Vain vähän c-vitamiinia - keskustelu apteekissa

Anonyymi-ap

Kysyin apteekista onko c-vit tablettia jossa vähemmän kuin 500 migrogrammaa.
Farmaseutti, Vitamiini on vain lisä, paremmin imeytyy ruoasta.
Minä, niin onko sitä
F, on lasten purkissa on 150 migrogrammaisia.
Minä, no se on parempi
F, syötkö terveellisesti
Minä, Syön
F, sittenhät et tarvitse ollenkaan c-vit lisää
Minä, tilapäisiin retkiin jossa syödään kuivamuonaa
F no sitten, voi siihen ottaa 500stakin.
Minä, en halua kun en syö mitään vitamiinia turhaan liikaa. Elimistö heikkenee ottamaan c-vitamiinia ruoasta jos sinne tungetaan liikaa helposti imeytyvän tabletin muodossa.
F, missä sinä olet tuollaisia oppeja saanut. yliopistossako, tieto on väärä
Hain toisesta apteekista lasten purkin.
Monenlaiseen olen törmännyt vaan en vielä tällaiseen.

37

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan ok aloitus. Kanatakiin aina käntyä aptekin puoleen jos sinne menee vitamiini ostoksille.He kyllä tietävät kaiken lääkkeistä kuin viitamiineista ymm.terveyteen liittyvästä.Talvikausi kyllä ostan juuri apteekista monivitamini hiven aine pore tapletit.En syö lihaa. Maniskoita heti kuin ulkomaliset halvat tulee kaupaan ja mustikat. Pakaste mustikaa kyllä syön 100g päivä.En pakaste mansikaa vetistä.Syön myös yksinelävänä yksipuolisesti kaupan valmisaterioita.En tupakoi en käytä alkoholia.Tuoremehut ei maistu,sen enempää ei hedelmät.

    • Anonyymi

      Ota se tabletti 2 tai 3 päivän välein. Oliko vaikee ymmärtää?

      • Anonyymi

        C-vitamiiniä kuuluu ottaa joka päivä, se ei varastoidu. Kyse on retketsä jossa ei ole c-vitaminituotteita tarjolla. Niinä päivinä otan c-vit tabletin. Eli tilapäisestä käytöstä.
        Apteekki vain menetti yhden myynnin, ei toki minua kokonaan. Niin paljon en närkästynyt että käynnit kokonaan loettaisin. Pieni episodi vain, minusta erikoinen. Kun ei ole kyse vaarallisemmasta aineesta kuin c-vitamiinistä, olisi ehkä kannattanut vähemmän vaahdota. Koin että vähän väheksyi ikäihmisen ymmärrystä. Hän todella intaantui luennoimaan, Vuorosanoja oli enemmän, laitoin tuohon alkuun lyhennelmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        C-vitamiiniä kuuluu ottaa joka päivä, se ei varastoidu. Kyse on retketsä jossa ei ole c-vitaminituotteita tarjolla. Niinä päivinä otan c-vit tabletin. Eli tilapäisestä käytöstä.
        Apteekki vain menetti yhden myynnin, ei toki minua kokonaan. Niin paljon en närkästynyt että käynnit kokonaan loettaisin. Pieni episodi vain, minusta erikoinen. Kun ei ole kyse vaarallisemmasta aineesta kuin c-vitamiinistä, olisi ehkä kannattanut vähemmän vaahdota. Koin että vähän väheksyi ikäihmisen ymmärrystä. Hän todella intaantui luennoimaan, Vuorosanoja oli enemmän, laitoin tuohon alkuun lyhennelmän.

        Juuri huomasin että edellinen tyhjennyt purkki oli Pirkkaa, siinä 80 migrogrammaa c-vit. Olin jo katsonut sekä Prisman että Cittarin hyllyn, siellä oli tällä hetkellä vain viissatasia.


    • Anonyymi

      Osta vaan näitä C vitamiineja , kuitenkin hyvä tietää ette ne mitenkään ole tarpeellisia silloin kun ruuasta saat kaiken tarvitsemasi. Joten ei keho ota vastaan silloin kun tasot on normaalit, vesiliukoiset vitamiinit virtsaat vaan ulos , ilman että ne mitenkään kohentaisivat olotilaasi koska puutetta ei ole , silloin kun syö ravitsevaa ruokaa.
      En itse maksaisi mitään lisiä vaan siksi että saan virtsata ulos ne tarpeettomana.

