Näin, kun ajattelee,

Anonyymi-ap

siitä on jo kymmenen vuotta, kun olin viimeksi töissä tähän aikaan vuodesta! En olisi osannut silloin vielä edes kuvitella töistä poisjääntiä. Olin silloin 57vuotias, kohta täytin 58v. Otin vielä lisää remonttilainaakin silloin.

Sairasloma alkoi lokakuussa -14, työkyvyttömyyseläke lokakuussa -15 ja vanhuuseläke maaliskuussa -18. Hyvin ja nopeasti on aika kulunut. Asunto- ja remonttilainatkin maksettu pois jo aikoja sitten. Sain vain työelämästä niin tarpeekseni!

27

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan noita eläkepäiviä jo takana.
      Kuulin työhön hakemuskaavakkeen täyttöohjeita aamutv:ssä. Ahdisti ihan muisto työelämästä. En jaksaisi enkä sopeutuisi nykyiseen työelämään.
      Rankkaa on alalla kuin alalla.

      • Anonyymi

        Sitä ihmettelen itsekin, että ennen niin normaalista työelämästä on tullut tavallaan ”selviämistaistelu”. Kirjoitetaan nuorten, joiden pitää jaksaa monta vuosikymmentä työelämää, työuupumuksesta. Miksi näin on käynyt? Syitä voi etsiä nykyisestä työkulttuurista ja miettiä, kannattaako tälläistä menoa jatkaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ihmettelen itsekin, että ennen niin normaalista työelämästä on tullut tavallaan ”selviämistaistelu”. Kirjoitetaan nuorten, joiden pitää jaksaa monta vuosikymmentä työelämää, työuupumuksesta. Miksi näin on käynyt? Syitä voi etsiä nykyisestä työkulttuurista ja miettiä, kannattaako tälläistä menoa jatkaa!

        EI se nyt ihan noinkaan ole. On paljon työpaikkoja ja työyhteisöjä, jossa tehdään hyvillä mielin töitä ja viihdytään työtehtävisää. Voisin heti luetella oman työpaikkani lisäksi useampia firmoja meidän alueelta jossa tosiaan on kivaa käydä töissä ja silloin kun näin on, työntekijät ovat huomattavasti tuottaviampia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI se nyt ihan noinkaan ole. On paljon työpaikkoja ja työyhteisöjä, jossa tehdään hyvillä mielin töitä ja viihdytään työtehtävisää. Voisin heti luetella oman työpaikkani lisäksi useampia firmoja meidän alueelta jossa tosiaan on kivaa käydä töissä ja silloin kun näin on, työntekijät ovat huomattavasti tuottaviampia

        Niinhän sen pitääkin olla, mutta alalla, missä työtä tein, enää niin ei ole. Tiedän monta muutakin alaa, missä työ on tehty sellaiseksi, ettei sitä voi normaaliksi työnteoksi nimittää.

        Ole onnellinen valinnastasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sen pitääkin olla, mutta alalla, missä työtä tein, enää niin ei ole. Tiedän monta muutakin alaa, missä työ on tehty sellaiseksi, ettei sitä voi normaaliksi työnteoksi nimittää.

        Ole onnellinen valinnastasi!

        Naisvaltasilla aloilla paljon on yksinäisiä eronneita naisia eläkkeellä mielenterveyssyistä jo 55vuodenSeltävät masentuneita,paloivat loppuun. Hukkaavat elämänsä sitten lähiöiden ostoskeskuksien paarit.Tupakalla ja kaljalla tuhoavat loput terveytensä.Onkin koktaili kun niihin päälle mielenterveyslääkkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI se nyt ihan noinkaan ole. On paljon työpaikkoja ja työyhteisöjä, jossa tehdään hyvillä mielin töitä ja viihdytään työtehtävisää. Voisin heti luetella oman työpaikkani lisäksi useampia firmoja meidän alueelta jossa tosiaan on kivaa käydä töissä ja silloin kun näin on, työntekijät ovat huomattavasti tuottaviampia

        Mutta nämä yhteiskunnan rattaat pyörimässä pitävät alat kärsivät työntekijäpulasta, huonoista työoloista ja huonosta johtamisesta. On pula kaikista, jotka työn tekevät niinkuin konkreettisesti, eivät mitenkään ”etätöitä” tehden. Niiden alojen työoloja pitää parantaa ja lopettaa se iänikuinen ”kehittäminen”, joka alat vie yhä syvemmälle omaan mahdottomuuteensa.

        Se on kiva, jos itse on ”löytänyt” mukavan työn, mutta se ei riitä, jos yhteiskunta ei pyöri!


    • Anonyymi

      Jossakin määrin samaa. Lopullinen laiskistumiseni tapahtui suunnilleen saman ikäisenä.
      Lopetin viimeisen vakituisen työni 52v vaiheessa ja sen jälkeen harrastelin muutaman vuoden eri mittaisia pätkiä joista pisin oli 7kk vajaan 200 kilometrin päässä kotoani ja lyhyin oli 2pv jonne matkaa reilu 400km.
      57v ikäisenä pitkäaikaistyöttömänä otin asuntolainan ostamani asunto-osakkeen vuoksi. 60% asunnon arvosta. Lyhentämätön maksuaika 10 vuotta. Juuri ennen koko summan maksamista ehdotti pankki lainan uusimista. En uusinut.

      Tänä vuotena mittariin 80 vuotta.

    • Anonyymi

      Minulla on vielä muutama kuukausi töitä ja sitten kesälomalle ja eläkkeelle, mutta....haluan silti tehdä vielä töitä koska tykkään työstäni ja olen siinä hyvä. Eli suunnitelmani on fifty-fifty, 50 % töitä ja loppuaika vapaalla; silloin tuo vapaakin tuntuu aivan toisenlaiselta siis omasta mielestäni.

    • Anonyymi

      Syyskuussa tulee 10 vuotta viimeisestä työsuhteesta jonka jälkeen suunnitellusti pääsin putkeen ja sitä kautta eläkkeelle 62 vuotiaana , vaikka eläke jäikin pieneksi suurimmaksi osaksi osa-aikaisen työuran takia. Silti en ole ratkaisuani katunut pätkääkään kun olen saanut terveenä nauttia tästä joutilaisuudesta ja mennä ja tulla oman mieleni mukaan ja aikaa on myös lapsenlapsille silloin kun haluavat mummon luo tulla.

      vn

      • Anonyymi

        Putki tuhoi Suomen talouden täyslaidallinen sosdemiaa


    • Anonyymi

      Jahas.

      Yhteiskunnan loispummieläkeläiset näköjään taas kehuvat retostelevat muiden siivellä elämisellään. Hohhoijaa.

      Kuinka te kehtaatte, ettekö edes osaa hävetä?

      =DW=

      • Anonyymi

        Vitsi vitsi! Mitä sitten pitää tehdä, jos ei olemisellaan saa ”retostella”? Kuka ”retostelee” omasta mielestään ”hyödyllisenä” työntekijänä. Sehän se vasta naurettavaa on!


      • Anonyymi

        On meitä hölmöjäkin. 40v pinnassa totesimme vaimoni kanssa, ettei kannata laskea kovinkaan paljon eläkejärjestelmämme varaan vaan meidän on itse katsottava eteemme.
        Kotivuosien jälkeen vaimoni oli osa-aikaisena matalapalkka-alalla. Marketin kassalla.
        Itse vaihdoin työpaikkaa ja paikkakuntaa työn sisällön ja palkkauksen perusteella.
        Loppuhenkosena tein vaihtelevan mittaisia keikkoja sen verran tiiviisti, etten pitänyt lainkaa lomaa kolmeen vuoteen. Vaihdoin keikkakohteesta toiseen "vauhdissa" muutamaa parin päivän taukoa lukuun ottamatta.
        Tuossa 57v vaiheessa oli tilanne se, ettei odotettavissa ollut eläke olisi ollut välttämätön elämäntapamme jatkumiseksi ilman mitään almuja.
        9;31;06


    • Anonyymi

      Tykkäsin olla töissä, muistoissa päällimmäisinä hyvät asiat, joka työpaikassa tietenkin on ollut joskus tilapäistä kitkaa.
      Mutta kysyn nyt teiltä.
      Mitä teen ystävättärelle, jota kohdeltiin töissä yhdeltä osin huonosti. Joka puhelussa hän kääntää jutun siihen ja kertoo sitä samaa asiaa n. 20 min. Hän jäi eläkkeelle 5 v sitten ja olen kuunnellut sitä siitä asti. Muuten hän on kiva enkä haluaisi loukata häntä enkä varsinkaan menettää ystävänä. Vielä enemmän ihmetyttää kun hän tavallaan voitti sen keljun kohtelun ennen lähtöään että luulisi olevan iloinen. Mutta selvästi se häntä edelleen kovasti kaivertaa. Meillä on paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita, mm. matkoja teemme yhdessä. Mutta niiden puhelujen venyminen tämän huonon kohtelun vuoksi, se kyllä rasittaa. Mitä sinä tekisit.

      • Anonyymi

        Minä lopetin vastaavanlaiseen "ystävään" yhteydenpidon, sanoin suoraan että soita sitten kun sulla on muuta asiaa kuin jauhaa jostain vanhasta asiasta joka ei mulle kuulu ja ota yhteyttä niihin jotka sua kaltoin kohteli ja selvitä asia heidän kanssaan. Samoin juorusi mulle entisten työkavereidensa sairaudet ym mitkä ei missään nimessä mulle kuulunut. Siitäkin piti useamman kerran erikseen sanoa eikä mennyt perille. Nyt lienee löytänyt uuden kohteen valituksilleen ja juoruilulleen kun ei ole enää soittanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä lopetin vastaavanlaiseen "ystävään" yhteydenpidon, sanoin suoraan että soita sitten kun sulla on muuta asiaa kuin jauhaa jostain vanhasta asiasta joka ei mulle kuulu ja ota yhteyttä niihin jotka sua kaltoin kohteli ja selvitä asia heidän kanssaan. Samoin juorusi mulle entisten työkavereidensa sairaudet ym mitkä ei missään nimessä mulle kuulunut. Siitäkin piti useamman kerran erikseen sanoa eikä mennyt perille. Nyt lienee löytänyt uuden kohteen valituksilleen ja juoruilulleen kun ei ole enää soittanut.

        En halua lopettaa suhdetta. Meillä on yhteisiä harrastuksia ja muuten ihan kivaa. Toivoisin että löytäisin keinon jolla voin auttaa ja saada junttiutuneen ajattelun loppumaan. Ei työpaikalle voi soittaa tai mennä selvittämään asiaa. Se tässä ihmetyttääkin kun hän voitti jutun ja kiusaajat hävisivät sen. Yksi jopa siirrettiin toisiin tehtäviin. Miksei se riitä. Miten syvälle ihmiseen tuollainen kiusaaminen menee, se kesti useita vuosia, kun se ei millään unohdu.
        Ei kai sitten ole mahdollista muuta kuin sietää tämä pahe, kukapa meistä virheetön olisi. Kiitos kun yritit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua lopettaa suhdetta. Meillä on yhteisiä harrastuksia ja muuten ihan kivaa. Toivoisin että löytäisin keinon jolla voin auttaa ja saada junttiutuneen ajattelun loppumaan. Ei työpaikalle voi soittaa tai mennä selvittämään asiaa. Se tässä ihmetyttääkin kun hän voitti jutun ja kiusaajat hävisivät sen. Yksi jopa siirrettiin toisiin tehtäviin. Miksei se riitä. Miten syvälle ihmiseen tuollainen kiusaaminen menee, se kesti useita vuosia, kun se ei millään unohdu.
        Ei kai sitten ole mahdollista muuta kuin sietää tämä pahe, kukapa meistä virheetön olisi. Kiitos kun yritit.

        No jos et hänelle uskalla asiasta mitään sanoa niin eipä siinä muuta kuin jatkossakin samaa virttä kuuntelet. Pistä puhelin pöydälle ja kaiutin päälle niin voit sulkea korvasi ja touhuta omias samalla kun toinen valittaa. Tuo muuten tepsii niihin lehtimyyjiinkin, eivät montaa kertaa soita kun antaa rauhassa paasata ilman että saavat mitään vastakaikua ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos et hänelle uskalla asiasta mitään sanoa niin eipä siinä muuta kuin jatkossakin samaa virttä kuuntelet. Pistä puhelin pöydälle ja kaiutin päälle niin voit sulkea korvasi ja touhuta omias samalla kun toinen valittaa. Tuo muuten tepsii niihin lehtimyyjiinkin, eivät montaa kertaa soita kun antaa rauhassa paasata ilman että saavat mitään vastakaikua ;)

        Kompataan.

        Nykyisin salainen numero, ei soittele myyjät. Mutta aikoinaan hokasin saman, linja auki ja puhelin pöydälle. Menee tupakille ja harvempi kaupustelija niin sinnikäs, että oli vielä linjalla, kun palasi jatkamaan keskustelua.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kompataan.

        Nykyisin salainen numero, ei soittele myyjät. Mutta aikoinaan hokasin saman, linja auki ja puhelin pöydälle. Menee tupakille ja harvempi kaupustelija niin sinnikäs, että oli vielä linjalla, kun palasi jatkamaan keskustelua.

        =DW=

        Tässä ei ole yhtään kysymys rohkeudesta, ei voi sanoa, jos et uskalla...
        En halua häntä loukata, haluaisin että hän pääsisi haavoistaan yli. En myöskään vertaa häntä puhelinmyyjiin. En jätä luuria pöydälle, vastaan ihan aina asiallisesti puhelimeen, en kertakaikkiaan osaa enkä halua muuta.
        Mutta kiitos teillekin, kukin toimii tavallaan, jatkan toistaiseksi kuulostelua, luulen että vielä jokin viisas ohje löytyy ja hänen tilanteensa helpottuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kompataan.

        Nykyisin salainen numero, ei soittele myyjät. Mutta aikoinaan hokasin saman, linja auki ja puhelin pöydälle. Menee tupakille ja harvempi kaupustelija niin sinnikäs, että oli vielä linjalla, kun palasi jatkamaan keskustelua.

        =DW=

        Tätä tein minäkin monesti lankapuhelimen aikaan, myöhemmin kun siirryin kännykkään sain vinkin suoramarkkinointiestosta ja se ollutkin käytössä jo parikymmentä vuotta ja toiminut loistavasti.


    • Anonyymi

      Huomenna tulee 10 vuotta viimeistä työpäivästä. 01.03.2013 alkoi oloneuvoksen hommat:) Yksi huono puoli tässä on...ei voi pitää taukoja !!

      • Anonyymi

        Hyvin voi oloneuvoksenakin pitää taukoja, minulla ainakin on ruoka- ja kahvitauot olen sitten kotona tai kylillä. Niinä aikoina en muuta tee enkä vastaa edes puhelimeen :)

        eläkemummo


    • Anonyymi

      Ajatella kuinka kymmenessä vuodessa on kaikki muuttunut. Silloin vielä työkyvyttömänä pääsi eläkkeelle. Nyt potkaistaan pellolle työttömäksi työnhakijaksi kunnes pääsee vanhuuseläkkeelle, vaikka olisi työkyvytön.

      • Anonyymi

        Juurikin näin.
        Itse irtisanouduin omien terveyssyideni vuoksi, työterveyshuoltohan on aina työnantajan puolella, eikä sairauslomaa herunut. Ei vain jaksanut sitä vuosia kestänyttä showta yhtään enempää.
        Odotellaan vielä muutama kuukausi löyhässä hirressä/putkessä, minkä jälkeen työeläke koittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin.
        Itse irtisanouduin omien terveyssyideni vuoksi, työterveyshuoltohan on aina työnantajan puolella, eikä sairauslomaa herunut. Ei vain jaksanut sitä vuosia kestänyttä showta yhtään enempää.
        Odotellaan vielä muutama kuukausi löyhässä hirressä/putkessä, minkä jälkeen työeläke koittaa.

        Minä olin sairaslomalla ja tehtiin työkykyarviot. Ttl sanoi että näillä tuloksilla et tule pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle. Sanoin jotta haluan kuitenkin hakea ja tee sellainen b-todistus minkä pystyt, teen itse hakemuksen. Hain ja sain! Kannattaa hakea jos kokee työkykynsä edellyttävän . Hakemukseen kannattaa kuitenkin panostaa.


      • Anonyymi

        Muutama tuttu jotka eivät silloinkaan päässeet eläkkeelle ennenkuin vuosien ja useiden hakemusten jälkeen. Parhaimmillaan pompottelivat jopa 8 vuotta ennenkuin eläke myönnettiin.


    • Anonyymi

      Vaimoni luuytimen harvinaislaatuinen syöpä diagnostisoitiin 23 vuotta sitten. 52 vuotisena. Kokeneen hematologin lausunnon mukaan saamme olla onnellisia jos vaimo selviää hengissä 10 vuotta.
      Päätös sairaseläkkeestä tuli parissa kuukaudessa ja KELAn nainen vielä huomautti kansaneläkkeen lisäosan hakemisesta koska vaimoni työperusteinen oli hyvin pieni.
      Lopetin itse töissä käymisen samoihin aikoihin.
      20 vuotta oleilimme keväät ja syksyt Espanjan asunnollamme.
      Matkustelimme omasta mielestämme runsaasti. Kuuba, 2 x Kiina, Atlanti saaret kuten Azorit ja Kap Verde niiden totunnaisten lisäksi. Kiertomatkoja. 3 x Välimeren risteily ja kerran Karibia. Nuo jatkoviikkoineen lähtökaupungeissa.
      Kaksi joulua Espanjassa ja yhteensä toista kymmentä urheiluopistossa, kylpylöissä ja lisäksi muutama Euroopassa.
      Useita valmistautumisia jouluun Saksan joulumarkkinoilla. Useimmiten Berliinissä.
      Yms.
      3 -vuotta sitten tuli totuus vastaan. Eli tilanne jossa yhdin aiheuttaa kiinteän, kuukausittain usean keran toistuvan hoitotapahtuman.
      Olemme kiitollisia noista "lisävuosista". Koko revohkan alku näytti toivottomalle ja pettymys oli syvä kun geneettisperäinen, parantamaton syöpä paljastui.
      Teimme silloin kaikki mieleen tulevat testamentit ja hoitotahdot.
      Minuun ei pysty mikään jos jättää huomioimatta aortan läppävuodon mutta se ei näy mallikelpoisissa labrakokeissa joiden lukemat eivät ole muuttuneet viimeisten 3,5:n vuoden aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      406
      1623
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1220
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      844
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      189
      759
    Aihe