Perheensä tappaneet

minkälaiset ongelmat

Nyt taas Matinkylässä Espossa perheen isä tappanut kaksi lastaan ja vaimonsa. Kaikki näyttänyt olleen hyvin päälle päin, mutta silti perheen isä on päätynyt tällaiseen traagiseen ratkaisuun. Muita vastaavia tapahtuu Suomessa tämän tästä ja yleensä tappaja tappaa lopuksi myös itsensä. Minkälaiset mielenterveyshäiriöt aiheuttavat tällaisia tragedioita? Itse kärsin masennuksesta ja olen suunnitellut omaa itsemurhaani, mutta ei minulle ole tullut mieleenikään tappaa tai vahingoittaa ketään muuta, ei perheenjäsentä, eikä ketään sivullista. Eiväthän muut ole syyllisiä omaan masennukseeni! Onko kyseessä yleensä ns. varttihulluuskohtaus, skitsofrenia vai mistä on kyse?

4

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...on yhtä paljon kuin on tekijöitäkin.

Perheensä surmaaja on yleensä stressaantunut, syvästi ja psykoottisesti masentunut ja ajattelee usein suojelevansa perhettään häpeältä ja pahalta maailmalta tappamalla heidät. Lopuksi he yleensä surmaavat itsensä. Tätä kutsutaan ns. laajennetuksi itsemurhaksi.

Joskus kuitenkin käy niin, että itsemurha ei jostain syystä onnistukaan. Tapausta sen kummemmin tuntematta, mututuntumalla sanoisin, että Espoon tapauksessa on käynyt niin.

• Särkynyt

Olen sairastanut vaikean, psykoottisen masennuksen. Tyttäreni oli silloin 6-vuotias, olen yksinhuoltaja.

Soitin aamuyöstä tärisevänä sos-kriisipuhelimeen kun tajusin olevani tilanteessa, jossa minun oli "pakko" tappaa meidät molemmat. Auto onneksi saapui renkaat vinkuen.

Psykoosin vallassa koin koko elämän helvetillisenä, väistämättömänä kärsimyksenä. Rakastan tytärtäni niin paljon, etten voinut kestää ajatusta että hän joutuisi kokemaan vain samanlaista epätoivoista tuskaa kuin oma elämäni oli. Pidin täysin selvänä että kasvaessaan hän joutuisi samaan tilanteeseen, sitä ei voisi mitenkään välttää. Ainoa rakkauden palvelus, jonka voisin hänen hyväkseen tehdä, olisi säästää hänet näiltä sietämättömilta henkisiltä ja fyysisiltä tuskilta.

Sen verran olin siis tolkuissani että jotenkin tajusin ajatusteni olevan harhaisia ja ymmärsin soittaa apua. Tämän kokemuksen perusteella kuitenkin tiedän että suurin osa näistä lööppien revittelemistä lapsimurhista ovat todellisuudessa epätoivoisen vanhemman ainoa keino "pelastaa" lapsensa vielä hirvittävämmältä kohtalolta.

Uskon että nämä tunteet ja tilanteet kuuluvat niihin pahimpiin, mitä ihminen voi ylipäätään kokea.

• dsfg4

Uskoisin masennukseen ja näköalattomuuteen ja jonkilaiseen tilapäiseen katumukseen elämäntapavalinnasta. Melko varmasti ihminen kokee vastuuntuntoa perheestään, mutta edellämainituista syistä taikka epäonnistumisen taikka kelvottomuuden tunteen vuoksi ajautuu tekoonsa.

Koulutetun taikka älykkään kohdalla ympäröivän maailman epätodellinen ja siten myös harhaiselta vaikuttava käytös voi ajaa psykoosiin. Tunnepohjainen ajattelutapa ja / tai ympäristö voi heijastua käytönnön läheisempänkin ihmiseen. Käytännössä siis toinen voi kokea masennusta myrsky ja kurasäällä ja toinen näkee asiassa luonnollisen ilmiön, jota on kiva tutkia ja jollekka voi pyllistää lämpimässä ja kuivassa asunnossa.

Surullisia tapauksia ovat......

• psykoottisen masennuksen lisäksi tulisi mieleen skitsofrenia jos sairauksia aletaan luetella!
        Mutta on jotenkin vielä hirveämpää ajatella,että nykyisin ei edes tarvitse olla mitään mielenterveysongelmia ja siitä huolimatta joku tekee jotain noin kamalaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1236
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1111
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      98
      833
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      308
      792
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe