Veneajokortille on vahvat perusteet

Anonyymi-ap

Verrattuna autoiluun veneily on hyvin vaikeaa. Ensiksikin väistämissäännöt kaikki alustyypit huomioiden ovat monimutkaisia ja tulkinnanvaraisia.

Toiseksi vesitiet ovat tulkinnanvaraisia. Tietä pitkin on helppo ajaa verrattuna väylää pitkin ajamiseen. Viittoja on monenlaisia eivätkä ne suoraan kerro, mihin pitäisi mennä. Siihen tarvitaan tietoa ja harjaannusta.

En ymmärräkään, miksi liikenteeseen vaaditaan kallis ajokortti, mutta vesille saa mennä ihan herran hallussa.

69

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kokeile joskus veneilyä niin huomaat ettei se niin vaikeaa ole.

    • Anonyymi

      Voithan mennä koulutukseen jos tunnet että on vaikeaa!

    • Anonyymi

      Nyt saimme taas aivan loistavan aloituksen, joka varmasti vetoaa moneen, joka on joskus nähnyt veneen.
      Nekin, jotka ovat joskus olleet veneessä saattavat innostua tästä.

      Katsotaan nyt ensin perinteinen kättely osuus loppuun. Pian tämä tästä lähtee lentoon.

      • Anonyymi

        Hyvä analyysi ja kommentti.


    • Anonyymi

      Vesiliikenteen säännökset ovat ihan itse opiskeltavissa. Veneen käsittely on asia, joka tulee jokaisen uuden veneen kanssa rauhassa harjoitella. Veneet käyttäytyvät eri lailla. Esim. hankin uuden veneen v. 2007. Minulla oli ollut siihen mennessä 30 vuoden aikana useita erilaisia veneitä ja paljon kokemusta. Silti en uskaltanut ensimmäisellä kerralla mennä Gulkronassa laiturilla olevien veneiden joukkoon harjoittelemaan rantautumista sivutuulessa. Veneen käsittelyn oppiminen tarvitsee aikaa. Jos jokin ajokortti suoritettaisiin, niin millä veneellä? Omasta mielestäni ajokortti on turha, koska millään kurssilla ei saa kuin korkeintaan joitain perusteita, jotka oppii muutenkin nopeasti. Itselläni on kansainvälinen huviveilijälupa 80-luvulta.

    • Anonyymi

      Aika väsynyttä

      Jos nyt saataisiin promilleraja polkupyöräilyyn.

    • Anonyymi

      Mulla on Saaristo-, Rannikko- ja Avomerilaivurin tutkinnot (erinomaisilla arvosanoilla).
      Lisäksi Kansainvälinen Huviveneenkuljettajan Pätevyyskirja sekä viimeisimpänä Avomerilaivurin Radiotodistus (LRC) suoritettuna (SRC:n suoritin 20 vuotta sitten).

      Purjevene on mulla neljäs, välissä oli yksi moottorivene - en kuitenkaan tykännyt siitä mölystä enkä polttoaineenkulutuksesta.

      Olen purjehtinut/veneillyt meriolosuhteissa vuodesta 2000.
      Teoria on erittäin hyvin hanskassa, mutta käytännössä en pidä itseäni minään taitavana veneilijänä. Hankalat tilanteet selvitän kyllä, mutta ihan peruspurjehduksen osalta en voi väittää olevani mikään kokenut seilori.

      Purjehtija- tai päällikkökurssin suoritus voisi auttaa tähän - mutta näillä kilsoilla ei enää jaksa eikä huvita.
      Meinaan silti lähteä Karibialle kunhan puitteet asettuvat sopivaan asentoon....

      Veneajokorttisysteemi ei olisi mikään yksinkertainen toteutettava - joskin jonkinlainen tutkinto esimerkiksi 20hv ja/tai yli 7 metrin veneille voisi olla ihan fiksukin.
      Sen verran kaheleita esityksiä tuolla näkee, että ehkä Saaristokurssi ja jonkinlainen käytännön koe voisi olla paikallaan.

      Tässä tietysti pelkona on, että veneajokorttitutkintoa suunnittelemaan pääsisi nykyisten katsastustalebanien henkisiä henkilöitä, jolloin tutkintorakenteesta tulisi käytännössä tekemätön paikka 90% veneilijöistä.....nämähän sisällyttäisivät ajokorttiin kaiken mahdollisen veneen arvonlisäverotusta ja meteorologiaa myöten.

      Ja tietysti varapolttimo pelastusliivin valolle.....

    • Anonyymi

      Veneilyn vaikeusaste riippuu lähes täysin siitä, minkälainen vene on käytettävissä ja minkälaisella alueella veneilee. Aloitin "veneilyn" mökkimaisemissa perityllä soutuveneellä, johon tuli hankittua 2 hp moottori. Ei ollut kovin vaikeaa vähän liikennöidyillä merialueilla, vaikka aika pitkiä matkoja tuli tehtyä navigoiden maastokartalla. Kiville ajo ei ollut katastrofaalista - siitä selvisin potkurin sokan vaihdolla lähimmällä rannalla johon pääsi soutaen.

      Myöhemmin, kun alle tuli liukunopeuksilla kulkeva vene, ja ympäristönä oli pääkaupunkiseudun vilkasliikenteiset väylät ja niillä usein nopeita matkustaja-aluksia, niin osaamistarve lisääntyi. Tässä tilanteessa tuli haettua oppia m.m. alan kursseilta.

      Viime vuosina osaamattomien, sääntöjä tuntemattomien tai niistä piittaamattomien veneilijöiden määrä on omien havaintojeni mukaan kasvanut merkittävästi. Samalla kuljettajien lakisääteiset vastuut ovat kasvaneet tai ainakin selkiytyneet, uskon kuitenkin ettei esimerkiksi tieto päällikön vastuusta ole mennyt kovin hyvin perille.

      Aikaisemmin olen ollut "veneajokorttia" vastaan, muutta olen muuttanut mielipidettäni jonkinalaisen osaamisasiakirjan tarpeesta myönteiseksi, ei kuitenkaan kaikille alueille ja aluksille, vaan rajattuna jotenkin, ehkä alueen riskien ja veneen ominaisuuksien mukaan. Ehkä pelkkä nettitutkinto rekisteröidyn aluksen kuljettamiseksi vikkaasti liikennöidyillä alueilla olisi hyvä alku kaikille jotka haluaisivat toimia aluksen päällikkönä. Tämä saattaisi olla merkittävä asenteita kasvattava tekijä, kun esim. pankkitunnuksilla kirjaudutaan järjestelmään ja kerrataan sääntöjä ja allekirjoitetaan rekisteröiden aluksen päällikön tentti.

    • Anonyymi

      Veneily ei ole vaikeaa. Ei ole autoilukaan.

      Autoiluun vaaditaan ajokortti, koska pienikin virhe johtaa hyvin suurella todennäköisyydellä jonkun vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan. Siksi autoilun harjoittelu halutaan aloitettavan valvotusti. Kun alustavat taidot on hankittu ja saatu kortti, voi jatkaa harjoittelua itsenäisesti.

      Veneilyssä on paremmin tilaa harjoitella - riski ulkopuolisen vahingoittamiseen on häviävän pieni, ja siksi on katsottu olevan ok harjoitella itsenäisesti alusta asti. Silloin harvoin kun veneellä onnistutaan vahingoittamaan ulkopuolisia, on kyseessä yleensä tilanne, joka on seurausta välinpitämättömyydestä, ei sellaisesta osaamattomuudesta, joka olisi voitu koulutusta vaatimalla korjata.

      • Anonyymi

        Jos lähdet autolla kaupunkiliikenteeseen tuntematta liikennesääntöjä, on lopputulemana todennäköisesti onnettomuus. Jos lähdet veneellä vesille tuntematta sääntöjä, niin on äärimmäisen epätodennäköistä joutua tilanteeseen, jossa kukaan edes huomaisi, ettet tunne sääntöjä.


    • Anonyymi

      Hyvä mittari vaarallisuudelle on onnettomuuksien määrä.
      Niitä on todella vähän eikä yksikään niistä olisi ollut vältettävissä ajokortilla.

      Mutta tämä aihe on jo kaluttu loppuun.
      Ymmärrän, jos viinaprovo ei toiminut, niin pitää keksiä jotain muuta. Käy vaikka kevätmessuilla.

      • Anonyymi

        Täällä elämänsä viettävälle loppuunkaluttua aihetta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä elämänsä viettävälle loppuunkaluttua aihetta ei ole.

        Osui ja upposi!


    • Anonyymi

      Veneilyn helppous/vaikeus riippuu veneestä, alueesta missä veneillään (saarristossa, rannikolla, avomerellä, järvillä), tuulesta, aallokosta (suunta, korkeus, pituus, mainingit) yö/päivä,sumu.

      Käytettävissä olevat navigointi varusteet tutka, plotteri, kartat ja manualiset navigointi tarvikkeet, autopilot yms.

      Usein miten veneily on helppoa , silloin tällöin haastavaa, joskus vaikeaa, joskus liian vaikeaa mutta mahdollista vielä, sekä mahdotonta.

      Veneilen/asun sulakauden ja kyllä, veneily on kaikkea aikaisemmin mainittua minulle.

      Eli veneily ei ole vain yhtä, koska eri parametrien variaatioiden yhdistelmät tarjoavat valtavan määrän tilanteita ja olosuhteita...

      Kokemuksen puute huutaa vastauksissa veneilyn olevan pelkästään helppoa, minua hymyilyttää kovastikkin.

      • Anonyymi

        Ai, niin topic...

        Kotimaanliikenteenlaivuri, Aboamare
        Koneenhoitaja. Aboamare
        Vuokraveneen kuljettajan lupakirja, TRAFI
        Kansainvälinen huvivenelupakirja MSIC, TRAFI

        Ei noista koulutuksista mitään haitta ole ollut, paras ollut tuo kotimaanliikenteen koulutus, erityisesti tutkakoulu osio ajosimulaattori kokeella.

        En silti puolla mitää ajokorttia, koska veneet ovat niin erillaisia, jotta olisi mahdollisuus todistaa muuta, kuin teoria asiat.

        Ja meriteiden säännöt on tehty sitä varten, että vesillä on turvallisempaa liikkua ja ne velvoittavat kaikkia, raskaammin koulutuksen saannutta, mutta pää idea, että tilanteen vaatiessa on vain velvollisuuksia ei etuoikeutta, estää hienosti onnettomuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, niin topic...

        Kotimaanliikenteenlaivuri, Aboamare
        Koneenhoitaja. Aboamare
        Vuokraveneen kuljettajan lupakirja, TRAFI
        Kansainvälinen huvivenelupakirja MSIC, TRAFI

        Ei noista koulutuksista mitään haitta ole ollut, paras ollut tuo kotimaanliikenteen koulutus, erityisesti tutkakoulu osio ajosimulaattori kokeella.

        En silti puolla mitää ajokorttia, koska veneet ovat niin erillaisia, jotta olisi mahdollisuus todistaa muuta, kuin teoria asiat.

        Ja meriteiden säännöt on tehty sitä varten, että vesillä on turvallisempaa liikkua ja ne velvoittavat kaikkia, raskaammin koulutuksen saannutta, mutta pää idea, että tilanteen vaatiessa on vain velvollisuuksia ei etuoikeutta, estää hienosti onnettomuuksia.

        Raamattua lainaten voisi sanoa että " eivät ammattilaiset parannusta tarvitse vaan aloittelijat" Perusasioiden, kuten väistämissäännöt ja navigointi, osaaminen lisäisi kaikkien turvallisuutta. Patologinen välinpitämättömyys on vaarallisin asenne vesillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattua lainaten voisi sanoa että " eivät ammattilaiset parannusta tarvitse vaan aloittelijat" Perusasioiden, kuten väistämissäännöt ja navigointi, osaaminen lisäisi kaikkien turvallisuutta. Patologinen välinpitämättömyys on vaarallisin asenne vesillä.

        Näin ammattimerimiehenä sanoisin silti että huviveneilyn ajokortti kurssi olisi varmuudella liian lyhyt sääntöjen oppimiseen. Sitä on nähty liian monta kertaa kun jopa nuorempia perämiehillä ei ole viellä säännöt aivan hallussa.

        Perus asiat ovat helppoja, mutta poikkeukset ovat monenmutkaisia, ja ne ovat tärkeät. Esimerkiksi, purjevene-mootorivene säännön huolimatta, väylässä purjeveneillä on vähempää "oikeuksia" kuin yli 24m mootoriveneillä.

        Olen myös tavannut yhden sankarin joka uskoi että se on "vessel engaged in fishing" kun se vetouistelee hänen targalla, ja siksi meidät pitäisi rahtialuksella väistää hänet väylän sisällä. Ensinmäiseksi säännöt sanovat erikseen ettei vetouistelu lasketaan "engaged in fishing":ksi, toiseksi vene/laiva joka on "enganged in fishing" ei saa häiritä muuta väylällä liikkuvaa liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ammattimerimiehenä sanoisin silti että huviveneilyn ajokortti kurssi olisi varmuudella liian lyhyt sääntöjen oppimiseen. Sitä on nähty liian monta kertaa kun jopa nuorempia perämiehillä ei ole viellä säännöt aivan hallussa.

        Perus asiat ovat helppoja, mutta poikkeukset ovat monenmutkaisia, ja ne ovat tärkeät. Esimerkiksi, purjevene-mootorivene säännön huolimatta, väylässä purjeveneillä on vähempää "oikeuksia" kuin yli 24m mootoriveneillä.

        Olen myös tavannut yhden sankarin joka uskoi että se on "vessel engaged in fishing" kun se vetouistelee hänen targalla, ja siksi meidät pitäisi rahtialuksella väistää hänet väylän sisällä. Ensinmäiseksi säännöt sanovat erikseen ettei vetouistelu lasketaan "engaged in fishing":ksi, toiseksi vene/laiva joka on "enganged in fishing" ei saa häiritä muuta väylällä liikkuvaa liikennettä.

        Kyllä näin on. Parempi kun ei oikeuksista hiiskuta mitään kun kaikilla on vain velvollisuuksia. Poikkeukseksi (koska ainahan yksi poikkeus pitää olla) voisi ehkä luokitella reittijakojärjestelmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin on. Parempi kun ei oikeuksista hiiskuta mitään kun kaikilla on vain velvollisuuksia. Poikkeukseksi (koska ainahan yksi poikkeus pitää olla) voisi ehkä luokitella reittijakojärjestelmän.

        Olisi hyvää jos kaikki tarkasti tietäisi miten merellä liikutaan, mutta minusta tuntuu että varsinkin se osa purjeveneitä jotka ovat ylimielisiä/besserwissereitä, tulisi viellä vaarallisemmaksi jos ne saa pikakurssin käytyä jonkun sorttin virallinen todistus taskuun.

        Kyllä loppujen lopussa melkein jokainen tyfoonia tottelee, ja viimeistään 10m törmäyksestä jopa hulluimmat huviveneilijät tajuaa kääntää pois.

        Veneet jarruttavat ja kääntävät niin nopeasti että en näe syytä ajokortteihin. Ei laivatkaan ajaa täysin sääntöjen mukaisesti, eikä niitä sääntöjen mukaan saakkaan kirjaimellisesti seurata. Veneiden välinen liikenne ei myöskään minun mielestä kurssia näistä syistä tarvii. "Vältä muihin törmäämistä" riittää hyvin.

        Tässä välissä pitää viellä sanoa että valtaosaa veneilijästä ja purjehtijasta käyttäytyy hyvin. Me vaan huomaamme se yksi ääliö jotka huvikseen menee laivojen sekaan sekoilemaan, kun ne 50 muut ovat järkeviä ja pysyvät kaukana meistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi hyvää jos kaikki tarkasti tietäisi miten merellä liikutaan, mutta minusta tuntuu että varsinkin se osa purjeveneitä jotka ovat ylimielisiä/besserwissereitä, tulisi viellä vaarallisemmaksi jos ne saa pikakurssin käytyä jonkun sorttin virallinen todistus taskuun.

        Kyllä loppujen lopussa melkein jokainen tyfoonia tottelee, ja viimeistään 10m törmäyksestä jopa hulluimmat huviveneilijät tajuaa kääntää pois.

        Veneet jarruttavat ja kääntävät niin nopeasti että en näe syytä ajokortteihin. Ei laivatkaan ajaa täysin sääntöjen mukaisesti, eikä niitä sääntöjen mukaan saakkaan kirjaimellisesti seurata. Veneiden välinen liikenne ei myöskään minun mielestä kurssia näistä syistä tarvii. "Vältä muihin törmäämistä" riittää hyvin.

        Tässä välissä pitää viellä sanoa että valtaosaa veneilijästä ja purjehtijasta käyttäytyy hyvin. Me vaan huomaamme se yksi ääliö jotka huvikseen menee laivojen sekaan sekoilemaan, kun ne 50 muut ovat järkeviä ja pysyvät kaukana meistä.

        Ylimielisiä besserwisserpurjehtijoita paljon vaarallisempia ovat ne jotka ilman mitään tietoja tai taitoja hankkivat jonkun 6-8 metrisen daycruiserin ja painelevat menemään kuin teinibemarit ja pikkupomoskodat tieliikenteessä. Ne besserwisserpurjehtijat ovat kuin ökyjen edustusvaimot turkiksissaan ja mersuissaan, eli itsekeskeisiä, tyhmänoloisia ja ärsyttäviä, mutta ei kovinkaan vaarallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylimielisiä besserwisserpurjehtijoita paljon vaarallisempia ovat ne jotka ilman mitään tietoja tai taitoja hankkivat jonkun 6-8 metrisen daycruiserin ja painelevat menemään kuin teinibemarit ja pikkupomoskodat tieliikenteessä. Ne besserwisserpurjehtijat ovat kuin ökyjen edustusvaimot turkiksissaan ja mersuissaan, eli itsekeskeisiä, tyhmänoloisia ja ärsyttäviä, mutta ei kovinkaan vaarallisia.

        On sekin ihan totta. En vaan uskoo että daycruiser "wannabe Kimi Räikkönen" veneilijälle sääntöjä paljon kiinnostaisi vaikka kurssia olisi käyty.

        Ja on se totta että besserwisserit lähinnä vaarantaa oman ja hänen matkustajan turvallisuutta, eikä muiden (ei varsinkaan kauppa-aluksien) turvallisuutta.

        Mutta just näistä syistä vastustan ajokorttia veneille. Omasta mielestä sillä olisi enemmän haittapuolia kuin etuja. Valtava enemmistö veneilijästä ovat vastuullisia, niillä jotka eivät ole on enemmin yleisiä asenneongelmia kun venekurssin puute.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sekin ihan totta. En vaan uskoo että daycruiser "wannabe Kimi Räikkönen" veneilijälle sääntöjä paljon kiinnostaisi vaikka kurssia olisi käyty.

        Ja on se totta että besserwisserit lähinnä vaarantaa oman ja hänen matkustajan turvallisuutta, eikä muiden (ei varsinkaan kauppa-aluksien) turvallisuutta.

        Mutta just näistä syistä vastustan ajokorttia veneille. Omasta mielestä sillä olisi enemmän haittapuolia kuin etuja. Valtava enemmistö veneilijästä ovat vastuullisia, niillä jotka eivät ole on enemmin yleisiä asenneongelmia kun venekurssin puute.

        Se voi tosiaankin olla totta, että "Räikkösten" kiinnostus sääntöjä kohtaan lopahtaa heti hyväksytyn tentin jälkeen. En minäkään ole koskaan veneajokorttia kannattanut, mutta vaikea nähdä myöskään että se mitään vaarallisemmaksi tekisi. Onhan noita vaarallisia ohjeita (kuten esim. että huviliikenne väistää ammattiliikennettä) koulutustilaisuuksissakin jaeltu, mutta ei yksistään niissä.


    • Anonyymi

      Juttelin tulevan pääministerin kanssa aiheesta torilla ja hän totesi, että Nato-maassa ei sitten enää veneillä ilman sääntöjen noudattamista, ple!

      Säikähtäneille muskeliveneilijöille vinkki, tänään on ....

      • Anonyymi

        En usko, että moni säikähtää sinun kirjoituksiasi oli venettä tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että moni säikähtää sinun kirjoituksiasi oli venettä tai ei.

        Suorastaan pelottavaa, että useimmilla palstan kirjoittajilla on, tai tulee olemaan, äänioikeus eduskuntavaaleissa.


    • Anonyymi

      Veneajokortille on vanhat perusteet. Ei mitään uutta. Ei jatkoon.

    • Anonyymi

      Juu kyllä meikäläiselläkin on Kuljettaja 2, Vuokraveneenkuljettajankirja, Kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja ja sotilasveneenkuljettaja-/ konemiehen kirja ja olen samaa mieltä kuin tuo aikaisempikin jolla näitä kirjoja oli, ettei ole haittaa ollut muttei suurempaa hyötyäkään. Samaa mieltä olen myös tutkakoulutuksesta ja sinne pitäisi päästä uudestaan, koska nykyisessä paatissani on tutka ja on oppi päässyt jo haihtumaan... Väistämättä kohta tulee kommentti tyyliin :"Mitä helevettiä täällä papereilla brassailet" ja vastaan valmiiksi : Koska mulla on ne !

      • Anonyymi

        Moi,

        Hanki tämä kirja, niin pääset taas "kartalle" ja vielä perus asioita syvemmälle tutkan käytöstä
        https://www.tori.fi/uusimaa/Jonas_Ekblad__Tutkakirja_110699368.htm

        Ja tässä pika opas perus käyttöön.
        https://www.totalvene.fi/lue/nain-se-toimii/tutkan-kaeyttoe

        Ainoastaan harjoittelu tekee "mestarin", mutta perus teoria pitää olla hallussa, vaikka nyky tutkien automatiikka on hyvä, niin paremmin toimii manuaali asetuksilla... Itse treenaan käyttämäällä tutkaa aina, niin tarvittaessa osaaminen lähtee "selkärangasta", välillä treenaan "huvikseni" tutka navigointia, kartta, tutka, harppi, astemitat, on ihan mukava pitkällä reissulla, kun aika tulee joskus pitkäksi...

        Toinen koulutuksia käynyt...

        P.S you tubesta varmaan löytyy materiaalia.


    • Anonyymi

      Ei siitä mitään suoranaista hyötyä tarvitse olla. Riittävän korkea ja vaivalloinen ja maksullinenkin kynnys kuitenkin karsisi hulluimmat pois.

      Lisäksi on mahdollista, että hulluimmistakin edes joku havahtuu tietoa saadessaan.

      Vesillä täytyy ottaa myös käyttöön nollatoleranssi. Veneily ja alkoholi eivät kuulu yhteen. Satamissa sopii juoda, kunhan on aamuun mennessä selvinnyt, mutta jos täytyy venettä kuljettaessa vetää viinaa, kannattaa hankkia mieluisampi harrastus, jota vauhdittamaan ei tarvitse alkoholia.

      • Anonyymi

        Kas kun et vielä ehdota, että sinä voit alkaa valvoa näitä. Intohimoa selvästi on.


      • Anonyymi

        Paskan marjat! Ellei ole hyötyä ei sitä tarvita. Vauraus ja äly ei kulje käsi kädessä.

        Tietoa on jo nyt hulluimpienkin saatavilla.

        Nollatoleranssissa ei ole mitään järkeä, koska mitään tieteellistä todistetta ei ole siitä, että pienestä sievästä olisi haittaa. Ne vahingot sattuu tukevassa tuiterissa eikä siihen syyllistyvät välitä mistään rajasta. Illallisen ja puolikkaan punkkupullon jälkeen saattaa kuitenkin turvallisuussyistä tulla tarve siirtää vene ennalta katsottuun suojaisampaan satamapaikkaan lähistöllä, eikä puolikas punkkupullo tee siitä yhtään vaarallisempaa kun tietää mitä tekee ja toimii harkitusti. Puolikas punkkupullo ei vielä harkintakykyyn vaikuta, eikä ratkaisevasti toimintakykyyn hitaasti liikkuvassa veneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskan marjat! Ellei ole hyötyä ei sitä tarvita. Vauraus ja äly ei kulje käsi kädessä.

        Tietoa on jo nyt hulluimpienkin saatavilla.

        Nollatoleranssissa ei ole mitään järkeä, koska mitään tieteellistä todistetta ei ole siitä, että pienestä sievästä olisi haittaa. Ne vahingot sattuu tukevassa tuiterissa eikä siihen syyllistyvät välitä mistään rajasta. Illallisen ja puolikkaan punkkupullon jälkeen saattaa kuitenkin turvallisuussyistä tulla tarve siirtää vene ennalta katsottuun suojaisampaan satamapaikkaan lähistöllä, eikä puolikas punkkupullo tee siitä yhtään vaarallisempaa kun tietää mitä tekee ja toimii harkitusti. Puolikas punkkupullo ei vielä harkintakykyyn vaikuta, eikä ratkaisevasti toimintakykyyn hitaasti liikkuvassa veneessä.

        Riippuu kyllä pullon koosta tai boxista,joka nykyään suosittu. 4litran boxista kun lipität puolet, niin johan uskallus tai uni tunkee pintaan, miel. jm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kyllä pullon koosta tai boxista,joka nykyään suosittu. 4litran boxista kun lipität puolet, niin johan uskallus tai uni tunkee pintaan, miel. jm

        Puolikas punkkupullo, ei puolikas hanapakkaus. Puolikas punkkupullo on vakio, SI järjestelmässä 0,375 litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskan marjat! Ellei ole hyötyä ei sitä tarvita. Vauraus ja äly ei kulje käsi kädessä.

        Tietoa on jo nyt hulluimpienkin saatavilla.

        Nollatoleranssissa ei ole mitään järkeä, koska mitään tieteellistä todistetta ei ole siitä, että pienestä sievästä olisi haittaa. Ne vahingot sattuu tukevassa tuiterissa eikä siihen syyllistyvät välitä mistään rajasta. Illallisen ja puolikkaan punkkupullon jälkeen saattaa kuitenkin turvallisuussyistä tulla tarve siirtää vene ennalta katsottuun suojaisampaan satamapaikkaan lähistöllä, eikä puolikas punkkupullo tee siitä yhtään vaarallisempaa kun tietää mitä tekee ja toimii harkitusti. Puolikas punkkupullo ei vielä harkintakykyyn vaikuta, eikä ratkaisevasti toimintakykyyn hitaasti liikkuvassa veneessä.

        Kyllä se meikäläiseen vaikuttaa, vaikka painoa on 100 kiloa. Pari vuotta sitten istuin nuotion ääressä rannassa ja tuli juotua jotain kolme-neljä kaljaa. Sen jälkeen tuuli yhtäkkiä kääntyi yllättävään suuntaan ja voimistui, ja soudin veneeseen. Nostin ankkurin ja ajoin veneen uuteen paikkaan ja jätin sen taas ankkurin varaan pyörimään. Kyllä siinä sähläämistä oli, ja mielestäni nimenomaan alkavan humalatilan takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se meikäläiseen vaikuttaa, vaikka painoa on 100 kiloa. Pari vuotta sitten istuin nuotion ääressä rannassa ja tuli juotua jotain kolme-neljä kaljaa. Sen jälkeen tuuli yhtäkkiä kääntyi yllättävään suuntaan ja voimistui, ja soudin veneeseen. Nostin ankkurin ja ajoin veneen uuteen paikkaan ja jätin sen taas ankkurin varaan pyörimään. Kyllä siinä sähläämistä oli, ja mielestäni nimenomaan alkavan humalatilan takia.

        Jotain 3-4 isoa nelosolutta kovaan janoon alkaa nestedieetillä tuntumaankin (kiskaisee nuo olvit tunnissa niin promillet huitelee yhden paikkeilla tai yli), puolikas punkkupullo pitkän kaavan ruokailun yhteydessä ei niinkään. Parin tunnin aikana lipitettynä promillet viinipullonpuolikkaasta alle 0,3. Alkaa tuntumaan sen verran, että tietää ettei veneellä välttämättä vedetä kahva pohjassa 40 solmua, mutta uppoumanopeuksilla no problem. Purkkarissa voi kompastua köysiin täysin selvinkin päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se meikäläiseen vaikuttaa, vaikka painoa on 100 kiloa. Pari vuotta sitten istuin nuotion ääressä rannassa ja tuli juotua jotain kolme-neljä kaljaa. Sen jälkeen tuuli yhtäkkiä kääntyi yllättävään suuntaan ja voimistui, ja soudin veneeseen. Nostin ankkurin ja ajoin veneen uuteen paikkaan ja jätin sen taas ankkurin varaan pyörimään. Kyllä siinä sähläämistä oli, ja mielestäni nimenomaan alkavan humalatilan takia.

        Paljon heikommassa hapessa on vuorokauden valvonut "endurancepurjehtija" joka vetää yhtä soittoa Gotlannista Espooseen "koska kiire töihin".


      • Anonyymi

        Samaa mieltä alkoholista, vasta perillä...

        Vaikka lain säätäjä on ollut lepsu promille rajan kera, niin parempi olla parhaimmassa toiminta kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä alkoholista, vasta perillä...

        Vaikka lain säätäjä on ollut lepsu promille rajan kera, niin parempi olla parhaimmassa toiminta kunnossa.

        Promilleraja ja toimintakunto ovat yhdyssanoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Promilleraja ja toimintakunto ovat yhdyssanoja.

        Ketä kiinnostaa? Runkkariako, saatko seksuaalista tyydytystä päteä asiasta, joka ei ole oleellista veneily palstalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Promilleraja ja toimintakunto ovat yhdyssanoja.

        Olisiko syytä hakeutua sellaisille sivuille, joilla arvostetaan äidinkielen osaamistasi.
        Me olemme enempi veneilyn kannalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko syytä hakeutua sellaisille sivuille, joilla arvostetaan äidinkielen osaamistasi.
        Me olemme enempi veneilyn kannalla.

        Täällä arvostetaan äidinkielentunneilla hereillä olleita. Ellei osaa kirjoittaa promillerajaa yhteen, niin tuskin osaa veneilysääntöjäkään kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa? Runkkariako, saatko seksuaalista tyydytystä päteä asiasta, joka ei ole oleellista veneily palstalla?

        Veneilypalsta on yhdyssana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneilypalsta on yhdyssana.

        Ette taida tajuta miten yksi useilla palstoilla pyörivä trolli vedättää teitä täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ette taida tajuta miten yksi useilla palstoilla pyörivä trolli vedättää teitä täällä.

        Et taida tajuta, että täällä vedätetään vedättäjää. Ajanvietettä. Muuten täällä olisi varsin hiljaista, kun kenelläkään ei kuitenkaan ole veneilystä mitään uutta fiksua kerrottavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tajuta, että täällä vedätetään vedättäjää. Ajanvietettä. Muuten täällä olisi varsin hiljaista, kun kenelläkään ei kuitenkaan ole veneilystä mitään uutta fiksua kerrottavaa.

        No nyt vedätetään jo vedättäjän vedättäjää. Jokaisella on käsityksensä ajanvietteestä. Minusta hiljaisuus ei ole huono vaihtoehto kun ei ole mitään sanottavaa. Mutta jos ei hiljaisuutta kestä ja elämä on täällä niin onhan sitä pakko jotakin vääntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt vedätetään jo vedättäjän vedättäjää. Jokaisella on käsityksensä ajanvietteestä. Minusta hiljaisuus ei ole huono vaihtoehto kun ei ole mitään sanottavaa. Mutta jos ei hiljaisuutta kestä ja elämä on täällä niin onhan sitä pakko jotakin vääntää.

        Joopajoo, vedätetään vedättäjän vedättäjän vedättäjää. Ei tänne jaksa tulla kurkkimaan ellei täällä ole säännöllisesti jotain uutta, vaikka huonoa huumoria kun ei itse asiasta ole asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolikas punkkupullo, ei puolikas hanapakkaus. Puolikas punkkupullo on vakio, SI järjestelmässä 0,375 litraa.

        Pulloja kyllä usea storlek. Meillä jaktstandard 1,5 liter Magnum.

        Af Guldkurkan von Immelmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulloja kyllä usea storlek. Meillä jaktstandard 1,5 liter Magnum.

        Af Guldkurkan von Immelmann

        Vakiokoko on kuitenkin 0,75 litraa. Viinipullo näyttää olevan mittayksikkönä hanapakkauksissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakiokoko on kuitenkin 0,75 litraa. Viinipullo näyttää olevan mittayksikkönä hanapakkauksissakin.

        Juoppa 0,75l hehkuviiniä ja voit todeta olevasi melko soosissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juoppa 0,75l hehkuviiniä ja voit todeta olevasi melko soosissa...

        Neljä litraa 0w40 Mobil ykköstä niin on pötsi kunnolla sekaisin. Mutta miten liittyy asiaan


    • Anonyymi

      Aika monella veneilijällä on autolla ajamiseen oikeuttava ajokortti.
      Joten jotain on joskus kerrottu, että mitä pitää tietää ja osata.

      Miksi se sama asia pitäisi kertoa veneajokortin muodossa.
      Kyllä se pitäisi itse tajuta, että mitä pitää tietää ja mitä osata.
      Jos ei tajua, niin tajuaisi hankkia sitä tietoa ja osaamista.
      En usko, että pakollinen veneajokortti poistaisi niitä ongelmia, jota varten sitä perustellaan. Jostain syystä monella maalla fiksulta ihmiseltä katoaa järki, kun kädet tarraa vesijetin sarviin tai nopean moottoriveneen ruoriin.
      Veneajokortti on saattaa vähentää joitain ongelmia, mutta onko sen hinta liian suuri siihen saatavaan hyötyyn nähden?

    • Anonyymi

      Tiedoksi, että väylää pitkin ei tarvitse ajaa, voi ajella ihan missä vain.

      • Anonyymi

        Niin voi, ja väylälläkin ajaminen on paljon helpompaa kuin maantiellä ajaminen, esim. vastaantulevaan voi joka tilanteessa pitää monen metrin turvavälin ja merten ferrarit voivat turvallisesti suhautella "ojan kautta" ohi.


    • Anonyymi

      Uusi hallitus sen pakolliseksi määrääkin. Samoin veneiden katsastuksen. Ilmaiseksi nämä eivät tapahdu, ne rahoitetaan veneverolla.

      • Anonyymi

        Miksi se niin tekisi?


      • Anonyymi

        Joo, siitä kuulemma alustavasti sovittiin tänään persujen vaatimuksesta. Lisäksi veneseuroille tulee pakolliseksi mastovajapäällikkö, jonka tehtävä on valvoa seuran sääntöjen pilkuntarkkaa noudattamista ja keksiä uusia sääntöjä. Seuran kommodori saa lisäksi ensiyön oikeuden seuran jäsenten uusiin vaimoihin. Seurojen saarissa täytyy pitää luotsivahtia purjehduskaudella ja avustaa aluksia satamiin.


    • Anonyymi

      Siksi koska autoilija voi aiheutta helpostikkin mittavia vahinkoja muille. Veneillessä sitä tapahtuu harvemmin.

    • Anonyymi

      Pakollinen siitä tuleekin, veneily kielletään ilman korttia ja päälle lätkäistään roimat verot.

    • Anonyymi

      Viimeisimpien tietojen mukaan veneverolta ja venekortilta voi välttyä, jos alus kulkee väylien ulkopuolella, eikä käytä vierassatamia mihinkään tarkoitukseen.

      Jos tuollaisen veneen on syystä tai toisesta poikettava johonkin satamaan, on sen tilattava siihen hinaus joltakin hyväksytyltä palvelun tarjoajalta.

      Tuollaisessa veneessä on oltava plotteri, joka tallentaa jatkuvasti jälkeä, jotta viranomainen voi ratsiassa tarkastaa veneen liikkeet viimeisten kolmen (3) vuorokauden ajalta.

      Tarkastuksiin joutumista voi vähentää hankkimalla veneeseen lähettävän AIS in, jota viranomaiset voivat skannata valvontapisteistään.

      Tuo asetus on vielä lausuntokierroksella, joten se voi muuttua paljonkin sen jälkeen D.

      • Anonyymi

        Etäluettavat dataloggerit ei haittaisi yhtään, ja veneiden sekä vesijettien kylkeen rekisterinumero riittävän isolla jotta kuka tahansa voi toimia ilmiantajana kun häirikkö rikkoo lakia - ja väärästä ilmiannosta tietysti sakot ilmiantajalle ettei turhasta urputeta. Kiinassa arvatenkin on jo.


    • Anonyymi

      Aloituksen pitäisi kuulua "Veneajokortille vanhat perusteet"

      Kuuluu kastiin, katsastus, sammutin ja veneiden kovat hinnat

    • Anonyymi

      Olen myöntänyt itselleni veneajokortin. Amen.

    • Anonyymi

      Ompelukoneen ajosta saakka pitää juntura suomalaisella olla kortteja eri lähtöön.

      Miksi ei venekorttia?

      Pyöräilykortillekkin olisi tarvetta, kun suurin osa fillaristeista on ihan pihalla eri suojateistä, luulevat omaavansa aina etuajoon oikeuttavan etenemisen, vaikka usein heidän pitäisi väistää autoa.

    • Anonyymi

      Autokorttia on tarvittu jo pitkään ja hyvä niin. Veneilyyn ei ole ikinä mitään korttia tarvittu ja eipä niitä onnettomuuksia sen enempää ole tullut. Joten miksi nyt pitäisi keksiä se, että veneilyyn tarvitaan kortti. Meneppä joskus itse veneilemöön ja kokeile onko se oikeasti niin vaikeaa.

    • Anonyymi

      Tuleeko teeveestä mitään?

      • Anonyymi

        Tulee siitä ääntä ja valoa eri väreissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee siitä ääntä ja valoa eri väreissä.

        Hienoa, voittaa tämän aiheen mennen tullen jo pelkästään siksi, että siinä on liikettä ja värejä.


    • Anonyymi

      Siitä vaan. Tuli takavuosina hankittua vuokraveneen kuljettajan ja koneenhoitajan viralliset Merenkulkulaitoksen pätevyyskirjat joten eiköhän niillä Kaunissaareen purjehdita tulevaisuudessakin iltapäiväkaljoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe