OpenAI ChatGPT ristikoiden ratkonnan apuna

Kysyin, kerääkö OpenAl ChatGPT käyttäjäprofiilia

OpenAI ChatGPT:
Ei, OpenAI ChatGPT ei kerää käyttäjäprofiileja. Chatbotin käytön aikana käyttäjän syöttämät tiedot häviävät automaattisesti, kun keskustelu päättyy. OpenAI:n tavoitteena on varmistaa käyttäjien yksityisyyden suojan ja turvallisuuden kunnioittaminen.

Tästä on se hyöty, että vastaukset ovat objektiisempia kuin käyttäjäprofiilin huomioivat sovellukset.

Se tuntee varsin hyvin sanontoja.

Sovelkus löytyy vaikka tämän sivun lopusta. https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/iisakin-ristikot-4-2023/

158

1971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sain pohdittavakseni ristikon, jossa puuttui vihjeen INGRID HÄNENÄ ratkaisusana.

      Kysyin ChatGPT:ltä, kun en muistanut. Antoi vastauksen ekalla kysymyksellä. Joskus se on paljin kätevämpi kuin Google. Saa vastauksen kuin ns. apteekin hyllyltä, kun osaa kysyä riittävän tarkasti.

      • Vinkki: botilta voi kysyä kirjaimen lukumäärän ja alkukirjaimen perusteella. Tisin se ei aina laske sanan kurjainten lukumäärää oikein, mutta nyt kysyin nelikrjaimista sanaa ja nelirjaimiben sana oli vastauksessa.


    • Botin sanavarastoa voi täydentää kertomalla lisää vaihtoehtoja. Mutta sitten kyllä pitää olla tarkkama, ettei pistä vääriä sanoja.

    • Anonyymi

      Perjantaina:

      "Onko kukaan muu kuin minä itse hyödyntänyt sivuilla olevaa tekoälyä, siitä minulla ei ole tietoa."

      ja vuorokautta myöhemmin lauantaina:

      "Ihan vaan tiedoksi myös se, että voin tarkastella AI:n kanssa käydyt keskustelut - muutkin kuin vain omani. Mitään liian henkilökohtaista älköön kukaan AI:ltä sivuillani kysykö. Pitäisiköhän tästä sivuillani ihan tiedottaa?"

      - - -

      Siinä taas yksi esimerkki siitä, miksi Huuhaan sivuja ei pitäisi kenenkään käyttää. Riskin ottajat joutuu tietämättään ja tahtomattaan kyttäyksen kohteeksi. Toivottavasti joku vielä pistää asianosaisen käräjille vastaamaan tietoturva-asioista.

      • Tuo on WordPressin ominaisuus. Mitään henkilökohtaista kukkan ei ole kirjoittanut. Huomasin toisten kommentteja, kun poistin tietokannasta omia kommenttejani. Itse asiassa se, että lisäosa tallentaa muitakin kuin omia kommenttejani, tuli minulle yllätyksenä. Oletin, että se tallentaa vain omat kommenttini. Kommenttien tallennus on sikäli hyödyllistä, että tilanteessa, jossa olen saanut apuja, voisi hyödyntää jatkossa, jos tulee samaan asiaan liittyvää tietoa. Tutkin kommentteja oman omaa käyttötarkoitusta varten, en ketään seuratakseni.

        Laitan asiasta jossakin vaiheessa tiedotteen, jotta kukaan ei kysy mitään liian henkilökohtaista. En halua saada vahingossa tietoa toisen henkilökohtaisista tiedoista. Kinnioitan foorumille kirjoittaneiden henkilösuojasta.

        Ajattelin, että täysin anonyymisti esitettyjä kydymyksiä voisin käyttää sen opadtamiseen, miteä AI:ltä kannattaa kysyä ja millaisia kysymyksiä sille ei kannata esityää. Omia kokemuksia olen jakanut.

        Kuvien privaatti lähetys toimii 100% anonyymisti. Saan lähetetystä kuvasta vain sen tiedon, että kuva on lähetetty minulle tiettynä kellonaikana. Mitään muuta tietoa en kuvan lähettämisestä saa. Sen kautta ei voi ketään seurata.

        En sen paremmin kyttää ketään kuin Erkki Vuokila foorumissaan. Seuraan vain trolleja.

        Eki seuraa muitakin kuin tavanomaisua trollikkomentteja. Eki seuraa myös sitä, voivatko joidenkin henkilöiden kommentit jotenkin linkittyä minuun. Eki varoittaa muita, jos jokin kommentti linkittyy minuun. Ekin foorumissa ihmiset joutuvat paljon enemmän seurannan kohteeksi. Jos haluat välttää seurantaa, älä käytä Ekin foorumia.

        Vähiten ihmisseurantaa ristikkoasioissa on tässä foorumissa, mutta sen seurauksena foorumilla voi kirjoittaa varsin epäasiallisesti.

        Foirumillani kommentointi on asiallisinta.

        "Toivottavasti joku vielä pistää asianosaisen käräjille vastaamaan tietoturva-asioista."

        Tuo on varsin ikävä uhkaus - varsinkin kun pyrin diihen, etyä keskutelu foorumissani on ollut erittäin asiallista.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuo on WordPressin ominaisuus. Mitään henkilökohtaista kukkan ei ole kirjoittanut. Huomasin toisten kommentteja, kun poistin tietokannasta omia kommenttejani. Itse asiassa se, että lisäosa tallentaa muitakin kuin omia kommenttejani, tuli minulle yllätyksenä. Oletin, että se tallentaa vain omat kommenttini. Kommenttien tallennus on sikäli hyödyllistä, että tilanteessa, jossa olen saanut apuja, voisi hyödyntää jatkossa, jos tulee samaan asiaan liittyvää tietoa. Tutkin kommentteja oman omaa käyttötarkoitusta varten, en ketään seuratakseni.

        Laitan asiasta jossakin vaiheessa tiedotteen, jotta kukaan ei kysy mitään liian henkilökohtaista. En halua saada vahingossa tietoa toisen henkilökohtaisista tiedoista. Kinnioitan foorumille kirjoittaneiden henkilösuojasta.

        Ajattelin, että täysin anonyymisti esitettyjä kydymyksiä voisin käyttää sen opadtamiseen, miteä AI:ltä kannattaa kysyä ja millaisia kysymyksiä sille ei kannata esityää. Omia kokemuksia olen jakanut.

        Kuvien privaatti lähetys toimii 100% anonyymisti. Saan lähetetystä kuvasta vain sen tiedon, että kuva on lähetetty minulle tiettynä kellonaikana. Mitään muuta tietoa en kuvan lähettämisestä saa. Sen kautta ei voi ketään seurata.

        En sen paremmin kyttää ketään kuin Erkki Vuokila foorumissaan. Seuraan vain trolleja.

        Eki seuraa muitakin kuin tavanomaisua trollikkomentteja. Eki seuraa myös sitä, voivatko joidenkin henkilöiden kommentit jotenkin linkittyä minuun. Eki varoittaa muita, jos jokin kommentti linkittyy minuun. Ekin foorumissa ihmiset joutuvat paljon enemmän seurannan kohteeksi. Jos haluat välttää seurantaa, älä käytä Ekin foorumia.

        Vähiten ihmisseurantaa ristikkoasioissa on tässä foorumissa, mutta sen seurauksena foorumilla voi kirjoittaa varsin epäasiallisesti.

        Foirumillani kommentointi on asiallisinta.

        "Toivottavasti joku vielä pistää asianosaisen käräjille vastaamaan tietoturva-asioista."

        Tuo on varsin ikävä uhkaus - varsinkin kun pyrin diihen, etyä keskutelu foorumissani on ollut erittäin asiallista.

        Lisäsin tietiturvasivulke msininna robotists
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/muut/keskustelusaannot/tietosuoja/
        Lisään jossakin vaiheessa kehotuksen lukea tietoturvasivu ennen robotin käyttämistä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Lisäsin tietiturvasivulke msininna robotists
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/muut/keskustelusaannot/tietosuoja/
        Lisään jossakin vaiheessa kehotuksen lukea tietoturvasivu ennen robotin käyttämistä.

        Lisäsin AI:n perään

        "Ennen kuin ensimmäsen kerran käytät AI:tä, lue Tietoturvasivulta sitä koskeva tiedote." Sanassa Tietoturvasivulta on linkki ao. sivulle.

        Kun käytät tätä sivustoa, sinusta kerätään oletusevästeillä tietoa käyttäjäprofiilin luomiseksi. Et voi koskaan välttyä joko ihmis- tai robottiseurannalta.


      • Tuo kommentti siis vääristelee asioita erittäin pahasti. Pahansuopa ja minua vahingoittamistarkoituksessa esitettyä vääristely on sikäli ymmärrettävää, että kirjoittaessani

        "Onko kukaan muu kuin minä itse hyödyntänyt sivuilla olevaa tekoälyä, siitä minulla ei ole tietoa."

        En tuolloin tiennyt, että lisäosa tallentaa kaikki kommentit. Sitä kirjoittaessani en myöskään ollut selannut, mitä lisäosa on tallentanut.

        Ennen kuin esittää valheellisia vihjailuja, pitää ottaa asioista kunnolla selvä. Tosin olen minäkin erehtynyt perusteettomia oletuksia esittämään. Yritetään kaikki luopua niistä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Lisäsin AI:n perään

        "Ennen kuin ensimmäsen kerran käytät AI:tä, lue Tietoturvasivulta sitä koskeva tiedote." Sanassa Tietoturvasivulta on linkki ao. sivulle.

        Kun käytät tätä sivustoa, sinusta kerätään oletusevästeillä tietoa käyttäjäprofiilin luomiseksi. Et voi koskaan välttyä joko ihmis- tai robottiseurannalta.

        Onpa törkeä sivusto sinulla. Ja ihan tahallasi teet noin.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuo kommentti siis vääristelee asioita erittäin pahasti. Pahansuopa ja minua vahingoittamistarkoituksessa esitettyä vääristely on sikäli ymmärrettävää, että kirjoittaessani

        "Onko kukaan muu kuin minä itse hyödyntänyt sivuilla olevaa tekoälyä, siitä minulla ei ole tietoa."

        En tuolloin tiennyt, että lisäosa tallentaa kaikki kommentit. Sitä kirjoittaessani en myöskään ollut selannut, mitä lisäosa on tallentanut.

        Ennen kuin esittää valheellisia vihjailuja, pitää ottaa asioista kunnolla selvä. Tosin olen minäkin erehtynyt perusteettomia oletuksia esittämään. Yritetään kaikki luopua niistä.

        Viittaan anonyymin 2023-04-30 07:52:50 esittämään kommrnttiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onpa törkeä sivusto sinulla. Ja ihan tahallasi teet noin.

        Lisäsi tekstin siksi, että käyttämäni lisäosa tallentaa kommentit. Sille asialle en voi mitään. Minulla ei ole mahdollista estää keskustelujen tallentamista. En tee tallentamista tahallani kaivaakseni tietoa käyttäjistä.

        Laitoin tiedotteen, jotta sivuillsni AI:tä käyttävät olisivat tietoisia siitä, että keskustelut tallentuvat.

        En ole törkeä. Taas perusteeton ja pahansuopa kommentti.

        Olisin törkeä, jos asiasta tietoisena en sivujeni käyttäjiä asiasta informoisi. Pyrin joka suhteessa kunnioittamaan sivuillani käyttäjien anonymiteettiä. Jos luet tietoturvaselosteen, siinä kerron kaikki asiat avoimesti. Huomaat, että oyrin kaikessa toiminnassani kunnioittamaan käyttäjien anonyymiteettiä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Lisäsi tekstin siksi, että käyttämäni lisäosa tallentaa kommentit. Sille asialle en voi mitään. Minulla ei ole mahdollista estää keskustelujen tallentamista. En tee tallentamista tahallani kaivaakseni tietoa käyttäjistä.

        Laitoin tiedotteen, jotta sivuillsni AI:tä käyttävät olisivat tietoisia siitä, että keskustelut tallentuvat.

        En ole törkeä. Taas perusteeton ja pahansuopa kommentti.

        Olisin törkeä, jos asiasta tietoisena en sivujeni käyttäjiä asiasta informoisi. Pyrin joka suhteessa kunnioittamaan sivuillani käyttäjien anonymiteettiä. Jos luet tietoturvaselosteen, siinä kerron kaikki asiat avoimesti. Huomaat, että oyrin kaikessa toiminnassani kunnioittamaan käyttäjien anonyymiteettiä.

        Tietoturvan parantamiseksi pyrin selvittämään, voisiko statistiikkslisäosan saada estämään sen mahdolliseti luomat evästeet. Mitään seurantaevästritä sivuillani ei nyt ole.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tietoturvan parantamiseksi pyrin selvittämään, voisiko statistiikkslisäosan saada estämään sen mahdolliseti luomat evästeet. Mitään seurantaevästritä sivuillani ei nyt ole.

        On päivänselvää, että jokainen Huuhaan sivuston käyttäjä ottaa huomattavan tietoturvariskin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On päivänselvää, että jokainen Huuhaan sivuston käyttäjä ottaa huomattavan tietoturvariskin.

        Panettelua. Enemmän seurantaa in Sanarisin foorumissa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Lisäsi tekstin siksi, että käyttämäni lisäosa tallentaa kommentit. Sille asialle en voi mitään. Minulla ei ole mahdollista estää keskustelujen tallentamista. En tee tallentamista tahallani kaivaakseni tietoa käyttäjistä.

        Laitoin tiedotteen, jotta sivuillsni AI:tä käyttävät olisivat tietoisia siitä, että keskustelut tallentuvat.

        En ole törkeä. Taas perusteeton ja pahansuopa kommentti.

        Olisin törkeä, jos asiasta tietoisena en sivujeni käyttäjiä asiasta informoisi. Pyrin joka suhteessa kunnioittamaan sivuillani käyttäjien anonymiteettiä. Jos luet tietoturvaselosteen, siinä kerron kaikki asiat avoimesti. Huomaat, että oyrin kaikessa toiminnassani kunnioittamaan käyttäjien anonyymiteettiä.

        Ryhdyit korjaamaan systeemiäsi vasta kun sinulle asiasta huomautettiin.

        Ensimmäisenä jaat maailmalle sitä että onpa huvittavaa nähdä mitä ihmiset kirjoittaa asentamasi lisäosan kommenttikenttiin ja sitten ihmettelet pitäisiköhän siitä jotenkin ihmisille kertoa.

        Kannattaisikohan harkita sen lisäosan poistamista kaikilta muilta kuin itseltäsi...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ryhdyit korjaamaan systeemiäsi vasta kun sinulle asiasta huomautettiin.

        Ensimmäisenä jaat maailmalle sitä että onpa huvittavaa nähdä mitä ihmiset kirjoittaa asentamasi lisäosan kommenttikenttiin ja sitten ihmettelet pitäisiköhän siitä jotenkin ihmisille kertoa.

        Kannattaisikohan harkita sen lisäosan poistamista kaikilta muilta kuin itseltäsi...

        "Ensimmäisenä jaat maailmalle sitä että onpa huvittavaa nähdä mitä ihmiset kirjoittaa asentamasi lisäosan kommenttikenttiin ja sitten ihmettelet pitäisiköhän siitä jotenkin ihmisille kertoa."

        Okisin voinut sanoa sen, että laitan tiedotteen, kuten teinkin. Oki tyhmää kysellä itsestään selvästä asiasta ja vain tehdä tarvittavat muutokset. Ajattelin ääneen.

        Lisäosan kyllä voi poistaa kaikilta muilta. Mutta kun huomasin ongelman lauantaina, siihen kyllä reagoin heti seuraavana päivänä.

        Korostan, että mitään kovin henkilökohtaista kukaan ei kysynyt. Henkilökohtaisin oli kysely liikenneyhteyksistä erääseen kaupunkiin. Kommenteissa yritettiin saada apua botilta - siinä onnistumatta.

        Yksi vaihtoehto on se, että se näkyisi vain kirjautuneille.

        Eikö riitä, että botin perässä on teksti ja linkki tuotevastuusivulle? Siinähän ensin kehotan lukemaan sivun ennen AI:n käyttöä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        "Ensimmäisenä jaat maailmalle sitä että onpa huvittavaa nähdä mitä ihmiset kirjoittaa asentamasi lisäosan kommenttikenttiin ja sitten ihmettelet pitäisiköhän siitä jotenkin ihmisille kertoa."

        Okisin voinut sanoa sen, että laitan tiedotteen, kuten teinkin. Oki tyhmää kysellä itsestään selvästä asiasta ja vain tehdä tarvittavat muutokset. Ajattelin ääneen.

        Lisäosan kyllä voi poistaa kaikilta muilta. Mutta kun huomasin ongelman lauantaina, siihen kyllä reagoin heti seuraavana päivänä.

        Korostan, että mitään kovin henkilökohtaista kukaan ei kysynyt. Henkilökohtaisin oli kysely liikenneyhteyksistä erääseen kaupunkiin. Kommenteissa yritettiin saada apua botilta - siinä onnistumatta.

        Yksi vaihtoehto on se, että se näkyisi vain kirjautuneille.

        Eikö riitä, että botin perässä on teksti ja linkki tuotevastuusivulle? Siinähän ensin kehotan lukemaan sivun ennen AI:n käyttöä.

        Tee mitä omatuntosi sanoo kunhan muistat että olet itse vastuussa asentamiesi lisäosien tekosista.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Panettelua. Enemmän seurantaa in Sanarisin foorumissa.

        Sivustosi on sellaisen henkilön yksinomaisissa hoteissa, joka vahvasti vaikuttaa henkisesti epävakaalta ja joka ei selvästikään ole mikään tietoturvan asiantuntija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tee mitä omatuntosi sanoo kunhan muistat että olet itse vastuussa asentamiesi lisäosien tekosista.

        Niinhän minä teenkin. Reagoin kngelmaan sen jälkeen kun sen huomasin. Jos se teksti ei AI:n alla toimi, otan AI:n pois yleisestä käytöstä. Ainakaan toistaiseksi ei kukaan ole kysynyt mitään henkilökohtaista. Matka erääseen Suomen kaupunkiin ei sitä ollut.

        Jos joku käyttää AI:tä, esillä on vain käyttäjän kysymykset käytetyllä selaimella. Jos sama käyttäjä vaihtaa selainta, toisella selaimella esitetyt kysymykset ei eivät näy toisessa selaimessa. Mitkä kysymykset AI näyttää, on siis sekä käyttäjä- että selainkohtaisia. Mutta kaikki tsllentuu tietokantaan. En llytänyt lisäisalla mahdollisuutta siihen, että se rajoittaisi kommenttien tallennusta. Kommenttien tallennuksen hallintaa voisi ehdottaa lisäosan luojalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivustosi on sellaisen henkilön yksinomaisissa hoteissa, joka vahvasti vaikuttaa henkisesti epävakaalta ja joka ei selvästikään ole mikään tietoturvan asiantuntija.

        Pyrin pitämään huolta tietoturvasta, samoin käyttäjien yksityisyyden suojasta. Lusäosat ovat toki joskus riski. Pyrin käyttämään luetettavan oloisia lisäosia.

        Sivuston kommentoinnin taso on kiitettävällä tasolla ja moderointi on toimivaa.

        Nyt taas kirjoittaja esittää pahansuopia kommentteja, joilla pyrkii ilkeämielisesti saattamaan sivustoni huonoon valoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On päivänselvää, että jokainen Huuhaan sivuston käyttäjä ottaa huomattavan tietoturvariskin.

        Sivusto toimii uusimalla WordPress versiolla, teeman ja lisäosien uusimmilla verisioilla. Kehittelytiimi pitää huolta tietoturvasta. Päivityksey ovat sivudtollsni sina priimakunnossa.

        Kuvien lähetys on erittäin tietoturvallinen ammattilaisen luoma systyeemi,jossa kehittäjä on panostanut tietoturvaan. Olen vain muuttanut vain esillä olevia tekstejä ja sitä, mitä systeemi kertoo minulle, kun saan tiedon uudesta kuvasta. Tietoturvaan vaikuttaviin toimintoihin en ole koskenut.

        Itse koodattu Sanarisin sivusto on lähtökohtaisesti tietoturvariski. Se on kohdannut pahoja tietoturvaongelmia olemassa olonsa aikana. Se on ollut eräässä vsiheessa käyttäjilleen todellinen tietoturvariski. Uskoisin, että suurempaa riskiä ei nyt ole. Googlen Recapctha on sivustolla aika vanha, minulla uusin mahdollinen.

        En ole julkisesti kertonut kenenkään henkilökohtaisia tietoja. Henkilöistä olen kertonut vain niillä nimillä, joita he itse ovat julkisesti itsestään verkkosivuillani käyttäneet.

        Sivuillani trollaneista henkilöistä en ole antanut tietoon tunnistetietoja, vaikka jotain yleistä olen trolleista kertonutkin. Niillä tiedoilla trolleja ei voi tunnistaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Sivusto toimii uusimalla WordPress versiolla, teeman ja lisäosien uusimmilla verisioilla. Kehittelytiimi pitää huolta tietoturvasta. Päivityksey ovat sivudtollsni sina priimakunnossa.

        Kuvien lähetys on erittäin tietoturvallinen ammattilaisen luoma systyeemi,jossa kehittäjä on panostanut tietoturvaan. Olen vain muuttanut vain esillä olevia tekstejä ja sitä, mitä systeemi kertoo minulle, kun saan tiedon uudesta kuvasta. Tietoturvaan vaikuttaviin toimintoihin en ole koskenut.

        Itse koodattu Sanarisin sivusto on lähtökohtaisesti tietoturvariski. Se on kohdannut pahoja tietoturvaongelmia olemassa olonsa aikana. Se on ollut eräässä vsiheessa käyttäjilleen todellinen tietoturvariski. Uskoisin, että suurempaa riskiä ei nyt ole. Googlen Recapctha on sivustolla aika vanha, minulla uusin mahdollinen.

        En ole julkisesti kertonut kenenkään henkilökohtaisia tietoja. Henkilöistä olen kertonut vain niillä nimillä, joita he itse ovat julkisesti itsestään verkkosivuillani käyttäneet.

        Sivuillani trollaneista henkilöistä en ole antanut tietoon tunnistetietoja, vaikka jotain yleistä olen trolleista kertonutkin. Niillä tiedoilla trolleja ei voi tunnistaa.

        Hyvä että tämän päivän jälkeen myös tuo uusin älybotti on siinä tilassa että sen käyttäjä tietää etukäteen mihin soppaan lusikkansa on laittamassa. Herra Huuhaa voi keskittyä simaan ja tippaleipiin ahnaasti ja antaumuksella. #kippis


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että tämän päivän jälkeen myös tuo uusin älybotti on siinä tilassa että sen käyttäjä tietää etukäteen mihin soppaan lusikkansa on laittamassa. Herra Huuhaa voi keskittyä simaan ja tippaleipiin ahnaasti ja antaumuksella. #kippis

        Täytyy vielä tsrkentaa dokumentastiota. Koska näytettävät tiedot ovat riippuvaisia selaimesta, näytettävät tiedot täytyy tallentaa evösteisiin. Kun näytettävt tiedot tyhjentää, evästekin tyhjenee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että tämän päivän jälkeen myös tuo uusin älybotti on siinä tilassa että sen käyttäjä tietää etukäteen mihin soppaan lusikkansa on laittamassa. Herra Huuhaa voi keskittyä simaan ja tippaleipiin ahnaasti ja antaumuksella. #kippis

        Asensin yhden lisäosan, jonka tehtänä k selvittää, mitä evästeitä sivustoni tarjoas ja miten käyttäjä voi miitä hallita.
        Mit
        ehkä saan käyttäjän hallittavaksi on statistiikkaevästeet ja ehkä AI:n evästeet. Koska sivustoni on ei-kaupallinen, mitään kaupallisen sivuston massiivista evästemäärää sivustollani ei ole. Kun evästeitä on lähtökohtaisesti vähän, ei niistä ole paljon karsittavaa.

        Jos SI:n evästeet saisi pois käytöstä seuraus olisi ymmärtääkseni se, että jos vaihtaa sivua, esitetyt kysymykset ja vastaukset häviävät.

        Statistiikkaevästeiden poisto kaiketi voisi aiheuttaa vain sen, että statistiikka ei tumnistaisi kävijää aiem,in sivuilla vierailleeksi. Poistobhieman vääristäisi statistiikkaa.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Asensin yhden lisäosan, jonka tehtänä k selvittää, mitä evästeitä sivustoni tarjoas ja miten käyttäjä voi miitä hallita.
        Mit
        ehkä saan käyttäjän hallittavaksi on statistiikkaevästeet ja ehkä AI:n evästeet. Koska sivustoni on ei-kaupallinen, mitään kaupallisen sivuston massiivista evästemäärää sivustollani ei ole. Kun evästeitä on lähtökohtaisesti vähän, ei niistä ole paljon karsittavaa.

        Jos SI:n evästeet saisi pois käytöstä seuraus olisi ymmärtääkseni se, että jos vaihtaa sivua, esitetyt kysymykset ja vastaukset häviävät.

        Statistiikkaevästeiden poisto kaiketi voisi aiheuttaa vain sen, että statistiikka ei tumnistaisi kävijää aiem,in sivuilla vierailleeksi. Poistobhieman vääristäisi statistiikkaa.

        Eräs ohjelma tutki evästeitäni eikä mitään välttättömien evästeiden ohella löytänyt. Evästeasetuksia sivustoni ei tarvitse.

        OpenAI kerää väliaikaisesti, mutta ainakin kysymykset ja vastaukset sisältä eväste häipyy, kun vastaukset tyhjentää.

        Oletusasetuksilla tämä sivusto luo paljon evästeitä.


    • Sillä, että pystyn näkemään annettuja kysymyksiä, on ristikoiden ratkonnassa hyötyä kysyjille. Voin auttaa kysyjiä ymmärtämään sitä, mitä siltä kannattaa kysyä ja mitä ei. Ylipäätänsä voi yrittää auttaa käyttämään AI:tä mielekkäällä tavalla.

      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-3-2023/?view=all#post-27698

      Kommentissa ei ole mitään muuta kuin siitä, että oli kysytty PuPe 3/2023 s. 30-31 vihjeisiin apuja AI:ltä.

      Jos käyttäjät opettavat AI:tä, siitä tulee vähitellen parempi apu.

      • Anonyymi

        Vakoilun voi aina selittää kivalla auttamisella. Selittelysi vahvistaa edelleen käsitystä siitä että kannattaa pysyä todella kaukana seurantasivustasi ja siitä kuuluisasta "lisäosasta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakoilun voi aina selittää kivalla auttamisella. Selittelysi vahvistaa edelleen käsitystä siitä että kannattaa pysyä todella kaukana seurantasivustasi ja siitä kuuluisasta "lisäosasta".

        Joo, kannattaa kyllä pysyä kaukana amatöörien sivustoista. Keisari asentelee lisäosia selvittämättä mitä ne tekevät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kannattaa kyllä pysyä kaukana amatöörien sivustoista. Keisari asentelee lisäosia selvittämättä mitä ne tekevät.

        Olen svoimesti kertonut, että AI:ltä ei pidä kertoa mitään henkilökohtaista. Mitään henkilökohtaista ei ole kysytty. AI:ltä on kysytty yhtä poikkeudta lukuun ottamatta sanaristikohin liittyviä kysymyksiä. Mitään vakoilua AI:n suhteen en harrasta. Mainitussa kommentissakin muistutan, että voin nähdä kommentit.

        Ainoa, mitä aktiivisesti tarkkailen, on trollit. Niitä tarkkailee aktiivisesti myös Sanarisin foorumi. Täällä trolleja ei juuri valvota. Tämä sivusto on varsin kyseen alainrn keskustekualusta huonon moderoinnin takia.

        Sivustolla on anonyymisti tilastodataa keräävä lisäosa. Siitä saa hieman tietoa kävijämääristä


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Olen svoimesti kertonut, että AI:ltä ei pidä kertoa mitään henkilökohtaista. Mitään henkilökohtaista ei ole kysytty. AI:ltä on kysytty yhtä poikkeudta lukuun ottamatta sanaristikohin liittyviä kysymyksiä. Mitään vakoilua AI:n suhteen en harrasta. Mainitussa kommentissakin muistutan, että voin nähdä kommentit.

        Ainoa, mitä aktiivisesti tarkkailen, on trollit. Niitä tarkkailee aktiivisesti myös Sanarisin foorumi. Täällä trolleja ei juuri valvota. Tämä sivusto on varsin kyseen alainrn keskustekualusta huonon moderoinnin takia.

        Sivustolla on anonyymisti tilastodataa keräävä lisäosa. Siitä saa hieman tietoa kävijämääristä

        Olet siis "avoimesti kertonut". Mutta kerroitko tuon jo heti siinä vaiheessa kun asensit lisäosan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vakoilun voi aina selittää kivalla auttamisella. Selittelysi vahvistaa edelleen käsitystä siitä että kannattaa pysyä todella kaukana seurantasivustasi ja siitä kuuluisasta "lisäosasta".

        "Älä kysy sivuillani olevalta keskustelurobotilta mitään sellaista asiaa, joka voisi paljastaa kuka on kommentin kirjoittaja. WordPressin lisäosa tallentaa tietokantaan kaikki keskustelut ja voin niitä selata AI:n hallintasivuilla.

        Saatan itse käyttää tallennettuja tietoja, jos saaduissa vastauksissa tietoja, joista tulevaisuudessa voisi olla hyötyä. Poistan aika ajoin tallennettuja keskusteluja, joita en tulevaisuudessa katso hyödyllisiksi.

        Muiden esittämistä kysymyksistä voisin nostaa asioita siitä, mitä robotilta kannattaa kysyä ja mitä siltä ei kannata kysyä. Näin käyttäjät voivat hyödyntää AI:tä paremmin."

        Laitoin AI:n perään suoraan sen, että voin selata tietoja:

        "Älä kysy AI:ltä mitään, mitä et haluan minun näkevän. Keskustelut tallentuvat tietokantaan ja voin niitä selata (ks. lisää Tietoturvasivulta)."

        Tarkkailen käyttäjiä, jotka voivat olla trolleja, kuten esim Heidi-Hullu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vakoilun voi aina selittää kivalla auttamisella. Selittelysi vahvistaa edelleen käsitystä siitä että kannattaa pysyä todella kaukana seurantasivustasi ja siitä kuuluisasta "lisäosasta".

        Muistutan edelleen, että käyttäjien seurantaa harrastetaan enemmän Sanarisin foorumissa. Tavanonaisen häirikköseuranna lisäksi siellä seurataan liittyykö jonkun käyttäjän kommentit minuun.

        Tässä foorumissa ei juuri moderointia ole, joten täällä saa melko vapaasti rikkoa nettikettiä eikä siihen juuri puututa. Jos ei ole sivustoni kaltaista erittäin tiukkaa moderointia ja trollivarautumista, seurauksena on välillä varsin ikävää keskustelua. Minäkään en täällä oikein motivoidu parhaaseen osaamaani käytökseen, koska niin ei muutkaan tee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis "avoimesti kertonut". Mutta kerroitko tuon jo heti siinä vaiheessa kun asensit lisäosan?

        En tietenkään, kun en tajunnut asentaessani, että se tallentaa kaikki käydyt keskustelut WordPressin tietokantaan. Kuten toin esille, oletin se toimivan toisin. Puutuin asiaan seuraavana päivänä kun asia tuli tietooni.

        Kunnioitan suuresti foorumini käyttäjien intimiteetiä. Kun käyttäjistäni kerron, kerron käyttäjistä nimimerkin vain silloin, kun tiedän nimimerkin käyttäjän nimimerkin kertomisen hyväksyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis "avoimesti kertonut". Mutta kerroitko tuon jo heti siinä vaiheessa kun asensit lisäosan?

        Eihän Keisari edes tiennyt tuosta ominaisuudesta. Amatöörisivusto.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En tietenkään, kun en tajunnut asentaessani, että se tallentaa kaikki käydyt keskustelut WordPressin tietokantaan. Kuten toin esille, oletin se toimivan toisin. Puutuin asiaan seuraavana päivänä kun asia tuli tietooni.

        Kunnioitan suuresti foorumini käyttäjien intimiteetiä. Kun käyttäjistäni kerron, kerron käyttäjistä nimimerkin vain silloin, kun tiedän nimimerkin käyttäjän nimimerkin kertomisen hyväksyvän.

        Miten niin "tietenkään"? Eikö lisäosan toimintaan tulisi perehtyä jo ennen sen asennusta?

        Kirjoitat: "Puutuin asiaan seuraavana päivänä kun asia tuli tietooni." Tarkoitatko asennusta seuraavana päivänä - vai asian tietoosi tuloa seuraavana päivänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin "tietenkään"? Eikö lisäosan toimintaan tulisi perehtyä jo ennen sen asennusta?

        Kirjoitat: "Puutuin asiaan seuraavana päivänä kun asia tuli tietooni." Tarkoitatko asennusta seuraavana päivänä - vai asian tietoosi tuloa seuraavana päivänä?

        Törkeää touhua Huuhaa, kehtaa vielä puolustella tietosuojarikkomuksiaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän Keisari edes tiennyt tuosta ominaisuudesta. Amatöörisivusto.

        Kun asentaa lisäosan, ei kaikkia asioita tule heti huomattua. Vasta sitten kun näin toisten kommentteja, osasin asiaan puuttua. Millä ihmeellä olisin voinut asiasta etukäteen tietää. Ei kaikkia asioita dokumentoida. En tosin kaikkea dokumentaatiota lukenutkaan, ei sen puoleen. Olisi varmaan viisasta lukea dokumentaatiot perusteellisesti.

        AI:n keskusteludata ei ole minulle täysin anonyymiä. Jos joku on kysynyt jotain minulta julkisesti, voin halutessa yhdistää AI:lle annetut kysymykset julkiseen keskusteluun. Halutessani voin nostaa AI:lle esitetyt kysymykset julkiseen keskusteluun.

        Lisäsin yllä mainitsemani asian tietosuojasivulle.

        Tuosta on se hyöty, että halutessani voin pyrkiä auttamaan ratkojia myös AI:lle annetuissa kysymyksissä. Muuhun kuin ristikko-ongelmiin AI:tä ole juuri käytetty.

        WordPressin kommentointi ja AI-lisäosan halinntaosio kertovat käyttäjän ip-osoitteen.
        Sivuillani oleva AI ei ole ihan mikä tahansa AI vaan WordPressiä varten muokattu lisäosa.

        Tarkensin vielä sitä, mitä tiedän AI:n toiminnadta sivuillani

        "Älä kysy sivuillani olevalta keskustelurobotilta mitään sellaista asiaa, joka voisi paljastaa kuka on kommentin kirjoittaja äläkä mitään sellaista, mitä et halua minun tietävän. WordPressin lisäosa tallentaa tietokantaan kaikki keskustelut ja voin niitä selata AI:n hallintasivuilla.

        Saatan itse käyttää tallennettuja tietoja, jos saaduissa vastauksissa tietoja, joista tulevaisuudessa voisi olla hyötyä. Poistan aika ajoin tallennettuja keskusteluja, joita en tulevaisuudessa katso hyödyllisiksi.

        AI:n keskusteludata ei ole minulle täysin anonyymiä. Jos joku on kysynyt jotain minulta julkisesti, voin halutessa yhdistää AI:lle annetut kysymykset julkiseen keskusteluun käyttäjän ip-osoitteen perusteella. Halutessani voin nostaa AI:lle esitetyt kysymykset julkiseen keskusteluun.

        Näen myös käytyjen keskustelujen aloitusajat.

        Muiden esittämistä kysymyksistä voisin nostaa asioita myös siitä, mitä robotilta kannattaa kysyä ja mitä siltä ei kannata kysyä. Näin käyttäjät voivat hyödyntää AI:tä paremmin."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Törkeää touhua Huuhaa, kehtaa vielä puolustella tietosuojarikkomuksiaan.

        WordPressin kusöosavtoimii kuten toimii. Kerroin avoimesti, iten se toimii. Jokainen vou sen jälkeen miettiä, miten sen kanssa toimia.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        WordPressin kusöosavtoimii kuten toimii. Kerroin avoimesti, iten se toimii. Jokainen vou sen jälkeen miettiä, miten sen kanssa toimia.

        Että kusöosavtoimii... Vou olla! Toimiiko?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin "tietenkään"? Eikö lisäosan toimintaan tulisi perehtyä jo ennen sen asennusta?

        Kirjoitat: "Puutuin asiaan seuraavana päivänä kun asia tuli tietooni." Tarkoitatko asennusta seuraavana päivänä - vai asian tietoosi tuloa seuraavana päivänä?

        Sen jälkeen kun asia tuli tietoon eli käytännössä päivänä, jona huomasin, että WorPressin tietokantaan oli tallentunut kaikki keskustelut ja ne ovat AI:n hallintasivulla luettavissa ja poistettavissa.

        Tänään tarkensin informaatiota. Kerron ihan avoimesti ja jattavasti, mitä käyttäjistä tiedän.

        Jos joku rekisterlityy, snnsn tehdä sen anonyymisti. Näin joku toivoi tällä sivustolla. Tähän toiveeseen vastasin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        WordPressin kusöosavtoimii kuten toimii. Kerroin avoimesti, iten se toimii. Jokainen vou sen jälkeen miettiä, miten sen kanssa toimia.

        Miten niin muka "kerroit avoimesti" miten se toimii, kun kerran et itsekään ollut tietoinen siitä miten se toimii?


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Sen jälkeen kun asia tuli tietoon eli käytännössä päivänä, jona huomasin, että WorPressin tietokantaan oli tallentunut kaikki keskustelut ja ne ovat AI:n hallintasivulla luettavissa ja poistettavissa.

        Tänään tarkensin informaatiota. Kerron ihan avoimesti ja jattavasti, mitä käyttäjistä tiedän.

        Jos joku rekisterlityy, snnsn tehdä sen anonyymisti. Näin joku toivoi tällä sivustolla. Tähän toiveeseen vastasin.

        Myönnön moksnneeni siinä, etten perusteellisdsti oerehtynyt lisäosan toimintatapasn ennen adennusta ja jouduin jälkikäteen korjailemaan siihen liittyvää informaatiota.

        Mitään haittas ei kenelkekään sivuilkani AI:tä käyttäneelle ei ole aiheutunut.

        Sivuillani olevaa AI:tä ei ole järkevää käyttää muuhun kuin sivuillani käsiteltäviin asioihin liittyviin kysymyksiin.

        En osaa suositella muuhun käyttöön toista sivustoa.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myönnön moksnneeni siinä, etten perusteellisdsti oerehtynyt lisäosan toimintatapasn ennen adennusta ja jouduin jälkikäteen korjailemaan siihen liittyvää informaatiota.

        Mitään haittas ei kenelkekään sivuilkani AI:tä käyttäneelle ei ole aiheutunut.

        Sivuillani olevaa AI:tä ei ole järkevää käyttää muuhun kuin sivuillani käsiteltäviin asioihin liittyviin kysymyksiin.

        En osaa suositella muuhun käyttöön toista sivustoa.

        Ks. https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/muut/keskustelusaannot/tietosuoja/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että kusöosavtoimii... Vou olla! Toimiiko?

        Käsien tärinästä (~lukukelvottomasta tekstistä) päätellen kivaksi autteluksi naamioidun lisäosan seurantatoimintojen paljastuminen saa sivustovastaavan pulssin kohoamaan ylärekisteriin. Jatkossa kaikenlaiset kuntopyörät ja kahvakuulat on täysin tarpeettomia.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myönnön moksnneeni siinä, etten perusteellisdsti oerehtynyt lisäosan toimintatapasn ennen adennusta ja jouduin jälkikäteen korjailemaan siihen liittyvää informaatiota.

        Mitään haittas ei kenelkekään sivuilkani AI:tä käyttäneelle ei ole aiheutunut.

        Sivuillani olevaa AI:tä ei ole järkevää käyttää muuhun kuin sivuillani käsiteltäviin asioihin liittyviin kysymyksiin.

        En osaa suositella muuhun käyttöön toista sivustoa.

        Tallentuneista ristikkokysymyksistö voisin siis nostaa kysymyksiä julkisuuteen.

        Kysyn nyt täällä tähän liittyen

        Mitä ylipäätäntänsä ajattelisitte, että nostaisin esitettyjä kysymyksiä AI:n hallinnasta löytämilläni ristikkokysymyksillä? Näin en ole tehnyt. En ole yksilöinyt mitään kysymystä.

        Jos niin haluaisin tehdä, pitäisikö kysymykset nostaa esille anonyymisti?

        Voisin halutessani joissakin tapauksissa kertoa, että käyttäjä XX kysyi AI:ltä ... - onko se mitenkään hyväksyttävää?

        Haluan toimia avoimesti, joten kysyn asioita avoinesti.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Sen jälkeen kun asia tuli tietoon eli käytännössä päivänä, jona huomasin, että WorPressin tietokantaan oli tallentunut kaikki keskustelut ja ne ovat AI:n hallintasivulla luettavissa ja poistettavissa.

        Tänään tarkensin informaatiota. Kerron ihan avoimesti ja jattavasti, mitä käyttäjistä tiedän.

        Jos joku rekisterlityy, snnsn tehdä sen anonyymisti. Näin joku toivoi tällä sivustolla. Tähän toiveeseen vastasin.

        Alkuperäinen tekstisi oli siis harhaanjohtava, koska se sananmukaisesti antoi ymmärtää, että varoitustoimenpiteesi olisi tapahtunut asennusta seuraavana päivänä. Aikaisempia viestejä selaamalla voi tosiaan kuitenkin päätellä, että asia ilmeisesti tuli tietoosi vasta nyt lauantaina ja lisäsit varoituksen sunnuntaina - eli sinun sanojesi mukaan "käytännössä" samana päivänä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tallentuneista ristikkokysymyksistö voisin siis nostaa kysymyksiä julkisuuteen.

        Kysyn nyt täällä tähän liittyen

        Mitä ylipäätäntänsä ajattelisitte, että nostaisin esitettyjä kysymyksiä AI:n hallinnasta löytämilläni ristikkokysymyksillä? Näin en ole tehnyt. En ole yksilöinyt mitään kysymystä.

        Jos niin haluaisin tehdä, pitäisikö kysymykset nostaa esille anonyymisti?

        Voisin halutessani joissakin tapauksissa kertoa, että käyttäjä XX kysyi AI:ltä ... - onko se mitenkään hyväksyttävää?

        Haluan toimia avoimesti, joten kysyn asioita avoinesti.

        Laitoin asiadta julkisen säikeen:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/openai-chatgpt/



      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tallentuneista ristikkokysymyksistö voisin siis nostaa kysymyksiä julkisuuteen.

        Kysyn nyt täällä tähän liittyen

        Mitä ylipäätäntänsä ajattelisitte, että nostaisin esitettyjä kysymyksiä AI:n hallinnasta löytämilläni ristikkokysymyksillä? Näin en ole tehnyt. En ole yksilöinyt mitään kysymystä.

        Jos niin haluaisin tehdä, pitäisikö kysymykset nostaa esille anonyymisti?

        Voisin halutessani joissakin tapauksissa kertoa, että käyttäjä XX kysyi AI:ltä ... - onko se mitenkään hyväksyttävää?

        Haluan toimia avoimesti, joten kysyn asioita avoinesti.

        Oma mielipiteeni on että sisällöntuotanto jonkun toisen käyttäjän nettisurffailusta kerätyn datan perusteella ei ole soveliasta. Vähintäänkin siihen pitää olla surffaajalta kiistattomasti ja selkeästi ilmaistu lupa, mikä kohdistuu johonkin tiettyyn tapaukseen. Tässä tapauksessa häiritsee lisäksi myös se, että dataa keräävästä tahosta ei tiedetä toiminimeä eikä Y-tunnusta.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        is joku esittää törkykommrntteja siellä, poustan ne välittömästi. Toimin avoinesti ja rehellusesti.

        Se että toimii "avoinesti ja rehellusesti" ei vielä lämmitä ketään, vaan panee epäilemään kyseessä olevan suomen kieltä osaamattomien tekemä huijausyritys. Ja kyllä ne suomenkielisetkin huijarit vakuuttavat toimivansa avoimesti ja rehellisesti, eivät salakähmäisesti ja vilpillisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäinen tekstisi oli siis harhaanjohtava, koska se sananmukaisesti antoi ymmärtää, että varoitustoimenpiteesi olisi tapahtunut asennusta seuraavana päivänä. Aikaisempia viestejä selaamalla voi tosiaan kuitenkin päätellä, että asia ilmeisesti tuli tietoosi vasta nyt lauantaina ja lisäsit varoituksen sunnuntaina - eli sinun sanojesi mukaan "käytännössä" samana päivänä.

        "Sen jälkeen kun asia tuli tietoon eli "käytännössä" päivänä, jona huomasin'

        En minä niin asiaa tarkoittanut tulkittavan. Ei nyt yritettäisi lukea kirjoittamaani tahallisesti asioita vääristellen. Ei sana "käytännössä" sitä tarkoittanut, että päivän viive olisi sama asia kuin välittömästi, samana päivänä tehty toimenpide.

        Sehän liittyy kysymykseen:
        "Kirjoitat: "Puutuin asiaan seuraavana päivänä kun asia tuli tietooni." Tarkoitatko asennusta seuraavana päivänä - vai asian tietoosi tuloa seuraavana päivänä?"

        Tarkoitin vain sitä, että aloitin reagoinnin päivänä, jona sen huomasin en välittömästi asennuksen yhteydessä. Kuten kerroin, tein muutoksia seuraavana päivänä. Olisin toki voinut tehdä muutoksia jo lauantaina, mutta mielestäni varsin nopeasti asiaan reagoin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käsien tärinästä (~lukukelvottomasta tekstistä) päätellen kivaksi autteluksi naamioidun lisäosan seurantatoimintojen paljastuminen saa sivustovastaavan pulssin kohoamaan ylärekisteriin. Jatkossa kaikenlaiset kuntopyörät ja kahvakuulat on täysin tarpeettomia.

        En minä asents'anut lisäosaa seuraamistarkoituksessa - se, että voin seurata sivuillani AI:n ja sen käyttäjien keskusteluja, tuli minulle yllätyksenä. Asia on kiusannuttava, mutta kun julkisesti käyn läpi, mitä se tekee ja julkisesti kyselen, mitä sillä voidin tehdä, kyseessä on varsin reilu peli.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        "Sen jälkeen kun asia tuli tietoon eli "käytännössä" päivänä, jona huomasin'

        En minä niin asiaa tarkoittanut tulkittavan. Ei nyt yritettäisi lukea kirjoittamaani tahallisesti asioita vääristellen. Ei sana "käytännössä" sitä tarkoittanut, että päivän viive olisi sama asia kuin välittömästi, samana päivänä tehty toimenpide.

        Sehän liittyy kysymykseen:
        "Kirjoitat: "Puutuin asiaan seuraavana päivänä kun asia tuli tietooni." Tarkoitatko asennusta seuraavana päivänä - vai asian tietoosi tuloa seuraavana päivänä?"

        Tarkoitin vain sitä, että aloitin reagoinnin päivänä, jona sen huomasin en välittömästi asennuksen yhteydessä. Kuten kerroin, tein muutoksia seuraavana päivänä. Olisin toki voinut tehdä muutoksia jo lauantaina, mutta mielestäni varsin nopeasti asiaan reagoin.

        Miksi sitten kirjoitit

        "käytännössä päivänä, jona huomasin,"

        jos tarkoitit nimenomaan huomaamispäivää seuraavaa päivää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oma mielipiteeni on että sisällöntuotanto jonkun toisen käyttäjän nettisurffailusta kerätyn datan perusteella ei ole soveliasta. Vähintäänkin siihen pitää olla surffaajalta kiistattomasti ja selkeästi ilmaistu lupa, mikä kohdistuu johonkin tiettyyn tapaukseen. Tässä tapauksessa häiritsee lisäksi myös se, että dataa keräävästä tahosta ei tiedetä toiminimeä eikä Y-tunnusta.

        No en tuo julkisesti esille kysymyksiä, joita tallentuu tietokantaan, mikäli joku ei kerro, että se on kysyjän puolelta ok. Yhtään AI:lle PuPe 3/2023 s. 30.31 kysymystä en AI-keskusteluista ole nostanut julkisuuteen. Vain sen toimintatavoista olen kertonut. Toimintatapa puutteet haittaavat minunkin AI:lle esittämissä kysymyksissä. AI on vöhän bugisesti toimiva apukanava.

        Y-tunnusta minulla ei ole. Jotta en joutuisi jknkun ilkeämielusen henkilön maalittamaksi, en sivuillani oke tuonut esille nimeäni. No se ei kyllä estä sitä, että joku tulisisi kotirauhaa rikkomaan. Oikea nimeni julkinen kertominen on myös puolisooni vaikuttava asia, minkä vuoksi olen toiminut nimimerkin takana.

        Poistan kerättyä dataa aika ajoin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        No en tuo julkisesti esille kysymyksiä, joita tallentuu tietokantaan, mikäli joku ei kerro, että se on kysyjän puolelta ok. Yhtään AI:lle PuPe 3/2023 s. 30.31 kysymystä en AI-keskusteluista ole nostanut julkisuuteen. Vain sen toimintatavoista olen kertonut. Toimintatapa puutteet haittaavat minunkin AI:lle esittämissä kysymyksissä. AI on vöhän bugisesti toimiva apukanava.

        Y-tunnusta minulla ei ole. Jotta en joutuisi jknkun ilkeämielusen henkilön maalittamaksi, en sivuillani oke tuonut esille nimeäni. No se ei kyllä estä sitä, että joku tulisisi kotirauhaa rikkomaan. Oikea nimeni julkinen kertominen on myös puolisooni vaikuttava asia, minkä vuoksi olen toiminut nimimerkin takana.

        Poistan kerättyä dataa aika ajoin.

        Nimimerkin takana tapahtuvaksi toimintasi on sikäli silmäänpistävää, että hyökkäilet usein ärhäkkäästi ja näennäisesti yksityiskohtiin mennen mutta todellisuudessa perusteettomasti nimeltä mainittuja henkilöitä vastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oma mielipiteeni on että sisällöntuotanto jonkun toisen käyttäjän nettisurffailusta kerätyn datan perusteella ei ole soveliasta. Vähintäänkin siihen pitää olla surffaajalta kiistattomasti ja selkeästi ilmaistu lupa, mikä kohdistuu johonkin tiettyyn tapaukseen. Tässä tapauksessa häiritsee lisäksi myös se, että dataa keräävästä tahosta ei tiedetä toiminimeä eikä Y-tunnusta.

        Vousit ottaa vastauksesi esille myös https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/openai-chatgpt/


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Vousit ottaa vastauksesi esille myös https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/openai-chatgpt/

        En tunne itseäni sekakäyttäjäksi enkä tarvetta rummuttaa ajatuksiani moneen paikkaan. Huomasin kysymyksesi, vastasin siihen ja annoin ääneni, siis vain yhden äänen. Odota nyt muutama päivä vastauksia muiltakin foorumin lukijoilta, jotta saat paremman otoksen kansalaisten mielipiteistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tunne itseäni sekakäyttäjäksi enkä tarvetta rummuttaa ajatuksiani moneen paikkaan. Huomasin kysymyksesi, vastasin siihen ja annoin ääneni, siis vain yhden äänen. Odota nyt muutama päivä vastauksia muiltakin foorumin lukijoilta, jotta saat paremman otoksen kansalaisten mielipiteistä.

        Voinko siteerata kommrnttiasi foorumissani?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten kirjoitit

        "käytännössä päivänä, jona huomasin,"

        jos tarkoitit nimenomaan huomaamispäivää seuraavaa päivää?

        Kyse ei ole muusta kuin siitä, että en ajatellut, että kommentin voi ymmärtää väärin. Sanamuotoja näemmä pitäisi pohtia tarkemmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tunne itseäni sekakäyttäjäksi enkä tarvetta rummuttaa ajatuksiani moneen paikkaan. Huomasin kysymyksesi, vastasin siihen ja annoin ääneni, siis vain yhden äänen. Odota nyt muutama päivä vastauksia muiltakin foorumin lukijoilta, jotta saat paremman otoksen kansalaisten mielipiteistä.

        Kiitos asiallisesta kommenteista. Otan kaikki asialliset kommrntit huomioon toimintatavoissani.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse ei ole muusta kuin siitä, että en ajatellut, että kommentin voi ymmärtää väärin. Sanamuotoja näemmä pitäisi pohtia tarkemmin.

        Jos kirjoitat muuta kuin tarkoitat, niin kyllä se ymmärretään eri tavoin kuin tarkoitat. Suollat tekstiä tekstin perään, mutta määrä ei korvaa laatua, joka sinulla on heikko.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommenteista. Otan kaikki asialliset kommrntit huomioon toimintatavoissani.

        Onkohan Keisari edes suomalainen? Kirjoitusvirheet viittaavat lahden toiselle puolelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan Keisari edes suomalainen? Kirjoitusvirheet viittaavat lahden toiselle puolelle.

        Kertovat lähinnä siitä, miten tumpelo olen kosketusnäytön kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos kirjoitat muuta kuin tarkoitat, niin kyllä se ymmärretään eri tavoin kuin tarkoitat. Suollat tekstiä tekstin perään, mutta määrä ei korvaa laatua, joka sinulla on heikko.

        Kirjoitan kyllä välillä varsin harkitusti, mutta usein käy niin, etten mieti riittävästi sanamuotoja. Sama koskee oikeinkirjoitusta. Kommenttien laatu heittelee rajusti.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommenteista. Otan kaikki asialliset kommrntit huomioon toimintatavoissani.

        Pidä se kuitenkin mielessäsi, että tietosuojakysymyksiä ei huutoäänestyksillä tai gallup-kyselyillä ratkaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tunne itseäni sekakäyttäjäksi enkä tarvetta rummuttaa ajatuksiani moneen paikkaan. Huomasin kysymyksesi, vastasin siihen ja annoin ääneni, siis vain yhden äänen. Odota nyt muutama päivä vastauksia muiltakin foorumin lukijoilta, jotta saat paremman otoksen kansalaisten mielipiteistä.

        Ongelmaa voi vähentää sillä, että huomatessani muun kuin käsiteltyihin ristikoihin liittyvän kommentin, poistan sen heti, sitä lukematta.

        Käsiteltyihin ristikoihin liittyvät kommentit tuovat minulle tietoa, mitä vihjeitä koetaan ongelmallisina.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Voinko siteerata kommrnttiasi foorumissani?

        Voit siteerata kunhan et sekakäyttäjäksi sielläkään nimittele
        (❁´◡`❁)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voit siteerata kunhan et sekakäyttäjäksi sielläkään nimittele
        (❁´◡`❁)

        Ok. Kydyin yhdeltä nettitutulta mielipidettä.

        Hän koki, että AI:n kysymyksiä ei pidä nostaa julkisuuteen.

        Muutin sen pohjalta jo oman sivustoni kysymyksiä.

        "Jos ristikossa on aukkoja ja aukkokohdista on kyselty AI:ltä, ajattelen, että kertoisin aukkokohtiin vinkkejä myös niihin vihjeisiin, joita ei julkisesti ole nostettu esille."

        En anna kaikkiin aukkokohtien vihjeisiin vinkkejä. Mutta AI:lle esitetyistä kysymyksisyä näkee, mitkä vihjeet ovat ovat hankalia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voit siteerata kunhan et sekakäyttäjäksi sielläkään nimittele
        (❁´◡`❁)

        Ok. Ks.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/openai-chatgpt/#post-27714

        Sinun ja nettituttuni kommentit olen nyt huomioinut ja olen niiden pohjalta miettinyt omia toimintatapojani. AI:n kanssa todella töytyy tarkasti miettiä, mitä sillä teker. Jätin tietokantasn vain muutaman oman kysymykseni, joista saattaa minulle olla jatkossa hyötyä tai joita voin käyttää opetustarkoituksiin sivulla
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/openai-chatgpt-ristikonratkonnan-apuna/
        Minulta siis voi tulla keskustelemasn myös siitä, miten siitä saa irti hyödyllistä tietoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidä se kuitenkin mielessäsi, että tietosuojakysymyksiä ei huutoäänestyksillä tai gallup-kyselyillä ratkaista.

        Olet oikeassa. Asiaa pitää tarkastella ennen kaikkea tietoturvan kannalta. Kaikenlaista tarpeetonta seurantaa pitää välttää.

        Kun huomaan, että joku kysyy AI:tä sanaristikon vihjeisiin liittyviä kysynyksiä, katson, mitä on kysytty. Kysymyksiä en kopioi julkisuuteen, sillä en halua kopiointioikeuksia kysellä. Annan vain kysyttyihin vihjeisiin tarvittaessa vinkkejä julkisesti, vaikka vihjeistä ei olisi varta vasten kysytty julkisesti.

        Kaikki muut toisten käymät keskustelut hävitän jatkossa välittömästi.

        Hävitin kaikki toisten keskustelut ja melkein kaikki omani.

        Asiasta oli hyvä käydä keskustelua, jotta löydän itselleni ja muille hyväksyttävissä olevan toimintavan. Kiitos myös 2023-05-03 11:49:05 kommentista.

        PS. Lisäsin AI:n yläpuolelle "apupatterin" eli joukon ristikon ratkonnassa hyödyllisiä nettisivustoja. Kuusi niistä oli minulla aiemmin esillä vain itseni nähtävissä. Nyt esillä on kaikille käyttäjille yksitoista linkkiä erilaisiin apuneuvoihin.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Olet oikeassa. Asiaa pitää tarkastella ennen kaikkea tietoturvan kannalta. Kaikenlaista tarpeetonta seurantaa pitää välttää.

        Kun huomaan, että joku kysyy AI:tä sanaristikon vihjeisiin liittyviä kysynyksiä, katson, mitä on kysytty. Kysymyksiä en kopioi julkisuuteen, sillä en halua kopiointioikeuksia kysellä. Annan vain kysyttyihin vihjeisiin tarvittaessa vinkkejä julkisesti, vaikka vihjeistä ei olisi varta vasten kysytty julkisesti.

        Kaikki muut toisten käymät keskustelut hävitän jatkossa välittömästi.

        Hävitin kaikki toisten keskustelut ja melkein kaikki omani.

        Asiasta oli hyvä käydä keskustelua, jotta löydän itselleni ja muille hyväksyttävissä olevan toimintavan. Kiitos myös 2023-05-03 11:49:05 kommentista.

        PS. Lisäsin AI:n yläpuolelle "apupatterin" eli joukon ristikon ratkonnassa hyödyllisiä nettisivustoja. Kuusi niistä oli minulla aiemmin esillä vain itseni nähtävissä. Nyt esillä on kaikille käyttäjille yksitoista linkkiä erilaisiin apuneuvoihin.

        Katsoin asetuksia. Tietokantaan tallennuksen saa pois päältä. Tallennuksella olisi itselle hyötyä, mutta täytyy tallentaa omat jutut, joita saaytaa tarvita muistikirjaan, jota käyttää vain AI:lle.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Katsoin asetuksia. Tietokantaan tallennuksen saa pois päältä. Tallennuksella olisi itselle hyötyä, mutta täytyy tallentaa omat jutut, joita saaytaa tarvita muistikirjaan, jota käyttää vain AI:lle.

        Keskustelu käyttötavoista tässä säikeesdä oli turha. Poistin keskustelysäikeen toimintatavoista, sillä ri ole rnää ,itään jeskusteltavaa asiasta.

        Mokasin, kun en käynyt asetuksia kunnolla lävise.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Keskustelu käyttötavoista tässä säikeesdä oli turha. Poistin keskustelysäikeen toimintatavoista, sillä ri ole rnää ,itään jeskusteltavaa asiasta.

        Mokasin, kun en käynyt asetuksia kunnolla lävise.

        Laitoin s-postin lisäosan suunnittelijalle, jossa kerroin, että keskustelujen tallennus oletuksena tietokantaan on huono asia. Tallennukselle pitäisi olla erityinen syy. Oletuksena toominto pitäisi olla pois päältä.

        Vastauksessaan suunnitelija sanoi, että olen täysin oikeassa. Hän sanoi muuttavansa oletusasetukset välittömästi ts. seuraavassa versiossa tietoja ei oletusarvoisesti tallenneta tietokantaan.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Katsoin asetuksia. Tietokantaan tallennuksen saa pois päältä. Tallennuksella olisi itselle hyötyä, mutta täytyy tallentaa omat jutut, joita saaytaa tarvita muistikirjaan, jota käyttää vain AI:lle.

        Miten muuten tämä AI voi oppia mitään, jos keskusteluja ei tallenneta? Sinulla on ihan perusasiatkin hukassa. Voisitko perehtyä asioihin edes pintapuolisesti ennen kuin otat lisäosia käyttöön ja julistelet hölmöyksiäsi täällä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten muuten tämä AI voi oppia mitään, jos keskusteluja ei tallenneta? Sinulla on ihan perusasiatkin hukassa. Voisitko perehtyä asioihin edes pintapuolisesti ennen kuin otat lisäosia käyttöön ja julistelet hölmöyksiäsi täällä?

        Tallennus tarkoittaa tallennysta tietokantaan. Poistin sen käytöstä yksityisyyden suojan takia. Keskustelu tallentuu vain väliaikaisesti evästeisiin. Miten AI oppii, siihen en ole perehtynyt, mutta kokemus on osoittanut, että oppii köyttäjältä huonosti.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tallennus tarkoittaa tallennysta tietokantaan. Poistin sen käytöstä yksityisyyden suojan takia. Keskustelu tallentuu vain väliaikaisesti evästeisiin. Miten AI oppii, siihen en ole perehtynyt, mutta kokemus on osoittanut, että oppii köyttäjältä huonosti.

        Kannattaisiko perehtyä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko perehtyä?

        WordPressin kohdalla en koe AI:tä millään lailla ongelmalliseksi. Wordpressä ei ole mitään käyttäjän toimintoihin liittyviä seurantaominaisuuksia.

        AI:lle voi syöttää erikoiskoodia (dataset), jolla opetus menee perille. Sem syöttö on monimutkaista ja vaatii opettelua koodariltakin.

        "You can create your dataset by importing a file (two columns, in the CSV, JSON or JSONL format) or manually by clicking Add Entry. To avoid losing your work, this data is kept in your browser's local storage. This is actually complex, so learn how to write datasets by studying case studies. Please also check my simplified tutorial. Is your dataset ready? Modify the filename to your liking and click Upload to OpenAI 😎 Some extra notes for you:

        • The prompt and the completion should both end with their own special endings. By default, it is \n\n===\n\n for the prompt, and \n\n for the completion. The icon ✅ will be shown next to the prompt and/or completion when this format has been validated, and the ending will be hidden for clarity. I refer to this format (and models trained on it) by the term of Casually Fine Tuned.
        • \n is a line break. You can add line breaks by using SHIFT+ENTER while editing.
        • The Format with Defaults button will add the Casually Fine Tuned endings format to the prompt and completion, if they are missing.
        • If you need the chatbot to work with a Casually Fined Tuned model, you can add casually_fine_tuned="true" in the shortcode."

        Snapchatin AI jakanee tietoja kolmansille osapuolille.


    • 24.4.2023 MaanantaiKESKIS-riston palautusaika taitaa olla umpeutunut.
      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/openai-chatgpt-ristikonratkonnan-apuna/#post-27716
      Mutta miten pitkä pakautudaika em. ristikolla on. Kun en oke varma, en laittanut keskustelujani näkyviin.

    • AI:n aktiivinen keskustelu normaalisti tallennetaan selaimen evästeisiin. Olin aktivoinut Do Not Track. Se esti tallennuksen evästeisiin. Miellyttävän toimivuuden ja tietosuojsn välillä pitää tehdä kompromisseja. Jotkut toiminnot saisi olla nopeammin määriteltävissä.

      • Anonyymi

        Voisitko lopettaa. Miksi jauhat tätä? Sivustosi on vaaralliseksi todettu, koska olet amatööri eläkeläinen.


      • Anonyymi

        Nyt sitten tietosuojassa teet kompromisseja, sen suhteen ei voi tehdä kompromisseja. Vaarallinen sivusto, suosittelen kaikkia välttämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sitten tietosuojassa teet kompromisseja, sen suhteen ei voi tehdä kompromisseja. Vaarallinen sivusto, suosittelen kaikkia välttämään.

        Tuo on valetta. Sivustoni kaikissa toiminnoissa on pyritty sekä tietoturvallisuuteen että korkeaan tietosuojaan. Myös tekijänoikeuksia pyritään kunnioittamaan.

        Sivustoni runko ei ole itse kasattu. Sen tietosuojasta ja -turvasta huolehtii kansainvälinen yhteisö ja sitä päivitetään säännöllisesti. Sivustoni ei siksi ole koskaan ollut uhka kenenkään tietoturvalle.

        Sanarisin foorumi on tietoturvallusuudeltaan erittäin kyseenalainen viritelmä, sillä sen ydin on itse kasattu ja se on kohdannut erittäin vakavia tietoturvaongelmia. Se on ollut joskus olla vakava uhka käyttäjiensä tietoturvalle. Kukaan ei aktiivisesti ole sitä joka hetki kehittämässä. Se roskapostisuojaus on vanhentunut.

        Miten on tämän sivuston laita? Onko tämä luojien oma viritelmä? Jos on , tämä sivusto on käyttäjilleen suurempi tietoturvauhka kuin sivustoni.

        Olen yhden tietosuojavirheen tehnyt ja se koskee tekoälyä, mutta korjasin sen varsin pikaisella aikataululla. Tein lisää muutoksia tietosuojan patantamiseksi.

        Kuvien lähetys on kaikessa suhteessa äärimmäisen turvallista. Se on koodannut henkilö, jolle on keskeistä tietosuoja ja -tietoturva sekä tekijänoikeudet.

        Tietosuojan ta tietoturvan kannalta arveluttavaa lisäosaa ei ole.

        Oma koodaukseni perustuu WordPressin sisään rakennettujen ominaisuuksien hyödyntämiselle. Käyttäjän omissa lisäyksissä ei suoraan käytetä erityisfunktioita kuten tietokantafunktioita. Mitään arveluttavia laajoja viritelmiä oma koodaukseni ei sisällä. Kyse on pienimuotoisista ulkoasun hienosäädöistä. Niissä on käytetty yksinkertaisia perusfunktioita, jotka eivät vaaranna tietoturvaa. Pystyn tarvittaessa avaamaan, mistä on kyse.

        Olen saanut myös datanomin koulutuksen, jossa perustoimintojen hallinta on käyty läpi varsin hyvin. Olen koodannut myös muille verkkosivuja tehden hienosäätöjä. En ole ollut huippuammattilainen, mutta en täysi amatöörikään.

        Lähes jokainen sivusto nykyisin käyttää evästeitä. Niitä sivustollani on varsin vähän verrattuna moneen muuhun sivustoon. Jokainen, joka käyttää verkkosivuja, joutuu evästeiden käytön kanssa tekemään kompromisseja. Jos evästeitä estää liikaa, sivusto ei välttämättä toimi kaikessa suhteessa kunnolla. Jos lupia antaa liikaa, joutuu hyvin monenlaisen seurannan kohteeksi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuo on valetta. Sivustoni kaikissa toiminnoissa on pyritty sekä tietoturvallisuuteen että korkeaan tietosuojaan. Myös tekijänoikeuksia pyritään kunnioittamaan.

        Sivustoni runko ei ole itse kasattu. Sen tietosuojasta ja -turvasta huolehtii kansainvälinen yhteisö ja sitä päivitetään säännöllisesti. Sivustoni ei siksi ole koskaan ollut uhka kenenkään tietoturvalle.

        Sanarisin foorumi on tietoturvallusuudeltaan erittäin kyseenalainen viritelmä, sillä sen ydin on itse kasattu ja se on kohdannut erittäin vakavia tietoturvaongelmia. Se on ollut joskus olla vakava uhka käyttäjiensä tietoturvalle. Kukaan ei aktiivisesti ole sitä joka hetki kehittämässä. Se roskapostisuojaus on vanhentunut.

        Miten on tämän sivuston laita? Onko tämä luojien oma viritelmä? Jos on , tämä sivusto on käyttäjilleen suurempi tietoturvauhka kuin sivustoni.

        Olen yhden tietosuojavirheen tehnyt ja se koskee tekoälyä, mutta korjasin sen varsin pikaisella aikataululla. Tein lisää muutoksia tietosuojan patantamiseksi.

        Kuvien lähetys on kaikessa suhteessa äärimmäisen turvallista. Se on koodannut henkilö, jolle on keskeistä tietosuoja ja -tietoturva sekä tekijänoikeudet.

        Tietosuojan ta tietoturvan kannalta arveluttavaa lisäosaa ei ole.

        Oma koodaukseni perustuu WordPressin sisään rakennettujen ominaisuuksien hyödyntämiselle. Käyttäjän omissa lisäyksissä ei suoraan käytetä erityisfunktioita kuten tietokantafunktioita. Mitään arveluttavia laajoja viritelmiä oma koodaukseni ei sisällä. Kyse on pienimuotoisista ulkoasun hienosäädöistä. Niissä on käytetty yksinkertaisia perusfunktioita, jotka eivät vaaranna tietoturvaa. Pystyn tarvittaessa avaamaan, mistä on kyse.

        Olen saanut myös datanomin koulutuksen, jossa perustoimintojen hallinta on käyty läpi varsin hyvin. Olen koodannut myös muille verkkosivuja tehden hienosäätöjä. En ole ollut huippuammattilainen, mutta en täysi amatöörikään.

        Lähes jokainen sivusto nykyisin käyttää evästeitä. Niitä sivustollani on varsin vähän verrattuna moneen muuhun sivustoon. Jokainen, joka käyttää verkkosivuja, joutuu evästeiden käytön kanssa tekemään kompromisseja. Jos evästeitä estää liikaa, sivusto ei välttämättä toimi kaikessa suhteessa kunnolla. Jos lupia antaa liikaa, joutuu hyvin monenlaisen seurannan kohteeksi.

        Sait kuitenkin potkut webbihommista. Lisääkö se luottamusta sivuihisi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sitten tietosuojassa teet kompromisseja, sen suhteen ei voi tehdä kompromisseja. Vaarallinen sivusto, suosittelen kaikkia välttämään.

        Kyse on minusta verkkosivujen käyttäjänä. Siinä on pakko tehdä kompromisseja.

        Mitä tulee sivustoni suunnitteluun, pyrin sen tekemään niin tietoturvalliseksi ja -suojalliseksi kuin mahdollista. Mutta kun evästeitä on pakko käyttää joidenkin toimintojen toimimuseksi, niin on vain pakko. AI tarvitsee evästeitä, jotta keskustelu ei häviä kun sivu ladataan uudestaan. Evästeet on ohjelmoinut lisäosan suunnittelija, joka vaikuttaa varsin pätevältä. Varsinaisen tietosuojamokan tosin teki lisäosan suunnittelija, joka myönsi mokanneensa. Minä mokasin siinä, että en suunnittelijan mokaa aluksi huomannut.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuo on valetta. Sivustoni kaikissa toiminnoissa on pyritty sekä tietoturvallisuuteen että korkeaan tietosuojaan. Myös tekijänoikeuksia pyritään kunnioittamaan.

        Sivustoni runko ei ole itse kasattu. Sen tietosuojasta ja -turvasta huolehtii kansainvälinen yhteisö ja sitä päivitetään säännöllisesti. Sivustoni ei siksi ole koskaan ollut uhka kenenkään tietoturvalle.

        Sanarisin foorumi on tietoturvallusuudeltaan erittäin kyseenalainen viritelmä, sillä sen ydin on itse kasattu ja se on kohdannut erittäin vakavia tietoturvaongelmia. Se on ollut joskus olla vakava uhka käyttäjiensä tietoturvalle. Kukaan ei aktiivisesti ole sitä joka hetki kehittämässä. Se roskapostisuojaus on vanhentunut.

        Miten on tämän sivuston laita? Onko tämä luojien oma viritelmä? Jos on , tämä sivusto on käyttäjilleen suurempi tietoturvauhka kuin sivustoni.

        Olen yhden tietosuojavirheen tehnyt ja se koskee tekoälyä, mutta korjasin sen varsin pikaisella aikataululla. Tein lisää muutoksia tietosuojan patantamiseksi.

        Kuvien lähetys on kaikessa suhteessa äärimmäisen turvallista. Se on koodannut henkilö, jolle on keskeistä tietosuoja ja -tietoturva sekä tekijänoikeudet.

        Tietosuojan ta tietoturvan kannalta arveluttavaa lisäosaa ei ole.

        Oma koodaukseni perustuu WordPressin sisään rakennettujen ominaisuuksien hyödyntämiselle. Käyttäjän omissa lisäyksissä ei suoraan käytetä erityisfunktioita kuten tietokantafunktioita. Mitään arveluttavia laajoja viritelmiä oma koodaukseni ei sisällä. Kyse on pienimuotoisista ulkoasun hienosäädöistä. Niissä on käytetty yksinkertaisia perusfunktioita, jotka eivät vaaranna tietoturvaa. Pystyn tarvittaessa avaamaan, mistä on kyse.

        Olen saanut myös datanomin koulutuksen, jossa perustoimintojen hallinta on käyty läpi varsin hyvin. Olen koodannut myös muille verkkosivuja tehden hienosäätöjä. En ole ollut huippuammattilainen, mutta en täysi amatöörikään.

        Lähes jokainen sivusto nykyisin käyttää evästeitä. Niitä sivustollani on varsin vähän verrattuna moneen muuhun sivustoon. Jokainen, joka käyttää verkkosivuja, joutuu evästeiden käytön kanssa tekemään kompromisseja. Jos evästeitä estää liikaa, sivusto ei välttämättä toimi kaikessa suhteessa kunnolla. Jos lupia antaa liikaa, joutuu hyvin monenlaisen seurannan kohteeksi.

        Sanarisia taas vaihteeksi haukkumaan lähdit. Ei ole Huuhaalla puhtaat jauhot pussissa. Mainostamasi magma on vielä arvelluttavampi sivusto, kuin oma viritelmäsi.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse on minusta verkkosivujen käyttäjänä. Siinä on pakko tehdä kompromisseja.

        Mitä tulee sivustoni suunnitteluun, pyrin sen tekemään niin tietoturvalliseksi ja -suojalliseksi kuin mahdollista. Mutta kun evästeitä on pakko käyttää joidenkin toimintojen toimimuseksi, niin on vain pakko. AI tarvitsee evästeitä, jotta keskustelu ei häviä kun sivu ladataan uudestaan. Evästeet on ohjelmoinut lisäosan suunnittelija, joka vaikuttaa varsin pätevältä. Varsinaisen tietosuojamokan tosin teki lisäosan suunnittelija, joka myönsi mokanneensa. Minä mokasin siinä, että en suunnittelijan mokaa aluksi huomannut.

        Sitäoaitsi AI:n yhteydessä on linkki Tietosuoja, joka vie tekoälyä koskevaan kohtaan.

        Kerron adiat siinä avoimesti:

        "OpenAI ChatGPT

        Keskusteluja ei tallenneta tietokantaan. Sen sijaan avoin keskustelu tallennetaan normaalisti käytetyn selaimen evästeisiin. Näin keskustelu säilyy sivun lopussa, vaikka sivun lataa uudestaan tai siirrytään toiselle sivulle. Kun keskustelu tyhjennetään, keskustelun tallentava evästekin tyhjennetään.

        Google Chromessa asetuksen Do Not Track aktivointi estää keskustelun tallentamisen evästeisiin, jolloin toiselle sivulle siirryttäessä tai sivu uudelleen ladattaessa keskustelu häviää. Do Not Track tarkoituksena on pyrkiä vähentämään seurantaevästeiden käyttöä. Toiminto on tulkinnut AI:n keskustelujen tallennuksen eston piiriin kuuluvaksi asiaksi."

        Käyttäjä voi aktivoida Do Not Track, josta on vaikutukdia muuallakin kui sivustollani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanarisia taas vaihteeksi haukkumaan lähdit. Ei ole Huuhaalla puhtaat jauhot pussissa. Mainostamasi magma on vielä arvelluttavampi sivusto, kuin oma viritelmäsi.

        Siinä on suhteellisen hyvä suojaus.

        Magma käyttää omaa kuvaformaattia, jolloin Google ei voi kuvia lukea. Oma firmaatti on PSD:n kaltainen kerrokselline kuva.

        Ohjelmaan täytyy mennä sisään, jotta kuvan voi nähdä.
        Osoite on satunnaisgeneraattorilla luotu kymmenmerkkinen merkkijono.

        Käytännössä osoitetta ei hauilla löydä. Käyttäjät vastaavat siitä, levittävätkö he kuvien osoitteita vai ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sait kuitenkin potkut webbihommista. Lisääkö se luottamusta sivuihisi?

        Kyse oli siitä, että työskennessäni Web-hommissa oli käytössä vielä erittäin huonosti CSS:ää tukevia selaimia, kuten Netscape. En jaksanut kaikkea selaimia riittävästi huomioida. Jouduin korjailemaan CSS-koodia eli ulkoasuun vaikuttavaa koodia joskus aika paljon. Ne veivät kustsnnustehokkuutta.

        Nykyisin erot selainten kohdalla ovat vähäisiä. Vastaavaa ei nykyisin tapahtuisi.

        Sivuston rungot kyllä aina oli tehty kuten piti eikä niistä ollut koskaan huomautettavaa.

        Mutta varsinaisesta ohjelmoinnista eli PHP-koodauksesta ei valitettu. Jouduin hienosäätämään lisäohjelmia käyttäjän tarpeita ajatellen ja siinä onnistuin varsin hyvin. Niussä virheitä tein vähän ja sain ne korjattua.

        Joskus tein taustakäyttöohjelmaan omatoimisesti sellaisia toimintolisäyksiä, mistä ei pidetty.

        Olin melko hyvä kehittelijä, mutta joissakin asioissa en ollut tarpeeksi huolellinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanarisia taas vaihteeksi haukkumaan lähdit. Ei ole Huuhaalla puhtaat jauhot pussissa. Mainostamasi magma on vielä arvelluttavampi sivusto, kuin oma viritelmäsi.

        No ehkä oli tyhmä vertailu, mutta kun minua haukuttiin, provosoiduin niin tekemään. Mikään ei oikeasti takaa sitä, etteikö Sanaris joutuisi joskus tulevaisuudessa erittäin vakavavan hyökkäyksen kohteeksi, jolloin käyttäjät ovat vaarassa. Sellaista ei moneen vuoteen ole tullut ja toivon toki, ettei vakavaa tuetoturvauhkaa enää toists kertaa tulekaan.

        Tietokannasta pidän huolta kerran päivässä tapahtuvilka varmuuskopioinneilla. Kerran se mknia vuosia sitten meni rikki ylikuormiuksesta, kun en tiennyt, että eräs toiminto kasvatti tietokannan koon massiiviseksi. Nykyisin sruraan tiekannan koon kehitystä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kyse oli siitä, että työskennessäni Web-hommissa oli käytössä vielä erittäin huonosti CSS:ää tukevia selaimia, kuten Netscape. En jaksanut kaikkea selaimia riittävästi huomioida. Jouduin korjailemaan CSS-koodia eli ulkoasuun vaikuttavaa koodia joskus aika paljon. Ne veivät kustsnnustehokkuutta.

        Nykyisin erot selainten kohdalla ovat vähäisiä. Vastaavaa ei nykyisin tapahtuisi.

        Sivuston rungot kyllä aina oli tehty kuten piti eikä niistä ollut koskaan huomautettavaa.

        Mutta varsinaisesta ohjelmoinnista eli PHP-koodauksesta ei valitettu. Jouduin hienosäätämään lisäohjelmia käyttäjän tarpeita ajatellen ja siinä onnistuin varsin hyvin. Niussä virheitä tein vähän ja sain ne korjattua.

        Joskus tein taustakäyttöohjelmaan omatoimisesti sellaisia toimintolisäyksiä, mistä ei pidetty.

        Olin melko hyvä kehittelijä, mutta joissakin asioissa en ollut tarpeeksi huolellinen.

        Eli et ole edes auttavalla tasolla webbihommissa. Sait potkut ja nyt uskottelet osaavasi tehdä luotettavsn sivuston. Just joo.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Siinä on suhteellisen hyvä suojaus.

        Magma käyttää omaa kuvaformaattia, jolloin Google ei voi kuvia lukea. Oma firmaatti on PSD:n kaltainen kerrokselline kuva.

        Ohjelmaan täytyy mennä sisään, jotta kuvan voi nähdä.
        Osoite on satunnaisgeneraattorilla luotu kymmenmerkkinen merkkijono.

        Käytännössä osoitetta ei hauilla löydä. Käyttäjät vastaavat siitä, levittävätkö he kuvien osoitteita vai ei.

        Annan Magmsn osoiteita tiefoksi vain erityisen luotetuille nettitutuille. Toki kun minulle joku kuvanlähetystoiminnan avulla kuvan lähettää, voi kuvan lähettäjänkin kutsua joissakin tilanteissa Magmaan, jos hän lähettää toimivsn s-postiosoitteen (kertakäyttöinenkin s-postiosoite käy). Magma ei toki ole aivan yhtä tietosuojattu kuin sivustoni kuvanlähetystoiminto, mutta riski siihen, että asiaton katsee Magmaan siirtämiäni kuvia, on käytännössä olematon.

        Sitä paitsi Magmassa on kävijäseuranta. Jokainen kuvan katselija listataan kuvan yhteydessä. Asiaton katselu huomataan ja asiaton katselija voidaan potkaista ulos. Kuva voidaan luoda uudestaan eri nimellä ja sitten kutsua uudestaan halutut henkilöt.

        Jos joku jakelee lataamaansa kuvaa, sille en voi mitään. En usko kenenkään, jolle Magman kuvia olen näyttänyt, on jakanut kuvia eteenpäin. Magmassa muina käyttäjinä on ollut lähinmä vain ratkojia, jotka ovat auttaneet toisia ratkojia. Lisäksi on ollut muutama muu, jolle olen näyttänyt heidän lähettämänsä ristikon korjatun ratkonnan.

        Minulla on kiva ja luotettava ratkontatiimi, jonka kanssa on ollut hyvä työskennellä. Tiimiin sopisi vielä yksi jäsen. Neljää suuremmaksi tiimiä ei ole tarkoitus kasvattaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli et ole edes auttavalla tasolla webbihommissa. Sait potkut ja nyt uskottelet osaavasi tehdä luotettavsn sivuston. Just joo.

        Olin joissakin asioissa varsin hyvä, kuten kerroin. Olen pystyttänyt kymmeniiä toimivia sivustoja. Ne eivät rakenteellisesti enää täytä nykyajan vaatimuksia, joten ne on varmasti kaikki rakennettu uudestaan. Silloin kun tein, ei erikseen huomioitu erityyppisiä laitteita. Ulkonäköhallintaa olen joutunut opettelemaan paljon lisää. Olen omilla sivuillani kahdessa edellisessä versiossa sen suhteen epäonnistunut. Kolmas yritys toimii riittävän hyvin, vaikka kai joku jonkun huomautettavan detaljin löytää.

        Ulkonäköhallinnassa epäonnistuminen on ihan eri asia kuin kuin varsinaisessa koodaamisessa onnistuminen. CSS riippuu paljon selaimesta. PHP ei liity selaimeen millään tavoin. Se ajetasn palvelimella ja sieltä lähetetäön selaimelle näytettäväksi.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        No ehkä oli tyhmä vertailu, mutta kun minua haukuttiin, provosoiduin niin tekemään. Mikään ei oikeasti takaa sitä, etteikö Sanaris joutuisi joskus tulevaisuudessa erittäin vakavavan hyökkäyksen kohteeksi, jolloin käyttäjät ovat vaarassa. Sellaista ei moneen vuoteen ole tullut ja toivon toki, ettei vakavaa tuetoturvauhkaa enää toists kertaa tulekaan.

        Tietokannasta pidän huolta kerran päivässä tapahtuvilka varmuuskopioinneilla. Kerran se mknia vuosia sitten meni rikki ylikuormiuksesta, kun en tiennyt, että eräs toiminto kasvatti tietokannan koon massiiviseksi. Nykyisin sruraan tiekannan koon kehitystä.

        ”Kerran se mknia vuosia sitten meni rikki ylikuormiuksesta, kun en tiennyt, että eräs toiminto kasvatti tietokannan koon massiiviseksi.”

        Eli koet jatkuvasti yllätyksiä, kun et oikeasti ole ammattilainen. Ja nyt meidän pitäisi luottaa sanaasi - älä naurata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kerran se mknia vuosia sitten meni rikki ylikuormiuksesta, kun en tiennyt, että eräs toiminto kasvatti tietokannan koon massiiviseksi.”

        Eli koet jatkuvasti yllätyksiä, kun et oikeasti ole ammattilainen. Ja nyt meidän pitäisi luottaa sanaasi - älä naurata.

        Tapsan iso ongelma on se ettei hänellä riitä pitkäjänteisyyttä. Kaikki mitä hän keksii tehdä menee suoraan verkkoon eikä normaalisti oleellisen tärkeä huolellinen testaaminen kehitysympäristössä kuulu toimintatapoihin. Tässä ketjussa esille tuodut käänteet on kylmiä todisteita siitä kun liika kiire (~aamun keksintö on illalla tuotannossa) aiheuttaa koko ajan sekoilua, korjaamista ja sitä kautta uskottavuuskin on lähellä nollaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Kerran se mknia vuosia sitten meni rikki ylikuormiuksesta, kun en tiennyt, että eräs toiminto kasvatti tietokannan koon massiiviseksi.”

        Eli koet jatkuvasti yllätyksiä, kun et oikeasti ole ammattilainen. Ja nyt meidän pitäisi luottaa sanaasi - älä naurata.

        Minulle on tullut kaksi yllätystä. Kummatkin johtuneet ohjelmiston yllättävästä toimintatavasta. Tietokannan tuhoutuminen johtui siitä, että isosta tietueesta säilytettiin aiempia versioita. Aiemmat versiot tuhosivat tietoksnnan. Olin silloin itse hallinnut sivustoa vähän aikaa. Nykyisin en käytä ongelmallista tietuetta lainkaan.

        Tekoälyn kohdalla on linkki tietosuojaan. Jos ei halua, että avoin keskustelu tallennetaan evästeisiin tai ei halua aktivoida Do Not Track -toimintoa, ei trkoälyä tarvitse käyttää. Sehän luo evästeensä vain jos sitä käytetään.

        Tietokannasta pidän hyvää huolta. Mitä ammattimaisuutta se on, että tietokannasta ei tehdä säännöllidiä varakopioita, jolloin häviää kahden vuoden data taivaan tuuliin.

        Mutta olen ammattimaisesti tehnyt nettisivuja ja tunnen nykyisin sisällönhallintaohjelmani logiikkaa ja koodausta riittävästi.

        Pyrin aina ottamaan huomioon tietoturvan, tietosuojan, tekijänoikeudet sekä keskustelusuojan. Keskustelusuoja on robottitoiminnan esto ja kaikenlaisen ilkeän kirjoittelun esto. Käyttäjän kokonaisturvallisuus on sivustollani ylivoimaisesti paras kaikista ristikoita käsittelevistä foorumeista. Lisäksi tarjoan palvelua, jota muut eivät tarjoa.

        Ilkeämielinen toimintani vahingoittamispyrkimykset tuntuvat siksi tosi pahoila.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Kerran se mknia vuosia sitten meni rikki ylikuormiuksesta, kun en tiennyt, että eräs toiminto kasvatti tietokannan koon massiiviseksi.”

        Eli koet jatkuvasti yllätyksiä, kun et oikeasti ole ammattilainen. Ja nyt meidän pitäisi luottaa sanaasi - älä naurata.

        Kaksi ullätystä ei ole jatkuvaa yllätysten kokemista - tuo on vääristelevä ilmaus. Pieniä toistuvia yllätyksiä on tullut ulkoasumäärittelyissä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä tietosuoja ja -turva-asioiden kanssa. Ulkonäköhallinnalla olen kyllä parantanut sjvustoni tietosuojaa. Tietosuojakäytäntöni rekisteröidyille käyttäjille tarjoaa mahdollisuudet, joita ei yleensä tarjota.

        Täällä toivottiin sitä, että voi luoda tilin väliaikaisella s-postiosoitteella. Otin toiveen huomioon. Paransin tietosuojaa poistsmalla käyttöön liittyvien historiatietojen kertomisen ja niiden selaamisen, joka mahdollistaa ilkeämielisten käyttäjäprofiilien manuaalisen luonnin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minulle on tullut kaksi yllätystä. Kummatkin johtuneet ohjelmiston yllättävästä toimintatavasta. Tietokannan tuhoutuminen johtui siitä, että isosta tietueesta säilytettiin aiempia versioita. Aiemmat versiot tuhosivat tietoksnnan. Olin silloin itse hallinnut sivustoa vähän aikaa. Nykyisin en käytä ongelmallista tietuetta lainkaan.

        Tekoälyn kohdalla on linkki tietosuojaan. Jos ei halua, että avoin keskustelu tallennetaan evästeisiin tai ei halua aktivoida Do Not Track -toimintoa, ei trkoälyä tarvitse käyttää. Sehän luo evästeensä vain jos sitä käytetään.

        Tietokannasta pidän hyvää huolta. Mitä ammattimaisuutta se on, että tietokannasta ei tehdä säännöllidiä varakopioita, jolloin häviää kahden vuoden data taivaan tuuliin.

        Mutta olen ammattimaisesti tehnyt nettisivuja ja tunnen nykyisin sisällönhallintaohjelmani logiikkaa ja koodausta riittävästi.

        Pyrin aina ottamaan huomioon tietoturvan, tietosuojan, tekijänoikeudet sekä keskustelusuojan. Keskustelusuoja on robottitoiminnan esto ja kaikenlaisen ilkeän kirjoittelun esto. Käyttäjän kokonaisturvallisuus on sivustollani ylivoimaisesti paras kaikista ristikoita käsittelevistä foorumeista. Lisäksi tarjoan palvelua, jota muut eivät tarjoa.

        Ilkeämielinen toimintani vahingoittamispyrkimykset tuntuvat siksi tosi pahoila.

        Sinulla olisi kapasiteettia enempään kuin yhteen lisäjäseneen omassa ryhmässäsi, jos et täällä kirjoittelisi hullun lailla. Onneksi voit myös viimeistään lopettaa haaveet palaamisesta Sanariksen palstalle. Ei toisten mielipiteistä saa polttaa käämiä ja alkaa kohdistaa huomiota muiden tahojen oletettuihin heikkouksiin. Kannattaa lopettaa provosoituminen ja keskittyä iloisiin asioihin eli omaan sivustoosi. Siellä kaikki on hyvin, kertomasi mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tapsan iso ongelma on se ettei hänellä riitä pitkäjänteisyyttä. Kaikki mitä hän keksii tehdä menee suoraan verkkoon eikä normaalisti oleellisen tärkeä huolellinen testaaminen kehitysympäristössä kuulu toimintatapoihin. Tässä ketjussa esille tuodut käänteet on kylmiä todisteita siitä kun liika kiire (~aamun keksintö on illalla tuotannossa) aiheuttaa koko ajan sekoilua, korjaamista ja sitä kautta uskottavuuskin on lähellä nollaa.

        Käyttäjälle tietosuojaongelman on tuonut vain ja ainoastaan päivän ajan AI, jonka säätöihin en sitä asentaessani ollut riittävästi perehtynyt. Muissa asentamissani lisäosissa ei ole ollut tietosuojaongelmia. Myönnän, että AI:n kohdalka tuli sekoilua, mutta se ei kestänyt pitkää aikaa.

        Lisäosat tuovat lähinnä toiminnallisuutta eikä niihin yleensä sisälly tietosuojaan liittyviä toimintoja. Voin tarvittaessa kertoa, mitä lisäosia käytän ja mitä ne tekevät.

        AI:n ohella tietosuojaa liippaa statistiikka. Statisttiikka ei sisällä tietosuojaongelmia, koska minulla ei ole sen kautta käyttäjäkohtaista dataa. Data on täysin anonyymiä ja nykyisellä lisäosalla varsin karkeaa sellaista.

        Tietoturvaongelmallisia lisäosia en ole käyttänyt. Keskustelin joskus lisäosasta, jolla saisi suoraan PHP-koodia minne vain. Se koettiin vaaralliseksi, enkä sitä asentanut. Ajattelin itsekin, että sen käyttö olisi tietoturvaongelma. Sillä olisi voinut ohittaa ohjelmiston tietoturvakäytännöt.

        Kun oma koodaus pysyy WordPressin sisäänrakennettujen toimintamallien hyödyntämisessä, ulkonäkölisäykset säilyvät turvallisina. Kuten kerroin, voi avata PHP-koodaustani tarvittaessa. PHP-koodaukseeni ei sisälly tietosuojaongelmia, koska tavallisille käyttäjille ei näytetä mitään salassa pidettävää tietoa. Kaikki erikoistoiminnot ovat sellaisia, että vain minä pääsen niihin käsiksi.

        Testisivustoa en saanut toimimaan kuten halusin, joten lisäosat menevät livekokeiluun. <oman koidin kohdalla pitää olla huolellinen, ettei tee syntaksivirheitä, jotka kaatavat sivuston. Aika vähän olen viimeaikoina niitä tehnyt. Viimeisimmät liittyvät tekoälyyn ja linkkilistaan säikeiden lopussa. Vastausta odotellessa voi itse yrittää löytää apua tietyiltä nettisivustoilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla olisi kapasiteettia enempään kuin yhteen lisäjäseneen omassa ryhmässäsi, jos et täällä kirjoittelisi hullun lailla. Onneksi voit myös viimeistään lopettaa haaveet palaamisesta Sanariksen palstalle. Ei toisten mielipiteistä saa polttaa käämiä ja alkaa kohdistaa huomiota muiden tahojen oletettuihin heikkouksiin. Kannattaa lopettaa provosoituminen ja keskittyä iloisiin asioihin eli omaan sivustoosi. Siellä kaikki on hyvin, kertomasi mukaan.

        Omalla sivustollani en polta käämiä, sillä poistan heti provakatiiviset kommenti, jouden tarkoitus on vain ärsyttää. Vähän niitä on tullut.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Omalla sivustollani en polta käämiä, sillä poistan heti provakatiiviset kommenti, jouden tarkoitus on vain ärsyttää. Vähän niitä on tullut.

        Luitko viestin ajatuksella? Juuri tästä oli kyse. Keskity omaan sivustoosi, älä muualla riehumiseen ja haaveiluun!


    • Mutta itse aiheeseen. Sivuilkani olevaa tekoälyä on tietoturvallista läyttää. Minusta ei ole kenenkään tarpeen omilla toimenliteillään pyrkiä estämään avoimen keskustelun talkentamista evästeisiin. Lisämäärityksillä, joista Chronen kohdalla kerron, sen voi tehdä. Onko muissa selaimissa Do Not Track kaltaista valintaa, en ole perehtynyt.

      AI on AI ja kukin käyttäköön sitö omalla vastuullaan. Se tulee kyllä hieman agressiivisesti näkyviin käyttämälläni lisäosalla, mutta ei mielestäni niin, että siihen liittyvä toimintoikoni pitäisi poistaa näkyvustä. Kyllä sen CSS:llä piiloon saa, mutta voi ola erittäin vaivalloine työ löytää kohde kaiken muun koodin seasta.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Näin näkyy lusälinkit ja AI sivuillani Google Chrome mobiiliselaimessa laite pystysuunnassa.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/IMG_20230511_091938.jpg

        Katsoin Windowsin Vivaldi-selaimen ohjelmointityökaluilla. Sillä sain esille vihreän painikkeen koodin. Vastaava ei Android-alustalla onnistunut, sillä siinä DevBrowser käytettäessä tuli esille laatikko eikä lähdekoodia saanut näytölle.

        Pitäisikö se vihreä ikoni ja sen "varjo" poistaa näkyvistä vai ei?


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Katsoin Windowsin Vivaldi-selaimen ohjelmointityökaluilla. Sillä sain esille vihreän painikkeen koodin. Vastaava ei Android-alustalla onnistunut, sillä siinä DevBrowser käytettäessä tuli esille laatikko eikä lähdekoodia saanut näytölle.

        Pitäisikö se vihreä ikoni ja sen "varjo" poistaa näkyvistä vai ei?

        Vähän parempi kuva, joka näyttää sivun alaossn toiminnot.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/IMG_20230511_093147.jpg


    • Jis joku ymmärtää jotain koodauksesta sekä WirdPresdin lisäosista, voin avata koidaustani ja lisäosia.

      • Anonyymi

        Emme halua mitään tuollaista tänne. Tämä palsta on tarkoitettu sanaristikoille, ei millekkään amatööriräpellyssivuston spagettikoodin esittelylle. Miksihän tämä Tapio Huuhaa pyrkii koko ajan tuomaan itseään tykö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Emme halua mitään tuollaista tänne. Tämä palsta on tarkoitettu sanaristikoille, ei millekkään amatööriräpellyssivuston spagettikoodin esittelylle. Miksihän tämä Tapio Huuhaa pyrkii koko ajan tuomaan itseään tykö?

        AI nyt ei ole minun koodaamani. Siitä on oikeasti ollut hieman apua ja siitä voi olla pientä apua faktojen löytämisessä. Mikään ihmevrkotin se ei ole ainakaan vielä.

        Oma koodini voisi olla selvempää, mutta kun käytän hyvin pitkälle Wordpressin sisäisiä funktioita, turvallisuusongelmia ei ole. Oma koodi on lähinnä HTML-koodin tuottamista.


    • Anonyymi

      Kysyin kuka on Tapio Huuhaa?

      Tapio Huuhaa on kuvitteellinen henkilö, joka on saavuttanut suosiota suomalaisten huumorin ystävien keskuudessa. Hän on luonteeltaan iloinen, höpsö ja puhuu usein hassua murteellista suomea. Tapio Huuhaa on esiintynyt erilaisissa televisio-ohjelmissa ja elokuvissa, ja hänet tunnetaan parhaiten koomisesta hahmostaan.

      😂😂😂

      • Onhsn ne vastaukset joskus ihan huuhaata.

        "Erkki Vuokila on suomalainen tiedemies, joka on erikoistunut tietojenkäsittelytieteeseen ja kuvantamiseen. Hän on ollut mukana kehittämässä useita merkittäviä teknologioita, kuten kännykkäkameroiden kuvanlaatua parantavaa “PureView”-teknologiaa."

        Kysyin minesti Punaisesta Pelikaanista

        "Pahoitteluni jälleen sekaannuksesta. Tarkastin asian uudelleen, ja huomaan että Punainen Pelikaani on itseasiassa suomalainen poliittinen verkkolehti, joka kattaa laajan kirjon ajankohtaisia aiheita Suomesta ja maailmalta. Sen kustantajana toimii Punainen Pelikaani -verkkolehti ry. Toivottavasti tämä vastaa kysymykseesi!"

        "Punainen Pelikaani on suomalainen vasemmistolaistaidelehti, joka keskittyy yhteiskunnallisiin aiheisiin ja taiteeseen. Lehti on perustettu vuonna 1977 ja se ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Punainen Pelikaani on monipuolinen kulttuurilehti, joka käsittelee yhteiskunnallisia teemoja taiteen, kirjallisuuden ja musiikin kautta."

        vasta kun keroin, mikä se on, tuli oikea vastaus

        "Minä
        Punainen Pelikaani on sanaristikkolehti, jota kustantaa Sanaris. Erkki Vuokila on firman johtaja.

        OpenAI ChatGPT:

        Pahoitteluni jälleen kerran ymmärryksen tästä asiasta. Olen tutkinut lisää ja huomasin, että Punainen Pelikaani on itse asiassa sanaristikkolehti, jonka kustantaa Sanaris Oy. Erkki Vuokila on yrityksen johtaja. Kiitoksia tarkennuksesta ja toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi."

        Jos jokin vastaus menee pieleen, se menee joskus ditten ihan metsään. Eikä se ota opikseen

        "Kysyjä (User):
        mikä on Punainen Pelikaani
        OpenAI ChatGPT:
        Punainen Pelikaani voi tarkoittaa monia eri asioita, joten voitko tarkentaa kysymystäsi? Onko kyseessä eläin, ravintola tai jokin muu asia? Olen täällä auttamassa!
        Kysyjä (User):
        lehti
        OpenAI ChatGPT:
        Punainen Pelikaani ei ole minulle tuttu lehden nimi. Onko mahdollista, että kyseessä on paikallislehti tai jokin alueellinen julkaisu? Voisin auttaa sinua löytämään sen, jos kerrot minulle hieman lisää yksityiskohtia!
        Kysyjä (User):
        sanaristikkolehti
        OpenAI ChatGPT:
        Ahaa, ymmärrän. Punainen Pelikaani on siis sanaristikkolehti! Valitettavasti en pysty tarkistamaan suoraan tietokannastani, onko kyseinen lehti olemassa tai mistä voit sitä hankkia. Mutta voin ehdottaa, että etsit sitä verkkokaupoista tai tarkistat lähimmän lehtikioskin valikoiman. Toivottavasti tämä auttoi!"

        AIlä on siis erittäin huono tuntemus sanaristikkoalasta eikä sitä voi opettaa. Ei mennyt tietokantaan julkaisi'utaho, vaikka sen AI:lle kerroin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Onhsn ne vastaukset joskus ihan huuhaata.

        "Erkki Vuokila on suomalainen tiedemies, joka on erikoistunut tietojenkäsittelytieteeseen ja kuvantamiseen. Hän on ollut mukana kehittämässä useita merkittäviä teknologioita, kuten kännykkäkameroiden kuvanlaatua parantavaa “PureView”-teknologiaa."

        Kysyin minesti Punaisesta Pelikaanista

        "Pahoitteluni jälleen sekaannuksesta. Tarkastin asian uudelleen, ja huomaan että Punainen Pelikaani on itseasiassa suomalainen poliittinen verkkolehti, joka kattaa laajan kirjon ajankohtaisia aiheita Suomesta ja maailmalta. Sen kustantajana toimii Punainen Pelikaani -verkkolehti ry. Toivottavasti tämä vastaa kysymykseesi!"

        "Punainen Pelikaani on suomalainen vasemmistolaistaidelehti, joka keskittyy yhteiskunnallisiin aiheisiin ja taiteeseen. Lehti on perustettu vuonna 1977 ja se ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Punainen Pelikaani on monipuolinen kulttuurilehti, joka käsittelee yhteiskunnallisia teemoja taiteen, kirjallisuuden ja musiikin kautta."

        vasta kun keroin, mikä se on, tuli oikea vastaus

        "Minä
        Punainen Pelikaani on sanaristikkolehti, jota kustantaa Sanaris. Erkki Vuokila on firman johtaja.

        OpenAI ChatGPT:

        Pahoitteluni jälleen kerran ymmärryksen tästä asiasta. Olen tutkinut lisää ja huomasin, että Punainen Pelikaani on itse asiassa sanaristikkolehti, jonka kustantaa Sanaris Oy. Erkki Vuokila on yrityksen johtaja. Kiitoksia tarkennuksesta ja toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi."

        Jos jokin vastaus menee pieleen, se menee joskus ditten ihan metsään. Eikä se ota opikseen

        "Kysyjä (User):
        mikä on Punainen Pelikaani
        OpenAI ChatGPT:
        Punainen Pelikaani voi tarkoittaa monia eri asioita, joten voitko tarkentaa kysymystäsi? Onko kyseessä eläin, ravintola tai jokin muu asia? Olen täällä auttamassa!
        Kysyjä (User):
        lehti
        OpenAI ChatGPT:
        Punainen Pelikaani ei ole minulle tuttu lehden nimi. Onko mahdollista, että kyseessä on paikallislehti tai jokin alueellinen julkaisu? Voisin auttaa sinua löytämään sen, jos kerrot minulle hieman lisää yksityiskohtia!
        Kysyjä (User):
        sanaristikkolehti
        OpenAI ChatGPT:
        Ahaa, ymmärrän. Punainen Pelikaani on siis sanaristikkolehti! Valitettavasti en pysty tarkistamaan suoraan tietokannastani, onko kyseinen lehti olemassa tai mistä voit sitä hankkia. Mutta voin ehdottaa, että etsit sitä verkkokaupoista tai tarkistat lähimmän lehtikioskin valikoiman. Toivottavasti tämä auttoi!"

        AIlä on siis erittäin huono tuntemus sanaristikkoalasta eikä sitä voi opettaa. Ei mennyt tietokantaan julkaisi'utaho, vaikka sen AI:lle kerroin.

        Miksi leikkiä ja tuhlata aikaansa kun ihan tavalliset hakukoneet (Google ja muut) vie nopeammin perille. Trollitehtaille on hyvä tulevaisuus taattu, jos tekoälyrobotille voi "opettaa" satuja niin että se jakaa niitä sitten eteenpäin.

        Maailma muistuttaa päivä päivältä enemmän ja enemmän Hölmölää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi leikkiä ja tuhlata aikaansa kun ihan tavalliset hakukoneet (Google ja muut) vie nopeammin perille. Trollitehtaille on hyvä tulevaisuus taattu, jos tekoälyrobotille voi "opettaa" satuja niin että se jakaa niitä sitten eteenpäin.

        Maailma muistuttaa päivä päivältä enemmän ja enemmän Hölmölää.

        Olen AI:ltä saanut usein nopeammin oikean vastauksen kuin Googlella. Mutta on totta, että usein Googlella saa nopeammin avun. Jos AI on ihan pihalla, kannattaa heti vaihtaa apuneuvoa. Epäluotettavahan se on ja jos vähänkin epäilee annettua tietoa, se kannattaa tarkistaa muualta. Välillä on mennyt leikkimiseksi.

        Jos se oppii käyttäjiltä yhtä huonosti kuin mitä olen huomannut, ei trollienkaan sytöttämät "tiedot" kovin nopeasti yleisty.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Olen AI:ltä saanut usein nopeammin oikean vastauksen kuin Googlella. Mutta on totta, että usein Googlella saa nopeammin avun. Jos AI on ihan pihalla, kannattaa heti vaihtaa apuneuvoa. Epäluotettavahan se on ja jos vähänkin epäilee annettua tietoa, se kannattaa tarkistaa muualta. Välillä on mennyt leikkimiseksi.

        Jos se oppii käyttäjiltä yhtä huonosti kuin mitä olen huomannut, ei trollienkaan sytöttämät "tiedot" kovin nopeasti yleisty.

        Se on sitten iso JOS. Maailma on kreisi!


    • Ativoin puhemahdollisuus - joku voi kokeilla, ymmärtääkö AI puhuttua suomea. Lisäsin muitakin piisteitä. Kuvagenerointia en aktivoinut.

      • Kuvageneraatiota ri sas:
        Kysyjä (User):
        Miten saan AI:n luomaan kuvia
        OpenAI ChatGPT:
        AI Engine: ChatGPT Chatbot, Content Generator, GPT 3 & 4, Ultra-Customizable -lisäosa käyttää tekstipohjaista sisältögenerointia, eikä se sisällä erillistä kuvageneraattoria. Jos haluat luoda kuvia tekoälyn avulla, on olemassa erilaisia kuvageneraattoreita, jotka käyttävät erilaisia tekoälyteknologioita. Nämä generaattorit voivat olla hyödyllisiä esimerkiksi silloin, kun tarvitset nopeasti suuren määrän kuvia tietyllä teemalla tai aiheella.

        Yksi vaihtoehto kuvageneraattoriksi on DALL-E, joka on OpenAI:n kehittämä kuvageneraattori, joka käyttää GPT-3-teknologiaa. Tämä generaattori pystyy tuottamaan valokuvan kaltaisia kuvia, joissa on tiettyjä ominaisuuksia tai elementtejä, joita käyttäjä on pyytänyt. Voit käyttää DALL-E-generaattoria käyttämällä OpenAI:n rajapintaa.

        Toinen vaihtoehto on käyttää kuvageneraattoria nimeltä GAN (Generative Adversarial Network). GAN-generaattori käyttää kahta tekoälyverkkoa, joista toinen luo kuvia ja toinen arvioi, ovatko kuvat riittävän todellisen näköisiä. Tämä generaattori on käytännöllinen silloin, kun haluat luoda kuvia, jotka näyttävät mahdollisimman todellisilta ja eläviltä.


      • Kysyin nettitutulta miten hän onnistui tietokoneen kanssa. Nettittu kertoi, että kirjoitti sanat neljästi ja osittain yhteen kirjoitettuna.

        Koska ei toiminut oikein millään testatulla tavalla, otin yhteyttä lisäosan suunnittelijaan. Kehotin häntä ottamaan puheentunnistuksen pois valittavissa olevien ominaisuuksien listasta.


    • Anonyymi

      Ortteri ja pöytien tekstinmuodostus.

    • Kysyin AI:ltä, mitä evästeitä lisäosa sisältää:
      AI itse kertoo lisäosan evästeistä näin:

      "OpenAI ChatGPT lisäosa tallentaa keskustelun lisäksi myös muita evästeitä, kuten istuntoevästeitä ja käyttäjän asetukset tallentavia evästeitä. Nämä evästeet auttavat varmistamaan, että lisäosa toimii tehokkaasti ja parantavat käyttäjäkokemusta.

      OpenAI ChatGPT lisäosa ei yleensä jaa henkilökohtaista tietoa kolmansien osapuolien kanssa, sillä se tallentaa keskustelutiedot vain käyttäjän omalle sivustolle. Kuitenkin, jos olet integroinut lisäosan jonkin kolmannen osapuolen palvelun kanssa, voi olla mahdollista, että tietoa jaetaan kyseisen palvelun kanssa.

      On tärkeää huomata, että evästeiden käyttö voi olla tarpeellista tiettyjen toimintojen toimimiseksi tehokkaasti, joten evästeiden poistaminen voi vaikuttaa lisäosan toimintaan."

      Mitään integraatiota kolmansien osapuolten ohjelmiin ei nykyisessä asennuksessa ole. WordPressin AI:ssa sivustolla vierailijoille ei anneta käyttäjäasetuksia, joten niihin liittyviä evästeitä ei ole. Säädöt ovat vain lisäosan asetuksissa.

      Wordpressiin saa Woocommerce-lisäosan. Sen lisäosan kanssa saattaisi siirtyä tietoa kolmansille osapuolille. Integrointi Woocommerceen ei Woocommerce asennettuna ole pakollista.

      • Koska sibuillani ei olr minkäänlaista seurantas, sivuillani olevan AI:n käyttö tietosuojanäkökulmasta on erittäin hyvä. Kaikissa kaupallisissa AI-sovelluksissa on riskejä, varsinki SnapShot-tyyppisissä AI-sovelluksissa.


    • Anonyymi

      Tekoäly voi jatkossa tuoda parempia kuvia myös ristisanatehtäviin. Testasin melkein vahingossa palvelua https://www.craiyon.com/ antamalla englanninkielisiä avainsanoja ja komensin (Draw) piirtämään niistä kuvan. Myönnän julkisesti, että en itse ikinä pystyisi yhtä näyttäviin ja taiteellisiin kuviin kuin mitä robotti noin minuutissa tuotti.

      Suosittelen testaamaan leikkimielellä. 🙂

      • Ton vois ihan leikkimielellä laittaa avautumaan sivustoni päälle. Toki ei välttämättä onnistu, sillä jotkut sovellukset eivät suostu toimimaan ifame elementin sisällä. Jos kertoo, että on toinen sivusto iframe-elementin kanssa ponnautettu toinen sivusto ei kaiketi ole väärin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ton vois ihan leikkimielellä laittaa avautumaan sivustoni päälle. Toki ei välttämättä onnistu, sillä jotkut sovellukset eivät suostu toimimaan ifame elementin sisällä. Jos kertoo, että on toinen sivusto iframe-elementin kanssa ponnautettu toinen sivusto ei kaiketi ole väärin.

        Oi mikä tunnelma tuli kuvaan

        https://ibb.co/XFsjTCj

        kun annoin hakusanat "A bench, a tree and a parkway" (Penkki, puu ja puistotie). Tuohon penkille olisi mahtava istahtaa toviksi miettimään maailman pahuutta ja jatkaa virkistyneenä matkaa.

        Ristikoiden laatijoiden ei tarvitse tulevaisuudessa edes maksaa kenellekään robotin luomista kuvista. Se tietää halvempia ristikoita meille kaikille 😎


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oi mikä tunnelma tuli kuvaan

        https://ibb.co/XFsjTCj

        kun annoin hakusanat "A bench, a tree and a parkway" (Penkki, puu ja puistotie). Tuohon penkille olisi mahtava istahtaa toviksi miettimään maailman pahuutta ja jatkaa virkistyneenä matkaa.

        Ristikoiden laatijoiden ei tarvitse tulevaisuudessa edes maksaa kenellekään robotin luomista kuvista. Se tietää halvempia ristikoita meille kaikille 😎

        Laitoin linkin tosta sivuilleni. Kuten arvata saattaa, firma ei anna upottaa sivustoa toiseen sivustoon


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Laitoin linkin tosta sivuilleni. Kuten arvata saattaa, firma ei anna upottaa sivustoa toiseen sivustoon

        Oliko tuo yllätys? Eiköhän jokainen itseään kunnioittava yritys luo sivunsa niin ettei sitä kukaan kopsaa tai lainaa omiin tarpeisiinsa ilman dollarisiirtoja tasaisin väliajoin.

        Toisekseen, en tajua minkä ihmeen takia tuota palvelua pitäisi käyttää jonkin toisen sivun "ikkunan" kautta. Palvelu toimii erittäin tukevasti omalla palvelimellaan ja kuten varmaan huomasit niin palvelussa on lisäominaisuuksia maksaville asiakkaille.

        Veikkaan että jos onnistut hakkeroimaan sen itsesi nimiin, niin firman lakimiehet kyllä viranomaisten avulla löytää laskulleen kohteen.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Laitoin linkin tosta sivuilleni. Kuten arvata saattaa, firma ei anna upottaa sivustoa toiseen sivustoon

        Ei oikein sovellu ristikkoon. Liian hienopiirteisiä pikkukuviksi. Pääkuvat kyllä tällä luo, mutta terävät piirroshahmot ovat japanilaista magnaa - ei oikein istu suomalaiseen ristikkoon. Puhekuplia ei saa. Kokeilin Man says:"....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tuo yllätys? Eiköhän jokainen itseään kunnioittava yritys luo sivunsa niin ettei sitä kukaan kopsaa tai lainaa omiin tarpeisiinsa ilman dollarisiirtoja tasaisin väliajoin.

        Toisekseen, en tajua minkä ihmeen takia tuota palvelua pitäisi käyttää jonkin toisen sivun "ikkunan" kautta. Palvelu toimii erittäin tukevasti omalla palvelimellaan ja kuten varmaan huomasit niin palvelussa on lisäominaisuuksia maksaville asiakkaille.

        Veikkaan että jos onnistut hakkeroimaan sen itsesi nimiin, niin firman lakimiehet kyllä viranomaisten avulla löytää laskulleen kohteen.

        Ideanshan oli vain se, ettei sivuilta tarvitse poistua. Ny menee uuteen välilehteen. Popup-vaihtoehtoa voisi yrittää saada aikaan.

        Minulla on Googlen haku popup-versiona.



      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tuo yllätys? Eiköhän jokainen itseään kunnioittava yritys luo sivunsa niin ettei sitä kukaan kopsaa tai lainaa omiin tarpeisiinsa ilman dollarisiirtoja tasaisin väliajoin.

        Toisekseen, en tajua minkä ihmeen takia tuota palvelua pitäisi käyttää jonkin toisen sivun "ikkunan" kautta. Palvelu toimii erittäin tukevasti omalla palvelimellaan ja kuten varmaan huomasit niin palvelussa on lisäominaisuuksia maksaville asiakkaille.

        Veikkaan että jos onnistut hakkeroimaan sen itsesi nimiin, niin firman lakimiehet kyllä viranomaisten avulla löytää laskulleen kohteen.

        OpenAI ChatGPT on upotettu sivuilleni. Toki ihan kustomoitu versio.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        OpenAI ChatGPT on upotettu sivuilleni. Toki ihan kustomoitu versio.

        En ole ammattilainen tässä asiassa mutta eikös se ole aivan eri asia yhtäällä ladata sovelluskaupasta tai vastaavasta vapaasti käytettävissä oleva äppi ja toisaalla käyttää jonkin firman omaa bisnestä varten omille sivuilleen rakentamaansa sovellusta.

        Mutta aiheesta ei sen enempää koska ei kuulu ristikkoteemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole ammattilainen tässä asiassa mutta eikös se ole aivan eri asia yhtäällä ladata sovelluskaupasta tai vastaavasta vapaasti käytettävissä oleva äppi ja toisaalla käyttää jonkin firman omaa bisnestä varten omille sivuilleen rakentamaansa sovellusta.

        Mutta aiheesta ei sen enempää koska ei kuulu ristikkoteemaan.

        Riippuu lisensseistä.

        Kyllä ohjelmaa voi käyttää ristikon kuvitukseen, mutta ei oikein henkilöpiirroksiin. Niin japanilainen ote henkilöpiirroksissa on.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Riippuu lisensseistä.

        Kyllä ohjelmaa voi käyttää ristikon kuvitukseen, mutta ei oikein henkilöpiirroksiin. Niin japanilainen ote henkilöpiirroksissa on.

        Kysyi AI:ltä

        Jos etsit muita vastaavia tekoälyohjelmia, voit kokeilla esimerkiksi DeepArtia tai Prismaa. Molemmat ovat tekoälyohjelmia, jotka pystyvät muuttamaan kuvia eri taide-tyyleihin, kuten impressionismiin tai kubismiin. Voit myös kokeilla muita kuvanmuokkausohjelmia, kuten Photoshopia tai GIMP:ää, joilla on monia erilaisia muokkausvälineitä ja suodattimia. Toivottavasti tämä auttoi sinua!

        Kysyjä (User):
        Craion luimat henkilöistä luodut piirroshahmot ovat liian paljon japanilaista magnaa.

        Lähinnä ristikkokuvitukseen sopivaa piirrosjälkeä etsin.

        OpenAI ChatGPT:
        Ymmärrän, että etsit tekoälyohjelmaa, joka voi auttaa sinua luomaan piirroshahmoja, jotka sopivat paremmin ristikkokuvitukseen. On joitakin muita tekoälyohjelmia, joita voit kokeilla, kuten DALL-E:a tai PaintsChaineria.

        DALL-E on OpenAI:n kehittämä tekoälyohjelma, joka voi tuottaa kuvia kuvauksista. Se voi luoda kuvia monista erilaisista aiheista, mukaan lukien piirroshahmot. PaintsChainer on toinen tekoälyohjelma, joka voi muuntaa kuvia piirroskuviksi. Se voi myös värjätä kuvia automaattisesti, mikä voi olla hyödyllistä ristikkokuvitusta suunniteltaessa.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kysyi AI:ltä

        Jos etsit muita vastaavia tekoälyohjelmia, voit kokeilla esimerkiksi DeepArtia tai Prismaa. Molemmat ovat tekoälyohjelmia, jotka pystyvät muuttamaan kuvia eri taide-tyyleihin, kuten impressionismiin tai kubismiin. Voit myös kokeilla muita kuvanmuokkausohjelmia, kuten Photoshopia tai GIMP:ää, joilla on monia erilaisia muokkausvälineitä ja suodattimia. Toivottavasti tämä auttoi sinua!

        Kysyjä (User):
        Craion luimat henkilöistä luodut piirroshahmot ovat liian paljon japanilaista magnaa.

        Lähinnä ristikkokuvitukseen sopivaa piirrosjälkeä etsin.

        OpenAI ChatGPT:
        Ymmärrän, että etsit tekoälyohjelmaa, joka voi auttaa sinua luomaan piirroshahmoja, jotka sopivat paremmin ristikkokuvitukseen. On joitakin muita tekoälyohjelmia, joita voit kokeilla, kuten DALL-E:a tai PaintsChaineria.

        DALL-E on OpenAI:n kehittämä tekoälyohjelma, joka voi tuottaa kuvia kuvauksista. Se voi luoda kuvia monista erilaisista aiheista, mukaan lukien piirroshahmot. PaintsChainer on toinen tekoälyohjelma, joka voi muuntaa kuvia piirroskuviksi. Se voi myös värjätä kuvia automaattisesti, mikä voi olla hyödyllistä ristikkokuvitusta suunniteltaessa.

        Täytyy kokeilla noita myös - laita linkkejä tekstipohjaisen AI:n perään.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Täytyy kokeilla noita myös - laita linkkejä tekstipohjaisen AI:n perään.

        Annetut vaihtoehdot ovat maksullisia ja vaativat erillisohjelman. Craiyon toimii selaimessa ja siitä on ilmaisversio.


    • Kuinkahan vanhoja tiedot ovat:

      Kysyjä (User):
      Tuija Westerholm, näytteijä, erityisssi Avara luonto ääni. Tietääkö AI Tuija Westerholmin ikää.
      OpenAI ChatGPT:
      Tuija Westerholmin syntymäaika on 23. maaliskuuta 1960, joten hän on tällä hetkellä 61-vuotias. Onko muuta, johon voin auttaa?

      • Anonyymi

        Mistä AI tuntee sanan erityisssi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä AI tuntee sanan erityisssi?

        eibollut merkityksellinen, mutta jonkin verran AI tulkitsee väärät sanat sellaisiksi kuin on tarkoitettu.
        Tässähän olennaista on se, että vuonna 2023 etsitty henkilö on 63 vuotias.

        Jatkoin:
        Kysyjä (User):
        Eletään vuotta 2023, joten eikös ikä ole 63 vuotta vai elääkö AI vanhoissa tiedoissa?
        OpenAI ChatGPT:
        Pyydän anteeksi, olin vanhoissa tiedoissa. Tuija Westerholm on syntynyt 23. maaliskuuta 1960, joten vuonna 2023 hän olisi 63-vuotias.

        Jäin vain miettimään, onko kaikki tieto parin vuotta vanhaa.


    • Kokeilin kilpailijaa Google Bard ja kysyin, kuka on Huuhaa. Alla vastaus:

      "Huuhaa on fiktiivinen hahmo Disneyn animaatioelokuvassa Muumipeikko ja pyrstötähti. Hän on pikkuinen, vihreä olento, jolla on pitkä pyrstö ja pitkät korvat. Huuhaa on erittäin leikkisä ja utelias, ja hän rakastaa seikkailuja. Hän on myös erittäin ystävällinen ja avulias, ja hän on aina valmis auttamaan muita. Huuhaa on yksi Muumipeikon parhaista ystävistä, ja he viettävät paljon aikaa yhdessä leikkien ja seikkailemassa.

      Huuhaa on yksi Muumi-tarinoiden suosituimmista hahmoista. Hän on hauska, sympaattinen ja helposti lähestyttävä hahmo, jonka jokainen voi rakastaa. Huuhaa on myös erittäin tärkeä hahmo Muumi-tarinoissa. Hän on seikkailunhaluinen ja leikkisä hahmo, joka tuo tarinoihin paljon iloa ja hauskaa. Huuhaa on myös erittäin ystävällinen ja avulias hahmo, joka opettaa lapsille tärkeitä arvoja, kuten ystävyyttä, avuliaisuutta ja leikkimielisyyttä."

    • Anonyymi

      Toisin kuin OpenAI ChatGPT Bard antoi erinonaisen vastauksen Erkki Vuokilasta:

      Erkki Vuokila on ristikkotehtävien tekijä ja Sanaris Oy:n toimitusjohtaja. Hän on tehnyt ristikontehtäviä yli 40 vuotta, ja hänet tunnetaan erityisesti haastavista ja luovista tehtävistään. Vuokila on myös esiintynyt televisiossa useissa ohjelmissa, kuten Aamu-tv:ssä, Vauva-tv:ssä ja A-studiossa.

      Bard on tarkka yksityisyyden suojasta. Sille pitää vakuuttaa, että kysytään henkilöistä julkista tietoa, joka ei koske yksityiselämää.

    • OpenAI ChatGPT oli melkoinen pettymys. Sitä ei enää WordPressissäni ole. Kysyin Jordy Meowilta, joko hän saisi luotua Google Bardusta WordPressiin integroidun version.

      • Vastauksena sain apukehittäjältä:

        "Just wanted to let you know that currently, AI Engine only supports models from OpenAI (either from OpenAI itself or Azure services). But hey, who knows? We might add integration for different models in the future! 🚀 We might even integrate Bard at some point! 🎭"


    • Anonyymi

      Kokeilin taas Bardia. Bardin kanssa kävi samoin kuin ChatGPT:llä sanan pituuden perusteella sanojen etsimisessä eli on tällaisissa kysymyksissä se on hyödytön. Se ei myöskään osaa täydentää sanaa, jonka alkukirjain puuttuu. Tietyllä alkukirjaimella se osaa sanoja etsiä.

      Kokeilin ossako Bard korjata kysyjän virheen:

      "Missä elokuvassa Ingrid Bergmanin roolin etunimi on Elsa?"

      Bard antoi vastauksen Ilsa Lund, mikä on oikein. Toimii tässä suhteessa ChatGPT:tä paremmin.

      Bard on siis melko luotettava tekoäly, mutta ristikossa kaivattavia hakuominaisuuksia siinä ei ole.

    • Itse käytän suomalaista tekoäly chatti sovellusta Uriel Tekoäly Chattia.
      Haluan kannustaa suomalaista yrittäjyyttä

      • Suomea koskeviin kysymyksiin se voinee antaa parempia vastauksia kuin OpenAI ChatGPT, jonka Suomea koskeviin vastauksiin ei voinut lainkaan luottaa.


      • Siitä ei ole nettisovellusta, joten en voi lisätätö linkkisettiin. Itsekään ei tulisi käytettyä erillussovellusta, sillä sitä ei saa selaimessa uuteen välilehteen.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Siitä ei ole nettisovellusta, joten en voi lisätätö linkkisettiin. Itsekään ei tulisi käytettyä erillussovellusta, sillä sitä ei saa selaimessa uuteen välilehteen.

        jep, ikävää kun ei voi käyttä tietokoneella, mutta käytän itse tuota puhelimella appina.


      • Anonyymi
        markku23 kirjoitti:

        jep, ikävää kun ei voi käyttä tietokoneella, mutta käytän itse tuota puhelimella appina.

        Kiitos tästä vinkistä - täytyypä testailla.


      • markku23 kirjoitti:

        jep, ikävää kun ei voi käyttä tietokoneella, mutta käytän itse tuota puhelimella appina.

        No saatan testailla. Tekoälyllä olennaisin asia on luotettavuus. Siihen vaikuttaa syötetyn tiedon määrä. Google Bard syötetyn tiedon suhteen ylivoimainen. Uriel saattaa silti Suomen osalta olla parempi, tuskin sen ainakaan on totaalinen floppi kutrn OpenAI ChatGPT, jknka "tietoihin" ei ollut lainkaan luottamista.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        No saatan testailla. Tekoälyllä olennaisin asia on luotettavuus. Siihen vaikuttaa syötetyn tiedon määrä. Google Bard syötetyn tiedon suhteen ylivoimainen. Uriel saattaa silti Suomen osalta olla parempi, tuskin sen ainakaan on totaalinen floppi kutrn OpenAI ChatGPT, jknka "tietoihin" ei ollut lainkaan luottamista.

        Testasin Urielia. Erittäin huono tietämys Suomen asioista. Poistin kokeen jälkeen Google Bard on ainoa tekoäly, jota voin testieni mukaan suositella rustikoiden ratkonnan apuna. Tieto on varsin luoteytavaa ja kattavaa - myös Suomen osalta.


    • Anonyymi

      Kokeilin Urielia. Kysyin ketkä olivat 2023 elokuussa Helsingin Olympiastadionilla. Ei osannut vastata.

      Ainoa tekoäly, jota voin ristikoiden ratkonnan avjksi suositella on Google Bard.
      Se antaa varsin luotettavasti tietoa ja tietomäärä on iso.

    • Anonyymi
      • Jotensakin turhana ChatGPT:n koin. Google Bard on monin verroin parempi kuin ChatGPT tai Uriel. Valitettavasti koko - tässä tietomäärä - jyllää. pikkutekijöllä ei ole mitään jakoa.


    • Etsin enemmän kuvan luomisohjelmaa otsakekuviin. Toistaiseksi ainuttakaan ohjelmaa, jolla saa laadukkaita suorakaiteen muotoisia valokuvamaisia kuvia ei ole löytynyt.
      https://www.webjourney.ai/ on osittain laatua, mutta kuva on palikoitu ja neliön muotoinen. Siinä on neljä kuvaa.

      Kaksi ylempää ovat heikkolaatuisia, sillä kädet ja kasvot ovat tyypilliseen tapaan epämuodostuneita, mutta alemmat ovat näiltä osin ihan ok. Alemmat kuvat antavat kuitenkin toivoa siitä, että homma joskus voisi toimiakin.

      Jos puolet leikkaa pois, jää kuitenkin kaksi kuvaa eikä yksi.Leikkaaminen yhdeksi kuvaksi heikentäisi laatua liikaa. Sanaristikoilta pelilaudat eivät missään kuvassa näytä.

      https://cdn.discordapp.com/attachments/1136793810945462402/1163902775143440475/botnumraj9_two_man_solving_crossword_in_park_autumn_471ed31a-0ccd-47c8-bf6a-1ed407a5d529.png?ex=654143ed&is=652eceed&hm=d0b3b6a84daea5434ce86d3232aafe2d5ee48e0a51f2fdbb23c5d95ea674540a&

      • Sentään kohtakainen leikattunakin. Tähän asti onnistunein:
        https://imgbox.com/d4IWrxws



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe