Hei,
jonkin aikaa olen uudessa talossani asunut, ja keskellä taloa on tuollainen takka leivinuuni. Itsessään lämmityksen osaan, mutta kaikkea en siitä tiedä. Uunissa on vain yksi pelti.
Elikkäs uunin yläpuolella on leivinuuni, ja sen alapuolella takka. Kysyn pelkästään nuista tuhkien vetämisestä alas. "Normaali" uuneissahan on heti uuninluukun alapuolella tuhkaluukku. Tässä uunissa tuhkaluukku on tuolla takan alapuolella. Ensinnäkin, pitääkö tuhkat vetää alas jo hiilloksen aikana? Voiko tuhkat jättää arinalle? Olen käyttänyt tuhkat arinalla tapaa, ja pienentänyt peltiä sitä mukaan, kuin hiillos hiipuu. Pellin kokonaan sulkemisessa saa olla tarkka, koska ei ole mitään häkäpeltiä.
Käyttäisin juuri sitä tapaa että kun on enää pienehkö hiillos, vetäisin hiilet tuhkapesään. Mutta tämmöisessä uunissa se on ihan erilainen entä leivinuunissa. Leivinuunista kokemusta mutta ei tämmöisestä. Nuo tuhkat jää suurimmaksi osaksi tuohon takkaan, ja sieltä takasta vain osa valuu sinne ns. tuhkapesään.
Onko totta, että kun hiilet vetää alas hiilloksen aikana, uuni alkaa lämmetä enemmän?
Takkaleivinuunin lämmitys
23
1585
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä eroa on heti alapuolella ja tuolla alapuolella tuhkaluukulla? Ei se niin tarkkaa ole. Itse en jaksa vehdata tulisijan kanssa. Poltan ja siivoan tuhkat joskus kun jaksan. Ei nyt ainakaan polton aikana.
- Anonyymi
Tuhkia ei polteta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuhkia ei polteta.
Olen polttanut monta kertaa.
- Anonyymi
En oikein ymmärtänyt kirjoittamaasi... Kuitenkin iso osa takka-leivinuuneista on sellaisia, joissa tulta on tarkoitettu pidettäväksi vain takassa. Jos takan tuli ja palokaasut kiertävät leivinuunin sisällä, niin siellä ei pidä polttaa mitään.
Tällainen takka-leivinuuni"viritys" ei mielestäni ole oikea leivinuuni, vaan paremminkin haudutusuuni. Tuon meidän uunin lämpötilan saa takkaa lämmittämällä vain n. 150 asteeseen.- Anonyymi
Meillä ainakin takkaleivinuunissa lämmitetään enimmäkseen leivinuunia, lämpiää helposti 300asteeseen. Tuollainen on mielestäni parempi, koska voi tunnelmoida halutessaan sillä tavalla. Muuten se on ihan leivinuuni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä ainakin takkaleivinuunissa lämmitetään enimmäkseen leivinuunia, lämpiää helposti 300asteeseen. Tuollainen on mielestäni parempi, koska voi tunnelmoida halutessaan sillä tavalla. Muuten se on ihan leivinuuni.
Takalla, piti kirjoittaa.
- Anonyymi
Se ei mikään viritys ole, et vain osaa lämmittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei mikään viritys ole, et vain osaa lämmittää.
Tähän ikään on tullut lämmitettyä jos jonkinmoista tulisijaa. Aiemmassa talossamme oli oikea takka-leivinuuni, eli takassa ja leivinuunissa pidettiin tulta. Ei tosin yhtäaikaa, sillä molempien savut menivät samaan hormiin.
Nykyinen iso varaava tulisija on sellainen, että takan savukaasut kiertävät "leivinuunin" kautta. Tässä "leivinuunissa" ei edes saa pitää tulta, varmistin sen aikoinaan valmistajalta (Nunnauuni).
Tämä uuni ei todellisuudessa ole leivinuuni, sillä se soveltuu lähinnä vain haudutettujen ruokien, kinkun tai vaikka karitsanpaistin (tehtiin eilen) valmistukseen. Ja soveltuu todella hyvin.
On vaan sellainen nokipesä, että se täytyy harjata aina ennen käyttöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän ikään on tullut lämmitettyä jos jonkinmoista tulisijaa. Aiemmassa talossamme oli oikea takka-leivinuuni, eli takassa ja leivinuunissa pidettiin tulta. Ei tosin yhtäaikaa, sillä molempien savut menivät samaan hormiin.
Nykyinen iso varaava tulisija on sellainen, että takan savukaasut kiertävät "leivinuunin" kautta. Tässä "leivinuunissa" ei edes saa pitää tulta, varmistin sen aikoinaan valmistajalta (Nunnauuni).
Tämä uuni ei todellisuudessa ole leivinuuni, sillä se soveltuu lähinnä vain haudutettujen ruokien, kinkun tai vaikka karitsanpaistin (tehtiin eilen) valmistukseen. Ja soveltuu todella hyvin.
On vaan sellainen nokipesä, että se täytyy harjata aina ennen käyttöä.Ai onko se tavallaan ruuanlaitto uuni se "leivinuuni", jonka takka lämmittää?
- Anonyymi
Huuhaata, sillä takalla saa lämmitettyä nopeammin, koska siinä on iso lasinen luukku joka oikein hohkaa sitä lämpöä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai onko se tavallaan ruuanlaitto uuni se "leivinuuni", jonka takka lämmittää?
Näin asian voisi ilmaista... Ymmärtääkseni leivinuunin lämmön tulee olla korkeampi kuin 150 astetta. En tosin ole leipää tai pullaa ikinä paistellut.
- Anonyymi
Tuon takia perinteinen leivinuuni on ainut oikea.
- Anonyymi
Erään tuttuni talossa on uuni, jonne mahtuu 2metriset halot.
- Anonyymi
Minä meinasin muurata tulevana suvena leivinuunin johon mahtuu 3metriset halot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuo 3metriset on jo varmaan liioittelua, mutta oikeasti minun tutun leivinuunin mahtuu 2metriset halot. Se uuni on tehty tarkoituksella niin isoksi, et siellä voi paistaa vaikka rieskoja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun uunissa palaa kuusimetriset halot kun tiputtaa hormista ja sytyttää tuhkaluukusta. Menisi kyllä vielä pidemmätkin.
- Anonyymi
Siellä voi paistaa Reiskojakin..
- Anonyymi
Onko aloittajalla tietoa ton uunin valmistajasta.
- Anonyymi
Polar metalli ainakin pellissä lukee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polar metalli ainakin pellissä lukee.
Varmaan hyvin voi lukeakin, sillä Polar-Metalli valmistaa savupeltejä. Takkoja tai leivinuuneja en tiedä ko. firman valmistaneen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan hyvin voi lukeakin, sillä Polar-Metalli valmistaa savupeltejä. Takkoja tai leivinuuneja en tiedä ko. firman valmistaneen...
No ei tiennyt talon edellinen omistaja itse , joten en minäkään.
- Anonyymi
Opin tämän uunin käytöstä. Tässä uunissa ei kuuleman kannata vetää hiilloksen aikana hiiliä alas, ensinnäkään ei ole häkäpeltiä ja tuhkatila on sellainen, johon ei ole tarkoitettu hiilloshiiliä. Eli käytännössä ne voi vetää alas hiilloksen aikana mutta siitä ei mitään hyötyä: hiilet jäisi vain pidemmäksi aikaa "kytemään", ja hiiliä olisi tällöin alhaalla tuhkaluukussa ja takkatilassa, jolloin peltiäkin olisi pidettävä paljon kauemmin auki ja lämmöt vain karkaisi. Eli tässä uunissa niille hiilille ei ole "omaa" tilaa.
Olisi parempi jos olisi perinteinen leivinuuni, häkäpellillä. Tällöin voisi vetää hiilet alas pienen hiilloksen aikana, ja sulkea kokonaan savupellin, ja avata häkäpellin. Tällöin tätä uunin tuottamaa lämpöä voisi hyödyntää enemmän. Jos on perinteinen leivinuuni yhdellä pellillä, voi silloinkin ja kannattaakin vetää hiilloksen aikana jo hiilet alas (mikäli "oma" tila hiilille) tällöin kuitenkin lämmöstä hyötyy enemmän entä jos jättää hiilet arinalle, mutta vain savupellin takia sitä pidettävä auki, toki voi vähän pienentää hiilloksen hiipuessa. Yhdellä pellillä lämpöä kuitenkin karkaa, häkäpellillisessä uunissa vain se häkä lähtee, lämpö ei voi karata kun savupelti on kiinni.
Eli tuossa takkaleivinuunissani ei ole "omaa" tilaa niille hiilille, joidenka vetäminen alas ei hyödyt yhtään mitään.
ap
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33382831 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12521Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692288- 1791925
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161492Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91341- 1121317
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741274RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601270Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421167