T1:sta T2, huijattu olo

Anonyymi-ap

Sairastuin reilu 20-vuotiaana diabetekseen. Vasta-aineita ei löytynyt, mutta insuliinin eritys oli matala ja insuliiniherkkyys korkea, joten kokenut sisätautilääkäri teki diagnoosin T1 -diabeteksesta. Olin laiha ja omasin kohtuullisen terveet elintavat. Tämän arvion kanssa olen elänyt nyt noin 20 vuotta.

Viimeisen 10 vuoden aikana painoni on noussut hurjasti, eikä sitä saa alas sitten millään. Insuliinimäärät ovat moninkertaistuneet. Silti sokerit ovat korkealla. Matalat sokerit ovat alkaneet iskeä aina liikunnan yhteydessä, tätä ilmiötä ei ole aiemmin ollut. Lääkärini epäili, että oma insuliinineritykseni on jatkunut melko pitkälle, mutta nyt hiipunut kokonaan ja sen vuoksi insuliinia kuluu enemmän.

Teoriaa lähdettiin testaamaan, ja siitä sitten selvisi, että insuliinia erittyy haimasta enemmän kuin nuorena. Minulla onkin siis tyypin 2 diabetes, jota on hoidettu tyypin 1 diabeteksena. Epäilen ylipainoni kertyneen insuliinista, jota olen kehooni pistänyt ja jonka lisäksi minulla on ollut runsas eritys omaa insuliinia jäljellä.

Löytyykö muita kohtalotovereita? Osaako joku sanoa, miksi nuorena insuliinineritykseni on ollut todella alhainen? Olen todella hämmentynyt. Ehkä olisin elänyt viimeiset 20 vuotta myös hieman eri tavalla, jos olisin tiennyt, että sairauden ilmentymiseen voi vaikuttaa voimakkaasti elintavoilla, sen sijaan, että olisin pyrkinyt pitämään sokerit aisoissa pääosin insuliinihoidolla.

23

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole kohtalotoveri, olen ykköstyypin diabeetikko, sairastanut yli 30 vuotta. Kuulostaa kyllä tosi hurjalta että kakkosta voi hoitaa ykkösenä vuosikausia. Kuinkahan yleisiä väärät diagnoosit voikaan olla?
      Itsellä jossain vaiheessa perusinsuliinia kului aika kauan isot määrät ja hobis korkea, mutta kuinka ollakaan sokeriarvot ja tasapaino alkoi parantumaan-ei suinkaan insuliini määriä nostamalla-vaan vähentämällä, vielä aika radikaalisti. Se jäi tosiaan vaivaamaan, kuinka sokerit voi käyttäytyä noin.

    • Anonyymi

      Kiitos, asia on tuttua.

      En ole saanut vielä mitään ohjeita, perjantaina kuulin verikokeiden tulokset ja olen asiaa nieleskellyt. Pudotin nyt heti alkuun pitkävaikutteisen insuliinin määrää jonkin verran, tarkoitus olisi nyt purkaa kaikki ekstra insuliini pois, että saisin painon taas normaaliksi.

      • Anonyymi

        Kiinnostaisi tietää, kuinka verensokerisi käyttäytyy kun pudotat insuliinimäärää. Onko sensorointi käytössä? Ja miten jatkohoito, lääkitys?
        Olen itse ajatellut aina, että ykköstäkin täytyy hoitaa insuliinin lisäksi elintavoilla, ruokavaliolla, liikunnalla....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää, kuinka verensokerisi käyttäytyy kun pudotat insuliinimäärää. Onko sensorointi käytössä? Ja miten jatkohoito, lääkitys?
        Olen itse ajatellut aina, että ykköstäkin täytyy hoitaa insuliinin lisäksi elintavoilla, ruokavaliolla, liikunnalla....

        "Olen itse ajatellut aina, että ykköstäkin täytyy hoitaa insuliinin lisäksi elintavoilla, ruokavaliolla, liikunnalla...."

        Ja olet ajatellut tehdä mitä ravinnon kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää, kuinka verensokerisi käyttäytyy kun pudotat insuliinimäärää. Onko sensorointi käytössä? Ja miten jatkohoito, lääkitys?
        Olen itse ajatellut aina, että ykköstäkin täytyy hoitaa insuliinin lisäksi elintavoilla, ruokavaliolla, liikunnalla....

        En ole sanonut, etten olisi liikkunut tai noudattanut ruokavaliota. Olisin kuitenkin suhtautunut hoitoon eri tavalla, jos olisin tiennyt, että kyseessä on tyypin 2 diabetes. Olisin myös ymmärtänyt viimeisten 10 vuoden aikana puuttua eri tavalla painon nousuun (kuten nyt teen). Olen valittanut painostani (joka ei ole missään suhteessa siihen, miten paljon syön ja liikun), jokaisella hoitaja- ja lääkärikäynnilläni ainakin viimeisen 5 vuoden ajan, ja saanut vain osakseni hymistelyä. Olen kokeillut laihduttaa vuosien varrella syömällä vähän, syömällä paljon ja kaikkea siltä välillä, liikkumalla eri tavoin, eikä millään ole ollut vaikutusta. Nyt ymmärrän, että takana on metabolinen oireyhtymä, johon olisi tullut puuttua eri tavalla, kuin pumppaamalla kehoon insuliinia, jota kehossa jo ennestäänkin oli.

        Minulla on sensorointi käytössä. Olen pudottanut nyt Lantusta alaspäin 30 % ja noudatan nyt 8:16 ateriamallia, eli syön vuorokauden aikana 8 tunnin aikana lounaan ja kevyen päivällisen, hedelmää välipalaksi, 16 tuntia olen syömättä. Aterian jälkeiset sokerit nousee korkealle (n. 20), en ole löytänyt NovoRapidin kanssa vielä oikeaa annosta, kun taas laskee tuon syömättä olemani 16 tunnin aikana normaalille tasolle. Ensimmäisen vuorokauden aikana, jolloin en ollut laskenut lantusta kuin 15 %, yö meni matalille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole sanonut, etten olisi liikkunut tai noudattanut ruokavaliota. Olisin kuitenkin suhtautunut hoitoon eri tavalla, jos olisin tiennyt, että kyseessä on tyypin 2 diabetes. Olisin myös ymmärtänyt viimeisten 10 vuoden aikana puuttua eri tavalla painon nousuun (kuten nyt teen). Olen valittanut painostani (joka ei ole missään suhteessa siihen, miten paljon syön ja liikun), jokaisella hoitaja- ja lääkärikäynnilläni ainakin viimeisen 5 vuoden ajan, ja saanut vain osakseni hymistelyä. Olen kokeillut laihduttaa vuosien varrella syömällä vähän, syömällä paljon ja kaikkea siltä välillä, liikkumalla eri tavoin, eikä millään ole ollut vaikutusta. Nyt ymmärrän, että takana on metabolinen oireyhtymä, johon olisi tullut puuttua eri tavalla, kuin pumppaamalla kehoon insuliinia, jota kehossa jo ennestäänkin oli.

        Minulla on sensorointi käytössä. Olen pudottanut nyt Lantusta alaspäin 30 % ja noudatan nyt 8:16 ateriamallia, eli syön vuorokauden aikana 8 tunnin aikana lounaan ja kevyen päivällisen, hedelmää välipalaksi, 16 tuntia olen syömättä. Aterian jälkeiset sokerit nousee korkealle (n. 20), en ole löytänyt NovoRapidin kanssa vielä oikeaa annosta, kun taas laskee tuon syömättä olemani 16 tunnin aikana normaalille tasolle. Ensimmäisen vuorokauden aikana, jolloin en ollut laskenut lantusta kuin 15 %, yö meni matalille.

        Vaikuttaa kyllä siltä että tapauksessasi on myös ykkösen piirteitä. Diabeteksiä on aika montaa tyyppiä. Tässä hyvä artikkeli noista: https://www.diabetes.org.uk/diabetes-the-basics/types-of-diabetes


    • Anonyymi

      Insuliini sinällään ei tiettävästi lihota, mutta lisää ruokahalua ja liiallinen ruoka taas painoa.

      • Anonyymi

        Insuliini on kasvuhormoni ja sitä käytetään pieninä annoksina myös dopingina esimerkiksi bodareiden toimesta. Minulla on harrastamaani liikunnan määrään nähden ihan valtavat lihakset.


    • Anonyymi

      Joo, tuo 8:16 on nyt mielessä. Ekana yönä iski hypoglykemia, joten täytyy laskea annosta vielä lisää.

    • Itse diagnoosiin en osaa ottaa kantaa mutta silloin kuin käytin insuliinia niin lääkärin kanssa oli jatkuvasti vääntöä verensokeritasosta kun en halunnut painaa verensokeria terveen arvoihin vaan pitää ne hiukan korkealla jotten olisi lihonut lisää.

      Ylipaino lisää insuliiniresistenssiä joten tuo voi selittää lisääntyneen insuliininerityksen.

    • Anonyymi

      Harmi, että näin kävi. Mutta positiivista on, että virhediagnoosi oli näin päin. Jos sinut olisi diagnosoitu kakkosena, mutta olisit ykkönen, pitemmän päälle se tekisi nopeasti vahinkoa sisäelimille, mieskunnolle, lihaksille ja jopa kognitiivisille kyvyille.

      • Anonyymi

        En oikein usko tuon virhediagnoosin saati potilaan voivan elää 20 vuotta. Kyllähän verensokeritasoa seurataan ja jos hoito ei tehoa, siihen reagoidaan.


    • Anonyymi

      Onko sinun mahdollista saada lähetettä endokrinologille? tai voisit pyytää että yleislääkäri konsultoi endokrinologia.

      • Anonyymi

        Tällä haavaa voisi olla tyytyväinen, jos lääkäristä nyt ylipäätään edes kuuluisi mitään.


    • Anonyymi

      Päivitänpä tilannetta:

      C-peptidin mittaus otetaan uusiksi. Edellisellä kerralla mitattuna arvo on ollut 0,3, ei oikein lääkärikään osannut selittää, miten nyt olisi noussut viitearvoihin.

      Olen ollut nyt toista viikkoa 8/16 dieetillä, liikkunut tapani mukaan, eli useamman kerran viikossa hikeen asti (hypoglykemioista huolimatta). Painossa ei mitään muutosta.

    • Anonyymi

      Olen pudottanut nyt painoa kolme kiloa. Päivisin sokerit nousevat korkealle, yöllä palautuvat normaaliksi.

      Lääkäri määräsi aloitettavaksi myös Metformiinin. Syön nyt yhden tabletin illalla ja aamulla. Aloitin yhdellä tabletilla illalla (ei mitään vaikutusta), nyt seuraan, tasoittaako kaksi tablettia päivässä kuitenkin hieman päivän nousuja. Insiliinimääriin ei lääkityksellä ole ollut vaikutusta.

    • Anonyymi

      Kyllähän sitä ykköstyyppiläisestä voi myös kehittyä runsaan insuliininkäytön ja siitä seuranneen insuliiniresistenssin vuoksi kakkostyyppiläinen, jolla insuliini ei enää riitä laskemaan verensokeria.

      • Anonyymi

        Onko siis syynä silloin liika insuliinin käyttö sinällään vai liika tai epäterveellinen syöminen jolloin kertyy lisää painoa ja johtaa siihen että insuliinin tarve kasvaa? Voiko insuliiniresistenssi olla myös hoikalla ja liikkuvalla ykkösellä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko siis syynä silloin liika insuliinin käyttö sinällään vai liika tai epäterveellinen syöminen jolloin kertyy lisää painoa ja johtaa siihen että insuliinin tarve kasvaa? Voiko insuliiniresistenssi olla myös hoikalla ja liikkuvalla ykkösellä?

        Insuliiniresistenssi liittyy lähinnä lihavuuteen, ei laisinkaan insuliinin käyttöön.

        Insuliini on hankala lääke koska liian suuri annos nälättää ja syö helposti liikaa.


      • Anonyymi

        Insuliinin käyttö ei aktivoi haimaa tuottamaan insuliinia, joten ykkösestä ei voi tulla kakkostyypin diabeetikkoa. Insuliiniresistenssi toki voi kehittyä. Aivan eri asia.


    • Anonyymi

      Korostan nyt vielä alkuperäisenä kirjoittajana, että nyt ei ole kyse insuliiniresistenssistä, vaan siitä, että minulla on todettu insuliininpuutosdiabetes (tyyppi 1) ja 20 vuotta myöhemmin minulla on todettu olevan ihan hyvä insuliinineritys. Ei tavanomaista korkeampi, kuten usein insuliiniresistenssissä, vaan aivan tavallinen insuliinin eritys yhdistettynä korkeisiin verensokereihin.

      • Anonyymi

        Diabeteslehdessä oli lyhyt juttu monogeenisestä diabeteksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diabeteslehdessä oli lyhyt juttu monogeenisestä diabeteksesta.

        Ilmeisesti saan lähetteen nyt geenitestiin, jossa tätä asiaa selvitellään.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5913
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3605
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1913
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1512
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1398
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe