Tabletti + naviäpsi

Anonyymi-ap

Ajattelin uusia vanhan ja hyvin palvelleen plotterin, mutta nyt tällä kertaa tablettiin.

Olen kännykällä testaillut Sailmatea ja puhelin kuumenee aika paljon, niin miten tablettien kanssa. Onko näissä tätä samaa lämpenemisvikaa vai onko syytä hommata joku ns. tietty tabletti merelle navikäyttöön.

34

1962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuulemma iPadeissaon ollut auringonvalossa kuumentumisongelmaa. Androidtabletteja olen käyttänyt, eikä ole toistaiseksi tabletti tuon takia sammunut. Kannattaa hankkia veden- ja iskunkestävä tabletti.

• Anonyymi

Harvassa vaan on veden- ja iskunkestävät tabletit joissa on valovoimainen näyttö, tai mennään hintaluokkaan jossa saa plotterin kaikuluotaimella. Tabletti on tietysti monipuolisempi ja kaiun siihenkin saa rahalla. iPadin kuumentumisongelmista olen kuullut kun padi on ollut vesitiiviissä kotelossa. Valkoinen väri on hieman parempi.

• Anonyymi

Kuumana päivänä iPadi kuumenee joskus niin paljon, että se sammuttaa itsensä.
      Mitään koteloa ei siinä voi naviapin kanssa kuumalla ilmalla käyttää.

Vakavassa veneilyssä minä kyllä suosittelen aidon plotterin hankkimista, sillä se suunniteltu vesillä olemiseen.

Itse käytän varsinaiseen ajoon plotteria, mutta siinä vieressä on iPadi, joka näyttää suurta kuvaa alueesta.
      Siitä taulukkeesta näkee mitä sieltä edestä on odotettavissa ja se antaa aikaa valmistautua esim. väylä risteyksen tuloon.

• Anonyymi

Mikä naviappi sen niin kuumentaa? Eikö iPadissa ole mitään virransäästötilaa joka laskee cpu:n kierroksia? Tabletissa on se etu, että tarvittaessa se on monta tuntia täysin riippumaton veneen sähköjärjestelmästä.

• Anonyymi

Melkein kännykän kokoinen näyttö. Nyt on 12" ja mietin että voisi olla isompikin.

• Anonyymi

• Anonyymi

Lämeneminen johtuu usein siitä, että virtaa käytetään puhelinverkon vahvistamiseen. Myös voimakkaaksi säädetty taustavalo kuluttaa virtaa ja lämmittää puhelinta.

Appi itsessään ei vaikuta lämpenemiseen.

• Anonyymi

Kiitoksia ”valaisusta”.
        Sitä näytön kirkkautta pitää tosiaan aurinkoisena päivänä vääntää tosissaan, jotta sieltä jotakin näkisi.
        Lisäksi täytyy usein liittää se pädi lataukseen, joka lämmittää lisää.

Olen kuitenkin tottunut sitä käyttämään plotterin rinnalla, sillä siitä on suuri apu yleiskuvan luomisessa.

• Anonyymi

Paperikartat ei lämpene kovin paljon...en ainakaan ole huomannut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitoksia ”valaisusta”.
        Sitä näytön kirkkautta pitää tosiaan aurinkoisena päivänä vääntää tosissaan, jotta sieltä jotakin näkisi.
        Lisäksi täytyy usein liittää se pädi lataukseen, joka lämmittää lisää.

Olen kuitenkin tottunut sitä käyttämään plotterin rinnalla, sillä siitä on suuri apu yleiskuvan luomisessa.

Yleiskuvan luomiseen auttaa myös silmät...jos silmiä pitää auki!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa kun tulit tuon kertomaan täytyy kesällä kokeilla.

Näin nojatuolissa harjoitellessa huomasin, että mutkaisella väylällä saarten keskellä saattaa olla vaikea nähdä sen saaren taakse kun ohjauspiste on vain metrin korkeudella meren pinnasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silmillä sitä pädiäkin katsotaan. Pelkkä silmien auki pitäminen ei kuitenkaan riitä... sitä kuvasignaalia pitää myös prosessoida ja tulkita. Silmä on pelkkä kamera ilman filmiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä ainakin olen pienestä pitäen oppinut pitämään aina silmiä auki kun on tarkoitus liikkua edes metrin matkan.
        Opin silloin vuosikymmeniä sitten, että se tekee kipeää, jos silmät kiinni lähtee liikkeelle - kuhmu otsaan riitti.
        Olen jo pitkään tehnyt parhaani silmieni hyvinvoinnin eteen.

• Anonyymi

Jos joutuu samaan aikaan lataamaan, kun käyttää tablettia navigointiin auringon paisteessa, niin oma samsung A6 antaa varotuksen laitteen lämpenemisestä.

Lyhyissä muutaman tunnin legeissä ei tietysti ongelma, mutta usein tulee vedettyä pidempiä vetoja, niin jo on ongelma.

Onneksi iso reiskan plotteri palvelee nöyrästi vanhoilla kartoilla...

• Anonyymi

Biminin alla ei ongelmaa!

• Anonyymi

Jos on bimini, on varaa plotteriin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on bimini, on varaa plotteriin.

Eihän se välttämättä ole rahasta kiinni. Itse ostin uuteen hardtoppariin silloisen Samsungin lippulaivan, Tab S7+:n siksi, että sillä sain asennuspaikkaan nähden suurimman ruutukoon ja parhaan käyttökokemuksen. 9" plotteri oli suurin, joka tuohon olisi suosiolla sopinut, tosin tablettia halvemmalla sen olisi saanut. Plotteriratkaisun hinnassa satku sinne tai tänne ei 50keur hintaluokan venehankinnassa merkannut juuta eikä jaata. Ei ole ylikuumentunut kertaakaan ja valovoima on riittävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän se välttämättä ole rahasta kiinni. Itse ostin uuteen hardtoppariin silloisen Samsungin lippulaivan, Tab S7 :n siksi, että sillä sain asennuspaikkaan nähden suurimman ruutukoon ja parhaan käyttökokemuksen. 9" plotteri oli suurin, joka tuohon olisi suosiolla sopinut, tosin tablettia halvemmalla sen olisi saanut. Plotteriratkaisun hinnassa satku sinne tai tänne ei 50keur hintaluokan venehankinnassa merkannut juuta eikä jaata. Ei ole ylikuumentunut kertaakaan ja valovoima on riittävä.

Siis S7 plussan (12.4") ostin, mutta joku mode sensuroi plusmerkin.

• Anonyymi

Minulla pädi on sisällä telineessä navigointipöydällä. Saan telineen myös oven suuhun. Turha sitä on ulos tuoda, siellä on hyvin näkyvissä ja säältä suojassa.

• Anonyymi

Parempi ajaa paperikartalla, josta lisäksi näkee laajemman alueen. Varmistamiseen käy vaikka pikkuinen käsikepsi.

• Anonyymi

Hyvä vaihtoehto tuokin, mutta kun taulukkeessa on sijainti päällä, niin siitäkin näkee yhdellä vilkaisulla missä mennään.

Käytin tuota iPadiä tuottamaan laajaa kuvaa kun ajelin Miamissa. Autossa ei siihen aikaan ollut vielä navigaattoria.
        Siellä on noita jättimäisiä moottoritie makkaroita päällekkäin ja kun siinä menee väärään liittymään, niin saa ajaa melkoisen mutkan, ennenkuin pääsee tekemään uuden yrityksen.

• Anonyymi

Ne, jotka osaavat sähköisen kartan käytön, eivät tarvitse paperisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on totta. Sähköisen kartan käyttö vaatii kuitenkin paljon enemmän osaamista kuin paperisen.

Täälläkin on tuskailtu zoomauksen ja kartan koon kanssa monta kertaa.

Lisäksi karttaa pitää verrata jatkuvasti näkymän kanssa koska viiva voi viedä kepin väärältä puolelta, jos sitä seuraa sokeasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on totta. Sähköisen kartan käyttö vaatii kuitenkin paljon enemmän osaamista kuin paperisen.

Täälläkin on tuskailtu zoomauksen ja kartan koon kanssa monta kertaa.

Lisäksi karttaa pitää verrata jatkuvasti näkymän kanssa koska viiva voi viedä kepin väärältä puolelta, jos sitä seuraa sokeasti.

Toki jos tarkoitus kiertää jokikinen Suomenlahden keppi, niin sittenhän on suorainen virhe ajaa niitä väärältä puolelta. Itse ajattelisin, että olisi tärkeämpää tietää jääkö kölin ja pohjan väliin vähintään jonkin verran vettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki jos tarkoitus kiertää jokikinen Suomenlahden keppi, niin sittenhän on suorainen virhe ajaa niitä väärältä puolelta. Itse ajattelisin, että olisi tärkeämpää tietää jääkö kölin ja pohjan väliin vähintään jonkin verran vettä.

En huomaa ristiriitaa. Selitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viranomaiset ovat toista mieltä, päivitetty kartonkikartta on ainoa oikea tai EDIS sähköinen kartta joita harvalla huviveneilijällä on.

Plotterin käynnistäessä saat kuitata ymmärtäneesi sen olevan epäkelpo navigointiin...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viranomaiset ovat toista mieltä, päivitetty kartonkikartta on ainoa oikea tai EDIS sähköinen kartta joita harvalla huviveneilijällä on.

Plotterin käynnistäessä saat kuitata ymmärtäneesi sen olevan epäkelpo navigointiin...

Ei viranomaiset ole toista mieltä.

Ne, jotka osaavat sähköisen kartan käytön, eivätkä tarvitse paperisia, käyttävät EDIS karttaa tai pitävät vierailla vesillä karttavihkoa varalla jotta viranomaisvaatimus täyttyy.

Tutuilla kotivesillä, joita ei ole laissa määritelty, ei tarvita mitään karttaa, ja kuinka ollakaan, tavattiin minut missä tahansa Saaristomerellä, olen tutuilla kotivesillä ja jos kysytään on plotteri päällä vain jotta näen nopeuteni tai miehistö haluaa seurata matkan taittumista kartalla. Ahvenanmaan tai Kemiönsaaren puolelle jos eksyn, niin joudun ottamaan paperikartat mukaan.

• Anonyymi

Hah! Mulla on kajuutan seinässä 40" töllö wifillä. Se näkyy kabiinin ovesta sitloodaan vaivattomasti päivällä ja yöllä.

Ja mahtuu vähän isompikin alue tarkasti ettei tarvitse koko ajan olla siristelemässä silmiään ja kopeloimassa "minne vittuun se taas meni" -kännykkää tai "ups" -tablettia, joista on akku tyhjä tai näyttö paskana jatkuvasti.

• Anonyymi

Kajuutan seinästä sittloodaan on jo niin pitkä välimatka että joku 12 tuumainen plotteri sittloodassa hoitaisi vähintäänkin saman asian, tai sulla on helkkarin pieni vene mutta iso matkatelkkari.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kajuutan seinästä sittloodaan on jo niin pitkä välimatka että joku 12 tuumainen plotteri sittloodassa hoitaisi vähintäänkin saman asian, tai sulla on helkkarin pieni vene mutta iso matkatelkkari.

Ei ole, jos vene on pieni ja sitlooda jatkuu tavallista edemmäs.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole, jos vene on pieni ja sitlooda jatkuu tavallista edemmäs.

No niinhän juuri totesin, helkkarin pieni vene. Pieni sittlooda ja pieni kajuutta niin välimatkakin on pieni.

• Anonyymi

Kuinka sinulla riittää sähkö sille 40” telkkarille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka sinulla riittää sähkö sille 40” telkkarille?

Ei tuollainen nyt niin kauheasti sähköä vaadi, reilusti alle 100W ja kulussa kone jauhaa jatkuvasti lisää sähköä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe