Olen nyt aloittamassa toista kautta purjehdusta, ja uuteen vanhaan purjeveneeseeni pitäisi nyt hankkia joku sopiva navigoinnin väline. Karttalotteri 7-9" näytöllä on sellainen joka mahtuu hyvin upotettuna, MUTTA mikä olisi soiva peli merkiltään?
Kävin tuossa venemessuillakin, mutta siellä myytiin aikamoisia 'pakettea' eikä oikein tällaiselle pelkälle plotterinostajalle riittänyt aikaa tai mielenkiintoa. Ja kaikki myös parhaita, enkä oikein voi sanoa mitään, kun nämä ovat uusia asioita minulle.
Mutta Itämerelle sopiva plotterimerkki jossa AIS mahdollisuus, sellainen on haussa. Varmatoimisuus ja helppokäyttöisyys sekä hyvä vasteaika mahdollisissa takuupuolen asioissa. Ainakin s-vetolaitteen puolesta voin sanoa että V-alkuisella koneella ei käytännössä ollut mitään asiakaspavelua.
Hyvä karttaplotteri + AIS
7
438
Vastaukset
- Anonyymi
Reiska on aina hyvä valinta, ja after sale on ihan hyvä ja aina toiminut jos jotakin on ollut. Tosin ei ole ollut kuin yhdessä laitteessa jonka aikoinaan sain vaihdettua ilman mitään ongelmaa.
- Anonyymi
Hyvä esimerkki siitä, että messut ovat perseestä!
Raymarineista kokemusta jo kolmessa veneessä ja ovat pelittäneet hyvin vaikka ikääntyvät, nyt alkamassa 13 kausi classic 120 - Anonyymi
Valitse ensin karttavalmistaja, joka takaa kartta päivitykset vuoteen 2033 saakka.
Sitten valitset plotterin, jolla voit käyttää valitsemaasi kartta-aineistoa.
AIS tieto tulee VHF-ais vastaanottimesta, ei plotterista. - Anonyymi
Minulla on Lowrance HDS 9 tuumaa. Se toimii mainiosti ja sain AISinkin näkymään. Sain sen vaihtokaupan kautta. Siinä ei välttämättä ole kaikkia purjevenepuolen erikoisominaisuuksia, mutta olen pärjännyt ilmankin. Mutta voi olla perusteltua niiden takia hankkia purjeveneisiin tarkoitettu laite. Noitahan on muutama isompi valmistaja, Lowrancen takana on Navico, sitten on Raymarine ja Garmin. Tällä on merkitystä, jos aikoo myöhemmin hankkia lisää laitteita, niin saman valmistajan laitteet sopii paremmin yhteen, vaikka standardien kautta tuleekin perusominaisuudet.
- Anonyymi
AIS-vastaanotinkin siis hankkimatta vai ajettelitko lähettävän AISin hankkia? NMEA2000 AIS-vastaanottimet ovat ikävän kalliita ja plottereissa ei enää juuri ole NMEA0183-liitäntöjä. Taitaa jo kaikki plotterit osata AISit näyttää.
Kartoissa ei ole mielestäni suuria eroja. Itse mietin n. 15 v vanhan 5" plotterin (näyttää AISit) päivittämistä 9". Vaihtoehdot mulla Axiom, Axiom+, Vulcan ja juuri julkaistu Zeus S. Axiomissa miellyttää pieni luvattu virrankulutus. Nykyinen NMEA0183 AIS-vastaanotin ei sovi noista mihinkään, joten kohtuu kallis päivityskokonaisuus tuo olisi. - Anonyymi
Laitoin toissa keväänä Garmin CV 62:n Firstiini.
Siinäkin olisi AIS-näytön mahdollisuus, mutta sitä varten tarvitsisi vaihtaa VHF muutaman satasen kalliimpaan malliin.
Tämä toimii NMEA2000/NMEA0183/RaymarineSeaTalk/SeaTakNG - yhdistelmällä.
Pinnapilotti on Reiskan ST1000 ja se ymmärtää SeaTalk1:tä, Plotteri NMEA2000:sta, VHF (Garmin 110i) sekä NMEA2000:sta että NMEA 0183:a ja Reiskan ST50 Tridata ja ST60 tuuli SeatalkNG:tä.
Systeemissä on lisäksi Reiskan langaton kauko-ohjaus pinnapilotille.
Kaikki nämä toimivat saumattomasti ja virheettömästi yhdessä. Reiskan SeaTalkNG näet on sama systeemi kuin NMEA2000.
Konvertointi tarvitaan vain 0183:n ja 2000:n väliin, mutta tässä on se mukava juttu, että Garmin 62CV lähettää tietoja myös NMEA0183 -protokollalla - toisin sanoen pinnapilotin ohjaus reitin mukaan onnistuu ilman muuntimia plotterin ja pinnapilotin välillä.
Silti langaton kauko-ohjain sopii SeaTalkilla pinnapilottiin saumattomasti ja muut mittarit ja VHF kommunikoivat NMEA2000/SeaTalkNG:n kautta keskenään. Pinnapilotti saa myös nopeus-ja tuulitiedot Reiskan mittareista saumattomasti, kun ne lähettävät SeaTalkia suoraan pinnapilotille.
Tiivistettynä - NMEA2000/SeaTalkNg/SeaTalk(1) ja NMEA0183 ovat kaikki sovitettavissa keskenään toimimaan saumattomasti ja häiriöittä, tarvittavat sovitinkaapelit saa Reiskalta.
Eri merkkien paremmuuksista en osaa sanoa, mutta Raymarinesta ja Garminista itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia.
En tosin ole mikään pallonkiertäjä (ainakaan vielä, ehkä jossain vaiheessa), mutta vaihtelevissa olosuhteissa nämä ovat ainakin omissa veneissä toimineet ilman murheita ja noita ja niiden osiahan saa käytännössä kaikkialta jos lähtisi pidemmällekin.
Esimerkiksi hajonnutta mittaria tuskin kannattaisi ryhtyä korjauttamaan matkalla Välimerelle, uusi mittari kaupasta ja bolt-on.....- Anonyymi
Kiitos, tämä oli hyvä ja kattava tieto 👍
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133768Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283078Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2782891Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71961- 2321600
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61360- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2021235Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321055