Takkaleivinuunin lämmitys

Anonyymi-ap

Hei,
jonkin aikaa olen uudessa talossani asunut, ja keskellä taloa on tuollainen takka leivinuuni. Itsessään lämmityksen osaan, mutta kaikkea en siitä tiedä. Uunissa on vain yksi pelti.

Elikkäs uunin yläpuolella on leivinuuni, ja sen alapuolella takka. Kysyn pelkästään nuista tuhkien vetämisestä alas. "Normaali" uuneissahan on heti uuninluukun alapuolella tuhkaluukku. Tässä uunissa tuhkaluukku on tuolla takan alapuolella. Ensinnäkin, pitääkö tuhkat vetää alas jo hiilloksen aikana? Voiko tuhkat jättää arinalle? Olen käyttänyt tuhkat arinalla tapaa, ja pienentänyt peltiä sitä mukaan, kuin hiillos hiipuu. Pellin kokonaan sulkemisessa saa olla tarkka, koska ei ole mitään häkäpeltiä.

Käyttäisin juuri sitä tapaa että kun on enää pienehkö hiillos, vetäisin hiilet tuhkapesään. Mutta tämmöisessä uunissa se on ihan erilainen entä leivinuunissa. Leivinuunista kokemusta mutta ei tämmöisestä. Nuo tuhkat jää suurimmaksi osaksi tuohon takkaan, ja sieltä takasta vain osa valuu sinne ns. tuhkapesään.
Onko totta, että kun hiilet vetää alas hiilloksen aikana, uuni alkaa lämmetä enemmän?

23

3498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä eroa on heti alapuolella ja tuolla alapuolella tuhkaluukulla? Ei se niin tarkkaa ole. Itse en jaksa vehdata tulisijan kanssa. Poltan ja siivoan tuhkat joskus kun jaksan. Ei nyt ainakaan polton aikana.

      • Anonyymi

        Tuhkia ei polteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhkia ei polteta.

        Olen polttanut monta kertaa.


    • Anonyymi

      En oikein ymmärtänyt kirjoittamaasi... Kuitenkin iso osa takka-leivinuuneista on sellaisia, joissa tulta on tarkoitettu pidettäväksi vain takassa. Jos takan tuli ja palokaasut kiertävät leivinuunin sisällä, niin siellä ei pidä polttaa mitään.
      Tällainen takka-leivinuuni"viritys" ei mielestäni ole oikea leivinuuni, vaan paremminkin haudutusuuni. Tuon meidän uunin lämpötilan saa takkaa lämmittämällä vain n. 150 asteeseen.

      • Anonyymi

        Meillä ainakin takkaleivinuunissa lämmitetään enimmäkseen leivinuunia, lämpiää helposti 300asteeseen. Tuollainen on mielestäni parempi, koska voi tunnelmoida halutessaan sillä tavalla. Muuten se on ihan leivinuuni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ainakin takkaleivinuunissa lämmitetään enimmäkseen leivinuunia, lämpiää helposti 300asteeseen. Tuollainen on mielestäni parempi, koska voi tunnelmoida halutessaan sillä tavalla. Muuten se on ihan leivinuuni.

        Takalla, piti kirjoittaa.


      • Anonyymi

        Se ei mikään viritys ole, et vain osaa lämmittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei mikään viritys ole, et vain osaa lämmittää.

        Tähän ikään on tullut lämmitettyä jos jonkinmoista tulisijaa. Aiemmassa talossamme oli oikea takka-leivinuuni, eli takassa ja leivinuunissa pidettiin tulta. Ei tosin yhtäaikaa, sillä molempien savut menivät samaan hormiin.
        Nykyinen iso varaava tulisija on sellainen, että takan savukaasut kiertävät "leivinuunin" kautta. Tässä "leivinuunissa" ei edes saa pitää tulta, varmistin sen aikoinaan valmistajalta (Nunnauuni).
        Tämä uuni ei todellisuudessa ole leivinuuni, sillä se soveltuu lähinnä vain haudutettujen ruokien, kinkun tai vaikka karitsanpaistin (tehtiin eilen) valmistukseen. Ja soveltuu todella hyvin.
        On vaan sellainen nokipesä, että se täytyy harjata aina ennen käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän ikään on tullut lämmitettyä jos jonkinmoista tulisijaa. Aiemmassa talossamme oli oikea takka-leivinuuni, eli takassa ja leivinuunissa pidettiin tulta. Ei tosin yhtäaikaa, sillä molempien savut menivät samaan hormiin.
        Nykyinen iso varaava tulisija on sellainen, että takan savukaasut kiertävät "leivinuunin" kautta. Tässä "leivinuunissa" ei edes saa pitää tulta, varmistin sen aikoinaan valmistajalta (Nunnauuni).
        Tämä uuni ei todellisuudessa ole leivinuuni, sillä se soveltuu lähinnä vain haudutettujen ruokien, kinkun tai vaikka karitsanpaistin (tehtiin eilen) valmistukseen. Ja soveltuu todella hyvin.
        On vaan sellainen nokipesä, että se täytyy harjata aina ennen käyttöä.

        Ai onko se tavallaan ruuanlaitto uuni se "leivinuuni", jonka takka lämmittää?


      • Anonyymi

        Huuhaata, sillä takalla saa lämmitettyä nopeammin, koska siinä on iso lasinen luukku joka oikein hohkaa sitä lämpöä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai onko se tavallaan ruuanlaitto uuni se "leivinuuni", jonka takka lämmittää?

        Näin asian voisi ilmaista... Ymmärtääkseni leivinuunin lämmön tulee olla korkeampi kuin 150 astetta. En tosin ole leipää tai pullaa ikinä paistellut.


    • Anonyymi

      Tuon takia perinteinen leivinuuni on ainut oikea.

    • Anonyymi

      Erään tuttuni talossa on uuni, jonne mahtuu 2metriset halot.

      • Anonyymi

        Minä meinasin muurata tulevana suvena leivinuunin johon mahtuu 3metriset halot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä meinasin muurata tulevana suvena leivinuunin johon mahtuu 3metriset halot.

        No tuo 3metriset on jo varmaan liioittelua, mutta oikeasti minun tutun leivinuunin mahtuu 2metriset halot. Se uuni on tehty tarkoituksella niin isoksi, et siellä voi paistaa vaikka rieskoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä meinasin muurata tulevana suvena leivinuunin johon mahtuu 3metriset halot.

        Mun uunissa palaa kuusimetriset halot kun tiputtaa hormista ja sytyttää tuhkaluukusta. Menisi kyllä vielä pidemmätkin.


    • Anonyymi

      Siellä voi paistaa Reiskojakin..

    • Anonyymi

      Onko aloittajalla tietoa ton uunin valmistajasta.

      • Anonyymi

        Polar metalli ainakin pellissä lukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polar metalli ainakin pellissä lukee.

        Varmaan hyvin voi lukeakin, sillä Polar-Metalli valmistaa savupeltejä. Takkoja tai leivinuuneja en tiedä ko. firman valmistaneen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan hyvin voi lukeakin, sillä Polar-Metalli valmistaa savupeltejä. Takkoja tai leivinuuneja en tiedä ko. firman valmistaneen...

        No ei tiennyt talon edellinen omistaja itse , joten en minäkään.


    • Anonyymi

      Opin tämän uunin käytöstä. Tässä uunissa ei kuuleman kannata vetää hiilloksen aikana hiiliä alas, ensinnäkään ei ole häkäpeltiä ja tuhkatila on sellainen, johon ei ole tarkoitettu hiilloshiiliä. Eli käytännössä ne voi vetää alas hiilloksen aikana mutta siitä ei mitään hyötyä: hiilet jäisi vain pidemmäksi aikaa "kytemään", ja hiiliä olisi tällöin alhaalla tuhkaluukussa ja takkatilassa, jolloin peltiäkin olisi pidettävä paljon kauemmin auki ja lämmöt vain karkaisi. Eli tässä uunissa niille hiilille ei ole "omaa" tilaa.


      Olisi parempi jos olisi perinteinen leivinuuni, häkäpellillä. Tällöin voisi vetää hiilet alas pienen hiilloksen aikana, ja sulkea kokonaan savupellin, ja avata häkäpellin. Tällöin tätä uunin tuottamaa lämpöä voisi hyödyntää enemmän. Jos on perinteinen leivinuuni yhdellä pellillä, voi silloinkin ja kannattaakin vetää hiilloksen aikana jo hiilet alas (mikäli "oma" tila hiilille) tällöin kuitenkin lämmöstä hyötyy enemmän entä jos jättää hiilet arinalle, mutta vain savupellin takia sitä pidettävä auki, toki voi vähän pienentää hiilloksen hiipuessa. Yhdellä pellillä lämpöä kuitenkin karkaa, häkäpellillisessä uunissa vain se häkä lähtee, lämpö ei voi karata kun savupelti on kiinni.

      Eli tuossa takkaleivinuunissani ei ole "omaa" tilaa niille hiilille, joidenka vetäminen alas ei hyödyt yhtään mitään.
      ap

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe