Utopia sataman laajentumisesta

Anonyymi-ap

Utopiaa tyhjän sataman laajentamiselle ei ole kuopattu. Satama ei ole ollut enää vuosiin liiketaloudellisesti kannattava, joten jotain kautta tähän touhuiluun kanavoidaan veronmaksajien rahoja.

ESAVI/4224/2023

Loviisan sataman etelälaiturin edustan ruoppaukselle ja vesialueen täyttämiselle luvassa asetetun rakentamisajan jatkaminen, Loviisa

28

1226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole olemassa mitään Loviisan satamaa. On vain Helsingin sataman Loviisan terminaali, johon tuodaan Vuosaaren kaatopaikka rahdit.

      • Anonyymi

        Oikeastaan se ei vähäisten tonnimäärien takia ole enää satama, vaan pitäisi määritellä lastauspaikaksi. Kaikki sen aiheuttamat haitat ympäröivälle asutukselle johtuvat siitä, että sinne on sijoitettu toimintoja, jotka eivät kuulu varsinaisesti satamatoimintaan.


      • Anonyymi

        ai ja niinkö ,,,,


    • Anonyymi

      Tuodaan jätettä Italiasta. Kaatopaikalta se näyttääkin.

    • Anonyymi

      Tilinpäätös ja toimintakertomus 2022

      Kuntakonsernille kaudelle 2022–2025 asetettujen tavoitteiden toteutuminen

      Kaupunkikonsernille asetetut tavoitteet ovat laajat ja suurelta osin vaativatkin toteutuakseen koko tarkastelukauden.

      1. konsernirakenteen terävöittäminen ja kokonaisnäkemyksen vahvistaminen

      Loviisan Satama Oy:n ja Loviisan Satamakiinteistöt Oy:n toimintaedellytyksiä ja mahdollisuuksia parempaan osingonmaksukykyyn on parannettava muun muassa maansuunnittelutoimenpitein ja infrastruktuuriin panostamalla.

      Loviisan Satamakiinteistöt Oy

      Yhtiö pyrkii edesauttamaan vuokralaistensa, satama-alueen yhtiöiden, aluesuunnittelun ja väyläyhteyksien toimintaedellytyksiä.

      • Anonyymi

        Toiminta on taloudellisesti niin kannattamatonta, ettei siihen kannattaisi sijoittaa enää euroakaan. Siksi tarvitaan ns. panostajaksi veronmaksajat.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Loviisan Sataman tulos 2023 oli 60 000 euro , josta Loviisa sai huikeat 24 000 euroa! Millä on katettu 3 miljoonan euron investoinni? Varmasti verorahoilla, koska velkaraha on nyt kallista. Tätä kannattaa raatihuoneella vähälahjaisten miettiä kokouksissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loviisan Sataman tulos 2023 oli 60 000 euro , josta Loviisa sai huikeat 24 000 euroa! Millä on katettu 3 miljoonan euron investoinni? Varmasti verorahoilla, koska velkaraha on nyt kallista. Tätä kannattaa raatihuoneella vähälahjaisten miettiä kokouksissaan.

        Jos yhtään osaisit taloutta ymmärtäisit että liikevaihdosta on maksettu mm. palveluita ja palkkoja alueelle ja mitkä kerrannaisvaikutukset olisivat jos näin ei tehtäisi? Ymmärrätkö mitä tarkoittaa käyttökate, se on aika hyvä Loviisan Satamassa. Jos sitten osaisit päätellä, millä rahalla investoinnit maksetaan, ehkä et kuitenkaan. Mutta hei, et ole ainoa rääväsuu Loviisassa, joka ei ymmärrä taloudesta mitään, mutta mouhottaa vaan pitää, jollain vanhakantaisilla somealustoilla. Et muuten uskalla omalla nimellä asiasta kirjoittaa vaikka naamiksessa, lyön vetoa. Hyvä on näin anonyymisti, ettet joudu osaamattomuuttasi naurunalaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yhtään osaisit taloutta ymmärtäisit että liikevaihdosta on maksettu mm. palveluita ja palkkoja alueelle ja mitkä kerrannaisvaikutukset olisivat jos näin ei tehtäisi? Ymmärrätkö mitä tarkoittaa käyttökate, se on aika hyvä Loviisan Satamassa. Jos sitten osaisit päätellä, millä rahalla investoinnit maksetaan, ehkä et kuitenkaan. Mutta hei, et ole ainoa rääväsuu Loviisassa, joka ei ymmärrä taloudesta mitään, mutta mouhottaa vaan pitää, jollain vanhakantaisilla somealustoilla. Et muuten uskalla omalla nimellä asiasta kirjoittaa vaikka naamiksessa, lyön vetoa. Hyvä on näin anonyymisti, ettet joudu osaamattomuuttasi naurunalaiseksi.

        Satama Oy työllistää kolme henkilöä, satamajohtajan ja kaksi huoltomiestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yhtään osaisit taloutta ymmärtäisit että liikevaihdosta on maksettu mm. palveluita ja palkkoja alueelle ja mitkä kerrannaisvaikutukset olisivat jos näin ei tehtäisi? Ymmärrätkö mitä tarkoittaa käyttökate, se on aika hyvä Loviisan Satamassa. Jos sitten osaisit päätellä, millä rahalla investoinnit maksetaan, ehkä et kuitenkaan. Mutta hei, et ole ainoa rääväsuu Loviisassa, joka ei ymmärrä taloudesta mitään, mutta mouhottaa vaan pitää, jollain vanhakantaisilla somealustoilla. Et muuten uskalla omalla nimellä asiasta kirjoittaa vaikka naamiksessa, lyön vetoa. Hyvä on näin anonyymisti, ettet joudu osaamattomuuttasi naurunalaiseksi.

        Sijoitetun pääoman tuottoaste (tuottoprosentti) eli pääoman tuottoaste on yrityksen kannattavuuden mittari. Tuottoaste kertoo, kuinka paljon yritykseen sijoitettu, tuottoa vaativa pääoma on tuottanut. Sijoitetun pääoman tuottoaste on yksi yleisimmistä kannattavuusmittareista. Mittari on yrityksestä ja toimialasta riippumaton. Se tarkastelee yritystä pääoman sijoittajan näkökulmasta. Vain pääoman tuotto ratkaisee.

        Sijoitetun pääoman tuottoasteen ohjearvot ovat:

        vähintään 15 %: hyvä
        5–14 %: tyydyttävä
        alle 5 %: heikko

        Current ratio on tunnusluku, joka mittaa yrityksen maksuvalmiutta noin vuoden aikajänteellä. Current ratiolla arvioidaan yrityksen mahdollisuutta selviytyä lyhytaikaisista veloistaan.

        Current ration ohjearvot ovat:

        yli 2: hyvä
        1–2: tyydyttävä
        alle 1: heikko

        Vuosi 2021

        Loviisan Satama Oy

        Current ratio = 6,8

        Sijoitetun pääoman tuotto = 2 %

        Loviisan Satamakiinteistöt Oy

        Sijoitetun pääoman tuotto = 1,2 %

        Current ratio = 0,5

        LFS Lovisa Forwarding & Stevedoring

        Current ratio = 0,6

        Sijoitetun pääoman tuotto = -10,2 %


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijoitetun pääoman tuottoaste (tuottoprosentti) eli pääoman tuottoaste on yrityksen kannattavuuden mittari. Tuottoaste kertoo, kuinka paljon yritykseen sijoitettu, tuottoa vaativa pääoma on tuottanut. Sijoitetun pääoman tuottoaste on yksi yleisimmistä kannattavuusmittareista. Mittari on yrityksestä ja toimialasta riippumaton. Se tarkastelee yritystä pääoman sijoittajan näkökulmasta. Vain pääoman tuotto ratkaisee.

        Sijoitetun pääoman tuottoasteen ohjearvot ovat:

        vähintään 15 %: hyvä
        5–14 %: tyydyttävä
        alle 5 %: heikko

        Current ratio on tunnusluku, joka mittaa yrityksen maksuvalmiutta noin vuoden aikajänteellä. Current ratiolla arvioidaan yrityksen mahdollisuutta selviytyä lyhytaikaisista veloistaan.

        Current ration ohjearvot ovat:

        yli 2: hyvä
        1–2: tyydyttävä
        alle 1: heikko

        Vuosi 2021

        Loviisan Satama Oy

        Current ratio = 6,8

        Sijoitetun pääoman tuotto = 2 %

        Loviisan Satamakiinteistöt Oy

        Sijoitetun pääoman tuotto = 1,2 %

        Current ratio = 0,5

        LFS Lovisa Forwarding & Stevedoring

        Current ratio = 0,6

        Sijoitetun pääoman tuotto = -10,2 %

        Tuliko yhtään mieleen, että satamatoiminta on erittäin pääomaintensiivistä, jolloin sijoitetun po tuotto% on luonnollisesti alhaisempi kuin Loviisan perus pikkuyrityksillä. Jotakin kai voi päätellä itsenostamastasi current ratiosta? Ja lukivaikeutta selkeästi esiintyy kun et ymmärrä että niillä ostopalveluilla maksetaan ihmisten palkkoja. Ne ihmiset maksavat veronsa Loviisaan ja ostavat taas tuloillaan itse palveluita ja tavaroita Loviisasta ja tästä eteenpäin taas uudestaan. Sitä kutsutaan aluevaikutukseksi. Kokonaisuuden hallinta on hankalaa, mutta yritä edes! Ja edelleen, mikä naurettavuus on mesota tällä boomerialustalla, ryhdistäydy ja siirry julkiseen depattiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko yhtään mieleen, että satamatoiminta on erittäin pääomaintensiivistä, jolloin sijoitetun po tuotto% on luonnollisesti alhaisempi kuin Loviisan perus pikkuyrityksillä. Jotakin kai voi päätellä itsenostamastasi current ratiosta? Ja lukivaikeutta selkeästi esiintyy kun et ymmärrä että niillä ostopalveluilla maksetaan ihmisten palkkoja. Ne ihmiset maksavat veronsa Loviisaan ja ostavat taas tuloillaan itse palveluita ja tavaroita Loviisasta ja tästä eteenpäin taas uudestaan. Sitä kutsutaan aluevaikutukseksi. Kokonaisuuden hallinta on hankalaa, mutta yritä edes! Ja edelleen, mikä naurettavuus on mesota tällä boomerialustalla, ryhdistäydy ja siirry julkiseen depattiin.

        Positiivisvireisyydestäsi huolimatta luvut kertovat omaa karua kieltään. Satama meni myyntiin lähes heti, kun EU:sta tuli määräys yhtiöittää kyseinen toiminta. Direktiivin tarkoituksena oli lopettaa veronmaksajien rahojen kanavointi satamatoimintaan. Veronmaksajien varojen syöttämisen sinne vaikeuduttua satama jouduttiinkin myymään. Yhtiöittämisestä huolimatta paikallinen tutkiva journalisti paljasti pääkirjoituksessa, että kaupunki tekee edelleenkin satamalle erilaisia ilmaisia palveluksia. Kilpailu- ja kuluttajavirasto olisi varmaan hyvin kiinnostunut tästä tiedosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko yhtään mieleen, että satamatoiminta on erittäin pääomaintensiivistä, jolloin sijoitetun po tuotto% on luonnollisesti alhaisempi kuin Loviisan perus pikkuyrityksillä. Jotakin kai voi päätellä itsenostamastasi current ratiosta? Ja lukivaikeutta selkeästi esiintyy kun et ymmärrä että niillä ostopalveluilla maksetaan ihmisten palkkoja. Ne ihmiset maksavat veronsa Loviisaan ja ostavat taas tuloillaan itse palveluita ja tavaroita Loviisasta ja tästä eteenpäin taas uudestaan. Sitä kutsutaan aluevaikutukseksi. Kokonaisuuden hallinta on hankalaa, mutta yritä edes! Ja edelleen, mikä naurettavuus on mesota tällä boomerialustalla, ryhdistäydy ja siirry julkiseen depattiin.

        Eipä nykyään enää työllistä kovin montaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko yhtään mieleen, että satamatoiminta on erittäin pääomaintensiivistä, jolloin sijoitetun po tuotto% on luonnollisesti alhaisempi kuin Loviisan perus pikkuyrityksillä. Jotakin kai voi päätellä itsenostamastasi current ratiosta? Ja lukivaikeutta selkeästi esiintyy kun et ymmärrä että niillä ostopalveluilla maksetaan ihmisten palkkoja. Ne ihmiset maksavat veronsa Loviisaan ja ostavat taas tuloillaan itse palveluita ja tavaroita Loviisasta ja tästä eteenpäin taas uudestaan. Sitä kutsutaan aluevaikutukseksi. Kokonaisuuden hallinta on hankalaa, mutta yritä edes! Ja edelleen, mikä naurettavuus on mesota tällä boomerialustalla, ryhdistäydy ja siirry julkiseen depattiin.

        Tuliko yhtään mieleen, että kaikkien satamassa puuhastelevien yhtiöiden pitäisi pärjätä omillaan ja ilman minkäänlaista veronmaksajien lompakosta tulevaa julkista tukea. Tämä on myös kilpailulain edellyttämä toimintatapa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että yhtiöiden tulee olla liiketaloudellisesti kannattavia. Esimerkiksi Loviisan Satamakiinteistöt Oy:n pitää itse kyetä rahoittamaan ja tekemään heidän mielestään tarpeellisia investointeja infrastruktuuriin. Ilmeisesti tilanne ei kuitenkaan ole tämä ja siksi yritetään mutkien kautta kanavoida satamatoimintaan rahaa veronmaksajien kukkarosta. Tällainen törkeä temppu oli ostattaa kaupunkikonserniin kuuluvilla yhtiöillä vanhoja kiinteistöjä sataman läheisyydestä. Siksi mm. Loviisan Asunnot Oy:lle myönnettiin 4 miljoonan edestä lyhennys- ja korkovapaita pääomalainoja. Käytännössä kyseessä oli siis 4 miljoonan euron rahalahja veronmaksajien kukkarosta. Kannattaa muistaa, että esimerkiksi Koskenkylän terveysasema suljettiin vain 50 000 euron vuosittaisen säästön takia! Kaikki käytetty veroraha on aina pois jostain muualta.

        Tuskin kukaan sinänsä vastustaa sataman toimintaa, jos se toimii liiketaloudellisesti kannattavasti eikä häiritse kohtuuttomasti Valkon asukkaita toiminnoilla, jotka eivät kuulu varsinaiseen satamatoimintaan. Satamalla ei myöskään ole mitään tarvetta laajentua asuinalueille, vaan merta voi täyttää lisäalueeksi niin paljon kuin yhtiöillä rahaa riittää. Tosiasiallisesti sataman laajentamiselle mihinkään suuntaan ei ole minkäänlaista tarvetta.


    • Anonyymi

      Terminaalin maa ja merialueet omistaa Loviisan Satamakiinteistöt, jolta Loviisan Satamakiinteistöt vuokraa niitä. Mahdolliset parannus tai sijoitustoimet niihin maksaa siis maa-alueiden omistaja eli Loviisan kaupunki.

      • Anonyymi

        Loviisan Satamakiinteistöt Oy on taloudellisesti sen verran morjens, että se ei pysty enää tekemään investointeja ilman veronmaksajien avitusta. Mikäli toiminta on kannattavaa, niin kyllä joku yksityinen taho tekee investointeja. Siitä vaan yksityiset tahot liikkeelle ja miljoonat peliin. Satamakiinteistö Oy:n hallitus ottamaan yhteyttä esimerkiksi Pelto-Kukka Sijoitus Oy:n johtoon.


    • Anonyymi

      Loviisan kaupungin osinko vuodelta 2021 oli vain 40 000 euroa ja 2022 noin vaivaiset 24 000 euroa. Satamaan ei kannata sijoittaa enää lanttiakaan veronmaksajien rahaa, mutta siitä huolimatta kaupunkikonserniin kuuluville Loviisan Asunnot Oy:lle ja Loviisan Satamakiinteistöt Oy:lle on annettu kaupunginjohtajan valmistelemaa omistajaohjausta ostaa vanhoja kiinteistöjä sataman läheisyydestä. Kauppoja perusteltiin sataman laajenemisen tarpeella. Kauppoihin on käytetty satojatuhansia euroja.
      Miksei kaupunginjohtajan oma sijoitusyhtiö Pelto-Kukka Sijoitus Oy ostanut vanhoja kiinteistöjä, jos se on niin kannattavaa bisnestä? Miksei yhtiö muutenkaan sijoita satamaan ja paranna sen toimintaedellytyksiä infrastruktuuriin panostamalla?

      • Anonyymi

        Kauppoihin käytetty yli miljoona euroa, osa edelleen tyhjillään osassa ostetuissa vuokralaiset. Ihmetyttää mihin terminaali niitä tarvitsee, kun ei ole tarvetta laajentua tai muutakaan.


    • Anonyymi

      Pärkele ola hoono business, pärkele suomi koyha!🍌

    • Anonyymi

      Satamassa tehtävästä romun lastauksesta peräisin oleva melu kuuluu kaupungin keskustan tuntumaan asti.
      Metalliromu pudotetaan laivan ruumaan varsin korkealta jolloin saadaan aikaan maksimaalinen meluvaikutus. Temppu tehdään tarkoituksellisesti. Mikäli romu pudotettaisiin nosturin kauhasta matalalta, niin kovaa melua ei syntyisi. Tietysti siinä kuluisi hieman enemmän aikaa.

      • Anonyymi

        Osoittaa välinpitämättämyyttä ja piittaamattomuutta.


    • Anonyymi

      Nyt sitten ruopataan ja täytetään ja toivotaan, vaikka kemikaaliterminaalia ei tule.

      • Anonyymi

        Niin tehdään, koska kuntalaisilta saadaan kupattua verorahaa . Sitä voidaan laittaa omiin ja läheisten hankkeisiin. Kukaan ei kysele perään koska koko hunajapurkin porukalla on paidan takahelmat ruskeat.


    • Anonyymi

      Ja nyt haisee paska, kun Italian paalit lämpenee.

      • Anonyymi

        Onko niissä paaleissa Italiasta tuotua jätettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niissä paaleissa Italiasta tuotua jätettä?

        Mitäs muuta


    • Anonyymi

      Se ei ole enää satama, vaan pikemminkin jäteasema.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      212
      6458
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      84
      4860
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      113
      4665
    4. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      20
      3122
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      100
      2827
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      62
      2245
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      133
      1747
    8. Joroinen räjähdys

      Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      62
      1693
    9. odotatko vielä viestiä minulta...

      Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1664
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

      Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      57
      1487
    Aihe