Toinen lapa jumissa mikä vaivaa?

Anonyymi-ap

Toinen lapa on niin jumissa että käsi ei taivu ylös eikä sivulle. Ei ole jäätynyt olkapää, mikä sitten se voi olla halvausko vai joku vika jossain muualla?

11

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuskin on halvaus jos käsi muuten toimii. Jos tunnet tai huomaat lihasten edes yrittävän tehdä noita kyseisiä liikkeitä ja tuntokin on normaali, ei ole halvaus, vaan jotain muuta. Kannattaa ilman muuta käydä näyttään jossei helpotu tai pahenee.

      Mulla on itsellä ollut tuota toisessa kädessä, mutta paljon lievempänä. En käynyt edes näyttämässä,kesti kaikkiaan 2-3 kuukautta. Alkoi siitä kun heitin jotain kylmiltäni mahdollisimman kovaa ja tuntu kuin olkapää olis pompannut kuopastaan ulospäin.

      Monisairas

      • Anonyymi

        Kyllä halvaus voi olla myös osittainen, mut en tiedä onko tämä. Olen käynyt näyttää lääkärissä, tutkimukset on kesken...Vaiva kestänyt melkein vuoden.Pitäis varmaan hermotustakin tutkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä halvaus voi olla myös osittainen, mut en tiedä onko tämä. Olen käynyt näyttää lääkärissä, tutkimukset on kesken...Vaiva kestänyt melkein vuoden.Pitäis varmaan hermotustakin tutkia.

        No periaatteessa voi, joskin aika harvinaista. Mutta sillon siis tuskin halvausta jos...
        Tiedän kyllä mm. yhden kellä muistaakseni epäkäslihas vaurioitui liikenneonnettomuudessa, mutta käsi toimi jotenkin, just ja just apukädeksi sopiva. Tietyt lihakset oli silminnähden surkastuneet. Tämmöstä ei toki näe ennen kuin pitkän ajan päästä halvauksesta.
        Mulla sattuu valitettavasti itsellä oleen näistä halvauksista kokemusta, ja on sekä täydellistä että osittaista halvausta.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No periaatteessa voi, joskin aika harvinaista. Mutta sillon siis tuskin halvausta jos...
        Tiedän kyllä mm. yhden kellä muistaakseni epäkäslihas vaurioitui liikenneonnettomuudessa, mutta käsi toimi jotenkin, just ja just apukädeksi sopiva. Tietyt lihakset oli silminnähden surkastuneet. Tämmöstä ei toki näe ennen kuin pitkän ajan päästä halvauksesta.
        Mulla sattuu valitettavasti itsellä oleen näistä halvauksista kokemusta, ja on sekä täydellistä että osittaista halvausta.

        Monisairas

        Ikävää kuulla. Saitko tuon käden kuitenkin kuntoon?
        Mistä luulet että ne halvaukset johtuu sinulla? Ootko satuttanut vai onko jotain tulehdusta tai kroonista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää kuulla. Saitko tuon käden kuitenkin kuntoon?
        Mistä luulet että ne halvaukset johtuu sinulla? Ootko satuttanut vai onko jotain tulehdusta tai kroonista?

        Joo kyllä se sitten tuli entiselleen. Tosin en mä yhtä paljoo ja yhtä pitkään pysty pitää krusifiksissa, mutta se nyt yks lysti, kun toinen käsi aivan susi. Tulipa oikeastaan virhe aiempaan, sillä mulla ei ole aivan täyshalvausta.

        Kättä ja jalkaa meinasin, ei kul paljon puutukaan, mutta silti enempi pareesia. Etiologia epäselvä, eikä siitäkään varmuutta onko ollut ensin tukos vai vuoto, mutta vuotomötikäksi on tulkittu. Tämä on ollut jo tosi tosi kauan, jo lapsuudesta ja on ainut, josta mulla ei muistikuvia. Heikosti tietoa, ei mitään koska ensioireet havaittu. Eri lähteistä keräämän tiedon ja ihan ammattilähteistäkin sekä tiettyjen hyvin agressiivisten reaktioiden johdosta olen muodostanut käsityksen, että jotain mätää lienee: yliannos tiettyä sydänlääkettä, huolimattomuuden takia hengenvaarallinen keuhkokuume ja niskan retkahdus (möykky paikassa joka tyypillisesti tavataan noissa tilanteissa). Aika tollo pittä olla, jos syyttä suotta kovasti triggeröityy. Sitäpaitsi mä oon niin monessa ollut oikeessa, eli luota vaistooni!

        Osittaisella halvauksella viittasin pienen pieniin lihaksiin eli sulkijoihin. Eivät ns. usko käskytystä kuin korkeintaan pienessä paineessa. Mut esim. virtsanäytteen otto ei suju siististi eli kun tyhjennys on alkanut, en lainkaan pysty keskeyttään. Onneksi edes vähän on toimintaa jäljellä ettei ole täyskontinentti. Käytännössä nuo täytyy jatkuvasti huomioida, ennen muuta sosiaalisista syistä. Tietty säännöllisyys auttaa ja se ettei tee määrättyjä juttuja. No on ollut myös tuntohäiriöitä välihassa, pakaroissa, mutta eipä näihin ole ajoissa puututtu eli täyttä varmuutta ei ole, onko välilevynpullistuma vai kenties joku tulehdus tms. Sittemmin on kyllä todettu kaksikin välilevynpullistumaa kys. alueella eli olettaa sopii. En nyt tarkasti muista missä kohtaa plexus lumbosacralis Sitten lienee myös elektolyytti-peräistä neuropatiaakin vähän. Oho, tulipa pitkästi, ja pahoittelut jos typoja

        Monisairas


    • Anonyymi

      Harmi kun jäänyt epäselväksi etiologia. Minäkin epäilen että onko mulla ollut ensin tukos vai vuoto, jossain, mutta ei sitä lääkärit viitti selvittää. Jotain lihaksen nesteilyä on ollut jossa tunnen möykn..

      • Anonyymi

        Niinpä, ja kaikki nuo reaktiot sekä ilmaisut tyyliin "koska työkyky on alentunut muiden toimesta, korjaantuu se asennemuutoksella...!" Eikä kaikessa suinkaan ole kyse tietämisestä ja muusta, vaan monilla tahoilla ei kerta kaikkiaan ole välitetty ja tehty sitä mitä olis voitu ja pitänyt tehdä. Turussa ainakin on yleisesti tunnettu kulttuuri, että kollegoita ym. suojellaan ja kirjaukset tehdään hyvin löysästi ja vääristellen. Näihin päiviin asti myös ummistettiin silmät ajatukselta, että vanhemmat jotain väärää voisivat tehdä. Ennen syntymää jo voidaan tehdä paljon virheitä! Sitten vielä monien suht terveiden ja suht hyvin pärjäävien kateus joutilaisuudesta (!) ja turhanpäiväinen valitus esim. työasioista ja ihmissuhdeongelmista. Ne kun voi ratkoa. Pitäis vähän miettiä kenelle valittaa mitä ja miten.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, ja kaikki nuo reaktiot sekä ilmaisut tyyliin "koska työkyky on alentunut muiden toimesta, korjaantuu se asennemuutoksella...!" Eikä kaikessa suinkaan ole kyse tietämisestä ja muusta, vaan monilla tahoilla ei kerta kaikkiaan ole välitetty ja tehty sitä mitä olis voitu ja pitänyt tehdä. Turussa ainakin on yleisesti tunnettu kulttuuri, että kollegoita ym. suojellaan ja kirjaukset tehdään hyvin löysästi ja vääristellen. Näihin päiviin asti myös ummistettiin silmät ajatukselta, että vanhemmat jotain väärää voisivat tehdä. Ennen syntymää jo voidaan tehdä paljon virheitä! Sitten vielä monien suht terveiden ja suht hyvin pärjäävien kateus joutilaisuudesta (!) ja turhanpäiväinen valitus esim. työasioista ja ihmissuhdeongelmista. Ne kun voi ratkoa. Pitäis vähän miettiä kenelle valittaa mitä ja miten.

        Monisairas

        Joo on totta että lääkärit suojelee kollegoita jotka on tehneet virheitä! Se on ikävää..
        On meillä monilla ongelmia ja empaattisuutta olisi hyvä olla enemmän:)
        Mulle selvis nyt jotain tästä mun lavan ongelmasta. Sielä onkin jokin kasvain, mut vissiin hyvänlaatuinen. En tiedä miten se saadaan kuntoon. Mut selvitellään asiaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo on totta että lääkärit suojelee kollegoita jotka on tehneet virheitä! Se on ikävää..
        On meillä monilla ongelmia ja empaattisuutta olisi hyvä olla enemmän:)
        Mulle selvis nyt jotain tästä mun lavan ongelmasta. Sielä onkin jokin kasvain, mut vissiin hyvänlaatuinen. En tiedä miten se saadaan kuntoon. Mut selvitellään asiaa...

        Tässäpä sitä taas muistutus miten aika pienenkin oireen takana voi olla vakava syy.
        Toivotaan parasta, eikä osottaudu syöväksi ja käsi alkaa pelaan normaalisti👍

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäpä sitä taas muistutus miten aika pienenkin oireen takana voi olla vakava syy.
        Toivotaan parasta, eikä osottaudu syöväksi ja käsi alkaa pelaan normaalisti👍

        Monisairas

        Jep, kiitos!;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe