Onko kellään hajuakaan

Anonyymi-ap

Semmosesta jutusta, että miten kuumaksi peräöljy lämpiää, jos ulvotetaan kaasu pohjassa vaikka puolituntia. Peräkopan ulkopintahan pysyy kylmänä, mutta varmaan öljy kuumenee.
Sehän selviäisi, kun poraisi lämpöanturille reiän, mutta onko kukaan nähny moista mitattavan? Kilpamoottorithan pyörii lähelle 10 000 krpm, joissa varmaan öljy kiehuu.

27

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muille tuo tieto ei ole tärkeä millään lailla paitsi kyselyikäisille !

      • Anonyymi

        En kysyny sitä, että onko tärkeä, joten painu äkistämään muualle tönkköpötkö.


    • Anonyymi

      En tiedä lämpötiloja mutta
      -volvon vetolaitteisiin on laitettu vesisuihku ylävaiheen jäähdytystä varten.
      -sanottu että kylmässä vedessä pitää ajaa alkumatka pienellä nopeudella, jotta öljy lämpiää ja voitelee kunnolla.

      • Anonyymi

        Juu, ilmassa oleva vaihteisto varmasti kuumenee, että vaatisi öljyn jäähdytyksen jonkun lauhduttimen kautta, ettei laakerit pehmene jos lämpö nousee lähelle 200 astetta, kun ei sitä öljyä kovin paljon kuitenkaan ole.
        Oon nähny, miten holtittomien käyttäjien 20hv koneessa vaihtamattomat öljyt ovat muuttuneet aivan pikimäiseksi, vaikkei vesikään ole sisään päässyt. Siitä tulikin kysymys öljyn kuumenemista.


    • Anonyymi

      Minä tiedän mutta sillä tiedolla ei jönssit mitään tee.

    • Anonyymi

      Oljyn suurin lämpötila on n 130C.
      Jos menisi yli, se ei enää voitelisi ja vaihde hajoaa hyvin nopeasti.

      Eli reilusti alle 130 C

      • Anonyymi

        Mineraali öljyt 149°C
        synteettiset öljyt 206°C
        silikoni ja polyfeenieetteri öljyt 260°C
        Perfluoratut öljyt 316°C

        Sopivilla lisäaineistuksilla peräöljyiksi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mineraali öljyt 149°C
        synteettiset öljyt 206°C
        silikoni ja polyfeenieetteri öljyt 260°C
        Perfluoratut öljyt 316°C

        Sopivilla lisäaineistuksilla peräöljyiksi..

        Peräöljy 130-135C


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peräöljy 130-135C

        Lista oli öljyn lämpötiloista, jossa sen kyky voidella alkaa laskea, ei perän lämmöistä.


    • Anonyymi

      Mitä enemmän kaasuttaa sitä enemmän on hajua. Perässä öljy lämpiää noin 36,5 asteeseen. Reikä on valmiina eikä tarvitse porata. Kisailussa tulee äkkiä kuuma.

      • Anonyymi

        Minkä kokoisella koneella se on mitattu? Aika maltilliselta lämpötila vaikuttaa.
        Isommissa koneissa luulisi lämmön nousevan enemmän, kun isommat hammasrattaat antaa öljylle kovemman myllytyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kokoisella koneella se on mitattu? Aika maltilliselta lämpötila vaikuttaa.
        Isommissa koneissa luulisi lämmön nousevan enemmän, kun isommat hammasrattaat antaa öljylle kovemman myllytyksen.

        Siellä on myös enemmän öljyä.
        Öljyllä on useita tehtäviä. Voitelu on yksi, mutta jäähdyttäminen on yhtä tärkeä. Myös epäpuhtauksien poistaminen tapshtuu öljyn avulla, kun se käy suodattimen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kokoisella koneella se on mitattu? Aika maltilliselta lämpötila vaikuttaa.
        Isommissa koneissa luulisi lämmön nousevan enemmän, kun isommat hammasrattaat antaa öljylle kovemman myllytyksen.

        Mitä suurempi mäntä ja pidempi kanki sitä enemmän usein kuumottaa. Hampaita kannattaa varoa ettei tule vaurioita. Jos lämmöt merkittävästi nousee kannattaa hakeutua ammattilaisen tarkastettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on myös enemmän öljyä.
        Öljyllä on useita tehtäviä. Voitelu on yksi, mutta jäähdyttäminen on yhtä tärkeä. Myös epäpuhtauksien poistaminen tapshtuu öljyn avulla, kun se käy suodattimen kautta.

        Puhtaudesta kannattaa huolehtia ettei kuole siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä suurempi mäntä ja pidempi kanki sitä enemmän usein kuumottaa. Hampaita kannattaa varoa ettei tule vaurioita. Jos lämmöt merkittävästi nousee kannattaa hakeutua ammattilaisen tarkastettavaksi.

        Mistä teitä pökleemi rotua oikein sikiää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä teitä pökleemi rotua oikein sikiää.

        On pohjantähden alla
        Tää koti mulla mainen,
        Mä elämästä laulan,
        Sillä oonhan suomalainen
        Mä rakkaudesta laulan,
        On siinä mies ja nainen
        Pohjantähden alla,
        Elää suomalainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on myös enemmän öljyä.
        Öljyllä on useita tehtäviä. Voitelu on yksi, mutta jäähdyttäminen on yhtä tärkeä. Myös epäpuhtauksien poistaminen tapshtuu öljyn avulla, kun se käy suodattimen kautta.

        Missä perässä on öljysuodatin?


    • Anonyymi

      Vetolaite on alumiinia, joka johtaa erinomaisesti lämpöä. Se on upotettu veteen ja vesi liikkuu reipasta vauhtia sen ympärillä, joten lämmönsiirto vedestä vetolaitteeseen on todella tehokasta.

      Vetolaitteen läpi menee koneen kylmä jäähdytysvesi ja palaa takaisin lämmin jäähdytysvesi sekä sen jäähdyttämät pakokaasut, jotka voivat olla enintään 100 C, koska veden höyrystyminen sitoo valtavasti energiaa. Yleensä jäähdytysvesimäärä on niin suuri, että palaava vesi ja pakokaasu on kädenlämpöistä.

      Tehohäviöt rattaissa ovat mitättömiä noihin tehoihin nähden.

      Jos koneen teho on 100 kW, polttoaineteho on n. 300 kW. Jäähdytysveteen ja pakokaasuun menee tällöin 200 kW lämpöteho. Tehohäviöt rattaissa voivat olla vaikkapa 5% eli vain 5 kW.

      • Anonyymi

        Aloittaja kyllä kysyy selkeästi peräöljyn lämpötilaa. Perällä ymmärrän perämoottorin, sisäperän ja purjevenemoottorin erillistä öljykammiota jossa ovat vetorattaat eteen ja taakse. Ei kai niissä mitään jäähdysvesikiertoa ole? Kilpaveneiden potkurit nostavat myös koneet niin ylös, että monesti joudutaan jopa moottorin jäähdytys ratkaisemaan erityisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kyllä kysyy selkeästi peräöljyn lämpötilaa. Perällä ymmärrän perämoottorin, sisäperän ja purjevenemoottorin erillistä öljykammiota jossa ovat vetorattaat eteen ja taakse. Ei kai niissä mitään jäähdysvesikiertoa ole? Kilpaveneiden potkurit nostavat myös koneet niin ylös, että monesti joudutaan jopa moottorin jäähdytys ratkaisemaan erityisesti.

        Jäähdytysvesi otetaan yleensä heti vaihteistotorpeedon yläpuolelta, jossa on vielä oljyäkin. Purjevenevetolaitteessa öljyä on koko matkalla, perämoottoreissakin öljyä on kavitaatiolevyn yläpuolelle saakka.

        Jäähdytysvedet ja pakokaasut tulevat ulos potkurin navan kautta. Joissain ikivanhoissa malleissa kavitaatiolevystä tai hiukan sen yläpuolelta.

        Vaikka pintapotkurilla tarvittaisiinkiin erillinen vedenotto, jäähdytysvesi ohjataan vesipumpulle, joka on lähellä kavitaatiolevyä. Vaikka kone olisi todella korkeallakin, vähintään vaihteistotorpeedon alapuolikas ja evä osuvat veteen. Silloin nopeudet ovat varsin suuria ja tuoltakin alalta lämpöä siirtyy valtavan tehokkaasti mereen.

        Ei ne peräöljyt pääse kuumenemaan ellei jäähdytysveden saannissa ole ongelmaa ja perään tulee pakokaasut kuumina. Silloin on suurempiakin murheita kuin peräöljyt.


    • Anonyymi

      Jos peräöljy olisi yli 100C, niin pysäytettäessä vesi kiehuisi vaihteen ympärillä. Ei kiehu eikä edes höyryä, kun moottorin nostaa.

      • Anonyymi

        Se on kyllä totta, vaikka 30 asteen helteillä veden lämpötila aiheuttaa myös öljyn lämpenemistä samassa suhteessa.


    • Anonyymi

      Yleensä vaihteen lämpötila itsellä 44°C max 48°C lukemat koneen tietsikasta.

    • Anonyymi

      Kiitos mielenkiintoisista vastauksista. Ei sitten se öljyn pikeentyminen johtunutkaan kuumenemisesta, vaan siitä, ettei peräöljyä ollut koskaan vaihettu 30 vuoden aikana tai mitä lie dieselin öljypohjasta kaavittua mustaa liejua joku laittanu.

      • Anonyymi

        Onhan se voinut lopulta kuumentuakin, kun ei enää voitele ja pikeentyy. Mutta perimmäinen syy on se, ettei öljyä ole vaihdettu.


    • Anonyymi

      Aika monelta viisastelulta olisi säästytty jos aloituksen syy olisi tiedetty!

      • Anonyymi

        Sehän oli selvästi sanottu. Sitä pikiliejua ei ollut edes kahvikupillista, muttei vettä pisaraakaan, joten kumma että stefat oli kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      88
      1755
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      272
      1625
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      290
      1399
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      1330
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      925
    6. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      49
      900
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      67
      889
    8. 66
      884
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      871
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      838
    Aihe