Purjehdus kallis eliittiharrastus ?

Anonyymi-ap

Mikähän olisi edullinen tapa harrastaa avomeripurjehdusta. Mitkään kimppajutut ei kiinnosta, vaan haluan oman venneen ja purjehtia rauhassa (yksin) mielellään vaikka viikon kerrallaan, Millainen vene ja millainen budjetti, paljonko menee ylläpitoon ja mitä se sisältää.
Nimim. Rahaa ei ole paljon.

54

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Edullinen tapa on olla helvetin osaava ja kätevä käsistään, niin ei tarvitse olla kenenkään rahastettavana. Oma tontti on hyvä jossa voi omatoimisesti säilyttää ja korjata venettä tarpeen mukaan. Kaikki ostetaan käytettynä tai dyykkaillaan roskiksista.

      Taitavimmat veneilevät lähes ilmaiseksi.

    • Anonyymi

      Jos tai kun saat veneen niin ota kuitenkin yksinpurjehdukselle vaimo tai joku tyttöystävä mukaan niin ettei tule aika pitkäksi.
      Taatusti tulee venereissuista lyhyitä ja kalliita. Sitten voitkin myydä veneen ja vaimon tai tyttöystävän seuraavalle avomeripurjehtijalle.

    • Anonyymi

      Purjehdus ei ole kallista. Veneen voi saada ilmaiseksi tai muutamalla tonnilla. Vanhat purjeet voi neuloa uusiksi tai modifioida tuoreemmista.

      Köyhä kekseliäs onnistuu varmasti kevyesti alle 500€ vuosibudjetilla kauden purjehtimaan kaikkineen... Tuo summa elää, kun joskus ei tarvii uusia mitään, joskus jotain.

      Avomeri fantasiaa en ymmärrä, saaristo ja omien yksinäisten mansikkapaikkojen etsiminen ja niissä oleilu on parasta, avomeripurjehdus on tylsääääääää

      • Anonyymi

        No joo mutku lähimmät saaret on Ruotsin puolella niin pitää siellä avomerelläkin viihtyä.


    • Anonyymi

      Missä haluat purjehtia? Itämerta voi kohtuu hyvin purjehtia ristiin rastiin monella 1-5 tonnin veneellä. Kulut hankinnan päälle riippuvat omasta osaamisesta ja halustasi sekä laituripaikasta, joka voi olla ilmainen tai maksaa yli 500. Talvisäilytys samoin.

      Itsellä on ollut purjeveneitä 2-70 te haarukassa. Tuolla halvimmilla 20 v sitten vuosikulut alle tonnin vuodessa. Nykyisellä kalliimmalla ollut 2 tonnin luokkaa sisältäen hankinnat. Peruskulu (laituri- ja talvipaikka, nostot ja vakuutus) reilu tonni, joten hankintoihin jää n. tonni vuodessa. Normivuonna ei mene kuin satanen ja jonain vuonna sitten ostetaan purje tms.

      Kaiken teen itse.

      Tuossa peruskulussa mulla vakuutus n. 500. Halvalla veneellä se on alle 100 ja pienellä veneellä myös muut peruskulut halvempia eli 500 vuodessa mahdollinen.

      Kun ostaa hyvän yksilön eikä kohella 5-10 vuotta menee hyvin pienin ylläpitokuluin.

      • Anonyymi

        Stadissa veneen pito on halpaa! Karuselin edessä oli pitkään joku storfidra kesät talvet ihan ilmaiseksi. Myös muita paikkoja löytyy. Stadilla ei ole oikeutta siirtää veneitä pois laitureistaan. Lupa haettava oikeusteitse. Riski siihen on pieni. Säästäväinen ei tietenkään nosta venettä talveksi maihin. Voisi mennä vielä rahaa nosturimiehelle ja maalipurkkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stadissa veneen pito on halpaa! Karuselin edessä oli pitkään joku storfidra kesät talvet ihan ilmaiseksi. Myös muita paikkoja löytyy. Stadilla ei ole oikeutta siirtää veneitä pois laitureistaan. Lupa haettava oikeusteitse. Riski siihen on pieni. Säästäväinen ei tietenkään nosta venettä talveksi maihin. Voisi mennä vielä rahaa nosturimiehelle ja maalipurkkeihin.

        On muuten kestävä paatti se Fidra. Taitaa olla neljäs talvi siinä. Ihme ettei ole siivottu pois.


    • Anonyymi

      Aloitus alkaa sanoilla - ” Mikähän olisi edullinen tapa harrastaa avomeripurjehdusta.”

      Nämä ”aloittelijoiden” tekemät keskustelun avaukset ovat olleet täällä aina parasta antia.
      Tämäkin aloitus tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet erilaisille vastauksille.

      Näitä me tarvitsemme kun pyristelemme eroon talven kuristusotteesta.
      Ilmeisesti aloittajakin kokee jotakin vastaavaa, koska tuli tuota kysymään.

      Ennen kuin säät sallivat rannalla kevättöihin ryhtymisen, niin voinemme aivan hyvin antaa aloittajalle vinkkejä avomeripurjehduksen aloittamiseen.

      Aloittajalle tiedoksi, että tuohon harrastukseen on meillä olemassa oma yhdistyksensä.
      Avomeripurjehtijat ry.
      Kannattaa ottaa heihin yhteyttä ja jopa liittyä jäseneksi.
      T. vain saaristopurjehtija

    • Anonyymi

      Minä haluan oman matkustajalentokoneen.

    • Anonyymi

      Nykyisin saat itämeren piiriin sopivan veneen jopa kolmella tonnilla. Siis sellaisen, millä voit suoraan lähteä Ruotsiin. Talvisäilytys kerhon jäsenenä 500 sis. jäsenyys. Laituripaikka joitain satasia. Huoltohommat 300-500 euroa vuodessa jos veneessä ei ollut isoa korjausvelkaa.

    • Anonyymi

      Osta Guy 22 tai Abin Vega 27,ne on halpoja ja pärjäät Itämerellä erinomaisen hyvin, Vegalla vaikka pallon kierrät. Siitä se sitten lähtee, tai sitten ei ;-)

    • Anonyymi

      Parasta on kun harrastat purjehdusta purjehdusseurojen kapakoita kierrellen. Jos kierrät oikein kaukaa niin tulee halvemmaksi.

    • Anonyymi

      Pitää kyttäillä hyvin pidetty vene, jota päivitetty ratkaisevin osin. Ehdottomasti aktiivisesta käytöstä, jossa harrastaja luopuu jonkun pakon tähden, elikkä kyseessä veneen vaihto tai terveyden/iän takia pakko luopua, tai taloudellisista syistä.

      Mutta pointti, että venettä rakastettu loppuun asti ja pidetty huolta. Projektit ja vuositolkulla vähäisellä käytöllä olleet kantsii aloittelijan lähtökohtaisesti kiertää kaukaa.

      Veneessä ei ikinä saa niitä rahoja myydessä takaisin, mitä on laitettu lämmittimeen, pohjan huoltoon, uuteen moottoriin, purjeisiin, sähköihin, navigointiteknologiaan jne jne. Siksi on parasta ostaa edullisesti vene johon joku muu on jo nuo investoinnit pitkälti tehnyt.

      Moninpaikoin johonkin veneseuraan liittyminen on tod hyvä homma, saa kavereita jotka auttaa ja neuvoo, ja talvisäilytys sekä laituripaikat ym selviää kerralla edullisesti, kuten myös vesille laskut ja nostot.

      Muutoin kyllä, tekemällä oppii ja asioita voi opiskella ja kysellä, kurjat youtube jne. Itsessään purjehdus yksinkertaista loogista hommaa, ihmissuku tehnyt sitä aikojen alusta, myös avomerellä.

      Kotimaisista kirjoista "Matkapurjehtijan opas " kantsii lukea, sekä Pertti Dunckerin kirjat mutta niissä tiedostaen että osin värikynää, ja ettei kaikkee tarvi tehdä yhtä vaikeasti jne, mutta motivoivaa matskua ne on. Youtubessa myös hänen pallonkierrolta videoita. Kotimaisia informatiivisia youtube kanavia matkapurjehduksesta ainakin "Artemis seilaa" ja "Ruffe" sekä "Sailing is life" ja kansainvälisiä eri tasoisia kanavia löytyy satamäärin.

    • Anonyymi

      Veneilijä ei kesän laituri paikkaa kaipaa, harrastelijat ehkä.

      Itsellä matka ja kausi starttaa vesille laskusta ja päättyy nostoon. Veneilen 6-7 kuukautta kaudessa putkeen...

      • Anonyymi

        Minun putki kestää 12 kk joka vuosi,joskus tammikuu on kyllä tipaton....sorry


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun putki kestää 12 kk joka vuosi,joskus tammikuu on kyllä tipaton....sorry

        Ai, itse en pahemmin juo, kun ei ole rahaa, muuten varmaan useammin.


    • Anonyymi

      Hei.Albin vega ja marieholm if ovat ihan kelpo veneitä eikä maksa paljon.If on vielä kauniskin,harmitti aikoinaan kuin myin pois.Nykyinen on 30 jalkaa ja vähän päälle,kumpa if olisikin ollut tuon pituinen ja seisomakorkeus kajuutassa,olisi ollut ihannevene.

    • Anonyymi

      Purjehdus ei missään nimessä ole eliittiharrastus - kellä tahansa on varaa harrastaa ja harrastajia on joka lähtöön. Kallis se kyllä on sikäli, että kaikki liikenevä raha siihen tahtoo upota, ihan riippumatta siitä paljonko sitä liikenevää rahaa on. Absoluuttisena rahamääränä summa oli opiskeluaikoina pieni ja nyt myöhemmin isompi.

    • Anonyymi

      Kalastuskin voi olla kallis eliittiharrastus. Menet kauppaan ja ostat Volvo XC90 maasturin. Siihen traileri ja mustakylkinen Buster Magnum Cabin. Joku vapateline katon syrjään. Raymarinen kalleimmat down view 3D kaikusysteemit. Sitten ei muuta kuin virvelöimään. Tulee ahvenelle kilohintaa.

    • Anonyymi

      Kalliiksi tulee laskettelukin, jos menet 2 kertaa vuodessa Alpeille viikoksi laskemaan. Samalla rahalla harrastat purjehdusta ihan hyvällä veneellä, vaikka laskettelussa itse välineissä ei ole paljon rahaa kiinni.

      • Anonyymi

        Eläminen Suomessa tulee jokaiselle vieläkin kalliimmaksi, kun alamme maksaa Sdp vetoisen nyky hallituksen velkoja, joista ei tullut tuottoja.

        Puhutaan koronasta ja velkaantumisesta sen vuoksi. Viisas naapurimme ei sulkenut yhteiskuntaa ja rahoittannut sitä velalla. Nyt nähdään, että kuolleisuus suhteutettuna asukasmääräön on rajusti suurempi, kuin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa.

        Velka jäi, ja kokonaisverotus vie löhes 60% suomalaisten ansioista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläminen Suomessa tulee jokaiselle vieläkin kalliimmaksi, kun alamme maksaa Sdp vetoisen nyky hallituksen velkoja, joista ei tullut tuottoja.

        Puhutaan koronasta ja velkaantumisesta sen vuoksi. Viisas naapurimme ei sulkenut yhteiskuntaa ja rahoittannut sitä velalla. Nyt nähdään, että kuolleisuus suhteutettuna asukasmääräön on rajusti suurempi, kuin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa.

        Velka jäi, ja kokonaisverotus vie löhes 60% suomalaisten ansioista...

        Kyllä vaan tuli halveksivia katseita kaupassa, kun toteutin Ruotsin mallia koronalta suojautumisessa. Se maskien kanssa puuhaaminen ja käsidesin kanssa lotraaminen oli ihan mahdotonta täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläminen Suomessa tulee jokaiselle vieläkin kalliimmaksi, kun alamme maksaa Sdp vetoisen nyky hallituksen velkoja, joista ei tullut tuottoja.

        Puhutaan koronasta ja velkaantumisesta sen vuoksi. Viisas naapurimme ei sulkenut yhteiskuntaa ja rahoittannut sitä velalla. Nyt nähdään, että kuolleisuus suhteutettuna asukasmääräön on rajusti suurempi, kuin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa.

        Velka jäi, ja kokonaisverotus vie löhes 60% suomalaisten ansioista...

        Ruotsi otti kyllä tuplasti velkaa koronan takia Suomeen nähden. Myös väestöä on siellä tuplasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi otti kyllä tuplasti velkaa koronan takia Suomeen nähden. Myös väestöä on siellä tuplasti.

        Laitappa trolli linkki väitteesi tueksi.

        Ruotsi ei sulkenut yhteiskuntaa, ravintolat toimivat kuten ennenkin ja busines luisti. Suomi otti velkaa, jotta artistit saivat apuja 20 000€-70 000€ siis marinin hovi muusikot ja että yritykset pysyivät pystyssä.

        Ruotsissa ne pysyivät normi vireessä, kun ei panikoitu.

        Lopputulos Suomessa kuolleita pohjoismaista eniten suhteutettuna väestöön, Ruotsi pärjäsi loistavasti vs Suomi.

        Tästä epäonnistumisen kierteestä kiitos hallitukselle ja korona keisarinna Marinille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitappa trolli linkki väitteesi tueksi.

        Ruotsi ei sulkenut yhteiskuntaa, ravintolat toimivat kuten ennenkin ja busines luisti. Suomi otti velkaa, jotta artistit saivat apuja 20 000€-70 000€ siis marinin hovi muusikot ja että yritykset pysyivät pystyssä.

        Ruotsissa ne pysyivät normi vireessä, kun ei panikoitu.

        Lopputulos Suomessa kuolleita pohjoismaista eniten suhteutettuna väestöön, Ruotsi pärjäsi loistavasti vs Suomi.

        Tästä epäonnistumisen kierteestä kiitos hallitukselle ja korona keisarinna Marinille

        Juuri näin. Ruotsi jäi tässäkin kisassa voitolle, vaikka alussa Suomi näyttikin pärjäävän hyvin. Korona oli hyvä selitys velanoton lisäämiselle, mutta ilmankin olisi pärjätty, jos olisi haluttu. Nyt velkarahaa on jaettu neljä vuotta vastuuttomasti ns. hyville siskoille ja tuleva hallitus joutuu valtavan urakan eteen tämän takia. Marin olisi vieläkin valmis ottamaan lisää velkaa, mikä on täysin vastuutonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Ruotsi jäi tässäkin kisassa voitolle, vaikka alussa Suomi näyttikin pärjäävän hyvin. Korona oli hyvä selitys velanoton lisäämiselle, mutta ilmankin olisi pärjätty, jos olisi haluttu. Nyt velkarahaa on jaettu neljä vuotta vastuuttomasti ns. hyville siskoille ja tuleva hallitus joutuu valtavan urakan eteen tämän takia. Marin olisi vieläkin valmis ottamaan lisää velkaa, mikä on täysin vastuutonta.

        Tänään alkoi äänestys ja on aivan varma, että ääni ei mene nykyhallituksen onnen onkijoille.

        Varmuutta ei ole oppisitionkaan onnistumisessa, mutta heillä on älyllinen plääni, miten lähdetään oikaisemaan talousvajetta muulla, kuin velka instrumenteilla.


    • Anonyymi

      Vuokravene on edullisin tapa veneillä. Nykyisin hyvin tarjolla eri vaihtoehtoja vuokraamiseen.

      • Anonyymi

        Vaasankadulta saa gastinkin vuokralle. Ainakin joksikin aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaasankadulta saa gastinkin vuokralle. Ainakin joksikin aikaa.

        Mitkä on taksat nykyään Vaasankadulla? Entä taso?


    • Anonyymi

      Purjehdukseen liittyy kiinteästi hyvesignalointi. Siihen liittyy kiinteästi myös sähköauto ja matalaenergiatalo, jotka tukevat purjehtijan viestiä siitä, kuinka ympäristötietoinen hän on. Ei ihme, että harrastukselle tulee hintaa, mutta onneksi kaikki näkevät kuinka hyvä ihminen hän on ja valmis kuluttamalla lisää pelastamaan Suomen lumiset talvet.

      • Anonyymi

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa omalla kohdallani. Ajan dieselillä ja taloni ei todellakaan ole matalaenergiatalo. Kuusimukisen dieselin ääni rauhoittaa ja antaa hyvän mielen. Harrastan myös lintuja ja tavoite on bongata mahdollisimman monta dies-elistä ja olla vastavoimana näille ekoelis-hihhuleille.
        Harmi vaan että nykydieseleitä ei saa enää sitä voimasavupöllähdystä.

        Anti-hurskastelija


      • Anonyymi

        Tietysti soopaa tuo kirjoitus: kukaan ei käytä ilmaisua hyvesignalointi omasta käyttäytymisestään. Muutenkin sanavalinta on ankeaa persujargonia - kuten sanan narratiivi viljely teennäisissä yhteyksissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa omalla kohdallani. Ajan dieselillä ja taloni ei todellakaan ole matalaenergiatalo. Kuusimukisen dieselin ääni rauhoittaa ja antaa hyvän mielen. Harrastan myös lintuja ja tavoite on bongata mahdollisimman monta dies-elistä ja olla vastavoimana näille ekoelis-hihhuleille.
        Harmi vaan että nykydieseleitä ei saa enää sitä voimasavupöllähdystä.

        Anti-hurskastelija

        Dieselissä ei voimaa ole vaikka kuinka mustaa tuubaa työntäisi putkesta.

        Kaikenlaisia voimasavupellejä on tullut tuolla motareilla karistettua.
        Yhdellä oli takalasissa jopa tarra "Savu on voiman merkki".
        Sinne jäi kuin tikku paskaan.

        Ja mulla on auto ihan kaupasta ostettu ja tehtaan rakentama. Ei mikään autotallivirittäjäjeesusten "sonmakee"-viritelmä.

        Purjehduksesta todettakoon, että siinä saa menemään niihin viiteen-kuuteen hyvään purjehduspäivään kesässä (kun tuulee sopivasti, eikä ole kylmä, kun sattuu olemaan vapaata jne.) rahaa juuri sen verran kuin haluaa.

        Toiset pistävät siihen kolmesataatonnia viiden vuoden aikana, joku selviää koko jutusta tonnilla.

        Kaluston hinta ei korreloi purjehdusnautinnon kanssa millään lailla. Enemmän on kyse asenteesta ja mahdollisesti veneessä olevasta seurasta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselissä ei voimaa ole vaikka kuinka mustaa tuubaa työntäisi putkesta.

        Kaikenlaisia voimasavupellejä on tullut tuolla motareilla karistettua.
        Yhdellä oli takalasissa jopa tarra "Savu on voiman merkki".
        Sinne jäi kuin tikku paskaan.

        Ja mulla on auto ihan kaupasta ostettu ja tehtaan rakentama. Ei mikään autotallivirittäjäjeesusten "sonmakee"-viritelmä.

        Purjehduksesta todettakoon, että siinä saa menemään niihin viiteen-kuuteen hyvään purjehduspäivään kesässä (kun tuulee sopivasti, eikä ole kylmä, kun sattuu olemaan vapaata jne.) rahaa juuri sen verran kuin haluaa.

        Toiset pistävät siihen kolmesataatonnia viiden vuoden aikana, joku selviää koko jutusta tonnilla.

        Kaluston hinta ei korreloi purjehdusnautinnon kanssa millään lailla. Enemmän on kyse asenteesta ja mahdollisesti veneessä olevasta seurasta....

        Sähköautossa on voimaa ihan eri tavalla kuin jossain nokivasarassa, missä täytyy sadan osan mekaanisesti liikkua ennen kuin se alkaa pikku hiljaa nopeuttaa mäntien ja kampiakselin liikettä. Ei sitä oikein jaksaisi odottaa, kun normaalisti ajaa sähköllä. Tulisi vain veneisiinkiin enemmän käyttökelpoisia ja edullisia sähkönoottoreita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa on voimaa ihan eri tavalla kuin jossain nokivasarassa, missä täytyy sadan osan mekaanisesti liikkua ennen kuin se alkaa pikku hiljaa nopeuttaa mäntien ja kampiakselin liikettä. Ei sitä oikein jaksaisi odottaa, kun normaalisti ajaa sähköllä. Tulisi vain veneisiinkiin enemmän käyttökelpoisia ja edullisia sähkönoottoreita.

        Joo sähköautoissa on vain muutama ratkaisematon ongelma - eikä vähäisimpänä toimintasäde esimerkiksi moottoritiellä kuormattuna (vaikkapa kesälomareissuista tulee rasittavia, jos Euroopan halki täytyy suunnistaa latausten mukaan).

        Väitän, että Ranskan ja Italian maaseudulla sähköauton lataaminen ei ole mikään kahvitaukohomma.
        Toinen ongelma on toimintasäteen romahtaminen pakkassäillä, kolmas (esimerkiksi itselleni välttämätön) peräkärryn vetomahdollisuus (tyttären 2 hevosen traileri, poikien motocrossvehkeet sisältävä koppikärry), niitä kun pitää pystyä vetämään satojakin kilometrejä kerralla ja myös talvella.
        Lisäksi veneen kamojen kuskaaminen syksyllä säilöön ja keväällä veneelle vaatii sen kärryn vetämisen. Ja tarvitseehan toki omakotitalosta kuskata kaatopaikalle kaikenlaista, tarvitsee raahata kaikenlaista isompaa myös talolle jne.

        Lapissa en käy. Mutta esimerkiksi appiukon huvilalle Provenceen on ihan kiva puhaltaa Saksan läpi tilan salliessa se 200-250 mittarissa (niin paljon kuin tuo kulkee. Sähköautolla noilla nopeuksilla toimintasäde jää 100-120 kilometriin ja sitten tarvitsee taas ladata ja mieluiten täyteen. Se taas tarkoittaa Tukholma-Provence -matkalla helposti parikymmentä latausta missä ei ole mitään järkeä. Tuo natsihäkki menee sen välin mainitulla päälle 200 km/h nopeudella YHDELLÄ tankkauksella.
        Voimasavua tuo ei työnnä eikä mene lunastukseen jos epähuomiossa rojautat pohjan jäiseen lumikasaan tai hidastustöyssyyn.

        Huoltoväli on 25 000 km ja todistetusti tuolla ajaa helposti yli 700 000 km ilman fataalia laukeamista.

        Venekäytössä sähköpropulsio vaatisi 2000kg litiumakkuja, jotta toimintasäde vastaisi 50 diesellitran toimintasädettä.

        Mitenkään väheksymättä sähköautoja - monelle sellainen sopii oikein hyvin päivittäisiin ajoihin ja jopa mökkimatkoille.
        Toisilla taas saattaa olla mökki vaikka saaressa eikä parkkipaikalla ole latausmahdollisuutta. Vähänkään isompaan veneeseen sähkömoottori on onneton ratkaisu.

        Eikä se noissa autoissakaan autuaaksitekevä ole - vai lähdetkö jokaisista valoista lätkä lattiassa vain näyttääksesi muille miten sähköllä pääsee?
        Ja ilmeesi, kun viereiseltä kaistalta lähtee 1000-kuutioinen prätkä ja sähköromusi jää kiihdytyksessä ja huippunopeudessa kuin tikku paskaan?

        Sysipaskojen Teslojen laatu tiedetään ja kerran kun akustosi räjähtää, siirryt vähin äänin polttiksen rattiin :).

        En edelleenkään väitä, että polttomoottori olisi tulevaisuuden voimanlähde laajassa mittakaavassa. Mutta nykyhetken sähköautotekniikka on erittäin beta-testausvaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo sähköautoissa on vain muutama ratkaisematon ongelma - eikä vähäisimpänä toimintasäde esimerkiksi moottoritiellä kuormattuna (vaikkapa kesälomareissuista tulee rasittavia, jos Euroopan halki täytyy suunnistaa latausten mukaan).

        Väitän, että Ranskan ja Italian maaseudulla sähköauton lataaminen ei ole mikään kahvitaukohomma.
        Toinen ongelma on toimintasäteen romahtaminen pakkassäillä, kolmas (esimerkiksi itselleni välttämätön) peräkärryn vetomahdollisuus (tyttären 2 hevosen traileri, poikien motocrossvehkeet sisältävä koppikärry), niitä kun pitää pystyä vetämään satojakin kilometrejä kerralla ja myös talvella.
        Lisäksi veneen kamojen kuskaaminen syksyllä säilöön ja keväällä veneelle vaatii sen kärryn vetämisen. Ja tarvitseehan toki omakotitalosta kuskata kaatopaikalle kaikenlaista, tarvitsee raahata kaikenlaista isompaa myös talolle jne.

        Lapissa en käy. Mutta esimerkiksi appiukon huvilalle Provenceen on ihan kiva puhaltaa Saksan läpi tilan salliessa se 200-250 mittarissa (niin paljon kuin tuo kulkee. Sähköautolla noilla nopeuksilla toimintasäde jää 100-120 kilometriin ja sitten tarvitsee taas ladata ja mieluiten täyteen. Se taas tarkoittaa Tukholma-Provence -matkalla helposti parikymmentä latausta missä ei ole mitään järkeä. Tuo natsihäkki menee sen välin mainitulla päälle 200 km/h nopeudella YHDELLÄ tankkauksella.
        Voimasavua tuo ei työnnä eikä mene lunastukseen jos epähuomiossa rojautat pohjan jäiseen lumikasaan tai hidastustöyssyyn.

        Huoltoväli on 25 000 km ja todistetusti tuolla ajaa helposti yli 700 000 km ilman fataalia laukeamista.

        Venekäytössä sähköpropulsio vaatisi 2000kg litiumakkuja, jotta toimintasäde vastaisi 50 diesellitran toimintasädettä.

        Mitenkään väheksymättä sähköautoja - monelle sellainen sopii oikein hyvin päivittäisiin ajoihin ja jopa mökkimatkoille.
        Toisilla taas saattaa olla mökki vaikka saaressa eikä parkkipaikalla ole latausmahdollisuutta. Vähänkään isompaan veneeseen sähkömoottori on onneton ratkaisu.

        Eikä se noissa autoissakaan autuaaksitekevä ole - vai lähdetkö jokaisista valoista lätkä lattiassa vain näyttääksesi muille miten sähköllä pääsee?
        Ja ilmeesi, kun viereiseltä kaistalta lähtee 1000-kuutioinen prätkä ja sähköromusi jää kiihdytyksessä ja huippunopeudessa kuin tikku paskaan?

        Sysipaskojen Teslojen laatu tiedetään ja kerran kun akustosi räjähtää, siirryt vähin äänin polttiksen rattiin :).

        En edelleenkään väitä, että polttomoottori olisi tulevaisuuden voimanlähde laajassa mittakaavassa. Mutta nykyhetken sähköautotekniikka on erittäin beta-testausvaiheessa.

        Kyllä moni suomalainen ja keski-eurooppalainen on raportoinut ajaneensa nuo matkat ongelmitta. Viimeisen parin vuoden aikana pikalaturien määrä on noussut räjähdysmäisesti. Lucid Airin autoa testattiin niin, että ajettiin moottoritietä 115 km/h vauhtia, ja auto kulki sitä 800km, ennen kuin akku tyhjeni. Siinä on myös nopein lataus, eli yli 300kW. 110 kWh akku latautuu sillä alle puolessa tunnissa 80 prosenttiin. Kyllä sellainen puolen tunnin tauko 1400 kilsan matkalla useimmille maistuu. No, talvella olisi ehkä tunnin tauko, kun pakkasella kantama pienenee 30%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo sähköautoissa on vain muutama ratkaisematon ongelma - eikä vähäisimpänä toimintasäde esimerkiksi moottoritiellä kuormattuna (vaikkapa kesälomareissuista tulee rasittavia, jos Euroopan halki täytyy suunnistaa latausten mukaan).

        Väitän, että Ranskan ja Italian maaseudulla sähköauton lataaminen ei ole mikään kahvitaukohomma.
        Toinen ongelma on toimintasäteen romahtaminen pakkassäillä, kolmas (esimerkiksi itselleni välttämätön) peräkärryn vetomahdollisuus (tyttären 2 hevosen traileri, poikien motocrossvehkeet sisältävä koppikärry), niitä kun pitää pystyä vetämään satojakin kilometrejä kerralla ja myös talvella.
        Lisäksi veneen kamojen kuskaaminen syksyllä säilöön ja keväällä veneelle vaatii sen kärryn vetämisen. Ja tarvitseehan toki omakotitalosta kuskata kaatopaikalle kaikenlaista, tarvitsee raahata kaikenlaista isompaa myös talolle jne.

        Lapissa en käy. Mutta esimerkiksi appiukon huvilalle Provenceen on ihan kiva puhaltaa Saksan läpi tilan salliessa se 200-250 mittarissa (niin paljon kuin tuo kulkee. Sähköautolla noilla nopeuksilla toimintasäde jää 100-120 kilometriin ja sitten tarvitsee taas ladata ja mieluiten täyteen. Se taas tarkoittaa Tukholma-Provence -matkalla helposti parikymmentä latausta missä ei ole mitään järkeä. Tuo natsihäkki menee sen välin mainitulla päälle 200 km/h nopeudella YHDELLÄ tankkauksella.
        Voimasavua tuo ei työnnä eikä mene lunastukseen jos epähuomiossa rojautat pohjan jäiseen lumikasaan tai hidastustöyssyyn.

        Huoltoväli on 25 000 km ja todistetusti tuolla ajaa helposti yli 700 000 km ilman fataalia laukeamista.

        Venekäytössä sähköpropulsio vaatisi 2000kg litiumakkuja, jotta toimintasäde vastaisi 50 diesellitran toimintasädettä.

        Mitenkään väheksymättä sähköautoja - monelle sellainen sopii oikein hyvin päivittäisiin ajoihin ja jopa mökkimatkoille.
        Toisilla taas saattaa olla mökki vaikka saaressa eikä parkkipaikalla ole latausmahdollisuutta. Vähänkään isompaan veneeseen sähkömoottori on onneton ratkaisu.

        Eikä se noissa autoissakaan autuaaksitekevä ole - vai lähdetkö jokaisista valoista lätkä lattiassa vain näyttääksesi muille miten sähköllä pääsee?
        Ja ilmeesi, kun viereiseltä kaistalta lähtee 1000-kuutioinen prätkä ja sähköromusi jää kiihdytyksessä ja huippunopeudessa kuin tikku paskaan?

        Sysipaskojen Teslojen laatu tiedetään ja kerran kun akustosi räjähtää, siirryt vähin äänin polttiksen rattiin :).

        En edelleenkään väitä, että polttomoottori olisi tulevaisuuden voimanlähde laajassa mittakaavassa. Mutta nykyhetken sähköautotekniikka on erittäin beta-testausvaiheessa.

        Vastasit viestiin, jossa ei suinkaan väitetty sähköautojen olevan ongelmattomia. Siinä kerrottiin sähköautossa olevan voimaa enemmän kuin polttomoottoriautossa. Ja näinhän se yleensä on.

        En minäkään sähköautoon ole nyt vaihtamassa, mutta on kiistatonta, että sähköautossa on vääntöä reilusti tarjolla heti paikoiltaan lähtiessä ja vieläpä lähes äänettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa omalla kohdallani. Ajan dieselillä ja taloni ei todellakaan ole matalaenergiatalo. Kuusimukisen dieselin ääni rauhoittaa ja antaa hyvän mielen. Harrastan myös lintuja ja tavoite on bongata mahdollisimman monta dies-elistä ja olla vastavoimana näille ekoelis-hihhuleille.
        Harmi vaan että nykydieseleitä ei saa enää sitä voimasavupöllähdystä.

        Anti-hurskastelija

        Kyllä aamusella ilo nähdä kellä on volvo penta ilman commonrail aikaa.

        Ai, mistä tunnistaa VP:n tehtaan terveisistä, sininen savu täyttää tienoon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselissä ei voimaa ole vaikka kuinka mustaa tuubaa työntäisi putkesta.

        Kaikenlaisia voimasavupellejä on tullut tuolla motareilla karistettua.
        Yhdellä oli takalasissa jopa tarra "Savu on voiman merkki".
        Sinne jäi kuin tikku paskaan.

        Ja mulla on auto ihan kaupasta ostettu ja tehtaan rakentama. Ei mikään autotallivirittäjäjeesusten "sonmakee"-viritelmä.

        Purjehduksesta todettakoon, että siinä saa menemään niihin viiteen-kuuteen hyvään purjehduspäivään kesässä (kun tuulee sopivasti, eikä ole kylmä, kun sattuu olemaan vapaata jne.) rahaa juuri sen verran kuin haluaa.

        Toiset pistävät siihen kolmesataatonnia viiden vuoden aikana, joku selviää koko jutusta tonnilla.

        Kaluston hinta ei korreloi purjehdusnautinnon kanssa millään lailla. Enemmän on kyse asenteesta ja mahdollisesti veneessä olevasta seurasta....

        Voi yhyy ja byää. Vai kuin tikku paskaan, hah hah. Vain aito, maakrapu bensalenkkari kirjoittaa tuollaista. Vain köyhillä on kiire, tiedätkö?
        Kyllä mä nautin Pietarsaaren suunnalla tehdystä purjeveneestäni enemmän kuin siitä puukiulusta jolla aloitin joskus kauan, kauan sitten. Oma nautinto voi olla erilaista kuin toisen nautinto. Omassa tapauksessa raha on lisännyt onnellisuuteni määrää erilaisialla vapausasteilla tietyissä asioissa.


    • Anonyymi

      Niin, Teslallahan pystyy ajamaan "kaasu pohjassa" kolmisen minuuttia, jonka jälkeen akkujen kuumeneminen pudottaa tehot ja nopeuden alas.

      Täydellä teholla akku tyhjenisi 13 minuutissa :).
      Ttu mikä romu :)

      • Anonyymi

        Oletko joskus ajanut jollain autolla 3 minuuttia "kaasu pohjassa"? Minä en, enkä kertakaikkiaan keksi tilannetta, jossa niin voisi edes tehdä. Ehkä jossain nopeusennätysajossa aavikolla? Suomessa suurin sallittu nopeus on 120 km/h. Vain vähän yli sen voi ajaa, jos haluaa varmistaa välttävänsä sakot. Teslalla ei montaa sekuntia mene saavuttaa tuo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko joskus ajanut jollain autolla 3 minuuttia "kaasu pohjassa"? Minä en, enkä kertakaikkiaan keksi tilannetta, jossa niin voisi edes tehdä. Ehkä jossain nopeusennätysajossa aavikolla? Suomessa suurin sallittu nopeus on 120 km/h. Vain vähän yli sen voi ajaa, jos haluaa varmistaa välttävänsä sakot. Teslalla ei montaa sekuntia mene saavuttaa tuo.

        MInä olen. Tyhjällä autobaanalla Stralsundin ja Lyypekin välillä. Loivakin mutka tuntuu jyrkältä kun on 270 mittarissa. Kovempaa ei mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MInä olen. Tyhjällä autobaanalla Stralsundin ja Lyypekin välillä. Loivakin mutka tuntuu jyrkältä kun on 270 mittarissa. Kovempaa ei mennyt.

        No sinulle sitten on varmasti täysin käyttökelvoton sellainen auto, jolla ei voi noin tehdä... Me muut voimme ajella niillä tyytyväisinä. Itse ajelen tällä hetkellä dieselautolla. Täyttä tehoa en ole koskaan joutunut siitä repimään. Raskaan peräkärryn kanssa kiihdyttäessä on ehkä ollut lähellä, mutta silloinkin vain hetkellisesti.


      • Anonyymi

        Bugatilla jopa 12 minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MInä olen. Tyhjällä autobaanalla Stralsundin ja Lyypekin välillä. Loivakin mutka tuntuu jyrkältä kun on 270 mittarissa. Kovempaa ei mennyt.

        Tesla Plaid pystyy 350km/h nopeuteen, joten tuossakaan nopeudessa ei olisi akku ollut kovilla. Mutta jos joku tarvitsee perheautossa monen minuutin pätkiksi kerrallaan käyttöön 1020 hevosvoimaa suomalaisessa tieliikenteessä, niin ajotyyliä voi sitten kuvata huolettomaksi.

        Ja sittenkin on vielä vaihtoehtona perhesähköautoista 1200-heppainen Lucid Air Performance, joka kiihtyy nopeammin 0-200 vauhtiin kuin 1500-heppainen Bugatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla Plaid pystyy 350km/h nopeuteen, joten tuossakaan nopeudessa ei olisi akku ollut kovilla. Mutta jos joku tarvitsee perheautossa monen minuutin pätkiksi kerrallaan käyttöön 1020 hevosvoimaa suomalaisessa tieliikenteessä, niin ajotyyliä voi sitten kuvata huolettomaksi.

        Ja sittenkin on vielä vaihtoehtona perhesähköautoista 1200-heppainen Lucid Air Performance, joka kiihtyy nopeammin 0-200 vauhtiin kuin 1500-heppainen Bugatti.

        No sulla on varmasti sellainen?

        Hahahah....Nissan-sähköautoilijan märkä päiväuni.

        Avaruusraketti kiihtyy vielä paremmin ja meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla Plaid pystyy 350km/h nopeuteen, joten tuossakaan nopeudessa ei olisi akku ollut kovilla. Mutta jos joku tarvitsee perheautossa monen minuutin pätkiksi kerrallaan käyttöön 1020 hevosvoimaa suomalaisessa tieliikenteessä, niin ajotyyliä voi sitten kuvata huolettomaksi.

        Ja sittenkin on vielä vaihtoehtona perhesähköautoista 1200-heppainen Lucid Air Performance, joka kiihtyy nopeammin 0-200 vauhtiin kuin 1500-heppainen Bugatti.

        Pystyykö noilla purjehtimaan Lyypekkiin asti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla Plaid pystyy 350km/h nopeuteen, joten tuossakaan nopeudessa ei olisi akku ollut kovilla. Mutta jos joku tarvitsee perheautossa monen minuutin pätkiksi kerrallaan käyttöön 1020 hevosvoimaa suomalaisessa tieliikenteessä, niin ajotyyliä voi sitten kuvata huolettomaksi.

        Ja sittenkin on vielä vaihtoehtona perhesähköautoista 1200-heppainen Lucid Air Performance, joka kiihtyy nopeammin 0-200 vauhtiin kuin 1500-heppainen Bugatti.

        Tesla Plaid ei kulje 350 km/h kuin korkeintaan kielekkeeltä pudotessaan jos edes silloinkaan


    • Anonyymi

      Tämä oli kyllä hyvä kommentti.

      • Anonyymi

        Etenkin purjehduspalstalla.


    • Anonyymi

      Sähköpropulsiolla vastatuuleen muhahaha

      • Anonyymi

        Kuka niin oli tekemässä? Kysyjä halusi purjehtia avomerellä. Vieläpä edullisesti. Sähkömoottoriveneen yhteyttä asiaan on vaikea nähdä.


    • Anonyymi

      Minä kävin jo katsomassa mikä oli tämän keskustelun aihe.

    • Anonyymi

      Kaikkea voi harrastaa kovin eri suuruisilla budjeteilla, mutta purjehdusta onnistuu harrastamaan minimaalisella budjetilla.

      Esim kaarna purrella, jossa kiviköli ja koivutuohi purje.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe