Suhde Raamattuun

Krysostomos

Millä mielellä ja hindu lukee -jos lukee- Raamattua?!? Onko sen kirjoista saatavissa mitään hengellistä johdatusta ja opastusta?

6

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaisnava

Luen Raamattua samanlaisella mielenkiinnolla kuin muitakin uskonnollisia kirjoja. Silloin kun sen sanoma ei ole ristiriidassa pyhän Bhagavad Gitan kanssa, pidän lukemastani :) Jeesuksen puheet tuovat mieleen Gitan.

• Lauri

Jyrkkä ei. Ehkä en ole ihan täyshindu, mutta en luota raamattuun puupennin vertaa. Ja siksi en lue ja haluan pyyhkiä pois koko paskan mielestäni.

Hy hitto mitä suoranaisia valheita. Melkein samaa luokkaa kuin koraani. Varo lukemasta raamattua.

Katso vaikka vanhaa testamenttia. Mikä julma kiduttajajumala sieltä paljastuukaan. Ei sivuakaan sitä satukirjaa.

• Vaisnava

Kyllä Raamattua ja Koraania kannattaa lukea jo ihan siksi että ymmärtäisi paremmin kristittyjä ja muslimeja. Samaten toivon kristittyjen ja muslimien lukevan Gitaa.

Vanhan Testamentin jumala on niin samanlainen kuin Taivaanherra Indra hindulaisuudessa, että itse pidän heitä samana henkilönä. Krishna pani Indralle luun kurkkuun kun tämä erehtyi jyrähtelemään Intiassa Vanhan Testamentin tyyliin (vaatimaan eläinuhreja ja kiduttamaan ihmisiä kauheilla sääolosuhteilla), ja tämän kertomuksen lukeminen oli minulle aikoinaan hyvin vapauttava kokemus.

Uuden Testamentin sivuilta välittyy Jeesuksen kautta kuitenkin kuva armon ja rakkauden Herrasta - Jeesus onkin minulle Krishnan poika :)

• Serafim
        Vaisnava kirjoitti:

Kyllä Raamattua ja Koraania kannattaa lukea jo ihan siksi että ymmärtäisi paremmin kristittyjä ja muslimeja. Samaten toivon kristittyjen ja muslimien lukevan Gitaa.

Vanhan Testamentin jumala on niin samanlainen kuin Taivaanherra Indra hindulaisuudessa, että itse pidän heitä samana henkilönä. Krishna pani Indralle luun kurkkuun kun tämä erehtyi jyrähtelemään Intiassa Vanhan Testamentin tyyliin (vaatimaan eläinuhreja ja kiduttamaan ihmisiä kauheilla sääolosuhteilla), ja tämän kertomuksen lukeminen oli minulle aikoinaan hyvin vapauttava kokemus.

Uuden Testamentin sivuilta välittyy Jeesuksen kautta kuitenkin kuva armon ja rakkauden Herrasta - Jeesus onkin minulle Krishnan poika :)

Onko käsityksesi siitä, että Jeesus on (myös) hindulainen jumaluus - yleinenkin hindulaisuudessa?!?
        Olen jotenkin ymmärtänyt, että hindulaisuus voisi tavallaan sulauttaa kristinuskon(kin) kokonaisuuteensa.

• lalita
        Serafim kirjoitti:

Onko käsityksesi siitä, että Jeesus on (myös) hindulainen jumaluus - yleinenkin hindulaisuudessa?!?
        Olen jotenkin ymmärtänyt, että hindulaisuus voisi tavallaan sulauttaa kristinuskon(kin) kokonaisuuteensa.

Hieman tuonsuuntaisesti itsekin ajattelen, onhan hindulaisuus ylipäätään sateenvarjokäsite. Mutta niin kai uskonnoissa yleensäkin on, että uskonto leimaa kaikkea lähestymistapaa ja on sillätavoin aina "maailmanselitysoppi", pyrkien kommentoimaan kaikkea elämään liittyvää juuri omasta näkökulmastaan. Joten.

Miten verrata kristillistä ja hindulaista näkemystä toisen uskonnon keskeisen johto- tai opettajahahmon suhteen? Voiko niin edes tehdä? Pitääkö niin edes tehdä? Kannattaako niin edes tehdä?

Itselleni (ks. esim. Anna Bergin "Kirja Jeesuksen Elämästä") Jeesuksen käyminen Intiassa on osa omaa maailmankuvaani, niinsanotusti. Mutta mitä merkitystä sillä on itse sen opetuksen ymmärtämisen ja toteutuksen kannalta, joka kristinuskossa on muodostunut Jeesuksen keskeisimmäksi anniksi? Kultainen Käsky (juutalaisuuden ajoilta saakka), esimerkiksi? Kenellä on riittävä tietämys Jeesuksen opetuksista ja niiden noudattamisesta? Kuka voi kommentoida vertaillen sitä?

Tosiasiassa, monet meistä ovat uushindulaisia. Harvan meistä kotona on (systemaattisesti tai ei)opetettu hindulaisuutta tai vaishnavismia sinänsä (vaikka sen nyt näkisikin yksi yhteen sopivana ja usein ensiasekelina Jmalan ymmärtämisessä). Suurin osa meistäkin keskustelijoista on kasvatettu alussa kristillisten ihanteiden mukaan, joko kotona tai koulussa tai sekä-että, ellei kodissa sitten ole muuten vierastettu kaikkea uskonnollisuutta toisaalta, tai oltu esim.teosofeja, akvaareja tai muuta sensuuntaista (uuden aikakauden hengellisyyden harjoittajia) toisaalta.

Lähimpänä itseäni juuri nyt noin muuten uskonnollisesti (kuten jo 22 vuoden ajan) on hyvinkin vahva hindulainen lähestymistapa (se "rakkain, kotoisin ja läheisin"), mutta sielläkin se sydänopetus on sama eli rakkaus, puhtaan rakkauden kehittäminen, Jumalan rakastaminen. Esimerkiksi ja noin alustavasti mainiten.

Varmaan muitakin ja täsmällisemmin hindulaisuuteen kantaa ottavia näkemyksiä löytyy tätä palstaa enemmän tai vähemmän hengellisenä/henkisenä kotipalstanaan pitäviltä. Tässä nyt lähtökohtaisesti omani.

• gaborone

Luen Raamattua vain joskus vähän ja mietin sitä yleensä hindulaisen elämänkatsomuksen pohjalta, eli käsitän asiat toisella tavalla kuin kristityt... Pidän Raamattua pyhänä, kuten muitakin pyhiä kirjoituksia..

Hare Krishna

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe