ONNENAPILA

Pystytän taas tähän etusivulle,kun eivät meinaa löytää.
Vähäiseksi jää kirjoittelu,kun on tuota mökillä ja reissussa ola ,mutta kirjoitetaan ,kun éhditään.
Jokunen on kaipaillut Onnenapilan olemassa oloa ja paikkaa mihin voi jutella sitä sun tätä,joten tässäpä tämä.
Itse lähden mökille,mutta toivotan lämmintä ja kaunista viikonloppua.
Kirjoitellaan,tavataan.

140

7704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

      On sellainen tunne, kuin joskus juhlapöydän ääressä, kun kukaan ei rohkene ensimmäisenä leikata siivua täytekakusta. Tämä Onnenapila on SkillaNin tarjoama kakku. Kiitos, ja hyviä viikonlopun päiviä mökille!

      Vaimoni häärii puutarhassamme. Minusta näyttää, että hän nauttii. Meillä on ollut aika rankka viikko, sellainen edustuksellinen. Keventävänä siihen kuului musiikkikoulun oppilaiden järjestämä ja esittämä konsertti.

      Tyttökvartetti lauloi pianon säestyksellä jazzahtavia lauluja englanniksi, mutta toki myös suomalaisia kansanlauluja. Nuorten musiikillinen taso oli sitä luokkaa, että taas kerran ihmettelimme huonoa suomalaista itsetuntoa, kun euroviisuihin ei löydy esittäjää omasta takaa. Viimekädessä - tietenkin, koko euroviisut ovat puhdasta kaupallista hömppää.

      Kun vaimoni tuli sisälle, laitoin ja tarjosin whiskyn jäävedellä. Se oli muuten Teacher´siä.

    • kiva ja kiitos tästä kanavasta!Minua ottaa nyt päähä noi tv-ohjelmat.lupamaksu kamala ja ei muuta kuin uusintoja.Täytyy tehdä taas kuten viime kesänä katkaisin luvan 2kk.Me ei hankita mökille tv:tä.Voi olla että katkaisen nyt 3kk.Luopuisin koko telkusta,mutta tulee seurattua eurosporttia.

      • Leny

        En tiedä toteutanko tämän ajatuksen, mutta mielessä on ollut, että kun analogiset lähetykset loppuu, pitäisin taukoa Tv:stä. En aio ostaa digi-boxia, vaan ostan suoraan digi-tv:n, jos niissä sitten on kaikki tarvittavat toiminnot, ettei laitetta tarvitsisi heti vaihtaa.


      • Leny kirjoitti:

        En tiedä toteutanko tämän ajatuksen, mutta mielessä on ollut, että kun analogiset lähetykset loppuu, pitäisin taukoa Tv:stä. En aio ostaa digi-boxia, vaan ostan suoraan digi-tv:n, jos niissä sitten on kaikki tarvittavat toiminnot, ettei laitetta tarvitsisi heti vaihtaa.

        Otappa huomioon, että digi-boxi on jo digi-tv-vastaanotin, josta lähtee analoginen signaali video-pääteasteelle.

        Itse osti digi-boxin lisätäkseni katselumahdollisuuksia.


      • Leny
        Ruuneperi kirjoitti:

        Otappa huomioon, että digi-boxi on jo digi-tv-vastaanotin, josta lähtee analoginen signaali video-pääteasteelle.

        Itse osti digi-boxin lisätäkseni katselumahdollisuuksia.

        Tarkoitin, Digi-Tv:llä sitä, että toiminnot olisivat yhdessä toosassa. Minulle riittää tällä hetkellä kaapelin 14 kanavaa.


      • Leny kirjoitti:

        Tarkoitin, Digi-Tv:llä sitä, että toiminnot olisivat yhdessä toosassa. Minulle riittää tällä hetkellä kaapelin 14 kanavaa.

        Digi-boxi ei ole digi-tv mutta sillä voidaan vastaanottaa digi-lähetyksiä


      • piikkiruusu
        Leny kirjoitti:

        En tiedä toteutanko tämän ajatuksen, mutta mielessä on ollut, että kun analogiset lähetykset loppuu, pitäisin taukoa Tv:stä. En aio ostaa digi-boxia, vaan ostan suoraan digi-tv:n, jos niissä sitten on kaikki tarvittavat toiminnot, ettei laitetta tarvitsisi heti vaihtaa.

        Tässä on veihdettu ajatuksia siitä, kumpi olisi parempi ratkaisu, sekö, että olisi erillinen digiboxi vai se, että itse tv-vastaanottimessa on valmiina digivalmius.
        Minua opasti eräs mielestäni fiksu myyjä eräässä tunnetussa kodinkoneliikkeessä asiassa siten, että jos digitalisuus ei jostain syystä toimi, ei tarvitse raahata koko telkkaria huoltoliikkeeseen, riittää, kun vie sinne vain digiboxin.
        Näin ollen minä valitsin erillisen digiboxin.


      • Leny
        piikkiruusu kirjoitti:

        Tässä on veihdettu ajatuksia siitä, kumpi olisi parempi ratkaisu, sekö, että olisi erillinen digiboxi vai se, että itse tv-vastaanottimessa on valmiina digivalmius.
        Minua opasti eräs mielestäni fiksu myyjä eräässä tunnetussa kodinkoneliikkeessä asiassa siten, että jos digitalisuus ei jostain syystä toimi, ei tarvitse raahata koko telkkaria huoltoliikkeeseen, riittää, kun vie sinne vain digiboxin.
        Näin ollen minä valitsin erillisen digiboxin.

        Se olikin myyjältä hyvä ohje nyt. Paljon on ollut vielä ongelmia; ehkä ostettu vääränlainen boxi tms. Digiboxejahan nyt vielä on mainostettukin, vähemmän D-televisioita. Seuraan tarjontaa ja hintakehitystä ja sitä onko vielä "lastentauteja". Ja kun ostan D-Tv:n, oletan, että ongelmat takuuaikana ilmenevät. En aio raahata sitä itse korjaukseen. Hakekoot tai tulkoot kotiin korjaamaan.


    • ellumari

      käväisemmä Onnenapilassa, vaikka olisi muutakin menoa.
      Minulle täällä pistäytyminen on tullut melkein päivittäiseksi tavaksi.
      Luultavasti tänäänin olisin ollut ovella ensimmäisenä,mutta oli pikkuisen kiireinen päivä.
      Maalaismies mainitsi jomasta jota vaimolleen tarjosi, tämän tultua pihatöistä.
      Se taitaa olla laatu whiskyä, sillä minä sain eräältä ystävältäni ulkomaantuliaisina juuri tuota scottilaista. Se on vierasvaralle tarkoitettu, sillä itse otan mieluummin konjakkia.
      Sitäkin sain ja muistaakseni pullon kyljessä luki "Compas V.S.O.P
      Nyt menen saunaan ja sen jälkeen istun kuistillani alkukesän kaunista luontoa ihailemassa, sekä maistan kahvin kanssa tuota viimeksi mainittua "viisasten juomaa."
      Eikö viini ole viisasten juoma ja konjakki viinistä tistattua viinaa?

      • MUMMELI1

        Olitko Maalaismies ihan yleisesti järjestettävissä oppilaskonsertissa vai oliko sinulla joku "oma" esiintymässä?
        Minulla on laukku pakattu kun lähden huomenna lapsenlapsen 6v Ellin balettikoulun kevät näytökseen.
        Ihan hassulta tuntuu lähteä ehkä n.3-5 min esityksen takia ,vaan ajattelen ,että tärkeäähän se Ellille on.
        Samalla reissulla menen koulutulokkaiden (saman tytön)siunaustilaisuuteen kirkkoon tiistaina ja luen isovanhempien siunauksen ,kun ei ketään vapaa ehtoista ole ilmoittautunut,Tätyyy mummun toiselta paikka kunnalta matkustaa.
        Tämä tilaisuus on nykyajan tuoma uusi tilaisuus minulle, kouluun tulokkaiden siunaaminen.
        Erilainen viikonloppu tulossa .
        Kaunista ja lämmintä tuntuu olevan koko maahan tulossa joten nautikaamme keväästä.


      • ellumari
        MUMMELI1 kirjoitti:

        Olitko Maalaismies ihan yleisesti järjestettävissä oppilaskonsertissa vai oliko sinulla joku "oma" esiintymässä?
        Minulla on laukku pakattu kun lähden huomenna lapsenlapsen 6v Ellin balettikoulun kevät näytökseen.
        Ihan hassulta tuntuu lähteä ehkä n.3-5 min esityksen takia ,vaan ajattelen ,että tärkeäähän se Ellille on.
        Samalla reissulla menen koulutulokkaiden (saman tytön)siunaustilaisuuteen kirkkoon tiistaina ja luen isovanhempien siunauksen ,kun ei ketään vapaa ehtoista ole ilmoittautunut,Tätyyy mummun toiselta paikka kunnalta matkustaa.
        Tämä tilaisuus on nykyajan tuoma uusi tilaisuus minulle, kouluun tulokkaiden siunaaminen.
        Erilainen viikonloppu tulossa .
        Kaunista ja lämmintä tuntuu olevan koko maahan tulossa joten nautikaamme keväästä.

        kirkollisia käytäntöjä tullut.
        Minäkin olin neljä vuotta sitten kummilapseni ripillepääsytilaisuudessa siunaamassa häntä.
        Siinä alttarilla oli jokaisen konfirmoitavan takana joku kummeista lukemassa Herran siunauksen.Jos kummeista kukaan ei päässyt tai tahtonut tulla, niin jompikumpi vanhemmistakin 'kelpasi.'


      • Maalaismies*
        MUMMELI1 kirjoitti:

        Olitko Maalaismies ihan yleisesti järjestettävissä oppilaskonsertissa vai oliko sinulla joku "oma" esiintymässä?
        Minulla on laukku pakattu kun lähden huomenna lapsenlapsen 6v Ellin balettikoulun kevät näytökseen.
        Ihan hassulta tuntuu lähteä ehkä n.3-5 min esityksen takia ,vaan ajattelen ,että tärkeäähän se Ellille on.
        Samalla reissulla menen koulutulokkaiden (saman tytön)siunaustilaisuuteen kirkkoon tiistaina ja luen isovanhempien siunauksen ,kun ei ketään vapaa ehtoista ole ilmoittautunut,Tätyyy mummun toiselta paikka kunnalta matkustaa.
        Tämä tilaisuus on nykyajan tuoma uusi tilaisuus minulle, kouluun tulokkaiden siunaaminen.
        Erilainen viikonloppu tulossa .
        Kaunista ja lämmintä tuntuu olevan koko maahan tulossa joten nautikaamme keväästä.

        Tällä kvartetilla oli ikioma konsertti kaupungin konserttisalissa. He ovat paikallinen "kuuluisuus". Minulla on tarvittaessa ollut kunnia toimia heidän autonkuljettajanaan.

        Nämä nuoret ovat pienestä pitäen olleet kiinni musiikissa, kuka viulua, kuka pianoa soittaen ja kuoroissa laulaen. He ovat jo nyt melkoisia tekijöitä suunnitelmissaan jatko-opinnot Sibelius akatemiassa tai vastaavassa.


      • ellumari kirjoitti:

        kirkollisia käytäntöjä tullut.
        Minäkin olin neljä vuotta sitten kummilapseni ripillepääsytilaisuudessa siunaamassa häntä.
        Siinä alttarilla oli jokaisen konfirmoitavan takana joku kummeista lukemassa Herran siunauksen.Jos kummeista kukaan ei päässyt tai tahtonut tulla, niin jompikumpi vanhemmistakin 'kelpasi.'

        Meillä on ollut kanssa muutaman vuoden Hollolankirkossa tuo tapa ja sinne on saanut mennä myös isovanhempia.Mieleen jäävä tapahtuma.


    • Väsynyt olo ,mutta hyvä mieli ,tuli tehtyä paljon,nyt alkaa päästä vähän helpommalla.
      Siemenet maassa ,lannoitteet samoin,sauna pesty ja saunottu puhtaassa saunassa.
      Kukat loistavat väriloistollaan,on valko-kelta-sinivuokkoja, vuohenjuuret keltaisena,skillat sinisinä läiskinä,kevätesikot viininpunaisena.

      Tulee useinkin mietittyä,miten jaksaa joka kevät kuljettaa sen sataa asiaa mökin ja kaupunkikodin välillä,touhuta, väsyttää itsensä.
      Saunassa istuessani huokailin ,voi tätä ihanuutta,siinäpä se vastaus olikin.

      Kirjosiepot pesäpaikkojaan valitsivat,kilpailivat,kosiskelivat ,siinä sattui sitten surullinen tapaus.
      Pariskunta lemmenleikeissään lentelivät ja emolintu lensi ikkunaan ja siihen loppui se onni.
      Surullista,lentää pitkä matka tänne,vaarojen ja rasitusten takaa ja kuolla ,enenkuin ehti nauttimaan Suomen kesästä, ja saamatta jälkikasvua aikaan.

      Kaunista on ollut varmaan kaikilla ja varmaan moni taimi ja siemen on löytänyt paikkansa,parvekkeet kaunistuneet.
      Luonto on niin kaunis kellanvihreydessään,ei voi muuta sanoa, kauniissa maassa saamme elää.

      • Saara

        On ihanaa, kun veneilykausi on alkanut. Vene on laskettu mereen ja saarimaisemat on käyty katsastamassa.

        Saaressa meitä tervehti ensimmäisenä satakielen laulu ja ranta oli keltaisenaan rentukoita, jotka nyt kukkivat parhaimmillaan.

        Uusi merimerkkikin oli rakennettu talvimyrskyssä kaatuneen tilalle ja nyt on siis kaikki valmista veneretkeilyyn. Ilmakin on alkanut lämmetä.


        (Mistä saisi sellaisen aikakoneen, että kesällä aika kuluisi hitaammin; eipä taida onnistua!)


      • ellumari

        Eilen en ehtinyt käväistäkään, sillä koko päivä oli niin täynnä ohjelmaa ja jos jonkinlaista kiirettä.
        Tänään pikkuisen samanlainen vauhti päällä.
        On käyty pensas ja perennaostoksilla ja istutettu ' ostokset' maahan kasvamaan.
        Ilma on ollut kaunis ja aurinkoinen.
        Katselin peiliin ja huomasin ruskettuneeni pukevasti.
        Hyvä niin, sillä juhlia on tulossa. Oikea juhlabuumi. On lakkiaisia, synttäreitä, häitä ja rippijuhlia.
        Kesäkuun alussa matkustan viikonloppulomalle Dubliniin. Olin siellä viimeksi 14 vuotta sitten ja pidin kaikesta irlantilaisesta - miksi en pitäisi vieläkin?

        Mukavaa kun emäntä Skillan on taas 'kauhan varressa!'
        Hyvää illan jatkoa kaikille - vakikävijöile ja satunnaisimmille pistäytyjille!


      • ellumari kirjoitti:

        Eilen en ehtinyt käväistäkään, sillä koko päivä oli niin täynnä ohjelmaa ja jos jonkinlaista kiirettä.
        Tänään pikkuisen samanlainen vauhti päällä.
        On käyty pensas ja perennaostoksilla ja istutettu ' ostokset' maahan kasvamaan.
        Ilma on ollut kaunis ja aurinkoinen.
        Katselin peiliin ja huomasin ruskettuneeni pukevasti.
        Hyvä niin, sillä juhlia on tulossa. Oikea juhlabuumi. On lakkiaisia, synttäreitä, häitä ja rippijuhlia.
        Kesäkuun alussa matkustan viikonloppulomalle Dubliniin. Olin siellä viimeksi 14 vuotta sitten ja pidin kaikesta irlantilaisesta - miksi en pitäisi vieläkin?

        Mukavaa kun emäntä Skillan on taas 'kauhan varressa!'
        Hyvää illan jatkoa kaikille - vakikävijöile ja satunnaisimmille pistäytyjille!

        kesä on käsillä,kirjoittajat lomilla,tai siis kuka mitäkin kesän tuloa katsomassa.
        Kyllähän luonnossa tapahtuu,kukkia nousee,aina vain runsaammin ja linnut touhuavat,ihmisetkin paljon enemmän hymyilevät.(kuvittelenko)

        Muuten erittäin tyhmä kysymys,miten linnunpoikaset selviävät kuoren sisällä,kun ei ole happea,onko siinä olotilassa "jotakin".
        Tiedän,, pitäisi etsiä googlesta,mutta,,aika ei riitä,kertoisiko joku tietävä,,,,ei tarvitse hymähdellä,,,meitä tälläisiäkin on olemassa;))DDD
        Kumpikos se olikaan ensin,muna vai kana?

        Ellumari kirjoitti hauskasti"kauhan varressa" on tuo hämmentely jäänyt,kun ei viitsi itselleen nähdä vaivaa,taitaa vähätkin taidot hävitä.
        Jokos ellumarin perunat on taimella,minä kurkkasin harson alle,ei mitään näkynyt.

        Nyt pitäisi keskittyä tuohon pakkaus hommaan,ikuinen kysymys mitä päälle,mitä mukaan.
        Kaikki varoittelevat älä ota liikaa,että sopii takaisin tullessa sieltä ostetut tavarat laukkuun.
        Tuleeko ostettua,,,,

        Teillä onkin ollut keskustelussa tuo minullekin ajankohtainen digi juttu,oppiikohan noita vempaimia sitten hallitsemaan ,kun ja jos tulee ajankohtaiseksi.
        No parin vuoden sisällä kai on opittava,jos Tv aikoo katsoa.Eipä tuolla paljon katsomista tätä nykyä ole.
        Ihastellaan kesää ja hyvää jatkoa,,,


      • Saara
        SkillaN kirjoitti:

        kesä on käsillä,kirjoittajat lomilla,tai siis kuka mitäkin kesän tuloa katsomassa.
        Kyllähän luonnossa tapahtuu,kukkia nousee,aina vain runsaammin ja linnut touhuavat,ihmisetkin paljon enemmän hymyilevät.(kuvittelenko)

        Muuten erittäin tyhmä kysymys,miten linnunpoikaset selviävät kuoren sisällä,kun ei ole happea,onko siinä olotilassa "jotakin".
        Tiedän,, pitäisi etsiä googlesta,mutta,,aika ei riitä,kertoisiko joku tietävä,,,,ei tarvitse hymähdellä,,,meitä tälläisiäkin on olemassa;))DDD
        Kumpikos se olikaan ensin,muna vai kana?

        Ellumari kirjoitti hauskasti"kauhan varressa" on tuo hämmentely jäänyt,kun ei viitsi itselleen nähdä vaivaa,taitaa vähätkin taidot hävitä.
        Jokos ellumarin perunat on taimella,minä kurkkasin harson alle,ei mitään näkynyt.

        Nyt pitäisi keskittyä tuohon pakkaus hommaan,ikuinen kysymys mitä päälle,mitä mukaan.
        Kaikki varoittelevat älä ota liikaa,että sopii takaisin tullessa sieltä ostetut tavarat laukkuun.
        Tuleeko ostettua,,,,

        Teillä onkin ollut keskustelussa tuo minullekin ajankohtainen digi juttu,oppiikohan noita vempaimia sitten hallitsemaan ,kun ja jos tulee ajankohtaiseksi.
        No parin vuoden sisällä kai on opittava,jos Tv aikoo katsoa.Eipä tuolla paljon katsomista tätä nykyä ole.
        Ihastellaan kesää ja hyvää jatkoa,,,

        Tuli mieleeni tuosta, kun kyselit linnunpoikasista, että olen tässä pari päivää seurannut netistä pönttökameraa, jossa tiainen hautoo munia pesässä, johon on asennettu kamera.

        Tämä löytyy osoitteesta www.ponttokamera.net. Siinä on joka 10 sekunnin välein päivittyvä kuva siitä, mitä se lintu siellä pesässä touhuaa. Toisen pesän (Box 6) munien arvioitu kuoriutumisaika on huomenna. Siinä sitten voi seurata poikasten syöttämispuuhia. Kaikenlaista sitä näkee!


      • Saara kirjoitti:

        Tuli mieleeni tuosta, kun kyselit linnunpoikasista, että olen tässä pari päivää seurannut netistä pönttökameraa, jossa tiainen hautoo munia pesässä, johon on asennettu kamera.

        Tämä löytyy osoitteesta www.ponttokamera.net. Siinä on joka 10 sekunnin välein päivittyvä kuva siitä, mitä se lintu siellä pesässä touhuaa. Toisen pesän (Box 6) munien arvioitu kuoriutumisaika on huomenna. Siinä sitten voi seurata poikasten syöttämispuuhia. Kaikenlaista sitä näkee!

        kurkkasin sinnekin pöntöön.
        Jännäksi menee,ehtiikö poikaset kuoriutua ennen matkalle lähtöäni,harmi ,jos en nää sitä tapahtumaa.
        Seuraillaan.


      • SkillaN kirjoitti:

        kesä on käsillä,kirjoittajat lomilla,tai siis kuka mitäkin kesän tuloa katsomassa.
        Kyllähän luonnossa tapahtuu,kukkia nousee,aina vain runsaammin ja linnut touhuavat,ihmisetkin paljon enemmän hymyilevät.(kuvittelenko)

        Muuten erittäin tyhmä kysymys,miten linnunpoikaset selviävät kuoren sisällä,kun ei ole happea,onko siinä olotilassa "jotakin".
        Tiedän,, pitäisi etsiä googlesta,mutta,,aika ei riitä,kertoisiko joku tietävä,,,,ei tarvitse hymähdellä,,,meitä tälläisiäkin on olemassa;))DDD
        Kumpikos se olikaan ensin,muna vai kana?

        Ellumari kirjoitti hauskasti"kauhan varressa" on tuo hämmentely jäänyt,kun ei viitsi itselleen nähdä vaivaa,taitaa vähätkin taidot hävitä.
        Jokos ellumarin perunat on taimella,minä kurkkasin harson alle,ei mitään näkynyt.

        Nyt pitäisi keskittyä tuohon pakkaus hommaan,ikuinen kysymys mitä päälle,mitä mukaan.
        Kaikki varoittelevat älä ota liikaa,että sopii takaisin tullessa sieltä ostetut tavarat laukkuun.
        Tuleeko ostettua,,,,

        Teillä onkin ollut keskustelussa tuo minullekin ajankohtainen digi juttu,oppiikohan noita vempaimia sitten hallitsemaan ,kun ja jos tulee ajankohtaiseksi.
        No parin vuoden sisällä kai on opittava,jos Tv aikoo katsoa.Eipä tuolla paljon katsomista tätä nykyä ole.
        Ihastellaan kesää ja hyvää jatkoa,,,

        Ei linnunpoika kuoressa hengitä.

        Digi-tv:tä katselet kuten analogistakin (tätä nykyistä), kuva vaan on hiukan laadukkaampi ja yhteydet monikäyttöisempiä. Nämä tietokonetouhutkin voivat siirtyä televisoon digi-aikana.


      • Saara kirjoitti:

        Tuli mieleeni tuosta, kun kyselit linnunpoikasista, että olen tässä pari päivää seurannut netistä pönttökameraa, jossa tiainen hautoo munia pesässä, johon on asennettu kamera.

        Tämä löytyy osoitteesta www.ponttokamera.net. Siinä on joka 10 sekunnin välein päivittyvä kuva siitä, mitä se lintu siellä pesässä touhuaa. Toisen pesän (Box 6) munien arvioitu kuoriutumisaika on huomenna. Siinä sitten voi seurata poikasten syöttämispuuhia. Kaikenlaista sitä näkee!

        Kiva on myös radio savon kamera.Siellä käy ukko syöttämässä hautojaa.Näkyy 50 kuvaa kun selaa.Niillä on 10 munaa.Kuoriutuukohan kaikki?


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Ei linnunpoika kuoressa hengitä.

        Digi-tv:tä katselet kuten analogistakin (tätä nykyistä), kuva vaan on hiukan laadukkaampi ja yhteydet monikäyttöisempiä. Nämä tietokonetouhutkin voivat siirtyä televisoon digi-aikana.

        yksinkertaiset vastaukset ,,helppoa.

        Silti kyselen miksi ne ovat eläviä,eikö kalatkin tarvitse kiduksia "hengitykseen",lapsi äidin kautta,eikö kaikki elävä hengitä.
        Poikasethan osaavat heti piipittää,kun tulevat kuoresta ulos.
        Älä Ruuneperi yritä lainkaan viisastaa minua, tulen esittämään yhtä hulluja kysymyksiä jatkossakin;))D
        Eikös se ole sen hankalampaa,digijuttu,hyvä homma.
        Kiitoksia sinulle,kun vastasit tyhmiin kysymyksiini.


    • Ihanaa, kun on muutama päivä "vapaata", vaikka viikonloppuna tulee kyllä naapureita käymään ja olen taas kerran ruoanlaitto- ja leipomapuuhissa.
      Aion tehdä lohipaistoksen suolapalaksi.

      En malta olla laittamatta tähän reseptiä teillekin kokeiltavaksi!
      Perusannoksen voi kaksinkertaistaa ja tehdä uunipannullisen, paistoksen voi leikata valmiiksi annospaloiksi ja pakastaa, jos haluaa olla "aina valmis" :) kun yllätysvieraita tupsahtaa.

      Ensinnäkin paistoksen pohjaksi (ja reunoiksi) tavallinen voitaikina:
      150 g kylmää margariinia, 3 ½ dl vehnäjauhoja, 2-3 rkl kylmää vettä.

      Täytteeseen tarvitaan:
      1 iso sipuli, 1 purjosipuli, sipulien kuullottamiseen 2-3 rkl voita tai margariinia, 3 munaa, 3 dl kermaa, 200-300 g savulohta, 2 dl juustoraastetta, 1 maustemitta paprikapulveria, suolaa, 1 maustemitta mustapippuria, 1 hienoksi silputtu tillinippu.

      1) Tee voitaikina ja anna sen levätä jääkaapissa n 1 tunti.

      2) Kuori ja hienonna sipulit, kuullota ne paistinpannussa, mutta älä anna niitten ruskistua, ainoastaan pehmetä. Anna jäähtyä.

      3) Kauli voitaikina ja levitä se paistosvuokaan, pistele haarukalla, anna pohjan olla jääkaapissa n 15 min.
      Laita uuni 200 asteelle. Esipaista paistoksen kuori 10 minuuttia.

      4) Tee täyte. Paloittele lohi pieniksi palasiksi.
      Vispaa munat ja kerma. Lisää lohipalat, sipuliseos, hakattu tilli ja mausteet. Mausta lisää suolalla jos tarvitsee, ajattele että lohessa on jo suolaa.

      5) Kaada täyte kuoreen ja jatka paistamista 20-30 min eli siihen saakka kun täyte on "hyytynyt" ja on kauniin värinen.

      Juomaksi sopii olut tai kuiva valkoviini.
      ------------------------------------------------
      Tämä kevät on vuodenaika, jolloin tapahtuu paljon.
      Mutta on kiva kun sadepäivinä on tällaisia paikkoja kuin Onnenapilakin että voi piipahtaa
      tuttuja ja uusia kävijöitä moikkaamaan.

      Meillä on täällä itärannikolla lämmintä ja aurinkoista kun muualla maassa on ollut ukkossateita.
      Kunhan tuo lohipaistos on valmis, niin menen leikkaamaan nurmikkoa. Vastaleikatusta nurmikosta tulee niin ihana tuoksu ja kesäinen olo!
      Hyvää maanantaita kaikille!

      • Tietenkin tuohon kohtaan 4) reseptissäni kuuluu myös lisätä täytteeseen juustoraaste.
        Sen huomasin kun tein äsken täytettä ja oli aika lisätä juusto, että taisinpa unohtaa juustonraasteen lisäämisen kirjoittaessani!
        Sorry!


      • ellumari
        MdK-MdK kirjoitti:

        Tietenkin tuohon kohtaan 4) reseptissäni kuuluu myös lisätä täytteeseen juustoraaste.
        Sen huomasin kun tein äsken täytettä ja oli aika lisätä juusto, että taisinpa unohtaa juustonraasteen lisäämisen kirjoittaessani!
        Sorry!

        Minä haluankin tarjota jotain pikkusuolaista
        naapureilleni, jota ovat kutsuneet minua kylään ja joita haluan vastavuoroisesti kestitä.

        Tänä aamuna kävin vaa'assa ja totesin ilokseni, että kaikkien näiden maatöiden parissa touhutessani olen laihtunut 1,5 kiloa kuukaudessa.

        Nyt kaikkien kevätjuhlien aikana voikin pikkuisen huolettomammin nautiskella herkuista.

        Muuten, olen iloinen ja vähän ylpeäkin jaksamisestani....päivätyön jälkeen tuntikausia pihalla ja puutrhassa.

        Joppe haukkuu ja rähjää omassa aitauksessaan silloin kun työskentelen, mutta en voi ottaa häntä apurikseni, sillä kaikki menee pieleen, koska .....
        Sitten kun olemme 'vapaalla' meillä on laatuaikaa yhdessä.


      • MdK-MdK kirjoitti:

        Tietenkin tuohon kohtaan 4) reseptissäni kuuluu myös lisätä täytteeseen juustoraaste.
        Sen huomasin kun tein äsken täytettä ja oli aika lisätä juusto, että taisinpa unohtaa juustonraasteen lisäämisen kirjoittaessani!
        Sorry!

        tulostin heti,ja aion tarjota sitä tietenkin vieraille,mutta myös lähellä oleville.

        Vaikutti niin suussa sulavalle,että vesi kielelle tuli.,laita vain muitakin tälläisiä pikku herkkujen ohjeita.
        Paljon niitä jo on ,mutta uusia makunautintoja kaipailee,sitä haluaisi aina vieraansa yllättää.
        Nautittavia kestityksiä ja kaunista kesää sinullekin.


      • Saara

        Tykkään kovasti kokkaamisesta ja oli mukava saada lohipiirakkareseptisi, jonka varmaan vielä joskus teen. Pieni täsmennys MdK-Mdk, tarkoitit varmaan kylmäsavulohta, siinä maku on voimakkaampaa kuin lämminsavulohessa, jota myös on saatavissa.


        Olen nykyään innostunut tekemään Thai-ruokia. Santa Maria on julkaissut Easy Thai -vihkosen, jossa on tosi makoisia ruokia.

        Aiemmin suhtauduin ennakkoluuloisesti mm. kookosmaidon käyttöön ruoanlaitossa, mutta sehän on aivan hieno aine. Samoin tuntuu oudolta käyttää broilerin kanssa kalakastiketta (Fish Sauce), mutta siitä vaan, maut tulevat tasapainoisesti esille.

        Kokeilemattomalle kerron, että vihkosessa mainitut Red Curry -tahna ja Sambal Oelek ovat niin väkeviä, etten voi laittaa niitä reseptissa mainittuja määriä. Green Curry -paste on sensijaan sopivan mausteista.

        Ilmakin on nyt lempeää kuin kookosmaito eikä hyttysarmeija ole vielä saapunut. Nautitaan siis kesästä.


      • Saara kirjoitti:

        Tykkään kovasti kokkaamisesta ja oli mukava saada lohipiirakkareseptisi, jonka varmaan vielä joskus teen. Pieni täsmennys MdK-Mdk, tarkoitit varmaan kylmäsavulohta, siinä maku on voimakkaampaa kuin lämminsavulohessa, jota myös on saatavissa.


        Olen nykyään innostunut tekemään Thai-ruokia. Santa Maria on julkaissut Easy Thai -vihkosen, jossa on tosi makoisia ruokia.

        Aiemmin suhtauduin ennakkoluuloisesti mm. kookosmaidon käyttöön ruoanlaitossa, mutta sehän on aivan hieno aine. Samoin tuntuu oudolta käyttää broilerin kanssa kalakastiketta (Fish Sauce), mutta siitä vaan, maut tulevat tasapainoisesti esille.

        Kokeilemattomalle kerron, että vihkosessa mainitut Red Curry -tahna ja Sambal Oelek ovat niin väkeviä, etten voi laittaa niitä reseptissa mainittuja määriä. Green Curry -paste on sensijaan sopivan mausteista.

        Ilmakin on nyt lempeää kuin kookosmaito eikä hyttysarmeija ole vielä saapunut. Nautitaan siis kesästä.

        eikös silloin sovi sanoa noin,kun,,,,

        Aurinko paistaa ,
        ja ruoka maistaa,
        kesänkin tulon voimme ,
        nokassamme ,haistaa.

        Mieli on kevyt,
        kuin kukkasen hennon,
        sydän lyö sykkien,
        kera pääskysen lennon.

        Ihana olkoon ,
        taas päivämme tää,
        huolien häivää,
        en mistään nää.

        Hymyä,iloa,naurua vaan
        suurella kauhalla ammennetaan.
        Siis nauti ja elä,
        meillähän on nyt kesä.

        No jopas syntyi nopsaan,taitaa runosuoni pursuta,
        älkää tuomitko;))DD

        Ihana päivä tulossa,on nopsaan siivottava ja sitten kujille ja toreille,minne nokka suuntaa.

        Noita ruokajuttuja on kiva saada tietoon,kesällä vielä tuo ulkona tekeminen houkuttaa,joten siitä vaan ohjeita kaikilta.
        Pöntöissä jänittävät ajat,vähän väliä piipahdan kurkkaamassa,joko nyt,,


      • Saara kirjoitti:

        Tykkään kovasti kokkaamisesta ja oli mukava saada lohipiirakkareseptisi, jonka varmaan vielä joskus teen. Pieni täsmennys MdK-Mdk, tarkoitit varmaan kylmäsavulohta, siinä maku on voimakkaampaa kuin lämminsavulohessa, jota myös on saatavissa.


        Olen nykyään innostunut tekemään Thai-ruokia. Santa Maria on julkaissut Easy Thai -vihkosen, jossa on tosi makoisia ruokia.

        Aiemmin suhtauduin ennakkoluuloisesti mm. kookosmaidon käyttöön ruoanlaitossa, mutta sehän on aivan hieno aine. Samoin tuntuu oudolta käyttää broilerin kanssa kalakastiketta (Fish Sauce), mutta siitä vaan, maut tulevat tasapainoisesti esille.

        Kokeilemattomalle kerron, että vihkosessa mainitut Red Curry -tahna ja Sambal Oelek ovat niin väkeviä, etten voi laittaa niitä reseptissa mainittuja määriä. Green Curry -paste on sensijaan sopivan mausteista.

        Ilmakin on nyt lempeää kuin kookosmaito eikä hyttysarmeija ole vielä saapunut. Nautitaan siis kesästä.

        sekä kylmä- että lämminsavulohta, jopa tuorettakin lohta. Kaikki menettelee.
        Totta on että kylmäsavulohessa on voimakkaampi maku, joten vähempikin lohimäärä riittää, silloin laitan perusannokseen ehkä vain 100-150 g.

        Oletteko muuten kokeilleet uunilohta tehdessänne pestoa ainoana makulähteenä?
        Uunipannuun tai -vuokaan ensin alumiinifolio. Sitten ladotaan lohipalaset tai lohen puoliskot folion päälle.
        Lohien päälle sivellään pestoa, ei suolaa eikä mitään muuta mausteita.
        Folion reunat käännetään päälle tai vuoka/pannu peitetään foliolla ja sitten uuniin kypsymään!


    • Anu.

      Oikein hyvää kevään jatkoa teille kaikille tänne Onnenapilaan,tulin käymään täällä samalla kun käyn laskujani maksamassa.En kuitenkaan jaksa olla kauaa,kun olen siipi maassa.Kaikkea on tapahtunut sellaista ettei voi kun surulla mennä eteenpäin.
      Kiitos teille kun jaksatte yhä pitää tätä keskustelua yllä täällä,ja tämä onnenapila on sellainen henkireikä,mihin voi tulla huolineen ja sekä myös iloineenkin.

      • kumminkin muistit meitä.
        Ikävä ,että eloosi kuuluu huonoa,sellaista tämä elämä on arvaamatonta.
        Toivon kuitenkin sinulle voimia kestää ja toivoa siitä ,että parempaa on edessä.
        Tyhjältä tuntuu sanat,mutta muuten en voi lohtua antaa ja haluaisin ,että näin virtuaaliystävänkin sanat lämmittäisi.
        Tule sitten joukkoomme ,kun elämä kirkastuu, senhän se tekee,pilven takaa tulee aurinkokin.
        Auringon lämpöä ja kaikkea muuta kesäistä ,,toivottelen.


      • ellumari
        SkillaN kirjoitti:

        kumminkin muistit meitä.
        Ikävä ,että eloosi kuuluu huonoa,sellaista tämä elämä on arvaamatonta.
        Toivon kuitenkin sinulle voimia kestää ja toivoa siitä ,että parempaa on edessä.
        Tyhjältä tuntuu sanat,mutta muuten en voi lohtua antaa ja haluaisin ,että näin virtuaaliystävänkin sanat lämmittäisi.
        Tule sitten joukkoomme ,kun elämä kirkastuu, senhän se tekee,pilven takaa tulee aurinkokin.
        Auringon lämpöä ja kaikkea muuta kesäistä ,,toivottelen.

        pitkästä aikaa.
        Surut ja huoelet eivät ole mukavia kun niillä on vielä taipumus kasaantua. Sattua yht'aikaa monenlaista murhetta ja harmia.
        Fraasihan tämä on, mutta ":Kyllä kaikki vielä käänty hyväksi, asioilla on taipumus järjestyä!"
        Laitoin tähän viestietjun jatkoksi tämän tervehdykseni Anulle ja hyvää illan jatkoa kaikille Onnenapilassa kävijöille..ja kaikille
        palstatuttaville!


      • ellumari kirjoitti:

        pitkästä aikaa.
        Surut ja huoelet eivät ole mukavia kun niillä on vielä taipumus kasaantua. Sattua yht'aikaa monenlaista murhetta ja harmia.
        Fraasihan tämä on, mutta ":Kyllä kaikki vielä käänty hyväksi, asioilla on taipumus järjestyä!"
        Laitoin tähän viestietjun jatkoksi tämän tervehdykseni Anulle ja hyvää illan jatkoa kaikille Onnenapilassa kävijöille..ja kaikille
        palstatuttaville!

        Ei minkäänlaista matkakuumetta,olenkohan terve.
        No oli miten oli ,yritän pakata laukkua ja miettiä tarvitsenko tuota ja tuota,varmaan vien
        puolet sittenkin liikaa.
        Pitäisi jäädä laukkuun vähän tilaa,jos jotakin kivaa pystyisi ostamaan tuliaisiksi.
        Kaunis on ilma,menen käymään mökillä ja saunon ja nautin Suomen ihanasta kesästä.

        Ihanaa päivää kaikille.


      • Anu.
        ellumari kirjoitti:

        pitkästä aikaa.
        Surut ja huoelet eivät ole mukavia kun niillä on vielä taipumus kasaantua. Sattua yht'aikaa monenlaista murhetta ja harmia.
        Fraasihan tämä on, mutta ":Kyllä kaikki vielä käänty hyväksi, asioilla on taipumus järjestyä!"
        Laitoin tähän viestietjun jatkoksi tämän tervehdykseni Anulle ja hyvää illan jatkoa kaikille Onnenapilassa kävijöille..ja kaikille
        palstatuttaville!

        Kiitos teille vastauksistanne,olen erittäin
        iloinen kun vielä muistitte minut.
        Olen nyt vähän taitamattomalla päällä,olisihan minun pitänyt toivottaa ensin hyvät aamupäivät teille kaikille.
        Ja nyt otan tästä vähän kahvia ja istuskelen jonku aikaa.


      • Leny
        Anu. kirjoitti:

        Kiitos teille vastauksistanne,olen erittäin
        iloinen kun vielä muistitte minut.
        Olen nyt vähän taitamattomalla päällä,olisihan minun pitänyt toivottaa ensin hyvät aamupäivät teille kaikille.
        Ja nyt otan tästä vähän kahvia ja istuskelen jonku aikaa.

        Minä olin taas parvekkeellani iltateellä. On ihmeellistä, kun kolmessa päivässä nuo puut ovat tulleet aivan tuuheiksi ja värit ovat niin heleän vihreitä. Ja mitkä tuoksut tuon pienen sadekuuron jälkeen. Minä olen aika uusi tulokas näillä sivuilla, mutta toivotan minäkin puolestani Sinulle parempia vointeja ja jaksamista.


      • Anu.
        Leny kirjoitti:

        Minä olin taas parvekkeellani iltateellä. On ihmeellistä, kun kolmessa päivässä nuo puut ovat tulleet aivan tuuheiksi ja värit ovat niin heleän vihreitä. Ja mitkä tuoksut tuon pienen sadekuuron jälkeen. Minä olen aika uusi tulokas näillä sivuilla, mutta toivotan minäkin puolestani Sinulle parempia vointeja ja jaksamista.

        Tänne poikkesin taas kerran näin iltasella kun ei tule tv:tä mitään kiinnostavaa.
        Kävin mökillä ja kas kummaa kun vinttiin oli orava tehnyt pesän.

        Minä aikani kuuntelin ja ihmettelin että mikä rapina vintistä kuuluu,niin siellä ne pienet oravan poikaset kiipeilivät pitkin seiniä.
        Oli ne sitten herttasen näköisiä.

        Niin minulla taas kävi semmonen ajatus että menetän toisenkin lapseni,tunne oli sellainen että en jaksaisi enää,mutta ihmeesti sitä vain jaksaa ja kestää,kun oikein rukoilee ja toivoo.

        Itsekkin jouduin välillä sairaalaan,mutta onneksi pääsin sitten pois parin päivän kuluttua,sydän kun saatiin taas aloilleen,se kyllä johtui pelkästä säikähdyksestä.

        Täällä palstalla on hyvä käydä kun saa purkaa sisintään tänne,ja löytyy tosi ystäviäkin.
        Ja tämä Onnenapila on siitä hyvä saa kertoa kaikkea mitä päivän mittaankin tapahtuu.

        Hyvät yöt nyt vain kaikille.


      • ellumari
        Leny kirjoitti:

        Minä olin taas parvekkeellani iltateellä. On ihmeellistä, kun kolmessa päivässä nuo puut ovat tulleet aivan tuuheiksi ja värit ovat niin heleän vihreitä. Ja mitkä tuoksut tuon pienen sadekuuron jälkeen. Minä olen aika uusi tulokas näillä sivuilla, mutta toivotan minäkin puolestani Sinulle parempia vointeja ja jaksamista.

        maustettua iso kupillinen ja puolen tunnin kuluttua jo unten mailla.
        Ulkona olo väsyttää sillä tavalla mukavasti, että tämän iltarituaalini, täällä Onnenapilassa käynnin jälkeen menenkin melkein heti nukkumaan.
        Pikaisesti suihkussa ja viiden minuutin kuluttua olen unten mailla.
        Tämä kesäaika on ihanaa - mahdollistaa ulkona olon ja pystyy saamaan jotain töitäkin tehtyä varsinaisen 'leipätyöpäivän' jälkeen.


      • Leny
        Anu. kirjoitti:

        Kiitos teille vastauksistanne,olen erittäin
        iloinen kun vielä muistitte minut.
        Olen nyt vähän taitamattomalla päällä,olisihan minun pitänyt toivottaa ensin hyvät aamupäivät teille kaikille.
        Ja nyt otan tästä vähän kahvia ja istuskelen jonku aikaa.

        Lueskelin pientä Jörk Zinkin kirjasta. Sieltä tähän muutamia jakeita:::::
        Se että tulin tänään luoksesi kylään,
        on oikeastaan poikkeus.
        Yleensähän jokaisella on omat reittinsä.
        Me satumme vastakkain. Juttelemme.
        Jokainen tulee omalta taholtaan- ja äkkiä,
        jossain risteyksessä, tavataan.
        Elämä on matkantekoa,
        ja kun matkalaiset kohtaavaat, syntyy juhla.


    • ulkona varmaan vaikka kuinka paljon lämpöasteita.
      Ihana päivä oli,mökiltä ei malttaisi millään tulla pois,on siellä niin kaunista,niinkuin joka paikassa,vihreä on nyt niin heleää.
      Tuomet ei vielä ole kukassa,mutta pääskyset nuo lentotaiturit tulivat pari päivää sitten.

      Odottelen yhä matkakuumetta,ei taida ehtiä neljän tunnin päästä suunta koht Bulgariaa.

      Pitäkää kahvila pystyssä ja kirjoitelkaa kivoja juttuja,kun sitten tulen ,on luettavaa.

      Ellumari,sinulle virkistävää lomaa ,sitten ,kun matkasi alkaa ,kiitti postista.
      Rentouttavaa viikonloppua ystävät,palaillaan ,sitten nähdäänja kuullaan.

      • Saara

        On se kivaa, kuinka tämä tuttuus syntyy ventovieraiden kesken. Jos nyt ajattelen esim. vain näitä henkilöitä, joilla on tapana pistäytyä Onnenapilassa, niin kaikki ovat tulleet niin tutuiksi, että saatan kesken arkiaskareiden miettiä, että miten se ellumarin Joppe jakselee, miten se SkillaNin matka sujuu ja että on mukavaa tavata Anuakin pitkästä aikaa (nyt vain nämä mainitakseni).

        Naisvoittoinen on yleisö, mutta "vnhat konkarit" Maalaismies ja Ruuneperi onneksi aina joskus pistäytyvät ja nyt myös uusi piikkikruunu (tervetuloa). Nuoren ystävämme ja viihdyttäjämme titanim_manin vierailua odotamme varmaan kaikki.

        Joku voisi sanoa, että onpas sisäänlämpiävää! Mutta niin ei ole, kaikki uudemmat ystävämme kuten muori67 (minäkin rakastan kissoja) ja Leny ovat uusia ihania tuttavuuksia sekä tietysti kaikki muut, joiden nimeä en nyt maininnut. Tervetuloa kertoilemaan kuulumisianne!

        "Maailmoja syleillen" Saara


      • Saara
        Saara kirjoitti:

        On se kivaa, kuinka tämä tuttuus syntyy ventovieraiden kesken. Jos nyt ajattelen esim. vain näitä henkilöitä, joilla on tapana pistäytyä Onnenapilassa, niin kaikki ovat tulleet niin tutuiksi, että saatan kesken arkiaskareiden miettiä, että miten se ellumarin Joppe jakselee, miten se SkillaNin matka sujuu ja että on mukavaa tavata Anuakin pitkästä aikaa (nyt vain nämä mainitakseni).

        Naisvoittoinen on yleisö, mutta "vnhat konkarit" Maalaismies ja Ruuneperi onneksi aina joskus pistäytyvät ja nyt myös uusi piikkikruunu (tervetuloa). Nuoren ystävämme ja viihdyttäjämme titanim_manin vierailua odotamme varmaan kaikki.

        Joku voisi sanoa, että onpas sisäänlämpiävää! Mutta niin ei ole, kaikki uudemmat ystävämme kuten muori67 (minäkin rakastan kissoja) ja Leny ovat uusia ihania tuttavuuksia sekä tietysti kaikki muut, joiden nimeä en nyt maininnut. Tervetuloa kertoilemaan kuulumisianne!

        "Maailmoja syleillen" Saara

        Piikkiruusu, anteeksi kun käytin vahingossa väärää nimeä!


      • Leny
        Saara kirjoitti:

        On se kivaa, kuinka tämä tuttuus syntyy ventovieraiden kesken. Jos nyt ajattelen esim. vain näitä henkilöitä, joilla on tapana pistäytyä Onnenapilassa, niin kaikki ovat tulleet niin tutuiksi, että saatan kesken arkiaskareiden miettiä, että miten se ellumarin Joppe jakselee, miten se SkillaNin matka sujuu ja että on mukavaa tavata Anuakin pitkästä aikaa (nyt vain nämä mainitakseni).

        Naisvoittoinen on yleisö, mutta "vnhat konkarit" Maalaismies ja Ruuneperi onneksi aina joskus pistäytyvät ja nyt myös uusi piikkikruunu (tervetuloa). Nuoren ystävämme ja viihdyttäjämme titanim_manin vierailua odotamme varmaan kaikki.

        Joku voisi sanoa, että onpas sisäänlämpiävää! Mutta niin ei ole, kaikki uudemmat ystävämme kuten muori67 (minäkin rakastan kissoja) ja Leny ovat uusia ihania tuttavuuksia sekä tietysti kaikki muut, joiden nimeä en nyt maininnut. Tervetuloa kertoilemaan kuulumisianne!

        "Maailmoja syleillen" Saara

        Huomenta, olipa mukava lukea aamutervehdyksesi. Tämä oli hyvä aamun avaus. Nyt tulee tosi kaunis ja lämminkin päivä. Luulen, että "Tunteiden ja tuoksujen" jälkeen suljenkin tämän aparaatin ja kurkkaan vasta illalla, mitä palsta sisältää. Jospa pyöräilisi ja haistelisi kevättä. See you later!


      • Anu.
        Leny kirjoitti:

        Huomenta, olipa mukava lukea aamutervehdyksesi. Tämä oli hyvä aamun avaus. Nyt tulee tosi kaunis ja lämminkin päivä. Luulen, että "Tunteiden ja tuoksujen" jälkeen suljenkin tämän aparaatin ja kurkkaan vasta illalla, mitä palsta sisältää. Jospa pyöräilisi ja haistelisi kevättä. See you later!

        Huomenta kaikille,tulin aamukahville,vaikka aamuvarhaisella juonkin hopeateetä.

        Mutta tähän aikaan on jo kahvin aika,
        että silleen tästä nyt sitä sitten juon.

        Ihanaa kun uudet tulokkaat muistavat tälläisen vanhan palstalla kävijän.

        Olen käynyt täällä jo niin pitkään ettei osaa olla oikein poissakaan,vaikka joskus menee pitempiä aikojakin.

        Niin kesä on tullut ja linnut laulaa, pitää laittaa tässä vähän parvekettakin kuntoon.

        Katsoin eilen tv:tä Aki Sirkesalon ohjelman,
        ja kyyneleisin silmin totesin,että mikä tarkoitus kaikella on.

        Kun on omakohtaisia kokemuksia nuorten poismenosta,ja se laittoi ajattelemaan
        tätäkin tapausta.

        Mutta nyt on niin kaunispäivä että pitää alkaa
        istuttaa kukkasia,ja mennä haudalle viemään myös.

        Hyvää päivän jatkoa kaikille.


      • saara.dma
        Anu. kirjoitti:

        Huomenta kaikille,tulin aamukahville,vaikka aamuvarhaisella juonkin hopeateetä.

        Mutta tähän aikaan on jo kahvin aika,
        että silleen tästä nyt sitä sitten juon.

        Ihanaa kun uudet tulokkaat muistavat tälläisen vanhan palstalla kävijän.

        Olen käynyt täällä jo niin pitkään ettei osaa olla oikein poissakaan,vaikka joskus menee pitempiä aikojakin.

        Niin kesä on tullut ja linnut laulaa, pitää laittaa tässä vähän parvekettakin kuntoon.

        Katsoin eilen tv:tä Aki Sirkesalon ohjelman,
        ja kyyneleisin silmin totesin,että mikä tarkoitus kaikella on.

        Kun on omakohtaisia kokemuksia nuorten poismenosta,ja se laittoi ajattelemaan
        tätäkin tapausta.

        Mutta nyt on niin kaunispäivä että pitää alkaa
        istuttaa kukkasia,ja mennä haudalle viemään myös.

        Hyvää päivän jatkoa kaikille.

        Huomasin tuolla 60 ketjussa, että Saara-nimimerkkiä käytti joku muu kuin minä. Näin ollen rekisteröidyin ja vanha kunnon Saara on nyt saara.dma. Lopuke piti ottaa, koska pelkkä "saara" oli jo rekisteröity.

        Ulkona tuulee kovasti ja sadealue saapuu lännestä. Ilmakin on viilentynyt tuntuvasti. Hyvää illanjatkoa kaikille.


      • ellumari
        saara.dma kirjoitti:

        Huomasin tuolla 60 ketjussa, että Saara-nimimerkkiä käytti joku muu kuin minä. Näin ollen rekisteröidyin ja vanha kunnon Saara on nyt saara.dma. Lopuke piti ottaa, koska pelkkä "saara" oli jo rekisteröity.

        Ulkona tuulee kovasti ja sadealue saapuu lännestä. Ilmakin on viilentynyt tuntuvasti. Hyvää illanjatkoa kaikille.

        nikki tuo saara.dma. Onnea vaan - kaiken uuden takia on aiheellista onnitella.

        Tulin käväisemään täällä Onnenapilassa ja
        toivottamaan kaikille nukkumaan menijöille hyvää yötä!

        Tässä rupsahtamisalttiissa iässä on syytä pitää huolta riittävästä yöunen saannista ja minä kömminkin tästä nukkumaan.

        Enää kolme työpäivää ja sitten ihana puolentoista kuukauden loma.
        Tulee tekemään hyvää, rankan, vaikkakin mielenkinntoisen ja mukavan kevätkauden jälkeen.


    • Nyt saa riittää tältä päivältä!
      Tulin vetämään henkeä ja hörppäämään kupin kuumaa.
      Olen ollut yli 5 tuntia tontilla.

      Naapurin rouva säikähti aamulla kun oli menossa hakemaan aamulehteä laatikosta ja minä jo kyykötin kukkapenkissä :D täydessä touhussa.
      - Hui kauheeta, oletko sinä jo töissä, minä juuri heräsin! sanoi hän.

      Olen ollut kaikella tavalla hiukan jälkijunassa tänä keväänä.
      Istutukset ovat saaneet odottaa.
      On ollut menoja ja on ollut paljon vieraita.
      Pienikin tontti aiheuttaa stressiä jos sitä ei ole ehtinyt hoitaa.

      No, tänään olen käynyt koko tontin läpi ja nyt saa riittää! Kunhan vaan leikkaan nurmikon kerran viikossa ja kastelen jos tarvitsee.
      Ihanaa kun on järvivesi, joten ei tarvitse välittää kuinka paljon vettä kuluttaa tontillansa!

      Täälläkin on ollut trooppisen lämmintä pari päivää.
      Eilen illalla oli vielä klo 22 aikaan 20 astetta lämmintä!
      Odotan hartaasti, että järvivesi lämpenee niin paljon että voi aloittaa aamu-uinnit.

      Toivotan teille kaikille ihanaa viikonloppua ja ellumarille rentouttavaa ja antoisaa lomaa!
      Poikkeahan Monakossakin, vaikka oletkin nyt menossa Irlantiin!
      Minulla on Irlannissa muutama meilikaveri ja eräs irlantilainen kolleega.
      Irlantilaisilla ja suomalaisilla on aika paljon yhteistä, mm. vähän hiomaton huumorintaju :D
      Muutama näistä irlantilaisystävistäni olisi helmi Ellinpoksissa!

      • ellumari

        helpotuksesta kun on taaskin viikonloppu.
        Taitaa olla niinkuin väitetään, että sekä myönteiset, että kielteiset elämän muutokset aiheuttavat srtessiä.
        Itse olen tämän valinnut - asuinpaikan muutoksen ja lisätyötä, koiranpennun ja tulossa olevaan uuteen työhön sopeutumisen. Alkukevään remontti ja monien ihmissuhteiden 'uudelleen järjestelyt'ovat rasittaneet sekä henkisesti, että fyysisesti.
        Elämältä tämä on maistunut, mutta koska Onnenapilassa voi kertoa omista tuntemuksistaan, niin kerronpa, että väsynyt olen usein niin, että illalla sänkyyn mentyäni nukun kuin tukki.
        Kiitos hyvän loman toivotuksista MDK-MDK!
        Tunnen todella tarvitsevani lomaa, mutta matkallakaan en malta olla kuin torstaista sunnuntaihin.Irlantiin on mukava mennä. 'Irkut' ovat mukavaa väkeä, vaikka ei minulla siellä ystäviä ja tuttuja ole, mutta kävin 14 vuotta sitten ja tykkäsin erittäin paljon.
        Se on totta, että siellä jotenkin pidetään suomalaisista - olemme saman kaltaisia, muutenkin kuin juomatavoiltamme.
        Minulla lämpiää pihasauna ja olen taittanut koivusta vihdan - ensimmäisen tänä vuonna.
        Mukavaa , rentouttavaa viikonloppua kaikille Onnenapilan 'vakkareille', satunnaiille kävijöille ja ihan kaikille!


      • Maalaismies'
        ellumari kirjoitti:

        helpotuksesta kun on taaskin viikonloppu.
        Taitaa olla niinkuin väitetään, että sekä myönteiset, että kielteiset elämän muutokset aiheuttavat srtessiä.
        Itse olen tämän valinnut - asuinpaikan muutoksen ja lisätyötä, koiranpennun ja tulossa olevaan uuteen työhön sopeutumisen. Alkukevään remontti ja monien ihmissuhteiden 'uudelleen järjestelyt'ovat rasittaneet sekä henkisesti, että fyysisesti.
        Elämältä tämä on maistunut, mutta koska Onnenapilassa voi kertoa omista tuntemuksistaan, niin kerronpa, että väsynyt olen usein niin, että illalla sänkyyn mentyäni nukun kuin tukki.
        Kiitos hyvän loman toivotuksista MDK-MDK!
        Tunnen todella tarvitsevani lomaa, mutta matkallakaan en malta olla kuin torstaista sunnuntaihin.Irlantiin on mukava mennä. 'Irkut' ovat mukavaa väkeä, vaikka ei minulla siellä ystäviä ja tuttuja ole, mutta kävin 14 vuotta sitten ja tykkäsin erittäin paljon.
        Se on totta, että siellä jotenkin pidetään suomalaisista - olemme saman kaltaisia, muutenkin kuin juomatavoiltamme.
        Minulla lämpiää pihasauna ja olen taittanut koivusta vihdan - ensimmäisen tänä vuonna.
        Mukavaa , rentouttavaa viikonloppua kaikille Onnenapilan 'vakkareille', satunnaiille kävijöille ja ihan kaikille!

        Olen vähän huolissani sinusta, ellumari, tavastasi tehdä niin paljon, olla mukana "kaikessa". Kyllä minä jotenkin ymmärrän, että sisällät ruutia, haluat toteuttaa itseäsi ja niinhän sen pitää olla meidän kaikkien kohdalla. Mutta älä vaadi itseltäsi mahdottomia, ajattele mikä olisi optimaalinen määrä, mihin kykenet. Ei mahdottomia ellumari. Ja muista että olet ihan hyvä näin, täst´siltään!


      • Lokari69
        ellumari kirjoitti:

        helpotuksesta kun on taaskin viikonloppu.
        Taitaa olla niinkuin väitetään, että sekä myönteiset, että kielteiset elämän muutokset aiheuttavat srtessiä.
        Itse olen tämän valinnut - asuinpaikan muutoksen ja lisätyötä, koiranpennun ja tulossa olevaan uuteen työhön sopeutumisen. Alkukevään remontti ja monien ihmissuhteiden 'uudelleen järjestelyt'ovat rasittaneet sekä henkisesti, että fyysisesti.
        Elämältä tämä on maistunut, mutta koska Onnenapilassa voi kertoa omista tuntemuksistaan, niin kerronpa, että väsynyt olen usein niin, että illalla sänkyyn mentyäni nukun kuin tukki.
        Kiitos hyvän loman toivotuksista MDK-MDK!
        Tunnen todella tarvitsevani lomaa, mutta matkallakaan en malta olla kuin torstaista sunnuntaihin.Irlantiin on mukava mennä. 'Irkut' ovat mukavaa väkeä, vaikka ei minulla siellä ystäviä ja tuttuja ole, mutta kävin 14 vuotta sitten ja tykkäsin erittäin paljon.
        Se on totta, että siellä jotenkin pidetään suomalaisista - olemme saman kaltaisia, muutenkin kuin juomatavoiltamme.
        Minulla lämpiää pihasauna ja olen taittanut koivusta vihdan - ensimmäisen tänä vuonna.
        Mukavaa , rentouttavaa viikonloppua kaikille Onnenapilan 'vakkareille', satunnaiille kävijöille ja ihan kaikille!

        Et suinkaan narraa?
        Eihän minun muistini mukaan viekä vihtoja saa suomessa.
        Vasta juhannuksen aikoihin muistelen vasta vastan / vihdan teko aika olis.
        Terv: Lokari69.


      • ellumari
        Lokari69 kirjoitti:

        Et suinkaan narraa?
        Eihän minun muistini mukaan viekä vihtoja saa suomessa.
        Vasta juhannuksen aikoihin muistelen vasta vastan / vihdan teko aika olis.
        Terv: Lokari69.

        Kyllä minun lähimetsiköstäni voi tehdä saunavihdan, vaikka koivujen lehdet eivät aivan täysikasvuisia olekaan, mutta niissä on se ihana tuoksu. Lapsuudenaikojen saunan tuoksu.

        Maalaismiehelle kiitos huomiosta, että vedän itseni (tällä iällä)liian tiukalle.Tätä kestää vain pari päivää ja sitten työmatka tulee olemaan vajaa 4 km. Viimeaikoina se on ollut 48.
        Olen aina inhonnut sellaista esittämistä kun yritetään olla ja näyttää paremmalta ja ahkerammalta kuin ollaankaan ja nyt olen itse syyllistynyt juuri siihen.
        Täällä entisessä kotikylässäni tahdon näyttää , että en ole mikään 'hieno' kaupunkilainen , joka ei likaisi käsiään multaan ja siksi laitoin 'ylimitoitetun'
        kasvimaan.
        Siskoni sanoi, että kas kun et laittanut pellavaa kasvamaan :)
        Mukavaa lauantaipäivää kaikille!
        Minä lähden tästä käymään - kuinka ollakaan - kaupungissa kyläilemässä ja vähän ostoksillakin.


      • Lokari69
        ellumari kirjoitti:

        Kyllä minun lähimetsiköstäni voi tehdä saunavihdan, vaikka koivujen lehdet eivät aivan täysikasvuisia olekaan, mutta niissä on se ihana tuoksu. Lapsuudenaikojen saunan tuoksu.

        Maalaismiehelle kiitos huomiosta, että vedän itseni (tällä iällä)liian tiukalle.Tätä kestää vain pari päivää ja sitten työmatka tulee olemaan vajaa 4 km. Viimeaikoina se on ollut 48.
        Olen aina inhonnut sellaista esittämistä kun yritetään olla ja näyttää paremmalta ja ahkerammalta kuin ollaankaan ja nyt olen itse syyllistynyt juuri siihen.
        Täällä entisessä kotikylässäni tahdon näyttää , että en ole mikään 'hieno' kaupunkilainen , joka ei likaisi käsiään multaan ja siksi laitoin 'ylimitoitetun'
        kasvimaan.
        Siskoni sanoi, että kas kun et laittanut pellavaa kasvamaan :)
        Mukavaa lauantaipäivää kaikille!
        Minä lähden tästä käymään - kuinka ollakaan - kaupungissa kyläilemässä ja vähän ostoksillakin.

        En ole varmaan enään ajan tasalla , niissä vihta jutuissa , kun on monta vuotta ollut pois.
        Kyllähän sellainen uusi vuhta on tuoksuva ja pehmeäkin.
        Mistähän minä saisin sellaisen?
        Olis mukava sellaisella kylpöä vaikka tänään.
        No pitää koittaa hautoa tuo vanha kuivunut vihta
        hyvin, kyllä silläkin voi itteensä pitää "pahana".

        Terv: Lokari69.


      • Lokari69 kirjoitti:

        En ole varmaan enään ajan tasalla , niissä vihta jutuissa , kun on monta vuotta ollut pois.
        Kyllähän sellainen uusi vuhta on tuoksuva ja pehmeäkin.
        Mistähän minä saisin sellaisen?
        Olis mukava sellaisella kylpöä vaikka tänään.
        No pitää koittaa hautoa tuo vanha kuivunut vihta
        hyvin, kyllä silläkin voi itteensä pitää "pahana".

        Terv: Lokari69.

        että kun talvea varten ottaa saunavastakset
        (Huom. sav. vasta=vihta) niin vanhan tiedon mukaan olisi ne otettava juhannuksen kieppeillä että lehdet eivät irtoa.
        Mutta sitten näitä kertakäyttövastojahan voi ottaa kuinka aikaisin tai myöhään tahansa.

        Minulla on vielä pakasteessa pari viime juhannuksen aikaan tehtyä vastaa.

        Teen pieniä vastoja pakasteeseen. Kierrän vastan ympärille paperinarua, niin että siitä tulee kapea "makkara". Pari sellaista "makkaraa" yhteen muovikassiin.
        Ylin hylly pakasteessa on aina vastoja täynnä.
        Mikäs ihanampaa jouluaattona kuin ottaa tuore vasta pakasteesta, tuntea kesän tuoksut talven keskellä....


      • Lokari69
        MdK-MdK kirjoitti:

        että kun talvea varten ottaa saunavastakset
        (Huom. sav. vasta=vihta) niin vanhan tiedon mukaan olisi ne otettava juhannuksen kieppeillä että lehdet eivät irtoa.
        Mutta sitten näitä kertakäyttövastojahan voi ottaa kuinka aikaisin tai myöhään tahansa.

        Minulla on vielä pakasteessa pari viime juhannuksen aikaan tehtyä vastaa.

        Teen pieniä vastoja pakasteeseen. Kierrän vastan ympärille paperinarua, niin että siitä tulee kapea "makkara". Pari sellaista "makkaraa" yhteen muovikassiin.
        Ylin hylly pakasteessa on aina vastoja täynnä.
        Mikäs ihanampaa jouluaattona kuin ottaa tuore vasta pakasteesta, tuntea kesän tuoksut talven keskellä....

        pitää minun vaarini neuvon mukaan tehdä viikkoo ennen tai jälkeen juhannuksen .
        Silloin lehdet pysyy hyvin.
        Siis on noin 2 viikkoa se hyvä teko aika.
        Muina aikoina tekastut ei ole muuta kun kerta käyttöä varten.
        Terv:Lokari69.


      • ellumari
        Lokari69 kirjoitti:

        pitää minun vaarini neuvon mukaan tehdä viikkoo ennen tai jälkeen juhannuksen .
        Silloin lehdet pysyy hyvin.
        Siis on noin 2 viikkoa se hyvä teko aika.
        Muina aikoina tekastut ei ole muuta kun kerta käyttöä varten.
        Terv:Lokari69.

        Minä juuri laskeskelin, että kuinkahan kauan emäntä Skillan on ollut matkalla ja koska hän palaa. Ehdimmekö tavata, ennenkuin itse lähden toinen päivä ensi kuuta kolmen päivän matkalle.

        Saunavihdoista haluaisin tietää, että pysyvätkö ne pakkasessa edes läheskään uuden veroisina?
        Tahtoisin 'säilöä' muutaman vihdan talveksi.
        Olihan minun lapsuudenkodissani 'talvivihtoja', mutta en muista missä niitä säilöttiin. Pakastinta silloin ei ollut.

        Hyvää yötä van kaikille Onnenapilassa kävijöille!
        Pakko mennä nukkumaan - taas aikainen herätys aamulla.


      • fiiuliN
        ellumari kirjoitti:

        Minä juuri laskeskelin, että kuinkahan kauan emäntä Skillan on ollut matkalla ja koska hän palaa. Ehdimmekö tavata, ennenkuin itse lähden toinen päivä ensi kuuta kolmen päivän matkalle.

        Saunavihdoista haluaisin tietää, että pysyvätkö ne pakkasessa edes läheskään uuden veroisina?
        Tahtoisin 'säilöä' muutaman vihdan talveksi.
        Olihan minun lapsuudenkodissani 'talvivihtoja', mutta en muista missä niitä säilöttiin. Pakastinta silloin ei ollut.

        Hyvää yötä van kaikille Onnenapilassa kävijöille!
        Pakko mennä nukkumaan - taas aikainen herätys aamulla.

        Säilöttiin ennen muinoin jossain ulkovaraston orrella kuivumassa.
        Näin tekee mieheni edelleenkin, mutta eihän ne kuivuneet vihdat ole tietenkään tuoreitten vihtojen veroisia, vaikka kuumassa vedessä haudutetaankin ennen lauteille menoa.

        Minä en käytä vihtaa koska en mene edes lauteille sillä kroppani ei kestä kosteaa ilmaa.


      • ellumari kirjoitti:

        Minä juuri laskeskelin, että kuinkahan kauan emäntä Skillan on ollut matkalla ja koska hän palaa. Ehdimmekö tavata, ennenkuin itse lähden toinen päivä ensi kuuta kolmen päivän matkalle.

        Saunavihdoista haluaisin tietää, että pysyvätkö ne pakkasessa edes läheskään uuden veroisina?
        Tahtoisin 'säilöä' muutaman vihdan talveksi.
        Olihan minun lapsuudenkodissani 'talvivihtoja', mutta en muista missä niitä säilöttiin. Pakastinta silloin ei ollut.

        Hyvää yötä van kaikille Onnenapilassa kävijöille!
        Pakko mennä nukkumaan - taas aikainen herätys aamulla.

        Kyllä ne ovat uuden veroisia!
        Täytyy vaan ajatella että sulattaa ne KYLMÄSSÄ VEDESSÄ ensin, sitten voi hautoa lämpimällä vedellä jos haluaa.
        Itse kääntelen vaan vihtaa nopeasti kiukaalla, vihta lämpenee ja mukana seuraa upea tuoreen vihdan tuoksu.

        Tämä saunavihtatieto ensin, ettei haihdu muistista :D
        Mulla oli pyhänseutuna vieraita ja he toivat tuliaisina 3 vihtaa, kun luulivat että olen käyttänyt jo omani loppuun. He halusivat pelastaa nämä viikot ennen juhannusta, jolloin taas täytän vihtakiintiön pakastekaapissani.

        Vieläkin kai on maalla tavallista että saunavihtojen annetaan kuivua vaikkapa vintillä orsilla. Meillä sidottiin kaksi vihtaa yhteen ja vihtaparit heitettiin orrelle kuin länget hevosen kaulaan. Sitten ne haudottiin lämpimässä vedessä pehmeiksi ennen käyttöä.

        SkillaN siellä lekottelee auringossa ja nauttii varmaankin lomastansa.
        Kiva kuulla hiukan matkakuulumisia kunhan hän palaa takaisin.

        Hyvää yötä, kauniita unia myöhäisille kulkijoille!


      • Lokari69
        MdK-MdK kirjoitti:

        Kyllä ne ovat uuden veroisia!
        Täytyy vaan ajatella että sulattaa ne KYLMÄSSÄ VEDESSÄ ensin, sitten voi hautoa lämpimällä vedellä jos haluaa.
        Itse kääntelen vaan vihtaa nopeasti kiukaalla, vihta lämpenee ja mukana seuraa upea tuoreen vihdan tuoksu.

        Tämä saunavihtatieto ensin, ettei haihdu muistista :D
        Mulla oli pyhänseutuna vieraita ja he toivat tuliaisina 3 vihtaa, kun luulivat että olen käyttänyt jo omani loppuun. He halusivat pelastaa nämä viikot ennen juhannusta, jolloin taas täytän vihtakiintiön pakastekaapissani.

        Vieläkin kai on maalla tavallista että saunavihtojen annetaan kuivua vaikkapa vintillä orsilla. Meillä sidottiin kaksi vihtaa yhteen ja vihtaparit heitettiin orrelle kuin länget hevosen kaulaan. Sitten ne haudottiin lämpimässä vedessä pehmeiksi ennen käyttöä.

        SkillaN siellä lekottelee auringossa ja nauttii varmaankin lomastansa.
        Kiva kuulla hiukan matkakuulumisia kunhan hän palaa takaisin.

        Hyvää yötä, kauniita unia myöhäisille kulkijoille!

        Kun ei ollut pakastekaappia keksittykään.
        Niin minun vaarinikin pisti orelle kuivumaan ja ne kyllä kesti monta saunareissua ja kovaa kylpömistäkin.
        Pehmeitähän niistä tuli kun ensin kuumassa vetessä ja sitten vielä kiukaalla hauto.


      • Lokari69 kirjoitti:

        Kun ei ollut pakastekaappia keksittykään.
        Niin minun vaarinikin pisti orelle kuivumaan ja ne kyllä kesti monta saunareissua ja kovaa kylpömistäkin.
        Pehmeitähän niistä tuli kun ensin kuumassa vetessä ja sitten vielä kiukaalla hauto.

        Mutta tänä päivänä voi tehdä kumpaakin, pakastaa tai kuivata vanhanaikaisella menetelmällä.
        Vielä parikymmentä vuotta sitten kun asuin sellaisessa omakotitalossa missä oli matala vintti, kuivatin vintillä suurimman osan vihdoista, mutta joulua ja vieraita varten pakastin muutamia vihtoja juuri sen takia, että ne olivat tuoreen vihdan veroisia.


      • ellumari
        MdK-MdK kirjoitti:

        Mutta tänä päivänä voi tehdä kumpaakin, pakastaa tai kuivata vanhanaikaisella menetelmällä.
        Vielä parikymmentä vuotta sitten kun asuin sellaisessa omakotitalossa missä oli matala vintti, kuivatin vintillä suurimman osan vihdoista, mutta joulua ja vieraita varten pakastin muutamia vihtoja juuri sen takia, että ne olivat tuoreen vihdan veroisia.

        Minullapa onkin nyt mahdollisuus säilöä vihtoja molemmilla tavoilla, sekä pakastaa, että laittaa
        orrelle kuivumaan.

        Näillä vihdoilla saunomaan kutsuin työtovereitani ja haikeilimme pikkuisen...olin viimeistä päivää töissä vanhassa mestassa ja minulle tarjottiin kakkukahvit ja laulettiin ja pidettiin puhe.
        Nyt minua ihan oikeasti vähän taas itkettää.
        Lahjaksi sain perheomenapuun. Kun kysyin miksi valinta oli ollut juuri tuo, eikä mikään Valkea Kuulas, tai Sokeri Miron, niin kukaan ei oikein osannut vastata muuta kuin että heidän mielestään minulla pitäisi olla muutakin perhettä kuin Joppe koirani:)
        No, aika näyttää, jospa vielä löydänkin isännän talooni, mutta muusta perheestä en kyllä mene takuuseen.
        Hyvää illan jatkoa kaikille!
        Huomenna, tai ylihuomenna Skillankin taitaa olla jo paikalla, toivottavasti virkistyneenä ja tarmokkaana!


      • saara.dma
        ellumari kirjoitti:

        Minullapa onkin nyt mahdollisuus säilöä vihtoja molemmilla tavoilla, sekä pakastaa, että laittaa
        orrelle kuivumaan.

        Näillä vihdoilla saunomaan kutsuin työtovereitani ja haikeilimme pikkuisen...olin viimeistä päivää töissä vanhassa mestassa ja minulle tarjottiin kakkukahvit ja laulettiin ja pidettiin puhe.
        Nyt minua ihan oikeasti vähän taas itkettää.
        Lahjaksi sain perheomenapuun. Kun kysyin miksi valinta oli ollut juuri tuo, eikä mikään Valkea Kuulas, tai Sokeri Miron, niin kukaan ei oikein osannut vastata muuta kuin että heidän mielestään minulla pitäisi olla muutakin perhettä kuin Joppe koirani:)
        No, aika näyttää, jospa vielä löydänkin isännän talooni, mutta muusta perheestä en kyllä mene takuuseen.
        Hyvää illan jatkoa kaikille!
        Huomenna, tai ylihuomenna Skillankin taitaa olla jo paikalla, toivottavasti virkistyneenä ja tarmokkaana!

        Kirjoituksestasi päätelen olet nyt jäänyt eläkkeelle. Siitä kannnattaa onnitella! Olet vapaa toteuttamaan kaikki vuosien varrella "sitku"-mappiin kertyneet ideat. (sitku = sitten kun, ...)

        Perheomenapuu oli oiva lahja, sait samalla kertaa valkeat kuulaat, sokerimiironit ym.

        Hauskaa matkaa ja tervetuloa takaisin . Toivottavasti saamme lukea matkakokemuksistasi.


      • ellumari kirjoitti:

        Minullapa onkin nyt mahdollisuus säilöä vihtoja molemmilla tavoilla, sekä pakastaa, että laittaa
        orrelle kuivumaan.

        Näillä vihdoilla saunomaan kutsuin työtovereitani ja haikeilimme pikkuisen...olin viimeistä päivää töissä vanhassa mestassa ja minulle tarjottiin kakkukahvit ja laulettiin ja pidettiin puhe.
        Nyt minua ihan oikeasti vähän taas itkettää.
        Lahjaksi sain perheomenapuun. Kun kysyin miksi valinta oli ollut juuri tuo, eikä mikään Valkea Kuulas, tai Sokeri Miron, niin kukaan ei oikein osannut vastata muuta kuin että heidän mielestään minulla pitäisi olla muutakin perhettä kuin Joppe koirani:)
        No, aika näyttää, jospa vielä löydänkin isännän talooni, mutta muusta perheestä en kyllä mene takuuseen.
        Hyvää illan jatkoa kaikille!
        Huomenna, tai ylihuomenna Skillankin taitaa olla jo paikalla, toivottavasti virkistyneenä ja tarmokkaana!

        Joo, Ellumari, haikealtahan se tuntuu kun viimeinen työpäiväsi entisessä työpaikassa oli edessä, mutta uusi työpaikka ja kaikki uusi ja kiva mitä on tiedossa edessäpäin saa kyllä entisen työpaikan unohtumaan nopeasti.

        Vai perheomenapuun sait ;) Niinkauan kun ei oma perheesi kasva voit sanoa naapurin muksuille että saavat vapaasti "varastaa" puustasi omenia!

        Minä sain luumupuun (Victoria) eräältä ystäväpariskunnalta, se näyttää lähtevän hyvin alkuun.
        Eihän tässä iässä voi elämältä mitään parempaa odottaa kuin hyvät yöunet ja säännöllisesti toimivan vatsan ;) Silloin on kaikki OK.
        Mutta luumut haluan syödä itse ja järjestän jonkun systeemin joka estää luumuvarkaat vierailemasta puullani.

        Täällä satoi eilen koko päivän.
        Nyt paistaa aurinko ja ajattelin siivota alakerran huoneet ennenkuin laiskuus saa taas vallan.

        Hyvää jatkoa tälle päivälle ja Ellumarille toivotan hyvää lomareissua, katselehan niitä irlantilaispoikia, ovat niin mukavia... :D


      • ellumari
        MdK-MdK kirjoitti:

        Joo, Ellumari, haikealtahan se tuntuu kun viimeinen työpäiväsi entisessä työpaikassa oli edessä, mutta uusi työpaikka ja kaikki uusi ja kiva mitä on tiedossa edessäpäin saa kyllä entisen työpaikan unohtumaan nopeasti.

        Vai perheomenapuun sait ;) Niinkauan kun ei oma perheesi kasva voit sanoa naapurin muksuille että saavat vapaasti "varastaa" puustasi omenia!

        Minä sain luumupuun (Victoria) eräältä ystäväpariskunnalta, se näyttää lähtevän hyvin alkuun.
        Eihän tässä iässä voi elämältä mitään parempaa odottaa kuin hyvät yöunet ja säännöllisesti toimivan vatsan ;) Silloin on kaikki OK.
        Mutta luumut haluan syödä itse ja järjestän jonkun systeemin joka estää luumuvarkaat vierailemasta puullani.

        Täällä satoi eilen koko päivän.
        Nyt paistaa aurinko ja ajattelin siivota alakerran huoneet ennenkuin laiskuus saa taas vallan.

        Hyvää jatkoa tälle päivälle ja Ellumarille toivotan hyvää lomareissua, katselehan niitä irlantilaispoikia, ovat niin mukavia... :D

        Minulla on vielä monta vuotta viralliseen eläkkeellepääsyikään.
        Sain uuden työpaikan tällä iälläkin aivan kuin lennosta, sillä minun alallani on työvoimapulaa, johtuen huonosta palkkauksesta verrattuna työn raskauteen ja vastuullisuuteen.

        Perheomenapuu on istutettu, mutta satoahan se alkaa tuottaa vasta kolmen vuoden kuluttua, niin muistelen.
        Tässä kotini puutarhassa on ikivanhoja omenapuita, jotka ovat todella upeita kukkiessaan, mutta omenat ovat pienentyneet lilliputtiomenan kokoisiksi.

        Kiitos vinkistä MDK-MDK, katselen irlantilaispoikia vaikka "sillä silmällä" - ainahan minä. *Nauraa*

        Tavataan ensi viikon alussa ja pitäkä hyvää huolta tästä mukavasta paikasta, sekä myöskin Monakossa olevasta huvijahdistamme!


    • saara.dma

      Olen taas lukenut aamun lehteä ja löytänyt muutamia asioita, jotka haluan teille kertoa.

      Kahvikupin hinta
      Lehdessä oli asia esitetty havainnollisesti: kuppi vettä, lusikallinen kahvijauhetta, kaksi sokeripalaa, hinta 2 euroa, ja kysymys, olisimmeko olleet valmiita maksamaan tästä 12 markkaa. Lisäksi pieni viineri, 3 euroa, 18 markkaa eli yhteensä 30 markkaa. (No, jos tarkkoja ollaan, on tuohon kahvikupin hintaan lisättävä myös kahvin keitto.)

      Hintojen noususta asiantuntijat ovat eri mieltä: "Tutkimus osoittaa kiistattomasti, että EU:n tuoma hintaetu on tallella". (?)

      Lapin tulvat
      Kittilässä on Ounasjoen vesi noussut jo 5,5 metriä yli normaalin vedenkorkeuden Monet talot seisovat vedessä ja voi vain kuvitella, miltä tuntuu asujista kun viemäri alkaa työntää sisään likavettä.

      En ole koskaan joutunut tulvan enkä muiden luonnonvoimien armoille ja nyt ajattelenkin, että kuinka tällaisesta koettelemuksesta oikein selviäisin. Jälkityöt ovat valtavat ja vakuutuksetkaan eivät korvaa vahinkoja.

      Maailmassa tapahtuu niin paljon kaikkea paljon vakavampaakin, mutta läheiset oman maan tapahtumat sisäistää paremmin, koska ne olisivat voineet koskea ketä tahansa meistä. Viime kesänä olivat tulvan kourissa sisäsuomalaiset.

      Loppukevennykseksi yritin löytää jotain hauskaa, mutta löysin vain sarjakuvan Viivi ja Wagner, josta herrasväestä tosin kaikki eivät pidä. Minusta on kiva seurata tätä sarjakuvaa, aina välillä sen oivallukset ovat tosi hyviä.

      Hyvää päivänjatkoa ja hauskoja matkoja lomamatkailijoille toivoo Saara

      • Leny

        Huomenta kaikille! En voi mitään, mutta kun näen nikkisi, niin hahmotan sen Saara Dramaksi. No se siitä. Tuli vaan mieleen kirjoitustasi lukiessa capuccino-kupillisen hinta, jonka nautin eilen kaupungilla käydessäni. Hinta 30 markoissa. Eikä niin erikoista ollut. Semmoista konekahvia, eikä pinnalle oltu ripautettu mitään (kaakao,suklaa tms)Kauhea hinta.Jätin leivonnaisen ottamatta.


      • ..minäkin mietiskelin tuota nikkiäsi; jotain (gran)D-Ma:ta mielikuvitukseni tarjoili. :D
        Äidillistä!

        Noihin uutisiin voisi lisätä tämän 'maantiekiitäjän', joka ihme kyllä on eksynyt Hämeeseen, tämä kenguru. Ehkäpä tullut loppupäätelmään, että pienemmälläkin kiireellä ehtii, kuten harkitsevat hämäläiset. :)
        Turkulaisethan saivat siitä oikein ison riemun revittäväksi, kertoi iltapäivälehti eilen.

        Silmäni tekevät muutenkin tepposiaan, jossakin yhteydessä näin nikin 'masaespoost', enkä millään ollut uskoa, ettei siinä lukenut 'massapost' (tuskin sellaista massapostittajan nikkiä kukaan ottaisikaan, vaikka näkyihän tuolla jossain 'tukku'...jotain.)
        Hauskojahan ne ovat, väärinkin luettuina.

        Rivakkaa kesäisen raikasta päivää jokaiselle!


      • Leny
        TiaLiinu kirjoitti:

        ..minäkin mietiskelin tuota nikkiäsi; jotain (gran)D-Ma:ta mielikuvitukseni tarjoili. :D
        Äidillistä!

        Noihin uutisiin voisi lisätä tämän 'maantiekiitäjän', joka ihme kyllä on eksynyt Hämeeseen, tämä kenguru. Ehkäpä tullut loppupäätelmään, että pienemmälläkin kiireellä ehtii, kuten harkitsevat hämäläiset. :)
        Turkulaisethan saivat siitä oikein ison riemun revittäväksi, kertoi iltapäivälehti eilen.

        Silmäni tekevät muutenkin tepposiaan, jossakin yhteydessä näin nikin 'masaespoost', enkä millään ollut uskoa, ettei siinä lukenut 'massapost' (tuskin sellaista massapostittajan nikkiä kukaan ottaisikaan, vaikka näkyihän tuolla jossain 'tukku'...jotain.)
        Hauskojahan ne ovat, väärinkin luettuina.

        Rivakkaa kesäisen raikasta päivää jokaiselle!

        Meill´on semmone viha-rakkausuhre, meinaan Turul ja Tamperel. Mull´on kauhia vaikkia menn kummankka puolell´ ku mää ole asunu molemmis kaupunkeis. Mutt täytty sanno, ett kyll mää nauroin kans, ku mää luin mitä Markku Heikkilä sanos siit kenkurust.


      • saara.dma
        TiaLiinu kirjoitti:

        ..minäkin mietiskelin tuota nikkiäsi; jotain (gran)D-Ma:ta mielikuvitukseni tarjoili. :D
        Äidillistä!

        Noihin uutisiin voisi lisätä tämän 'maantiekiitäjän', joka ihme kyllä on eksynyt Hämeeseen, tämä kenguru. Ehkäpä tullut loppupäätelmään, että pienemmälläkin kiireellä ehtii, kuten harkitsevat hämäläiset. :)
        Turkulaisethan saivat siitä oikein ison riemun revittäväksi, kertoi iltapäivälehti eilen.

        Silmäni tekevät muutenkin tepposiaan, jossakin yhteydessä näin nikin 'masaespoost', enkä millään ollut uskoa, ettei siinä lukenut 'massapost' (tuskin sellaista massapostittajan nikkiä kukaan ottaisikaan, vaikka näkyihän tuolla jossain 'tukku'...jotain.)
        Hauskojahan ne ovat, väärinkin luettuina.

        Rivakkaa kesäisen raikasta päivää jokaiselle!

        Minua huvitti suuresti Lenyn ja TiaLiinun arvuuttelut siitä, mitä kätkeytyy nikkini dma-kirjainyhdistelmän taakse. DraMA -tulkinta oli hyvin kekseliäs ja granDMAma lämmitti erityisesti sydäntäni.

        Voi, häpeäkseni minun on tunnustettava, että mitään noin mahtavaa ja oivaltava ei tullut mieleeni, kun joku loppuosa oli keksittävä. Kolmen etunimeni alkukirjaimet ovat dma, ja siinä onkin tämän arvoituksen koruton ratkaisu.


        Olimme tänään lyhyellä autoretkellä Etelä-Pohjanmaalla ja "eksyimme" oikein elämyspaikkaan.

        Valtatie 8:lla luki tien varressa "Talliravintola 9 km". Sinne siis auton kokka, mutta kyllä meinasi monta kertaa mennä sisu kaulaan. Ensimmäiset kuusi kilometriä meni ihan hienosti läpi kauniin kylän, mutta sitten tie muuttui metsäautotieksi, johon oli kyllä ohituspaikkojakin raivattu. Kun tällaista tietä ajaa hitaasti ensimmäistä kertaa kolme kilometriä ja kun muuta ei näy kuin karua pientä mäntymetsää, tuntuu matka pitkältä ja tulee mieleen, että missä nyt mennään.

        Vihdoin näkyi puuhun naulattu opaste, että "pian olet perillä" ja kun rohkeni ajaa vielä aika tovin, tultiin kauniiseen paikkaan, jossa oli kunnostettu 1700-luvun sotilastorppa ja paljon vanhoja aittoja sekä iso riihi, josta oli tehty ravintola.

        Ajan hammas näkyi kaikkialla, harmaata vanhaa puuta, mitään ei ollut kunnostettu liikaa, ja siistiä oli.

        Ravintolatoiminta oli alkanut ihan pienestä trahteerauksesta, mutta kolme vuotta sitten, kun isäntäväki sai sähköt (!) toimintaa voitiin lisätä.

        Kun ajettiin paikalle, isäntä tuli vastaan kädet ojossa toivottamaan tervetulleeksi. Hän kertoi paikan historiaa (pystyy tekemään sen suomeksi, ruotsiksi (äidinkieli) ja englanniksi) ja emäntä keitti kahvit ja tarjolla oli aika kokoelma leivonnaisia.

        Paikalla käy erilaisia tilausbusseja ja paljon ulkomaalaisiakin. Myös kesäteatteria esitetään suomeksi ja ruotsiksi (huom. pohjanmaan ruotsiksi!) Myös talvitapahtumia on, mm. viime talvena oli heinäseiväshiihdot, jolloin itse Mietaa hiihti siellä heinäseipäät käsissä.

        Tämä tuntuu kyllä kaikkiaan mahdottomalta ohjelmalta sellaisen tien takana. GT-karttaan ei ole merkitty mitään mainintaa ravintolatoiminnasta, nettisivujakaan ei ole, on vain tienviitta ohikiitävässä paikassa valtatien reunassa. Kyllä puskaradiolla on mahtava merkitys.

        Hyvää illanjatkoa toivoo Saara


      • Leny kirjoitti:

        Meill´on semmone viha-rakkausuhre, meinaan Turul ja Tamperel. Mull´on kauhia vaikkia menn kummankka puolell´ ku mää ole asunu molemmis kaupunkeis. Mutt täytty sanno, ett kyll mää nauroin kans, ku mää luin mitä Markku Heikkilä sanos siit kenkurust.

        Hyvin näyttää sujuvan sinulta tuo toispuolinen kielikin. Vai tänpuolinenko se on? :)
        Minäkin pistäysin iltalenkilläni, samalla katsastelin josko jotain muita outoja otuksia olisin tavannut, mutta ei sen kummempia kuin ennenkään. :))
        Samantien toivottelen lomailijoille lokoista kesää ja muuta hauskaa!


      • ellumari
        saara.dma kirjoitti:

        Minua huvitti suuresti Lenyn ja TiaLiinun arvuuttelut siitä, mitä kätkeytyy nikkini dma-kirjainyhdistelmän taakse. DraMA -tulkinta oli hyvin kekseliäs ja granDMAma lämmitti erityisesti sydäntäni.

        Voi, häpeäkseni minun on tunnustettava, että mitään noin mahtavaa ja oivaltava ei tullut mieleeni, kun joku loppuosa oli keksittävä. Kolmen etunimeni alkukirjaimet ovat dma, ja siinä onkin tämän arvoituksen koruton ratkaisu.


        Olimme tänään lyhyellä autoretkellä Etelä-Pohjanmaalla ja "eksyimme" oikein elämyspaikkaan.

        Valtatie 8:lla luki tien varressa "Talliravintola 9 km". Sinne siis auton kokka, mutta kyllä meinasi monta kertaa mennä sisu kaulaan. Ensimmäiset kuusi kilometriä meni ihan hienosti läpi kauniin kylän, mutta sitten tie muuttui metsäautotieksi, johon oli kyllä ohituspaikkojakin raivattu. Kun tällaista tietä ajaa hitaasti ensimmäistä kertaa kolme kilometriä ja kun muuta ei näy kuin karua pientä mäntymetsää, tuntuu matka pitkältä ja tulee mieleen, että missä nyt mennään.

        Vihdoin näkyi puuhun naulattu opaste, että "pian olet perillä" ja kun rohkeni ajaa vielä aika tovin, tultiin kauniiseen paikkaan, jossa oli kunnostettu 1700-luvun sotilastorppa ja paljon vanhoja aittoja sekä iso riihi, josta oli tehty ravintola.

        Ajan hammas näkyi kaikkialla, harmaata vanhaa puuta, mitään ei ollut kunnostettu liikaa, ja siistiä oli.

        Ravintolatoiminta oli alkanut ihan pienestä trahteerauksesta, mutta kolme vuotta sitten, kun isäntäväki sai sähköt (!) toimintaa voitiin lisätä.

        Kun ajettiin paikalle, isäntä tuli vastaan kädet ojossa toivottamaan tervetulleeksi. Hän kertoi paikan historiaa (pystyy tekemään sen suomeksi, ruotsiksi (äidinkieli) ja englanniksi) ja emäntä keitti kahvit ja tarjolla oli aika kokoelma leivonnaisia.

        Paikalla käy erilaisia tilausbusseja ja paljon ulkomaalaisiakin. Myös kesäteatteria esitetään suomeksi ja ruotsiksi (huom. pohjanmaan ruotsiksi!) Myös talvitapahtumia on, mm. viime talvena oli heinäseiväshiihdot, jolloin itse Mietaa hiihti siellä heinäseipäät käsissä.

        Tämä tuntuu kyllä kaikkiaan mahdottomalta ohjelmalta sellaisen tien takana. GT-karttaan ei ole merkitty mitään mainintaa ravintolatoiminnasta, nettisivujakaan ei ole, on vain tienviitta ohikiitävässä paikassa valtatien reunassa. Kyllä puskaradiolla on mahtava merkitys.

        Hyvää illanjatkoa toivoo Saara

        Ovella näkyy olevan kyltti :"Kohtelias ja tehokas itsepalvelu, emännän loman aikana."

        Tulinpahan käväisemään vanhasta tottumuksesta.
        Istahdan mielelläni, sillä minulla on kantapäissä rakot, sillä viime päivinä tuli käveltyä niin paljon , siis Dublinissa.
        Siirryin avokantaisiin sandaaleihin ja taksin käyttäjäksi.
        Viimeksi mainitusta tuli luovutta aika pian, sillä se on Irlannissa tosi kallista lystiä.
        Kotona oli kaikki hyvin. Joppe hoidettu ja talo pystyssä.
        Täälläkin kulmilla näkyy olevan pystyssä uusi kesäkahvila. Täytyy käydä kurkistamassa minkälainen siellä on meininki.
        Dublinissa on niin paljon kahviloita ja pubeja, että tuntuu kuin mistä tahansa ovesta sisään astuessaan joutuisi jonkinlaiseen oluttupaan.
        Nyt kun on loma, niin täytyy täällä koti Suomessakin pikkuisen kulkea katselemassa.
        Ilma on ankea, mutta niin oli viime päivät lomakohteessanikin. Jos ei satanut, niin pilvistä kuitenkin.
        Mutta ei surra...kesähän on oikeastaan vasta alussa.
        Hyvää päivän jatkoa kaikille , satoi tai paistoi!


      • saara.dma
        ellumari kirjoitti:

        Ovella näkyy olevan kyltti :"Kohtelias ja tehokas itsepalvelu, emännän loman aikana."

        Tulinpahan käväisemään vanhasta tottumuksesta.
        Istahdan mielelläni, sillä minulla on kantapäissä rakot, sillä viime päivinä tuli käveltyä niin paljon , siis Dublinissa.
        Siirryin avokantaisiin sandaaleihin ja taksin käyttäjäksi.
        Viimeksi mainitusta tuli luovutta aika pian, sillä se on Irlannissa tosi kallista lystiä.
        Kotona oli kaikki hyvin. Joppe hoidettu ja talo pystyssä.
        Täälläkin kulmilla näkyy olevan pystyssä uusi kesäkahvila. Täytyy käydä kurkistamassa minkälainen siellä on meininki.
        Dublinissa on niin paljon kahviloita ja pubeja, että tuntuu kuin mistä tahansa ovesta sisään astuessaan joutuisi jonkinlaiseen oluttupaan.
        Nyt kun on loma, niin täytyy täällä koti Suomessakin pikkuisen kulkea katselemassa.
        Ilma on ankea, mutta niin oli viime päivät lomakohteessanikin. Jos ei satanut, niin pilvistä kuitenkin.
        Mutta ei surra...kesähän on oikeastaan vasta alussa.
        Hyvää päivän jatkoa kaikille , satoi tai paistoi!

        Mukava, että olet Ellumari saapunut taas kotisuomeen. Kuullaan varmaan sinun matkakokemuksistasi vaikkapa tuolla kesäkahvilan puolella, kun tämä Onnenapila siirtyy kohtapuoliin seuraavalle sivulle.

        Maailma on nyt sateiden jäljiltä vihreääkin vihreämpi ja koiranputki ja muut villikasvit lykkäävät vartta niin että ei perässä pysy.

        Hyvää jatkoa sinulle ja Jopelle.


      • Leny
        saara.dma kirjoitti:

        Mukava, että olet Ellumari saapunut taas kotisuomeen. Kuullaan varmaan sinun matkakokemuksistasi vaikkapa tuolla kesäkahvilan puolella, kun tämä Onnenapila siirtyy kohtapuoliin seuraavalle sivulle.

        Maailma on nyt sateiden jäljiltä vihreääkin vihreämpi ja koiranputki ja muut villikasvit lykkäävät vartta niin että ei perässä pysy.

        Hyvää jatkoa sinulle ja Jopelle.

        Tämä on nyt vähän hassua ja noloa. Kuinkahan minä katsoin, että Onnenapila OLISI JO jäänyt toiselle sivulle ja sitä varten laitoin tuonne ylemmäksi Kesäkahvila Onnenapilan. Että kai nämä molemmatkin nyt vielä tänne mahtuu.


      • ellumari
        Leny kirjoitti:

        Tämä on nyt vähän hassua ja noloa. Kuinkahan minä katsoin, että Onnenapila OLISI JO jäänyt toiselle sivulle ja sitä varten laitoin tuonne ylemmäksi Kesäkahvila Onnenapilan. Että kai nämä molemmatkin nyt vielä tänne mahtuu.

        sillä kahviloita ja ravintoloita sopii olla vaikka kuinka monta.
        Minä Irlannin matkallani totesin, että Dublinsissa on pubi melkeinpä joka toisen kadun puoleisen oven takana.

        Sitä paitsi Skillanista ei tiedä, vaikka olisi lähtenut jonkun etelämaalaisen hurmurin mukaan ja saadaan vain sähkösanoma, että olen kohdannut elämäni miehen ja muutin tänne Sisiliaan hänen luokseen.
        Katsotaanhan nyt!:)


      • Leny
        ellumari kirjoitti:

        sillä kahviloita ja ravintoloita sopii olla vaikka kuinka monta.
        Minä Irlannin matkallani totesin, että Dublinsissa on pubi melkeinpä joka toisen kadun puoleisen oven takana.

        Sitä paitsi Skillanista ei tiedä, vaikka olisi lähtenut jonkun etelämaalaisen hurmurin mukaan ja saadaan vain sähkösanoma, että olen kohdannut elämäni miehen ja muutin tänne Sisiliaan hänen luokseen.
        Katsotaanhan nyt!:)

        Vai on siel puploi vier vieres. No pittäähä meilki sit olla valinnan varraa. Ja sit ku tää männee tuonne nurkan taaks, ni on taas toine paikka mihi männä tuol ylempän. Miust on mukava lukkee Siun kirjotuksii, ku Sie savvoo haastat. Oot vissii käynt siel syntymäs.


      • ellumari
        Leny kirjoitti:

        Vai on siel puploi vier vieres. No pittäähä meilki sit olla valinnan varraa. Ja sit ku tää männee tuonne nurkan taaks, ni on taas toine paikka mihi männä tuol ylempän. Miust on mukava lukkee Siun kirjotuksii, ku Sie savvoo haastat. Oot vissii käynt siel syntymäs.

        tutut'pubit'kun lähdettiin liikkeelle.
        Otan oppia irlantilaisista ja vien koiran sisälle näihin tuttuihin kantapaikkoihin.
        Mihin minä nyt kultani jättäisin!?

        Minun appivanhempani , sekä edesmennyt ex mieheni ovat(mies oli)savolaisia.
        Vietin lukuisia kesälomaviikkoja Pohjois - Savossa, missä puhuttiin ja puhutaan onneksi vieläkin aitoa puhdasta savoa.
        Tapaamme vieläkin säännöllisesti 'entisten' sukulaisteni kanssa ja aina puhumme savoa.
        Minä en aivan oikeaoppista, mutta sinne päin ainakin.
        Voi sitä sanan 'rieskoo' mitä kesäisin heinäpellolla sain maistaa appivanhempieni luona lomalla!
        Käyn pari kertaa vuodessa tervehtimässä anoppiani, joka on aika iäkäs - asuu palvelutalossa siellä Savossa.
        Samoin tapaan ex mieheni sisarta , sekä soittelemme aika usein.
        Kuopiossa asuu kurssikaverini, jota tapaan ainakin kesäisin ja aina nykäisen murrevaihteen päälle jutellessamme.
        Sinä taidat olla Karjalan puolessa syntynyt?
        Olin huomaavinani joitakin karjalanmurten sanoja :)


      • Leny
        ellumari kirjoitti:

        tutut'pubit'kun lähdettiin liikkeelle.
        Otan oppia irlantilaisista ja vien koiran sisälle näihin tuttuihin kantapaikkoihin.
        Mihin minä nyt kultani jättäisin!?

        Minun appivanhempani , sekä edesmennyt ex mieheni ovat(mies oli)savolaisia.
        Vietin lukuisia kesälomaviikkoja Pohjois - Savossa, missä puhuttiin ja puhutaan onneksi vieläkin aitoa puhdasta savoa.
        Tapaamme vieläkin säännöllisesti 'entisten' sukulaisteni kanssa ja aina puhumme savoa.
        Minä en aivan oikeaoppista, mutta sinne päin ainakin.
        Voi sitä sanan 'rieskoo' mitä kesäisin heinäpellolla sain maistaa appivanhempieni luona lomalla!
        Käyn pari kertaa vuodessa tervehtimässä anoppiani, joka on aika iäkäs - asuu palvelutalossa siellä Savossa.
        Samoin tapaan ex mieheni sisarta , sekä soittelemme aika usein.
        Kuopiossa asuu kurssikaverini, jota tapaan ainakin kesäisin ja aina nykäisen murrevaihteen päälle jutellessamme.
        Sinä taidat olla Karjalan puolessa syntynyt?
        Olin huomaavinani joitakin karjalanmurten sanoja :)

        Olenhan minä Karjalasta lähtenyt jo 3-vuotiaana ja Länsi-Suomeen viskattu. Aikuisena Hämeessä asustellut jkv. Joten on sotkeentunut nuo murteet. Nyt kun vanha ikäpolvi on mennyt manan majoille, ei ole oikein tilaisuuttakaan karjalan murretta puhua. Vanhemman tyttäreni kanssa kyllä automaattisesti puhumme sitä. Hän puheli paljon mammansa ja isoäitinsä kanssa pienenä. Minähän puhun vain kirjakielestä muutettua murremuotoa, josta puuttuvat ne herkulliset murresanat. Turun murrettakaan en oikeaoppisesti puhu. Meillähän on tuo prof. Kalevi Wiik, joka on kai tehnyt Turun murteesta kieliopinkin.


      • mumeli
        Leny kirjoitti:

        Olenhan minä Karjalasta lähtenyt jo 3-vuotiaana ja Länsi-Suomeen viskattu. Aikuisena Hämeessä asustellut jkv. Joten on sotkeentunut nuo murteet. Nyt kun vanha ikäpolvi on mennyt manan majoille, ei ole oikein tilaisuuttakaan karjalan murretta puhua. Vanhemman tyttäreni kanssa kyllä automaattisesti puhumme sitä. Hän puheli paljon mammansa ja isoäitinsä kanssa pienenä. Minähän puhun vain kirjakielestä muutettua murremuotoa, josta puuttuvat ne herkulliset murresanat. Turun murrettakaan en oikeaoppisesti puhu. Meillähän on tuo prof. Kalevi Wiik, joka on kai tehnyt Turun murteesta kieliopinkin.

        Se on tosi että jos paljon kiertää niin tarttuu erimurteita.Minä olen paljasjalkainen kuopiolainen.Mutta lähtenyt sieltä parikymppisenä.Kaikki tutut sanoo ettei tiedä mistäpäin olen kotoisin.Järvenpäässä tarttui karjalan murre ja täällä hämeessä ihan seka sotkua.Raisiossa olin koulutuksessa aikoinaan ja muistan kun luin lehdestä "auto ajoi päin suulia"olin ihan pihalla,mutta kaverit suomensi se oli heinälato.Olisi vaikka pienen kirjan verra hassuja juttuja,niin kuin jokaisella varmaaan.


      • murtehella
        mumeli kirjoitti:

        Se on tosi että jos paljon kiertää niin tarttuu erimurteita.Minä olen paljasjalkainen kuopiolainen.Mutta lähtenyt sieltä parikymppisenä.Kaikki tutut sanoo ettei tiedä mistäpäin olen kotoisin.Järvenpäässä tarttui karjalan murre ja täällä hämeessä ihan seka sotkua.Raisiossa olin koulutuksessa aikoinaan ja muistan kun luin lehdestä "auto ajoi päin suulia"olin ihan pihalla,mutta kaverit suomensi se oli heinälato.Olisi vaikka pienen kirjan verra hassuja juttuja,niin kuin jokaisella varmaaan.

        Mut on se vain niin kumma juttu,että tääl haukuttaan het siansaksas ku jollai murthella kirjoittaa,en tiiä miks ihmisen pittää sil-lail olla ilkee mielinen,ossaahan sit ehkä jokkainen jonkuverran kirjakieltäkkii mut joskus se vain tuppaantuu noi murthet tulla essiin.
        minnuu suorastaa käskettii men pois ku kirjotan murtehil jota ole oppinu puhhuu sie sun tääl,olenha mie koulua käyny siin kun tää käskijäki vaa en ny tiiä mikä hänel on pielesä.


      • saa puhhuu
        mumeli kirjoitti:

        Se on tosi että jos paljon kiertää niin tarttuu erimurteita.Minä olen paljasjalkainen kuopiolainen.Mutta lähtenyt sieltä parikymppisenä.Kaikki tutut sanoo ettei tiedä mistäpäin olen kotoisin.Järvenpäässä tarttui karjalan murre ja täällä hämeessä ihan seka sotkua.Raisiossa olin koulutuksessa aikoinaan ja muistan kun luin lehdestä "auto ajoi päin suulia"olin ihan pihalla,mutta kaverit suomensi se oli heinälato.Olisi vaikka pienen kirjan verra hassuja juttuja,niin kuin jokaisella varmaaan.

        Se on tosi et ei tääl saa murtehil kirjottaa ku het osoitettaan paikka minne kuulut.
        Siansaksas haukuttaa ku kirjottaa,voi että voijaan olla ilkee mielissii täälläki vaik ei mittään pahaa kirjota kenestäkkään.
        Mut saahan sit koulua käyä ja silt kirjottaa sil murtehel mitä on oppinu puhhuu.
        Saa vain luvan ottaa ja hypätä yli jos ei halluu lukkee.mut jos vai on saanu ollanna yhes paikkaa koko ikä nii ei sillon tulekaan mittään murteit,vaan saa sit kirjakielt puhhuu.
        En tiiä muta hyvvää oli onnenapilassa kahvi ja kiitos emännäl siitä,ja sai taas purkaa tuntojaan,nyt jatkan matkaa naapurin mummelin kansa ja puhumme murteil että saamme nauraa makkeesti.


      • Kirjoittaja
        saa puhhuu kirjoitti:

        Se on tosi et ei tääl saa murtehil kirjottaa ku het osoitettaan paikka minne kuulut.
        Siansaksas haukuttaa ku kirjottaa,voi että voijaan olla ilkee mielissii täälläki vaik ei mittään pahaa kirjota kenestäkkään.
        Mut saahan sit koulua käyä ja silt kirjottaa sil murtehel mitä on oppinu puhhuu.
        Saa vain luvan ottaa ja hypätä yli jos ei halluu lukkee.mut jos vai on saanu ollanna yhes paikkaa koko ikä nii ei sillon tulekaan mittään murteit,vaan saa sit kirjakielt puhhuu.
        En tiiä muta hyvvää oli onnenapilassa kahvi ja kiitos emännäl siitä,ja sai taas purkaa tuntojaan,nyt jatkan matkaa naapurin mummelin kansa ja puhumme murteil että saamme nauraa makkeesti.

        Säännöt eivät kiellä murteella kirjoittamista, joten voit kirjoittaa vapaasti. Riitelyn voi välttää, ettei vastaa herjaan. Ei kukaan yleensä yksin riitele.


      • ellumari kirjoitti:

        sillä kahviloita ja ravintoloita sopii olla vaikka kuinka monta.
        Minä Irlannin matkallani totesin, että Dublinsissa on pubi melkeinpä joka toisen kadun puoleisen oven takana.

        Sitä paitsi Skillanista ei tiedä, vaikka olisi lähtenut jonkun etelämaalaisen hurmurin mukaan ja saadaan vain sähkösanoma, että olen kohdannut elämäni miehen ja muutin tänne Sisiliaan hänen luokseen.
        Katsotaanhan nyt!:)

        Terveiset täältä kirjaston koneelta ,omani on vielä huollossa ,kai perjantaina saan.
        No matka on tehty hyvin meni ja ellumarille tiedoksi ,ei ole Suomen miehen voittanutta,että sinkku vielä vaan.
        Toivossa on hyvä elää,,,,,,
        Huomaan että kahvila on perustettu ,hyvä niin ,jospa sen ovet aukeaisivat niille,jotka minun aloituksia on kaihtaneet.
        Onnea vaan matkaan ,ilokseni myös huomaan ,että täälläkin on joku uskollinen piipahtanut,ja totean ,että tarpeeseen ovat tälläisetkin aloitukset.
        Matkastani kerron ,kun omalle koneelle pääsen ,nyt taas pari päivää menee Hämeenlinnassa.

        Kaikille iloiset ,kesäiset päivät ,älkää toki unohtako Skillaniakaan.Hymyillään.


      • saara.dma
        SkillaN kirjoitti:

        Terveiset täältä kirjaston koneelta ,omani on vielä huollossa ,kai perjantaina saan.
        No matka on tehty hyvin meni ja ellumarille tiedoksi ,ei ole Suomen miehen voittanutta,että sinkku vielä vaan.
        Toivossa on hyvä elää,,,,,,
        Huomaan että kahvila on perustettu ,hyvä niin ,jospa sen ovet aukeaisivat niille,jotka minun aloituksia on kaihtaneet.
        Onnea vaan matkaan ,ilokseni myös huomaan ,että täälläkin on joku uskollinen piipahtanut,ja totean ,että tarpeeseen ovat tälläisetkin aloitukset.
        Matkastani kerron ,kun omalle koneelle pääsen ,nyt taas pari päivää menee Hämeenlinnassa.

        Kaikille iloiset ,kesäiset päivät ,älkää toki unohtako Skillaniakaan.Hymyillään.

        Olipa hauskaa, kun tulit taas emännöimään Onnenapilaa, joka on poissaollessasi saanut lisäosaston, kesäkahvilan.

        En tiedä missä päin maailmaa olet reissannut, mutta pitkään olet ollut poissa. Onnenapilan kävijämääräkin putosi aika pieneen, mutta nyt se on taas vähän piristynyt.

        Hyvää illanjatkoa, käyppä nyt kesäkahvilankin puolella, kuulin, että siellä on tarjolla munkkeja ja kahvia.


      • Leny
        SkillaN kirjoitti:

        Terveiset täältä kirjaston koneelta ,omani on vielä huollossa ,kai perjantaina saan.
        No matka on tehty hyvin meni ja ellumarille tiedoksi ,ei ole Suomen miehen voittanutta,että sinkku vielä vaan.
        Toivossa on hyvä elää,,,,,,
        Huomaan että kahvila on perustettu ,hyvä niin ,jospa sen ovet aukeaisivat niille,jotka minun aloituksia on kaihtaneet.
        Onnea vaan matkaan ,ilokseni myös huomaan ,että täälläkin on joku uskollinen piipahtanut,ja totean ,että tarpeeseen ovat tälläisetkin aloitukset.
        Matkastani kerron ,kun omalle koneelle pääsen ,nyt taas pari päivää menee Hämeenlinnassa.

        Kaikille iloiset ,kesäiset päivät ,älkää toki unohtako Skillaniakaan.Hymyillään.

        Taisit lukeakin, että olin huolestunut, että avaamasi kahvila jää toiselle sivulle ennen kuin palaat. Koska se on ollut niin suosittu, rohkenin laittaa kahvilan kesäkahvilaksi tuonne ylemmäs. Olemme koettaneet sijaisinasi sitä hoitaa. Välillä meni nyyttikestiksikin. Luovutan mielelläni avaimet huomen aamuna. Koska olet edelleen sinkku, ei Sinun auta nyt kun tarttua töihin taas.


      • ellumari
        SkillaN kirjoitti:

        Terveiset täältä kirjaston koneelta ,omani on vielä huollossa ,kai perjantaina saan.
        No matka on tehty hyvin meni ja ellumarille tiedoksi ,ei ole Suomen miehen voittanutta,että sinkku vielä vaan.
        Toivossa on hyvä elää,,,,,,
        Huomaan että kahvila on perustettu ,hyvä niin ,jospa sen ovet aukeaisivat niille,jotka minun aloituksia on kaihtaneet.
        Onnea vaan matkaan ,ilokseni myös huomaan ,että täälläkin on joku uskollinen piipahtanut,ja totean ,että tarpeeseen ovat tälläisetkin aloitukset.
        Matkastani kerron ,kun omalle koneelle pääsen ,nyt taas pari päivää menee Hämeenlinnassa.

        Kaikille iloiset ,kesäiset päivät ,älkää toki unohtako Skillaniakaan.Hymyillään.

        Enhän minä tosissani siitä sisiliaanosta....
        On nämä täkäläiset ylivertaisia.:))

        Olemme me sinua kaivanneet - minä ainakin, ja mukavaa kun alat taas olla näissä maisemissa.

        Ihan kiva kun tälläkin kadulla on useampi kahvila, tai ravintola.
        Aivan kuin tilauksesta minulle, sillä totuin kolmen päivän Irlannin matkallani käymään katukahviloissa ja pubeissa , vaikka vain jalkojani lepuuttamassa.

        Onnistunutta, hauskaa Hämeenlinnan matkaa sinulle!
        Lähdenkin tästä taas menemään.
        Hei vaan!


      • fiiuliN
        SkillaN kirjoitti:

        Terveiset täältä kirjaston koneelta ,omani on vielä huollossa ,kai perjantaina saan.
        No matka on tehty hyvin meni ja ellumarille tiedoksi ,ei ole Suomen miehen voittanutta,että sinkku vielä vaan.
        Toivossa on hyvä elää,,,,,,
        Huomaan että kahvila on perustettu ,hyvä niin ,jospa sen ovet aukeaisivat niille,jotka minun aloituksia on kaihtaneet.
        Onnea vaan matkaan ,ilokseni myös huomaan ,että täälläkin on joku uskollinen piipahtanut,ja totean ,että tarpeeseen ovat tälläisetkin aloitukset.
        Matkastani kerron ,kun omalle koneelle pääsen ,nyt taas pari päivää menee Hämeenlinnassa.

        Kaikille iloiset ,kesäiset päivät ,älkää toki unohtako Skillaniakaan.Hymyillään.

        Ei sinua unohdeta, olet senverran sympaattisen tuntuinen ja iloinen luonne että pysyt jokaisen mielissä.

        Minä en ole nykyisin poikennut tarpeksi usein iloisessa tupasessasi, mutta se ei johdu sinusta eikä mistään kaihtamisesta.

        Kun saa "kokkareita" sellaiselta suunnalta jota ei osaa odottaa niin aran luonteen omaavana tulee vetäydyttyä vähän sivuun.

        Mutta kyllä se tästä taas......

        Muutenkin on palstalla nykyisin paljon rauhallisempaa niin voi vapaanakin kuljeskella.
        Ja eikö se ole kivaa sekin, kun on uudemmatkin kirjoittajat innostuneet avaamaan omia ketjujaan.

        Kunhan saat koneesi kuntoon niin kai sinakin porhallat myös toisten avauksiin niinkuin olet ennenkin tehnyt.

        Hyvää kesän jatkoa.


      • SkillaN kirjoitti:

        Terveiset täältä kirjaston koneelta ,omani on vielä huollossa ,kai perjantaina saan.
        No matka on tehty hyvin meni ja ellumarille tiedoksi ,ei ole Suomen miehen voittanutta,että sinkku vielä vaan.
        Toivossa on hyvä elää,,,,,,
        Huomaan että kahvila on perustettu ,hyvä niin ,jospa sen ovet aukeaisivat niille,jotka minun aloituksia on kaihtaneet.
        Onnea vaan matkaan ,ilokseni myös huomaan ,että täälläkin on joku uskollinen piipahtanut,ja totean ,että tarpeeseen ovat tälläisetkin aloitukset.
        Matkastani kerron ,kun omalle koneelle pääsen ,nyt taas pari päivää menee Hämeenlinnassa.

        Kaikille iloiset ,kesäiset päivät ,älkää toki unohtako Skillaniakaan.Hymyillään.

        SkillaN...et kai ole serkkutyttöni :DDD
        Savossa asuva, lähdet käymään Hämeenlinnassa, entisessä kotikaupungissani, missä lähiomaisiani asuu...

        Olisipa muuten kiva kuulla lomamatkastasi.
        Kirjoitahan meille hiukan matkapäiväkirjaa, on aina kiva lukea toisten matkakokemuksista.

        Samoin ellumari, kerrohan mitä kaikkea ehdit
        Dublinissa nähdä!
        Minulla on meilikaveri, Eamond, joka on Dublinista kotoisin, mutta asuu nykyään Englannissa Petersburghissa.
        Aivan uskomaton kaveri! On asunut myös Afrikassa ja osaa swahilia niin hyvin että on tulkkina oikeudenkäynnissä jos joku swahilia puhuva joutuu oikeuden kanssa napit vastakkain.
        Hän on asunut myös Malesialla ja puhuu malesiaa kuin tyhjää vaan, on oikea kieliakrobaatti :DD

        Hän on siitä erikoinen että haluaa oikeita, käsinkirjoitettuja kirjeitä, tunteakseen että hänellä on KIRJEENVAIHTOKAVERI!

        Hyvää keskiviikkoa kaikille! Heihei!


      • ellumari
        MdK-MdK kirjoitti:

        SkillaN...et kai ole serkkutyttöni :DDD
        Savossa asuva, lähdet käymään Hämeenlinnassa, entisessä kotikaupungissani, missä lähiomaisiani asuu...

        Olisipa muuten kiva kuulla lomamatkastasi.
        Kirjoitahan meille hiukan matkapäiväkirjaa, on aina kiva lukea toisten matkakokemuksista.

        Samoin ellumari, kerrohan mitä kaikkea ehdit
        Dublinissa nähdä!
        Minulla on meilikaveri, Eamond, joka on Dublinista kotoisin, mutta asuu nykyään Englannissa Petersburghissa.
        Aivan uskomaton kaveri! On asunut myös Afrikassa ja osaa swahilia niin hyvin että on tulkkina oikeudenkäynnissä jos joku swahilia puhuva joutuu oikeuden kanssa napit vastakkain.
        Hän on asunut myös Malesialla ja puhuu malesiaa kuin tyhjää vaan, on oikea kieliakrobaatti :DD

        Hän on siitä erikoinen että haluaa oikeita, käsinkirjoitettuja kirjeitä, tunteakseen että hänellä on KIRJEENVAIHTOKAVERI!

        Hyvää keskiviikkoa kaikille! Heihei!

        MDK-MDK, minulla oli muuten mukava matka, mutta sää ei oikein suosinut.
        Kuljimme paljon omatoimisesti vanhassa Dublinissa ja sain rakot kantapäihini, niinkuin aina.
        Mielenkiintoisin oli maakuntaretki, vaikkakin satoi koko ajan.
        Seurueen naiset surivat tukkaansa, joka 'litistyi'. Minulla ei vastaavanlaista huolta ole, ja toivottavasti ei kuulosta kehuskelulta, mutta minun tukkani on yhtä kaunis - satoi, tai paistoi.

        Mielenkiintoinen kirjekaveri sinulla - haluaa kirjeet käsin kirjoitettuna.
        Itse pelkään olevani 'uuskirjoitustaidoton', sillä harvemmin tulee kirjoitettua käsin mitään.

        Ne on muuten 'Irkut' todella mukavaa väkeä.
        Aina kun palaa kotiin matkalta ajattelee, että tuonne menen taas seuraavankin kerran, mutta useimmiten ei kuitenkaan tule mentyä.

        Hyvää pikkulauantaita kaikille!


      • MdK-MdK kirjoitti:

        SkillaN...et kai ole serkkutyttöni :DDD
        Savossa asuva, lähdet käymään Hämeenlinnassa, entisessä kotikaupungissani, missä lähiomaisiani asuu...

        Olisipa muuten kiva kuulla lomamatkastasi.
        Kirjoitahan meille hiukan matkapäiväkirjaa, on aina kiva lukea toisten matkakokemuksista.

        Samoin ellumari, kerrohan mitä kaikkea ehdit
        Dublinissa nähdä!
        Minulla on meilikaveri, Eamond, joka on Dublinista kotoisin, mutta asuu nykyään Englannissa Petersburghissa.
        Aivan uskomaton kaveri! On asunut myös Afrikassa ja osaa swahilia niin hyvin että on tulkkina oikeudenkäynnissä jos joku swahilia puhuva joutuu oikeuden kanssa napit vastakkain.
        Hän on asunut myös Malesialla ja puhuu malesiaa kuin tyhjää vaan, on oikea kieliakrobaatti :DD

        Hän on siitä erikoinen että haluaa oikeita, käsinkirjoitettuja kirjeitä, tunteakseen että hänellä on KIRJEENVAIHTOKAVERI!

        Hyvää keskiviikkoa kaikille! Heihei!

        Mdk-Mdk vaikka olisinkin serkkusi;))
        Tämä Hämeelinna se oli kyllä tälläisten eläkeläisten kesätapahtuma kohde.
        Siellä oli mahtava tunnelma,jäähalli täyttyi ääriään ja 500 päinen kuoro lauloi(minä mukana)Giuseppe Verdin ,Orjien kuoro,oopperasta Nabucco ja monia muita kappaleita.
        Selkäpiissä väreili ,niin mahtavalta kuulosti.

        Harrastusryhmät esiintyivät ,monenlaisia esityksiä ja näytettävää oli syntynyt harrastusten piirissä.

        Aulangolla kipusimme 210 rappusta ja oli tuskan takana,mutta kannatti,upeat oli näkymät.
        Hämeenlinna on kaunis kaupunki.

        Nyt suunnistan mökille taas lepäilemään (uskotteko ,että ehdin juurikaan lepäillä työt odottavat )aion saunoa ja jos uskaltautuisin uimaankin.
        Hyvää viikonloppua kaikille ja kiitos fiiulin ja ellumari ja kaikki minua ikävöineet,mukava oli kuulla ,että muistetaan.


      • Leny kirjoitti:

        Taisit lukeakin, että olin huolestunut, että avaamasi kahvila jää toiselle sivulle ennen kuin palaat. Koska se on ollut niin suosittu, rohkenin laittaa kahvilan kesäkahvilaksi tuonne ylemmäs. Olemme koettaneet sijaisinasi sitä hoitaa. Välillä meni nyyttikestiksikin. Luovutan mielelläni avaimet huomen aamuna. Koska olet edelleen sinkku, ei Sinun auta nyt kun tarttua töihin taas.

        mitään "avaimia " tarvitse ,sinä teit aloitteen ja sinä olet sen kahvilan aloittaja.
        Kirjoittelua sopii ja ehkä oli jo aika minun lopettaa kahvilan pito,katsotaan ,jos jotakin keksin.
        Joten se siitä.
        Perjantaina en ehtinyt vastaamaan ja luin tuolta toisaalta,että pidät itseäsi häirikkönä,ethän sitä ole,kirjoittele vain.


      • saa puhhuu kirjoitti:

        Se on tosi et ei tääl saa murtehil kirjottaa ku het osoitettaan paikka minne kuulut.
        Siansaksas haukuttaa ku kirjottaa,voi että voijaan olla ilkee mielissii täälläki vaik ei mittään pahaa kirjota kenestäkkään.
        Mut saahan sit koulua käyä ja silt kirjottaa sil murtehel mitä on oppinu puhhuu.
        Saa vain luvan ottaa ja hypätä yli jos ei halluu lukkee.mut jos vai on saanu ollanna yhes paikkaa koko ikä nii ei sillon tulekaan mittään murteit,vaan saa sit kirjakielt puhhuu.
        En tiiä muta hyvvää oli onnenapilassa kahvi ja kiitos emännäl siitä,ja sai taas purkaa tuntojaan,nyt jatkan matkaa naapurin mummelin kansa ja puhumme murteil että saamme nauraa makkeesti.

        se pystyy kieltämään.
        Tänne voi kirjoitella murteella tai ilman ,virheitä tehden tai oikein kirjoittaen.

        Ilkeily on kielletty edelleen.


    • saara.dma

      Täällä on nyt kovin hiljaista, kun emäntä SkillaN on poissa. Kävin kurkkaamassa tuossa toisaalla ja huomasin, että siellä kävi kova taisto sanan säilällä.

      Oikeastaan on ihan hyvä istua ja huilata täällä ihan yksinäisyydessä, kun äsken juuri täällä meillä harjoiteltiin poikien kanssa seuraavaa soittokeikkaa varten, joka on 4.7. Juotiin teet ja kahvit ja pojat lähtivät kotiin. Nyt on edessä sitten vielä päivittäiset kotiharjoitukset.

      Vieläkin ikäänkuin soi korvissa Blue Moon ja muut ikivihreät.

      Jos joku vielä Onnenapilassa poikkeaa, toivotan hyvää yötä. Saara

      • ellumari

        kun palatessaan huomaa, että ravintola on pystyssä ja kävijöitä riittänyt.

        Usko tai älä saara.dama, mutta minulla on soinut tänään 'levylautasella' Blue Moon.

        Palaavat ihanat muistot mieleen.
        Nyt menen nukkumaan - aamulla aikainen herätys.
        Kaksi päivää töitä ja sitten kauan odotettu loma Irlannin matkoineen ynm.
        Hyvää yötä kaikille!


      • Leny

        Iltalenkilläni vielä poikkesin tännekin. Aika hämärää on ,kun on pilvistä. Ja kauhean koleaa /hallanvaara. Pidetään tämä puhepuu vaan rauhan tyyssijana. Ja huumorin kukan annetaan kukkia aina välillä. Mutta nyt nukkumaan ja aamulla tavataan. Hyvää yötä, kauniita unia ja oman kullan kuvia.


      • saara.dma
        Leny kirjoitti:

        Iltalenkilläni vielä poikkesin tännekin. Aika hämärää on ,kun on pilvistä. Ja kauhean koleaa /hallanvaara. Pidetään tämä puhepuu vaan rauhan tyyssijana. Ja huumorin kukan annetaan kukkia aina välillä. Mutta nyt nukkumaan ja aamulla tavataan. Hyvää yötä, kauniita unia ja oman kullan kuvia.

        Tulin vähän katsomaan Onnenapilaan, miten täällä voidaan, ainakin on rauhallista. Toin mukanani ison amppeliruukun sinisiä petunioita koristeeksi ja tervehtimään Skillania, kun hän saapuu matkoilta.

        Ilma on ollut vielä aika viileää, mutta maailma on muuttunut vaaleanvihreäksi ja oikea kesä tekee tuloaan ihan oikeesti.

        Olemme tänään olleet saaressa laittamassa saunaa kesäkuntoon. Täälläpäin on monella tapana, että talveksi otetaan kiukaasta kivet pois ja laitetaan ne keväällä takaisin. Näin kiukaat kestävät ruostumatta huomattavasti pitempään suolaisessa meri-ilmassa.

        Hyvää illan jatkoa! t. Saara

        PS. Lehdistössä on kerrottu uutinen, että Suomessa on nähty kenguru. Se onkin osoittautunut ankaksi.


      • saara.dma
        saara.dma kirjoitti:

        Tulin vähän katsomaan Onnenapilaan, miten täällä voidaan, ainakin on rauhallista. Toin mukanani ison amppeliruukun sinisiä petunioita koristeeksi ja tervehtimään Skillania, kun hän saapuu matkoilta.

        Ilma on ollut vielä aika viileää, mutta maailma on muuttunut vaaleanvihreäksi ja oikea kesä tekee tuloaan ihan oikeesti.

        Olemme tänään olleet saaressa laittamassa saunaa kesäkuntoon. Täälläpäin on monella tapana, että talveksi otetaan kiukaasta kivet pois ja laitetaan ne keväällä takaisin. Näin kiukaat kestävät ruostumatta huomattavasti pitempään suolaisessa meri-ilmassa.

        Hyvää illan jatkoa! t. Saara

        PS. Lehdistössä on kerrottu uutinen, että Suomessa on nähty kenguru. Se onkin osoittautunut ankaksi.

        Tulin taas käymään Onnenapilassa. Minulla on huomenna tiedossa tärkeä päivä, kun vanhin lapsenlapseni saa valkolakin. Sama juhla on varmaan monella muullakin meidän ikäisellä.

        Joillakin saattaa olla jo lapsenlapsenlapsiakin. Minulta on vielä sellainen elämänvaihe kokematta.

        Kun ajattelee taaksepäin, oli aika tyystin erilainen, kun me lopetimme koulumme. Voidaanko sanoa "vanhaan hyvään aikaan"? En osaa sanoa muuta kuin että, kyllä ja ei.

        Hyvää iltaa ja yötä kaikille toivoo Saara


      • saara.dma kirjoitti:

        Tulin vähän katsomaan Onnenapilaan, miten täällä voidaan, ainakin on rauhallista. Toin mukanani ison amppeliruukun sinisiä petunioita koristeeksi ja tervehtimään Skillania, kun hän saapuu matkoilta.

        Ilma on ollut vielä aika viileää, mutta maailma on muuttunut vaaleanvihreäksi ja oikea kesä tekee tuloaan ihan oikeesti.

        Olemme tänään olleet saaressa laittamassa saunaa kesäkuntoon. Täälläpäin on monella tapana, että talveksi otetaan kiukaasta kivet pois ja laitetaan ne keväällä takaisin. Näin kiukaat kestävät ruostumatta huomattavasti pitempään suolaisessa meri-ilmassa.

        Hyvää illan jatkoa! t. Saara

        PS. Lehdistössä on kerrottu uutinen, että Suomessa on nähty kenguru. Se onkin osoittautunut ankaksi.

        olipa ihanan näköinen tuo amppeli,sinä olet huomannut ,että sininen kiehtoo silmääni.
        On niin mukava huomata,kun joku jaksaa ajatuksin tervehtää, puhumattakaan kukkasin, kiitos vielä.


    • Leny

      Hyvää huomenta!
      Olen jatkuvasti seurannut- Tunteita ja tuoksuja- sarjaa. Nyt se meni kesätauolle. Voi, voi. Millainenhan tuo -Sydämen asialla olisi-? Pitänee katsoa. Syrjäsilmällä vilkaistuna se näytti olevan englantilaistyyppinen, semmoinen vanhanaikainen. Vai olisiko aamulenkki parempi vaihtoehto? Ratkaisu on nyt tehtävä. );-)

      • Minä kyllästyi aikojasitten noihin tunteisiin.Olen seurannut Sydämen asialla ja pidän siitä.Se sjoittuu tosiaan englannin maaseudulle.Kyllä muute tv:n tarjonta on heikkoa kesällä. Katkaisen tv-luvan taas pariksi kk:si Mulla ei ole mökillä tv;tä eikä tule.Radio riittää.Siellä on niin paljon luonnon ääniä ja lintujen touhua seurattavana.Kesä menee liian äkkiä.


      • Leny
        muori67 kirjoitti:

        Minä kyllästyi aikojasitten noihin tunteisiin.Olen seurannut Sydämen asialla ja pidän siitä.Se sjoittuu tosiaan englannin maaseudulle.Kyllä muute tv:n tarjonta on heikkoa kesällä. Katkaisen tv-luvan taas pariksi kk:si Mulla ei ole mökillä tv;tä eikä tule.Radio riittää.Siellä on niin paljon luonnon ääniä ja lintujen touhua seurattavana.Kesä menee liian äkkiä.

        Katsoin sitä sarjaa enkä pettynyt. Siinä on hyvä tunnelma, kun tapahtumat sijoitettu englantilaiselle maaseudulle. Tuli kaiken karvaiset ystävät mieleen. Siitäkin pidin. Minä tarvitsen semmoisen rauhallisen päivän alun, kun olen semmoinen iltakukkuja. Nyt ajattelin lähteä kävellen kaupunkiin toriostoksille. Saan siitä hyötyliikuntaa taas.


      • Trina
        Leny kirjoitti:

        Katsoin sitä sarjaa enkä pettynyt. Siinä on hyvä tunnelma, kun tapahtumat sijoitettu englantilaiselle maaseudulle. Tuli kaiken karvaiset ystävät mieleen. Siitäkin pidin. Minä tarvitsen semmoisen rauhallisen päivän alun, kun olen semmoinen iltakukkuja. Nyt ajattelin lähteä kävellen kaupunkiin toriostoksille. Saan siitä hyötyliikuntaa taas.

        Kahvilassa istujille. Tänään on voinut jo olla
        ulkonakin tällä aurinkoisen seinän puolella.
        Mukava, että täälläkin löytyy terassipaikkoja.

        Tee kupin voisin juoda, kahvia ei mulle suoda.

        Leny, katsoit varmaan "Sydämen asialla" sen
        jakson, jossa tämä poliiisin vaimo kuoli. En
        ollut kotona silloin, joten yllätys oli suuri,
        kun Nicky hoiti yksin lastaan.

        Kerropa minulle, mihin hän kuoli? Uteliaisuus
        jäi vaivaamaan. En minä tänäänkään sitä nähnyt,
        en ollut kotona.
        Tämä sarja on ollut ennenkin, mutta osia siitä
        aina jää näkemättä.
        Sarjaa, jossa vaihtuu ihmiset ja kohtalot, voi
        katsoa useammankin kerran.
        Esim. sukutarinoita ei viitsi katsoa monta
        kertaa, koska ne jää mieleen.

        Tarinoikaahan!


      • Leny
        Trina kirjoitti:

        Kahvilassa istujille. Tänään on voinut jo olla
        ulkonakin tällä aurinkoisen seinän puolella.
        Mukava, että täälläkin löytyy terassipaikkoja.

        Tee kupin voisin juoda, kahvia ei mulle suoda.

        Leny, katsoit varmaan "Sydämen asialla" sen
        jakson, jossa tämä poliiisin vaimo kuoli. En
        ollut kotona silloin, joten yllätys oli suuri,
        kun Nicky hoiti yksin lastaan.

        Kerropa minulle, mihin hän kuoli? Uteliaisuus
        jäi vaivaamaan. En minä tänäänkään sitä nähnyt,
        en ollut kotona.
        Tämä sarja on ollut ennenkin, mutta osia siitä
        aina jää näkemättä.
        Sarjaa, jossa vaihtuu ihmiset ja kohtalot, voi
        katsoa useammankin kerran.
        Esim. sukutarinoita ei viitsi katsoa monta
        kertaa, koska ne jää mieleen.

        Tarinoikaahan!

        Minulle kävi samoin etten katsonut ja hämmästyin myös. Tiedän, että muori67 seuraa ja mainitsikin, että itkeskeli sitä jaksoa. Jos hän huomaisi tämän ja kertoisi. Kiitos etukäteen


      • Leny kirjoitti:

        Minulle kävi samoin etten katsonut ja hämmästyin myös. Tiedän, että muori67 seuraa ja mainitsikin, että itkeskeli sitä jaksoa. Jos hän huomaisi tämän ja kertoisi. Kiitos etukäteen

        Heh heh kyllä katsoin.Hänelle oli raskauden seurauksena nähtävästi puhjennut leukemia ja menehtyi siihen.Kyllä se oli traagista.


      • muori67 kirjoitti:

        Heh heh kyllä katsoin.Hänelle oli raskauden seurauksena nähtävästi puhjennut leukemia ja menehtyi siihen.Kyllä se oli traagista.

        Hän ei huolinut hoitoja,sanoi että niistä on niin lyhyt apu.


      • ellumari
        muori67 kirjoitti:

        Hän ei huolinut hoitoja,sanoi että niistä on niin lyhyt apu.

        vakavimmista taidatte puhua, mutta minä olin tänä aamuna jalkahoidossa ja "kuljen kuin yli kukien."
        Ostin samalla reissulla kermaviiliä ja muita tarpeia mitä tarvitaan leipomiseen. Teen raparperipiirakan ja menen "Enskan" päiville tuliaisinani piirakka, minkä itse omakätisesti kyhäilin.
        Jännää...onnistuuko :)


      • Trina
        muori67 kirjoitti:

        Hän ei huolinut hoitoja,sanoi että niistä on niin lyhyt apu.

        selvittikin asian. Ihmettelin, koska raskaus
        näytti menevän hyvin. Ei hänellä ollut mitään
        vaivoja.

        Lienee aika harvinaista, että odottava äiti saa
        leukemian.


      • Trina
        ellumari kirjoitti:

        vakavimmista taidatte puhua, mutta minä olin tänä aamuna jalkahoidossa ja "kuljen kuin yli kukien."
        Ostin samalla reissulla kermaviiliä ja muita tarpeia mitä tarvitaan leipomiseen. Teen raparperipiirakan ja menen "Enskan" päiville tuliaisinani piirakka, minkä itse omakätisesti kyhäilin.
        Jännää...onnistuuko :)

        minäkin, mutta eilen aamulla. Se tosiaan keventää
        kinttuja. Voi vaikka pistää juoksuksi.

        Minä leivoin tänään kaneli- ja mantelipullia.
        Tyttäreni viettää huomenna synttäreitä ja soitti,
        josko viitsisin tehdä pullia. Hän itse leipoo
        täytekakun ja kahvikakun.

        Huomenna tapaankin koko perheeni hänen luonaan.

        Leivoitko piirakan muropohjaan vai kakkutaikina-
        pohjaan? Molemmat ovat hyviä, mutta muropohjainen
        hieman rasvaisempi.

        Hyvää yötä kaikille!


      • ellumari
        Trina kirjoitti:

        minäkin, mutta eilen aamulla. Se tosiaan keventää
        kinttuja. Voi vaikka pistää juoksuksi.

        Minä leivoin tänään kaneli- ja mantelipullia.
        Tyttäreni viettää huomenna synttäreitä ja soitti,
        josko viitsisin tehdä pullia. Hän itse leipoo
        täytekakun ja kahvikakun.

        Huomenna tapaankin koko perheeni hänen luonaan.

        Leivoitko piirakan muropohjaan vai kakkutaikina-
        pohjaan? Molemmat ovat hyviä, mutta muropohjainen
        hieman rasvaisempi.

        Hyvää yötä kaikille!

        leivoin tänään raparperipiirakan, jonka vein kylään tuliaisiksi ja nimpparilahjaksi.
        Vaikea ostaa mitään lahjaa ihmisille, joilla on kaikkea tilpehööriä.
        Olin uhannutkin jo ennakkoon silloin kun kutsuttiin nimipäiville, että teen raparperipiirakan.
        Itselleni teenkin yleensä piirakat pullataikinapohjaan....muro ja kakkutaikinasta saa niitä kaloreita liikaa ja minä koetan olla aina valppaana - vahtia mitä suuhuni pistän.

        Näin meni tämäkin kaunis kesäpäivä - kyläiltyä tuli ja tehtyä vielä jotain hommiakin.
        Hyvää yötä vaan!


      • Trina
        ellumari kirjoitti:

        leivoin tänään raparperipiirakan, jonka vein kylään tuliaisiksi ja nimpparilahjaksi.
        Vaikea ostaa mitään lahjaa ihmisille, joilla on kaikkea tilpehööriä.
        Olin uhannutkin jo ennakkoon silloin kun kutsuttiin nimipäiville, että teen raparperipiirakan.
        Itselleni teenkin yleensä piirakat pullataikinapohjaan....muro ja kakkutaikinasta saa niitä kaloreita liikaa ja minä koetan olla aina valppaana - vahtia mitä suuhuni pistän.

        Näin meni tämäkin kaunis kesäpäivä - kyläiltyä tuli ja tehtyä vielä jotain hommiakin.
        Hyvää yötä vaan!

        vie aikaa vähän enemmän, joten harvemmin
        raparberipiirakkaa siihen teen, mutta kylläkin
        mustikkapiirakan laitan aina osasta pullataikinaa.

        Leivonnainen on ihan mukava vieminen kylään.
        Se otetaan aina ilolla vastaan, varsinkin sellai-
        sissa paikoissa, missä ei kovin paljon leivota.

        Me olimme tänään nuorimman tyttäreni 40-vuotis-
        päivillä. Olipa mukava hetki lasteni ja lasten-
        lasteni kanssa. Pelasin sulkapalloa ja sainpas
        taas liikuntaa ihan olan takaa.

        Herkkuja tuli syötyä, joten liikunta olikin
        paikallaan.

        Vaihdatko, Ellumari, työpaikkasikin sinne maalle?
        Olet ehkä jo kertonutkin, mutta en ole aivan
        kaikkea lukenut.

        Joppe varpaankin nauttii asustella siellä
        uudessa(vanhassa)pihapiirissä.

        Aurinkoista viikonloppua!


    • ystävät.
      Vihdoin olen saanut koneenkin kuntoon ja matkat tältä osin tehty.(seuraava suunta Porvooseen 6.7.)

      Mitään matkakertomusta en osaa tietenkään kirjoittaa,mutta yritän kirjoitella jotakin kokemastani. (vaikeaa, Mdk-Mdk jälkeen)

      Ensimäiseksi lentopelkoa en tuntenut ,korvat ei mennyt lukkoon ja lento oli kaikenkaikkiaan ihana kokemus.
      Matka kesti 2tuntia 40 minuuttia,kone laskeutui Burgasin vaatimattomalle lentokentälle ,kaikkien sääntöjen mukaan.

      Määränpäämme oli siis Sunny Beach ,siellä hoteli Korona.
      Alue on rakennettu vanhan Nessebarin lähistölle ja siellä on hoteleita n.200 tätä nykyä ja lisää rakennetaan,tarkoitus on nostaa hotelien määrä 250 :neen.(mitenhän talven markkinoivat)
      Hotelit olivat lähekkäin ,aurinkotuolit pensasaitojen erottamana.
      Paikallista asutusta vähän ,noin 500 asukasta alueella.

      Minusta asemakaava oli aivan sekava,pieniä kujia ,hoteleita ristiin rastiin ,katujen nimikilpiä ei näkynyt.
      Kauppakojuja joka puolella,ja palvelutaso näin vaatimattomankin matkaajan mielestä kehno.

      Terasseilla oli kyllä palvelua ja "sisään" vetäjät tarttuivat melkein käteen kiini.
      Kommunikointi oli vaikeaa,englantia osattiin harvoissa puteekeissa ,puhumattakaan tästä ihanasta savon kielestä.
      No käsien viittilöinnillä,kynällä ja paperilla selvittiin.

      Hotelimme oli hyvä ,ruoka maukasta ja sitä oli tarjolla paljon ,ja ehkä viitteitä venäläiseen tarjoiluun.
      Hotelissa palvelu oli hyvää ,ruokaastiat kerättiin niin nopsaan,että viimeinen pala juuri ja juuri suuhun ehdittiin tyrkätä.

      Meillä oli tuuria sään suhteen ,oli kaunista ja kuumaa,30 astetta lämpöä,yhtenä päivänä ukkosta.

      Iltamenot olivat suomalaisille vähän puutteellisia,tanssittu ei missään,vain terasseilla istumista ja musiikin kuuntelua,minä ainakin olisin halunnut tanssia.(yksin en tohtinut)
      Luonto oli kaunistakin ,tosin alue missä hotelit ovat, on täyteen rakennettu,mutta kauniit istutuskukat ja pensaat toivat silmälle iloa,ruusut tuoksuja.

      Katkaisen tähän ja kirjoitan jatkon perään,jos paremmin jaksatte lukea.

      • Teimme melkein joka päivä retkiä ympäristöön ,tai oli mahdollista,jätin osan matkoista,kun halusin loikoilla niillä aurinkotuoleillakin ja sadepäivän vietin kauneushoitolassa.

        Hintataso on aika halpa,yksi euro,noin kaksi levaa,mutta opas sanoi ,että kesäkuun alussa hinnat nousevat puolella,turistien ostamisinto,on huomattu sielläkin.
        Muutama esimerkki,kokovartalo hieronta noin 30 euroa ,manikyri 7,50 euroa,jalkahoito noin 12 euroa, vaatteet noin puolta halvempia,samoin kengät ,laukut ,viinit puolitoista euroa lasi ,ym
        Siideriä kaipailin ,ei löytynyt mistään,oluesta kun en tykkää ja kuumuus vaati nestettä,no pullovettä löytyi.

        Mitähän mieltä Suomem terveystarkastajat olisivat hedelmien ,kahvileipien tarjolla olosta,ei houkutellut ostamaan,siellä katutasossa oli korit paljaana ,pölyn ja kuumuuuden ympäröiminä.

        Retkiä teimme,olin mukana Nessebarin kaupunki kierroksella,se on vanha kaupungi,siellä ei liikuttu autoilla ,kävellen tutustuimme lukuisiin kirkon raunioihin.
        Kaupungissa oli ollut 40 kirkkoa,osa oli sortunut Mustaan mereen.
        Siellä ruokailu ei ollut onnistunut,jotakin kalaa ja sekin loppui kesken.
        Mustan meren aurinko rannat ympäröivät koko aluetta,samoin kuin hoteli aluettakin.

        Vierailimme Bulgariaisella maaseudulla,tutuistuimme maalaiskotiin,siellä saatiin virvoitusjuomia ja keksejä ja näimme erillaisen wc:een,reikä vain lattiassa,mietin miten se oikein onnistuu,tälläiseltä jäykkäpolvelta,en kokeillut.
        Siellä kaikki pihapiiri oli käytetty hyötykasvien viljelyyn,he olivat hyvin omavaraisia,pakko koska tulot ovat pienet,eläkeläinen saa 50 euroa kuukaudessa.
        Kysyimme miten he selviävät,opas sanoi ,se onkin Bulgarialainen ihme.
        Lisätienestä siellä eläkemummot hankkivat istumalla yleisten vessojen rahakerääjinä ja katujen lakaisulla.Työväline oli luuta.
        Samalla matkalla illastimme paikallisessa maatalossa (mikä oli turisteille rakennettu paikka),siellä oli Kansallisperinne esityksiä ja hiililläkävelyä.
        Ruoka oli mahtavan hyvää ,talon viini ei maistunut.Ihana ilta.

        Burgasin kaupunkiin teimme ostosmatkan ja siellä taas saimme erinomaisen ruuan ja tarttuihan sieltä jotakin kotiin tuliaisiakin,,kaupoista nimittäin.
        Kesäpääkaupunki Varnaan tutuistuimme myös,oli kova helle ja enin puhti oli pois puhallettu,mutta silmin katselimme kaupungin hulinaa ja pidimme laukuistamme kovasti kiinni,meitä oli kovasti peloteltu taskuvarkaista,,emme onneksi tavanneet.

        Samalla matkalla tutustuimme Aladjan luostariin.
        Se oli kallioon louhittu luostari,ensimäinen munkkiasettui 300 luvulla sinne ja 1300 luvulla munkit majoittuivat sinne ,turkkilaisia piiloon.
        Luostari oli todella kallion sisällä ja siellä oli kirkkosalina toiminut louhittu huone ja munkkien nukkumapaikat ja haudattukin sinne oli johtaja munkkeja.
        Maasto oli korkeaa vuorenseinämää kasvillisuutta runsaasti ,muratit kirtelivät rappuja mitä pitkin ylös kipusimme.Aikamoinen urakka oli ,mutta kiivettyä tuli.

        Eläimet ei ehkä myös kovin hyvää kohtelua siellä näkemäni perusteella saa,koiria ,mitä surkeamman näköisiä,makaili puiden varjoissa ja pienet suloiset kissanpennut juoksentelivat autojen seassa.
        Hoteli alueella oli joku nähnyt karhua nenärenkaassa taluttavan miehen,säälitti.

        Muutama retki jäi käymättä muunmuassa Ropotamo luonnonpuisto ,veneretkineen ja Sozopolin historiallinen kaupunki,siellä oli ollut mahtavat katseltavat ja koettavat,mutta kaikkeen ei jaksanut.

        Tässä nyt lyhykäinen kertomus ,muisti on huono ja paljon pieneen aikaan sulateltavaa,läheskään kaikki ei pysy mielessä.

        Suosittelen kyllä kaikille matkaa Bulgariaan,jos vain mahtuu,nämä hotelit ovat täysiä koko lomasesongin,mutta hyvällä onnella voi sekaan mahtua.

        Totesin kuitenkin ,kun katselin koneen laskeutumista Helsinkiin,miten ihana tämä kotimaamme onkaan.
        Sieltä korkealta näytti kaikki niin järjestyksessä olevalta ja raikkaalta,jopa puutkin olivat kuin ojennossa.
        Jos ei muuten ,niin kannattaa käydä jossakin,huomaa sen, miten hyvässä maassa kaikinpuolin asumme.
        Tämän pituinen tämä.


      • saara.dma
        SkillaN kirjoitti:

        Teimme melkein joka päivä retkiä ympäristöön ,tai oli mahdollista,jätin osan matkoista,kun halusin loikoilla niillä aurinkotuoleillakin ja sadepäivän vietin kauneushoitolassa.

        Hintataso on aika halpa,yksi euro,noin kaksi levaa,mutta opas sanoi ,että kesäkuun alussa hinnat nousevat puolella,turistien ostamisinto,on huomattu sielläkin.
        Muutama esimerkki,kokovartalo hieronta noin 30 euroa ,manikyri 7,50 euroa,jalkahoito noin 12 euroa, vaatteet noin puolta halvempia,samoin kengät ,laukut ,viinit puolitoista euroa lasi ,ym
        Siideriä kaipailin ,ei löytynyt mistään,oluesta kun en tykkää ja kuumuus vaati nestettä,no pullovettä löytyi.

        Mitähän mieltä Suomem terveystarkastajat olisivat hedelmien ,kahvileipien tarjolla olosta,ei houkutellut ostamaan,siellä katutasossa oli korit paljaana ,pölyn ja kuumuuuden ympäröiminä.

        Retkiä teimme,olin mukana Nessebarin kaupunki kierroksella,se on vanha kaupungi,siellä ei liikuttu autoilla ,kävellen tutustuimme lukuisiin kirkon raunioihin.
        Kaupungissa oli ollut 40 kirkkoa,osa oli sortunut Mustaan mereen.
        Siellä ruokailu ei ollut onnistunut,jotakin kalaa ja sekin loppui kesken.
        Mustan meren aurinko rannat ympäröivät koko aluetta,samoin kuin hoteli aluettakin.

        Vierailimme Bulgariaisella maaseudulla,tutuistuimme maalaiskotiin,siellä saatiin virvoitusjuomia ja keksejä ja näimme erillaisen wc:een,reikä vain lattiassa,mietin miten se oikein onnistuu,tälläiseltä jäykkäpolvelta,en kokeillut.
        Siellä kaikki pihapiiri oli käytetty hyötykasvien viljelyyn,he olivat hyvin omavaraisia,pakko koska tulot ovat pienet,eläkeläinen saa 50 euroa kuukaudessa.
        Kysyimme miten he selviävät,opas sanoi ,se onkin Bulgarialainen ihme.
        Lisätienestä siellä eläkemummot hankkivat istumalla yleisten vessojen rahakerääjinä ja katujen lakaisulla.Työväline oli luuta.
        Samalla matkalla illastimme paikallisessa maatalossa (mikä oli turisteille rakennettu paikka),siellä oli Kansallisperinne esityksiä ja hiililläkävelyä.
        Ruoka oli mahtavan hyvää ,talon viini ei maistunut.Ihana ilta.

        Burgasin kaupunkiin teimme ostosmatkan ja siellä taas saimme erinomaisen ruuan ja tarttuihan sieltä jotakin kotiin tuliaisiakin,,kaupoista nimittäin.
        Kesäpääkaupunki Varnaan tutuistuimme myös,oli kova helle ja enin puhti oli pois puhallettu,mutta silmin katselimme kaupungin hulinaa ja pidimme laukuistamme kovasti kiinni,meitä oli kovasti peloteltu taskuvarkaista,,emme onneksi tavanneet.

        Samalla matkalla tutustuimme Aladjan luostariin.
        Se oli kallioon louhittu luostari,ensimäinen munkkiasettui 300 luvulla sinne ja 1300 luvulla munkit majoittuivat sinne ,turkkilaisia piiloon.
        Luostari oli todella kallion sisällä ja siellä oli kirkkosalina toiminut louhittu huone ja munkkien nukkumapaikat ja haudattukin sinne oli johtaja munkkeja.
        Maasto oli korkeaa vuorenseinämää kasvillisuutta runsaasti ,muratit kirtelivät rappuja mitä pitkin ylös kipusimme.Aikamoinen urakka oli ,mutta kiivettyä tuli.

        Eläimet ei ehkä myös kovin hyvää kohtelua siellä näkemäni perusteella saa,koiria ,mitä surkeamman näköisiä,makaili puiden varjoissa ja pienet suloiset kissanpennut juoksentelivat autojen seassa.
        Hoteli alueella oli joku nähnyt karhua nenärenkaassa taluttavan miehen,säälitti.

        Muutama retki jäi käymättä muunmuassa Ropotamo luonnonpuisto ,veneretkineen ja Sozopolin historiallinen kaupunki,siellä oli ollut mahtavat katseltavat ja koettavat,mutta kaikkeen ei jaksanut.

        Tässä nyt lyhykäinen kertomus ,muisti on huono ja paljon pieneen aikaan sulateltavaa,läheskään kaikki ei pysy mielessä.

        Suosittelen kyllä kaikille matkaa Bulgariaan,jos vain mahtuu,nämä hotelit ovat täysiä koko lomasesongin,mutta hyvällä onnella voi sekaan mahtua.

        Totesin kuitenkin ,kun katselin koneen laskeutumista Helsinkiin,miten ihana tämä kotimaamme onkaan.
        Sieltä korkealta näytti kaikki niin järjestyksessä olevalta ja raikkaalta,jopa puutkin olivat kuin ojennossa.
        Jos ei muuten ,niin kannattaa käydä jossakin,huomaa sen, miten hyvässä maassa kaikinpuolin asumme.
        Tämän pituinen tämä.

        Oli mukava lukea matkakertomustasi; en ole milloinkaan käynyt sielläpäin.

        Melkein kademielellä sitä nykyään lukee matkakertomuksia, sillä varsinainen jäykkäpolvihan olen minä. Täytyy nyt tyytyä sellaisiin pieniin kotimaan automatkoihin, kun ei tarvitse kovin paljon kävellä.

        Olisi hienoa joskus tehdä varsinainen VIP-matka, jossa kuljetettaisiin kaikkiin nähtävyyksiin autolla ovelta ovelle. ... Mutta hyvä näinkin ....


      • saara.dma kirjoitti:

        Oli mukava lukea matkakertomustasi; en ole milloinkaan käynyt sielläpäin.

        Melkein kademielellä sitä nykyään lukee matkakertomuksia, sillä varsinainen jäykkäpolvihan olen minä. Täytyy nyt tyytyä sellaisiin pieniin kotimaan automatkoihin, kun ei tarvitse kovin paljon kävellä.

        Olisi hienoa joskus tehdä varsinainen VIP-matka, jossa kuljetettaisiin kaikkiin nähtävyyksiin autolla ovelta ovelle. ... Mutta hyvä näinkin ....

        jos pystyy autonkin kanssa kiertelemään,kotimaassa on niin paljon kaunista nähtävää.

        Matkatessa huomaa ettei ole "ihan" nuori.
        Nyt lähden paikkaan missä "käyn ahon laitaa,nyt ilman paitaa",,,lähes ainakin.
        Aurinkoa ja iloa kaikille.


      • ellumari
        SkillaN kirjoitti:

        jos pystyy autonkin kanssa kiertelemään,kotimaassa on niin paljon kaunista nähtävää.

        Matkatessa huomaa ettei ole "ihan" nuori.
        Nyt lähden paikkaan missä "käyn ahon laitaa,nyt ilman paitaa",,,lähes ainakin.
        Aurinkoa ja iloa kaikille.

        Onnenapilassakin toivottelemassa hyvää viikonloppua kaikille!
        Huomisen päivän vietän kaupungissa ja siivoilen siellä - laitan kesäverhot ikkunoihin ja kuskaan tänne landelle jotain tavaroita.
        Kuskaan myöskin vieraita mukanani ja toiset samaan sakkiin kuuluvat tulevat toisella autolla.
        Grillataan ulkona ja hätistellään hyttysiä.
        Vaikka kyllä minulla on hyttyskarkotteita varattu ja käytän aina ulkona ollessani jotain.
        Joskus melkein vaikuttaisi hätävarjelun liioittelulta, mutta on tosi kurjaa kun saa raapia niitä paukamia, mitä hyttysten piston jälkeen aina saan.


      • Leny
        ellumari kirjoitti:

        Onnenapilassakin toivottelemassa hyvää viikonloppua kaikille!
        Huomisen päivän vietän kaupungissa ja siivoilen siellä - laitan kesäverhot ikkunoihin ja kuskaan tänne landelle jotain tavaroita.
        Kuskaan myöskin vieraita mukanani ja toiset samaan sakkiin kuuluvat tulevat toisella autolla.
        Grillataan ulkona ja hätistellään hyttysiä.
        Vaikka kyllä minulla on hyttyskarkotteita varattu ja käytän aina ulkona ollessani jotain.
        Joskus melkein vaikuttaisi hätävarjelun liioittelulta, mutta on tosi kurjaa kun saa raapia niitä paukamia, mitä hyttysten piston jälkeen aina saan.

        Tulin kuiskaamaan tänne, jospa ei huomattais sanomaani. On tuo yksi kamala häirikkö. Pilaa kovin näitä palstoja. Sääli.


      • Lokari69
        ellumari kirjoitti:

        Onnenapilassakin toivottelemassa hyvää viikonloppua kaikille!
        Huomisen päivän vietän kaupungissa ja siivoilen siellä - laitan kesäverhot ikkunoihin ja kuskaan tänne landelle jotain tavaroita.
        Kuskaan myöskin vieraita mukanani ja toiset samaan sakkiin kuuluvat tulevat toisella autolla.
        Grillataan ulkona ja hätistellään hyttysiä.
        Vaikka kyllä minulla on hyttyskarkotteita varattu ja käytän aina ulkona ollessani jotain.
        Joskus melkein vaikuttaisi hätävarjelun liioittelulta, mutta on tosi kurjaa kun saa raapia niitä paukamia, mitä hyttysten piston jälkeen aina saan.

        Syö B vitamiinia, niin ei hyttyset tykkää sinusta.
        Varma konsti , olen käyttänyt ittekin .
        Terv: Lokari69.


      • SkillaN kirjoitti:

        Teimme melkein joka päivä retkiä ympäristöön ,tai oli mahdollista,jätin osan matkoista,kun halusin loikoilla niillä aurinkotuoleillakin ja sadepäivän vietin kauneushoitolassa.

        Hintataso on aika halpa,yksi euro,noin kaksi levaa,mutta opas sanoi ,että kesäkuun alussa hinnat nousevat puolella,turistien ostamisinto,on huomattu sielläkin.
        Muutama esimerkki,kokovartalo hieronta noin 30 euroa ,manikyri 7,50 euroa,jalkahoito noin 12 euroa, vaatteet noin puolta halvempia,samoin kengät ,laukut ,viinit puolitoista euroa lasi ,ym
        Siideriä kaipailin ,ei löytynyt mistään,oluesta kun en tykkää ja kuumuus vaati nestettä,no pullovettä löytyi.

        Mitähän mieltä Suomem terveystarkastajat olisivat hedelmien ,kahvileipien tarjolla olosta,ei houkutellut ostamaan,siellä katutasossa oli korit paljaana ,pölyn ja kuumuuuden ympäröiminä.

        Retkiä teimme,olin mukana Nessebarin kaupunki kierroksella,se on vanha kaupungi,siellä ei liikuttu autoilla ,kävellen tutustuimme lukuisiin kirkon raunioihin.
        Kaupungissa oli ollut 40 kirkkoa,osa oli sortunut Mustaan mereen.
        Siellä ruokailu ei ollut onnistunut,jotakin kalaa ja sekin loppui kesken.
        Mustan meren aurinko rannat ympäröivät koko aluetta,samoin kuin hoteli aluettakin.

        Vierailimme Bulgariaisella maaseudulla,tutuistuimme maalaiskotiin,siellä saatiin virvoitusjuomia ja keksejä ja näimme erillaisen wc:een,reikä vain lattiassa,mietin miten se oikein onnistuu,tälläiseltä jäykkäpolvelta,en kokeillut.
        Siellä kaikki pihapiiri oli käytetty hyötykasvien viljelyyn,he olivat hyvin omavaraisia,pakko koska tulot ovat pienet,eläkeläinen saa 50 euroa kuukaudessa.
        Kysyimme miten he selviävät,opas sanoi ,se onkin Bulgarialainen ihme.
        Lisätienestä siellä eläkemummot hankkivat istumalla yleisten vessojen rahakerääjinä ja katujen lakaisulla.Työväline oli luuta.
        Samalla matkalla illastimme paikallisessa maatalossa (mikä oli turisteille rakennettu paikka),siellä oli Kansallisperinne esityksiä ja hiililläkävelyä.
        Ruoka oli mahtavan hyvää ,talon viini ei maistunut.Ihana ilta.

        Burgasin kaupunkiin teimme ostosmatkan ja siellä taas saimme erinomaisen ruuan ja tarttuihan sieltä jotakin kotiin tuliaisiakin,,kaupoista nimittäin.
        Kesäpääkaupunki Varnaan tutuistuimme myös,oli kova helle ja enin puhti oli pois puhallettu,mutta silmin katselimme kaupungin hulinaa ja pidimme laukuistamme kovasti kiinni,meitä oli kovasti peloteltu taskuvarkaista,,emme onneksi tavanneet.

        Samalla matkalla tutustuimme Aladjan luostariin.
        Se oli kallioon louhittu luostari,ensimäinen munkkiasettui 300 luvulla sinne ja 1300 luvulla munkit majoittuivat sinne ,turkkilaisia piiloon.
        Luostari oli todella kallion sisällä ja siellä oli kirkkosalina toiminut louhittu huone ja munkkien nukkumapaikat ja haudattukin sinne oli johtaja munkkeja.
        Maasto oli korkeaa vuorenseinämää kasvillisuutta runsaasti ,muratit kirtelivät rappuja mitä pitkin ylös kipusimme.Aikamoinen urakka oli ,mutta kiivettyä tuli.

        Eläimet ei ehkä myös kovin hyvää kohtelua siellä näkemäni perusteella saa,koiria ,mitä surkeamman näköisiä,makaili puiden varjoissa ja pienet suloiset kissanpennut juoksentelivat autojen seassa.
        Hoteli alueella oli joku nähnyt karhua nenärenkaassa taluttavan miehen,säälitti.

        Muutama retki jäi käymättä muunmuassa Ropotamo luonnonpuisto ,veneretkineen ja Sozopolin historiallinen kaupunki,siellä oli ollut mahtavat katseltavat ja koettavat,mutta kaikkeen ei jaksanut.

        Tässä nyt lyhykäinen kertomus ,muisti on huono ja paljon pieneen aikaan sulateltavaa,läheskään kaikki ei pysy mielessä.

        Suosittelen kyllä kaikille matkaa Bulgariaan,jos vain mahtuu,nämä hotelit ovat täysiä koko lomasesongin,mutta hyvällä onnella voi sekaan mahtua.

        Totesin kuitenkin ,kun katselin koneen laskeutumista Helsinkiin,miten ihana tämä kotimaamme onkaan.
        Sieltä korkealta näytti kaikki niin järjestyksessä olevalta ja raikkaalta,jopa puutkin olivat kuin ojennossa.
        Jos ei muuten ,niin kannattaa käydä jossakin,huomaa sen, miten hyvässä maassa kaikinpuolin asumme.
        Tämän pituinen tämä.

        Luin tuossa matkakertomustasi. Olen itsekin käynyt Bulgariassa ja saatan mennä vieläkin.

        Käynnistäni on n. 20 vuotta ja muistan tanssineeni siellä elämäni viimeisen polkan. Pari kierrosta jaksoin, nyt en sitäkään.

        Jotenkin pidin maasta, ihmisten ystävällisyydestä esimerkiksi. Aika oli kommunistinen ja länsivaluutalla sai levoja ison tukun, joten elämä oli lähes ilmaista.

        Kohteenani oli Varnan Kultahietikko ja hotellina muistaakseni International, liekö enää pystyssäkään.

        Hiukan kummana pidän sitä, että eläkeläisten ryhmä vierailee B:n kaltaisesa maassa ruuhkaisena, kuumana turistikautena.

        Jos itse vielä maahan lähden niin aika on lokakuu. On tuttavia, jotka ovat vierailleet siellä näinä "samettikuukausina". Sää on kuulemma "pehmeän" lämmin, matkat halvat ja elo edullista.

        Lentoajan ilmoitit nähdäkseni tunnin liian lyhyeksi. Bulgariassahan aika lienee tuntia edellä. Anteeksi puuttumiseni!

        Mukavaa kun olet taas terveenä kotona. Yritän skypeillä joskus!

        Hyvää viikonloppua!


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Luin tuossa matkakertomustasi. Olen itsekin käynyt Bulgariassa ja saatan mennä vieläkin.

        Käynnistäni on n. 20 vuotta ja muistan tanssineeni siellä elämäni viimeisen polkan. Pari kierrosta jaksoin, nyt en sitäkään.

        Jotenkin pidin maasta, ihmisten ystävällisyydestä esimerkiksi. Aika oli kommunistinen ja länsivaluutalla sai levoja ison tukun, joten elämä oli lähes ilmaista.

        Kohteenani oli Varnan Kultahietikko ja hotellina muistaakseni International, liekö enää pystyssäkään.

        Hiukan kummana pidän sitä, että eläkeläisten ryhmä vierailee B:n kaltaisesa maassa ruuhkaisena, kuumana turistikautena.

        Jos itse vielä maahan lähden niin aika on lokakuu. On tuttavia, jotka ovat vierailleet siellä näinä "samettikuukausina". Sää on kuulemma "pehmeän" lämmin, matkat halvat ja elo edullista.

        Lentoajan ilmoitit nähdäkseni tunnin liian lyhyeksi. Bulgariassahan aika lienee tuntia edellä. Anteeksi puuttumiseni!

        Mukavaa kun olet taas terveenä kotona. Yritän skypeillä joskus!

        Hyvää viikonloppua!

        ja vastailen nyt vähän tuohon juttuusi.

        Kultarannikko on jossakin matkan päässä,puhuimme siitäkin ,mutta emme käyneet.

        En rupea kiistämään mitään,mutta lentokapteeni sanoi matkan kestävän sen ajan minkä kerroin ja aika sama kuin meillä ,näin kerrottiin.

        Meillä oli matka vielä toukokuun puolella ja sää olisi vielä pitänyt olla viileämpi,vasta kesäkuun alusta alkoi turistiaika.
        Siellä ei ollut vielä kaikki valmiina turesteja vastaanottamaan,mutta meille nyt vain sattui kuuma aika.

        Varmaan lokakuu on vielä hienoa aikaa ja ei minullakaan ole mitään uusintaa vastaan,ehkä menenkin joskus,jos elinpäiviä suodaan.

        Soittele toki ,jos tuo puhelin vain toimii,minulla ollut ongelmia.


      • Lokari69 kirjoitti:

        Syö B vitamiinia, niin ei hyttyset tykkää sinusta.
        Varma konsti , olen käyttänyt ittekin .
        Terv: Lokari69.

        itikoiden rakastama.
        En millään viitsisi völjätä itseäni niillä itikkaöljyillä,ja siksi puremat voitelen alkoholilla,mutta olisi kivempi ottaa ne suun kautta.
        Pitänee Lokarin neuvoa ruveta käyttämään,jospa auttaisi.


      • ellumari
        SkillaN kirjoitti:

        itikoiden rakastama.
        En millään viitsisi völjätä itseäni niillä itikkaöljyillä,ja siksi puremat voitelen alkoholilla,mutta olisi kivempi ottaa ne suun kautta.
        Pitänee Lokarin neuvoa ruveta käyttämään,jospa auttaisi.

        taakse Onnenapila on siirtynyt?
        Laita Skillan 'pääkadun' varteen vaan taaskin tämä meidän kohtaamispaikkamme - kävijät osaavat paremmin perille!
        Tuosta Lokarin neuvosta B - vitamiinin käytöstä, se tepsii.
        B - 6 ja B - 12 vitamiiniä otin eilen illalla, tai iltapäivällä ja sain olla melko rauhassa.
        Sitten pöydillä kyllä pidimme sitä hyttyskarkotin kierukkaa, missä on aika ilkeä haju, mutta yhtään ei ole tarvinnut tänään raapia itikan puremia.


      • Lokari69
        ellumari kirjoitti:

        taakse Onnenapila on siirtynyt?
        Laita Skillan 'pääkadun' varteen vaan taaskin tämä meidän kohtaamispaikkamme - kävijät osaavat paremmin perille!
        Tuosta Lokarin neuvosta B - vitamiinin käytöstä, se tepsii.
        B - 6 ja B - 12 vitamiiniä otin eilen illalla, tai iltapäivällä ja sain olla melko rauhassa.
        Sitten pöydillä kyllä pidimme sitä hyttyskarkotin kierukkaa, missä on aika ilkeä haju, mutta yhtään ei ole tarvinnut tänään raapia itikan puremia.

        Että vielä tepsi.
        Minä kun olen sitä kokeillut joskus 55 vuotta sitten , silloin kyllä toimi.
        Näistä uusista B vitamiinistä kun en osaa sanoa mitään .
        Silloin oli vaan B vitamiinia eikä mitään numeroita niissä.
        Terv: Lokari69.


      • SkillaN kirjoitti:

        ja vastailen nyt vähän tuohon juttuusi.

        Kultarannikko on jossakin matkan päässä,puhuimme siitäkin ,mutta emme käyneet.

        En rupea kiistämään mitään,mutta lentokapteeni sanoi matkan kestävän sen ajan minkä kerroin ja aika sama kuin meillä ,näin kerrottiin.

        Meillä oli matka vielä toukokuun puolella ja sää olisi vielä pitänyt olla viileämpi,vasta kesäkuun alusta alkoi turistiaika.
        Siellä ei ollut vielä kaikki valmiina turesteja vastaanottamaan,mutta meille nyt vain sattui kuuma aika.

        Varmaan lokakuu on vielä hienoa aikaa ja ei minullakaan ole mitään uusintaa vastaan,ehkä menenkin joskus,jos elinpäiviä suodaan.

        Soittele toki ,jos tuo puhelin vain toimii,minulla ollut ongelmia.

        tuo119,joten saan nyt sen tasalukuun.
        Tuota linnupönttöä olen seuraillut radiosavon sivuilla.
        Munia oli alunalkaen 10 ja kaikki kuoriutui,nyt poikasia on vain kolme,mitähän muille tapahtui.
        No kyselen tätä nyt vain itseltäni,eihän tänne kukaan kurkkaa.
        Hyvää kesää tällekin Onnenapilalle;))


      • SkillaN kirjoitti:

        tuo119,joten saan nyt sen tasalukuun.
        Tuota linnupönttöä olen seuraillut radiosavon sivuilla.
        Munia oli alunalkaen 10 ja kaikki kuoriutui,nyt poikasia on vain kolme,mitähän muille tapahtui.
        No kyselen tätä nyt vain itseltäni,eihän tänne kukaan kurkkaa.
        Hyvää kesää tällekin Onnenapilalle;))

        kyllä minä aina välilä kurkin vähän joka puolelle,meinaa laula mennä jenguille kun pyörittää heh.Ei ole selittäneet sitä poikas juttua olen seurannut sitä pönttöä ihan päivittäin ja ihmetellyt myös poikas katoa.Hyvää kesän jatkoa myös minulta.


      • ellumari
        Lokari69 kirjoitti:

        Että vielä tepsi.
        Minä kun olen sitä kokeillut joskus 55 vuotta sitten , silloin kyllä toimi.
        Näistä uusista B vitamiinistä kun en osaa sanoa mitään .
        Silloin oli vaan B vitamiinia eikä mitään numeroita niissä.
        Terv: Lokari69.

        pari päivää ja saaristolaisilmastakohan johtui, mutta B - vitamiinin lisäksi eivät hyttyset kiusanneet minua.
        Muuten ihana matka- sää suosi ja kaikki toimi paremmin kuin aikoihin.
        Ystäväni tapasi Maarianhaminassa entisen kolleegansa ja muistelivat niitä "vanhoja hyviä aikoja."

        Nyt ihan huvitti, Lokari, mutta ei millään pahalla....olet kokeillut b - vitamiinia jiskus 55 vuotta sitten Vaikutat niin nuorelta.
        Oletko ollut 'valintaiässä ji 55 v sitten?
        Utelee Ellumari Suomessa.
        Lämpimät terveiseni sinulle!


      • Trina
        SkillaN kirjoitti:

        tuo119,joten saan nyt sen tasalukuun.
        Tuota linnupönttöä olen seuraillut radiosavon sivuilla.
        Munia oli alunalkaen 10 ja kaikki kuoriutui,nyt poikasia on vain kolme,mitähän muille tapahtui.
        No kyselen tätä nyt vain itseltäni,eihän tänne kukaan kurkkaa.
        Hyvää kesää tällekin Onnenapilalle;))

        kurkkaillaan. Yhtä kiinnostava tämä sinun
        kahvilasi on kuin ennenkin, vaikka nyt harvoin
        pistäydyn "tupahan".

        Niitä poikasia oli kuollut ja lintuemo oli kanta-
        nut ne pesästä ulos. Syytä, miksi kuolivat, ei
        tiedetä. Tällaisen selostuksen kuulin jostakin,
        olikohan se radiosta.

        Meidänkin pöntössä kuuluu melkoinen sirkutus.
        Enpäs tiedä montako siellä sirkuttaa, mutta
        useampia niitä on ja "äidillä ja isällä"
        on mahdoton kiire kantaa evästä.

        Nyt vain huolettaa, kuinka ne pääsevät pesästä
        turvallisesti ulos. Varikset ja harakat näyttä-
        vät olevan koko ajan "varpaisillaan", josko
        tuolta mojova paisti tipahtaisi.
        Ajelen pois niitä maisemista, mutta enhän ole
        joka hetki paikalla.

        Vahtivuoroni jatkuu:)))))
        HYVÄÄ YÖTÄ!


      • Trina kirjoitti:

        kurkkaillaan. Yhtä kiinnostava tämä sinun
        kahvilasi on kuin ennenkin, vaikka nyt harvoin
        pistäydyn "tupahan".

        Niitä poikasia oli kuollut ja lintuemo oli kanta-
        nut ne pesästä ulos. Syytä, miksi kuolivat, ei
        tiedetä. Tällaisen selostuksen kuulin jostakin,
        olikohan se radiosta.

        Meidänkin pöntössä kuuluu melkoinen sirkutus.
        Enpäs tiedä montako siellä sirkuttaa, mutta
        useampia niitä on ja "äidillä ja isällä"
        on mahdoton kiire kantaa evästä.

        Nyt vain huolettaa, kuinka ne pääsevät pesästä
        turvallisesti ulos. Varikset ja harakat näyttä-
        vät olevan koko ajan "varpaisillaan", josko
        tuolta mojova paisti tipahtaisi.
        Ajelen pois niitä maisemista, mutta enhän ole
        joka hetki paikalla.

        Vahtivuoroni jatkuu:)))))
        HYVÄÄ YÖTÄ!

        ja kurkkailetkin.

        On lohdullista kuulla,että on muitakin "höppänöitä" (hyvässä mielessä) kuin minä,joka kantaa huolta kaikesta,linnunpoikasistakin.

        Minä hätäilen sorsapoikueesta,kun aina vain joku poikanen katoaa,milloin kissojen ,haukien ,lokkien suihin.
        Onhan se luonnonlaki,mutta pahalta tuntuu.

        Onko mielikuvitusta,mutta minusta sorsaemokin on hyvin ylpeä poikueestaan.
        No hyvät jatkot ja seuraillaan ja vahditaan;))


      • kyselevä
        SkillaN kirjoitti:

        ja kurkkailetkin.

        On lohdullista kuulla,että on muitakin "höppänöitä" (hyvässä mielessä) kuin minä,joka kantaa huolta kaikesta,linnunpoikasistakin.

        Minä hätäilen sorsapoikueesta,kun aina vain joku poikanen katoaa,milloin kissojen ,haukien ,lokkien suihin.
        Onhan se luonnonlaki,mutta pahalta tuntuu.

        Onko mielikuvitusta,mutta minusta sorsaemokin on hyvin ylpeä poikueestaan.
        No hyvät jatkot ja seuraillaan ja vahditaan;))

        tuota etusivun kesäkahvilaa, kun tämä emäntä vain täällä takasivuilla viihtyy?

        Lomansa aikana avattiin, talkoilla ylläpidetty, mutta nyt emäntä ei sinne ilmesty. Missä vika?


      • SkillaN kirjoitti:

        ja kurkkailetkin.

        On lohdullista kuulla,että on muitakin "höppänöitä" (hyvässä mielessä) kuin minä,joka kantaa huolta kaikesta,linnunpoikasistakin.

        Minä hätäilen sorsapoikueesta,kun aina vain joku poikanen katoaa,milloin kissojen ,haukien ,lokkien suihin.
        Onhan se luonnonlaki,mutta pahalta tuntuu.

        Onko mielikuvitusta,mutta minusta sorsaemokin on hyvin ylpeä poikueestaan.
        No hyvät jatkot ja seuraillaan ja vahditaan;))

        Katselin tässä koneen ääressä istuessani ulos ja aivan ikkunani alla oli vihertikka toukkia etsimässä.
        Ajattelin, että kirjoittasinkohan ihan oman otsikon alle kuinka upea lintu se on, mutta huomasin että täällä puhutaan noista pönttölinnuista niin jatkan samaan "pötköön".

        Tuota vihertikkaa ei Suomessa ole, ehkä Ahvenanmaalla on joskus nähty harvinaisena vieraana.
        Tämä tikka on tosi upea vihreine höyhenpeitteineen ja punaisen päälakensa kanssa.
        Lintukirjoissa kerrotaan että tämä on arka lintu, mutta ei tämä tikkaperhe.
        Poikasia on tullut joka kesä ja täällä omakotitalojen tonteilla ne touhuilevat.

        Olen joskus katsellut näitä "pikkueläviä", jotka liikkuvat tonteilla.
        Siiliperheellä on pesä tonttini rinteessä havukasvipensaitten alla.

        Erään sateisen yön jälkeen menin tyhjentämään vesitynnöriä takapihalla.
        Tynnöriin oli yläpihan puolelta loikannut iso sammakko.
        Otin sen muovihinkilla pois vedestä ja laskin nurmikolle varjoon.
        Sammakko nousi yks kaks "seisomaan", näytti niinkuin sillä olisi ollut teleskooppijalat. Samalla se näytti puhaltavan itsensä täyteen ilmaa ja silmät olivat pullollaan.
        Kyllä minua nauratti ja sanoin ääneen: - Katohhaan poekoo, ku yrittää pelotella!

        Nyt on tontillani alkanut liikkua isompia eläimiä.
        Kauriita on ollut liikkeellä joka yö, mutta viime viikkojen aikana on tullut uusia vieraita, mäyriä, jotka ovat olleet tonkimassa kasvieni joukossa.
        Villisikojakin näillä seuduilla on ollut maanviljelijöitten kiusana.
        Koskahan uskaltautuvat omakotitalojen tonteille?


      • kyselevä kirjoitti:

        tuota etusivun kesäkahvilaa, kun tämä emäntä vain täällä takasivuilla viihtyy?

        Lomansa aikana avattiin, talkoilla ylläpidetty, mutta nyt emäntä ei sinne ilmesty. Missä vika?

        hyvä kun on pidetty kahvila pystyssä.
        Ajattelin,että siellä on emäntä ollut paikalla ja kun saan jatkuvasti nuhteita ,että liikaa olen esillä,rauhoitin tämän kesäterassin toisille.
        voinhan sinne piipahtaa,kun tulee jotakin asian tynkää.
        Hyvää kesää kyselijälle,kyllä täällä pyöritään;))


      • MdK-MdK kirjoitti:

        Katselin tässä koneen ääressä istuessani ulos ja aivan ikkunani alla oli vihertikka toukkia etsimässä.
        Ajattelin, että kirjoittasinkohan ihan oman otsikon alle kuinka upea lintu se on, mutta huomasin että täällä puhutaan noista pönttölinnuista niin jatkan samaan "pötköön".

        Tuota vihertikkaa ei Suomessa ole, ehkä Ahvenanmaalla on joskus nähty harvinaisena vieraana.
        Tämä tikka on tosi upea vihreine höyhenpeitteineen ja punaisen päälakensa kanssa.
        Lintukirjoissa kerrotaan että tämä on arka lintu, mutta ei tämä tikkaperhe.
        Poikasia on tullut joka kesä ja täällä omakotitalojen tonteilla ne touhuilevat.

        Olen joskus katsellut näitä "pikkueläviä", jotka liikkuvat tonteilla.
        Siiliperheellä on pesä tonttini rinteessä havukasvipensaitten alla.

        Erään sateisen yön jälkeen menin tyhjentämään vesitynnöriä takapihalla.
        Tynnöriin oli yläpihan puolelta loikannut iso sammakko.
        Otin sen muovihinkilla pois vedestä ja laskin nurmikolle varjoon.
        Sammakko nousi yks kaks "seisomaan", näytti niinkuin sillä olisi ollut teleskooppijalat. Samalla se näytti puhaltavan itsensä täyteen ilmaa ja silmät olivat pullollaan.
        Kyllä minua nauratti ja sanoin ääneen: - Katohhaan poekoo, ku yrittää pelotella!

        Nyt on tontillani alkanut liikkua isompia eläimiä.
        Kauriita on ollut liikkeellä joka yö, mutta viime viikkojen aikana on tullut uusia vieraita, mäyriä, jotka ovat olleet tonkimassa kasvieni joukossa.
        Villisikojakin näillä seuduilla on ollut maanviljelijöitten kiusana.
        Koskahan uskaltautuvat omakotitalojen tonteille?

        antaa monta kertaa hyvän mielen ja aina kerta kerran jälkeen ihmettelee sen moninaisuutta.
        Kirjoitinkin tuossa aiemmin ,että on mukavaa ,kun meitä eläimistä pitäviä ja niistä kertojia riittää.On se päiväohjelmaan väriä antavaa ja aina jotakin uuttakin oppii.

        Vihertikkaa en todella ole nähnyt,mutta käpytikka laittaa aina sellaisen sarjan sähköpylvääseen,että kyllä kuuluu.

        Minä tuota sorsapoikuetta seurailen,kohta ne tulee rappusille koko porukka.
        Siitäkin ollaan niin monta mieltä,pitäisikö syöttää,minä kysyn pitäisikö ampua,joten kysellään vain,ja tomitaan kyselyistä huolimatta.

        Vai et sammakon mahtia pelännyt,ehkä villisika voisi pelottaa,jos pihaasi tulisi.


      • Trina
        SkillaN kirjoitti:

        antaa monta kertaa hyvän mielen ja aina kerta kerran jälkeen ihmettelee sen moninaisuutta.
        Kirjoitinkin tuossa aiemmin ,että on mukavaa ,kun meitä eläimistä pitäviä ja niistä kertojia riittää.On se päiväohjelmaan väriä antavaa ja aina jotakin uuttakin oppii.

        Vihertikkaa en todella ole nähnyt,mutta käpytikka laittaa aina sellaisen sarjan sähköpylvääseen,että kyllä kuuluu.

        Minä tuota sorsapoikuetta seurailen,kohta ne tulee rappusille koko porukka.
        Siitäkin ollaan niin monta mieltä,pitäisikö syöttää,minä kysyn pitäisikö ampua,joten kysellään vain,ja tomitaan kyselyistä huolimatta.

        Vai et sammakon mahtia pelännyt,ehkä villisika voisi pelottaa,jos pihaasi tulisi.

        tikkakin. Oli vienyt yhdestä kamerapöntöstä
        poikasen omille poikasilleen evääksi.

        Tänään lähtivät poikaset meidän pöntöstä. En
        tiedä onnistuiko kaikki elävänä lentoon. Tarkas-
        tamme asian kun aikaa hieman kuluu.

        Eilen oli hauska orava pihassamme. Se alkoi
        piilosille meidän kanssamme. Ei uskaltautunut
        kukkapenkistä poistua, vaan sieltä aina kurkisteli
        meitä nousten kahdelle jalalle ja taas piiloon,
        kunnes tupsahti esiin uudesta paikasta.
        Veikeitä ovat, pikku petoja nekin.

        Enpä juuri ilahtuisi villisiasta pihassani, mutta
        elämyshän sekin olisi.

        Vaan eihän sitä tiedä, mitä yllätyksiä tämä kesä
        tuo tullessaan.

        Veikeän sammakon MDK oli kyllä kohdannut.
        Meillä vähemmän noita sammakoita, etanoita
        senkin edestä löytyy. Kantelen niitä pois,
        kun kohdalle sattuu. En ole vielä viitsinyt
        olutkupposta laittaa ansaksi.

        Hyvää yötä. Jatketaan tarkkailua.


      • soilike
        SkillaN kirjoitti:

        antaa monta kertaa hyvän mielen ja aina kerta kerran jälkeen ihmettelee sen moninaisuutta.
        Kirjoitinkin tuossa aiemmin ,että on mukavaa ,kun meitä eläimistä pitäviä ja niistä kertojia riittää.On se päiväohjelmaan väriä antavaa ja aina jotakin uuttakin oppii.

        Vihertikkaa en todella ole nähnyt,mutta käpytikka laittaa aina sellaisen sarjan sähköpylvääseen,että kyllä kuuluu.

        Minä tuota sorsapoikuetta seurailen,kohta ne tulee rappusille koko porukka.
        Siitäkin ollaan niin monta mieltä,pitäisikö syöttää,minä kysyn pitäisikö ampua,joten kysellään vain,ja tomitaan kyselyistä huolimatta.

        Vai et sammakon mahtia pelännyt,ehkä villisika voisi pelottaa,jos pihaasi tulisi.

        Oma ikkuna-näkymäni. Syömäpuu linnuille, oravaperhe valloitti.
        Oravapoikueesta taisi tulla kotioravia , vaikka kiusasin lapsiparkoja vesisuihkulla, jotta menisivät opettelemaan oikeaa oravan elämää. Toivottavasti säilyvät kuitenkin hengissä,


      • Lokari69
        ellumari kirjoitti:

        pari päivää ja saaristolaisilmastakohan johtui, mutta B - vitamiinin lisäksi eivät hyttyset kiusanneet minua.
        Muuten ihana matka- sää suosi ja kaikki toimi paremmin kuin aikoihin.
        Ystäväni tapasi Maarianhaminassa entisen kolleegansa ja muistelivat niitä "vanhoja hyviä aikoja."

        Nyt ihan huvitti, Lokari, mutta ei millään pahalla....olet kokeillut b - vitamiinia jiskus 55 vuotta sitten Vaikutat niin nuorelta.
        Oletko ollut 'valintaiässä ji 55 v sitten?
        Utelee Ellumari Suomessa.
        Lämpimät terveiseni sinulle!

        Kyllä minä jo silloin olin työ elämässä mukana.
        Muuten mitä tuo (valintaiässä ji) tarkoitti?
        No minulla on tuo mieli vielä nuori vaikka vuosia onkin tullut.
        Kiitos terveisistäsi Ellumari.
        En ole katsonut tänne aikaisemmin joten on vähä myöhässä vastaus sinulle.
        Terv: Lokari69.


      • ellumari
        Lokari69 kirjoitti:

        Kyllä minä jo silloin olin työ elämässä mukana.
        Muuten mitä tuo (valintaiässä ji) tarkoitti?
        No minulla on tuo mieli vielä nuori vaikka vuosia onkin tullut.
        Kiitos terveisistäsi Ellumari.
        En ole katsonut tänne aikaisemmin joten on vähä myöhässä vastaus sinulle.
        Terv: Lokari69.

        tarkoitin aikuisikää, jolloin oli ja on oikeutettu valitsemaan itse asioita elämässään.
        Oikeastaan aikuisen kypsyyttä taisin tarkoittaa ja harkintakykyä.
        Lapsillahan ei ole päätäntävaltaa monissa itseään koskevissa asioissa, vaan aikuiset tekevät päätökset heidän puolestaan.
        Joissakin asioissa lapsetkin saavat päättää ja yksi sellainen asia on ainakin täällä Suomessa, että jo 10 v lapsi saa vanhempiensa avioerotapauksessa itse valita kumman vanhempansa luona tahtoo asua. Näin olen muistelevinani.
        Lokari, sinä olet aloittanut työssä käymisen hyvin nuorena ja olit silloin "valintaiässä."
        Jos tuo 69 nimimerkkisi jäljessä tarkoittaa ikääsi, niin et sinä kovin iäkäs ole.
        Eiväthän ihmiset nykyään alle 90 v ole vielä vanhoja Suomessakaan, saatika siellä lännessä, eikö vaan?
        Hyvää juhannusta sinulle!
        Totesin tuolla toisaalla jo tänä aamuna, että meille on tulossa ainakin tänään kaunis, lämmin kesäpäivä. Juhannuspäivänä vietetään sisareni tyttären, minun kummityttöni häitä. Hänet vihitään samassa kirkossa kuin minut "vanhapiika" yli kolmekymmentä vuotta sitten. Jotenkin nostalgista - muistoja herättävää.


      • Lokari69
        ellumari kirjoitti:

        tarkoitin aikuisikää, jolloin oli ja on oikeutettu valitsemaan itse asioita elämässään.
        Oikeastaan aikuisen kypsyyttä taisin tarkoittaa ja harkintakykyä.
        Lapsillahan ei ole päätäntävaltaa monissa itseään koskevissa asioissa, vaan aikuiset tekevät päätökset heidän puolestaan.
        Joissakin asioissa lapsetkin saavat päättää ja yksi sellainen asia on ainakin täällä Suomessa, että jo 10 v lapsi saa vanhempiensa avioerotapauksessa itse valita kumman vanhempansa luona tahtoo asua. Näin olen muistelevinani.
        Lokari, sinä olet aloittanut työssä käymisen hyvin nuorena ja olit silloin "valintaiässä."
        Jos tuo 69 nimimerkkisi jäljessä tarkoittaa ikääsi, niin et sinä kovin iäkäs ole.
        Eiväthän ihmiset nykyään alle 90 v ole vielä vanhoja Suomessakaan, saatika siellä lännessä, eikö vaan?
        Hyvää juhannusta sinulle!
        Totesin tuolla toisaalla jo tänä aamuna, että meille on tulossa ainakin tänään kaunis, lämmin kesäpäivä. Juhannuspäivänä vietetään sisareni tyttären, minun kummityttöni häitä. Hänet vihitään samassa kirkossa kuin minut "vanhapiika" yli kolmekymmentä vuotta sitten. Jotenkin nostalgista - muistoja herättävää.

        69 on vähä vanha numero, kun joskus aloitin näillä palstoilla, niin silloin se oli kyllä ihan oikea.
        Nyt kun otin noi numerot pois,kun ikää tuli liikaa paljon yli niin joku "varasti" Lokari nikkini , joten otin takaisin tuon vanhan nikkini.
        No tuo minun harkinta kykyni on kai vieläkin jossain nuoruudessani,vai onkohan sitä koskaan ollutkaan ?
        Joskus tuntuu ettei ole vieläkään viisastunut yhtään.....
        Roppa vaan vanhenee, onneksi on sentään kokolailla terve...
        No täällä on kaunista jopa minustakin liika lämmintä ja sateista ei ole tietoakaan ennen juolua.
        Pieniä "akkasen" ilmoja voi tulla 2-3 kesässä tänne.
        Joten kyllä se juhannus on varmaan kaunis ainakin täällä , joten kiitoset toivotuksistasi ja samaa toivotan sinullekin , samalla siinä tulee kaikille toisillekin, ja tietyst hää vieraillekin.
        No jopas sattui , minäkin menin 29 vuotta sitten avioon, kylläkin Las Vegasissa ja tuomarin "vihkimänä".
        Vai miksi sitä sanotaankaan, taisi olla siviliavioliitto...?Meillä.
        Terv. Lokari69.


      • ellumari
        Lokari69 kirjoitti:

        69 on vähä vanha numero, kun joskus aloitin näillä palstoilla, niin silloin se oli kyllä ihan oikea.
        Nyt kun otin noi numerot pois,kun ikää tuli liikaa paljon yli niin joku "varasti" Lokari nikkini , joten otin takaisin tuon vanhan nikkini.
        No tuo minun harkinta kykyni on kai vieläkin jossain nuoruudessani,vai onkohan sitä koskaan ollutkaan ?
        Joskus tuntuu ettei ole vieläkään viisastunut yhtään.....
        Roppa vaan vanhenee, onneksi on sentään kokolailla terve...
        No täällä on kaunista jopa minustakin liika lämmintä ja sateista ei ole tietoakaan ennen juolua.
        Pieniä "akkasen" ilmoja voi tulla 2-3 kesässä tänne.
        Joten kyllä se juhannus on varmaan kaunis ainakin täällä , joten kiitoset toivotuksistasi ja samaa toivotan sinullekin , samalla siinä tulee kaikille toisillekin, ja tietyst hää vieraillekin.
        No jopas sattui , minäkin menin 29 vuotta sitten avioon, kylläkin Las Vegasissa ja tuomarin "vihkimänä".
        Vai miksi sitä sanotaankaan, taisi olla siviliavioliitto...?Meillä.
        Terv. Lokari69.

        mahdolliseen uuteen liittoon mennessäni kirkollista vihkimistä tarvitsisi.
        Silloin vain ei koko siviiliavioliittoja taidettu solmiakaan, eikä kirkkoon kuulumattomuus ollut kovin yleistä.
        Nykyäänhän luterilaisetkin voivat mennä tuomarin vihkiminä naimisiin. Yhtä pätevä se liitto on ja vaikka ei vihittäisikään, niin jos ihmiset sopivat toisillee ja tahtovat asua yhdessä vihkimättä, niin minä en näe siinäkään mitään pahaa.
        Aikoinaan sanottiin avoliittolaisia susipariksi.

        Muuten onko se Lokari, joka pölli sinun nikkisi, käyttänyt sitä nikkiä? En ole huomannut ainakaan näillä ikäryhmät - palstoilla muuta Lokaria kuin sinut.
        Jos olet huomannut, niin tuolla "pääkadun varrella" on taas avattu Onnenapila ja Skillan emännöi siellä.
        Nähdään!


      • Lokari69.
        ellumari kirjoitti:

        mahdolliseen uuteen liittoon mennessäni kirkollista vihkimistä tarvitsisi.
        Silloin vain ei koko siviiliavioliittoja taidettu solmiakaan, eikä kirkkoon kuulumattomuus ollut kovin yleistä.
        Nykyäänhän luterilaisetkin voivat mennä tuomarin vihkiminä naimisiin. Yhtä pätevä se liitto on ja vaikka ei vihittäisikään, niin jos ihmiset sopivat toisillee ja tahtovat asua yhdessä vihkimättä, niin minä en näe siinäkään mitään pahaa.
        Aikoinaan sanottiin avoliittolaisia susipariksi.

        Muuten onko se Lokari, joka pölli sinun nikkisi, käyttänyt sitä nikkiä? En ole huomannut ainakaan näillä ikäryhmät - palstoilla muuta Lokaria kuin sinut.
        Jos olet huomannut, niin tuolla "pääkadun varrella" on taas avattu Onnenapila ja Skillan emännöi siellä.
        Nähdään!

        Tuosta vihkimisestä tai vihkimättömänä olemisesta.

        No se lokari on tuolla jossain runo palstoilla häärämässä minun luulojeni mukaan.
        Minulla on kyllä pikku "haju/epäilys" kuka sen minun nikkini vei.
        Muuten noita samaan henkilöön viittavia nikkejä on palstoilla ainakin 3 kappaletta , jotka minusta on kaikki saman henkilön hallussa...
        Jatketaan tuolla etu sivulla kun on asiaa, tämä kun on jo kovasti kulman takana.((
        Terv: Lokari69.


    • Anonyymi

      Kirjoitetaanko onnenapila yhteen

    • Anonyymi

      Menneisyyden vanki tuli mieleen, aloitus 2005.

      • Anonyymi

        Ei se mitään haittaa, hyvä aloitus.


    • Anonyymi

      Itsekkin olen ja kiva muistella kaikkea, hyvällä tarkoitin kun tuossa viestin aiemmin

    • Anonyymi

      Kuka kumma nostelee melkein päivittäin vanhoja ketjuja.
      Itserakasta?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe