Mistä johtuu että en ymmärrä puhetta välillä. Joudun miettimään enkä ikään kuin tajua asioita. Mistä johtuu?
En ymmärrä puhetta
35
920
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko kiinnostunut siitä. Mitä sinulle puhutaan? Kuunteletko vain "puolella korvalla"?
- Anonyymi
Asiat menevät ikään kuin ohi.
- Anonyymi
Heikko hapetus taikka alkava kuurous saattaa aiheuttaa kyseisiä oireita,joten käväisepä lääkärissä varmistamassa diagnoosini.
- Anonyymi
Luulen että sinulla on kuullun ymmärtämisen vaikeus. Tietyissä olosuhteissa en itsekään ymmärrä mitä minulle puhutaan. Jos olen keskittynyt johonkin muuhun, minun on vaikeaa vaihtaa kuuntelemisen moodiin. Tämä liittyy samoihin juttuihin kuin joillakin on lukivaikeus eli ei ymmärrä lukemaansa. Minulla on aina ollut lukeminen vahvaa, mutta kuunteleminen heikkoa.
- Anonyymi
Ymmärrä TV ja radio veron kanto maksu pakko päästää tavara Maniasta irti älä koskaan kysy kotiini mihin laitoit
- Anonyymi
Autismikirjoisena en minäkään aina ymmärrä, mitä
ihmettää neurotyypilliset oikein sönköttää, kun ne
väittää, että autismi on hirveetä, vaikka niiltä
nimenomaan se puuttuu - ja sen huomaa. - Anonyymi
Vaikuttaa afasialta, joka johtuu aivoverenkierron häiriöstä. Onko ollut aivoinfarktia ehkä huomaamattasi?
- Anonyymi
Trollia, valelääkäriä ja oikeaa lääkäriä
ei kukaan pysty näiden sepustusten
perusteella luotettavasti erottamaan. - Anonyymi
Niin vaikuttaa ja voi olla näin mutta jos usein toistuvaa niin tuskin avh, vaan univaje, joku lääke, uupumus, masennus, kilpparin vajaatoiminta ym.
Itsellä on yös vaihteleva afasia muutaman aivovamman jälkeen, jota niiden myötä mm. tulleet elektrolyyttihäiriöt, unihäiriöt ja fatiikki pahentaa sekä se kun otan reilummin panacodia ja tizanidia. Se myös pahentaa kenties uuvuttaa, kun saa jankata moneen kertaan samoja asioita.
Tänään taas lounaalla eräiden kanssa niistä mitkä on jo 100 kertaa käyty läpi, ja edelleen kuvitellaan miten mun toimintakyky on lähes normaali ja että muka voin mennä ja tehdä mitä tykkään, vaikka sokea reettakin näkeen ettenm todellakaan ole likikään terve ja tietävät minun saavan eläkettä. Joku väsymyskin houtuisi jollain pillerillätai että depis korjaantuu menemällä ihmisten joukkoon - niin että vapaaehtoisesti syrjäydytään? Aidosti hyvät ihmisety on vaan vähissä ja aina kun ei kerta kaikkiaan jaksa - joskus kauan sitten muutama oire aiemmin olin normisosiaalinen ja jaksoin paremmin eikä lämpökään haitannut. Noi jankaukset niin ramasee ja tuo afasiaa. Tietävät senkin, että mulla on ihan hyvä peruskognitio. Mä luen Heikki Pursiaisen kirjaa Olette kaikki väärässä. Pystyn hyvin samaistuun Heikkiin. Kyse ei ole kaikkitietävyydesä yms vaan miten suppeasti moni ihminen ajattelee ja miten huonosti ja yksioikoisesti perustellaan omia näkökantoja
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin vaikuttaa ja voi olla näin mutta jos usein toistuvaa niin tuskin avh, vaan univaje, joku lääke, uupumus, masennus, kilpparin vajaatoiminta ym.
Itsellä on yös vaihteleva afasia muutaman aivovamman jälkeen, jota niiden myötä mm. tulleet elektrolyyttihäiriöt, unihäiriöt ja fatiikki pahentaa sekä se kun otan reilummin panacodia ja tizanidia. Se myös pahentaa kenties uuvuttaa, kun saa jankata moneen kertaan samoja asioita.
Tänään taas lounaalla eräiden kanssa niistä mitkä on jo 100 kertaa käyty läpi, ja edelleen kuvitellaan miten mun toimintakyky on lähes normaali ja että muka voin mennä ja tehdä mitä tykkään, vaikka sokea reettakin näkeen ettenm todellakaan ole likikään terve ja tietävät minun saavan eläkettä. Joku väsymyskin houtuisi jollain pillerillätai että depis korjaantuu menemällä ihmisten joukkoon - niin että vapaaehtoisesti syrjäydytään? Aidosti hyvät ihmisety on vaan vähissä ja aina kun ei kerta kaikkiaan jaksa - joskus kauan sitten muutama oire aiemmin olin normisosiaalinen ja jaksoin paremmin eikä lämpökään haitannut. Noi jankaukset niin ramasee ja tuo afasiaa. Tietävät senkin, että mulla on ihan hyvä peruskognitio. Mä luen Heikki Pursiaisen kirjaa Olette kaikki väärässä. Pystyn hyvin samaistuun Heikkiin. Kyse ei ole kaikkitietävyydesä yms vaan miten suppeasti moni ihminen ajattelee ja miten huonosti ja yksioikoisesti perustellaan omia näkökantoja
Monisairas....selkävammoja unohtamatta, jotka osaltaan oikeastaan kaikkein pahimmat!
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monisairas....vähän tarkemmin tuosta vireystilasta ym: elikkä aivovammojen myötä vaurioitunut varmasti hypotalamus joka säätelee uni-valverytmiä, vireystilaa, lämpötilaa, nälkää, janoa, hormoneita ym. niin ehkei ihme jos vireystila vaihtelee ja sitten kun on vielä selkäongelmia ja avh.
Mutta nämä 2 sankaria kuvittelee kaiken hoituvan jollain pillerillä ja että kaupassa käy tuosta vain parin kilsan päässä kävellen! En tiedä ovatko noin tolloja puusilmiä vai ihan asennevikaisia? Toinen kulkee rollaattorilla ja toinen ontuu vähä, molemmilla viiraa kyllä monessa mielessä mutten oikein tiedä tarkemmin ja miksi. Olen ja olemme olleet noin puolet elämässä täysin out toistemme elämästä. Mulla lähinnää viiraa vaihdellen huono puhe väsyn lisäksi. En kuormituyleensä niinkään kahden kesken kunhan ei olen "idiootteja ja persoonallisuushäiriöisiä" eikä sellasia jotka takertuu pieniin virheisiin. Määrätyt kognitiiviset työt myös sujuisi äärettömän hyvin ongelmista huolimatta.
Joo kyllä nyt tulee taas taukoo noihin yhteisjuttuihin, kun se on niin usein noita samojen jankkauksia vtuilevaan sävyyn ja vielä oman propandan suoltamista tiettyihin nmun ihmissuhdekuvioihin (sisaruksen) - vaikka itse ryssinyt omat ihmissuhteensa pääosin raha-ja omaisuusänkyröinnillä. Jos oikein tarkkaan funtsii niin näillä parilla on myös useita autismin piirteitä mutta onko sitä vai ei?
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
....vähän tarkemmin tuosta vireystilasta ym: elikkä aivovammojen myötä vaurioitunut varmasti hypotalamus joka säätelee uni-valverytmiä, vireystilaa, lämpötilaa, nälkää, janoa, hormoneita ym. niin ehkei ihme jos vireystila vaihtelee ja sitten kun on vielä selkäongelmia ja avh.
Mutta nämä 2 sankaria kuvittelee kaiken hoituvan jollain pillerillä ja että kaupassa käy tuosta vain parin kilsan päässä kävellen! En tiedä ovatko noin tolloja puusilmiä vai ihan asennevikaisia? Toinen kulkee rollaattorilla ja toinen ontuu vähä, molemmilla viiraa kyllä monessa mielessä mutten oikein tiedä tarkemmin ja miksi. Olen ja olemme olleet noin puolet elämässä täysin out toistemme elämästä. Mulla lähinnää viiraa vaihdellen huono puhe väsyn lisäksi. En kuormituyleensä niinkään kahden kesken kunhan ei olen "idiootteja ja persoonallisuushäiriöisiä" eikä sellasia jotka takertuu pieniin virheisiin. Määrätyt kognitiiviset työt myös sujuisi äärettömän hyvin ongelmista huolimatta.
Joo kyllä nyt tulee taas taukoo noihin yhteisjuttuihin, kun se on niin usein noita samojen jankkauksia vtuilevaan sävyyn ja vielä oman propandan suoltamista tiettyihin nmun ihmissuhdekuvioihin (sisaruksen) - vaikka itse ryssinyt omat ihmissuhteensa pääosin raha-ja omaisuusänkyröinnillä. Jos oikein tarkkaan funtsii niin näillä parilla on myös useita autismin piirteitä mutta onko sitä vai ei?
Monisairas"Jos oikein tarkkaan funtsii niin näillä parilla on myös useita autismin piirteitä mutta onko sitä vai ei?"
Voitko tarkentaa, mitä autisminkirjon piirteitä näissä tuntemissasi ihmisissä mielestäsi on? Itse en nimittäin noista viesteistäsi, joissa heistä kerroit, pystynyt havaitsemaan sellaisia. En tunnista vaikka toisen terveysongelmien vähättelyä miksikään autisminkirjoon liittyväksi asiaksi.
En usko, että mitkään autismin piirteet selittävät noiden tuntemiesi ihmisten käytöstä. Siihen en ota kantaa, mikä sen selittää (en voi järkevästi ottaa siihen kantaa tämmöisten nimimerkin takana kirjoitettujen viestien perusteella ihmisistä, joita en itse lainkaan tunne).
Korostettakoon vielä, että en yritä tällä viestillä puolustella näiden tuntemiesi ihmisten käytöstä millään tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos oikein tarkkaan funtsii niin näillä parilla on myös useita autismin piirteitä mutta onko sitä vai ei?"
Voitko tarkentaa, mitä autisminkirjon piirteitä näissä tuntemissasi ihmisissä mielestäsi on? Itse en nimittäin noista viesteistäsi, joissa heistä kerroit, pystynyt havaitsemaan sellaisia. En tunnista vaikka toisen terveysongelmien vähättelyä miksikään autisminkirjoon liittyväksi asiaksi.
En usko, että mitkään autismin piirteet selittävät noiden tuntemiesi ihmisten käytöstä. Siihen en ota kantaa, mikä sen selittää (en voi järkevästi ottaa siihen kantaa tämmöisten nimimerkin takana kirjoitettujen viestien perusteella ihmisistä, joita en itse lainkaan tunne).
Korostettakoon vielä, että en yritä tällä viestillä puolustella näiden tuntemiesi ihmisten käytöstä millään tavalla.Viestiin niitä ei tullut kaikkia enkä tiedä muistanko just nyt kaikkia mutta tämmösiä: "puusilmä"- ajattelu eli ei kyetä tekemään edes helposti silminnähtävien havaintojen pohjalta maallikollekin yksinkertaisia johtopäätöksiä (esim, kuvitellaan selkeästi ontuvan kun vielä lihasatrofiaa, kävelevän helposti 2 km), kaikki ajatellaan järjen kautta, ei ymmärretä toisen tunteita, vimmattu takertuminen toissijaisiin ja ylipäänsä yksityiskohtiin, vimmattu kiinnostus nimenomaan kiinteään omaisuuteen (asunnot, metsä) vaikka ihmissuhteiden kustannuksella, loukkaannutaan todella pienistä asioista (ei kyse henk. koht loukkauksista), vaikeus tulla ihmisten kanssa toimeen, lapsellisia reaktioita epämukaviin ruokiin ja ristiriitatilanteissa, joustamattomuus vähän joka asiassa, syömässä/kahvilla kaikkien pitäisi ottaa samaa vaikka jokainen maksaisi itse (jahkaamista ja kitinää jos eri mieltä)
En nyt siis sano että just autismia, kun en sitä niin tunne, vain lukenut, ja hyvin todennäköisesti ainakin ihmissuhteiden osalta on jotain narsistista/epäsosiaalista pers. häiriötä. En sano sitäkään että pääsyy olisi autismi. On varmaan vieläkin jotain mitä en tiedä kun ollaan tosiaan noin puolet mun elämään olleet täysin toisista erossa ylisukupolvisten lähinnä riitojen mutta nmyös joidenkin rehvaakkaan ja nälvivän käytöksen takia takia
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viestiin niitä ei tullut kaikkia enkä tiedä muistanko just nyt kaikkia mutta tämmösiä: "puusilmä"- ajattelu eli ei kyetä tekemään edes helposti silminnähtävien havaintojen pohjalta maallikollekin yksinkertaisia johtopäätöksiä (esim, kuvitellaan selkeästi ontuvan kun vielä lihasatrofiaa, kävelevän helposti 2 km), kaikki ajatellaan järjen kautta, ei ymmärretä toisen tunteita, vimmattu takertuminen toissijaisiin ja ylipäänsä yksityiskohtiin, vimmattu kiinnostus nimenomaan kiinteään omaisuuteen (asunnot, metsä) vaikka ihmissuhteiden kustannuksella, loukkaannutaan todella pienistä asioista (ei kyse henk. koht loukkauksista), vaikeus tulla ihmisten kanssa toimeen, lapsellisia reaktioita epämukaviin ruokiin ja ristiriitatilanteissa, joustamattomuus vähän joka asiassa, syömässä/kahvilla kaikkien pitäisi ottaa samaa vaikka jokainen maksaisi itse (jahkaamista ja kitinää jos eri mieltä)
En nyt siis sano että just autismia, kun en sitä niin tunne, vain lukenut, ja hyvin todennäköisesti ainakin ihmissuhteiden osalta on jotain narsistista/epäsosiaalista pers. häiriötä. En sano sitäkään että pääsyy olisi autismi. On varmaan vieläkin jotain mitä en tiedä kun ollaan tosiaan noin puolet mun elämään olleet täysin toisista erossa ylisukupolvisten lähinnä riitojen mutta nmyös joidenkin rehvaakkaan ja nälvivän käytöksen takia takia
Monisairas"vimmattu kiinnostus nimenomaan kiinteään omaisuuteen (asunnot, metsä) vaikka ihmissuhteiden kustannuksella"
Tuollainen ei liity mitenkään autismiin.
" syömässä/kahvilla kaikkien pitäisi ottaa samaa vaikka jokainen maksaisi itse (jahkaamista ja kitinää jos eri mieltä)"
En kyllä näe, että tuokaan olisi autismiin liittyvä ominaisuus. Autisminkirjon ihmiset kyllä pitävät usein rutiineista ja näin ollen autisminkirjoinen saattaa toki tilata ravintolassa tai kahvilassa aina samaa, mutta ei tämä kyllä yleensä kohdistu muihin ihmisiin millään tavalla. Myönnän kyllä, että itse olen sellainen, että käydessäni kahvilassa tai jossain ruokapaikassa tilaan yleensä aina samaa. Kuitenkaan minua ei kiinnosta yhtään, mitä muut tilaavat. En siis aseta muille mitään vaatimuksia.
Kiinnitänpä huomiota vielä pariin asiaan viestissä. Ensin kirjoitit, että ""puusilmä"- ajattelu eli ei kyetä tekemään edes helposti silminnähtävien havaintojen pohjalta maallikollekin yksinkertaisia johtopäätöksiä (esim, kuvitellaan selkeästi ontuvan kun vielä lihasatrofiaa, kävelevän helposti 2 km)" ja sitten, että "kaikki ajatellaan järjen kautta".
Tämä saattaa olla vähän saivartelua, mutta totean kuitenkin, että näen noiden kohtien välillä sisäisen ristiriidan. Ei ole kovinkaan järjen kautta ajattelua, että ontuva ihminen pystyisi kävelemään helposti 2 kilometriä. Tuon perusteella siis nämä tuttavasi eivät vaikuta olevan niin puhtaasti järjellä ajattelevia ihmisiä. Uskoisin useimpien autisminkirjoisten ihmisten ymmärtävän, että jalkavaivainen ihminen ei voi kävellä loputtomasti.
"En nyt siis sano että just autismia, kun en sitä niin tunne, vain lukenut, ja hyvin todennäköisesti ainakin ihmissuhteiden osalta on jotain narsistista/epäsosiaalista pers. häiriötä."
Nuo narsismi tai epäsosiaalinen häiriö ovat kyllä mahdollisia. Toisaalta on hyvä muistaa, että oikeasti ketään ei voi diagnosoida kukaan muu kuin siihen koulutettu asiantuntija. En usko, että siitä on välttämättä mitään hyötyä maallikkodiagnosoida noita henkilöitä. Hyötyä voisi olla siitä, että lopettaisit kanssakäymisen noiden ihmisten kanssa. Jos suhde heihin ei sinulle mitään anna ja jos he eivät asiasta puhumallakaan muuta käytöstään, niin ei haitallista ihmissuhdetta ole pakko jatkaa. Toki en tiedä tarkemmin elämäntilanteestasi enkä tarkemmasta suhteestasi noihin ihmisiin, eli sikäli en toki ole oikea henkilö antamaan neuvoja, mutta tällainen ajatus tuli mieleeni noiden kertomiesi asioiden perusteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vimmattu kiinnostus nimenomaan kiinteään omaisuuteen (asunnot, metsä) vaikka ihmissuhteiden kustannuksella"
Tuollainen ei liity mitenkään autismiin.
" syömässä/kahvilla kaikkien pitäisi ottaa samaa vaikka jokainen maksaisi itse (jahkaamista ja kitinää jos eri mieltä)"
En kyllä näe, että tuokaan olisi autismiin liittyvä ominaisuus. Autisminkirjon ihmiset kyllä pitävät usein rutiineista ja näin ollen autisminkirjoinen saattaa toki tilata ravintolassa tai kahvilassa aina samaa, mutta ei tämä kyllä yleensä kohdistu muihin ihmisiin millään tavalla. Myönnän kyllä, että itse olen sellainen, että käydessäni kahvilassa tai jossain ruokapaikassa tilaan yleensä aina samaa. Kuitenkaan minua ei kiinnosta yhtään, mitä muut tilaavat. En siis aseta muille mitään vaatimuksia.
Kiinnitänpä huomiota vielä pariin asiaan viestissä. Ensin kirjoitit, että ""puusilmä"- ajattelu eli ei kyetä tekemään edes helposti silminnähtävien havaintojen pohjalta maallikollekin yksinkertaisia johtopäätöksiä (esim, kuvitellaan selkeästi ontuvan kun vielä lihasatrofiaa, kävelevän helposti 2 km)" ja sitten, että "kaikki ajatellaan järjen kautta".
Tämä saattaa olla vähän saivartelua, mutta totean kuitenkin, että näen noiden kohtien välillä sisäisen ristiriidan. Ei ole kovinkaan järjen kautta ajattelua, että ontuva ihminen pystyisi kävelemään helposti 2 kilometriä. Tuon perusteella siis nämä tuttavasi eivät vaikuta olevan niin puhtaasti järjellä ajattelevia ihmisiä. Uskoisin useimpien autisminkirjoisten ihmisten ymmärtävän, että jalkavaivainen ihminen ei voi kävellä loputtomasti.
"En nyt siis sano että just autismia, kun en sitä niin tunne, vain lukenut, ja hyvin todennäköisesti ainakin ihmissuhteiden osalta on jotain narsistista/epäsosiaalista pers. häiriötä."
Nuo narsismi tai epäsosiaalinen häiriö ovat kyllä mahdollisia. Toisaalta on hyvä muistaa, että oikeasti ketään ei voi diagnosoida kukaan muu kuin siihen koulutettu asiantuntija. En usko, että siitä on välttämättä mitään hyötyä maallikkodiagnosoida noita henkilöitä. Hyötyä voisi olla siitä, että lopettaisit kanssakäymisen noiden ihmisten kanssa. Jos suhde heihin ei sinulle mitään anna ja jos he eivät asiasta puhumallakaan muuta käytöstään, niin ei haitallista ihmissuhdetta ole pakko jatkaa. Toki en tiedä tarkemmin elämäntilanteestasi enkä tarkemmasta suhteestasi noihin ihmisiin, eli sikäli en toki ole oikea henkilö antamaan neuvoja, mutta tällainen ajatus tuli mieleeni noiden kertomiesi asioiden perusteella.KIitos pitkästä ja perustelluista viesteistä.
Vielä noista vähän: mm. lisää, että kaikki pitää olla suunniteltua ja poiketa ei saa muuten kuulemma stressaa eli siis ns. kalenterin mukaan pitäs mennä...mutta mutta mulle saatetaan soittaa puolen tunnin varoajalla että lähdenkö vaikka syömään. Jos en lähde, on jotain omaa niin saatetaan sanoo jopa heitä roskiin! Heillä on rahaa enemmän kuin tarpeeksi, mulla ei - vaikuttaa myös, lähinnä ostan jotain liharuokaa yleensäJoskus aiemmin tarjosivat enemmän, nyt saa kaiken maksaa ja tämänkin takia vähentänyt jatykkään valmiiksi tehtyjä salaatteja. Parempiakin on kuin heidän ehdottamat. Mä saan itekin tehtyä jotain he eivät pysty eikä vissiinn pää riitä edes simppelien ruokien tekoon. Kädety ja jalat pelaa kyllä toisin kuin mulla.
Jankutetaan omia ajatuksia ikäänkuin toisen päähän: ei sitä tartte eiks vaan mitään muuta päivässä ollöa kuin syömistä ja telkkarin katsomista, kotona on kivempaa kuin mennä johonkin, pitäs tavata kaikenmaailman sukulaisia, sellasiakin kenen kanssa ei juuri ole tekemisissä.
➡️Omat ajatukset on just päinvastaiset: inhoa jatkuvaa joutilaisuutta, istumatyötä ja rahaa (ei toki itse tarkoitus mutta vaihdannan väline nyt ja tulevaisuudessa!) voisin tehdä, koti ahdistaa paitsi sosiaalista sitä ei toki kotona, mutta vaikee mennä mihinkä pidemmälle, kun erityisesti cauda, elektrolyytit heittää, lämmönsäätö-ja sieto prakaa, hikoiluttaa, puhe sekoo välillä- tulleet aivovammojen myötä koulussa ja tien päällä ilman omaa syytä, lisäksi yks anestesia niin ja näin ja muutenkin tyks.ssa, lasupykälistä tulis samat kyseeseen kuin Karfeilla (kenties pahempaakin), jalkakin ja käsi haittaa mutta ne on sos. paljon pienempi paha vaikka toiset pitää suurimpana! Kai mä si olin töissä tällä kognitiolla, joka olisi ollut erittäin hyvä tiettyihin töihin!
Noita ruokia syöty melko harvakseltaan. Jos käytäs ja tarjoais viikoittain ympäri vuoden, voisin ehkä käydä, vaikka puheenaiheet usein samaa jankkausta ja negatiivissävyisiä, syyttäviä. Muuten on juuri varaa ehkä kerran viikossa käydä itse maksaen mut jos lähemmäs 15€ niin pitää olla mieluisaa.
Itse on pilannut omat ihmissuhteensa kauaan sitten ja on rehvakas ja nälvivä -kukaan ei käy kylässä eikä kutsu, yllätys! Taitaa mulle sitten projisoida noita. Mä taas en niin välitä sukulaisista mutta vieraiden kanssa on helpompaa yleensä, ja osataan keskustella eli jotain tietämystä eikä kysymystä kysymyksen perään.
Mä viittaisin tuolla omaisuudella pakkomielteistä kiinnostusta johonkin, ja käsittääkseni tämä voi olla autismia.
Juu, toisella erityinen tarve ottaa aina samaa.
Joo etäisyyttä on hyvä ottaa, kun alkaa käymään rasitteeksi. Sitä on myös jatkuva puhe, ja sitten kun mä on auton takapenkillä jossa kauhee rengasmelu, eikä edes saa voicee korotettua. Ja muutenkin, en mä jaksa. Mä muistelin, että autismiin kuuluu sellanen jatkuva jonkin aiheen pohdiskelu. Mut joo, ei se diagnoosi nyt ole se tärkein.
Etäisyyttä on ennenkin otettu. Jos olen rehellinen, niin siedän vähän vain siksi, jospa kumminkin saisi jonkun pienen siivun perinnöstä, kun muuten se menisi heille joilla on ennestaan jo ihan tarpeeksi tai jollekin järjestölle/kunnalle käytännössä yleiseen budjettiin!
Mut ei se elämä isosti muutu vaikka jotain saisiki. On muutakin mutta nyt saa olla, kun tuli jo ihan liian pitkä teksti
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KIitos pitkästä ja perustelluista viesteistä.
Vielä noista vähän: mm. lisää, että kaikki pitää olla suunniteltua ja poiketa ei saa muuten kuulemma stressaa eli siis ns. kalenterin mukaan pitäs mennä...mutta mutta mulle saatetaan soittaa puolen tunnin varoajalla että lähdenkö vaikka syömään. Jos en lähde, on jotain omaa niin saatetaan sanoo jopa heitä roskiin! Heillä on rahaa enemmän kuin tarpeeksi, mulla ei - vaikuttaa myös, lähinnä ostan jotain liharuokaa yleensäJoskus aiemmin tarjosivat enemmän, nyt saa kaiken maksaa ja tämänkin takia vähentänyt jatykkään valmiiksi tehtyjä salaatteja. Parempiakin on kuin heidän ehdottamat. Mä saan itekin tehtyä jotain he eivät pysty eikä vissiinn pää riitä edes simppelien ruokien tekoon. Kädety ja jalat pelaa kyllä toisin kuin mulla.
Jankutetaan omia ajatuksia ikäänkuin toisen päähän: ei sitä tartte eiks vaan mitään muuta päivässä ollöa kuin syömistä ja telkkarin katsomista, kotona on kivempaa kuin mennä johonkin, pitäs tavata kaikenmaailman sukulaisia, sellasiakin kenen kanssa ei juuri ole tekemisissä.
➡️Omat ajatukset on just päinvastaiset: inhoa jatkuvaa joutilaisuutta, istumatyötä ja rahaa (ei toki itse tarkoitus mutta vaihdannan väline nyt ja tulevaisuudessa!) voisin tehdä, koti ahdistaa paitsi sosiaalista sitä ei toki kotona, mutta vaikee mennä mihinkä pidemmälle, kun erityisesti cauda, elektrolyytit heittää, lämmönsäätö-ja sieto prakaa, hikoiluttaa, puhe sekoo välillä- tulleet aivovammojen myötä koulussa ja tien päällä ilman omaa syytä, lisäksi yks anestesia niin ja näin ja muutenkin tyks.ssa, lasupykälistä tulis samat kyseeseen kuin Karfeilla (kenties pahempaakin), jalkakin ja käsi haittaa mutta ne on sos. paljon pienempi paha vaikka toiset pitää suurimpana! Kai mä si olin töissä tällä kognitiolla, joka olisi ollut erittäin hyvä tiettyihin töihin!
Noita ruokia syöty melko harvakseltaan. Jos käytäs ja tarjoais viikoittain ympäri vuoden, voisin ehkä käydä, vaikka puheenaiheet usein samaa jankkausta ja negatiivissävyisiä, syyttäviä. Muuten on juuri varaa ehkä kerran viikossa käydä itse maksaen mut jos lähemmäs 15€ niin pitää olla mieluisaa.
Itse on pilannut omat ihmissuhteensa kauaan sitten ja on rehvakas ja nälvivä -kukaan ei käy kylässä eikä kutsu, yllätys! Taitaa mulle sitten projisoida noita. Mä taas en niin välitä sukulaisista mutta vieraiden kanssa on helpompaa yleensä, ja osataan keskustella eli jotain tietämystä eikä kysymystä kysymyksen perään.
Mä viittaisin tuolla omaisuudella pakkomielteistä kiinnostusta johonkin, ja käsittääkseni tämä voi olla autismia.
Juu, toisella erityinen tarve ottaa aina samaa.
Joo etäisyyttä on hyvä ottaa, kun alkaa käymään rasitteeksi. Sitä on myös jatkuva puhe, ja sitten kun mä on auton takapenkillä jossa kauhee rengasmelu, eikä edes saa voicee korotettua. Ja muutenkin, en mä jaksa. Mä muistelin, että autismiin kuuluu sellanen jatkuva jonkin aiheen pohdiskelu. Mut joo, ei se diagnoosi nyt ole se tärkein.
Etäisyyttä on ennenkin otettu. Jos olen rehellinen, niin siedän vähän vain siksi, jospa kumminkin saisi jonkun pienen siivun perinnöstä, kun muuten se menisi heille joilla on ennestaan jo ihan tarpeeksi tai jollekin järjestölle/kunnalle käytännössä yleiseen budjettiin!
Mut ei se elämä isosti muutu vaikka jotain saisiki. On muutakin mutta nyt saa olla, kun tuli jo ihan liian pitkä teksti
Monisairas.... ei nyt ihan ketjuun mutta perintöä lähinnä siksi, että se olisi korvausta epäsuoran taloudellisen haitan aiheuttamisesta (pääsyyllinen toki oli täystolvana nössö mutta heikommille suuttuva ym isä) sekä em. syistä suoraan ja välillisesti tulleista suurista henkisistä kärsimyksistä.
Noihin liittyvää ja muutakin rahanälvimistä tekee mulle vieläkin , onneksi harvemmin. Tekeekö sitten ihan tarkoituksella noiden pohjalta ja tietäen mitenn sairas ja köyhä olen vai pitääkö sitten muuten vaan rehvastella. Vertaisilleen ei puhun samoin
Mä oon joskus lukenut että jotkut autistit, ainakin jos mukana adhd, voisi olla em. kaltaisia mutta onneksi aika harvoin näin. Semmonen myös tuli mieleen, jos on joku uus maku niin se on heti ikiyök eli ei enää ikinä syö sitä.
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
.... ei nyt ihan ketjuun mutta perintöä lähinnä siksi, että se olisi korvausta epäsuoran taloudellisen haitan aiheuttamisesta (pääsyyllinen toki oli täystolvana nössö mutta heikommille suuttuva ym isä) sekä em. syistä suoraan ja välillisesti tulleista suurista henkisistä kärsimyksistä.
Noihin liittyvää ja muutakin rahanälvimistä tekee mulle vieläkin , onneksi harvemmin. Tekeekö sitten ihan tarkoituksella noiden pohjalta ja tietäen mitenn sairas ja köyhä olen vai pitääkö sitten muuten vaan rehvastella. Vertaisilleen ei puhun samoin
Mä oon joskus lukenut että jotkut autistit, ainakin jos mukana adhd, voisi olla em. kaltaisia mutta onneksi aika harvoin näin. Semmonen myös tuli mieleen, jos on joku uus maku niin se on heti ikiyök eli ei enää ikinä syö sitä.
Monisairas"Mä oon joskus lukenut että jotkut autistit, ainakin jos mukana adhd, voisi olla em. kaltaisia"
Tällaiset "Olen joskus jostakin lukenut, että..." -argumentit ovat aina vähän ongelmallisia. Minä kaipaisin vähän tarkempaa lähdettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mä oon joskus lukenut että jotkut autistit, ainakin jos mukana adhd, voisi olla em. kaltaisia"
Tällaiset "Olen joskus jostakin lukenut, että..." -argumentit ovat aina vähän ongelmallisia. Minä kaipaisin vähän tarkempaa lähdettä.En nyt jaksa etsiä lähteitä ym. mutta adhd-tyypithän on melko ainakin on kyseisen tyyppisiä, ja noissa diagnooseissa käsittääkseni pätee ns. komorbiditeetti.
Tai sitten ns. kilahtavat jostain hyvinkin äkisti vaikka olisivat muuten hiljaisia hissukoita. Kenties vaikka joku "hullumies Huittisista", kun äitinsä tappoi. Kympin oppilas ja mediatietojen mukaan just hiljainen hissukka. Sopisi siis jollain tavalla, no pelkkää spekua. Murhana kyllä tutkitaan mutta syy voi olla raaka tekotapakin. Voi hyvin olla ollu joku narsistiäiti, jotka ulospäin esittää olevansa ties miten mukavia mutta oikeesti ovat hyvin ilkeitä ja pahoja
Mutta miksei ollut tosielämän keksijänä..? Itse olen myös lähes kymppitasoa tuollaiset narsismityyliset henkisen väkivallan tyylit on tulleet hyvin tutuksi kotona ja muualla
Itse en ole työssä johtuen monilla eri tavoin ilman omaa syytä tulleista sairauksista ja vammoista johtuen, on myös autismipiirteitä, ei adhdta ja uskoisin pystyväni homicideen ilman suurempia katumuksia, mieluummin harkitusti pätevästä syystä kuin joku ns. tyhmä impulssikontrollin puutteen aikaansaama.
Netissä muuten on kaikenlaista enemmän tai vähemmän hyvää näyttöä adhdn ja autismin syistä, ja monet näistä on sellaisia mihin vanhemmat, lähinnä äiti pystyisi vaikuttaan. Tällanen olisi vahva motiivi teolle. Mediassa joku Mirkka valitti kun ei saa hoitoo, mutta jos oma arki on kiirettä ja kaaosta töistä ja harrastuksista johtuen, niin mikä ihme se on lapsi oireilee. Miksi pitää tehdä kersoja jos kaikki muu on tärkeempää ts. nykyajabn adhd ja autismi vähenisi, jos vanhemmat hoitaisi roolinsa, mutta ei toki entisajan määräämisillä ja väkivallalla...
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt jaksa etsiä lähteitä ym. mutta adhd-tyypithän on melko ainakin on kyseisen tyyppisiä, ja noissa diagnooseissa käsittääkseni pätee ns. komorbiditeetti.
Tai sitten ns. kilahtavat jostain hyvinkin äkisti vaikka olisivat muuten hiljaisia hissukoita. Kenties vaikka joku "hullumies Huittisista", kun äitinsä tappoi. Kympin oppilas ja mediatietojen mukaan just hiljainen hissukka. Sopisi siis jollain tavalla, no pelkkää spekua. Murhana kyllä tutkitaan mutta syy voi olla raaka tekotapakin. Voi hyvin olla ollu joku narsistiäiti, jotka ulospäin esittää olevansa ties miten mukavia mutta oikeesti ovat hyvin ilkeitä ja pahoja
Mutta miksei ollut tosielämän keksijänä..? Itse olen myös lähes kymppitasoa tuollaiset narsismityyliset henkisen väkivallan tyylit on tulleet hyvin tutuksi kotona ja muualla
Itse en ole työssä johtuen monilla eri tavoin ilman omaa syytä tulleista sairauksista ja vammoista johtuen, on myös autismipiirteitä, ei adhdta ja uskoisin pystyväni homicideen ilman suurempia katumuksia, mieluummin harkitusti pätevästä syystä kuin joku ns. tyhmä impulssikontrollin puutteen aikaansaama.
Netissä muuten on kaikenlaista enemmän tai vähemmän hyvää näyttöä adhdn ja autismin syistä, ja monet näistä on sellaisia mihin vanhemmat, lähinnä äiti pystyisi vaikuttaan. Tällanen olisi vahva motiivi teolle. Mediassa joku Mirkka valitti kun ei saa hoitoo, mutta jos oma arki on kiirettä ja kaaosta töistä ja harrastuksista johtuen, niin mikä ihme se on lapsi oireilee. Miksi pitää tehdä kersoja jos kaikki muu on tärkeempää ts. nykyajabn adhd ja autismi vähenisi, jos vanhemmat hoitaisi roolinsa, mutta ei toki entisajan määräämisillä ja väkivallalla...
MonisairasAutismi on synnynnäistä.
Ei autismi millään lailla johdu siitä, miten äidit hoitavat roolinsa.
Näkemyksesi edustaa jo ammoin vääräksi todettua ja
äitejä loukkaavaa harhauskoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autismi on synnynnäistä.
Ei autismi millään lailla johdu siitä, miten äidit hoitavat roolinsa.
Näkemyksesi edustaa jo ammoin vääräksi todettua ja
äitejä loukkaavaa harhauskoa.Olisin voinut paremmin muotoilla eli mä tarkoitin sekä sitä että tehdään kyseisä vääriä diagnooseja, joiden taustasyy lienee mieluummin liiassa netin ja somen käytössä ym. ym. ja että äidin tietyillä huonoilla elintavoilla (terveyslähteistä lukenut), kuten alkoholin runsas käyttö ja liian vähäinen D-vitam. saanti, voi olla merkitystä nepsyn synnyssä
Sitten tämän Mirkan kohdalla, olisko parempi yrittää rauhoittaa kotia ja harrastustuksia, työtäkin jos mahdollista, niin elämä rauhoittuisijäisi aikaa pojalle enemmän ja hänen vointi kenties paranisi jonkin verran. Mutta äiti toivoi laitoshoitoaMonenkohan adhd-tyypin oireilu on noin lievittynyt ja masennus samaten tai parantunut...
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt jaksa etsiä lähteitä ym. mutta adhd-tyypithän on melko ainakin on kyseisen tyyppisiä, ja noissa diagnooseissa käsittääkseni pätee ns. komorbiditeetti.
Monisairas.... autistien tapaan mäkin suoriutuisin tietyistä työtehtävistä erittäin hyvin, mutta en sitä saa muiden syiden vuoksi. Yrittäjyyskin kävisi oikein hyvin mutta ei rahaa eikä mitään mitä vastaan saisi rahoitusta sekä vähän sekin että olsi parempi olla muutama vuosi ainakin alla palkkatyötä tai sitten ainakin esim. luopuva yrittäjä vuoden pari mentorina. Itse asiassa nämä molemmat tavat on jollain tavalla kokeiltu.
Nyt ollaan eläkkeellä, köyhänä syrjäytyneenä kotihiirenä. Jos saan taksikortin, voi tehdä terveyden puitteissa edes jotain pikkujuttuja. Erään kanssa on vähän jotain mutku sillä vähän semmosta ettei se käy kun aina samoissa paikoissa kahvilla ja syömässä jotain abckuraa (parempaa ja halvempaa löytyisi ihan kotimaisemista, mut ei käy!) - tykkää et päivät vaan syömistä ja telkkaa. Mä voisin käydä esim. sporttia katsomassa, museoissa, kesäteatterissa. Että mä käytännössä oon syrjäänvetäytyvä introvertti mutta periaatteessa en, koska mä oon joskus ollu normaalisosialinen, sillon kun terveys oli tässä mielessä paljon parempi eli n. lähes 10 enemmän tai vähemmän oiretta aiemmin!
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisin voinut paremmin muotoilla eli mä tarkoitin sekä sitä että tehdään kyseisä vääriä diagnooseja, joiden taustasyy lienee mieluummin liiassa netin ja somen käytössä ym. ym. ja että äidin tietyillä huonoilla elintavoilla (terveyslähteistä lukenut), kuten alkoholin runsas käyttö ja liian vähäinen D-vitam. saanti, voi olla merkitystä nepsyn synnyssä
Sitten tämän Mirkan kohdalla, olisko parempi yrittää rauhoittaa kotia ja harrastustuksia, työtäkin jos mahdollista, niin elämä rauhoittuisijäisi aikaa pojalle enemmän ja hänen vointi kenties paranisi jonkin verran. Mutta äiti toivoi laitoshoitoaMonenkohan adhd-tyypin oireilu on noin lievittynyt ja masennus samaten tai parantunut...
Monisairas"Olisin voinut paremmin muotoilla eli mä tarkoitin sekä sitä että tehdään kyseisä vääriä diagnooseja, joiden taustasyy lienee mieluummin liiassa netin ja somen käytössä ym. ym."
Autismidiagnoosien lisääntyminen ei johdu netin liikakäytöstä, vaan siitä, että autismi tunnistetaan nykyään aiempaa paremmin, mikä taas johtuu tieteellisen tiedon kehittymisestä ja lisääntymisestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olisin voinut paremmin muotoilla eli mä tarkoitin sekä sitä että tehdään kyseisä vääriä diagnooseja, joiden taustasyy lienee mieluummin liiassa netin ja somen käytössä ym. ym."
Autismidiagnoosien lisääntyminen ei johdu netin liikakäytöstä, vaan siitä, että autismi tunnistetaan nykyään aiempaa paremmin, mikä taas johtuu tieteellisen tiedon kehittymisestä ja lisääntymisestä.https://psykologilehti.fi/diagnooseista-on-tullut-laastareita-elaman-pettymyksia-vastaan/
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://psykologilehti.fi/diagnooseista-on-tullut-laastareita-elaman-pettymyksia-vastaan/
MonisairasTuossa tekstissä kerrotaan yhden tutkijan näkemys. Minua kiinnostaa tutkijoiden laaja konsensus enemmän kuin yksittäisten tutkijoiden näkemykset.
Tuon tekstin kirjoittaja ei ole minulle entuudestaan tuttu, joten en osaa arvioida hänen luotettavuuttaan. Pitäisi tutkia hänen taustansa. Nostan kuitenkin esiin sen, että tuossa tekstissä on ainakin yksi kohta, joka minun elämänkokemukseni mukaan ei voi pitää paikkaansa. Tuossa tekstissä luki, että "DSM-5 mahdollisti ADHD:n ja autismin samanaikaisen diagnosoinnin vuonna 2013. Ennen tätä diagnoosit olivat toisensa poissulkevia.". Itselläni on sekä Asperger- että ADHD-diagnoosi (jälkimmäistä tosin itse hieman epäilen omalla kohdallani), Olen saanut molemmat diagnoosit lapsena eli toisin sanoen jo kauan ennen vuotta 2013 (olen syntynyt 1991). Eli oma menneisyyteni ei tue tuota tekstin väitettä. En ole muuten aikuisiälläni hakenut itselleni mitään diagnooseja, joten minä en ainakaan ole syyllistynyt tuohon, että olisin yhden diagnoosin saatuani hakeutunut uusiin ja uusiin tutkimuksiin.
- Anonyymi
Liittyisikö kuulemisvaikeuksiin. On nimittäin huomattu että tausta melu, puhujien paljous vaikeuttaa erityisesti autistin kykyä kuunnellä mitä sanotaan. Kuten myöš muu häiritsevä, kuten näkymät, hajut, omat ajatukset ja tunteet. Autisti voikin turvautua huulilta lukuun, tai hakeutua hiljaisempiin äänimaisemiiin. Muuten keskusteluista voi heille tulla enemmän sanojen sekamelskas mistä ei saa mitään selvää eikä pysy kärryillä.
- Anonyymi
...mulla myös tollanen taustahälyyn liittyvä kuulemisongelma eli paremmin kai keskittymisongelma. Tullu myös aivovammojen jälkeen. Väsymys/uupumus myös haittaa ja tätäkään ei ihmiset tajuu että voiolla ikäänkuin "kuulovika"Ei varsinaisesti todettu mutta muuta syytä ei ole. Mulla on tosin jätetty täysin noteeraamatta aivovammat sillon kun ne tapahtu. On oikeaakin kuulonalenemaa kilpparin vajiksen takia mutta se ei haittaa tavallisesa keskustelussa.
Autismioireitakin on puolet ja nekin tulleet aivovammojen myötä. Mä kuormitun sos-tilanteissa paljon enkä oikein jaksa muuta kuin ns. asiaa ja niitä mitä itse osaan, enkä niitäkään loputtomasti. Eräällä sukulaisella on kauhee puhe-ja ajatteluripuli... ei että miten rasittavaa maratonpuhelut (pakko lopettaa joskus) ja kaikki automatkat kun pitäs funtisii jotain turhanpäiväsiä ongelmia, kuten sellasta mikä ei häntä tai minua kosketa ei niin mitenkään tai mitä hän ei osaa eikä ymmärrä ja sitte pitäs yrittää selittää vaikkei oikein ymmärrä (koska oikeesti jotain älyllistä ongelmaa, kai? )😫Ja sitten vielä kuvitellaan että masis ja ja väsý mulla helppaa kun puhutaan, puhutaan, puhutaan - mutta tadaa sitten hän/he ei itse ykskaks jaksa jotain ja mennään/tehdään huomenna yms!
Joskus melko kauan sitten hyvin monta hankalaa terveysongelmaa sitten olin normisosiaalinen, puheliaampi, ilosempikin, ei tosiaan tarvinnu olla asiaa ym. Vieraiden ihmisten, koulutetumpien, ratkaisukeskeisten, tasapainoisten keskustelijoiden kanssa sekä jos mulle maksetattaisiin jostain tiedon hausta tai selittämisestä jaksan parenmmin jos en uupunut, väsynyt, ottanu isommin pkv-lääkkeitä
Monisairas
- Anonyymi
Onko muiden autistien kuuntelu helpompaa kuin
neurotyypillisen enemmistön kuuntelu?
Jos niin on, kyse on ymmärtämisongelmasta
autismikirjoisen ja neurotyypillisen välillä.
Toisin sanoen: kielimuuri. - Anonyymi
Minulla oli sama juttu (ja on vieläkin), mutta se selvisi kalloröntgenissä, kun hain apua tähän häiriöön.
Minulla on ollut "hiljainen aivoinfarkti", joka on vaikuttanut aivojen kognitiiviseen osaan.
Itse en ole siitä tietänyt mitään, paitsi kova päänsärky oli ja nopea muistin menetys, joka sai sitten minut hakemaan apua.
Saatan katsoa kun joku puhuu, näen että suu liikkuu, kuulen puheen, mutta en tajua siitä mitään, jos en todella yritä terästää itseäni.
Sama juttu puhelimessa, jos juttelen jonkin suupaltin kanssa, niin saatan istua ja annan mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos ja ajattelen ihan muita asioita.- Anonyymi
"Sama juttu puhelimessa, jos juttelen jonkin suupaltin kanssa, niin saatan istua ja annan mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos ja ajattelen ihan muita asioita."
Mikä LAHJA!
- Anonyymi
Käytän kuulosuojaimia aina ulkona huilatessa. Soon merkki siintä, ettei työ sälli halua jutella kuin vain laitteiden kanssa. Ihan oikein huomattu.
Hyvii heinänteko ilmoi vaan teillekin. - Anonyymi
Puheen ymmärtämättömyys johtuu useimmiten puhujasta. Ei osata puhua ymmärrettävästi. Ellei kyse ole varsinaisesta fyysisestä puheviasta kyse on ns. huonosta ulosannista. Ei liity autismiin.
- Anonyymi
Kokeile auttaaako happihyppely. Käy säännöllisesti ulkona.
Vanha adhd:n hoitokeino, juosta ulkona. Aivot piristyy vaikkei tupakoisikaan, kun käy jumppaamassa keuhkoja. - Anonyymi
Kai pitäisi kysyä mitä tajuat ja haluat. Se on oleellista, eikä mitä muut tajuavat ja puhuvat. Kyse on toimintakyvystä ja elämänhallinnasta. Miltä tuntuu se. Vuorovaikutustaidot on monella heikot. Itse en osaa puhua, ja on se kuunteleminenkin siinä tilanteessa heikkoa. Omat asiani ovat kuitenkin hyvin hallinnassa.
- Anonyymi
"Autismidiagnoosien lisääntyminen ei johdu netin liikakäytöstä, vaan siitä, että autismi tunnistetaan nykyään aiempaa paremmin, mikä taas johtuu tieteellisen tiedon kehittymisestä ja lisääntymisestä."
Asia on juuri noin! Kiitos totuuden puhujalle! - Anonyymi
Luulen että niin on kaikilla joskus, olen huomannut sen tuttavapiirissä asiat vaan jotenkin hyppäävät ylitse. Työpaikka kokouksissa sitä sai terästää kuuntelemista että ymmärsi, siltikään ei kaikki mennyt sisälle.
Osalla riippuu onko mielenkiintoa asiasta, minulla ainakin menee ohi korvien jos ei kiinnosta aihe .ei kai ole ketään ihmistä joka jaksaisi aina olla terästynyt ymmärtämään kaikkea olekkaan.
Joten ole huoleti ymmärrät sen minkä ymmärrät ja jos haluat tietää sen mitä sanottiin ja jota et ymmärtänyt niin kysy uudestaan ja sano ettet oikein pysynyt mukana asiassa , että voisiko ihminen selittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614418KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523261Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492544Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?532524- 1102235
- 241893
- 231662
- 301626
- 1691530
- 361265