Aivovamma ja työkyky&korvaukset - arpapeliä koko homma?

Anonyymi-ap

MItäs mieltä raati on tästä (löysin sattumalta IS:n kautta), joka varmaan montaa koskee, mutta lähes poikkeuksetta saa toista kohtelua: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009437844.html

Mä vähän ihmettelen itsekin myös aivovammaisena muutamia seikkoja:
-Eikö omin silmin näe onko miten liukasta ja jos on liian, onko pakko mennä ja entä mitkä kengät?
- Voiko loppujen lopuksi melko lievä vamma (vai unohdinko jotain?) sittenkään aiheuttaa täyden pysyvän työkyvyttömyyden vs. muu koulutus ja työ?
- Taloudellinen motiivi, hyvät tulot ilman työtä ja kohtuu hyvä elämä&toimintakyky?
- Miten v**ussa voidaan olettaa, että tietyt opinnot johtaa automaattitesti johonkin hyväpalkkaiseen työhön loppuelämäksi ilman tutkintotodistusta ja ennen kaikkea ensimmäistäkään työpaikkaa?

Monisairas

12

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ...lisäystä/tarekennusta vähän...
      Oliko lenkkarit nimenomaan talviseen säähän sopivat eli ei liian sileäpohjaiset ja kumi herkästi kohmettuvaa?
      Kandiksi pinnisteli... joten miten hyvä tutkintotodistus. No ehkä vähän saivartelua, mutta kandi ei vielä ole ekonomi, vaan pitäis olla maisteri.

      Mutta siis pääpointit on, voiko kiinteistön ylläpitäjä yksin olla vastuussa ja korvauksen laskentaperuste. Aina ei selvemmissäkään tapauksissa heru edes pienempiä korvauksia. Onkohan tässä jotain kytkyä kantajan ja oikeuden kesken...

      Monisairas

      • Anonyymi

        Voi voi nyt, pahoittelen tuota pinnistely mainintaa. Pitäis tarkistaa oma tekstit ja lähdekin ettei nyt helppoja mokia. Lähimuisti ei yleensä aivan noin huono.

        Mutta niin jos ekonomi ja jos ja jos. Olisi mielenkiintoista tietää terveys ja aiempi opintomenestys tarkalleen, mutta ymmärrettävää ettei semmodoa julkaista.

        Kummallista että ensin "vain" tärähdys, mutta sitten paheni. Koska ja miten? Yleensä katsotaan 12 kk riittävään melkein kaikkiin vammaan liittyviin muutoksiin, on se sitten paranemista tai pahenemista. Tietty aiemmin näitä aivotärähdyksiä vähätteli myös lääkärit, eikä kaikki oireita kirjattu jos mitään.

        Mä oon muuten itse mennyt just tuohon tyyliin koulun pihalla ja sitten on muutama muu tälli eikä siinäkä kaikki. Mulla ei oppiminen ja muisti ole suuresti jostain syystä kärsinyt. Nyt tosin on depistä, syrjäytymistä ja väsymystä/uupumusta liikkeessä ja lämmössä, ei niinkään kognitiossa. Itsenäisesti asun ja maksan laskut sekä koti muutenkin hoidossa aika hyvin. Että on se ihme arpapeliä kuka mistäkin tilanteesta saa mitä vaurioita ja miten kuntoutuu! Opiskelu ei ole koskaan ollut ikävää ja työlästä.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Onko joku huomannut tai muuten tietää, että ylipäänsä jossain päin on liukkaudentorjunnassa onnistuttu 24/7 säällä kuin säällä?
      Epäilen vahvasti, kun se ei käytännössä ole mitenkään mahdollista ottaen huomioon sen vaatimat rahat ja resurssit sekä äkilliset sääänvaihtelut.

      Aika epäileväinen olen noiden talvikenkienkin kanssa. Juoksukenkiä en tunne, mutta osa arjen talvikengistä on todella surkeita liukkaalla ja pakkasessa.
      Sopivat paremmin kuulaaseen syyssäähän tai kevääseen sään ollessa kuiva ja muutama plusaste tai sitten osa kengistä kosteaan keliin. Joku vastuu pitää olla ihmisellä itselläänkin kelin suhteen sikäli kuin mahdollista.

      On siinä kyseisellä kiinteistöyhtiöllä ihmettelemistä millä maksaa. No, ei siinä muu auta kuin opiskelijoiden vuokria pitää nostaa. Mutta eiköhän vakuutusyhtiö valita hoviin, että jää nähtäväksi lopputulos. Jos jää voimaan, ei oikein ole suhteessa sen kanssa, miten pieniä korvauksia jos ollenkaan on maksettu liikennevahingoista ja rikoksista.

      On se kumminki kamala, jos lievää pahempi pysyvä aivovamma ja kaikki kotiavut todella tarvii ja tähän tapaan, mutta ennen ollut hyvä opiskeleen. Noissa vaan voi tulla helposti, riippuen paljon kohtelusta, sellaista psyykkistä oireilua mikä ei ole välttämättä pysyvää ja täysin syy-seuraus -suhteessa itse vammaan. Raha ei näissä yksin auta, mutta kyllähän se rauhoittaa, kun toimeentulo turvattu eikä tarvi kitkuttaa. Media tosin vähän liioitteli miljoonien kanssa tai olis voinut mainita, että on veronalaista tuloa eli käteen ei tule miljoonia

      Monisairas

    • Anonyymi

      Taisi olla kaatuneella todella hyvä asianajaja, eikä taloyhtiö tai sen huoltoyhtiö vakuutusyhtiöineen osanneet varautua näin rajuun päätökseen. Eiköhän tapaus mene taloyhtiön valituksesta hovioikeuteen ja sitten taas pohditaan varmaankin tuota uudelleenkoulutusmahdollisuutta tms.

      • Anonyymi

        Hyvä juristi joo.
        Jos muistihaituvat on just tästä eikä jostain muusta, niin vuosia sitten luin tämmösestä ja aivovamman haittoihin oli haettu sellaisia jokaiselle tuttuja aika harmittomia kotitöihin liittyviä kommelluksia ja unohduksia. Pieni asia kokonaisuudessa mutta silti.

        Koulutus ei takaa työtä ja työkykyä. Noilla oireilla voi hyvin fysiikkakin olla huono. Sitäpaitsi jutusta sai käsityksen, että kantajalla myös selkävaivaa ja crps, mutta näitä oikeus vaan ei pitänyt vamman aiheuttamana. Tuollaisesta ilmalennosta voi tulla mitä vain selkävaivaa, joska kaularankavammat ja nimenomaan whiplash todennäköisimpiä.

        Jyväskylän suunnalla muuten joku varhaiskeski-ikäinen nainen oli saanut pahan avh:n, mutta kuntoutunut sen verran, että sai tehtyä gradun tai väikkärin. Tuli kuvan perusteella vaikutelma ettei työnteosta tule mitään. Se on vaan jännä juttu miten monella vakavastiki neurosairaalla on sitkeyttä vaikka muille jakaa, kun toiset pehmenee jo pienestä vastoinkäymisestä!

        Monisairas


    • Anonyymi

      Avaaja on siis kateellinen jos ja kun joku kaatuu ja vammautuu loppu elämäkseen ja kun syynä on ollut kiinteistön hoidon laiminlyönti.. Jutustasi saa myös sen kuvan, että uhri olisi jotenkin ollut tarkoitushakuinen?
      Suomessa ei olla määritelty millaisilla jalkineilla kuuluu kulkea ja käyttää ja toisaalta jokaista liukasta kohtaa ei voi nähdä ja jos kokoajan katsoisi vain mihin astuu, niin siitä tulee muita riskitekijöitä.
      Pitäisikö loukkaantunutta rankaista ja olettaa, että et sä kuitenkaan valmistu ja jaa kuin siivoojan töitä?
      EI voi kuin ihmetellä ihmisten kateutta ja ajattelemattomuutta.

      • Anonyymi

        No helvata sentään! Tai no siinä oot oikeassa, että vähän oon kateellinen, nimittäin noihin tuplatuloihin, mikäli päätös jää voimaan omiin nähden, vaikka moniongelmainen ja pinnistellyt ym. Olisin varmaan voinut suorittaa samaisen tutkinnon, ja varmasti olisi joutunut jo pinnisteleen, toisin kuin 120 ov:n merkonomin tutkinnon kanssa joka meni helposti ja hyvin.

        Mutta kun se terveys on aivovammojen (koulu, muu ihm. kolari) ja niiden ym. väärän hoidon sekä tyksin ym ryssimisten vuoksi ja osaksi kai myös muuten semmonen ettei käytännössä työllisty eikä voi yrittäjäksi ryhtyä niin nyt olen ollut eläkkeellä. Opiskeluhan on yleensä paljon joustavampaa kuin työ. Olen kuullut miten tahallaan muka laiminlyö oman hyvinvoinnin eikä viitsi tehdä mitään sekä yllin kyllin kaikkee vtuilua. Käytännössä olisin tarvinnut myös tukea, kun vanhemmatkin oli melkein pelkkiä kuspäitä! Vielä kerran, myönnän pikkuisen kadehtivani rahaa, mutta se ei terveyttä korvaa ja voin kuvitella miä kuraa elämä on, jos pysyvät vammat. Lehtijutuista ei vaan saa kunnon kuvaa. Lievä vamma ei sitten ole voinut alunperinkään olla, kun noin on käynyt. Mutta antaa tämän spekun olla, kun ei tarkemmin tiedä.

        En väittänyt kantajan olleen täysin tarkoitushakuinen, puhumattakaan, että häntä pitäisi rankaista! Minulla kun on ihan omaakin kokemusta tuollaisesta tilanteesta (ja paljon muuta), mut sillä erolla, että olin ala-asteella. Ja sitten on noita muita. Mun kohdalla ainakin kaikki aivo- ja selkävammat oireineen ja moni muukin on jätetty syntyhetkellä tyystin kirjaamatta....

        Kyllä lakikin velvoittaa tiettyyn varovaisuuteen omavastuuseen sään ja välineiden suhteen. Se on kieltämättä pikkasen kinkkistä mikä voi kuluttajalta vaatia välinetuntemuksesta.
        Mikään hiekoitus ei koskaan takaa ettei voisi liukastua ja tämä tässä on se keskeisi pointti. Varmaan aika moni muukin olisi oikeutettu korvauksiin. Pitäiskö kiinteistöjen ja kulkuväylien talvikunnossapitoa entisestään lisätä ja se maksaa paljon!

        Monisairas


      • Anonyymi

        Ja vielä mitä tarkoitin taloudellisella motiivilla...
        En missän nimessä ilmaista rahaa, sitä kun keplottelee yleensä ihan muut. Meillä kumminkin arvioidaan myös jäljellä olevaa työkykyä eli pystyykö jotain muuta tekeen - julkissektorilla jostain syystä ei, ainakaan kaikilla. Kun hän oli kandn paperit saanut, ei hänellä umpihuono kognitio ole. Tietty on huomioitava ja niinku jo totesin, työelämä on tiivistahtisempaa yleensä eikä itse voi paljon vaikuttaa. Mulla on kumminkin se mielikuva, että tuolla kognitiolla ei yleensä eläkepapereita tule, jos sitte muu terveys ei riittäbän paha.

        Itselläkään ei ole tietoa, pärjäisinkö työelämässä kognition puolesta, mutta työneste on enemmänki sosiaalisesti hankala oirekuva sekä olemus niin psyykkisesti kuin jonkin verran kanssakäymisessä. Väsymystä ja uupumista myös esiintyy mutta niihin pystyy myös vaikuttaan. Yrittäjänä saattaisin pärjätä, kun työ ei olisi täysin sidottu tiettyyn aikaan ja paikkaan ei senkään vertaa.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä mitä tarkoitin taloudellisella motiivilla...
        En missän nimessä ilmaista rahaa, sitä kun keplottelee yleensä ihan muut. Meillä kumminkin arvioidaan myös jäljellä olevaa työkykyä eli pystyykö jotain muuta tekeen - julkissektorilla jostain syystä ei, ainakaan kaikilla. Kun hän oli kandn paperit saanut, ei hänellä umpihuono kognitio ole. Tietty on huomioitava ja niinku jo totesin, työelämä on tiivistahtisempaa yleensä eikä itse voi paljon vaikuttaa. Mulla on kumminkin se mielikuva, että tuolla kognitiolla ei yleensä eläkepapereita tule, jos sitte muu terveys ei riittäbän paha.

        Itselläkään ei ole tietoa, pärjäisinkö työelämässä kognition puolesta, mutta työneste on enemmänki sosiaalisesti hankala oirekuva sekä olemus niin psyykkisesti kuin jonkin verran kanssakäymisessä. Väsymystä ja uupumista myös esiintyy mutta niihin pystyy myös vaikuttaan. Yrittäjänä saattaisin pärjätä, kun työ ei olisi täysin sidottu tiettyyn aikaan ja paikkaan ei senkään vertaa.

        Monisairas

        Ja yrittäjyyttä olisin kokeillut ainakin, jos olis ollut ns. perstaskussa massia. Niin ei tarvi kinata kenenkään kanssa, jopa syömisista ja juomisista!, tauoista, lämpötiloista ym. typerisrä lillukanvarsista. Saisi ylipäänsä optimoida terveyden kannalta. Ei myöskään tarvisi kuunnella kaikkea vtuilua, jotain ihmejuttua jostain omista taikatempun odotuksista tai ettei viitsi omia ongelmiaan korjata. Rahoitusta on ja oli mun tilanteessa ihan mahdoton saada. Jaa että joku vajakki yrittäjäksi, buahhahhaa - noinhan se on vaikkei nössöt voi myöntää!

        Pikkurahat olis riittänyt ja jos hommasta ei kerta kaikkiaan olisi tullut mitään - mitä en tosin usko - niin osakepääoman olisi voinut myydä jollekulle. Että näin, monien , muiden ryssimisten ja puuttumattomuuden, huonojen kotiolojen, kovan depiksen, köyhyyden ym jälkeen ja myös siksi, kun ei oikein voi muuten viettää sosiaalista ja liikkuvaa (matkailu ym) elämää. Onpa tosi tosi huonoa asennetta ja laiskuutta? 🙄

        Sitten jonkuun voidaan panostaa kymppitonneja per vuosi, jopa 3 miljoonaa! Ei yksin se mitä ajattelen mä, vaan mitä mietti veronmaksaja?

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yrittäjyyttä olisin kokeillut ainakin, jos olis ollut ns. perstaskussa massia. Niin ei tarvi kinata kenenkään kanssa, jopa syömisista ja juomisista!, tauoista, lämpötiloista ym. typerisrä lillukanvarsista. Saisi ylipäänsä optimoida terveyden kannalta. Ei myöskään tarvisi kuunnella kaikkea vtuilua, jotain ihmejuttua jostain omista taikatempun odotuksista tai ettei viitsi omia ongelmiaan korjata. Rahoitusta on ja oli mun tilanteessa ihan mahdoton saada. Jaa että joku vajakki yrittäjäksi, buahhahhaa - noinhan se on vaikkei nössöt voi myöntää!

        Pikkurahat olis riittänyt ja jos hommasta ei kerta kaikkiaan olisi tullut mitään - mitä en tosin usko - niin osakepääoman olisi voinut myydä jollekulle. Että näin, monien , muiden ryssimisten ja puuttumattomuuden, huonojen kotiolojen, kovan depiksen, köyhyyden ym jälkeen ja myös siksi, kun ei oikein voi muuten viettää sosiaalista ja liikkuvaa (matkailu ym) elämää. Onpa tosi tosi huonoa asennetta ja laiskuutta? 🙄

        Sitten jonkuun voidaan panostaa kymppitonneja per vuosi, jopa 3 miljoonaa! Ei yksin se mitä ajattelen mä, vaan mitä mietti veronmaksaja?

        Monisairas

        Ja tosi vajakkeja ellei suorastaan kevoja ole ne, jotka aattelee tämmösen monivajakkikevan - tosin keva en ole yhdelläkään paperilla mutta monen lääkärin (LAS/TYKS) suussa kyllä - kuin simsalabim jotain keksivän ja tarkoitustahallisesti (vrt dolus determinatus) laiminlyövän itseään. Idiootit! Minä vain kerron omia kokemuksia, ajatuksia ja kuinka itse olisin toiminut oikeestoi jos kaikki olis itsestä kiinni ja miten olsi pitänyt toimia.

        Osa on niin naiveja, että kuvittelee ihmisten aina pystyvän toimiin niinku parhaaksi näkee tai pitäisi. Ehei sinnepäinkään, oma isäkin oli sellainen sos. kömpelö, aggressiivinen, väkivaltaherkkä tollo, jolle kaikki ongelmat oli äärimmäisen vastenmielisiä ja joka olis varmaan tappanut kilareissaan (olispa!) Tämä ukko otti sitten kilaria ja antanut kunnon selkäsaunan siitäkin, mainittakoon pieni yksityiskohta, kun erään anestesian (jja aivovammakin tuolloin) jälkeen oli ja edelleen tosiaan myös pidätyskyvyssä ongelmaa - ja tämä on sitten tosi juttu!!! Ihan seko ukko, mihin pohjaa muutamat muutkin arvioni.
        Ei sitä huvikseen ja syyttää kukaan vanhempiensa listimistä mieti - uskokaa jo!

        Tämän kantajan puolesta olen siitä tyytyväinen, että hällä on dokumentaatio ja avuntarve ilmeisesti suoritettu koko lailla mallikkaasti👌

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yrittäjyyttä olisin kokeillut ainakin, jos olis ollut ns. perstaskussa massia. Niin ei tarvi kinata kenenkään kanssa, jopa syömisista ja juomisista!, tauoista, lämpötiloista ym. typerisrä lillukanvarsista. Saisi ylipäänsä optimoida terveyden kannalta. Ei myöskään tarvisi kuunnella kaikkea vtuilua, jotain ihmejuttua jostain omista taikatempun odotuksista tai ettei viitsi omia ongelmiaan korjata. Rahoitusta on ja oli mun tilanteessa ihan mahdoton saada. Jaa että joku vajakki yrittäjäksi, buahhahhaa - noinhan se on vaikkei nössöt voi myöntää!

        Pikkurahat olis riittänyt ja jos hommasta ei kerta kaikkiaan olisi tullut mitään - mitä en tosin usko - niin osakepääoman olisi voinut myydä jollekulle. Että näin, monien , muiden ryssimisten ja puuttumattomuuden, huonojen kotiolojen, kovan depiksen, köyhyyden ym jälkeen ja myös siksi, kun ei oikein voi muuten viettää sosiaalista ja liikkuvaa (matkailu ym) elämää. Onpa tosi tosi huonoa asennetta ja laiskuutta? 🙄

        Sitten jonkuun voidaan panostaa kymppitonneja per vuosi, jopa 3 miljoonaa! Ei yksin se mitä ajattelen mä, vaan mitä mietti veronmaksaja?

        Monisairas

        Ja sitten yrittäjänä, sikäli kuin ehtii ja onnnistuu, niin voisi etäopiskella vaikka samaiseksi kandiksi millä enemmän osaamista ja arvoa käsittääkseni,, kun taas tradenomi käytännössö aika lähellä merkonomia. Mä muuten kävin mm. "kuningaskunnassakin" tutustumassa erääseen yrittäjään. Esimerkiksi kaikki tilitoistot ei huoli tradeja ollenkaan, vaan hyvä merk. usein parempi, mutta kandeista ja maistereista en ole kuullut samaa, vaikka hyvin teoreettista opiskelua sekin. Toki harvemmin nämä sitä perustyötä juuri tekee, mutta onhan sekin tärkeää tuntea todella hyvin.

        On sitä nytkin joku sanonut, että yrittäisi opiskella ajankuluksi. Ei vaan kiinnosta pelkät tittelit!

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä mitä tarkoitin taloudellisella motiivilla...
        En missän nimessä ilmaista rahaa, sitä kun keplottelee yleensä ihan muut. Meillä kumminkin arvioidaan myös jäljellä olevaa työkykyä eli pystyykö jotain muuta tekeen - julkissektorilla jostain syystä ei, ainakaan kaikilla. Kun hän oli kandn paperit saanut, ei hänellä umpihuono kognitio ole. Tietty on huomioitava ja niinku jo totesin, työelämä on tiivistahtisempaa yleensä eikä itse voi paljon vaikuttaa. Mulla on kumminkin se mielikuva, että tuolla kognitiolla ei yleensä eläkepapereita tule, jos sitte muu terveys ei riittäbän paha.

        Itselläkään ei ole tietoa, pärjäisinkö työelämässä kognition puolesta, mutta työneste on enemmänki sosiaalisesti hankala oirekuva sekä olemus niin psyykkisesti kuin jonkin verran kanssakäymisessä. Väsymystä ja uupumista myös esiintyy mutta niihin pystyy myös vaikuttaan. Yrittäjänä saattaisin pärjätä, kun työ ei olisi täysin sidottu tiettyyn aikaan ja paikkaan ei senkään vertaa.

        Monisairas

        Ja siis vielä kerran rahasta... aivan erityisesti ihmetyttää tuo jossittelu tulevista tuloista. Ei mulla kantajaa vastaan mitään ole, ei tietenkään!, mutta näin ajateltuna olisi todella moni muukin oikeutettu paljon parempiin korvauksiin! Sitäpaitsi nykyään ei akateeminen koulutuskaan takaa uraputkea. Omia tuloja vertaillessani tarkoitin nettotuloja eli omani on siinä köyhyysrajan tuntumassa.

        Työkyvystä sen verran, että varmasti jaksaisin, mutta sitä en tiedä yltäiskö ajattelemaani 2000 laskutettavaan tuntiin/ yli 100t€ liikevaihtoon ja siten noihin muutaman tonnin tuloihin ja lisäksi mahdollisuuteen sijoittamalla kasvattaa varoja merkitsevösti. Tosin ei mua se raha kiinnosta, jos nyt muutama satatonnia olisi helposti rahaksi muutettavaa puskuria, se riittäisi mainiosti.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe