Onko kellään hajuakaan

Anonyymi-ap

Semmosesta jutusta, että miten kuumaksi peräöljy lämpiää, jos ulvotetaan kaasu pohjassa vaikka puolituntia. Peräkopan ulkopintahan pysyy kylmänä, mutta varmaan öljy kuumenee.
Sehän selviäisi, kun poraisi lämpöanturille reiän, mutta onko kukaan nähny moista mitattavan? Kilpamoottorithan pyörii lähelle 10 000 krpm, joissa varmaan öljy kiehuu.

27

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muille tuo tieto ei ole tärkeä millään lailla paitsi kyselyikäisille !

      • Anonyymi

        En kysyny sitä, että onko tärkeä, joten painu äkistämään muualle tönkköpötkö.


    • Anonyymi

      En tiedä lämpötiloja mutta
      -volvon vetolaitteisiin on laitettu vesisuihku ylävaiheen jäähdytystä varten.
      -sanottu että kylmässä vedessä pitää ajaa alkumatka pienellä nopeudella, jotta öljy lämpiää ja voitelee kunnolla.

      • Anonyymi

        Juu, ilmassa oleva vaihteisto varmasti kuumenee, että vaatisi öljyn jäähdytyksen jonkun lauhduttimen kautta, ettei laakerit pehmene jos lämpö nousee lähelle 200 astetta, kun ei sitä öljyä kovin paljon kuitenkaan ole.
        Oon nähny, miten holtittomien käyttäjien 20hv koneessa vaihtamattomat öljyt ovat muuttuneet aivan pikimäiseksi, vaikkei vesikään ole sisään päässyt. Siitä tulikin kysymys öljyn kuumenemista.


    • Anonyymi

      Minä tiedän mutta sillä tiedolla ei jönssit mitään tee.

    • Anonyymi

      Oljyn suurin lämpötila on n 130C.
      Jos menisi yli, se ei enää voitelisi ja vaihde hajoaa hyvin nopeasti.

      Eli reilusti alle 130 C

      • Anonyymi

        Mineraali öljyt 149°C
        synteettiset öljyt 206°C
        silikoni ja polyfeenieetteri öljyt 260°C
        Perfluoratut öljyt 316°C

        Sopivilla lisäaineistuksilla peräöljyiksi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mineraali öljyt 149°C
        synteettiset öljyt 206°C
        silikoni ja polyfeenieetteri öljyt 260°C
        Perfluoratut öljyt 316°C

        Sopivilla lisäaineistuksilla peräöljyiksi..

        Peräöljy 130-135C


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peräöljy 130-135C

        Lista oli öljyn lämpötiloista, jossa sen kyky voidella alkaa laskea, ei perän lämmöistä.


    • Anonyymi

      Mitä enemmän kaasuttaa sitä enemmän on hajua. Perässä öljy lämpiää noin 36,5 asteeseen. Reikä on valmiina eikä tarvitse porata. Kisailussa tulee äkkiä kuuma.

      • Anonyymi

        Minkä kokoisella koneella se on mitattu? Aika maltilliselta lämpötila vaikuttaa.
        Isommissa koneissa luulisi lämmön nousevan enemmän, kun isommat hammasrattaat antaa öljylle kovemman myllytyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kokoisella koneella se on mitattu? Aika maltilliselta lämpötila vaikuttaa.
        Isommissa koneissa luulisi lämmön nousevan enemmän, kun isommat hammasrattaat antaa öljylle kovemman myllytyksen.

        Siellä on myös enemmän öljyä.
        Öljyllä on useita tehtäviä. Voitelu on yksi, mutta jäähdyttäminen on yhtä tärkeä. Myös epäpuhtauksien poistaminen tapshtuu öljyn avulla, kun se käy suodattimen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kokoisella koneella se on mitattu? Aika maltilliselta lämpötila vaikuttaa.
        Isommissa koneissa luulisi lämmön nousevan enemmän, kun isommat hammasrattaat antaa öljylle kovemman myllytyksen.

        Mitä suurempi mäntä ja pidempi kanki sitä enemmän usein kuumottaa. Hampaita kannattaa varoa ettei tule vaurioita. Jos lämmöt merkittävästi nousee kannattaa hakeutua ammattilaisen tarkastettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on myös enemmän öljyä.
        Öljyllä on useita tehtäviä. Voitelu on yksi, mutta jäähdyttäminen on yhtä tärkeä. Myös epäpuhtauksien poistaminen tapshtuu öljyn avulla, kun se käy suodattimen kautta.

        Puhtaudesta kannattaa huolehtia ettei kuole siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä suurempi mäntä ja pidempi kanki sitä enemmän usein kuumottaa. Hampaita kannattaa varoa ettei tule vaurioita. Jos lämmöt merkittävästi nousee kannattaa hakeutua ammattilaisen tarkastettavaksi.

        Mistä teitä pökleemi rotua oikein sikiää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä teitä pökleemi rotua oikein sikiää.

        On pohjantähden alla
        Tää koti mulla mainen,
        Mä elämästä laulan,
        Sillä oonhan suomalainen
        Mä rakkaudesta laulan,
        On siinä mies ja nainen
        Pohjantähden alla,
        Elää suomalainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on myös enemmän öljyä.
        Öljyllä on useita tehtäviä. Voitelu on yksi, mutta jäähdyttäminen on yhtä tärkeä. Myös epäpuhtauksien poistaminen tapshtuu öljyn avulla, kun se käy suodattimen kautta.

        Missä perässä on öljysuodatin?


    • Anonyymi

      Vetolaite on alumiinia, joka johtaa erinomaisesti lämpöä. Se on upotettu veteen ja vesi liikkuu reipasta vauhtia sen ympärillä, joten lämmönsiirto vedestä vetolaitteeseen on todella tehokasta.

      Vetolaitteen läpi menee koneen kylmä jäähdytysvesi ja palaa takaisin lämmin jäähdytysvesi sekä sen jäähdyttämät pakokaasut, jotka voivat olla enintään 100 C, koska veden höyrystyminen sitoo valtavasti energiaa. Yleensä jäähdytysvesimäärä on niin suuri, että palaava vesi ja pakokaasu on kädenlämpöistä.

      Tehohäviöt rattaissa ovat mitättömiä noihin tehoihin nähden.

      Jos koneen teho on 100 kW, polttoaineteho on n. 300 kW. Jäähdytysveteen ja pakokaasuun menee tällöin 200 kW lämpöteho. Tehohäviöt rattaissa voivat olla vaikkapa 5% eli vain 5 kW.

      • Anonyymi

        Aloittaja kyllä kysyy selkeästi peräöljyn lämpötilaa. Perällä ymmärrän perämoottorin, sisäperän ja purjevenemoottorin erillistä öljykammiota jossa ovat vetorattaat eteen ja taakse. Ei kai niissä mitään jäähdysvesikiertoa ole? Kilpaveneiden potkurit nostavat myös koneet niin ylös, että monesti joudutaan jopa moottorin jäähdytys ratkaisemaan erityisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kyllä kysyy selkeästi peräöljyn lämpötilaa. Perällä ymmärrän perämoottorin, sisäperän ja purjevenemoottorin erillistä öljykammiota jossa ovat vetorattaat eteen ja taakse. Ei kai niissä mitään jäähdysvesikiertoa ole? Kilpaveneiden potkurit nostavat myös koneet niin ylös, että monesti joudutaan jopa moottorin jäähdytys ratkaisemaan erityisesti.

        Jäähdytysvesi otetaan yleensä heti vaihteistotorpeedon yläpuolelta, jossa on vielä oljyäkin. Purjevenevetolaitteessa öljyä on koko matkalla, perämoottoreissakin öljyä on kavitaatiolevyn yläpuolelle saakka.

        Jäähdytysvedet ja pakokaasut tulevat ulos potkurin navan kautta. Joissain ikivanhoissa malleissa kavitaatiolevystä tai hiukan sen yläpuolelta.

        Vaikka pintapotkurilla tarvittaisiinkiin erillinen vedenotto, jäähdytysvesi ohjataan vesipumpulle, joka on lähellä kavitaatiolevyä. Vaikka kone olisi todella korkeallakin, vähintään vaihteistotorpeedon alapuolikas ja evä osuvat veteen. Silloin nopeudet ovat varsin suuria ja tuoltakin alalta lämpöä siirtyy valtavan tehokkaasti mereen.

        Ei ne peräöljyt pääse kuumenemaan ellei jäähdytysveden saannissa ole ongelmaa ja perään tulee pakokaasut kuumina. Silloin on suurempiakin murheita kuin peräöljyt.


    • Anonyymi

      Jos peräöljy olisi yli 100C, niin pysäytettäessä vesi kiehuisi vaihteen ympärillä. Ei kiehu eikä edes höyryä, kun moottorin nostaa.

      • Anonyymi

        Se on kyllä totta, vaikka 30 asteen helteillä veden lämpötila aiheuttaa myös öljyn lämpenemistä samassa suhteessa.


    • Anonyymi

      Yleensä vaihteen lämpötila itsellä 44°C max 48°C lukemat koneen tietsikasta.

    • Anonyymi

      Kiitos mielenkiintoisista vastauksista. Ei sitten se öljyn pikeentyminen johtunutkaan kuumenemisesta, vaan siitä, ettei peräöljyä ollut koskaan vaihettu 30 vuoden aikana tai mitä lie dieselin öljypohjasta kaavittua mustaa liejua joku laittanu.

      • Anonyymi

        Onhan se voinut lopulta kuumentuakin, kun ei enää voitele ja pikeentyy. Mutta perimmäinen syy on se, ettei öljyä ole vaihdettu.


    • Anonyymi

      Aika monelta viisastelulta olisi säästytty jos aloituksen syy olisi tiedetty!

      • Anonyymi

        Sehän oli selvästi sanottu. Sitä pikiliejua ei ollut edes kahvikupillista, muttei vettä pisaraakaan, joten kumma että stefat oli kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe