Yhdellä vai kahdella?

Sujuuko palstalaisilta ruotsin kieli?

Katselin eilen vaalilähetystä, jonka oli varmaankin tarkoitus olla enimmäkseen ruotsin kielellä, siltikin aika moni edustaja puhui ennemmin suomea. Täytyy kyllä sanoa, että se väkisin vääntäminen näillä edustajillakin oli välillä ihan kiusallista katsottavaa.

Tämä maa on kaksikielinen, ja koulussakin on niin sanotusti pakkoruotsi. Minusta kuitenkin alkaa olemaan muinaisjäännettä tuokin systeemi. Pitäisi olla valinnanvapaus jokaiselle mitä kieltä haluaa oppia, kun ei se väkisin mene kuitenkaan perille.
Noista edustajista vielä, niin ei niitäkään siis kiinnostanut puhua toisella kotimaisella. Miksi näin, jos sitä pidetään niin tärkeänä? Olisivat nyt edes olleet esimerkkeinä..

Ja juu, minä en osaa ruotsin kieltä kuin sen, mitä nyt vähän koulussa jäi päähän :))

55

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No jos suvakeilta kysytään niin arabiaa pitäisi opiskella koulussa.

      • No toivottavasti ei kysytä...


      • Toi on Stadissa arkee..


      • artagnan kirjoitti:

        Toi on Stadissa arkee..

        Sielläkö vaaditaan?


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍑 ­­N­­­y­­m­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17799415P

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • On se kauheaa tuo, kun alaikäisetkin on alkanu toisiaan vahingoittamaan isommilla vehkeillä :(

      Mihin tämä maailma on menossa??? On kyllä huolestuttavaks menny tämäkin touhu!

      • Anonyymi

        Eihän kandanedustajaehdokkaat välttämättä ole niitä
        kaikkein kielitaitoisimpia...

        Ruotsin kieli on kyllä kieli helpoimmasta päästä, sitä kannattaa opiskella, koska Suomella on niin monisäikeiset suhteet naapuriin , kaupalliset eivät ole niistä pienimmät...
        hyvä olisi osata edes vähän..helppo kieli suomalaisen oppia....


      • Anonyymi

        Metallinpaljastimet koulujen oville? Siihen suuntaan ollaan kai menossa jos nykymeininki jatkuu.

        ~Tukkirekka~


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kandanedustajaehdokkaat välttämättä ole niitä
        kaikkein kielitaitoisimpia...

        Ruotsin kieli on kyllä kieli helpoimmasta päästä, sitä kannattaa opiskella, koska Suomella on niin monisäikeiset suhteet naapuriin , kaupalliset eivät ole niistä pienimmät...
        hyvä olisi osata edes vähän..helppo kieli suomalaisen oppia....

        No ei ole helppo.

        Suomalaiset voi käyttää enkkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kandanedustajaehdokkaat välttämättä ole niitä
        kaikkein kielitaitoisimpia...

        Ruotsin kieli on kyllä kieli helpoimmasta päästä, sitä kannattaa opiskella, koska Suomella on niin monisäikeiset suhteet naapuriin , kaupalliset eivät ole niistä pienimmät...
        hyvä olisi osata edes vähän..helppo kieli suomalaisen oppia....

        Vai helpoin? 😂 Miksi täällä sitten sönkötetään suomea väliin.?


    • No ei kyl suju :( Mä poistun duunissa hiljaa takavasemmalle jos tarvii puhuu ruotsii ;)

      • Hah, olis se kyllä kiva olla kärpäsenä katossa, ku Artsi häipyy peruuttaen nurkan taakse ;))


    • Kandee saamelaistenkin vaatii pakkosaame kouluihin. Sitä sit opiskeltaisiin Utsjoelta Hankoon.

      • Sekin vielä :}

        On muutes jännän kuulosta kieltä, ku on niitä uutisia kuunnellu.


    • Anonyymi

      Toki sujuu! Tulevaisuudessa soisi pakon poistuvan, monelle matemaattisesti lahjakkaalle nuorelle 'pakkoruotsi' on turha kompastuskivi etenkin akateemisissa opinnoissa.

      ~Tukkirekka~

      • Anonyymi

        Ruotsi on suurimpia kauppakumppaneitamme, ruotsia taitavia tarvitaan edelleen vientialoilla

        Ei pidä ajatella niin äärettömän suppeasti, että jos on matemaatinko, ei tarvitse ollenkaan kieliä.

        Kenenkään ura ei kaadu johonkin suppeaan kielikurssiin!

        Kuulumme Pohjoismaihin, kun maailmalla puhutaan pohjoismaisista hyvinvointivaltioista, tarkoitetan myös meitä, Ruotsin väkiluku hipoo 13 miljoonaa.

        Meitä on niin vähän, että kaikesta kielitaidosta on hyötyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi on suurimpia kauppakumppaneitamme, ruotsia taitavia tarvitaan edelleen vientialoilla

        Ei pidä ajatella niin äärettömän suppeasti, että jos on matemaatinko, ei tarvitse ollenkaan kieliä.

        Kenenkään ura ei kaadu johonkin suppeaan kielikurssiin!

        Kuulumme Pohjoismaihin, kun maailmalla puhutaan pohjoismaisista hyvinvointivaltioista, tarkoitetan myös meitä, Ruotsin väkiluku hipoo 13 miljoonaa.

        Meitä on niin vähän, että kaikesta kielitaidosta on hyötyä.

        No vaikka kauppakumppaneita ja muuta, niin miksi suomalaisten pitäisi osata kaikkia kieliä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi on suurimpia kauppakumppaneitamme, ruotsia taitavia tarvitaan edelleen vientialoilla

        Ei pidä ajatella niin äärettömän suppeasti, että jos on matemaatinko, ei tarvitse ollenkaan kieliä.

        Kenenkään ura ei kaadu johonkin suppeaan kielikurssiin!

        Kuulumme Pohjoismaihin, kun maailmalla puhutaan pohjoismaisista hyvinvointivaltioista, tarkoitetan myös meitä, Ruotsin väkiluku hipoo 13 miljoonaa.

        Meitä on niin vähän, että kaikesta kielitaidosta on hyötyä.

        Toki minä tämän ymmärrän. Lienet kuitenkin samaa mieltä, että monen matemaattisesti lahjakkaan nuoren valmistuminen viivästyy pakollisen virkamiesruotsin takia. Tokko lyhyistä kielikursseista on myöskään apua jos puuttuu jatkuva, käytännön kosketus kieleen.

        ~Tukkirekka~


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki minä tämän ymmärrän. Lienet kuitenkin samaa mieltä, että monen matemaattisesti lahjakkaan nuoren valmistuminen viivästyy pakollisen virkamiesruotsin takia. Tokko lyhyistä kielikursseista on myöskään apua jos puuttuu jatkuva, käytännön kosketus kieleen.

        ~Tukkirekka~

        Lisään vielä: En vastusta ruotsin kielen opiskelua, vaan koko maata kattavaa pakkoa. Se ei ole tätä päivää.

        ~Tukkirekka~


      • tinttu-liina kirjoitti:

        No vaikka kauppakumppaneita ja muuta, niin miksi suomalaisten pitäisi osata kaikkia kieliä..

        Ei meidän tarvitaan osata kaikkea kieliä.

        Kokkolan ruotsi on iha erilaista kuin oikea ruotsi.

        Tulin moikkaa pitkästä aikaa kun oon ollu tauolla täältä.

        Hyvää kesää toivotan


    • Minun äidinkieli on ruotsi, mutta kotona puhuttiin myös Suomea myös. Ja siskoni kanssa ollaan peritty myös iskän hyvä enkun kielen taito.

      • Anonyymi

        Ruotsi vai tämä kokkolan rantaruotsi? Kaksi eri asiaa!


      • Anonyymi

        Sönkkäskö isukki suomea englannin sekaan? Sellastahan se on tämä kokkolan ruotsin kieli 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi vai tämä kokkolan rantaruotsi? Kaksi eri asiaa!

        No äitini on Oravaisista, ja en puhu ruotsia kuin kirjakieltä. Varmaan on sekaisin molempia. Ja entäs sitten?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sönkkäskö isukki suomea englannin sekaan? Sellastahan se on tämä kokkolan ruotsin kieli 😂

        No voi sentään, meillä kotikotona puhutaan suomea, ruotsia ja englantia, välillä höpötellään kieliä sekaisin leikillään. Haittaako?


      • Puhuuko sun miehes myös ruotsia?


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Puhuuko sun miehes myös ruotsia?

        Ei puhu yhtään. Enkkua osaa sen verran että työssä välillä käyttää.


      • Kittiechihuen kirjoitti:

        Ei puhu yhtään. Enkkua osaa sen verran että työssä välillä käyttää.

        Okei, sä et sitten voi käyttää sitä kotona. Sulle on varmaan iskostunu kieli niin päähän, ettei sanat unohdu...

        Oon vaa kuullu joskus, että heikkenee taito, kun ei käytä sitä :)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Okei, sä et sitten voi käyttää sitä kotona. Sulle on varmaan iskostunu kieli niin päähän, ettei sanat unohdu...

        Oon vaa kuullu joskus, että heikkenee taito, kun ei käytä sitä :)

        No, kyllä esim. Vuffelle voi höpöttää ruotsia.. 😀


      • Kittiechihuen kirjoitti:

        No, kyllä esim. Vuffelle voi höpöttää ruotsia.. 😀

        Kaksikielinen sessuli :))

        Seki osaa tuota kieltä paremmin ku minä...


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Kaksikielinen sessuli :))

        Seki osaa tuota kieltä paremmin ku minä...

        😀 Mites sinun kissa?


      • Kittiechihuen kirjoitti:

        😀 Mites sinun kissa?

        No me ollaan kisun kanssa selvitty ihan suomen kielellä.

        Kunhan se saa mussutettavaa ruokakuppiin, niin ei se muusta välitä ;)

        Kisuli odottaa kesää, että saa ottaa ötököitä kiinni..


      • tinttu-liina kirjoitti:

        No me ollaan kisun kanssa selvitty ihan suomen kielellä.

        Kunhan se saa mussutettavaa ruokakuppiin, niin ei se muusta välitä ;)

        Kisuli odottaa kesää, että saa ottaa ötököitä kiinni..

        No, eläimet tykkää kun niille puhelee, oli sama millä kielellä.


      • Kittiechihuen kirjoitti:

        No, eläimet tykkää kun niille puhelee, oli sama millä kielellä.

        Näin se on! :))

        Mä oon ollu aina kova höpöttämään eläimille. Välillä jo kisuli vilkuilee kyllästyneenä, että olisit joskus hiljaa ;))


      • Kittiechihuen kirjoitti:

        No, eläimet tykkää kun niille puhelee, oli sama millä kielellä.

        Pitkästä aikaa tulon käymään täällä. Eläimet ymmärtää omistajan äänestä ja ne on yllättävän fiksuja. Eläimet oppivat mitä mikäkin sana tarkoittaa ku pyydät eläimen syömään ja annat sille ruokaa ni se oppii että sana syömään tarkoittaa ruokaa.

        Mitäs kittielle kuuluu?
        Nyt on jo toukokuu ja pian on kesä.

        Minulle kuuluu ihan hyvää.


    • Anonyymi

      Tarkoitatko oikeata ruotsia? Tätä täällä puhuttua rantaruotsia ei ymmärrä Ruotsalainenkaan 😂 Täällä kun ei puhuta oikeata ruotsinkieltä!

      • Anonyymi

        Ruotsalainen kaveri oli kans sitä mieltä että vaikee on ymmärtää näitä rantahurreja. Kuulemma sisäsuomalaisia joilla pelkkä peruskoulu ruotsi ymmärtää paremmin.


      • No jotakin ruotsia..
        Onko sillä väliä..


    • Anonyymi

      Hah, kukaan, ei koskaan, eikä missään tarvitse typerää ja täysin turhaa ruotsinkieltä SUOMESSA. Kansalaisia - etenkin koulunuorisoa ja opiskelijoita vituttaa opiskella pakkoruotsia, kun tarjolla olisi kymmenen miljoonaa kertaa tärkeämpiä, maailmanlaajuisia valtakieliä. Vaikkapa Kiina, Japani, Hindu, Arabia, Venäjä, Espanja, Ranska, Italia, Saksa, Kreikka, tietysti Englanti, ja jopa Saamenkieli, hah hah haaa!!!...

      • Kukaan ei kysynyt sinulta mitään.


      • Anonyymi
        Kittiechihuen kirjoitti:

        Kukaan ei kysynyt sinulta mitään.

        Sellaset provot taas sieltä...


      • Anonyymi
        Kittiechihuen kirjoitti:

        Kukaan ei kysynyt sinulta mitään.

        Ressu on taas oikeassa. On se viisas mies.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ressu on taas oikeassa. On se viisas mies.

        Voi kun mielikuvitus kaveri tuli taas kehumaan..


    • Anonyymi

      Rantaruotsilla pärjännyt ruotsissa jo 45 vuotta ja risat , joku kysynyt olenko Taalainmaalta tai Gotlannista ?

      Skånepåg

      • No tuossa ajassa on varmaan hyvin iskostu kieli päähän :)


      • Anonyymi

        Tuskin 45vuotta oot suomen kieltä sekottanu ruotsin sekaan. 😂


    • Anonyymi

      Voi ei taas tämä s24 palkkaama!

      • Joo joo, ja palkka on hemmetin hyvä!


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Joo joo, ja palkka on hemmetin hyvä!

        Minä juuri ajattelin, että hetkinen! En minä ole saanut mitään palkkaa!😀


    • Anonyymi

      Minä pärjään kahdella kielellä, mutten välttämättä vaalikeskustelua. :) Sanastoni ei ole Ruotsin kielellä niin laaja kuin omalla kotimaisellani.

    • Anonyymi

      Eipä tämä palsta ole yhtään parantunut. Edelleen ihmiset haukkuvat toisiaan.

    • Anonyymi

      Pitkästä aikaa kävin katsoo mitä kittielle kuuluu tai Tiina-Liinalle. Nauttikaa keväästä.. Pian tulee kesä.. Se on moro taas. Terkkuja myös kaikkille regatuille ja kukkastytölle. Minulle kuuluu ihan hyvää.. Eipä ole muita ikävä tältä palstalta kuin rekattuja ja kukkastytön juttuja... Tulen taas joskus teitä moikkaamaan... T. Aikoinaan paljon palstalla mutta nykyään en ole.

      Muista Tiina-Liina olet kiva ihminen.

      Muista Kittie, että olet vahva persoona etkä välitä jos joku sinua haukkuu...

      Muista kukkastyttö että kyllä sinäkin joskus miehen löydät

      Artangan Kokkola on sinusta Lande ja eikä se minua haittaa..

      Artangan itse taas muistan ettei Helsinkiä saa sanoa Hesaksi.

      • Anonyymi

        Kirjoitin juuri tähän koska Tiina - Liina oli aloittanut tämän keskustelun. Kivaa kun olet jaksanu kokkolan palstalla aloittaa keskustelua.... 🐱


    • Anonyymi

      Voi ei taas tinttu-liinu! miksi aina tämä sama miksi

    • Anonyymi

      Pitäisikö pakkomatikka lopettaa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe