Virtaukset

Anonyymi-ap

Alan lehdissä kirjoitetaan monesti maidon virtauksista ja varsinkin sen merkityksestä robottilypsyssä. Mutta ikinä niissä ei mainita tarkoitetaanko sillä yhden utareen vai kaikkien utareiden yhteis virtausta minuutissa.
Elikä jos lehdessä joku kertoo että holsteininsa virtaukset ovat 2100, niin tarkoittaako se että lehmä lypsää tuon 2,1L minuutissa, vai tarkoittaako se että se lypsää 8,4L minuutissa jos kaikki vetimet ovat käytössä? Eikös yleensä myöskin utareissa ole suuriakin eroja virtausnopeuksissa.

8

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tää olikin muuten hyvä kysymys. Meillä neljänneskohtaiset virtaukset 1000 - 2000, elikä minuutissa tulee maitoa 4 - 8 litraa per lehmä jos on kaikki vetimet käytössä.
      Myöskin monesti tullut ihmeteltyä noita juttuja kuinka joillain on lehmiä joittenka virtaukset on 8000-10000. Sehän tarkoittaisi 32 - 40 litraa lypsykerta, johon en itse ihan tältä istumalta usko. No itse kuitenkin oletan että näissä jutuissa tarkoitetaan kaikkien vetimien yhteisvirtausta, elikä minuutissa tulee maitoa 8 - 10 litraa joka onkin jo uskottavaa.

    • Anonyymi

      Lehmällä on vain yksi utare, ja siinä utareessa on neljä neljännestä, joiden alla on nisä, eli nänni, eli vedin. Virtaus on keskiarvo näiden neljännesten antamasta maidosta, ei lasketa yhteen.

      • Anonyymi

        Voiko todella olla näin? Juuri oli juttua yhdestäkin tilasta jossa parhaalla lehmällä oli keskivirtaukset 6200. Eli siis neljän vetimen virtaus yhteensä 24,8l minuutissa - eihän se voi olla mahdollista. Aikoinaan kun olin lomittajana, niin silloin keskivirtauksella tarkoitettiin kaikkien neljän vetimen yhteisvirtausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko todella olla näin? Juuri oli juttua yhdestäkin tilasta jossa parhaalla lehmällä oli keskivirtaukset 6200. Eli siis neljän vetimen virtaus yhteensä 24,8l minuutissa - eihän se voi olla mahdollista. Aikoinaan kun olin lomittajana, niin silloin keskivirtauksella tarkoitettiin kaikkien neljän vetimen yhteisvirtausta.

        Eijkös tuos justiin sanottu, että ei lasketa yhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eijkös tuos justiin sanottu, että ei lasketa yhteen.

        Just luin vanhaa maito ja me lehteä jossa emäntä kertoi että heidän parhaalla holsteinilla on virtaukset 11000 elikä sinun tulkintasi mukaan kyseinen lehmä lypsää 44kg minuutissa. Väitätkö että se on mahdollista? Minä en sitä usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just luin vanhaa maito ja me lehteä jossa emäntä kertoi että heidän parhaalla holsteinilla on virtaukset 11000 elikä sinun tulkintasi mukaan kyseinen lehmä lypsää 44kg minuutissa. Väitätkö että se on mahdollista? Minä en sitä usko.

        Tuossa luvussa 11 ne on nimenomaan jo laskettu yhteen. Luvusta ja asiayhteydestä pitää ymmärtää, että maksimissaan noin 3 tarkoittaa yhden vetimen virtausta, luku 5 ja siitä ylöspäin on jo yhteen laskettuna. Eli tuo 3 olisi jo oikein hyvä, mutta tuo 5 olisi todella tiukka, oikea lukema noin yhteenlaskettuna olisi sitten se 8-10.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa luvussa 11 ne on nimenomaan jo laskettu yhteen. Luvusta ja asiayhteydestä pitää ymmärtää, että maksimissaan noin 3 tarkoittaa yhden vetimen virtausta, luku 5 ja siitä ylöspäin on jo yhteen laskettuna. Eli tuo 3 olisi jo oikein hyvä, mutta tuo 5 olisi todella tiukka, oikea lukema noin yhteenlaskettuna olisi sitten se 8-10.

        Ei meillä sitten mitään huonoja lehmiä ole. Huonoimmalla virtaukset 1200 per vedin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe