Palasin karaten pariin vuosien jälkeen

Anonyymi-ap

Harrastelin nuorempana Wado-ryu karatea. Nyt nelikymppisenä tein jonkinlaisen paluun karaten pariin, mutta eri tyylisuuntaan, eli Kyokushin karatehen ihan vain siksi, että kotikaupungissani ei enää ole wado-ryuta lainkaan.
Jokin on tuttua, mutta treenitapa on myös täysin eri kuin wado-ryussa. Katsotaan nyt, mutta enköhän tälläkertaa jää karaten treenaajaksi.

7

966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

On hyvä

• Anonyymi00002

Samaa mieltä, nykyään on pelkkää hippakilpa karatea. Aloitn itse 1972 ja silloin laji oli kova ja olin alkuvuodet japanilaisten opissa ja mestari Tagashi Ogata myönnsi minulle 1978 mustan vyön 1 dan.
      Ottelupuolella oli alkuaikoina todella kovia ukkkoja, Härski, Jahku ym ja SHukokai karate kun tuli suomeen sieltä löytyi luunkovia karatekoita myös.
      Karateliiton puolella oli Nata kova sana oli kova mawa ja pyyhkäisty niin että ukko lensi ilmassa.
      Minä hioin tekniikkani kovaksi wadossa Tagashin ja Keijon kanssa ja treenaisn tuntikausia mm makiwaraa ja kovetin sääriluunia ja nyrkkini.
      Oli aitoa karatea ei sitä ole enää suomessa paitsi Kyokushinkai/Ashihara joissa pieni porukkaa treenaa kovaa alkuperäisellä tavalla mutta karateliiton puolella ei ole alkuperäsitä karatea enää lainkaan.

• Anonyymi00003

Hajoittelin espoon tapiolassa 70 luvulla karatea oli kovaa koska otteluissa ja sparrissa vedettiin täysillä päin eli potkittiin päähän ja lyötiin nyrkillä.
        Silloin tuli suomeen karaten kova maine ja kadullahan tapahtui myös kaikenlaista kun nyrkkeilijät haastoivat karatekat olivat näissä niskan päällä, koska silloin oli lujaluonteisia karatekoita.
        T 3 dan.

• Anonyymi00004

Kyokushinkai on kovinta ja parasta karatea kuten alkuperäinen Okinawan Gojuryu myös.
      Aikoinaan Suomessa harjoiteltiin wado ryuta mutta se muuttui monessa seurassa ns Finkarateksi eli pelkäksi kilpapiste otteluksi vailla vahvaa perustekniikkaa eli huitomista ja hyppelyä.

• Anonyymi00005

Okinawan Goju Ryu on minulle vähän mysteeri. Muutamat treenit joskus kävin, vaikutti että hiotaan pelkkää kataa ja bunkaita. Hiki ei tullut eikä se käytännönläheiseltä oikein vaikuttanut kun vetäjien puheissa.

• Anonyymi00006

Alkuperäinen Okinawan karate on kovaa mutta suomessa ei sitä paljon ole vaan sillä nimellä voi olla ihan muuta.
      Suoritin itse Wadossa mustan vyön 70 luvulla ja vaihdoin sitten jujutsuun(englantilainen jj ja Hokuto ryu) ja jujutsu danin suoritin 80 luvun lopulla.
      Nyt treenailen Krav magaa itsepuolustusmielessä ja mustia vöitä en enää aio suorittaa vaan pidän taitojani yllä pari,kolme kertaa viikossa.

• Anonyymi00007

Onko mielestäsi mustat vyöt kärsineet inflaatiosta? Ihan aidosta mielenkiinnosta kysyn. Oma tausta urheilupuolelta, pari vuotta harrastelin karatea joskus ja en oikein tykännyt siitä vyöarvoihin tuijottamisesta. Esim. siis matalan kynnyksen kisoissa tuntui että keltavöisenä sai huomattavasti huonommin pisteitä kuin oranssivöinen vaikka osa vastustajan pistesuorituksista tuntui omissa kyynärvarsissa. Leirillä tuntui saavan isäntäseuran vihreävöisen haukut tuplana kun itse tuskaili että osuipa kankea pari tähän treeniin.
      Niin en oikein jaksanut hommaa kovin pitkään jatkaa kun tuntui että todellinen kehitys ja vyön väri eivät oikein kohdanneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1869
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      162
      1844
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      363
      1639
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      150
      1237
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      215
      1199
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1138
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      12
      1071
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1019
    9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1005
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      82
      991
    Aihe