Korjaako huoltoyhtiö lommon seinästä?

Anonyymi-ap

Olen asunut viimeiset 2,5 vuotta hiljaisessa kerrostalossa, jossa asuu nuorista aikuisista eläkeikäisiin. Liki 2 kuukautta sitten seinänaapuriin muutti venakko yksinhuoltaja, jolla on 1-2 lasta. En ole vielä nähnyt heitä, mutta usein seinän takaa kuuluu enemmän kuin yhden lapsen äänet. Tein perheestä aiemmin lastensuojeluilmoituksen, sillä nainen huusi täyttä kurkkua lapsen isälle 6. kerroksesta ja tämä yritti rauhoitella tätä.

Tänä aamuna olin jo onneksi herännyt, mutta seinänaapurin päätti soittaa täysillä musiikkia. Tätä ei ole vielä kertakaan tapahtunut koko 2,5 vuoden aikana. Minun lisäkseni seinänaapurina hänellä on 78-90-vuotias mies. Lisäksi häntä lähellä asuu juuri 3 kuukautta sitten vauvan saanut pariskunta.

Mun järkytyksekseni seinään tuli pieni lommo, kun hakkasin seinää, jotta naapuri hiljentäisi musiikkia. Korjaako huoltoyhtiö lommon seinästä vai joudunko käyttämään toista yritystä, joka korjaa seinän? Mulle se lasku joka tapauksessa tulisi maksettavaksi omasta pussista.

5

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuskin korjaa, koska sinähän sen lommon aiheutit , näin ihan maallikkona ajatellen.
      Olet kyllä aika rajusti hakannut sitä, kun on lommo tullut. Tai betonipinnoite on joltain1970- luvulta eli vanha talo kyseessä.
      Asukas itse yleensä vastaa asunnon kunnosta, et voi vedota esim..masennukseen jos keräät sinne jätettä etkä vie pois niitä, taloyhtiön palkkaama firma , yritys sitten vie lopulta, mutta sinä maksat poisviennistä ja siivouksesta. .
      Itse myös vastaat siitä miten asuntosi seinäpintoja käsittelet. Hakkaatko vai et hakkaa seiniä hajalle.
      Et voi asettaa vastuuseen edes urakoitsijaa joka on noin heikkoa materiaalia käyttänyt betonin pinnoittamiseen.
      Maalauksetkin joudut itse toteuttamaan.
      Vuokra- asunnoissa voi olla eri säännöt, mutta edelleenkin kun ja jos on itse aiheutettu, niin pinnan rikkoutumisen aiheuttaja itse korjaa tai maksaa korjaukset.
      On olemassa vastuutaulukko ja siinä muistaakseni on mainittu ne alueet joista taloyhtiö vastaa - putket, lämmityspatterit jne.
      Mutta esim.omistusasunnoissa pinnat, seinäpinnat mukaan lukien, ne asunnon haltijan vastuulla, samoin sisäikkunst. Jos muksu potkaisee asunnon ikkunan sisälasinrikki, asunon haltija maksaa.
      Vuokra- asuntojen osalta ehkä sama juttu, korvausvelvollisuus, ehkä? Asumisoikeusasunnoissa sama juttu. Itse aiheutettu.

      • Anonyymi

        Jatkuu: huoltoyhtiöillä tuskin on aikaa kenenkään huoneiston remppaamiseen tai edes velvollisuutta siihen , mutta voivat antaa jonkun urakoitsija nimen joka tuonkin hoitaa. ?
        Ei kuulu huoltoyhtiön toimenkuvaan.


    • Anonyymi

      Jos lohkeama on pieni rapatussa ja maalatussa seinässä, sen pystyy itsekin korjaamaan, menee vain maalikauppaan ja kysyy myyjältä, mitä paikkaukseen tarvitaan.

      • Anonyymi

        Olin saanut melko hyvän tarjouksen 200 eurolla, mutta yritys osoittautui hämäräksi. Mainosti, että käyttävät laadukkaita materiaaleja yms., mutta mulle kerrottiinkin, että olisi hyvä olla omat maalit ja tasoitteet. Sanoin, että hommaan materiaalit ja ilmoitan, että milloin sopii tulla paikkamaan.

        Kyseessä ei ollutkaan kipsilevy, sillä kun kaveri, joka teki konsultaatiokäynnin kotiin tutkii lommoa lähemmin, totesi seinän materiaalin olevan puulevyä. Mitä veikkaat korjauksen maksavan kipsilevyn sijaan?

        Totesin itsekseni, että jos ei kerran ole niitä laadukkaita materiaaleja, niin antaa olla. Katson Puuilosta itse materiaalit ja kysyn, vaikka työkaluja lainaksi joltain Facebookissa. Nainen kun olen niin en omista rakennustyökaluja.
        Mitä mieltä olet riittäisikö tämä määrä https://www.puuilo.fi/timpuri-valmistasoite-lf-400ml ?
        Seinässä on mitoiltaan 8-9cm x 13cm rappeutuma/lommo seinään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin saanut melko hyvän tarjouksen 200 eurolla, mutta yritys osoittautui hämäräksi. Mainosti, että käyttävät laadukkaita materiaaleja yms., mutta mulle kerrottiinkin, että olisi hyvä olla omat maalit ja tasoitteet. Sanoin, että hommaan materiaalit ja ilmoitan, että milloin sopii tulla paikkamaan.

        Kyseessä ei ollutkaan kipsilevy, sillä kun kaveri, joka teki konsultaatiokäynnin kotiin tutkii lommoa lähemmin, totesi seinän materiaalin olevan puulevyä. Mitä veikkaat korjauksen maksavan kipsilevyn sijaan?

        Totesin itsekseni, että jos ei kerran ole niitä laadukkaita materiaaleja, niin antaa olla. Katson Puuilosta itse materiaalit ja kysyn, vaikka työkaluja lainaksi joltain Facebookissa. Nainen kun olen niin en omista rakennustyökaluja.
        Mitä mieltä olet riittäisikö tämä määrä https://www.puuilo.fi/timpuri-valmistasoite-lf-400ml ?
        Seinässä on mitoiltaan 8-9cm x 13cm rappeutuma/lommo seinään.

        Vai menisikö joku muu näistä? https://www.biltema.fi/rakentaminen/maalit/tasoitteet/seinatasoite-lf-2000030566

        https://www.tokmanni.fi/hienotasoite-lf-filler-400-ml-6418091030723


        Vielä tarkempi kuva seinästä https://aijaa.com/9BUuwh


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe