Anteeksi että tällainen veneilystä ymmärtämätön tulee tänne kyselemään, mutta tahtoisin tietää, mitä eroa on laidalla ja varalaidalla?
Mitä eroa on laidalla ja varalaidalla?
21
601
Vastaukset
- Anonyymi
Laita on kannen ja rungon liitoksesta ylöspäin.
Varalaita on vesirajasta kanteen.- Anonyymi
Laita estää porukkaa putoamasta mereen.
Varalaita estää laivaa uppoamasta mereen. - Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
❤️ Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17808797p
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Varalaita on vesirajasta matalimpaan korkeuteen, josta vesi pääsee estettä sisään.
- Anonyymi
Kyllä ja esim. lavuaarin yläpinnasta vesirajaan olevaa etäisyyttä ei tässä tarkoiteta, sillä poistoputki voidaan sulkea venttiilillä. Mutta jos vene alkaa upota, kannattaa tällaiset venttiilit sulkea mahdollisimman pian ettei ainakaan sieltä tulee lisää vettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ja esim. lavuaarin yläpinnasta vesirajaan olevaa etäisyyttä ei tässä tarkoiteta, sillä poistoputki voidaan sulkea venttiilillä. Mutta jos vene alkaa upota, kannattaa tällaiset venttiilit sulkea mahdollisimman pian ettei ainakaan sieltä tulee lisää vettä.
Entäpä tyhjennysputki avotilan pohjasta mereen? Ei siinä ainakaan minun veneessäni ole sulkuventtiiliä. Mutta ehkäpä avotilaan vuotanut vesi ei olekaan vielä vuotanut sisään?
Silloin herää kysymys, että mitataanko avotilan ja sisätilan kynnyksen korkeus varalaidan määrittelemisen kannalta siihen vesirajaan millä vene kelluu kun avotilassa ei ole vettä, vaiko siihen kun siellä on vettä. Ero voi olla jo aika suuri, sillä perä painuu reilusti kun avotila täyttyy esimerkiksi takaa vyöryvän aallon vaikutuksesta, jolloin todellinen varalaita pienenee sangen merkittävästi. Mutta pysyykö se virallinen varalaita silti suurena? - Anonyymi
Tuolla tavalla määriteltynä varalaidan korkeus pienenee merkittävästi kun kölivene kallistuu.
Pitäisikö määritelmässä vielä lukea että varalaidankorkeus mitataan veneen kelluessa suorassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla tavalla määriteltynä varalaidan korkeus pienenee merkittävästi kun kölivene kallistuu.
Pitäisikö määritelmässä vielä lukea että varalaidankorkeus mitataan veneen kelluessa suorassa?Niin, mutta toiselta puolelta se kasvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäpä tyhjennysputki avotilan pohjasta mereen? Ei siinä ainakaan minun veneessäni ole sulkuventtiiliä. Mutta ehkäpä avotilaan vuotanut vesi ei olekaan vielä vuotanut sisään?
Silloin herää kysymys, että mitataanko avotilan ja sisätilan kynnyksen korkeus varalaidan määrittelemisen kannalta siihen vesirajaan millä vene kelluu kun avotilassa ei ole vettä, vaiko siihen kun siellä on vettä. Ero voi olla jo aika suuri, sillä perä painuu reilusti kun avotila täyttyy esimerkiksi takaa vyöryvän aallon vaikutuksesta, jolloin todellinen varalaita pienenee sangen merkittävästi. Mutta pysyykö se virallinen varalaita silti suurena?Kynnyksen reuna on tyypillinen mittauspiste. Joissain veneissä vettä tulee kaukaloon veneen vähän reilummin kallistuessa, mutta menee sitten samaa tietä pois. Se ei siis ole ongelma. Varalaita mitataan veneen ollessa suorassa. Tärkeintä tässä on, että kippari tietää itse milloin vene alkaa upota hyvin nopeasti, eli peli alkaa olla menetetty.
- Anonyymi
Laita on veneen rakennetta, varalaita mittanauhalla määritettävä suure.
- Anonyymi
Varalaitaa käytetään, jos laita menee rikki.
Saman kokoiset veneet voivat hankkia yhteisen varalaidan, niin rahaa säästyy. Useissa seuroissa on vain muutama varalaita varastossa, vaikka veneitä voi olla kymmeniä.- Anonyymi
Varalaidan tärkein ominaisuus on korkeus. Pitkää varalaitaa voi aina lyhentää. mutta korottaminen on vaikeaa. Siksi vain varalaidan korkeus merkitään papereihin.
Kysy oman seuran varalaitavastaavalta, mitä teillä on varastossa. Usein sama henkilö tunnetaan mastovastaavana. Varalaidat ainakin meillä säilytetään mastovajassa. Isommat on seinän vieressä nojalla ja pienemmät rullassa, josta voi leikata sopivan pätkän.
- Anonyymi
Aikuisten oikeasti varalaita on ulkomaankielellä freeboard. Joku Ruåtsinkilentaitoinen hoonosoomiosaaja on sitten viäntänyt sen varalaidaksi.
- Anonyymi
"Those ships fitted with barbettes had a freeboard of 19 feet 6 inches "
"Another issue with Hood was that the stability of a ship is largely due to freeboard at high rolling angles"
Kyseisen Hoodin vapaalaita oli yhden kannen verran matalampi kuin muissa saman luokan laivoissa
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Sovereign-class_battleship
- Anonyymi
Sitten on vielä toisissa aluksissa vielä "ketka" lisänä aikaisemmille termeille.
Tiedättekö mikä ketka on?- Anonyymi
Ketka tulee siitä kun styyrmanni ja porukka ketkuilee ja niille tulee ketka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketka tulee siitä kun styyrmanni ja porukka ketkuilee ja niille tulee ketka.
Hyvä yritys, mutta väärä vastaus. Eiköhän joku "tosi veneilijä" tiedä vastauksen joka on yksi osa lisää vapalaita, laita ja ketka kokonaisutta.
Kaikissa veneissä ei ole ketkaa... - Anonyymi
Noo, täällä hassutellaan. 30 cm korkeassa isossa kossupullossa on 30 cm laita. Kun siitä juodaan 10 senttiä pois, niin varalaita on 10 cm.
Kun koko pullo on juotu, niin sitten tulee ketka.
Wanhan kansan veneilyn perusjuttuja ;) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noo, täällä hassutellaan. 30 cm korkeassa isossa kossupullossa on 30 cm laita. Kun siitä juodaan 10 senttiä pois, niin varalaita on 10 cm.
Kun koko pullo on juotu, niin sitten tulee ketka.
Wanhan kansan veneilyn perusjuttuja ;)Ei ollut hassu kirjoitus jonnelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut hassu kirjoitus jonnelta.
Se on mutka
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on mutka
Juuri näin. Ketka alkaa sivu laidoilta ja kohoaa keulaan mentäessä...
Ketka (språng)
Veneen ketka oli vanhemmissa veneissä melko olematon. Veneen laidasta nimittäin haluttiin suora ja matala koska vene näin otti vähemmän tuulta ja oli kevyempi soutaa. Tavallinen mitta ketkan määrälle oli vanhemmissa veneissä tuuma kyynärää kohti.
Veneiden koon kasvaessa ketkakin pikku hiljaa lisääntyi, varsinkin sen jälkeen kun moottorit tulivat veneisiin. Moottorien myötä piti nimittäin veneen keulan kantavuutta vähentää ja samalla korkeutta lisätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289