voisiko joku tarkentaa mitä ortoreksia tarkalleen tarkoittaa?miten eroaa anoreksiasta?
mitä muita ei muotoja anoreksialla on?
olen kyllä lukenut aiheesta paljon mutta hieman epäselvyyksiä vaan..
ortoreksia..
8
3388
Vastaukset
- nimetön
Ortoreksia on yliterveellisesti syömistä. Henkilö hakee elämäänsä järjestystä syömällä terveellisesti. Ruuasta tulee pakkomielle, eikä ns. makuelämys-nautintoja koeta.
- Nimetön
Tai siis vielä tarkennus: Ruokavaliosta tulee pakkomielle, ruuan terveellisyys on tärkeämpää kuin ns. syömisen nautinto. Ortoreksia on uusin syömishäiriö-muoto.
- minäpä minä
Nimetön kirjoitti:
Tai siis vielä tarkennus: Ruokavaliosta tulee pakkomielle, ruuan terveellisyys on tärkeämpää kuin ns. syömisen nautinto. Ortoreksia on uusin syömishäiriö-muoto.
Mulla nähtävästi on ortoreksia, mutten nää siinä mitään haittaa! Syön terveellisesti ja nautin olla hoikka. Liikun myös paljon. Ei terveellinen ruokavalio tarkoita samaa kuin paha ruokavalio! Esim Ingmanin YO-jogurtit ovat erittäin kevyitä ja taivaallisen hyviä! Etenkin "kesän marjat". Vielä kevyempi jogurttielämys on Danonen sellanen juotava jogurtti persikka! Njam! Kaikki vaan nauttimaan terveellisesti! =)
- ---
minäpä minä kirjoitti:
Mulla nähtävästi on ortoreksia, mutten nää siinä mitään haittaa! Syön terveellisesti ja nautin olla hoikka. Liikun myös paljon. Ei terveellinen ruokavalio tarkoita samaa kuin paha ruokavalio! Esim Ingmanin YO-jogurtit ovat erittäin kevyitä ja taivaallisen hyviä! Etenkin "kesän marjat". Vielä kevyempi jogurttielämys on Danonen sellanen juotava jogurtti persikka! Njam! Kaikki vaan nauttimaan terveellisesti! =)
En usko, että sinulla on ortoreksia. Painotan, että se on SYÖMISHÄIRIÖ siinä missä muutkin. Terveellisesti syönnissähän ei ole mitään haittaa, päin vastoin!!! Ortorektikolle ruuan terveellisyys menee kuitenkin kaiken edelle, ja ajatus esim. karkkipussin, pullan tai vaikka pizzapalan syömisestä voi olla mahdoton.
- Että näin
minäpä minä kirjoitti:
Niinkuin aikaisemmin on todettu sinulla EI ole ortoreksiaa. Ja miksipä sellaisen itsellesi haluaisit? Ei ruokansa terveellistäminen vielä ole ortoreksiaa. Vasta jos tarkkailu alkaa rajoittaa elämääsi ja keskityt pelkästään ruuan sisältöön ja muutenkin vain ruokaan.Ortorektikko ei oikein syö mitään. Lue aiheesta. Vaikkapa astmapotilaasta jolla ortoreksia todettiin ensimmäiseksi. Hänen ortoreksinen ruokavalionsa koostui pelkästään lampaanlihasta ja valkoisesta sokerista. Tämäkö terveellistä? En ymmärrä miksi nykynuoret toivovat itselleen syömishäiriöitä?! Se on sairaus, ei leikin asia. Sinä voit syödä terveellisesti ja olla silti terve.
- Kisu
Lue täältä: http://www.mtv3.fi/helmi/hyvaolo/kevyesti.shtml/371908?Ajankohtaista
Mulla itelläni on ortoreksian ja anoreksian välimuoto. Anorektikkohan pyrkii olemaan syömättä juuri mitään ja laihtuu siksi. Ortorektikko taas saattaa olla täysin tyytyväinen omaan painoonsa, mut haluaa vain syödä terveellisesti. Mä taas syön joka päivä ihan kunnolla, mut tarkkailen silti jokaista suupalaani ja lasken et laihdun kuitenki varmasti. Lisäks liikun tosi paljon. Kuten muutkin syömishäiriöt, tää on välillä yhtä helvettiä :(.- nannuska
Kuulostaa tutulta, mutta itse saan äkillisiä syömiskohtauksia..eli vielä viikonloppu bulimiaa...
Haluaisin kysyä sinulta että kuinka kauan olet sairastanut kyseistä riivatun syömishäiriötä...ja onko sinulle tullut mitään fyysistä sairautta liittyen syömishäiriöön..verenpainetta, verenkierto häiriöitä..lihas massan hävikkiä ym...
haluaisin vain tietää että mitä voi tapahtua...
itse olen sairastanut kohta 2vuotta tätä sekamelskaa, hammaskiille on vauriotunut mutta ei onneksi niin pahasti kun voisi olla...lihas massaa ei juurikaan ole..lenkkeilin sen abaut vuosisitten...tyhmyyksissäni kun en tiennyt että liikaliikunta syö energian lihaksista jos ei muualta saa...
kiitos kisulle
- gfh
hörhör
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321