Quo vadis, Partio?

en se ollut minä

Partiosta kirjoittaessa on hyvin vaikeata yleistää - on, ja on ollut, hyvin erilailla toimivia lippukuntia. Siksi partio on sitä ja partio on tätä -keskustelu tuntuu menevän välistä aika lujaakin ohi. Sudenpennuissa vielä olen huomannut sitä partioaatettakin, mutta vartiot ovatkin jo hyvin erilaisia ja erilaatuisia.
Vartioissa meno saattaakin sitten jo olla aika kaukana partioaatteista.
Niille vanhemmille, jotka suunnittelevat lapsensa menemistä partioon suosittelen sitä edelleen. Varautua kuitenkin kannattaa siihen, ettei partio ole kaikkea sitä mitä romanttisissakin mielikuvissa ehkä kuvitellaan. Murrosikäiset partiolaiset ovat ennenkaikkea murrosikäisiä. He juovat viinaa leireillään, kyräilevät leireillä toisia lippukuntia, häpeilevätkin partion uskonnollista imagoa, roskaavat luontoa. Vartiossa ei enää lähdetä luontoa siivoamaan, opetella erätaitoja, kokouksien "sisällöt" ovat yhteisiä vitsejä, nuorempia nöyryytetään.

Ja vielä - partioita on erilaisia.

19

2129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PorsasUrhea

      Karjakaivo 20-21.5.2005: mitä pidemmäksi puiden varjot kasvoivat sitä suuremmaksi yltyi 9-17-vuotiaiden sinihuivisten partiolaisten melu ja mölinä. Keskioluen siivittämänä äänekäs keskustelu muuttui selväksi huutamiseksi jota kesti aina auringonnousuun asti.
      Aamulla pesivät astiansa laiturimme päässä, puurot ja muut jätökset jäivät liukastamaan laituria ja uimaportaita.

      Kaivon viereen oli tehty parit kyykyt, kun edellisiltana oli ystävällisesti kehoitettu heitä olemaan pesemättä astioitaan lähdekaivon vieressä sen vuoksi, että likavedet valuvat kaivoon.

      Poistuessaan tuo retkue oli kaatanut 8 nuorta koivua, 12 kalliolla kasvanutta nuorta mäntyä ja katkaissut polun varresta männynoksia, katajia ja mitä vain oli silppuamaan päässyt.

      En voi käsittää tälläistä partiolaisiksi naamioituneen Hitler-Jugendin touhuja ja aion pyytää Helsingin ulkoiluvirastoa puuttumaan asiaan esimerkiksi määräaikaisella Nuuksion järviylängön käyttökiellolla kaikkien partiolaisten osalta kunnes käyttäytymissäännöistä on sovittu ja niitä tullaan noudattamaan.

      RÖH~

      • yleistetä

        itse olen vj ja me ainakin harjoittelemme erätaitoja, kyllä vartiolaiset viikonlopun kilon varusteilla selvisivätja silloin oli huhtikuun alku ja kunnioitamme luontoa. ei roskasteta vaan viimeksikin siivosimme retkipaikan ympäristön vanhoista roskista kiitoksesksi maan omistajalle. toimintamme ei myöskään ole sotilaallista, edes marssia en koe sotilalliseksi. onhan juhla kulkueita muillakin. uskontokaan ei kuulu meidän vartioomme mitenkään, kaikki uskoo siihen mihin uskoo, saa asiasta toki puhua mutta pakko ei ole( itse en kirkkoon kuulu.) toki lippukunnat on erilaisia mutta en ole kuullut että ketään meistä joisi retkellä. enkä usko että ketään jostajistamme tähän suostuisikaan. olisi kiva jos ei ylestettäisi näitä ei-partiomaisia partiolaisia kaikiin lippukuntiin ja ryhmiin, kiitos!


      • Jode-89^^
        yleistetä kirjoitti:

        itse olen vj ja me ainakin harjoittelemme erätaitoja, kyllä vartiolaiset viikonlopun kilon varusteilla selvisivätja silloin oli huhtikuun alku ja kunnioitamme luontoa. ei roskasteta vaan viimeksikin siivosimme retkipaikan ympäristön vanhoista roskista kiitoksesksi maan omistajalle. toimintamme ei myöskään ole sotilaallista, edes marssia en koe sotilalliseksi. onhan juhla kulkueita muillakin. uskontokaan ei kuulu meidän vartioomme mitenkään, kaikki uskoo siihen mihin uskoo, saa asiasta toki puhua mutta pakko ei ole( itse en kirkkoon kuulu.) toki lippukunnat on erilaisia mutta en ole kuullut että ketään meistä joisi retkellä. enkä usko että ketään jostajistamme tähän suostuisikaan. olisi kiva jos ei ylestettäisi näitä ei-partiomaisia partiolaisia kaikiin lippukuntiin ja ryhmiin, kiitos!

        Todellakin! Ei saa yleistää.

        Kaikissa lippukunnissa alkoholin käyttö retkillä on EHDOTTOMASTI kiellettyä, joten suuresti ihmettelen tällaista touhua.

        Vartioiden toiminta riippuu vartionjohtajasta. Tietysti sellaisiakin vartioita löytyy, joissa ns. partiomainen toiminta on jäänyt vähemmälle, mutta pääasiahan on hauskanpito. Vartioita on tasan niin monta erilaista kuin on johtajiakin..
        Omassa vartiossani toiminta on kuitenkin pääasiakseen tätä "partiotouhua" ja niin on suurimmassa osassa muissakin vartioissa.

        Älkää rakkaat ihmiset yleistäkö noin raa´asti. Kaikki partiolaiset eivät ole samanlaisia.
        Ja on tosi ikävää jos me "kunnon" partsat joudutaan kärsimään Nuuksion käyttökiellosta parin huonostikäyttäytyneen yksilön takia. Ihmisiä mekin ollaan..


      • nenialoitrap

        Suosittelen vastaavissa tilanteissa painamaan mieleen huivin värin lisäksi (sininen on suomen yleisin huiviväri) kärkikolmion tunnuksen josta selviää lippukunta. Tunnuskuvan muistiinlaittamisen jälkeen voi käydä läpi lippukuntien huivit (esim internetistä) ja tehdä ilmoituksen lippukunnanjohtajalle tai partiopiirille.
        Yhtä oleellista on katsoa olivatko kaikki keittokatoksella retkeilleet partiolaisia vai oliko siellä muutakin porukkaa


      • Köysiä vaille hullu

        Hitler-Jugend ei olisi koskaan käyttäytynyt noin. Heillä nimittäin oli säännöt ja niitä myös noudatettiin. Rikkomuksista seurasi oikeudenmukaiset mutta ankarat rangaistukset, päin vaistoin kuin nykyisillä pullamössöporukoila. Sitä paitsi luonnon kunnioittaminen liittyi kansallissosialismiin kauttaaltaan, niin myös Hitler-Jugendiin.


      • PorsasUrhea
        Jode-89^^ kirjoitti:

        Todellakin! Ei saa yleistää.

        Kaikissa lippukunnissa alkoholin käyttö retkillä on EHDOTTOMASTI kiellettyä, joten suuresti ihmettelen tällaista touhua.

        Vartioiden toiminta riippuu vartionjohtajasta. Tietysti sellaisiakin vartioita löytyy, joissa ns. partiomainen toiminta on jäänyt vähemmälle, mutta pääasiahan on hauskanpito. Vartioita on tasan niin monta erilaista kuin on johtajiakin..
        Omassa vartiossani toiminta on kuitenkin pääasiakseen tätä "partiotouhua" ja niin on suurimmassa osassa muissakin vartioissa.

        Älkää rakkaat ihmiset yleistäkö noin raa´asti. Kaikki partiolaiset eivät ole samanlaisia.
        Ja on tosi ikävää jos me "kunnon" partsat joudutaan kärsimään Nuuksion käyttökiellosta parin huonostikäyttäytyneen yksilön takia. Ihmisiä mekin ollaan..

        En yleistänyt, kerroin havainnostani, joka tukee viestiketjun aloittajan toteamusta siitä, että partiolaisia on erilaisia.

        Mutta kun meluisia ja huonosti käyttäytyviä partiolaisia on vuosien aikaisten havaintojen perusteella enemmän kuin fiksusti käyttäytyviä, päästään siitä sellaiseen päätelmään, että partioliikkeen sisällä tarvittaisiin perusteellista asennekasvatusta ja aivan perustason koulutusta sen osalta, kuinka luonnossa käyttäydytään.

        RÖH~


      • teak
        nenialoitrap kirjoitti:

        Suosittelen vastaavissa tilanteissa painamaan mieleen huivin värin lisäksi (sininen on suomen yleisin huiviväri) kärkikolmion tunnuksen josta selviää lippukunta. Tunnuskuvan muistiinlaittamisen jälkeen voi käydä läpi lippukuntien huivit (esim internetistä) ja tehdä ilmoituksen lippukunnanjohtajalle tai partiopiirille.
        Yhtä oleellista on katsoa olivatko kaikki keittokatoksella retkeilleet partiolaisia vai oliko siellä muutakin porukkaa

        Vastailenpa nyt, vaikka viestiketjulla jo ikää onkin.

        Kuvatunlaisessa tapauksessa EI nähdäkseni ole aihetta aloittaa ilmoituksen tekoa lippukunnasta, koska vain parhaassa tapauksessa se johtaa johonkin. Jos tehdään ilmeistä materiaalista haittaa ja häiriköidään yön läpi, oikea osoite on poliisi.


    • pientä rajaa..

      Älkää herran jestas yleistäkö tuollaisia asioita partiossa!!

      Olen itse ollut mukana partiotoiminnassa toista kymmentä vuotta ja tiedän periaatteet miten partiolainen toimii.

      Myönnän kyllä että jossakin yliammutaan partio ja tästä seuraa juominen ns.leireillä.Ei sitä voi kutsua partioksi.

      Miksi ihmeessä se kuka tietääkin että kyseisessä lippukunnassa juodaan yms muuta vastaavaa, ota asiakseen ilmoittaa asiasta eteenpäin korkeimmalle johdolle?

      Näin asia saataisiin loppumaan. Toisekseen mitä nuoremmiksi johtajat nykypäivänä muuttuvat muuttuvat myös käytöstavat.Hukkuvat myös monet perinteet vanhojen johtajien mukana.

      Itse tiedän sanoa että sekalippukunnassamme oli yli 20 vuotta sama lippukunnanjohtaja ja ainoastaan isommilla leireillä sallittiin poikien ja tyttöjen temmeltää yhdessä,mutta teltta jakauma oli jyrkästi samaa sukupuolta, sekä saunomiset yms.

      Isommilla leireillä olen huomannut että johtaja porukka saunoo yhdessä ilman minkään näköistä vaatevarustusta.onhan se mukavaa mutta entä kun tulee tilanne että jotain epämiellyttävää tapahtuu?

      Itse en periaatteeni mukaan sallisi ikinä alkoholia minkään näköiselle retkelle tai leirille koska se on vastois partio aatteita.

      Vielä on jäljellä monia hyviä lippukuntia jotka vaalivat aatteita.Miksemme sitten tee näistä "vale lippukunnista" loppua?

      • jahas

        kommentini ei varsinasesti koske käsiteltyä asiaa, mutta heräsin vain ihmettelemään miksi ihmeessä pitää vetää noin jyrkkä raja tyttöjen ja poikien välille? eikö ihanteena ole rakentaa ystävyyttä yli rajojen!?

        Itse olen tyttölippukunnasta, mutta kyllä olen jo pienenä supparina nukkunut sekateltassa ja samoin taruksella meillä niin johtajat kuin myös sisutkin yöpyivät sekoteltoissa! eikä tuosta asiasta ole koskaan ongelmia syntynyt! miksi siis tehdä asiasta suurempaa haloota...


      • pientä rajaa..
        jahas kirjoitti:

        kommentini ei varsinasesti koske käsiteltyä asiaa, mutta heräsin vain ihmettelemään miksi ihmeessä pitää vetää noin jyrkkä raja tyttöjen ja poikien välille? eikö ihanteena ole rakentaa ystävyyttä yli rajojen!?

        Itse olen tyttölippukunnasta, mutta kyllä olen jo pienenä supparina nukkunut sekateltassa ja samoin taruksella meillä niin johtajat kuin myös sisutkin yöpyivät sekoteltoissa! eikä tuosta asiasta ole koskaan ongelmia syntynyt! miksi siis tehdä asiasta suurempaa haloota...

        Se raja johtui ihan siitä että meidän lippukunnan johtaja oli melko vanha välttämättä sudenpentuna ei mitään tapahtuisi jos nukutaan samassa teltassa,mutta entä vartioikäisenä kun vastakkainen sukupuoli alkaa kiinnostaa enemmänkin?

        siitä sitten vaan pariutumaan partioleireille..hyvä idea..


      • Köysiä vaille hullu
        pientä rajaa.. kirjoitti:

        Se raja johtui ihan siitä että meidän lippukunnan johtaja oli melko vanha välttämättä sudenpentuna ei mitään tapahtuisi jos nukutaan samassa teltassa,mutta entä vartioikäisenä kun vastakkainen sukupuoli alkaa kiinnostaa enemmänkin?

        siitä sitten vaan pariutumaan partioleireille..hyvä idea..

        Ni mistäs sen paremman kumppanin löytäisi kuin saman harrastuksen parista? Vai pitääkö tässäkin asiassa kaksinaismoralisoida?


      • kuvittele..
        Köysiä vaille hullu kirjoitti:

        Ni mistäs sen paremman kumppanin löytäisi kuin saman harrastuksen parista? Vai pitääkö tässäkin asiassa kaksinaismoralisoida?

        Ni mistäs sen paremman kumppanin löytäisi kuin saman harrastuksen parista?

        tämä on totta,mutta entä kun suhde menee pitemmälle ja kurkataan tässä välissä ensimmäiseen viestiin; viinan juontia sekoilua?onko se partiota?

        TIedän monia partiosuhteita jotka ovat kestäneet ja kestävät vieläkin, mutta haluan korostaa sitä pariutumista toisella tavalla,jos et sitä ymmärtänyt.

        Miltä näyttää leiri jos vartioikäiset tytöt ja pojat nukkuvat pareittain ja tekevät mitä ikinä tekevätkin teltoissaan?minusta tässä ei ole sitä oikeaa partioleiriä nähtykään.

        Kyllä ne näpit toisistaan täytyy osata pitää irti leirin ajan,ja varsinkin jos sudarit on samaan aikaan samassa paikassa pitämässä leiriään.tällä hain sitä teltta jakaumaa tyttöjen ja poikien välille.

        Tiedän muutamia tapauksia kun ed. mainitusti on käynyt ja se ei ole partio aatteiden mukaisesti. Kaikki suhteet partiossa ihan sama millaisia ovat ovat tervetulleita mutta sen näyttäminen on osattava rajoittaa.

        Esim, Kädestä kiinni pitäminen ei ole mikään ongelma silloin tällöin,täytyy osata hillitä itsensä paikassa jos toisessa ja erityisesti partiossa hyvänä esimerkkinä pienemmille.

        Eikä myöskään johtajilla ole erityislupausta nukkua sen kummemmin samassa teltassa leirillä.Koska nimen omaan heidän pitää olla se parhain esimerkki.Koskien myös vartionjohtajia,niin vaeltajia yms.


      • kuikka
        kuvittele.. kirjoitti:

        Ni mistäs sen paremman kumppanin löytäisi kuin saman harrastuksen parista?

        tämä on totta,mutta entä kun suhde menee pitemmälle ja kurkataan tässä välissä ensimmäiseen viestiin; viinan juontia sekoilua?onko se partiota?

        TIedän monia partiosuhteita jotka ovat kestäneet ja kestävät vieläkin, mutta haluan korostaa sitä pariutumista toisella tavalla,jos et sitä ymmärtänyt.

        Miltä näyttää leiri jos vartioikäiset tytöt ja pojat nukkuvat pareittain ja tekevät mitä ikinä tekevätkin teltoissaan?minusta tässä ei ole sitä oikeaa partioleiriä nähtykään.

        Kyllä ne näpit toisistaan täytyy osata pitää irti leirin ajan,ja varsinkin jos sudarit on samaan aikaan samassa paikassa pitämässä leiriään.tällä hain sitä teltta jakaumaa tyttöjen ja poikien välille.

        Tiedän muutamia tapauksia kun ed. mainitusti on käynyt ja se ei ole partio aatteiden mukaisesti. Kaikki suhteet partiossa ihan sama millaisia ovat ovat tervetulleita mutta sen näyttäminen on osattava rajoittaa.

        Esim, Kädestä kiinni pitäminen ei ole mikään ongelma silloin tällöin,täytyy osata hillitä itsensä paikassa jos toisessa ja erityisesti partiossa hyvänä esimerkkinä pienemmille.

        Eikä myöskään johtajilla ole erityislupausta nukkua sen kummemmin samassa teltassa leirillä.Koska nimen omaan heidän pitää olla se parhain esimerkki.Koskien myös vartionjohtajia,niin vaeltajia yms.

        niin ja palataan sinne aikaan ennen suomen partiolaisia?

        Jaetaan tytöt ja pojat eri leireille ja ruvetaan kinastelemana siitä voiko niitä ollenkaan laittaa samoihin tapahtumiin saatikka samalle leirintäalueelle?

        Sanoisinko että tuohon ei ole paluuta ja se on jo edistys askel nykyään on sekalippukuntia paljonkin, ja olisi se aika pelleilyä jos oltaisi sekalippukunta jos tytöille ja pojille pidettäisi tiukat rajat. Teinitytöille ei voi mitään niinkuin ei pojillekkaan. Toki heille voi aiheesta mainita mutta sen ikäisille ihmisille ei vaan käskyt mene enää niin helposti läpi se pitää tull aitsestään se herätys jutun fiksuudesta ja siitä mikä on fiksua ja mikä ei.

        missään tapauksessa söpöilyä ei pidä alkaa kieltää kuhan se pysyy hyvän maun rajoissa, johtamis tilanne on asia sitten ihan eri asia jo, silloin pitää saada se esimerkin paikka ilman että käsipuolessa notkuu joku.

        (juu tiedän menin pikkasen ohi alku aiheesta mut..)


      • minä
        kuvittele.. kirjoitti:

        Ni mistäs sen paremman kumppanin löytäisi kuin saman harrastuksen parista?

        tämä on totta,mutta entä kun suhde menee pitemmälle ja kurkataan tässä välissä ensimmäiseen viestiin; viinan juontia sekoilua?onko se partiota?

        TIedän monia partiosuhteita jotka ovat kestäneet ja kestävät vieläkin, mutta haluan korostaa sitä pariutumista toisella tavalla,jos et sitä ymmärtänyt.

        Miltä näyttää leiri jos vartioikäiset tytöt ja pojat nukkuvat pareittain ja tekevät mitä ikinä tekevätkin teltoissaan?minusta tässä ei ole sitä oikeaa partioleiriä nähtykään.

        Kyllä ne näpit toisistaan täytyy osata pitää irti leirin ajan,ja varsinkin jos sudarit on samaan aikaan samassa paikassa pitämässä leiriään.tällä hain sitä teltta jakaumaa tyttöjen ja poikien välille.

        Tiedän muutamia tapauksia kun ed. mainitusti on käynyt ja se ei ole partio aatteiden mukaisesti. Kaikki suhteet partiossa ihan sama millaisia ovat ovat tervetulleita mutta sen näyttäminen on osattava rajoittaa.

        Esim, Kädestä kiinni pitäminen ei ole mikään ongelma silloin tällöin,täytyy osata hillitä itsensä paikassa jos toisessa ja erityisesti partiossa hyvänä esimerkkinä pienemmille.

        Eikä myöskään johtajilla ole erityislupausta nukkua sen kummemmin samassa teltassa leirillä.Koska nimen omaan heidän pitää olla se parhain esimerkki.Koskien myös vartionjohtajia,niin vaeltajia yms.

        itse olen löytänyt paljon kavereita partioleirien kautta, kaiken näköistä sutinaa on ollut, eikä mitään ongelmia ole ollut. ja musta niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

        tosin kaikkia partioaatteita vastaan muistan kavereideni kanssa ihmetelleeni taruksen myymälän valikoimaa, johon kuului kortsuja. onko se sitten partioaatten mukaista?

        sekateltoissa ei ole mitään vikaa...


      • MaaruK
        minä kirjoitti:

        itse olen löytänyt paljon kavereita partioleirien kautta, kaiken näköistä sutinaa on ollut, eikä mitään ongelmia ole ollut. ja musta niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

        tosin kaikkia partioaatteita vastaan muistan kavereideni kanssa ihmetelleeni taruksen myymälän valikoimaa, johon kuului kortsuja. onko se sitten partioaatten mukaista?

        sekateltoissa ei ole mitään vikaa...

        En kyllä yhtään käsitä kondomien ja partioaatteen väliin syntyvää ristiriitaa! Fakta on, että partiolaisnuoret ovat aivan täysin samanlaisia nuoria, kuin muutkin, eli seksuaalisia olentoja, jotka tuntevat kiinnostusta muihin ihmisiin ja seksuaaliseen kanssakäymiseen. Siitä ei vain pääse yli eikä ympäri. Se, että kondomeja jossain myydään, ei tarkoita sitä, että niitä olisi pakko ostaa saati sitten käyttää, vaan mielestäni se on vain osoitus partiolaisten realismista itseään kohtaan (mekin olemme vain aivan tavallisia ihmisiä haluinemme ja heikkouksinemme!) ja vastuullisuudesta. Ihmiset harrastavat seksiä KUITENKIN, joten parempi, että tekevät sen kumin kanssa välttyen näin epämukavilta yllätyksiltä. Eri asia tietenkin on, jos kondomeita kaupitellaan oikein urakalla ja saadaan nuoret tuntemaan painetta seksin harrastamiseen liian aikaisin, mutta tästä ei mielestäni ainakaan Taruksella ollut kyse. Itse asiassa en edes muista huomanneeni kortsuja Taruksen myymälän valikoimissa, joten ne tuskin olivat kovinkaan tyrkyllä.


    • ***

      meidän lippukunnassa kukaan ei juo, ei polta JA meilla tosiaan opetellaan kaikkea partioon liittyvää...:D

    • Kake

      Kaksi lastani oli viime kesänä Taruksella (valtakunnallinen leiri).
      Koko paikka tulvi. Armeijan edustja oli samonut, että niissä olosuhteissa sotaharjoitukset olisi keskeytetty.
      Partiolaiset eivät keskeyttäneet leiriään.
      Meidän lapset pitivät kovasti, kuten kaikki muutkin.

      • sateellakin taistelukykyine...

        Taitaa kuulua ko. armeijan edustaja käpykaartilaisiin.
        Sotaharjoitusta ei sade keskeytä.
        On nähty tulvia, sadetta, pakkasta,lumimyrskyjä, itkeviä isoja miehiä ja muuta luonnollista monissa kertausharjoituksissa (sotaharjoituksissa).


    • SE....

      TIETYSTI SIITÄKIN MISSÄ PÄIN ON PARTIOSSA JA KUKA VETÄÄ VARTIOTA!! VARTIOLAISTEN IDEANAHAN ON MYÖS TEHDÄ OMANLAINEN JA OMANNÄKÖINEN VARTIO, JOSSA JOKAINEN (MYÖS SE HILJAISIN!) ON OSA KOKONAISUUTTA!
      MYÖS NIITÄ "JUOPPOVARTIOITAKIN" ON JA NIITÄ SUURESTI HÄPEÄN, MUTTA PERUSPERIAATE PITÄISI OLLA KAIKILLA SAMA: ELÄ PARTIOIHANTEITA NOUDATTAEN!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe