32-jalkaisessa, 4500 t painoisessa toppirikatussa, yhdellä saalinkiparilla varustetussa purressani on alkuperäiset vantit n.40 vuotta vanhat (1982) Silmämääräisesti vaijerit ja päätteet ovat kunnossa, mitään rispaantumisia tai muuta virhettä ei vanteista löydy, mietin kuitenkin mikä mahtaa olla olla vanttien suositeltava ikä normalissa cruising-purjehduksessa? Voiko vaijereiden ja päätteiden kuntoa mitenkään muuten tarkistaa kuin silmämääräisesti?
Vanttien uusiminen?
9
325
Vastaukset
- Anonyymi
Teräsvanteilla ei ole mitään käyttöikää kulumisesta johtuen (venymisestä, väsymisestä). Niin pitkään kuin katkenneita säikeitä ei löydy ja päätteet ovat kunnossa, vanttisi ovat ok.
Älä korjaa sitä, jos se ei ole rikki.
Mulla 26-jalkaisessa 2003-mallisessa vantit menivät vaihtoon pari vuotta sitten. Niissä oli rispaantumista - mutta epäilen sen johtuneen edellisen omistajan tavasta säilyttää mastoa holtittomasti - seurauksena lumiauran osuminen mastoon jne.
Joten jos vanttisi ovat ehjät nyt keväällä, niitä ei tarvitse vaihtaa.
Itsestään ne eivät purkaannu, päätteiden kierteet jos on aina rasvattu ennen kiristämistä, ne kestävät yhtä kauan kuin koko vene.- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17798131J
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Johan on tiukkaa tavaraa jos 32-jalkainen vene painaa 4500 tonnia.
- Anonyymi
Kauan Sitten luin englantilaisesta purjehduslehdestä vinkin jolla voi tarkistaa onko päätteet kunnossa: korva miltei kiinni päätteseen ja sitten taivutellaan varovasti eri suuntiin. Jos kuuluu ritinää tms on syytä epäillä että kaikki säikeet eivät enää kiinni kunnolla. Itse en löytänyt rutinaa tai ritinää veneeni vaijereista joten tiedä sitten miten pätevä temppu tuo on; toisaalta eipä ole tullut yhtään mastoa alas…
- Anonyymi
Jos purjehdit normi Suomalaisesti saaristo/rannikko kohtuukeleissä, niin ei mitään ongelmaa näköpiirissä.
Jos taasen olet myrskynsilmä purjehtija, joka ottaa viimeisetkin irti, tai olet "cruising" purjehtia, joka ylittää valtameriä, niin vene on hyvä olla käyty täysin läpi. - Anonyymi
Melko painava vene, 4500 t.
- Anonyymi
Vene painaa ...minulla tyhjänä todistuksen mukaan 3200 kg ja kun lomapurjehdukselle lähdetään kaksi aikuista ja hilpetöörit on painoa varmaan puolitonnia lisää...eli ei tuo 4500 kauhialta kuullosta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene painaa ...minulla tyhjänä todistuksen mukaan 3200 kg ja kun lomapurjehdukselle lähdetään kaksi aikuista ja hilpetöörit on painoa varmaan puolitonnia lisää...eli ei tuo 4500 kauhialta kuullosta!
Viisastelijat ovat sitä mieltä, että 4500 tonnia olisi kyllä todella paljon. Ovat tietysti oikeassa, mutta lapsellisesti takertuvat ilmiselvvän kirjoitusvirheeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viisastelijat ovat sitä mieltä, että 4500 tonnia olisi kyllä todella paljon. Ovat tietysti oikeassa, mutta lapsellisesti takertuvat ilmiselvvän kirjoitusvirheeseen.
Niinpä, tietty olisi pitänyt huomata virheeni, ja korjata 4500 lukema kg:si, mutta lukihäiriöisenä ei vain osunut virhe silmään. Mutta.. jos jäi vain yhteen piikkiin, se on ihan hyvin. Hyvin myös vastaukset kirkastivat ajatusta vanttien uusimisesta, nyt ei tule turhaan uusittua vielä käypiä vanttivaijereita, kiitos asiallisista neuvoista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1081095- 571081
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161076Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46959