HIEKASTA

hiekanjyvänen

Voiko sen vaihtaa kokonaan jos haluaa erivärisen hiekan akvaarioonsa? Onko siitä haittaa jos sen vaihtaa kokonaan uusiksi? Onko muuten värihiekalla haittavaikutuksia? esim:lähteekö siitä veteen väriä? ja onko siitä haittaa? siis värihiekasta? Olis kiva jos joku vastais.

16

2995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HillyBilly

      Puhutko hiekasta vai sorasta.
      Akvaariokaupoissa on kyllä kaiken näköistä ja väristä soraa ja eiköhän ne ole testattuja akvaarioympäristöön.

      Optiroc hiekkapuhallushiekka on ihan kivan näköistä ja väristä ainakin pussissa kun en vielä ole ehtinyt vaihtamaan omaan altaaseeni.
      Ostettuna on 3 säkkiä.Rautakaupasta.

      Kyllä sen voi vaihtaa kokonaan mutta älä pese suodatinta samalla ja säästä mahd. paljon akvaariosi vettä. Yli puolet jos mahdollista.

    • corydoras-faninen

      Vaihdoin itse vähän aikaa sitten 63 l akvaani hienon hiekan,upeen näkönen, suosittelen hienoa hiekkaa,monnisille paras pohjamateriaali!!
      Kalat eivät näkyneet välittävän vaikka pohjamateriaali vaihtuikin vaaleampaan!
      HillyBilly&hiekkapuhallushiekka;
      KOKEMUKSESTA EN SUOSITTELE PUHALLUSHIEK. AKVAARIOON!!
      Mulla oli 82 l 2kk puhallushiekkaa pohjamateriaalina-->Kasvit kuolivat/kärsivät,kun eivät saaneet ravinteita tiiviistä hiekasta,
      hiekan väri oli LUONNOTON!!
      Jos laitat kuitenkin sen hiekan ÄLÄ LAITA SAMAAN AKVAAN POHJAKALOJA
      -->Monniset kuolevat pian,kun hiekka pistelee ja kuluttaa niiden "viiksiä" (puhallushiekka sisältää kvartsia,-->joten sitä ei suositella käsiteltäväksi ilman hanskoja, eikä sille tulisi altistua ihokosketuksella kovin usein,joten ajatteleppa kaloja, jotka joutuvat uiskentelemaan akvasssa,jossa on pohjaaineksena hiekkaa,joka sisältää tätä ko.KVARTSIA!!)

      • aqua2002

        Jaa, minä kun olen aina luullut, että kasvit alkaisivat jopa rehottamaan paremmin hiekassa :)

        Kyllä tuo Optirocin 0,5-1.2mm hiekkapuhallushiekkaa paljon suositellaan ja todettu hyväksi pohjamateriaaliksi. Monesti kerrottu, että edistää jopa kasvien kasvua ja juurtuvat paremmin. Aion itsekin rautakaupasta hakea samaa hiekkaa, kunhan ensin saan sen uuden akvaarioni...

        En usko, että monniset kuoli hiekkaan sen takia, että pistelisi. Kyllä vika oli jossakin muussa.

        Minkähän merkkistä hiekkaa ja kenen?


      • corydoras-monninen
        aqua2002 kirjoitti:

        Jaa, minä kun olen aina luullut, että kasvit alkaisivat jopa rehottamaan paremmin hiekassa :)

        Kyllä tuo Optirocin 0,5-1.2mm hiekkapuhallushiekkaa paljon suositellaan ja todettu hyväksi pohjamateriaaliksi. Monesti kerrottu, että edistää jopa kasvien kasvua ja juurtuvat paremmin. Aion itsekin rautakaupasta hakea samaa hiekkaa, kunhan ensin saan sen uuden akvaarioni...

        En usko, että monniset kuoli hiekkaan sen takia, että pistelisi. Kyllä vika oli jossakin muussa.

        Minkähän merkkistä hiekkaa ja kenen?

        Sain ko.puhallushiek. akvaristi tuttavaltani,joten päätin kokeilla sitä ja seuraukset taisittekin lukea jo edellisestä viestistäni..
        Monnit eivät kuolleet mihinkää muuhun,kuin puhallushiek.,joka on tappanut monnisia jo useilta akvaristitutuilta (jopa siltä akvaristiltä,jolta idean puhallushiek.käytöstä sain!)
        No voittehan te kokeilla ite,mutta minä ostan tästä lähtien akvaariooni hiekat akvaariokaupasta..

        Akvaariokaupasta ostetussa hiekassa kasvini kyllä rehottvat, vähän liianki kanssa, eikä tässä hiekassa ole yhtään monnia kärsinyt!!

        Lykkyä tykö jos kokeilette puhallushiekkaa!!


      • HillyBilly
        corydoras-monninen kirjoitti:

        Sain ko.puhallushiek. akvaristi tuttavaltani,joten päätin kokeilla sitä ja seuraukset taisittekin lukea jo edellisestä viestistäni..
        Monnit eivät kuolleet mihinkää muuhun,kuin puhallushiek.,joka on tappanut monnisia jo useilta akvaristitutuilta (jopa siltä akvaristiltä,jolta idean puhallushiek.käytöstä sain!)
        No voittehan te kokeilla ite,mutta minä ostan tästä lähtien akvaariooni hiekat akvaariokaupasta..

        Akvaariokaupasta ostetussa hiekassa kasvini kyllä rehottvat, vähän liianki kanssa, eikä tässä hiekassa ole yhtään monnia kärsinyt!!

        Lykkyä tykö jos kokeilette puhallushiekkaa!!

        Tää on ensimmäinen kerta kun kuulen jotain negatiivista puhallushiekasta.

        Nimen omaan on jokapuolella toitotettu että Optiroc 0,5 - 1,2mm hiekkapuhallushiekka on parasta mitä akvaarioon voi laittaa.

        Eikä mulla ole monnisia, mutta 2 raitanuolijaa löytyy. Monnisten omistajat ovat kyllä kehuneet onnistuneeksi valinnaksi kyseisen hiekan, tiedä sitten...

        No jokatapauksessa aion kokeilla koska sitä niin suureen ääneen mainostetaan.

        Tärkeintä kai on pestä kaikki se hieno pöly pois hiekasta, kasvien kannalta. Ettei mene pohja tukkoon heti kättelyssä. Oma mielipiteeni.


      • corydoras-faninen
        HillyBilly kirjoitti:

        Tää on ensimmäinen kerta kun kuulen jotain negatiivista puhallushiekasta.

        Nimen omaan on jokapuolella toitotettu että Optiroc 0,5 - 1,2mm hiekkapuhallushiekka on parasta mitä akvaarioon voi laittaa.

        Eikä mulla ole monnisia, mutta 2 raitanuolijaa löytyy. Monnisten omistajat ovat kyllä kehuneet onnistuneeksi valinnaksi kyseisen hiekan, tiedä sitten...

        No jokatapauksessa aion kokeilla koska sitä niin suureen ääneen mainostetaan.

        Tärkeintä kai on pestä kaikki se hieno pöly pois hiekasta, kasvien kannalta. Ettei mene pohja tukkoon heti kättelyssä. Oma mielipiteeni.

        Pesin hiekkaa lähes 5 tuntia,joten ainakin puhtaaksi tuli!!
        En siis usko kasvien ja monnien kärsimyksen johtuvan hiekassa olleesta pölystä!

        Eikö kellään muulla ole negatiivista palautetta puhallushiekasta?

        Mielestäni puhallushiekka on myös luonnottoman vaaleaa/valkoista!
        Eikö kukaan muu ole kiinnittänyt asiaan huomiota?

        Voin ilmoittaa hiekkamerkin/valmistajan myöhemmin,jotta kukaan ei ainakaan erehtyisi ostamaan samaa merkkiä akvaarioon...
        Voi olla,että merkkien välillä on eroja..
        Mitä mieltä olette kvartsi-pitoisuudesta?
        Eikö se mielestänne haittaa??

        Minulla puhallushiekka "syövytti"monnisten viikset olemattomiin,joten en suosittele...


      • geo

        Mitä ihmettä oikein höriset? Kaikki hiekat sisältävät kvartsia. Graniitti sisältää kvartsia. Ylipäätään useimmat kivilajit sisältävät kvartsia.

        Eikä siinä ole mitään altistavaa miksei sitä saisi käsitellä tai se aiheuttaisi jotain oireita ihmisille tai kaloille.

        Hiekkapuhallushiekka on ihan hyvää akvaariohiekkaa. Monnisille se parempaa, kuin karkea sora, joka rikkoo niiden viikset. Myös pyöreä englantilainen jokisora käy monnisille.


      • HillyBilly
        corydoras-faninen kirjoitti:

        Pesin hiekkaa lähes 5 tuntia,joten ainakin puhtaaksi tuli!!
        En siis usko kasvien ja monnien kärsimyksen johtuvan hiekassa olleesta pölystä!

        Eikö kellään muulla ole negatiivista palautetta puhallushiekasta?

        Mielestäni puhallushiekka on myös luonnottoman vaaleaa/valkoista!
        Eikö kukaan muu ole kiinnittänyt asiaan huomiota?

        Voin ilmoittaa hiekkamerkin/valmistajan myöhemmin,jotta kukaan ei ainakaan erehtyisi ostamaan samaa merkkiä akvaarioon...
        Voi olla,että merkkien välillä on eroja..
        Mitä mieltä olette kvartsi-pitoisuudesta?
        Eikö se mielestänne haittaa??

        Minulla puhallushiekka "syövytti"monnisten viikset olemattomiin,joten en suosittele...

        Optiroc ei ainakaan ole valkoista.
        Sen verran mäkin tiedän vaikka värisokea olenkin.
        Taitaa olla lähempänä hiekkalaatikkohiekan... öh ... (punaista ??) Ja ei sitten hekoteta värisokealle.

        Tosin hiekka vielä pesemättä mutta tuskin siitä valkoista tulee ilman valkaisuaineita.


      • jarvij
        corydoras-faninen kirjoitti:

        Pesin hiekkaa lähes 5 tuntia,joten ainakin puhtaaksi tuli!!
        En siis usko kasvien ja monnien kärsimyksen johtuvan hiekassa olleesta pölystä!

        Eikö kellään muulla ole negatiivista palautetta puhallushiekasta?

        Mielestäni puhallushiekka on myös luonnottoman vaaleaa/valkoista!
        Eikö kukaan muu ole kiinnittänyt asiaan huomiota?

        Voin ilmoittaa hiekkamerkin/valmistajan myöhemmin,jotta kukaan ei ainakaan erehtyisi ostamaan samaa merkkiä akvaarioon...
        Voi olla,että merkkien välillä on eroja..
        Mitä mieltä olette kvartsi-pitoisuudesta?
        Eikö se mielestänne haittaa??

        Minulla puhallushiekka "syövytti"monnisten viikset olemattomiin,joten en suosittele...

        Hei!
        Toin näiltä rannoilta hiekkanäytteen kotiin:
        http://www.akvaariotieto.info/suomi/tanganjika/jarvi/hietikko.htm
        Puhallushiekka on tummempaa kuin tuo kuvissa oleva. Ei ainakaan sikäläisten monnien viikset kovin kuluneilta näyttäneet, vaikka hiekka varsin samankaltaista olikin.


      • ziggy
        geo kirjoitti:

        Mitä ihmettä oikein höriset? Kaikki hiekat sisältävät kvartsia. Graniitti sisältää kvartsia. Ylipäätään useimmat kivilajit sisältävät kvartsia.

        Eikä siinä ole mitään altistavaa miksei sitä saisi käsitellä tai se aiheuttaisi jotain oireita ihmisille tai kaloille.

        Hiekkapuhallushiekka on ihan hyvää akvaariohiekkaa. Monnisille se parempaa, kuin karkea sora, joka rikkoo niiden viikset. Myös pyöreä englantilainen jokisora käy monnisille.

        Kaloille kvartsista ei olemitään haittaa. Ihmiselle voi olla joskus.

        Kvartsi luokitellaan pölykeuhkoa aiheuttavaksi aineeksi. Sen takia kvartsihiekkasäkin kyljessä on varoitusmerkki. Riski tosin on olematon, jos altistus on satunnaista. Lähinnä pöly voi olla ongelma, jos on töissä sellaisessa paikassa, missä kvartsihiekkaa siirrellään suuria määriä, niin että se pölisee kunnolla. Veden alla näin harvemmin on...

        Puhdas kvartsihiekka on muuten sellaista tasaisen valkoisen läpikkuultavaa, joten sen kyllä tunnistaa vaikka säkissä ei mitään lukisikaan.


      • corydoras-faninen
        ziggy kirjoitti:

        Kaloille kvartsista ei olemitään haittaa. Ihmiselle voi olla joskus.

        Kvartsi luokitellaan pölykeuhkoa aiheuttavaksi aineeksi. Sen takia kvartsihiekkasäkin kyljessä on varoitusmerkki. Riski tosin on olematon, jos altistus on satunnaista. Lähinnä pöly voi olla ongelma, jos on töissä sellaisessa paikassa, missä kvartsihiekkaa siirrellään suuria määriä, niin että se pölisee kunnolla. Veden alla näin harvemmin on...

        Puhdas kvartsihiekka on muuten sellaista tasaisen valkoisen läpikkuultavaa, joten sen kyllä tunnistaa vaikka säkissä ei mitään lukisikaan.

        Puhallushiekka,jota minä kokeilin oli kyllä luonnottoman valkoista!
        Sitä en kyllä suosittelisi!
        Öljymäinen hajuhan siitä lähtee, jos akvan lämmitys on päällä...
        Itse en kyllä käsittelisi ko.hiekkaa toista kertaa, sen verran hirveetä se oli pestä-> ja ongelmia ilmeni heti,kun kasvit olivat juurtuneet edes joten kuten...


      • aqua2002
        corydoras-faninen kirjoitti:

        Puhallushiekka,jota minä kokeilin oli kyllä luonnottoman valkoista!
        Sitä en kyllä suosittelisi!
        Öljymäinen hajuhan siitä lähtee, jos akvan lämmitys on päällä...
        Itse en kyllä käsittelisi ko.hiekkaa toista kertaa, sen verran hirveetä se oli pestä-> ja ongelmia ilmeni heti,kun kasvit olivat juurtuneet edes joten kuten...

        Olisi edelleenkin kiva tietää, että minkähän merkkistä puhallushiekkaa oikein oli.

        Eikös se puhallushiekka ole ihan hiekkaa, eikä mitenkään erikoista, kuten mainitsemasi poikkeuksellinen valkoisuus siinä.

        Eli jos viitsisit vielä selvittää sen merkin.


      • Vasta-alkaja
        corydoras-faninen kirjoitti:

        Puhallushiekka,jota minä kokeilin oli kyllä luonnottoman valkoista!
        Sitä en kyllä suosittelisi!
        Öljymäinen hajuhan siitä lähtee, jos akvan lämmitys on päällä...
        Itse en kyllä käsittelisi ko.hiekkaa toista kertaa, sen verran hirveetä se oli pestä-> ja ongelmia ilmeni heti,kun kasvit olivat juurtuneet edes joten kuten...

        Etsin tänään hiekkapuhallushiekkaa ja yhdestä paikasta käskettiin kysyä Vianorilta valkoista hiekkapuhallushiekkaa... Eivät tienneet mihin olin sitä hakemassa enkä jaksanut alkaa selostaa, mutta olisiko tämä valkoinen hphiekka jotain, mikä ei käy kavaan...?! Toiselta paikkakunnalta sain 25kg/5€ ihan hiekan näköistä hiekkapuhallushiekkaa ja raekoko on 0,5--- jotain.. Puolet pestynä jo... :)


      • vasta-alkaja
        Vasta-alkaja kirjoitti:

        Etsin tänään hiekkapuhallushiekkaa ja yhdestä paikasta käskettiin kysyä Vianorilta valkoista hiekkapuhallushiekkaa... Eivät tienneet mihin olin sitä hakemassa enkä jaksanut alkaa selostaa, mutta olisiko tämä valkoinen hphiekka jotain, mikä ei käy kavaan...?! Toiselta paikkakunnalta sain 25kg/5€ ihan hiekan näköistä hiekkapuhallushiekkaa ja raekoko on 0,5--- jotain.. Puolet pestynä jo... :)

        siis akvaan )


    • Villimilli

      Kyllä voit vaihtaa hiekat kokonaankin, mutta muista pestä hyvin ja kato että kalat ei kärsi vaihdon aikana.
      En ole kuullut, että värihiekasta irtoaisi mitään __> eikä irtoakaan, jos se on akvaan tarkotettu. Kysy eläinkaupasta.
      Ei kai se värihiekka muuten oo pha, mutta mites sun kalat sitte? esim useat tetrat tarttee tumman pohjan, että värit pysyy kauniina!

      • poet

        Joo, kyllä se hiekan vaihtaminen onnistuu, kunhan pesee hiekan hyvin (oli se sitten akvaarioliikkeestä tai rautakaupasta). Ja akvaarion alkuperäinen bakteerikanta (jota on hiekassa paljon) pitäisi pyrkiä säilyttämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      297
      2658
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      99
      2085
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      79
      1613
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      164
      1459
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1298
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1020
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe