Olen joskus kuullut ihmisten puhuvan ns. natolaisista kiväärin panoksista, jotka ovat ylikokoisia.
Näillä ammuttuna uusi kivääri leikkautuu helpommin väljäksi.
Mitä panoksia tässä oikein tarkoitetaan eli mitä ovat natolaiset panokset?
Kiväärin panokset "natolaiset"
6
1655
Vastaukset
- GRIZZLY
Kyseessä on ihan simpelisti NATO:n standardi esim. patruunalle. NATO:lla on määritellyt standardit kaikelle tarvike materiaalille. Esim. patruunassa luodin paino/malli/materiaali/mitat. hylsyn vastaavat. ruutilaatu/määrä. Näin ollen patruuna sopii jokaiseen NATO standardin mukaiseen aseeseen(palvelusase). NATO patruuna ei siis välttämättä sovi esim. tiukaksi mitoitettuun patruunapesään.
- Amatööri
Minulla kyseiset takeltelivat ammutun hylsyn ulosvedossa. Ase on Sako 308. Annoin ylimääräiset kaverille, jolla on sama malli sakosta. Ilmeisesti kumminkin vähän väljempi, kun pelittää.
Kavereiden kokemuksia natolaisista.Jos natolainen ei sovi aseeseen ensimmäinen huomio on yleensä aseen raju potkaisu, seuraavaksi lukkoa hakataan auki käteen sattuneella työkalulla, kun hylsy hirttää kiinni patruunapesään.Miksi näin käy? Mitausteni mukaan Natolaisissa on 0,2-0,3 mm pidempi hylsyn kaulaosa standardi 308W:n verrattuna, eli tarkkamitaisessa 308W patruunapesässä hylsyn suu menee ylimenokartion puolelle, puristaen luotiin uran lukkoa suljettaessa.Laukaistaessa uran takapuolella oleva luodin osa joutuu menemään tämän alimittaisen reiän läpi aiheuttaen painehuippuun huomattavan nousun ja siten jopa aserikon vaaran.
Ammuttuja hylsyjä uudelleenladattaessa hylsyn kaulaosa venyy ja yleensä 3-5 latauskerran jälkeen edessä on sama ilmiö.Hylsyjä uudellenladattaessa hylsyn pituus on tarkistettava joka latauskerta ja ylipituus poistettava ongelman välttämiseksi.- Kokemus
Olisi pikku varoitus noista "NATO paukuista". Toimii kyllä juu, mutta kuka haluaa ampua rautaa, jos arvostaa vähääkään asettaan. Itsellä oli sellaisia joskus mutta ampumatta jäi magneettitestin ja puukolla raaputtamisen jälkeen. Todella ohuen kuparivaipan alla on rautavaippa, aikas vahva sellainen. Eli en itse ainakaan suostuisi aseeseeni sellaisia laittamaan. Kuparivaippa on niin ohut että rihlat ottavat varmasti kontaktia raudan kanssa ja mitä siitä seuraa, sen kukin voi itse päätellä. Kyllähän niitä voi väljiksi ammutuilla paukutella jos haluaa.
- perimätietoa?
Niin, mitäs siitä seuraa. Ei kai niitä luoteja viilankoviksi ole karkaistu. Suomen armeija ammutti sota-aikoina Maxim-konekiväärillä varmaan useita kymmeniätuhansia rautavaippaluoteja per ase ennen piipunvaihtoja. Se on kyllä totta, että joskus meinaa lukko jumittaa, mutta aina on käsivoimin auennut. Normaalissa harrastusammunnassa muutama sata laukausta vuodessa ei taida patruunan laatu aseen kulumiseen merkittävästi vaikuttaa. Kotimaisella puolta kaliimmalla patruunalla on toki mukavampi ampua ja niistä saa paremmat hylsyt jälleenlataukseen.
- GRIZZLY
Ei se asia nyt ihan niin ole et kaikki NATO patruunat olisi teräsvaippaisia. Minun eteeni ei ole tullut yhtäkään NATO-standardi patruunaa missä olisi teräsvaippa. Sen sijaan halvoissa S&B,NORINCO,Tula jne on lähes kaikissa teräsvaippa. Mutta nämä eivät olekkaan NATO patruunoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452857Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen432824Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232608Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3281667- 711074
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101041Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.192902Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101762Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26750- 99691