Koronaveneet

Anonyymi-ap

Joko Nettivene pursuaa koronakriisissä hätäpäissään hankittuja purkkareita? Alkaako NYT ostajan markkinat vuosien odotuksen jälkeen? Loputtomat rahareiät dumpataan lähes ilmaiseksi jakoon?

37

820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      🥰 no niin, kevät on alkanut virallisesti, kun avataan kesto aihe "veneiden hinta pyynnit". Lisäksi toivotaan hintojen romahduksia joita ei vain tule. Viime vuonna nämä heput luulivat moottoriveneiden hintojen romahtavan polttonesteiden järkyttävän hinnan nousun vuoksi ja en ainakaan huomannut mitään ihmettä markkinoilla.

      Korona vene buumi tuskin lopahtaa, miksi lopahtaisi. Merellä on aina kivaa vaikka ei olisi pandemiaa...

      Elämä valuu ohi hinta romahdusta odotellessa, osta pois ja aloita veneily heti...

      • Anonyymi

        Just näin. Ei puutu kuin iltapäivälehtien juttu "ministereille ökyautot" niin uutiskevät on taputeltu.


    • Anonyymi

      Reilusti yli 400 purjevenettä myynnissä pelkästään Nettiveneessä vs. viime vuoden vastaavan ajan 220.

      Siinähän myytte. Ostajia ei ole jonoksi asti - rahoituskorotkin pitävät persaukiset kaukana ostohousuista :)

      • Anonyymi

        Ennen koronaa ol lähes 700 ja tuo viime vuoden luku lienee selvästi alempi kuin on ollut koko 2000-luvun.


    • Anonyymi

      Niin no, myytävä alkaa vähetä kun vanhemman pään vehkeet ovat joko viety Kuusakoskelle tai jääneet hylättyinä kaislikkoon tai takapihoille.

      Uusien myyntimäärästä näkee, että venekanta kutistuu koko ajan melkoista vauhtia.
      Ei niitä vanhoja romuja loputtomiin kunnostella.
      Parin tonnin paskoja ei osta kukaan, kun venepaikka ja vuotuiset kulut ylittävät sen homeisen vikapommin arvon.

      Ja niille 50-200 tonnin veneillekään ei niitä ostajia näytä olevan - samat vehkeet roikkuvat myynnissä kuukausi toisensa perään.

      Kivahan se on, että tarjontaa on. Joku aina ostaa jotain.
      Valtaosalle noista myynnissä olevista ei ostajaa ole eikä tule :)

    • Anonyymi

      Joo, ei löydy nettiveneestä hätäpäissään hankittuja purkkareita... En edes ruikuta siitä, että hinnat olisivat korkeita (ihan linjassa ne tuntuu olevan), vaan siitä, että tarjonta on yksinkertaisesti vähäistä...

      Ehkä pitää suunnata länsi-naapuriin, josko siellä olisi laajempi tarjonta.

      • Anonyymi

        Ainahan se ruoho on vihreämpää ja lihapadat lihaisampia aidan takana...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan se ruoho on vihreämpää ja lihapadat lihaisampia aidan takana...

        No ei se ihan hirveän paljon huonompi tilanne yksinkertaisesti voi olla! Olen itse katsomassa n. 35-40 jalkaista vanhempaa kippoa hintaluokassa 35-45kEUR ja heikkoa on tarjonta...

        Ihan kolmen minuutin googletus blocket . se sivustolle tuottaa ihan eri tavalla valinnanvaraa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se ihan hirveän paljon huonompi tilanne yksinkertaisesti voi olla! Olen itse katsomassa n. 35-40 jalkaista vanhempaa kippoa hintaluokassa 35-45kEUR ja heikkoa on tarjonta...

        Ihan kolmen minuutin googletus blocket . se sivustolle tuottaa ihan eri tavalla valinnanvaraa...

        Malttia vaan, kyllä niitä tulee tarjolle. Mene vuokraveneellä tämä vuosi. Syksyllä ja ensi keväänä tilanne on ihan toinen.

        Koronahässäkässä "syntyi" ennätysmäärä uusia purjehtijoita/veneilijöitä. Käytetyt meni kaikki kaupaksi.

        Käy väistämättä niin että COVID -hässäkässä myydyistä n 2/3 palaa markkinoille muutaman vuoden sisään eli tulee myyntiin. 1/3 on niin innoissaan, että vaihtavat uudempaan, isompaan tai muuten sopivampaan kuin mitä hässäkässä hankittu edusti. 1/3 toteaa, että ei olekaan purjehduksesta omalla veneellä harrastukseksi koska on liian aikaa vievää, kallista, hankalaa, perhe ei innostunutkaan tms. 1/3 jatkaa hankitulla kalustolla. Niitä myytäviä on paljon ja suuret ikäluokat ei enää osta kun kerran pääsivät eroon. Ostajan markkinat on tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Malttia vaan, kyllä niitä tulee tarjolle. Mene vuokraveneellä tämä vuosi. Syksyllä ja ensi keväänä tilanne on ihan toinen.

        Koronahässäkässä "syntyi" ennätysmäärä uusia purjehtijoita/veneilijöitä. Käytetyt meni kaikki kaupaksi.

        Käy väistämättä niin että COVID -hässäkässä myydyistä n 2/3 palaa markkinoille muutaman vuoden sisään eli tulee myyntiin. 1/3 on niin innoissaan, että vaihtavat uudempaan, isompaan tai muuten sopivampaan kuin mitä hässäkässä hankittu edusti. 1/3 toteaa, että ei olekaan purjehduksesta omalla veneellä harrastukseksi koska on liian aikaa vievää, kallista, hankalaa, perhe ei innostunutkaan tms. 1/3 jatkaa hankitulla kalustolla. Niitä myytäviä on paljon ja suuret ikäluokat ei enää osta kun kerran pääsivät eroon. Ostajan markkinat on tulossa.

        Niukkuus jatkunee myös tulevaisuudessa. Uusia ei enää myydä. Ne harvat hyväkuntoiset käytetyt revitään käsistä. Kaikenlaista projektia ja pommia tulee kyllä myyntiin. Purjevenekanta kuitenkin jatkaa vanhenemistaan. 70- ja 80-luvun veneen päivitys maksaa aivan järkyttävän paljon. Työmääräkin on aivan kamala. Been there done that.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niukkuus jatkunee myös tulevaisuudessa. Uusia ei enää myydä. Ne harvat hyväkuntoiset käytetyt revitään käsistä. Kaikenlaista projektia ja pommia tulee kyllä myyntiin. Purjevenekanta kuitenkin jatkaa vanhenemistaan. 70- ja 80-luvun veneen päivitys maksaa aivan järkyttävän paljon. Työmääräkin on aivan kamala. Been there done that.

        Mulle tulee uusi vene. Ajatus mennä sillä ainakin kymmenen vuotta. Jos tulee tarvetta vaihtaa, niin kymmenen vuoden päästä myynnissä on pääasiassa vanhoja kiuluja, ja sitten mahdollisesti muutama vähän käytetty. Luulen kyllä saavani omani tarvittaessa kaupaksi.


    • Anonyymi

      Paitsi että 40 tonnin purjevenettä hamuava aloitteleva purjehtija ei ikinä saa sitä venettä haettua Ruotsista

      • Anonyymi

        Aloittelija? ? ?

        Olen hankkinut oman kipponi (30 jalkainen purkkari) vuonna 2009 ja tässä on nyt muutamana vuonna tahkottu Itämerta ristiin rastiin. Viime kesä meni aika pitkälti Saaristomerellä - kesäpaikka kun on Kemiön saaressa, kaupallisessa satamassa.

        Jotenkin en kuvittele, että veneen hakeminen Ruotsista olisi erityisen haastavaa. Mutta kerro toki, mihin tämä homma kaatuu osaltani.

        Viimeinen kysymys, mistä helv*****ä keksit, että olen aloittelija? Tätä ei mitenkään voi päätellä tekstistäni.


    • Anonyymi

      Toiveajattelua, taas ...

    • Anonyymi

      Alueena kannattaa pitää koko itämerta mistä katselee veneitä, Saksan pohjoisostat, Tanska ja Ruotsi.

      Noista on helpohko tuoda vene itse hölmölandiaan...

      • Anonyymi

        Joo mutta tulee aika kalliit kuljetuskustannukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta tulee aika kalliit kuljetuskustannukset.

        Mikäs niissä maksaa, jos itse purjehtii. Lennot ovat kyllä kallistuneet, mutta eiköhän tonnin budjetti riitä veneen hakuun Saksasta oletuksella, että miehistölle maksaa lennot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta tulee aika kalliit kuljetuskustannukset.

        Miten niin? Itse olen hakenut Englannista ja Saksasta.

        Syinä, että hinta/laatu kokonaisuutena oli selkeästi parempi, kuin täällä...

        Parempi veneillä suoli24 sivuilla, jos ei veneellä osaa/uskalla/mikä lie selitys siirtää tuollaista pikku matkaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs niissä maksaa, jos itse purjehtii. Lennot ovat kyllä kallistuneet, mutta eiköhän tonnin budjetti riitä veneen hakuun Saksasta oletuksella, että miehistölle maksaa lennot.

        Onkohan tuo ihan realistista lähteä hakemaan ensivenettä esimerkiksi Saksasta ja purjehtia se Suomeen. Olen ollut siinä käsityksessä että tuollainen matka vaatisi rutkasti kokemusta ja hyvää varustautumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs niissä maksaa, jos itse purjehtii. Lennot ovat kyllä kallistuneet, mutta eiköhän tonnin budjetti riitä veneen hakuun Saksasta oletuksella, että miehistölle maksaa lennot.

        Tonni ei riitä edes miehistön kaljoihin. Mietihän vähän ennen kuin postailet tänne. Matkakuluihin kuuluu muutakin kuin lentoliput. Miehistö takseilla kentälle, kaljat kentällä, kaljat lennolla, lounas ja kaljat perillä, autovuokra, hotellihuoneet jne.... Harvoin vanha vene on niin purjehdusvalmiina kuin myyjä vakuuttelee. Siihen vähän fiksausta päälle ja lähtö viivästyy viikolla. Pitäähän sitä venettä käydä katsomassa ennen hakureissua. Siitäkin tulee kuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Itse olen hakenut Englannista ja Saksasta.

        Syinä, että hinta/laatu kokonaisuutena oli selkeästi parempi, kuin täällä...

        Parempi veneillä suoli24 sivuilla, jos ei veneellä osaa/uskalla/mikä lie selitys siirtää tuollaista pikku matkaa...

        Totta! Itsekin aion ensi viikonloppuna kauden aluksi vetäistä pallon ympäri. Sitten maanantaina voi duunissa taas kehuskella, että oli muuten makea viikonloppu!

        Mitään miehistöä tarvitse, kova purjehtija vetää lonkalta valmistautumatta 20 vuotta vanhoilla purjeilla ja kännykkä apuna.
        Paperikartat ovat luusereille ja mitään valmistautua tarvitse.

        Muutenkin jostain Ranskasta tai Briteistä Suomeen purjehdus on puolen päivän homma, siinähän ei tarvitse edes nukkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonni ei riitä edes miehistön kaljoihin. Mietihän vähän ennen kuin postailet tänne. Matkakuluihin kuuluu muutakin kuin lentoliput. Miehistö takseilla kentälle, kaljat kentällä, kaljat lennolla, lounas ja kaljat perillä, autovuokra, hotellihuoneet jne.... Harvoin vanha vene on niin purjehdusvalmiina kuin myyjä vakuuttelee. Siihen vähän fiksausta päälle ja lähtö viivästyy viikolla. Pitäähän sitä venettä käydä katsomassa ennen hakureissua. Siitäkin tulee kuluja.

        1000€ saa saksan lidilistä 4,9% olutta 0,79€/litra

        Joten sitä saisi 1 265 litraa, eikö se riitää yhdelle porukalle vajaan viikon reissuun?

        Muutama vuosi sitten toin 42 jalkaisen yksin ja kaljaa kului 2 litraa koko matkan aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonni ei riitä edes miehistön kaljoihin. Mietihän vähän ennen kuin postailet tänne. Matkakuluihin kuuluu muutakin kuin lentoliput. Miehistö takseilla kentälle, kaljat kentällä, kaljat lennolla, lounas ja kaljat perillä, autovuokra, hotellihuoneet jne.... Harvoin vanha vene on niin purjehdusvalmiina kuin myyjä vakuuttelee. Siihen vähän fiksausta päälle ja lähtö viivästyy viikolla. Pitäähän sitä venettä käydä katsomassa ennen hakureissua. Siitäkin tulee kuluja.

        Kaksi venettä olen hakenut Pohjanmeren puolelta, joten kokemuksesta tiedän tonnin riittävän. Kaljaa juomaan ei tuonne menty, mutta eihän se kallista ole. Hotellissa ei nukuttu, vaan veneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo ihan realistista lähteä hakemaan ensivenettä esimerkiksi Saksasta ja purjehtia se Suomeen. Olen ollut siinä käsityksessä että tuollainen matka vaatisi rutkasti kokemusta ja hyvää varustautumista.

        Ei varmaan toimi aloittelijalle, jolla ei edes ole kokeneempia kavereita. Mutta eihän kaikki tai edes useimmat purjeveneen ostajat ole sellaisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo ihan realistista lähteä hakemaan ensivenettä esimerkiksi Saksasta ja purjehtia se Suomeen. Olen ollut siinä käsityksessä että tuollainen matka vaatisi rutkasti kokemusta ja hyvää varustautumista.

        Ei se mitään vaadi kuin kartat. Jos on kolme tyyppiä miehistössä, voi vaikka tulla yhtä soittoa muutamassa päivässä. Vuosi sitten oli vähän ostohousut jalassa, mutta Suomen tarjonta oli todella huono. Ei niinkään hinta vaan sopivia veneitä ei ollut kaupan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaan toimi aloittelijalle, jolla ei edes ole kokeneempia kavereita. Mutta eihän kaikki tai edes useimmat purjeveneen ostajat ole sellaisia

        Mistä keksit tuon aloittelija teeman.

        Toiseksi aloittelijoita on moneen lähtöön, on turvallisuus hakuisia nyhveröitä, joiden suurin seikkailu on koti rannasta itäsatamaan Mariehamn.

        On aloittelijoita, jotka ymmärtävät, että kehityskaari on nopea, kun lähtee seilaamaan/ajamaan venettä rannikkoa pitkin vaikka saksasta, kotiin päästyä on jo guru.

        Toki ymmärrän yleistyksen ja tasapäistyneen ajattelun, johon sinut on pienestä lapsesta kasvatettu...

        Osa meistä taas on saanut geenit tehdä mitä haluaa ja onnistuvat siinä aina, kun ei jumita pää yleisistä ajatuksista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä keksit tuon aloittelija teeman.

        Toiseksi aloittelijoita on moneen lähtöön, on turvallisuus hakuisia nyhveröitä, joiden suurin seikkailu on koti rannasta itäsatamaan Mariehamn.

        On aloittelijoita, jotka ymmärtävät, että kehityskaari on nopea, kun lähtee seilaamaan/ajamaan venettä rannikkoa pitkin vaikka saksasta, kotiin päästyä on jo guru.

        Toki ymmärrän yleistyksen ja tasapäistyneen ajattelun, johon sinut on pienestä lapsesta kasvatettu...

        Osa meistä taas on saanut geenit tehdä mitä haluaa ja onnistuvat siinä aina, kun ei jumita pää yleisistä ajatuksista...

        Minähän sitä aloittelijateemaa en keksinyt, vaan vastasin sille, joka epäili kuinka realistista on hakea ensivene Saksasta itse. En kyllä suosittele aloittajan siihen ryhtyvän ilman edes yhtä kokoneempaa miehistönjäsentä.


    • Anonyymi

      Et osaa itse katsoa sieltä?

    • Anonyymi

      Koronan myötä hinnat raketoi veneissä ylöspäin eivätkä ne ole sieltä hirveästi alaspäin tulleet.

      Konkreettisesti tämä näkyy niin että vene minkä hintapyyntö oli 2019 40ke on nyt nettiveneessä >50ke pyynnillä.

      Mielenkiintoinen on myös Ruotsin markkinan kehitys. Tarjontaa toki on mutta hinnat sitätasoa että Suomesta jos löytyy vastaava niin on aina halvempi.

    • Anonyymi

      Pyytäähän saa.

      Ostajia ei vain näy - samat veneet roikkuvat kuukaudesta toiseen - osa toista vuotta - palstoilla.

      Todellista myyntihintaahan ei kukaan ilmoittele yhtään missään, kai koetaan häpeänä se, että 50 tonnin alkuperäisestä pyynnistä huolimatta kauppa toteutui lopulta 35 tuhannella....

    • Anonyymi

      Purjeveneitä ei kukaan ostanut koronavuosien buumissa, ja mitään myyntiaaltoa ei siltäpohjalta ole näkyvissä. Yleinen lamanpoikanen ja konkurssiaalto sekä korkojen nousu voi hiukan tuntua, kuluja karsitaan ja kyllä joitain veneitä kenties tulee myyntiin. Ennenkaikkea sanoisin että erilaisissa motorboateissa on nämäkin myynnit, kuten myös koronakotoiluun liittyvät inspiraatio ostokset. Purtsikat ostetaan vakaammin ja niitä myös pidetään. Purjehtimiseen ei yleensä hypätä noin vain.

    • Anonyymi

      Hep! Täällä yksi, joka osti puhtaasti koronan takia! Vanhempien kesämökillä vierailut loppuivat kuin seinään, ja ulkomaanmatkailu samoin.. kotona ei oltu totuttu viettämään lomia vaan pois piti/pitää päästä.

      Kokemusta oli "paljonkin" - olin jopa nähnyt ihka oikean purjeveneen (ilman mastoa!) joskus messuilla. Bonuksena olen tehnyt myös kaislaveneitä lapsena mökin rannassa :D

      Ostettiin 30-jalkainen performance-purkkari ;D täältä palstalta sain vinkkiä, että bavariat ja 70-luvun uppotukit ei liiku mihinkään.

      Kolmas kesä lähtee nyt, ja kieltämättä mukava harrastus. Ja valittu kiulu kulkee liukkaasti sen edestä mitä nyt olen oppinut.

      Aloittaja on oikeassa: muutaman vuoden sisään tämä vene menee varmasti myyntiin - koska seuraava on isompi kahdella perähytillä. Tästä tuli nyt sitten todnäk loppuelämän harrastus. Sinne mökille mua ei enää saa.

      • Anonyymi

        Hieno juttu! Onnea uuteen harrastukseen!


    • Anonyymi

      Moottoriveneemme meni kaupaksi korona-aikana. Nyt on sitten purjevene, se ei ole myynnissä.

    • Anonyymi

      Naapuripaikalla seisoo koronabaatti ja jo kolmanneksi kesäksi ovat sitä laskettamassa. Vene ei juurikaan liiku minnekään, mutta siitä on lyhyt matka Hellsingin baareihin ja kiva paikka ottaa pohjia muun jauhojengin kanssa.

      Näkyipä viimekesänä myös tsekkityttöt löytyneet "siivoojiksi".

      Niin kauan kuin pää, pussit ja maksa kestää, tuskin myyvät. Huudahduksella "laidanyli on helppo oksentaa" otetaan taas vappu vastaan.

      • Anonyymi

        Ninhän se on , ihan turhaa nykyään matkustaa Tallinnaan, kun "palvelut" löytyvät Suomestakin. Kiitos NATO-kumppaneillemme. piluun tuli toinen L,


      • Anonyymi

        Mikä on baatti? Onko se sama kuin turkulaisten paatti?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe