ortoreksia..

Mimmu

voisiko joku tarkentaa mitä ortoreksia tarkalleen tarkoittaa?miten eroaa anoreksiasta?
mitä muita ei muotoja anoreksialla on?
olen kyllä lukenut aiheesta paljon mutta hieman epäselvyyksiä vaan..

8

3344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön

Ortoreksia on yliterveellisesti syömistä. Henkilö hakee elämäänsä järjestystä syömällä terveellisesti. Ruuasta tulee pakkomielle, eikä ns. makuelämys-nautintoja koeta.

• Nimetön

Tai siis vielä tarkennus: Ruokavaliosta tulee pakkomielle, ruuan terveellisyys on tärkeämpää kuin ns. syömisen nautinto. Ortoreksia on uusin syömishäiriö-muoto.

• minäpä minä
        Nimetön kirjoitti:

Tai siis vielä tarkennus: Ruokavaliosta tulee pakkomielle, ruuan terveellisyys on tärkeämpää kuin ns. syömisen nautinto. Ortoreksia on uusin syömishäiriö-muoto.

Mulla nähtävästi on ortoreksia, mutten nää siinä mitään haittaa! Syön terveellisesti ja nautin olla hoikka. Liikun myös paljon. Ei terveellinen ruokavalio tarkoita samaa kuin paha ruokavalio! Esim Ingmanin YO-jogurtit ovat erittäin kevyitä ja taivaallisen hyviä! Etenkin "kesän marjat". Vielä kevyempi jogurttielämys on Danonen sellanen juotava jogurtti persikka! Njam! Kaikki vaan nauttimaan terveellisesti! =)

• ---
        minäpä minä kirjoitti:

Mulla nähtävästi on ortoreksia, mutten nää siinä mitään haittaa! Syön terveellisesti ja nautin olla hoikka. Liikun myös paljon. Ei terveellinen ruokavalio tarkoita samaa kuin paha ruokavalio! Esim Ingmanin YO-jogurtit ovat erittäin kevyitä ja taivaallisen hyviä! Etenkin "kesän marjat". Vielä kevyempi jogurttielämys on Danonen sellanen juotava jogurtti persikka! Njam! Kaikki vaan nauttimaan terveellisesti! =)

En usko, että sinulla on ortoreksia. Painotan, että se on SYÖMISHÄIRIÖ siinä missä muutkin. Terveellisesti syönnissähän ei ole mitään haittaa, päin vastoin!!! Ortorektikolle ruuan terveellisyys menee kuitenkin kaiken edelle, ja ajatus esim. karkkipussin, pullan tai vaikka pizzapalan syömisestä voi olla mahdoton.

• Että näin
        minäpä minä kirjoitti:

Niinkuin aikaisemmin on todettu sinulla EI ole ortoreksiaa. Ja miksipä sellaisen itsellesi haluaisit? Ei ruokansa terveellistäminen vielä ole ortoreksiaa. Vasta jos tarkkailu alkaa rajoittaa elämääsi ja keskityt pelkästään ruuan sisältöön ja muutenkin vain ruokaan.Ortorektikko ei oikein syö mitään. Lue aiheesta. Vaikkapa astmapotilaasta jolla ortoreksia todettiin ensimmäiseksi. Hänen ortoreksinen ruokavalionsa koostui pelkästään lampaanlihasta ja valkoisesta sokerista. Tämäkö terveellistä? En ymmärrä miksi nykynuoret toivovat itselleen syömishäiriöitä?! Se on sairaus, ei leikin asia. Sinä voit syödä terveellisesti ja olla silti terve.

• Kisu

Lue täältä: http://www.mtv3.fi/helmi/hyvaolo/kevyesti.shtml/371908?Ajankohtaista

Mulla itelläni on ortoreksian ja anoreksian välimuoto. Anorektikkohan pyrkii olemaan syömättä juuri mitään ja laihtuu siksi. Ortorektikko taas saattaa olla täysin tyytyväinen omaan painoonsa, mut haluaa vain syödä terveellisesti. Mä taas syön joka päivä ihan kunnolla, mut tarkkailen silti jokaista suupalaani ja lasken et laihdun kuitenki varmasti. Lisäks liikun tosi paljon. Kuten muutkin syömishäiriöt, tää on välillä yhtä helvettiä :(.

• nannuska

Kuulostaa tutulta, mutta itse saan äkillisiä syömiskohtauksia..eli vielä viikonloppu bulimiaa...

Haluaisin kysyä sinulta että kuinka kauan olet sairastanut kyseistä riivatun syömishäiriötä...ja onko sinulle tullut mitään fyysistä sairautta liittyen syömishäiriöön..verenpainetta, verenkierto häiriöitä..lihas massan hävikkiä ym...
        haluaisin vain tietää että mitä voi tapahtua...

itse olen sairastanut kohta 2vuotta tätä sekamelskaa, hammaskiille on vauriotunut mutta ei onneksi niin pahasti kun voisi olla...lihas massaa ei juurikaan ole..lenkkeilin sen abaut vuosisitten...tyhmyyksissäni kun en tiennyt että liikaliikunta syö energian lihaksista jos ei muualta saa...

kiitos kisulle

• gfh

hörhör

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe