Mitä eroa on laidalla ja varalaidalla?

Anonyymi-ap

Anteeksi että tällainen veneilystä ymmärtämätön tulee tänne kyselemään, mutta tahtoisin tietää, mitä eroa on laidalla ja varalaidalla?

21

945

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laita on kannen ja rungon liitoksesta ylöspäin.
      Varalaita on vesirajasta kanteen.

      • Anonyymi

        Laita estää porukkaa putoamasta mereen.
        Varalaita estää laivaa uppoamasta mereen.


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        ❤️ ­­N­­y­­m­­­f­­o­­­m­­a­­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17808797p

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Varalaita on vesirajasta matalimpaan korkeuteen, josta vesi pääsee estettä sisään.

      • Anonyymi

        Kyllä ja esim. lavuaarin yläpinnasta vesirajaan olevaa etäisyyttä ei tässä tarkoiteta, sillä poistoputki voidaan sulkea venttiilillä. Mutta jos vene alkaa upota, kannattaa tällaiset venttiilit sulkea mahdollisimman pian ettei ainakaan sieltä tulee lisää vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja esim. lavuaarin yläpinnasta vesirajaan olevaa etäisyyttä ei tässä tarkoiteta, sillä poistoputki voidaan sulkea venttiilillä. Mutta jos vene alkaa upota, kannattaa tällaiset venttiilit sulkea mahdollisimman pian ettei ainakaan sieltä tulee lisää vettä.

        Entäpä tyhjennysputki avotilan pohjasta mereen? Ei siinä ainakaan minun veneessäni ole sulkuventtiiliä. Mutta ehkäpä avotilaan vuotanut vesi ei olekaan vielä vuotanut sisään?
        Silloin herää kysymys, että mitataanko avotilan ja sisätilan kynnyksen korkeus varalaidan määrittelemisen kannalta siihen vesirajaan millä vene kelluu kun avotilassa ei ole vettä, vaiko siihen kun siellä on vettä. Ero voi olla jo aika suuri, sillä perä painuu reilusti kun avotila täyttyy esimerkiksi takaa vyöryvän aallon vaikutuksesta, jolloin todellinen varalaita pienenee sangen merkittävästi. Mutta pysyykö se virallinen varalaita silti suurena?


      • Anonyymi

        Tuolla tavalla määriteltynä varalaidan korkeus pienenee merkittävästi kun kölivene kallistuu.
        Pitäisikö määritelmässä vielä lukea että varalaidankorkeus mitataan veneen kelluessa suorassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla tavalla määriteltynä varalaidan korkeus pienenee merkittävästi kun kölivene kallistuu.
        Pitäisikö määritelmässä vielä lukea että varalaidankorkeus mitataan veneen kelluessa suorassa?

        Niin, mutta toiselta puolelta se kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä tyhjennysputki avotilan pohjasta mereen? Ei siinä ainakaan minun veneessäni ole sulkuventtiiliä. Mutta ehkäpä avotilaan vuotanut vesi ei olekaan vielä vuotanut sisään?
        Silloin herää kysymys, että mitataanko avotilan ja sisätilan kynnyksen korkeus varalaidan määrittelemisen kannalta siihen vesirajaan millä vene kelluu kun avotilassa ei ole vettä, vaiko siihen kun siellä on vettä. Ero voi olla jo aika suuri, sillä perä painuu reilusti kun avotila täyttyy esimerkiksi takaa vyöryvän aallon vaikutuksesta, jolloin todellinen varalaita pienenee sangen merkittävästi. Mutta pysyykö se virallinen varalaita silti suurena?

        Kynnyksen reuna on tyypillinen mittauspiste. Joissain veneissä vettä tulee kaukaloon veneen vähän reilummin kallistuessa, mutta menee sitten samaa tietä pois. Se ei siis ole ongelma. Varalaita mitataan veneen ollessa suorassa. Tärkeintä tässä on, että kippari tietää itse milloin vene alkaa upota hyvin nopeasti, eli peli alkaa olla menetetty.


    • Anonyymi

      Laita on veneen rakennetta, varalaita mittanauhalla määritettävä suure.

    • Anonyymi

      Varalaitaa käytetään, jos laita menee rikki.
      Saman kokoiset veneet voivat hankkia yhteisen varalaidan, niin rahaa säästyy. Useissa seuroissa on vain muutama varalaita varastossa, vaikka veneitä voi olla kymmeniä.

      • Anonyymi

        Varalaidan tärkein ominaisuus on korkeus. Pitkää varalaitaa voi aina lyhentää. mutta korottaminen on vaikeaa. Siksi vain varalaidan korkeus merkitään papereihin.

        Kysy oman seuran varalaitavastaavalta, mitä teillä on varastossa. Usein sama henkilö tunnetaan mastovastaavana. Varalaidat ainakin meillä säilytetään mastovajassa. Isommat on seinän vieressä nojalla ja pienemmät rullassa, josta voi leikata sopivan pätkän.


    • Anonyymi

      Aikuisten oikeasti varalaita on ulkomaankielellä freeboard. Joku Ruåtsinkilentaitoinen hoonosoomiosaaja on sitten viäntänyt sen varalaidaksi.

      • Anonyymi

        "Those ships fitted with barbettes had a freeboard of 19 feet 6 inches "
        "Another issue with Hood was that the stability of a ship is largely due to freeboard at high rolling angles"

        Kyseisen Hoodin vapaalaita oli yhden kannen verran matalampi kuin muissa saman luokan laivoissa

        https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Sovereign-class_battleship


    • Anonyymi

      Sitten on vielä toisissa aluksissa vielä "ketka" lisänä aikaisemmille termeille.

      Tiedättekö mikä ketka on?

      • Anonyymi

        Ketka tulee siitä kun styyrmanni ja porukka ketkuilee ja niille tulee ketka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketka tulee siitä kun styyrmanni ja porukka ketkuilee ja niille tulee ketka.

        Hyvä yritys, mutta väärä vastaus. Eiköhän joku "tosi veneilijä" tiedä vastauksen joka on yksi osa lisää vapalaita, laita ja ketka kokonaisutta.

        Kaikissa veneissä ei ole ketkaa...


      • Anonyymi

        Noo, täällä hassutellaan. 30 cm korkeassa isossa kossupullossa on 30 cm laita. Kun siitä juodaan 10 senttiä pois, niin varalaita on 10 cm.

        Kun koko pullo on juotu, niin sitten tulee ketka.

        Wanhan kansan veneilyn perusjuttuja ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noo, täällä hassutellaan. 30 cm korkeassa isossa kossupullossa on 30 cm laita. Kun siitä juodaan 10 senttiä pois, niin varalaita on 10 cm.

        Kun koko pullo on juotu, niin sitten tulee ketka.

        Wanhan kansan veneilyn perusjuttuja ;)

        Ei ollut hassu kirjoitus jonnelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut hassu kirjoitus jonnelta.

        Se on mutka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on mutka

        Juuri näin. Ketka alkaa sivu laidoilta ja kohoaa keulaan mentäessä...

        Ketka (språng)

        Veneen ketka oli vanhemmissa veneissä melko olematon. Veneen laidasta nimittäin haluttiin suora ja matala koska vene näin otti vähemmän tuulta ja oli kevyempi soutaa. Tavallinen mitta ketkan määrälle oli vanhemmissa veneissä tuuma kyynärää kohti.

        Veneiden koon kasvaessa ketkakin pikku hiljaa lisääntyi, varsinkin sen jälkeen kun moottorit tulivat veneisiin. Moottorien myötä piti nimittäin veneen keulan kantavuutta vähentää ja samalla korkeutta lisätä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      132
      2782
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2227
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      25
      1783
    4. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1548
    5. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1318
    6. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1293
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      72
      1270
    8. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1075
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      999
    10. 130
      954
    Aihe