Uusi mahdollisuus pysäyttää dementian ja parkinsonin eteneminen?

Anonyymi-ap

Helsingin yliopiston johtama tutkimus on onnistunut osoittamaan, kuinka muun muassa muistisairauksia aiheuttavan haitallisen proteiinin kertymistä estetään niin kutsutulla PREP-estäjällä.

PREP eli prolyylioligopeptidaasi-entsyymi on aivoissa ja muuallakin elimistössä esiintyvä solun sisäinen proteiini, jonka on todettu kiihdyttävän hermorappeumaa edistäviä haitallisia toimintoja, kuten haitallisten proteiinien kertymistä ja solujen hapetusstressiä.

Alzheimerin taudissa ja useassa muussa muistisairaudessa esiintyy solunulkoisten ”plakkien” lisäksi myös hermosolujen tukirankaa vakauttavan Tau-proteiinin haitallista kertymistä. On arveltu, että Tau-proteiinin irtautuminen solujen tukirangasta ja kertyminen olisi yksi tärkeimmistä tekijöistä hermosolutuhon takana muun muassa Alzheimerin taudissa ja otsalohkodementiassa.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa professori Timo Myöhäsen tutkimusryhmä osoitti PREP-estäjän olevan tehokas Tau-proteiinin kertymisen vähentämiseen perustuvissa malleissa. PREP-estäjä vähensi Tau-proteiinin kasautumista ja paransi solujen elävyyttä erilaisissa solumalleissa, mukaan lukien otsalohkodementian- ja liikehäiriöitä aiheuttavan ja aivoja rappeuttavan etenevän supranukleaarisen halvauksen potilasperäisissä hermosoluissa.

Professori Timo Myöhäsen johtama tutkimusryhmä on jo aiemmin osoittanut, että PREP-proteiinin estäjillä voidaan vaikuttaa Parkinsonin taudin etenemiseen useissa hiirimalleissa. PREP-estäjät vaikuttivat erityisesti Parkinsonin taudille tyypillisiin proteiinikertymiin vähentämällä niitä suoraan ja lisäämällä niiden hajotusta solujen ”kierrätyskeskuksen” kautta.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/aivot/uusi-mahdollisuus-pysayttaa-dementian-eteneminen

Several prolyl endopeptidase inhibitors are known, and have been suggested as possible nootropic and antidepressant drugs. Notable compounds include:

Pramiracetam
Baicalin
JTP-4819
KYP-2047
S-17092
Berberine

https://en.wikipedia.org/wiki/Prolyl_endopeptidase

Yksi näistä estäjistä on berberin. Berberin voi vaikuttaa reseptilääkkeiden vaikutukseen haitallisesti, siksi pitää ensin kysyä lääkäriltä voiko käyttää berberiiniä lääkkeiden kanssa.

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=berberiini&atb=v320-1&iax=images&ia=images

1

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

      🍒 ­­N­­y­­­m­f­­­o­m­a­­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17828656D

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe