Ei pitäs patterileluja tuoda oikeisiin töihin.
Akkuhybridilossi L-317 ajautui rantaan sähkökatkon takia
22
681
Vastaukset
- Anonyymi
Juuri näin!
- Anonyymi
Ei johdu pattereista vaan siitä virtuaalikipparista joka sitä ohjaa. Välillä tuo on ollut yllättäen poikittain väylällä kun virtuaalivaijeri vetää väkisin väärään laituriin ja miehistö ottaa lelun hallintaansa.
- Anonyymi
Kohtuullisen hyvin ne patteripaatit toimii Parainen-Nauvo välillä, mutta tuo virtuaalivaijeri... ei voi kuin nauraa vahingoniloisesti kun ei tuurilla käynyt pahemmin.
Vahinko ei ollut mikään yllätys kun valuviat on ollut näkyvillä käyttöönotosta lähtien. Nyt ylpeänä selittelevät niin että korvat heiluu, mutta pahempaa on tulossa elleivät nyt vihdoin ja viimein ottaneet opikseen.
Väistyvä uskottavuutensa menettänyt Finferriesin toimari on sentään ymmärtänyt olla hiljaa ja varatoimari selittelee firman syvemmälle kuoppaan. Ainoa teko millä Finferries voisi pelastaa kasvonsa, olisi virtuaalivaijerin poistaminen ja miehistön pätevyysvaatimusten palauttaminen. Tuotekehitystä ja prototestausta tehdään jossain muualla kuin vilkkaasti liikennöidyllä väylällä.- Anonyymi
Seli seli seli......Missä on vika ???
- Anonyymi
Tuo virtuaalivaijeri on kyllä melkoinen rimanalitus.
Eikö olisi riittänyt ajoväylä ja siitä poistumiselle pelkkä ilmoitus, eikä mitään tietokoneen manooveereja.
Jos ajatellaan vaikka L-317, kantavuus 200T, niin pulkka painaa vähintään 450T.
Niin vielä naurettavampaa siinä olisi joku vaijeri siinä kyljessä kiinni.
Jos L-317 pysäytetään selälle ja annetaan virran tai tuulen mukana liikkua, niin tuskin semmoinen vaijeri sitä mihinkään pysäyttäisi.
Miksi lossi ei voisi olla ihan vaan lossi ilman mitään vaijereita tai tietokoneohjaussysteemejä.
Eiköhän se väylä ja lossi tule vähemmän pätevälle lossikuskille muutamassa viikossa. Jos ei tule, niin ei siihen lisäpätevyys auta.- Anonyymi
Eihän kukaan ole tuohon mitään todellista vaijeria aikonut. Juurikin tuon massan ja muun liikenteen takia sitä pätevyyttä tarvitaan heti kättelyssä, ellei muuten, niin sitä tilannetta varten kun (ei jos) se virtuaalivaijeri on "solmussa" tai "katkeaa". Ei riitä mikään tivolin karusellin ohjaajanpätevyys siinä.
- Anonyymi
Lainaus YLEn jutusta:
"Knaapinen kertoo, että reittiä aikaisemmin liikennöineen Prostvik 1 -lautan vaihto virtuaalivaijeria käyttävään lossiin on aiheuttanut keskustelua lossin käyttäjien keskuudessa.
Virtuaalivaijeri mahdollistaa lautta-aluspaikkojen muuttamisen lossipaikoiksi. Lossinkuljettajalta ei vaadita merenkulkualan koulutusta, sillä lauttojen päälliköiden ja lossinkuljettajien pätevyysvaatimukset eroavat toisistaan.
Uusi lossi käyttää niin sanottua virtuaalivaijeria fyysisen vaijerin sijaan. Tietojärjestelmä avustaa lossinkuljettajaa reitillä pysymisessä.
– Aavistuksen meitä lauttojen käyttäjiä hämmentää, että lautat suurenevat, mutta pätevyysvaatimukset vähenevät, Knaapinen sanoo.
– Lautat käyttäytyvät jotenkin poikkeuksellisella tavalla. Rantaan tullaan ja rannasta lähdetään tosi vinosti. Se poikkeaa aiemmasta. Tästä olen puhunut myös Finnferriesille, hän jatkaa.
Tällä hetkellä ei ole tiedossa, mikä torstai-illan onnettomuuden aiheutti."
Mikä mahtaa aiheuttaa sen, että vinossa lähdetään ja vinossa tullaan.
tuskin se olisi vaijeri, virtuaalivaijeri tai mikään.
Ainoa mikä tulee mieleen on lossin hanka ohjattavuus tai jokin muu vastaava kuljettajasta riippumaton asia.
En edelleenkään usko sitä, että pätevyys parantaa lossilla ajamista.
Ainoa mikä parantaa on parempi perehdytys lossiin ja väylään.
Toki vuodet merenkulun koulun penkillä auttaa ymmärtämään paremmin kokonaisuutta, mutta tuskin se tuo mitään lisää yhdellä lossilla ajamiseen samalla väylällä päivästä toiseen.
Jos pykälät ja Finferries on sitä mieltä, että 450 Tonnista + rahti 200 Tonnia saa ajaa peruskoulupohjalta pelkällä perehdytyksellä, niin sitten sillä saa ajaa.
Laki on huono. Ei lossit, lautat, Finferries tai kuskit.
Ps. Finferries on yhdellä ännällä...- Anonyymi
Parempi perehdytys ==> pätevyys.
Pätevyyttä pitää olla, että osaa hanskata poikkeustilanteet ja ajaa lossia keliin katsomatta kun vaijeri (virtuaalinen tai fyysinen) on irtipoikki. Joku pikkulossi suojaisilla järvivesillä on hiukan eri asia kuin merellä syväväylän ylitys paikassa jossa käy aika myräkkä kun niikseen sattuu.
Virtuaalivaijerilla voisi laittaa vaikka Viikkarin ajamaan Turku - Tukholma väliä samoin perustein kuin Finferries väkisin yrittää ottaa käyttöön puolivalmista tekniikkaa ilman toimivaa varajärjestelmää. Toimii ehkä jossain rahtilaivassa Intian valtamerellä vaan ei satamissa, saaristossa tai vilkkaasti liikennöidyillä väylillä. Sen tajuaa taviskin otsaluulla kun on tuota sekoilua hetken seurannut, mutta ei Finferries joka sekoilee minkä ehtii.
Högsarin lossi oli toinen farssi jota Finferries ajoi väkisin kuin käärmettä piippuun kunnes oikeuden päätöksellä joutuivat purkamaan kaikki ennenaikaisesti rakentamansa lelunsa pois sieltä. Sitä firmaa johtaa joukko idiootteja jotka joutaisivat kortistoon, tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi kun eivät tekisi mitn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi perehdytys ==> pätevyys.
Pätevyyttä pitää olla, että osaa hanskata poikkeustilanteet ja ajaa lossia keliin katsomatta kun vaijeri (virtuaalinen tai fyysinen) on irtipoikki. Joku pikkulossi suojaisilla järvivesillä on hiukan eri asia kuin merellä syväväylän ylitys paikassa jossa käy aika myräkkä kun niikseen sattuu.
Virtuaalivaijerilla voisi laittaa vaikka Viikkarin ajamaan Turku - Tukholma väliä samoin perustein kuin Finferries väkisin yrittää ottaa käyttöön puolivalmista tekniikkaa ilman toimivaa varajärjestelmää. Toimii ehkä jossain rahtilaivassa Intian valtamerellä vaan ei satamissa, saaristossa tai vilkkaasti liikennöidyillä väylillä. Sen tajuaa taviskin otsaluulla kun on tuota sekoilua hetken seurannut, mutta ei Finferries joka sekoilee minkä ehtii.
Högsarin lossi oli toinen farssi jota Finferries ajoi väkisin kuin käärmettä piippuun kunnes oikeuden päätöksellä joutuivat purkamaan kaikki ennenaikaisesti rakentamansa lelunsa pois sieltä. Sitä firmaa johtaa joukko idiootteja jotka joutaisivat kortistoon, tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi kun eivät tekisi mitn.Mats Rosin tienaa aika hyvin pienen kioskin (2021 vuoden lopussa henkilöstömäärä 298) johtamisesta.
2021 283808,45€ Sehän tekee vain 23650,70€/kk
Sotepomot on ihan palkkakuopassa, jos sitä vertaa lossifirman toimarin palkkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mats Rosin tienaa aika hyvin pienen kioskin (2021 vuoden lopussa henkilöstömäärä 298) johtamisesta.
2021 283808,45€ Sehän tekee vain 23650,70€/kk
Sotepomot on ihan palkkakuopassa, jos sitä vertaa lossifirman toimarin palkkaan.Eläkkeelle siirtymässä ja varatoimarista tulee uusi toimari.
- Anonyymi
Veikkaan, että salmesta on tuolloin kulkenut jokin kiinalainen alus.
ps Miksi firman nimeksi on annettu "Räpylälautat"? Ajaisitko ajoneuvosi tuon nimisen yhtiön alukselle?
- Anonyymi
Helsingin Sanomat kirjoitti asiasta näin:
UUDENKARHEA lossi tömäytti torstai-iltana kymmenen aikoihin laiturirakenteisiin Korppoossa.
Nauvosta Korppooseen matkalla ollut Suomen suurin lossi, virallisesti akkuhybridilossi L-317, menetti ohjauksensa toistaiseksi tuntemattomasta teknisestä syystä, jolloin lautta ajautui päin laiturirakenteita.
Törmäyksen jälkeen lossi ajautui rantakivikkoon. Tapahtumahetkellä paikalla puhalsi reipas itätuuli: 10–15 metriä sekunnissa.
”Taustalla on ollut niin sanottu blackout-tilanne, jolla tarkoitetaan teknistä ongelmaa. Alus on ollut sähköttömänä”, kertoo meripelastustajohtaja Kristian Hermansson Länsi-Suomen merivartiostosta.
Lautalla ei ollut matkustajia, vain kaksi miehistön jäsentä.
-----------------------------
Ottamatta kantaa minkälaista porukkaa pitäisi olla hoitamassa lossien ajamista, totean tämän tapauksen osalta, että tuskin lopputulos olisi ollut kovin paljon parempi vaikka miehistö olisi koostunut merikapteeneista. Ajoihan Viking alus Helsingissä jokunen vuosi sitten Allas kylpylän saunan tohjoksi samantapaisessa tilanteessa, vaikka komentosillalla varmaankin oli pätevyyttä ihan riittävästi. Yleensä näitä onnettomuustapauksia seuraa meriselitys, jossa tapahtumaa selvitetään. Sitä odotellessa on hyvä välttää syyllistämistä. Vaikka väistämiset ei liity tähän tapaukseen, niin käsittääkseni lossit kulkevat ohjailukyvyttömän aluksen merkkikuvioilla/ valoilla, toisin kuin "vapaat" lautat jotka liikkuvat väistäen muuta liikennettä sääntöjen mukaan.- Anonyymi
Ei ollut blackout tilanne.
- Anonyymi
YLE tänään:
Viime viikolla torstaina ja perjantain välisenä yönä rantaan ja laiturirakenteisiin törmännyt akkuhybridilossi L-317 on palannut liikenteeseen viikon tauon jälkeen. Lossi liikennöi Paraisilla Korppoon ja Nauvon välillä.
Lautta- ja lossiliikenteestä vastaava Finnferries kertoo verkkosivuillaan, että viranomaiset ovat tarkastaneet lossin ja todenneet sen olevan teknisesti toimintakuntoinen.
Finnferriesin mukaan sisäisessä selvityksessä havaittiin yhden hallintapaneelin ominaisuus, joka mahdollisti virheellisen toiminnon ja aiheutti ohjauskyvyttömyyden. Hallintapaneeli on korjattu.
Menetti ohjattavuuden ja ajautui rantaan
Lossi oli matkalla Korppooseen, kun se menetti ohjattavuuden ja törmäsi laiturirakenteisiin. Törmäyksen jälkeen lossi ajautui rantakivikkoon.
Uusi lossi käyttää niin sanottua virtuaalivaijeria fyysisen vaijerin sijaan. Virtuaalivaijeri tarkoittaa, että tietojärjestelmä avustaa lossinkuljettajaa reitillä pysymisessä.
Virtuaalivaijeri mahdollistaa lautta-aluspaikkojen muuttamisen lossipaikoiksi. Lossinkuljettajalta ei vaadita merenkulkualan koulutusta, sillä lauttojen päälliköiden ja lossinkuljettajien pätevyysvaatimukset eroavat toisistaan.
Viranomaiset tutkivat onnettomuutta.- Anonyymi
Se järjestelmä on kuin Google Maps ääniavustuksella
- Anonyymi
Kyllä sitä alusta ihan alusta loppuun nykyään ohjaa ja kipparoi ammattitaitoinen henkilökunta. Olosuhteet ja muut tekijät toki vaikuttavat tekemiseen. #synnytysvaikeus 😉
- Anonyymi
Mahtaako tuota "Virtuaali vaijeria" olla edes olemassakaan? Onko sitä esitelty yleisölle? Onko kyseessä Skyhookin tai DP-Järjestelmän kaltainen turvaväline?
- Anonyymi
Virtuaalivaijeri on piilossa joten sen nähdäkseen yleisön pitää hankkia virtuaaliset sukellusvarusteet.
- Anonyymi
On syytä järjestää ympärivuorokautinen vartiointi, ettei kukaan pääse laahaavalla ankkurilla sitä virtuaali vaijeria katkaisemaan.
- Anonyymi
Virtuaalinen ankkuri tulee repimään sen virtuaalivaijeri särki eikä sitä voi enää ehjätä
- Anonyymi
No nyt on taas ongelmia : tässä vempeleessä on sisäilmaongelma ohjaamossa ja on ollut poissa käytöstä jo viikkoja. Hurraa hyvästä hankinnasta Puolasta!
- Anonyymi
Koko ajan tuo paskafirma hakee uusia työntekijöitä paskoille Polakkilautoilleen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133748Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283048Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2772847Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51955- 2261544
- 751271
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk41181Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1771163Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41061Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321035