      Kukin tavallaan, kummaa terveys hysteriaa sinänsä kun pitää keskittyä niin kovasti siihen ns terveyteen silloin kun aihetta ei ole. Farmaseutit tietävät kaiken näistä asioista joten kumma ettei luoteta heidän tietoihinsa.

      • Anonyymi

        Tästä tuli eniten kiistaa. Olen ollut luennolla, jossa kerrottiin että jos syö purkista vitaminin, elimistö tottuu siihen että sen saa helpoiten napattua tabletista ja alkaa laiskistua ottamaan sitä ruoasta (sanavalinta ei ole tarkka, näin sen muistan).
        Oletteko kukaan kuulleet tällaista näkemystä.
        Tästä F suorastaan riehaantui, Mistä olin kuullut, Hän haluaisi tietää luennoitsijan nimen (en tetenkään kertonut), Tietoni on väärä. Hän kyllä tietää miten asia on. (F on Hgin yliopiston alempi korkeakoulututkinto).


      • Anonyymi

        ''Joten ei keho ota vastaan silloin kun tasot on normaalit,...''

        Elimistö käyttää nautitusta C-vitamiinista sen mitä elimistö tarvitsee. Loput menee viemäriin.
        C-vitamiini ei varastoidu myöhempää käyttöä varten, joten sitä on hyvä saada lisää jossain muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''Joten ei keho ota vastaan silloin kun tasot on normaalit,...''

        Elimistö käyttää nautitusta C-vitamiinista sen mitä elimistö tarvitsee. Loput menee viemäriin.
        C-vitamiini ei varastoidu myöhempää käyttöä varten, joten sitä on hyvä saada lisää jossain muodossa.

        Yleensä nykyajan ruokatavoilla menee kaikki viemäriin , ei keho ota vastaan mitä ei tarvitse. Mutta jos joku tykkää maksella rahoja purkeissa olevista napeista jotka eivät ole tarpeellisia niin siinähän makselee. Menis lääkäriin ensin ottamaan elektrolyytit niin näkis onko puutetta mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä nykyajan ruokatavoilla menee kaikki viemäriin , ei keho ota vastaan mitä ei tarvitse. Mutta jos joku tykkää maksella rahoja purkeissa olevista napeista jotka eivät ole tarpeellisia niin siinähän makselee. Menis lääkäriin ensin ottamaan elektrolyytit niin näkis onko puutetta mistään.

        Valitettavasti keho varastoi sellaisiakin aineita, mitä se ei tarvitse.


    • Anonyymi

      Aloittaja voisi vielä selventää, mitä hänelle tarkoittaa "terveellisesti". Satavarmasti kuuluu puoli kiloa vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, yms. ... päivässä ruokavalioon. Muussa tapauksessa jokellat jaskaa.

      • Anonyymi

        Kysymys joka minua kiinnostaa on se, että jos syö c-vitamiinipillereitä ja terveellistä ruokaa yhtä aikaa, kummasta elimistö ottaa sen ensin, ruoasta vai c.vitamiinitabletista.
        Perustuu siihen että luennoitsija on kertonut. Jos syö c-vit-pillereitä, elimistö tottuu ottamaan vitamiinin helposti pilleristä ja laiskistuu ottamaan sitä ruoasta, koska siitä on työläämpi sitä ottaa kuin tabletista.
        F kertoi että tämä ei pidä paikkaansa. Ja nyt kysyn, onko jollakin toisella juuri tästä asiasta tietoa.
        Jos ei ole niin tämä ketju häipyy menneisyyteen. Ei siis maata kaatava juttu mutta kiinnostaa. Kiitos kommentoijille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys joka minua kiinnostaa on se, että jos syö c-vitamiinipillereitä ja terveellistä ruokaa yhtä aikaa, kummasta elimistö ottaa sen ensin, ruoasta vai c.vitamiinitabletista.
        Perustuu siihen että luennoitsija on kertonut. Jos syö c-vit-pillereitä, elimistö tottuu ottamaan vitamiinin helposti pilleristä ja laiskistuu ottamaan sitä ruoasta, koska siitä on työläämpi sitä ottaa kuin tabletista.
        F kertoi että tämä ei pidä paikkaansa. Ja nyt kysyn, onko jollakin toisella juuri tästä asiasta tietoa.
        Jos ei ole niin tämä ketju häipyy menneisyyteen. Ei siis maata kaatava juttu mutta kiinnostaa. Kiitos kommentoijille.

        Täällä tuskin on ravitsemusterapeutteja, etsi sellainen, jos tahdot oikeita vastauksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys joka minua kiinnostaa on se, että jos syö c-vitamiinipillereitä ja terveellistä ruokaa yhtä aikaa, kummasta elimistö ottaa sen ensin, ruoasta vai c.vitamiinitabletista.
        Perustuu siihen että luennoitsija on kertonut. Jos syö c-vit-pillereitä, elimistö tottuu ottamaan vitamiinin helposti pilleristä ja laiskistuu ottamaan sitä ruoasta, koska siitä on työläämpi sitä ottaa kuin tabletista.
        F kertoi että tämä ei pidä paikkaansa. Ja nyt kysyn, onko jollakin toisella juuri tästä asiasta tietoa.
        Jos ei ole niin tämä ketju häipyy menneisyyteen. Ei siis maata kaatava juttu mutta kiinnostaa. Kiitos kommentoijille.

        Jos kerran syö terveellistä ruokaa, niin miksi edes pitää enää ottaa purkista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys joka minua kiinnostaa on se, että jos syö c-vitamiinipillereitä ja terveellistä ruokaa yhtä aikaa, kummasta elimistö ottaa sen ensin, ruoasta vai c.vitamiinitabletista.
        Perustuu siihen että luennoitsija on kertonut. Jos syö c-vit-pillereitä, elimistö tottuu ottamaan vitamiinin helposti pilleristä ja laiskistuu ottamaan sitä ruoasta, koska siitä on työläämpi sitä ottaa kuin tabletista.
        F kertoi että tämä ei pidä paikkaansa. Ja nyt kysyn, onko jollakin toisella juuri tästä asiasta tietoa.
        Jos ei ole niin tämä ketju häipyy menneisyyteen. Ei siis maata kaatava juttu mutta kiinnostaa. Kiitos kommentoijille.

        Minun silmiini ei ole osunut sellaista tutkimustietoa, mikä osoittaisi, että elimistö ottaisi helpommin c-vitamiinin pilleristä kuin ruuasta.

        Jos elimistö saa jatkuvasti c-vitamiinia suuria annoksia, niin sen imeytyminen heikkenee.
        Seuraavasta linkistä sen voi lukea.
        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01300

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        MiesVm56 kirjoitti:

        Jos kerran syö terveellistä ruokaa, niin miksi edes pitää enää ottaa purkista.

        Selitä terveellinen ruoka. Se kun on joka iikalle juuri se mättö, joka sattuu suusta alas menemään ja jolla ei ole terveellisyyden kanssa mitään tekemistä.


    • Anonyymi

      Yhden suippopaprikan päivässä vetelen kiduksiin, niin ei tarvi miettiä c-vitamiinejä. Ihan hyvä vaan, että apteekissa ottavat puheeksi. Useimmilla nuo asiat kuitenkaan ei ole riittävästi hanskassa. Pelkästään reseptittömien särkylääkkeiden kanssa voidaan mennä monessakin mielessä niin metsään, jos oikeaa tietoa ei ole.

      entinenmiäs

      • Anonyymi

        Mutta ei vastaa minua kiinnostavaan kysymykseen elimistön toiminnasta vitamiinin käsittelyssä. Sitä minä perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei vastaa minua kiinnostavaan kysymykseen elimistön toiminnasta vitamiinin käsittelyssä. Sitä minä perään.

        C vitamiini happamoittaa virtsaa ja pitää bakteerit kurissa.
        Kohtuus kaikessa. Liian päivämäärä ei hyväksi koska niissä on aina haitta aineita laitettu. Ihmisten pitäminen sairaina tuo rahaa.


    • Anonyymi

      Ihan normaalia ja vastuullistakin toimintaa apteekkarin taholta, sillä ravintolisien kanssa turhat överit ovat kovin yleisia, eli täysin tapeetonta ottaa sitä henkilökohtaisesti.

      Liika C-vitamiini tulee toki virtsan kautta pois, mutta rasittaa munuaisia, varsinkin kun sen liikakäyttö on varsin yleistä.

      Mutta tuosta elimistön tottumisesta ensisijaiseti C:n purkkiversioon luontaisen sijaan, en ole missään lukenut.

      ps. Miehillä kuulema lisä-testosteroni voi saada aikaan oman tuotannon jopa pysyvän hiipumisn entisestään.

      • Anonyymi

        ''Liika C-vitamiini tulee toki virtsan kautta pois, mutta rasittaa munuaisia,...''

        Niili virtaa Moskovan halki.


    • Anonyymi

      Ei ole edes näyttöä imeytyvätkö vitamiinit pillereistä juuri ollenkaan.

      • Anonyymi

        Väitteesi ei pidä paikkaansa.

        Vitamiinit, kivennäis-ja hivenaineet imeytyvät kyllä elimistöön pillereistä. Se on todettu useissa tutkimuksissa ja minulla on asiasta myös henkilökohtaista kokemusta.

        kylmätotuus


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niinpä, kyllä se tarve on 75 milligrammaa aikuille päivässä. Sekoitin kun on kaksi vitamiinipöttiäni, d-vit jossa vaikuttava aine on migrogrammoina ja c-vit jossa se on milligrammoina.
        En tykkää että farmaseutti alkaa minua väkisin neuvomaan. Jos haluan vain pienen annoksen c-vitamiiniä tilapiäisiin kuivamuonaretkiin, on turha ruveta tivaamaan elintapojani. Ymmärtäisin jos kyse olisi vaikka särky- tai nesteenpoistolääkkeistä. Minähän en f:n kanssa väittelemään ala, hymyilen teennäisen epävarmasti ja peruutan liikkeestä mennäkseni toiseen.
        Mitähän apteekkari olisi f:n hyökkäävyydestä sanonut, toivottavasti vain rauhoittaunut että ottaa tässä asiassa työnsä liian vakavasti.
        Nyt on 150 mg lasten lablettipurkki, määrä on tarpeeseeni liikaa, harmittelen edelleen miksi PIrkkatuote, 80 mg, ei enää ole saatavilla. Se olisi ollut nappiin.
        Elimistön kyky vähentyä ottamaan ruoasta c-vitamiiniä jos on totuttanut ottamaan sen tableteista, jää edelleen epäselväksi, itse siihen uskon. Oma ottaa pääasiassa vain ruoasta, joten hyvä jos joskus selviä, jos ei nii ei. Mielenkiintoinen kuitenkin tuo "Miehillä kuulema lisä-testosteroni voi saada aikaan oman tuotannon jopa pysyvän hiipumisn entisestään." Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, kyllä se tarve on 75 milligrammaa aikuille päivässä. Sekoitin kun on kaksi vitamiinipöttiäni, d-vit jossa vaikuttava aine on migrogrammoina ja c-vit jossa se on milligrammoina.
        En tykkää että farmaseutti alkaa minua väkisin neuvomaan. Jos haluan vain pienen annoksen c-vitamiiniä tilapiäisiin kuivamuonaretkiin, on turha ruveta tivaamaan elintapojani. Ymmärtäisin jos kyse olisi vaikka särky- tai nesteenpoistolääkkeistä. Minähän en f:n kanssa väittelemään ala, hymyilen teennäisen epävarmasti ja peruutan liikkeestä mennäkseni toiseen.
        Mitähän apteekkari olisi f:n hyökkäävyydestä sanonut, toivottavasti vain rauhoittaunut että ottaa tässä asiassa työnsä liian vakavasti.
        Nyt on 150 mg lasten lablettipurkki, määrä on tarpeeseeni liikaa, harmittelen edelleen miksi PIrkkatuote, 80 mg, ei enää ole saatavilla. Se olisi ollut nappiin.
        Elimistön kyky vähentyä ottamaan ruoasta c-vitamiiniä jos on totuttanut ottamaan sen tableteista, jää edelleen epäselväksi, itse siihen uskon. Oma ottaa pääasiassa vain ruoasta, joten hyvä jos joskus selviä, jos ei nii ei. Mielenkiintoinen kuitenkin tuo "Miehillä kuulema lisä-testosteroni voi saada aikaan oman tuotannon jopa pysyvän hiipumisn entisestään." Aloittaja

        ''Elimistön kyky vähentyä ottamaan ruoasta c-vitamiiniä jos on totuttanut ottamaan sen tableteista, jää edelleen epäselväksi, itse siihen uskon. '

        Älä usko:))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, kyllä se tarve on 75 milligrammaa aikuille päivässä. Sekoitin kun on kaksi vitamiinipöttiäni, d-vit jossa vaikuttava aine on migrogrammoina ja c-vit jossa se on milligrammoina.
        En tykkää että farmaseutti alkaa minua väkisin neuvomaan. Jos haluan vain pienen annoksen c-vitamiiniä tilapiäisiin kuivamuonaretkiin, on turha ruveta tivaamaan elintapojani. Ymmärtäisin jos kyse olisi vaikka särky- tai nesteenpoistolääkkeistä. Minähän en f:n kanssa väittelemään ala, hymyilen teennäisen epävarmasti ja peruutan liikkeestä mennäkseni toiseen.
        Mitähän apteekkari olisi f:n hyökkäävyydestä sanonut, toivottavasti vain rauhoittaunut että ottaa tässä asiassa työnsä liian vakavasti.
        Nyt on 150 mg lasten lablettipurkki, määrä on tarpeeseeni liikaa, harmittelen edelleen miksi PIrkkatuote, 80 mg, ei enää ole saatavilla. Se olisi ollut nappiin.
        Elimistön kyky vähentyä ottamaan ruoasta c-vitamiiniä jos on totuttanut ottamaan sen tableteista, jää edelleen epäselväksi, itse siihen uskon. Oma ottaa pääasiassa vain ruoasta, joten hyvä jos joskus selviä, jos ei nii ei. Mielenkiintoinen kuitenkin tuo "Miehillä kuulema lisä-testosteroni voi saada aikaan oman tuotannon jopa pysyvän hiipumisn entisestään." Aloittaja

        Ymmärsin kirjoituksistasi, että ostat c-vitamiinitabletteja vain tilapäisiä kuivamuonaretkiä varten, mutta yleensä saat riittävästi c-vitamiinia ruuasta.
        Jos näin on, niin voit jättää pillerit ostamatta, koska elimistömme ei kärsi, vaikkei se saisikaan c-vitamiinia joka päivä.

        Yksi appelsiini sisältää c-vitamiinia n.100mg, joten se riittää terveelle ihmiselle, eikä pillereitä tarvita.

        Farmaseutit tekevät arvokasta työtä kertoessaan asiakkaille lääkkeiden ja lisäravinteiden ominaisuuksista, esim niiden hyödyistä ja haitoista.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, kyllä se tarve on 75 milligrammaa aikuille päivässä. Sekoitin kun on kaksi vitamiinipöttiäni, d-vit jossa vaikuttava aine on migrogrammoina ja c-vit jossa se on milligrammoina.
        En tykkää että farmaseutti alkaa minua väkisin neuvomaan. Jos haluan vain pienen annoksen c-vitamiiniä tilapiäisiin kuivamuonaretkiin, on turha ruveta tivaamaan elintapojani. Ymmärtäisin jos kyse olisi vaikka särky- tai nesteenpoistolääkkeistä. Minähän en f:n kanssa väittelemään ala, hymyilen teennäisen epävarmasti ja peruutan liikkeestä mennäkseni toiseen.
        Mitähän apteekkari olisi f:n hyökkäävyydestä sanonut, toivottavasti vain rauhoittaunut että ottaa tässä asiassa työnsä liian vakavasti.
        Nyt on 150 mg lasten lablettipurkki, määrä on tarpeeseeni liikaa, harmittelen edelleen miksi PIrkkatuote, 80 mg, ei enää ole saatavilla. Se olisi ollut nappiin.
        Elimistön kyky vähentyä ottamaan ruoasta c-vitamiiniä jos on totuttanut ottamaan sen tableteista, jää edelleen epäselväksi, itse siihen uskon. Oma ottaa pääasiassa vain ruoasta, joten hyvä jos joskus selviä, jos ei nii ei. Mielenkiintoinen kuitenkin tuo "Miehillä kuulema lisä-testosteroni voi saada aikaan oman tuotannon jopa pysyvän hiipumisn entisestään." Aloittaja

        "En tykkää että farmaseutti alkaa minua väkisin neuvomaan. Jos haluan vain pienen annoksen c-vitamiiniä tilapiäisiin kuivamuonaretkiin, on turha ruveta tivaamaan elintapojani."

        Aivan tarpeetonta herkkähipiäisyyttä. Apteekkarin työhon kuuluu myös tilannearvio ja informointi, eikä hän kysymättä voi tietää asiakkaan tilanteesta ja hän kyselee kaikilta.

        Terve ego ei pienistä hätkähdä. Kannattaa ottaa rennommin, se on hyväksi terveydellekin.


    • Anonyymi

      500 mg voi ottaa purkista 2 x vrk.ssa, aamulla ja illemmalla.
      C-vitamiini poistuu niin nopeasti elimistöstä,
      ellei käytä pitkävaikutteisia C-vitamiinipillereitä.

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi ottaa 1000mg c-vitamiinia vuorokaudessa, vaikka sen tarve on 75mg/vrk ?

        kylmätotuus


      • Anonyymi

        "500 mg voi ottaa purkista 2 x vrk.ssa, aamulla ja illemmalla."

        Eli laskea kusemalla C-vitamiiniä vessasta alas ja vielä boonuksena rasittaa aivan tarpeettomasti munuaisiaan. Terveydessä tasapainoisuuden sijaan enempi ei ole parempi, vaikka jotkut tietämättömyydessään niin kuvittelevatkin.

        Juuri tuon vuoksi on hyvä, että ne apteekkarit tekevät myös valistustyötä, vaikka se ei kaikille omaa etuaan ymmätämättömille mene jakeluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "500 mg voi ottaa purkista 2 x vrk.ssa, aamulla ja illemmalla."

        Eli laskea kusemalla C-vitamiiniä vessasta alas ja vielä boonuksena rasittaa aivan tarpeettomasti munuaisiaan. Terveydessä tasapainoisuuden sijaan enempi ei ole parempi, vaikka jotkut tietämättömyydessään niin kuvittelevatkin.

        Juuri tuon vuoksi on hyvä, että ne apteekkarit tekevät myös valistustyötä, vaikka se ei kaikille omaa etuaan ymmätämättömille mene jakeluun.

        Munuaisissani ei ollut labrakokeitten tuloksissa mitään häikkää, vaikka olen syönyt Covid19-taudin alusta lähtien pitkävaikutteista tonnia joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Munuaisissani ei ollut labrakokeitten tuloksissa mitään häikkää, vaikka olen syönyt Covid19-taudin alusta lähtien pitkävaikutteista tonnia joka päivä.

        Kun ja jos munuaishäikkää olisi tulossa, niin se ottaa aikansa ja sen tulessa kohdalle onkin sitten jo liian myöhästä.

        Munuaiset reagoivat kaikkeen syömäämme ja juomaamme, eli niiden (-kin) hyvinvointia on viisasta ajatelle jo edeltä, ennen ongelmien ilmaantumista.

        C:n liika "varmuudeksi" tankkaaminen on hyödytöntä, pelkkää psykologista blaseboa.

        C kannattaa syödä "jääkaapista" ja samalla saa silmänruoan ja maukkauden lisäksi paljon muutakin terveysravintoa.

        "Syö C-vitamiinia jääkaapista – näissä hedelmissä ja vihanneksissa sitä on eniten"

        "Tätä vitamiinia ei ole syytä kuitenkaan hamstrata apteekista, vaan parhaimmat hyödyt siitä saa irti silloin, kun nauttii C-vitamiininsa vihanneksina ja marjoina. Samalla hyötyy näiden luonnontuotteiden muistakin terveyspuolista – sekä säästää vitamiinilisään menevät rahat vaikkapa hyvänmakuisiin ruokiin."

        - https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/syo-c-vitamiinia-jaakaapista-naissa-hedelmissa-ja-vihanneksissa-sita-eniten


    • Anonyymi

      C-vitamiinin turvallisen saannin yläraja on 1 000 mg/vrk.

      • Anonyymi

        Terve yksilö tarvitsee C-vitamiinia 75mg/vrk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve yksilö tarvitsee C-vitamiinia 75mg/vrk

        Ei riitä, se tulee heti virtsan mukana ulos.


    • Anonyymi

      En saa ruuasta varmaankaan yhtään C-vitamiinia.
      En syö vihanneksia, en hedelmiä. Vatsa ei siedä.

      • Anonyymi

        Olet siinä tapauksessa tietenkin tutkinut, mistä muualta sitä saa. Mutta pillepurkista ainakin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      406
      1623
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1220
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      844
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      189
      759
    Aihe