Risperidon on sopimaton vanhuksille

Anonyymi-ap

Risperidon on erittäin voimakas neurolepti. Se ei sovi vanhuksille, eikä edes keski-ikäisille. Sen käytöstä vanhuksille on enemmän haittaa kuin hyötyä. He makaavat vain liikkumattomina vuoteessa.

17

1438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhuksille ja keski-ikäisille eivät sovi muutkaan yhtä voimakkaat neuroleptit. Siitä on kokemusta paljon. Niistä on todellakin heille enemmän haittaa kuin hyötyä. Miksi niitä määrätään kaikkein heikoimmille ihmisille, joiden elimistö ei kestä tuollaisia lääkkeitä? Miedompiakin neuroleptejä on olemassa. Vanhukset menevät tainnoksiin jo ihan pienestä määrästä lääkkeitä. Edes särkylääkkeitä ei voi kokonaisia syödä, niin saatikka tuollaisia tappolääkkeitä suurina annoksina kaikenlisäksi. Onko tarkoitus nopeuttaa heidän kuolemaansa? Omaiset haluaisivat vielä pitää heidät elossa ja tajuissaan.

      • Anonyymi

        On aivan kauheaa katsottavaa, kun vanhus makaa lähes tajuttomana vuoteessa jatkuvasti, eikä pysty neuroleptien , ainakaan Risperidonin takia, edes hengittämään kunnolla, vaan haukkoo henkeä kuin kala kuivalla maalla. Voisi ainakin happiviikset laittaa hengityksen auttamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aivan kauheaa katsottavaa, kun vanhus makaa lähes tajuttomana vuoteessa jatkuvasti, eikä pysty neuroleptien , ainakaan Risperidonin takia, edes hengittämään kunnolla, vaan haukkoo henkeä kuin kala kuivalla maalla. Voisi ainakin happiviikset laittaa hengityksen auttamiseksi.

        Tuosta sanotaan tietysti, että se kuuluu vanhuuteen. Vaan kun ei kuulu. Sen todistaa se, kun Risperidonia aletaan vähentämään ja ehkä joissakin armollisissa tapauksissa lopeteaan, vanhus virkistyy, ja nousee istualleen, ja on kiinnostunut normaalisti ympäristöstään ja ympärillä olevista ihmisistä.


    • Anonyymi

      Aloituksen innoittajana lienee ollut tämän päivän Helsingin Sanomissa ollut juttu vanhusten psyykenlääkityksestä ja erityisesti Risperdonista.

      • Anonyymi

        Aloitus on tehty 23.3. Mikä päivä tänään on? Katso tarkemmin päivämäärää. Ja sanon myös omasta kokemuksesta, että joka on Risperidonin kehittänyt, on peto. Kokeilisi itse. Ja myös kaikenlaiset ”asiantuntijat”, jotka eivät itse ole edes yhtä tablettia kokeillet syödä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus on tehty 23.3. Mikä päivä tänään on? Katso tarkemmin päivämäärää. Ja sanon myös omasta kokemuksesta, että joka on Risperidonin kehittänyt, on peto. Kokeilisi itse. Ja myös kaikenlaiset ”asiantuntijat”, jotka eivät itse ole edes yhtä tablettia kokeillet syödä.

        Minä ilen joutunut Risperidonin takia makaamaan vuoteessa 14 vuotta. Nyt on diabetes. Näkökin pn jo alkanut hämärtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ilen joutunut Risperidonin takia makaamaan vuoteessa 14 vuotta. Nyt on diabetes. Näkökin pn jo alkanut hämärtyä.

        Tunnen erään, joka sai psykiatrista pakkohoitoa. Neuroleptien takia valkosilut alkoivat vähetä, ja rilanne oli niin vakava, että hänelle oltiin jo etsimässä selkäytimen luovuttajaa. Ei mikään ihme, että hän jätti perheensä, ja muutti pois Suomesta, eikä palaa koskaan takaisin.


      • Anonyymi

        Tuosta hoitajan (todennäköisesti) asenteesta näkee, minkälaista kohtelua mielenterveyshoidon piirissä olevat usein saa. Heitä ei uskota. Ei missään. Kaikki on kuvittelua. Lääkkeet ovat hyviä, niissä ei ole mitään vikaa. Potilas tai oikeasti adiakas velehtelee. On hoitovastainen. Vaikka on alkujaan itse lähtenyt apua hakemaan, niin yllättäen onkin hoitovastainen, kun lääkkeet eli neuroleprit ovatkin aiheuttaneet vain kärsimystä. Ja kaikenkukkuraksi tilapäiseen elämäntilanteeseen avun hakeminen on johtanut elinikäiseen hoitoon, josta ei muulla keinoin pääse kuin tekemällä itsemurhan. Missä voi enää köydä lääköriltä sairauksiin apua hakemassa, kun on psykiatrian lääkekierteen riippuvuudesta vuosua kördinyt ihminen, joka on vain pelkkä harhainen hullu, jota ei voi uskoa enää missään. Jos on särkyä jossakin, tutkimuksiin on todennäköisesti turhaa toivoa pääsyä. Ystäväni sai selkäsörkyyn masennuslääkkeitä vuosia sitten poikansa ohimenevän tilanteen aiheuttaman madennuksen takia. Hän oli järkytyynyt. Mutta se on vielä pientä. Minun kaltaisella neuroleptikoukusta körsineen tilanne on aivan toivoton.


      • Anonyymi

        Vuosien varrella on silloin tällöin aiemminkin ollut lehdissä näitä lääkitysasioista, vaikka juuri vanhustenkin kohdalla.
        Joitain vuosia sitten kirjoitettiin, kun jossain vanhainkodissa/palvelutalossa oli vaihtunut ylilääkäri.
        Uusi ylilääkäri oli laittanut vanhusten lääkitykset tarkastukseen, ja monilta oli vähennetty näitä neuroleptejä ym. rauhoittavia.
        Vanhukset olivatkin piristyneet toden teolla ja muuttuneet paljon eläväisemmiksi.

        Tavallaan luulisi, että heitäkin saattaisi olla helpompi hoitaa, jos ei lamaannutettaisi lääkkeillä sänkypotilaiksi. Monet pystyisivät jonkin verran osallistua hoitoonsa itsekin, jos olisivat toimintakykyisempiä.
        Monestihan on väitetty, että vanhukset saadaan lääkkeillä rauhallisemmiksi, jotta hoitaminen olisi helpompaa. Vaan meneeköhän se ihan oikeasti noin ?

        Kaiken kaikkiaan on hyvä, että nämä otsikot nousevat esiin edes silloin tällöin, useamminkin saisivat. Todellisuudessa parempi olisi, että jotain asian hyväksi myös tehtäisiin, eikä vain lehdissä ihmeteltäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus on tehty 23.3. Mikä päivä tänään on? Katso tarkemmin päivämäärää. Ja sanon myös omasta kokemuksesta, että joka on Risperidonin kehittänyt, on peto. Kokeilisi itse. Ja myös kaikenlaiset ”asiantuntijat”, jotka eivät itse ole edes yhtä tablettia kokeillet syödä.

        Ja oli pakko päästä huomauttamaan...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja oli pakko päästä huomauttamaan...?

        Vastaus oli hänelle, joka sanoi Helsingin sanomien jonkin tämän päivän kirjoituksen todennäköisedti innoittanern kirjoittelemaan. Minä en ole lukenut sirä kirjoitusta. En yleensä edes lue Helsingin sanomia. En ole vieläkään ehtinyt katsoa, mitä siellä sanotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta hoitajan (todennäköisesti) asenteesta näkee, minkälaista kohtelua mielenterveyshoidon piirissä olevat usein saa. Heitä ei uskota. Ei missään. Kaikki on kuvittelua. Lääkkeet ovat hyviä, niissä ei ole mitään vikaa. Potilas tai oikeasti adiakas velehtelee. On hoitovastainen. Vaikka on alkujaan itse lähtenyt apua hakemaan, niin yllättäen onkin hoitovastainen, kun lääkkeet eli neuroleprit ovatkin aiheuttaneet vain kärsimystä. Ja kaikenkukkuraksi tilapäiseen elämäntilanteeseen avun hakeminen on johtanut elinikäiseen hoitoon, josta ei muulla keinoin pääse kuin tekemällä itsemurhan. Missä voi enää köydä lääköriltä sairauksiin apua hakemassa, kun on psykiatrian lääkekierteen riippuvuudesta vuosua kördinyt ihminen, joka on vain pelkkä harhainen hullu, jota ei voi uskoa enää missään. Jos on särkyä jossakin, tutkimuksiin on todennäköisesti turhaa toivoa pääsyä. Ystäväni sai selkäsörkyyn masennuslääkkeitä vuosia sitten poikansa ohimenevän tilanteen aiheuttaman madennuksen takia. Hän oli järkytyynyt. Mutta se on vielä pientä. Minun kaltaisella neuroleptikoukusta körsineen tilanne on aivan toivoton.

        Jaa että sai selkäsärkyihin masennuslääkkeitä ?
        Ihan totta masennus ilmenee usein särkyivät joka selässä tai vatsassa tai ainainen päänsärky.mjoten jos ei selästä löydy eläimellistä vikaa niin silloin se on mielenterveydestä vika. Ävarmaan tavikselle vaikea ymmörtää mutta niin se kuitenkin on.äminäkin ystäväni sai juuri selkäsärkyihin masennus lääkkeitä ja kieltäytyi niitä syömästä koska ei kuulemma ollut
        ” hullu” siis ei ymmärtänyt itse vaivaansa , mutta sitten sai psykoosin ja joutui sairaalaan
        Siis psykiatrisella osastolle , jossa sai hoitoa kolme viikkoa , selkä särky katosi sillä reissulla. Joten ei pidä tuijottaa niin kovasti siihen mitä itse luulee ja ennakkoluuloihinsa mitä tulee psyykkisiin sairauksiin .äkyllä yleensä lääkärit ovat hyvin selvillä näistäkin asioista .
        Luulisi jo kaikkihan tietävät nämäkin asiat nyky maailmassa . Aivojen tapa työskennellä kehon eri osissa on monelle hebreaa.


    • Anonyymi

      Kun vain näin sen Helsingin Sanomien otsikon, niin arvasin mistä siinä asiassa on kyse. Vanhuksille määrätään neurolepteja käytöksen tai dementian kontrollointiin, usein liikaa.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko, että annos pitäisi olla niin pieni, että he voisivat vielä vähän motata työntekijää, niin että jää vain pienet mustelmat isojen tilalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että annos pitäisi olla niin pieni, että he voisivat vielä vähän motata työntekijää, niin että jää vain pienet mustelmat isojen tilalle?

        Enntodellakasn tarkoita sellaista. Mutta on epäinhimillistä syöttää hauraille vanhuksille samoja voimakkaiita neuroleptejä, joilla lamataan vahvoja nuoria vankeja. Miedommatkin neuroleptit auttavat yleensä vähitellenntilanteeseen. Vahvemmat kuuluvat nuorille, keskivahvat keski-ikäisille ja miedot vanhuksille. Lisäksi sukupuolella on merkitystä. Naiset kestävät huonommin voimakkaita psyykenläkkeitä. Ja jos oikein rehellinen olen. Neuroleptit eivät kuulu kenenkään ihmisen sen enempää kuin eläimenkään elimistöön. Senon niin helppoa kokemattoman määrätä ja sanoa, mitä pitää ottaa. Teorian lukeminen ei ole sama kuin käytännössä kokenut. Jos itse joutuisivat käyttämään ja vielä pakotettuna, kyllä monen ääni muuttuisi kellossa. Taitaisi olla aika hiljaista. Ja yleensäkin neuroleptit ovat saattohoito jo nuoremmillekin, jos niistä ei irti pääse.,


    • Anonyymi

      Vanhuksille määrätään omaisten tietämättä kotihoidon puolella tätä myrkkyä. Sitten yht'äkkiä huomataan miten ihmeessä tuo viime viikolla kävelevä ja omatoiminen vanhus on täysin vuodepotilaana ja nukkuu 24/7, ei syö itse tai tee mitään itse. Tätä samaa tehdään myös ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Lääkkeiden määräys pyritään salaamaan omaisilta, kunnes omaset alkavat ihmetellä mikä vanhuksella on kun nukkuu vain apaattisena 24/7. Pitäisi saada joku laki, ettei hoitohenkilökunta pysty päättämään ja pyytämään omia lääkäreitään kirjoittamaan näitä tapporeseptejä ilman omaisten lupaa. Kyseessä on hidas murha, jonka hyvinvointivaltio Suomi Oy hyväksyy hiljaa. Se tässä on ihanaa, että päättäjät itse saavat maistaa tätä samaa myrkkyä kun aika tulee omalle kohdalle.

    • Anonyymi

      En ole vanhus, mutta minullakin Risperidon alussa aiheutti valtavasti pötköttelyä. Nyt olen kuitenkin kuntoutunut ja liikun runsaasti omasta halusta, en harhojeni vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2306
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2026
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1062
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe