Mistä johtuu että en ymmärrä puhetta välillä. Joudun miettimään enkä ikään kuin tajua asioita. Mistä johtuu?
En ymmärrä puhetta
19
694
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko kiinnostunut siitä. Mitä sinulle puhutaan? Kuunteletko vain "puolella korvalla"?
- Anonyymi
Asiat menevät ikään kuin ohi.
- Anonyymi
Heikko hapetus taikka alkava kuurous saattaa aiheuttaa kyseisiä oireita,joten käväisepä lääkärissä varmistamassa diagnoosini.
- Anonyymi
Luulen että sinulla on kuullun ymmärtämisen vaikeus. Tietyissä olosuhteissa en itsekään ymmärrä mitä minulle puhutaan. Jos olen keskittynyt johonkin muuhun, minun on vaikeaa vaihtaa kuuntelemisen moodiin. Tämä liittyy samoihin juttuihin kuin joillakin on lukivaikeus eli ei ymmärrä lukemaansa. Minulla on aina ollut lukeminen vahvaa, mutta kuunteleminen heikkoa.
- Anonyymi
Ymmärrä TV ja radio veron kanto maksu pakko päästää tavara Maniasta irti älä koskaan kysy kotiini mihin laitoit
- Anonyymi
Autismikirjoisena en minäkään aina ymmärrä, mitä
ihmettää neurotyypilliset oikein sönköttää, kun ne
väittää, että autismi on hirveetä, vaikka niiltä
nimenomaan se puuttuu - ja sen huomaa. - Anonyymi
Vaikuttaa afasialta, joka johtuu aivoverenkierron häiriöstä. Onko ollut aivoinfarktia ehkä huomaamattasi?
- Anonyymi
Trollia, valelääkäriä ja oikeaa lääkäriä
ei kukaan pysty näiden sepustusten
perusteella luotettavasti erottamaan. - Anonyymi
Niin vaikuttaa ja voi olla näin mutta jos usein toistuvaa niin tuskin avh, vaan univaje, joku lääke, uupumus, masennus, kilpparin vajaatoiminta ym.
Itsellä on yös vaihteleva afasia muutaman aivovamman jälkeen, jota niiden myötä mm. tulleet elektrolyyttihäiriöt, unihäiriöt ja fatiikki pahentaa sekä se kun otan reilummin panacodia ja tizanidia. Se myös pahentaa kenties uuvuttaa, kun saa jankata moneen kertaan samoja asioita.
Tänään taas lounaalla eräiden kanssa niistä mitkä on jo 100 kertaa käyty läpi, ja edelleen kuvitellaan miten mun toimintakyky on lähes normaali ja että muka voin mennä ja tehdä mitä tykkään, vaikka sokea reettakin näkeen ettenm todellakaan ole likikään terve ja tietävät minun saavan eläkettä. Joku väsymyskin houtuisi jollain pillerillätai että depis korjaantuu menemällä ihmisten joukkoon - niin että vapaaehtoisesti syrjäydytään? Aidosti hyvät ihmisety on vaan vähissä ja aina kun ei kerta kaikkiaan jaksa - joskus kauan sitten muutama oire aiemmin olin normisosiaalinen ja jaksoin paremmin eikä lämpökään haitannut. Noi jankaukset niin ramasee ja tuo afasiaa. Tietävät senkin, että mulla on ihan hyvä peruskognitio. Mä luen Heikki Pursiaisen kirjaa Olette kaikki väärässä. Pystyn hyvin samaistuun Heikkiin. Kyse ei ole kaikkitietävyydesä yms vaan miten suppeasti moni ihminen ajattelee ja miten huonosti ja yksioikoisesti perustellaan omia näkökantoja
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin vaikuttaa ja voi olla näin mutta jos usein toistuvaa niin tuskin avh, vaan univaje, joku lääke, uupumus, masennus, kilpparin vajaatoiminta ym.
Itsellä on yös vaihteleva afasia muutaman aivovamman jälkeen, jota niiden myötä mm. tulleet elektrolyyttihäiriöt, unihäiriöt ja fatiikki pahentaa sekä se kun otan reilummin panacodia ja tizanidia. Se myös pahentaa kenties uuvuttaa, kun saa jankata moneen kertaan samoja asioita.
Tänään taas lounaalla eräiden kanssa niistä mitkä on jo 100 kertaa käyty läpi, ja edelleen kuvitellaan miten mun toimintakyky on lähes normaali ja että muka voin mennä ja tehdä mitä tykkään, vaikka sokea reettakin näkeen ettenm todellakaan ole likikään terve ja tietävät minun saavan eläkettä. Joku väsymyskin houtuisi jollain pillerillätai että depis korjaantuu menemällä ihmisten joukkoon - niin että vapaaehtoisesti syrjäydytään? Aidosti hyvät ihmisety on vaan vähissä ja aina kun ei kerta kaikkiaan jaksa - joskus kauan sitten muutama oire aiemmin olin normisosiaalinen ja jaksoin paremmin eikä lämpökään haitannut. Noi jankaukset niin ramasee ja tuo afasiaa. Tietävät senkin, että mulla on ihan hyvä peruskognitio. Mä luen Heikki Pursiaisen kirjaa Olette kaikki väärässä. Pystyn hyvin samaistuun Heikkiin. Kyse ei ole kaikkitietävyydesä yms vaan miten suppeasti moni ihminen ajattelee ja miten huonosti ja yksioikoisesti perustellaan omia näkökantoja
Monisairas....selkävammoja unohtamatta, jotka osaltaan oikeastaan kaikkein pahimmat!
Monisairas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monisairas....vähän tarkemmin tuosta vireystilasta ym: elikkä aivovammojen myötä vaurioitunut varmasti hypotalamus joka säätelee uni-valverytmiä, vireystilaa, lämpötilaa, nälkää, janoa, hormoneita ym. niin ehkei ihme jos vireystila vaihtelee ja sitten kun on vielä selkäongelmia ja avh.
Mutta nämä 2 sankaria kuvittelee kaiken hoituvan jollain pillerillä ja että kaupassa käy tuosta vain parin kilsan päässä kävellen! En tiedä ovatko noin tolloja puusilmiä vai ihan asennevikaisia? Toinen kulkee rollaattorilla ja toinen ontuu vähä, molemmilla viiraa kyllä monessa mielessä mutten oikein tiedä tarkemmin ja miksi. Olen ja olemme olleet noin puolet elämässä täysin out toistemme elämästä. Mulla lähinnää viiraa vaihdellen huono puhe väsyn lisäksi. En kuormituyleensä niinkään kahden kesken kunhan ei olen "idiootteja ja persoonallisuushäiriöisiä" eikä sellasia jotka takertuu pieniin virheisiin. Määrätyt kognitiiviset työt myös sujuisi äärettömän hyvin ongelmista huolimatta.
Joo kyllä nyt tulee taas taukoo noihin yhteisjuttuihin, kun se on niin usein noita samojen jankkauksia vtuilevaan sävyyn ja vielä oman propandan suoltamista tiettyihin nmun ihmissuhdekuvioihin (sisaruksen) - vaikka itse ryssinyt omat ihmissuhteensa pääosin raha-ja omaisuusänkyröinnillä. Jos oikein tarkkaan funtsii niin näillä parilla on myös useita autismin piirteitä mutta onko sitä vai ei?
Monisairas - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
....vähän tarkemmin tuosta vireystilasta ym: elikkä aivovammojen myötä vaurioitunut varmasti hypotalamus joka säätelee uni-valverytmiä, vireystilaa, lämpötilaa, nälkää, janoa, hormoneita ym. niin ehkei ihme jos vireystila vaihtelee ja sitten kun on vielä selkäongelmia ja avh.
Mutta nämä 2 sankaria kuvittelee kaiken hoituvan jollain pillerillä ja että kaupassa käy tuosta vain parin kilsan päässä kävellen! En tiedä ovatko noin tolloja puusilmiä vai ihan asennevikaisia? Toinen kulkee rollaattorilla ja toinen ontuu vähä, molemmilla viiraa kyllä monessa mielessä mutten oikein tiedä tarkemmin ja miksi. Olen ja olemme olleet noin puolet elämässä täysin out toistemme elämästä. Mulla lähinnää viiraa vaihdellen huono puhe väsyn lisäksi. En kuormituyleensä niinkään kahden kesken kunhan ei olen "idiootteja ja persoonallisuushäiriöisiä" eikä sellasia jotka takertuu pieniin virheisiin. Määrätyt kognitiiviset työt myös sujuisi äärettömän hyvin ongelmista huolimatta.
Joo kyllä nyt tulee taas taukoo noihin yhteisjuttuihin, kun se on niin usein noita samojen jankkauksia vtuilevaan sävyyn ja vielä oman propandan suoltamista tiettyihin nmun ihmissuhdekuvioihin (sisaruksen) - vaikka itse ryssinyt omat ihmissuhteensa pääosin raha-ja omaisuusänkyröinnillä. Jos oikein tarkkaan funtsii niin näillä parilla on myös useita autismin piirteitä mutta onko sitä vai ei?
Monisairas"Jos oikein tarkkaan funtsii niin näillä parilla on myös useita autismin piirteitä mutta onko sitä vai ei?"
Voitko tarkentaa, mitä autisminkirjon piirteitä näissä tuntemissasi ihmisissä mielestäsi on? Itse en nimittäin noista viesteistäsi, joissa heistä kerroit, pystynyt havaitsemaan sellaisia. En tunnista vaikka toisen terveysongelmien vähättelyä miksikään autisminkirjoon liittyväksi asiaksi.
En usko, että mitkään autismin piirteet selittävät noiden tuntemiesi ihmisten käytöstä. Siihen en ota kantaa, mikä sen selittää (en voi järkevästi ottaa siihen kantaa tämmöisten nimimerkin takana kirjoitettujen viestien perusteella ihmisistä, joita en itse lainkaan tunne).
Korostettakoon vielä, että en yritä tällä viestillä puolustella näiden tuntemiesi ihmisten käytöstä millään tavalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Jos oikein tarkkaan funtsii niin näillä parilla on myös useita autismin piirteitä mutta onko sitä vai ei?"
Voitko tarkentaa, mitä autisminkirjon piirteitä näissä tuntemissasi ihmisissä mielestäsi on? Itse en nimittäin noista viesteistäsi, joissa heistä kerroit, pystynyt havaitsemaan sellaisia. En tunnista vaikka toisen terveysongelmien vähättelyä miksikään autisminkirjoon liittyväksi asiaksi.
En usko, että mitkään autismin piirteet selittävät noiden tuntemiesi ihmisten käytöstä. Siihen en ota kantaa, mikä sen selittää (en voi järkevästi ottaa siihen kantaa tämmöisten nimimerkin takana kirjoitettujen viestien perusteella ihmisistä, joita en itse lainkaan tunne).
Korostettakoon vielä, että en yritä tällä viestillä puolustella näiden tuntemiesi ihmisten käytöstä millään tavalla.Viestiin niitä ei tullut kaikkia enkä tiedä muistanko just nyt kaikkia mutta tämmösiä: "puusilmä"- ajattelu eli ei kyetä tekemään edes helposti silminnähtävien havaintojen pohjalta maallikollekin yksinkertaisia johtopäätöksiä (esim, kuvitellaan selkeästi ontuvan kun vielä lihasatrofiaa, kävelevän helposti 2 km), kaikki ajatellaan järjen kautta, ei ymmärretä toisen tunteita, vimmattu takertuminen toissijaisiin ja ylipäänsä yksityiskohtiin, vimmattu kiinnostus nimenomaan kiinteään omaisuuteen (asunnot, metsä) vaikka ihmissuhteiden kustannuksella, loukkaannutaan todella pienistä asioista (ei kyse henk. koht loukkauksista), vaikeus tulla ihmisten kanssa toimeen, lapsellisia reaktioita epämukaviin ruokiin ja ristiriitatilanteissa, joustamattomuus vähän joka asiassa, syömässä/kahvilla kaikkien pitäisi ottaa samaa vaikka jokainen maksaisi itse (jahkaamista ja kitinää jos eri mieltä)
En nyt siis sano että just autismia, kun en sitä niin tunne, vain lukenut, ja hyvin todennäköisesti ainakin ihmissuhteiden osalta on jotain narsistista/epäsosiaalista pers. häiriötä. En sano sitäkään että pääsyy olisi autismi. On varmaan vieläkin jotain mitä en tiedä kun ollaan tosiaan noin puolet mun elämään olleet täysin toisista erossa ylisukupolvisten lähinnä riitojen mutta nmyös joidenkin rehvaakkaan ja nälvivän käytöksen takia takia
Monisairas
- Anonyymi
Liittyisikö kuulemisvaikeuksiin. On nimittäin huomattu että tausta melu, puhujien paljous vaikeuttaa erityisesti autistin kykyä kuunnellä mitä sanotaan. Kuten myöš muu häiritsevä, kuten näkymät, hajut, omat ajatukset ja tunteet. Autisti voikin turvautua huulilta lukuun, tai hakeutua hiljaisempiin äänimaisemiiin. Muuten keskusteluista voi heille tulla enemmän sanojen sekamelskas mistä ei saa mitään selvää eikä pysy kärryillä.
- Anonyymi
...mulla myös tollanen taustahälyyn liittyvä kuulemisongelma eli paremmin kai keskittymisongelma. Tullu myös aivovammojen jälkeen. Väsymys/uupumus myös haittaa ja tätäkään ei ihmiset tajuu että voiolla ikäänkuin "kuulovika"Ei varsinaisesti todettu mutta muuta syytä ei ole. Mulla on tosin jätetty täysin noteeraamatta aivovammat sillon kun ne tapahtu. On oikeaakin kuulonalenemaa kilpparin vajiksen takia mutta se ei haittaa tavallisesa keskustelussa.
Autismioireitakin on puolet ja nekin tulleet aivovammojen myötä. Mä kuormitun sos-tilanteissa paljon enkä oikein jaksa muuta kuin ns. asiaa ja niitä mitä itse osaan, enkä niitäkään loputtomasti. Eräällä sukulaisella on kauhee puhe-ja ajatteluripuli... ei että miten rasittavaa maratonpuhelut (pakko lopettaa joskus) ja kaikki automatkat kun pitäs funtisii jotain turhanpäiväsiä ongelmia, kuten sellasta mikä ei häntä tai minua kosketa ei niin mitenkään tai mitä hän ei osaa eikä ymmärrä ja sitte pitäs yrittää selittää vaikkei oikein ymmärrä (koska oikeesti jotain älyllistä ongelmaa, kai? )😫Ja sitten vielä kuvitellaan että masis ja ja väsý mulla helppaa kun puhutaan, puhutaan, puhutaan - mutta tadaa sitten hän/he ei itse ykskaks jaksa jotain ja mennään/tehdään huomenna yms!
Joskus melko kauan sitten hyvin monta hankalaa terveysongelmaa sitten olin normisosiaalinen, puheliaampi, ilosempikin, ei tosiaan tarvinnu olla asiaa ym. Vieraiden ihmisten, koulutetumpien, ratkaisukeskeisten, tasapainoisten keskustelijoiden kanssa sekä jos mulle maksetattaisiin jostain tiedon hausta tai selittämisestä jaksan parenmmin jos en uupunut, väsynyt, ottanu isommin pkv-lääkkeitä
Monisairas
- Anonyymi
Onko muiden autistien kuuntelu helpompaa kuin
neurotyypillisen enemmistön kuuntelu?
Jos niin on, kyse on ymmärtämisongelmasta
autismikirjoisen ja neurotyypillisen välillä.
Toisin sanoen: kielimuuri. - Anonyymi
Minulla oli sama juttu (ja on vieläkin), mutta se selvisi kalloröntgenissä, kun hain apua tähän häiriöön.
Minulla on ollut "hiljainen aivoinfarkti", joka on vaikuttanut aivojen kognitiiviseen osaan.
Itse en ole siitä tietänyt mitään, paitsi kova päänsärky oli ja nopea muistin menetys, joka sai sitten minut hakemaan apua.
Saatan katsoa kun joku puhuu, näen että suu liikkuu, kuulen puheen, mutta en tajua siitä mitään, jos en todella yritä terästää itseäni.
Sama juttu puhelimessa, jos juttelen jonkin suupaltin kanssa, niin saatan istua ja annan mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos ja ajattelen ihan muita asioita.- Anonyymi
"Sama juttu puhelimessa, jos juttelen jonkin suupaltin kanssa, niin saatan istua ja annan mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos ja ajattelen ihan muita asioita."
Mikä LAHJA!
- Anonyymi
Käytän kuulosuojaimia aina ulkona huilatessa. Soon merkki siintä, ettei työ sälli halua jutella kuin vain laitteiden kanssa. Ihan oikein huomattu.
Hyvii heinänteko ilmoi vaan teillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1446744
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505776- 1194939
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.444537Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533925- 623091
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522986Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242492- 422300
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152217