Neuvokaa

tumpeloa

Tyhjensin äsken "pakastinkompostorista" tosi hyvää multaa.
Mitäs nyt ?....miten aloitan tämän prosessin uudestaan. (älkää naurako!)
Eli laitanko pohjalle jotain speciaalia?
Jätänkö vähän vanhaa multaa pohjalle? (sitäkin olisi)
Pistänkö herätettä sekaan?

Mätin mullan kukkapenkkeihin-olisko pitänyt sekoittaa jonkun "virallisen" mullan kanssa-ei kait ole liian ytyainetta (siis tämä kompostimultani)

5

968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pipsa

saitko ihan oikeaa multaa? kauanko kesti valmistua? olen utelias tietämään.....,

• pipsa

niin vielä,,,sinun tarttee sekuittaa sitä entistä kompostia siihen uuteen mitä alat kerätä ja sitä kompostiherätettä,,,sekoitat ne hyvin ja jatkat entiseen malliin....

• kompostifriikki

No sinne pohjalle voisit laittaa jotakin karkeata tavaraa, risuja tms että happi pääsee kiertämään,
      jotain 10 cm kerros. Sitten päälle vaan talousjätettä ja kuiviketta. ja sekaan voit mielellään heittää vähän vanhaa multaa, se toimii mainiosti kompostinherätteenä, sen kummempia ei tarvitse ainakaan tähän aikaan vuodesta. Olisi ehkä ollut hyvä jälkikompostoida vähän pidempään, voi olla että sun tuore multa on vähän liia stydiä kukkapenkkiin. Toisaalta keväällä tarvitaan ravinteita....

• alkupe

Kiitos kovasti !
        Niin tuosta multaantumisesta. Juu se oli upeeta tod. mustaa multaa. Olin oikein ahkera (!!!! heh) ja jopa siivilöin sen isoisäni vanhalla hiekkasiivilällä. Päivä kului rattoisasti!
        Mutta tuosta ajasta. Tämä kompostori on perintö-sellainen, että milloinkahan äitivainaa on aloittanut siihen laittaa tavaraa....eli monta monta vuotta sitten.
        Eli sanotaan että karkeesti ottaen 2 vuoteen siitä ei ole multaa otettu, viime kesänä aloin hoitaa sitä "vähän paremmin". Ja tämä multasato antaa vaan lisäpotkua. Kaikesta sitä kicksejä saakin.

• mekatron
        alkupe kirjoitti:

Kiitos kovasti !
        Niin tuosta multaantumisesta. Juu se oli upeeta tod. mustaa multaa. Olin oikein ahkera (!!!! heh) ja jopa siivilöin sen isoisäni vanhalla hiekkasiivilällä. Päivä kului rattoisasti!
        Mutta tuosta ajasta. Tämä kompostori on perintö-sellainen, että milloinkahan äitivainaa on aloittanut siihen laittaa tavaraa....eli monta monta vuotta sitten.
        Eli sanotaan että karkeesti ottaen 2 vuoteen siitä ei ole multaa otettu, viime kesänä aloin hoitaa sitä "vähän paremmin". Ja tämä multasato antaa vaan lisäpotkua. Kaikesta sitä kicksejä saakin.

Minulla meni omatekoinen pakastekompostori sököksi muutamassa (ehkä kolme tai neljä) vuodessa.
        Ruostui puhki.

Nyt se Biolan 220 kehrää tyytyväisenä tuolla nurmikolla, se se käy talvellakin.

Maksaahan sen hankkiminen, mutta se on sitten sillä selvä.
        Lisäkuluja ei ole enää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      78
      1386
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      112
      1325
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      18
      1100
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      21
      996
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      863
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      114
      858
    7. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      17
      793
    8. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      65
      777
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      40
      667
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      72
      652
    Aihe