57cm. Neuvolasta täti kysyi, kuinka vauva syö.
Mitä tuohon nyt vastaat, aina saa ruokaa kun on nälkä, ja välillä tarjoan vaikkei nälkä olekkaan.
Korviketta, Tutteli Omneota, menee n. 650-750ml päivässä. Tyttö syö kerralla vaihtelevasti 60-110ml kerralla, välit vaihtelevat tunnista neljään tuntiin. Vauvalla on koliikkivaivaa iltaisin, eikä ohjeiden mukaan koliikkivauvalle saa ruokaa tyrkyttää, joten millä saan vauvani syömään enemmän, vai pitääkö luottaa vauvan omaan rytmiin?
Kakka tulee joka päivä ja vaipassa joka vaihdolla pissaa, vaippoja menee 6-8 päivässä. Olen huoissani koska paino tuntuu nousevan tosiaankin hitaasti. Vauva on mielestäni ihan normaalin virkeä, nukkuu unensa hyvin ja muutenkin koliikki-itkua lukuunottamatta tyytyväinen vauva. Olisiko kellään asiaan jotain ohjeita/kokemusta. Neuvolaan en viitsi soittaa, sanovat vain että tarjoa ruokaa, mutta yritäpä syöttää vauvaa joka ei ruokaa halua, kaikki syljetään suupielistä pois...
vauvan vähäinen painon nousu
5
4560
Vastaukset
- Anni
Hei,
eli vauvasi paino oli noussut 3 viikossa 600-700 g ja viikkoa kohtihan se tekee 200-230 g.Mulle terveydenhoitaja sanoi, että pitäisi suositusten mukaan vähintään nousta 150-170 g viikossa, joten sinulla ja vauvallasi olisi sitten näin käynyt.Eli tarviiko syödä sen enempää...mulla oli päinvastoin, vauvan paino oli noussut viikkoa kohti 500g eli aika paljon, mutta kuulemma ei ole syytä huoleen, rintamaitoa tulee ilmeisesti hyvin ja olen kai syöttänyt liikaa, kun puklaileekin.
Itse ajattelin luottaa siihen, mitä vauvaa viestii, opetteluahan tämä on, mutta katsotaan.Olen välillä pumpannut maitoani pulloon ja katsounut kerta-annosten määrää ja ne ovat vaihtelevasti 60-100 ml, kuten sullakin, vauva on tyytyväinen.
Jos vauvasi vaikuttaa tyytyväiseltä jne., onko syytä huoleen?En osaa neuvoa sinua sen kummemmin, koska itse olen 5-viikkoisen pojan ensikertalaisäiti...toivottavasti joku muu osaa.- poika 1,5kk
Neuvolatäti sanoi meille että semmoinen 150g viikossa olisi oikein riittävä painonnousu vauvalla, eli ei teillä mielestäni mitään huolta!! :)
- nnnnn
meillä terkka sanoi että 100g/viikossa kuulemma on kahden ekan kuukauden suositus painon nousussa. Noh kumminkin vaikka suositus on meillä eri ei teillä näytä olevan huolta moisesta tai älä ainakaan ota huolta siitä. Olet oman lapsesi paras asiantuntija ja sinä tiedät saako hän riittävästi. Sitä paitsi teille tuleepi noita tiheän imun kausia varmasti jolloin paino varmasti nousee. Jokainen lapsi kulkee omalla käyrällään ja lapsesi on syntyessään painanut ihan mukavasti joten älä murhedi moista!paljon jaksuja.
- tuleva terkkari
Elä huoli, tuo kuullostaa aivan normaalilta. JOs vauva on kuitenkin virkeä eikä ole väsynyt tai haluton seurustelemaan, teillä kaikki ok!!vauvatkaan ei aina jaksa joka syötöllä syyä yhtä paljon, aivan kuten aikuisetkaan. Vauvalla ei ole vielä kunnon syömärytmiä, joten sen vuoksi syötön välit heittelee. Vielä kerran, ole ihan rauhassa, vauvasi kasvaa omaa tahtiaan!!!
- äippä x3
Ei varmasti ole mitään hätää. Eihän ketään voi väkisin syöttää ja tuputtaa maitoa enempää mitä vauva itse haluaa! Jo se, että kakkaa ja pissaa tulee useampaan vaippaan päivässä sanoo ettei huolta ole. Ja täytyy muistaa ettei kannata ihan kirjaimellisesti ottaa mitä "suositusten mukaan" vauvan pitäisi painaa ja painon nousta. Itsellä tutkittiin ensimmäistä vauvaa kun kasvoi niin kauheaa vauhtia ettei missään käyrillä pysynyt! Sinänsä hassua... terve poika on ja edelleenkin nyt eskarilaisena pitkä poika ja luultavasti pitkäksi mieheksi kasvaa! Eihän ne kaikki kasva käyrien mukaan. Kun kerta vauvasi on tyytyväinen ole sinäkin ja nauti tuosta ihanasta vauva-ajasta! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881587
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla131464- 981390
- 691260
- 1141255
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258977- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18935- 37917