Aloittelia

Anonyymi-ap

Viimekesänä kasvatin mökillä avomaa kurkkuja ja kirsikkatomattia, ja ne onnistuivat nyt meinasin laajentaa viljelyksiä kesäkurpitsalla ja kukkakaalilla, mutta tekeekö kukkakaali vaan yhden kaalin per taimi vai tuleeko yhdestä taimesta useampi kaali.

14

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Korjaus otsikkoon: Aloittelija

      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🔞 ­­­N­­­y­­­m­­f­­­o­m­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17764350M

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Yksi kukka per kaali.

    • Anonyymi

      Onnistuuko kotioloissa taimien kasvatus siemenestä vai vaativatko ne extra valoa ja lämpöä?
      Parina vuotena ostotaimissa ollut huonoja kokemuksia mm. punkkeja kurkuissa ja paprikoissa, sekä kurpitsat olivat täysin eri lajiketta mitä mulle olevinaan myytiin.

      Toinen aloittelija jolla pieni kesäkasvihuone.

      • Anonyymi

        Tomaatteja kanattaa kasvattaa, jos on käytössä kesällä pieni kasvihuone. Nyt on sopiva kylvöaika. Esimerkiksi Money Maker tai Tanskan Vienti- siemenet ovat aika halpoja, siis oikeita runkotomaatteja, Kalliita lajikkeita ovat mm. Shirley ja Hildares. Kurpitsat, voi kylvää huhtikuun loppupuolella, mutta vaativat kasvukautena paljon tilaa ja voimaa.
        Oma ikkunalautani on kylmä, niin käytän taimien alla sähkökäyttöistä lämpömattoa. Eteläikkuna on paras paikka monille taimille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tomaatteja kanattaa kasvattaa, jos on käytössä kesällä pieni kasvihuone. Nyt on sopiva kylvöaika. Esimerkiksi Money Maker tai Tanskan Vienti- siemenet ovat aika halpoja, siis oikeita runkotomaatteja, Kalliita lajikkeita ovat mm. Shirley ja Hildares. Kurpitsat, voi kylvää huhtikuun loppupuolella, mutta vaativat kasvukautena paljon tilaa ja voimaa.
        Oma ikkunalautani on kylmä, niin käytän taimien alla sähkökäyttöistä lämpömattoa. Eteläikkuna on paras paikka monille taimille.

        Jotta taimien kasvatus onnistuisi, niin tulee kiinnittää huomiota puhtauteen. Kasvitkin voi saada tauteja, kasvitauteja. Idätykseen on hyvä käyttää taimimultaa ja kylvökset puhtaisiin ja kuiviin ruukkuihin. Koskaan ei pidä idättää tai muutoin säilyttää perunoita kasvihuoneessa eikä edes istuttaa perunaa lähelle kasvihuonetta. Myös tupakista nautiskelusta pitää kietäytyä.


      • Anonyymi

        Täysin sama kokemus! Ostettiinkohan taimet samalta kauppapuutarhalta vai onko yleinen vitsaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin sama kokemus! Ostettiinkohan taimet samalta kauppapuutarhalta vai onko yleinen vitsaus?

        Kiitos hyvistä neuvoista.

        T. toinen aloittelija

        Ps. en viitsi sanoa puutarhan nimeä, mutta Itä-Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä neuvoista.

        T. toinen aloittelija

        Ps. en viitsi sanoa puutarhan nimeä, mutta Itä-Suomessa.

        Sama ilmansuunta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvistä neuvoista.

        T. toinen aloittelija

        Ps. en viitsi sanoa puutarhan nimeä, mutta Itä-Suomessa.

        Tutulta kuulostaa. Tuossa ote vanhasta viestistäni: pensastomaattini virahtivat miehen mittaan ja kesäkurpitsani olivatkin suuria keltaisia pyöreitä talvikurpitsoita. Kauppapuutarhalla näemmä lajikkeet mitä sattuu. Terkkuja Karjalan maille 👎


    • Anonyymi

      Kasvatan kesäkurpitsaa neljä tainta kahdella lavalla. Tuo on ollut varsin sopiva määrä nelihenkiselle perheelle.

      Ostotaimilla olen mennyt kesäkurpitsat tähän asti ja vain talvikurpitsat olen kasvattanut omista taimista, koska lajikkeiden kirjo on isompi. Yleensä tarjolla on täällä päin vain kahta lajiketta: keltainen ja vihreä. Kaksi ja kaksi.

    • Anonyymi

      Jos kasvihuonekasveissa on punkkeja, täytyy kaikki kasvinosat huoneesta poistaa ja rikkaruohotkin tarkkaan kitkeä jottei niihin jää punkkeja. Keväällä suosittelen kasvihuoneen myrkytystä sillä punkit pystyvät talvehtimaan mm. rakenteissa.
      Punkki on todella kiusallinen vaiva joka pahimmillaan saastuttaa koko kasvihuoneen ja vie sadon. Punkillisia kasveja myyvät kaupat ja puutarhat kannattaa jatkossa kiertää kaukaa.

      • Anonyymi

        Pahimmillaan joutuu heittämään koko kasvin pois jottei punkit leviäisi muihin, ja punkit helposti tappavat suurenkin kasvin.
        Kotikasvihuoneen keväthuolto on tärkeää, mutta niin myös syksyinen eli kaikki kasvimassa poistetaan rikkaruohoista alkaen ja mielellään ennen pakkasia koko kasvihuone myrkytetään, sama keväällä.
        Punkkeihin ei oikein muut kuin myrkyt tehoa, hellempiäkin keinoja voi käyttää mm. mäntysuopa- tai toluvedellä huuhtelu (punkit ovat lehtien alapinnoilla), mutta muihin ei toivottuihin vieraisiin kuten kirvoihin em. keinot kyllä yleensä tepsivät.
        Kauppapuutarhoilla on hyvin tärkeää kasvitautien ja tuholaisten torjunta sekä hävittäminen, mutta ellei näin ole toimittu ja saastuneita kasveja on markkinoille ja asiakkaille päätynyt, on tosiaan viisaamaa ko. yritys unohtaa, sillä ko. paikan hygienia on huono, pahimmassa tapauksessa vuosi vuoden jälkeen.


    • Anonyymi

      Katsokaa lehtien väriä, mahdollisia vioituksia esim. muodossa ja ala-pintoja vaikka suurennuslasilla. Näin mahdolliset kasvitaudit, kirvat ja pienen pienet hämähäkkimäiset punkit löytyy. Älkää ostako rutikuivaa kasvia tai vettä tippuvaa. Huomioikaa ostopaikan yleinen järjestys ja siisteys, sekä kyselkää myyjältä mistä taimet ovat lähtöisin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1459
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1069
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      895
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      162
      759
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      577
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe