Kehitysehdotus pyöräilijöille

Anonyymi-ap

Katsokaa vähän pidemmälle eteen päin, että voi ennakoida mitä edessä tapahtuu.

Eturenkaan eteenkin pitää havainnoida, mutta tietoisuutta mitä edellä tapahtuu.

Risteyksissä voisi vähän rikkoa putkinäköä ja vilkaista sivuillekin.
Ihan hyvä ennakoida ja olla tietoinen ympäristöstä, vaikka autot olisivatkin tilanteessa väistämisvelvollisia.
Laissakin on velvollisuus ennakoida.

Paljon näkee sitäkin, että tuijotellaan vain pyörän eteen, vaikka pitäisi olla valmius väistää muita.

Voisi muutama vahinko ja kuolema jäädä väliin vuodessa.

67

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tieliikennelaki velvoittaakin olemaan perillä siitä, mitä muut ympärillä tekevät. Ei voi ennakoida toisten tekemisiä, jos ei tiedä mitä he tekevät. Tämä pykälä koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, jalankulkijoista rekkakuskeihin.


      "4 §
      Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

      Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

      • Anonyymi

        Laki on aika hyvä.

        Käytännössä se ei olisi keltään pois, jos hoksottimet olisi välillä muuallakin kuin kännykässä, maassa tai tyhjä katse eteen ja äärinäkö hyödyntämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki on aika hyvä.

        Käytännössä se ei olisi keltään pois, jos hoksottimet olisi välillä muuallakin kuin kännykässä, maassa tai tyhjä katse eteen ja äärinäkö hyödyntämättä.

        Tuosta tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuspykälästä seuranneista oikeuden päätöksistä ei ainakaan vielä ole lehdissä ollut uutisia, mutta ans kattoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuspykälästä seuranneista oikeuden päätöksistä ei ainakaan vielä ole lehdissä ollut uutisia, mutta ans kattoo.

        Tärkeintä olisi tiedostaa paikat ja tilanteet, missä pitäisi havainnoida ympärilleen.
        Tulisi vähemmän ikäviä uutisia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tämä ennakointivelvollisuus ilmeisesti koskee jalankulkijoita silloin, kun pyöräilijä ja sähköpotkulautailija ajaa jalkakäytävällä?

        Pitääkö Jalankulkijan hypätä lumihankeen, pusikkoon tai ajoradalle, että pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat saavat vapaan kulkuväylän, jotta aikaa ei mene?

        Itse en edellä mainituissa tilanteissa ala väistämään pyöräilijää ja sähköpotkulautailijaa, sillä eiväthän he saa ajaa jalkakäytävällä. Poikkeuksena alle 12-vuotias ellei ole haittaa ja haittaa on mikäli jalankulkija joutuu siirtymään heidän takia.

        Esimerkiksi tänään kävelin jalkakäytävällä, takaa tuli miespyöräilijä, joka alkoi soittamaan kelloa ja huutamaan, että minun tulee väistää. Luettelin hänelle liikennesäännöt, mutta ei siitä ollut hyötyä. Vähän ajan päästä tuli hänen akkansa paikalle. Tapahtui jalkakäytävällä kohdassa, jossa kaksi jalankulkijaa mahtuu rinnakkain kävelemään, mutta ei jalankulkija ja pyöräilijä. Jalkakäytävä oli jopa merkitty jalkakäytävän liikennemerkillä. Syynä miksi ajoivat siinä oli kuulemma, kun ei ole pyörätietä!!!!!

        Siinä joutuivat ajamaan hiljaa niin kauan, että jalkakäytävä leveni tarpeeksi ja pääsivät ohi.

        Sanoivat, että Minun pitää mennä hoitoon! Se on aika yleinen vastaus pyöräilijöiltä ja sähköpotkulautailijoilta, jos heille huomauttaa jalkakäytävällä ajamisesta. Taitavat itse olla hoidon tarpeessa? Kukaan täysjärkinen ihminen ei aja pyörällä tai sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä vaarantaen jalankulkijat.

        Itse (ikä 60+) en ole koskaan ajanut pyörällä jalkakäytävillä enkä tule ajamaan. Ajoradalla on turvallista ajaa mikäli itse noudattaa liikennesääntöjä. Helsingin keskustassakin uskallan ajaa pyörällä ajoradalla kuten myös Euroopan isoissa kaupungeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ennakointivelvollisuus ilmeisesti koskee jalankulkijoita silloin, kun pyöräilijä ja sähköpotkulautailija ajaa jalkakäytävällä?

        Pitääkö Jalankulkijan hypätä lumihankeen, pusikkoon tai ajoradalle, että pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat saavat vapaan kulkuväylän, jotta aikaa ei mene?

        Itse en edellä mainituissa tilanteissa ala väistämään pyöräilijää ja sähköpotkulautailijaa, sillä eiväthän he saa ajaa jalkakäytävällä. Poikkeuksena alle 12-vuotias ellei ole haittaa ja haittaa on mikäli jalankulkija joutuu siirtymään heidän takia.

        Esimerkiksi tänään kävelin jalkakäytävällä, takaa tuli miespyöräilijä, joka alkoi soittamaan kelloa ja huutamaan, että minun tulee väistää. Luettelin hänelle liikennesäännöt, mutta ei siitä ollut hyötyä. Vähän ajan päästä tuli hänen akkansa paikalle. Tapahtui jalkakäytävällä kohdassa, jossa kaksi jalankulkijaa mahtuu rinnakkain kävelemään, mutta ei jalankulkija ja pyöräilijä. Jalkakäytävä oli jopa merkitty jalkakäytävän liikennemerkillä. Syynä miksi ajoivat siinä oli kuulemma, kun ei ole pyörätietä!!!!!

        Siinä joutuivat ajamaan hiljaa niin kauan, että jalkakäytävä leveni tarpeeksi ja pääsivät ohi.

        Sanoivat, että Minun pitää mennä hoitoon! Se on aika yleinen vastaus pyöräilijöiltä ja sähköpotkulautailijoilta, jos heille huomauttaa jalkakäytävällä ajamisesta. Taitavat itse olla hoidon tarpeessa? Kukaan täysjärkinen ihminen ei aja pyörällä tai sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä vaarantaen jalankulkijat.

        Itse (ikä 60 ) en ole koskaan ajanut pyörällä jalkakäytävillä enkä tule ajamaan. Ajoradalla on turvallista ajaa mikäli itse noudattaa liikennesääntöjä. Helsingin keskustassakin uskallan ajaa pyörällä ajoradalla kuten myös Euroopan isoissa kaupungeissa.

        Jalankulkijaksi laskettavalla sähköpotkulaudalla saa ajaa jalakäytävällä jalankulkijat huomioon ottaen. "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" ryhmän liikkumisvälinen on tällainen vekotin.


        "Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.

        Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

        Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.

        Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.

        Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijaksi laskettavalla sähköpotkulaudalla saa ajaa jalakäytävällä jalankulkijat huomioon ottaen. "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" ryhmän liikkumisvälinen on tällainen vekotin.


        "Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.

        Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

        Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.

        Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.

        Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta."

        Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kaikki niitä, joiden nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.

        Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joilla lähes aina ajetaan jalkakäytävillä.

        Viime vuonna näin täällä pääkaupunkiseudulla kotinurkillani (n. 5-6 km säteellä) VAIN yhden sähköpotkulautailijan joka ei ajanut jalkakäytävällä, mutta peräti 2 yli 12 vuotiasta pyöräilijää, jotka eivät ajaneet jalkakäytävillä. Vuoden aikana näin tuhansia pyöräilijöitä ja satoja sähköpotkulautailijoita. Siinä hyvä otanta pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennesääntöjen noudattamisesta.

        Liikkumiseni jalan on n. 200-300 km/kk ja pyörällä hieman vähemmän.

        Sähköpotkulaudat, joiden max 15 km/h on lasten ja monissa niissä on henkilölle painoraja määritelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kaikki niitä, joiden nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.

        Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joilla lähes aina ajetaan jalkakäytävillä.

        Viime vuonna näin täällä pääkaupunkiseudulla kotinurkillani (n. 5-6 km säteellä) VAIN yhden sähköpotkulautailijan joka ei ajanut jalkakäytävällä, mutta peräti 2 yli 12 vuotiasta pyöräilijää, jotka eivät ajaneet jalkakäytävillä. Vuoden aikana näin tuhansia pyöräilijöitä ja satoja sähköpotkulautailijoita. Siinä hyvä otanta pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennesääntöjen noudattamisesta.

        Liikkumiseni jalan on n. 200-300 km/kk ja pyörällä hieman vähemmän.

        Sähköpotkulaudat, joiden max 15 km/h on lasten ja monissa niissä on henkilölle painoraja määritelty.

        Hyvin mahdollista että noin on. Homma voi silti olla paha rasti ajoradan liikenteelle. Jalankulkijalle kun pitää esim. antaa esteetön kulku suojatien yli. Jos joku haluaa yli jalankulkijaksi laskettavalla laitteella, niin hänet lasketaan jalankulkijaksi ja pitää antaa esteetön kulku suojatien yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin mahdollista että noin on. Homma voi silti olla paha rasti ajoradan liikenteelle. Jalankulkijalle kun pitää esim. antaa esteetön kulku suojatien yli. Jos joku haluaa yli jalankulkijaksi laskettavalla laitteella, niin hänet lasketaan jalankulkijaksi ja pitää antaa esteetön kulku suojatien yli.

        Jostakin luin jokunen viikko - kuukausi sitten, että tuo on huomattu ongelmaksi sähköpotkulaudalla ajaen ylittäen ajorata suojatietä pitkin ja saattaa tulla lain muutos siltä osin. Koska lasten/nuorten sähköpotkulaudat max 15km/h katsotaan jalankulkijaksi, mutta muiden yli 15 km/h kulkevien sitten tulee noudattaa pyöräilijöitä koskevia liikennesääntöjä. Autoilijoiden on todella vaikeata tietää/arvata kuka milloin väistää.

        Siinä jutussa oli, että kaikki olisivat sitten niitä, jotka joutuisivat väistämään suojatiellä ylittäessään ajorataan muuta ajoneuvoliikennettä.

        En löytänyt tähän sitä uutista.

        Odotellaan ja katsotaan miten käy!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostakin luin jokunen viikko - kuukausi sitten, että tuo on huomattu ongelmaksi sähköpotkulaudalla ajaen ylittäen ajorata suojatietä pitkin ja saattaa tulla lain muutos siltä osin. Koska lasten/nuorten sähköpotkulaudat max 15km/h katsotaan jalankulkijaksi, mutta muiden yli 15 km/h kulkevien sitten tulee noudattaa pyöräilijöitä koskevia liikennesääntöjä. Autoilijoiden on todella vaikeata tietää/arvata kuka milloin väistää.

        Siinä jutussa oli, että kaikki olisivat sitten niitä, jotka joutuisivat väistämään suojatiellä ylittäessään ajorataan muuta ajoneuvoliikennettä.

        En löytänyt tähän sitä uutista.

        Odotellaan ja katsotaan miten käy!

        Löytyi kuin löytyikin:

        https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/liikenneturvan-lausunto-arviomuistiosta-sahkopotkulautailun-ja-mikroliikkumisen-ratkaisu-ja-saantelyvaihtoehdoista/#5345e6e1

        Kannattaa lukea erityisesti kohta 3. Myös liitteet kannattaa lukea.

        Olen samaa mieltä, että max 15 km/h kulkevat mikroliikkumisen laitteet eivät ole sopivia jalkakäytäville. Jalkakäytävällä liikkuu kävelemään opettelevia, potkupyöräilemään opettelevia, pyöräilemään opettelevia lapsia jne. Vanhuksia tai muita kävelysauvoilla, rollaattorilla, huonolla tasapainolla liikkuvia (en tarkoita humalassa olevia) jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostakin luin jokunen viikko - kuukausi sitten, että tuo on huomattu ongelmaksi sähköpotkulaudalla ajaen ylittäen ajorata suojatietä pitkin ja saattaa tulla lain muutos siltä osin. Koska lasten/nuorten sähköpotkulaudat max 15km/h katsotaan jalankulkijaksi, mutta muiden yli 15 km/h kulkevien sitten tulee noudattaa pyöräilijöitä koskevia liikennesääntöjä. Autoilijoiden on todella vaikeata tietää/arvata kuka milloin väistää.

        Siinä jutussa oli, että kaikki olisivat sitten niitä, jotka joutuisivat väistämään suojatiellä ylittäessään ajorataan muuta ajoneuvoliikennettä.

        En löytänyt tähän sitä uutista.

        Odotellaan ja katsotaan miten käy!

        Selkeintä olisi että autoilija aina väistää suojatiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ennakointivelvollisuus ilmeisesti koskee jalankulkijoita silloin, kun pyöräilijä ja sähköpotkulautailija ajaa jalkakäytävällä?

        Pitääkö Jalankulkijan hypätä lumihankeen, pusikkoon tai ajoradalle, että pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat saavat vapaan kulkuväylän, jotta aikaa ei mene?

        Itse en edellä mainituissa tilanteissa ala väistämään pyöräilijää ja sähköpotkulautailijaa, sillä eiväthän he saa ajaa jalkakäytävällä. Poikkeuksena alle 12-vuotias ellei ole haittaa ja haittaa on mikäli jalankulkija joutuu siirtymään heidän takia.

        Esimerkiksi tänään kävelin jalkakäytävällä, takaa tuli miespyöräilijä, joka alkoi soittamaan kelloa ja huutamaan, että minun tulee väistää. Luettelin hänelle liikennesäännöt, mutta ei siitä ollut hyötyä. Vähän ajan päästä tuli hänen akkansa paikalle. Tapahtui jalkakäytävällä kohdassa, jossa kaksi jalankulkijaa mahtuu rinnakkain kävelemään, mutta ei jalankulkija ja pyöräilijä. Jalkakäytävä oli jopa merkitty jalkakäytävän liikennemerkillä. Syynä miksi ajoivat siinä oli kuulemma, kun ei ole pyörätietä!!!!!

        Siinä joutuivat ajamaan hiljaa niin kauan, että jalkakäytävä leveni tarpeeksi ja pääsivät ohi.

        Sanoivat, että Minun pitää mennä hoitoon! Se on aika yleinen vastaus pyöräilijöiltä ja sähköpotkulautailijoilta, jos heille huomauttaa jalkakäytävällä ajamisesta. Taitavat itse olla hoidon tarpeessa? Kukaan täysjärkinen ihminen ei aja pyörällä tai sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä vaarantaen jalankulkijat.

        Itse (ikä 60 ) en ole koskaan ajanut pyörällä jalkakäytävillä enkä tule ajamaan. Ajoradalla on turvallista ajaa mikäli itse noudattaa liikennesääntöjä. Helsingin keskustassakin uskallan ajaa pyörällä ajoradalla kuten myös Euroopan isoissa kaupungeissa.

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia, jotka ovat liikenteessä. Se, millä välineellä siellä liikkuu, ei vaikuta asiaan.

        Hoidon tarpeeseesi en ota kantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkeintä olisi että autoilija aina väistää suojatiellä.

        Mikäli autoilija väistäisi aina suojatietä pitkin kadun ylittäviä ajoneuvoja niin eipä joukkoliikenne tulisi mitenkään toimimaan isoissa kaupungeissa. On suojateitä, joissa menee jatkuvasti pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita yli esim. Helsingissä Musiikkitalon ja Finlandia talon luona. Siellä sitten bussit odottaisivat jopa kymmeniä minuutteja vapaata väliä. Mitkä ruuhkat ja risteykset tukossa. Tällä hetkelläkin suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista ampaisee suojatielle välittämättä väistämissäännöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia, jotka ovat liikenteessä. Se, millä välineellä siellä liikkuu, ei vaikuta asiaan.

        Hoidon tarpeeseesi en ota kantaa.

        Se määrä mitä pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita ajaa jalkakäytävillä myös Helsingissä kapeilla jalkakäytävillä niin ei jalankulkijan tarvitse heitä väistää. Minne jalankulkijat väistäisivät? Kadun viedessä pysäköidyn autojen päälle? Ajoradalle?

        Polkupyörä ja sähköpotkulauta ovat ajoneuvoja eikä niillä saa ajaa jalkakäytävällä. Ajoneuvo väistää jalankulkijaa. Laista löytyy myös, että jalankulkijalle tulee antaa turvallinen tila kohdatessa. Laista löytyy myös, että polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla saa ylittää ajoradan ajaen suojatien yli, mutta heidän tulee antaa jalankulkijalle tilaa eli he väistävät jalankulkijaa!

        Pasterstein saisi porukoineen tehdä enemmän töitä puuttumalla kahden itsekkään ryhmän liikennekäyttäytymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se määrä mitä pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita ajaa jalkakäytävillä myös Helsingissä kapeilla jalkakäytävillä niin ei jalankulkijan tarvitse heitä väistää. Minne jalankulkijat väistäisivät? Kadun viedessä pysäköidyn autojen päälle? Ajoradalle?

        Polkupyörä ja sähköpotkulauta ovat ajoneuvoja eikä niillä saa ajaa jalkakäytävällä. Ajoneuvo väistää jalankulkijaa. Laista löytyy myös, että jalankulkijalle tulee antaa turvallinen tila kohdatessa. Laista löytyy myös, että polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla saa ylittää ajoradan ajaen suojatien yli, mutta heidän tulee antaa jalankulkijalle tilaa eli he väistävät jalankulkijaa!

        Pasterstein saisi porukoineen tehdä enemmän töitä puuttumalla kahden itsekkään ryhmän liikennekäyttäytymiseen.

        Tuokaan purkauksesi ei muuta sitä mihinkään, että ennakointivelvollisuus koskee kaikkia, jotka ovat liikenteessä. Se, millä välineellä siellä liikkuu, ei vaikuta asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokaan purkauksesi ei muuta sitä mihinkään, että ennakointivelvollisuus koskee kaikkia, jotka ovat liikenteessä. Se, millä välineellä siellä liikkuu, ei vaikuta asiaan.

        Sen olemme me jalankulkijat erittäin hyvin huomanneet sinun ja kaltaistesi pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden käytöksestä.

        Te voitte omasta mielestänne ajaa jalkakäytävillä välittämättä jalankulkijoista, päässä jyskyttäen ennakointivelvollisuus, ennakointivelvollisuus, kyllä se jalankulkija väistää!

        Ajatte suoraan kohti ja jos jalankulkija ei väistä, harvoin tekään väistätte! Olette ajaneet jopa äidin päälle takaa, jolla oli pieni lapsi kantoliinassa. Äiti kaatui lapsineen, mutta onneksi säilyivät hengissä.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat jo opetella liikennesäännöt. Jo vuosikymmeniä on ollut laki, että pyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä, mutta ei koskaan jalkakäytävillä, poikkeuksena alle 12-vuotiaat lapset. Sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Mikäli tulee paskat housuihin ajoradalla ajaessa niin eiköhän äiti pyyhi?

        Polkupyörä on ajoneuvo ja polkupyörää koskee samat liikennesäännöt muutamia poikkeusta lukuunottamatta kuin muita ajoneuvoja. Samaten sähköpotkulauta on ajoneuvo.

        Helppoa, kun löytyy järkeä päästä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli autoilija väistäisi aina suojatietä pitkin kadun ylittäviä ajoneuvoja niin eipä joukkoliikenne tulisi mitenkään toimimaan isoissa kaupungeissa. On suojateitä, joissa menee jatkuvasti pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita yli esim. Helsingissä Musiikkitalon ja Finlandia talon luona. Siellä sitten bussit odottaisivat jopa kymmeniä minuutteja vapaata väliä. Mitkä ruuhkat ja risteykset tukossa. Tällä hetkelläkin suurin osa pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista ampaisee suojatielle välittämättä väistämissäännöistä.

        Turvallisuus tulee aina mennä sujuvuuden edelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyi kuin löytyikin:

        https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/liikenneturvan-lausunto-arviomuistiosta-sahkopotkulautailun-ja-mikroliikkumisen-ratkaisu-ja-saantelyvaihtoehdoista/#5345e6e1

        Kannattaa lukea erityisesti kohta 3. Myös liitteet kannattaa lukea.

        Olen samaa mieltä, että max 15 km/h kulkevat mikroliikkumisen laitteet eivät ole sopivia jalkakäytäville. Jalkakäytävällä liikkuu kävelemään opettelevia, potkupyöräilemään opettelevia, pyöräilemään opettelevia lapsia jne. Vanhuksia tai muita kävelysauvoilla, rollaattorilla, huonolla tasapainolla liikkuvia (en tarkoita humalassa olevia) jne.

        Syytä on kuitenkin muistaa, että laitteen kuski on velvollinen sovittamaan nopeus tilanteeseen sopivaksi tälläkin hetkellä. Ei jalankulkijoiden seassa saakaan ajaa maksimia, eli sitä 15 km/h nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen olemme me jalankulkijat erittäin hyvin huomanneet sinun ja kaltaistesi pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden käytöksestä.

        Te voitte omasta mielestänne ajaa jalkakäytävillä välittämättä jalankulkijoista, päässä jyskyttäen ennakointivelvollisuus, ennakointivelvollisuus, kyllä se jalankulkija väistää!

        Ajatte suoraan kohti ja jos jalankulkija ei väistä, harvoin tekään väistätte! Olette ajaneet jopa äidin päälle takaa, jolla oli pieni lapsi kantoliinassa. Äiti kaatui lapsineen, mutta onneksi säilyivät hengissä.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat jo opetella liikennesäännöt. Jo vuosikymmeniä on ollut laki, että pyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä, mutta ei koskaan jalkakäytävillä, poikkeuksena alle 12-vuotiaat lapset. Sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Mikäli tulee paskat housuihin ajoradalla ajaessa niin eiköhän äiti pyyhi?

        Polkupyörä on ajoneuvo ja polkupyörää koskee samat liikennesäännöt muutamia poikkeusta lukuunottamatta kuin muita ajoneuvoja. Samaten sähköpotkulauta on ajoneuvo.

        Helppoa, kun löytyy järkeä päästä!

        Mitenkäs muuten on, vieläkö Lauttasaaressa kylvetään nastoja pyöräteille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen olemme me jalankulkijat erittäin hyvin huomanneet sinun ja kaltaistesi pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden käytöksestä.

        Te voitte omasta mielestänne ajaa jalkakäytävillä välittämättä jalankulkijoista, päässä jyskyttäen ennakointivelvollisuus, ennakointivelvollisuus, kyllä se jalankulkija väistää!

        Ajatte suoraan kohti ja jos jalankulkija ei väistä, harvoin tekään väistätte! Olette ajaneet jopa äidin päälle takaa, jolla oli pieni lapsi kantoliinassa. Äiti kaatui lapsineen, mutta onneksi säilyivät hengissä.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat jo opetella liikennesäännöt. Jo vuosikymmeniä on ollut laki, että pyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä, mutta ei koskaan jalkakäytävillä, poikkeuksena alle 12-vuotiaat lapset. Sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Mikäli tulee paskat housuihin ajoradalla ajaessa niin eiköhän äiti pyyhi?

        Polkupyörä on ajoneuvo ja polkupyörää koskee samat liikennesäännöt muutamia poikkeusta lukuunottamatta kuin muita ajoneuvoja. Samaten sähköpotkulauta on ajoneuvo.

        Helppoa, kun löytyy järkeä päästä!

        En tiedä, miksi otit itseesi ja lähdit tuollaiseen älyttömään henkilökohtaiseen hyökkäykseen. Totesin vain kuten asia on, että ennakointivelvollisuus koskee kaikkia, jotka ovat liikenteessä. Se, millä välineellä siellä liikkuu, ei vaikuta asiaan.

        Käsitys hoidon tarpeestasi alkaa muodostua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, miksi otit itseesi ja lähdit tuollaiseen älyttömään henkilökohtaiseen hyökkäykseen. Totesin vain kuten asia on, että ennakointivelvollisuus koskee kaikkia, jotka ovat liikenteessä. Se, millä välineellä siellä liikkuu, ei vaikuta asiaan.

        Käsitys hoidon tarpeestasi alkaa muodostua.

        Me jalankulkijat tiedämme, että te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat luulette, että teillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia!

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat, teidän kannattaisi hakeutua hoitoon!

        Te saatte soittaa kellojanne ja kulkusianne miten kauan haluatte, mutta ette voi vaatia, kuten teette, että me jalankulkijat aina väistämänne teitä, teidän rikkoessanne lakia.

        Te katsotte, että muiden ennakointivelvollisuus, antaa teille oikeuden rikkoa lähes jatkuvasti lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvallisuus tulee aina mennä sujuvuuden edelle.

        Tyypillinen pyöräilijä, joka on sitä mieltä, että muut väistäköön eikä heidän tarvitse välittää turvallisuudesta vaan se on muiden tehtävä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkäs muuten on, vieläkö Lauttasaaressa kylvetään nastoja pyöräteille?

        Olet herännyt talviunilta! Miten siellä Lauttasaaressa menee? Lopeta se nastoja kylväminen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikkia, jotka ovat liikenteessä. Se, millä välineellä siellä liikkuu, ei vaikuta asiaan.

        Hoidon tarpeeseesi en ota kantaa.

        Lähden tästä lenkille ja aloitan uuden harrastuksen, pyörätiellä kävelyn/juoksemisen.

        Katsotaan mitä pyöräilijät sanovat, ne samat, jotka ajavat myös jatkuvasti jalkakäytävillä.
        Heidän mielestään jalkakäytävällä saa pyöräillä ellei ole pyörätietä! Suomen laissa ei sitä ole, mutta jos tuolla idempänä on. Suomessa noudatetaan Suomen lakia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen pyöräilijä, joka on sitä mieltä, että muut väistäköön eikä heidän tarvitse välittää turvallisuudesta vaan se on muiden tehtävä!

        Jos luetun ymmärtäminen on tuota tasoa, niin sitten ei oikein voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me jalankulkijat tiedämme, että te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat luulette, että teillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia!

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat, teidän kannattaisi hakeutua hoitoon!

        Te saatte soittaa kellojanne ja kulkusianne miten kauan haluatte, mutta ette voi vaatia, kuten teette, että me jalankulkijat aina väistämänne teitä, teidän rikkoessanne lakia.

        Te katsotte, että muiden ennakointivelvollisuus, antaa teille oikeuden rikkoa lähes jatkuvasti lakia.

        Älä nyt viitsi. Käytöksesi on siellä jossain itkettävän ja naurettavan rajamailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet herännyt talviunilta! Miten siellä Lauttasaaressa menee? Lopeta se nastoja kylväminen .

        Lauttasaaren huutaja, joka myös Nastamuumiona tunnetaan, on tosiaan tehnyt paluun. Ilmeisesti lähihoitovaihe on päättynyt tällä erää. Saa nähdä, kumpi sekoilee taas pahemmin, hän vai se sekopää, joka on taas ahkerasti raivonnut Liikenneonnettomuudet-palstalla pyöräilijöiden demonisesta pahuudesta ja elää vakavassa harhassa, jossa hänen lisäkseen tällä palstalla on vain yksi muu ihminen (joka on pyöräilijä ja sen takia täydellisen paha ihminen).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lauttasaaren huutaja, joka myös Nastamuumiona tunnetaan, on tosiaan tehnyt paluun. Ilmeisesti lähihoitovaihe on päättynyt tällä erää. Saa nähdä, kumpi sekoilee taas pahemmin, hän vai se sekopää, joka on taas ahkerasti raivonnut Liikenneonnettomuudet-palstalla pyöräilijöiden demonisesta pahuudesta ja elää vakavassa harhassa, jossa hänen lisäkseen tällä palstalla on vain yksi muu ihminen (joka on pyöräilijä ja sen takia täydellisen paha ihminen).

        Vastaat viestiini etkä edes tiedä missä asun!

        En ole käynyt Lauttasaaressa vuosiin, sillä ei siellä ole mitään miksi siellä kävisin.

        Et ilmeisesti muista, että sinä itse olet Lauttasaaren huutaja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaat viestiini etkä edes tiedä missä asun!

        En ole käynyt Lauttasaaressa vuosiin, sillä ei siellä ole mitään miksi siellä kävisin.

        Et ilmeisesti muista, että sinä itse olet Lauttasaaren huutaja!

        Olet kyllä ihan tunnettu hahmo Lauttasaaressa ja lähialueilla. Teillä on hauska kisa sen täysin seonneen pyöräilijävihaajan kanssa. Kumpi sekoilee enemmän, kumpi keksii muille älyttömämpiä mielipiteitä, kumpi huutaa ja raivoaa enemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkeintä olisi että autoilija aina väistää suojatiellä.

        Saivartelu suojatiestä, pyörätien jatkeesta ja jalkakäytävästä saisi ainakin päättyä. Suomesta puuttuu kymmeniä tuhansia liikennemerkkeä jos meinattaisiin, että pyörätien jatke ja pyörätie olisi aina liikennemerkillä osoitettu.
        Autotiellä olisi kaaos jos sieltä puuttuisi yhtä paljon liikennemerkkejä kuin mikä on tilanne kevyenliikenteen väylillä. Risteyksen toisella puolella ei ole pyörätie merkkiä, pyörän on siirryttävä autotielle yhden korttelin väliksi, seuraavassa liikennemerkki taas on...ja kas kummaa toiseen suuntaan näytti olevan pyörätie liikennemerkki ja sen alla lisäkilpi kaksisuuntaisuudesta... Tällaiset liikennemerkkipuutokset ovat ihan arkipäivää pyöräilijöille, autoilijoille yksisuuntainen tie liikennemerkin puuttuminen taas on kolinan arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartelu suojatiestä, pyörätien jatkeesta ja jalkakäytävästä saisi ainakin päättyä. Suomesta puuttuu kymmeniä tuhansia liikennemerkkeä jos meinattaisiin, että pyörätien jatke ja pyörätie olisi aina liikennemerkillä osoitettu.
        Autotiellä olisi kaaos jos sieltä puuttuisi yhtä paljon liikennemerkkejä kuin mikä on tilanne kevyenliikenteen väylillä. Risteyksen toisella puolella ei ole pyörätie merkkiä, pyörän on siirryttävä autotielle yhden korttelin väliksi, seuraavassa liikennemerkki taas on...ja kas kummaa toiseen suuntaan näytti olevan pyörätie liikennemerkki ja sen alla lisäkilpi kaksisuuntaisuudesta... Tällaiset liikennemerkkipuutokset ovat ihan arkipäivää pyöräilijöille, autoilijoille yksisuuntainen tie liikennemerkin puuttuminen taas on kolinan arvoinen.

        Ymmärrän ja olen osin samaa mieltä.

        Tämän vuoksi pyöräilijän velvoitteita ei voi ainakaan vähentää.

        Suojatiet on suunniteltu ja sijoiteltu lähinnä kävelijöiden tarpeisiin, ajoradan ylityksiin.
        Yllättävät ryntäilyt ja suuret tilannenopeudet ajoneuvolla ei ole se miten ajoradan ylittäminen on tarkoitus suorittaa suojatiellä.

        Varsinkin moottoripyörän kanssa oppii olemaan valppaana.
        Täytyy ajaa väljästi ja huomioida, että muilla on mahdollisuus havaita.
        On havainnoitava muita tienkäyttäjiä, kuten autot ja kevytliikenne ja ennakoitava, mitä se toinen mahdollisesti haluaisi seuraavaksi tehdä.

        Katsetta ja päätäkin täytyy käännellä, että tietää ja näkee mitä ympärillä tapahtuu.

        Ei se ole kuormittavaa tai ongelma.
        Tietoisuus ympäristöstä tulee vain tavaksi.

        Turvallisuus ja sujuvuus pyöräillessä nousisi kummasti, jos havainnoit ympärille, ennen kuin ajat suojatielle, risteykseen, ajoradalle, käännyt tai vaihdat ajolinjaa.

        Katse edes hetkeksi pois tiestä ja katso ympärille.

        Suunta mihin aiot ja mitkä asiat siellä voisivat vaikuttaa sinuun.

        Oikea tilannenopeus on sellainen, että pysyt kartalla.

        Muiden yllättäviin sikailuihin ei aina voi vaikuttaa, mutta omalla tekemisellä on eniten merkitystä.
        Riippumatta kuka on oikeassa tai väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän ja olen osin samaa mieltä.

        Tämän vuoksi pyöräilijän velvoitteita ei voi ainakaan vähentää.

        Suojatiet on suunniteltu ja sijoiteltu lähinnä kävelijöiden tarpeisiin, ajoradan ylityksiin.
        Yllättävät ryntäilyt ja suuret tilannenopeudet ajoneuvolla ei ole se miten ajoradan ylittäminen on tarkoitus suorittaa suojatiellä.

        Varsinkin moottoripyörän kanssa oppii olemaan valppaana.
        Täytyy ajaa väljästi ja huomioida, että muilla on mahdollisuus havaita.
        On havainnoitava muita tienkäyttäjiä, kuten autot ja kevytliikenne ja ennakoitava, mitä se toinen mahdollisesti haluaisi seuraavaksi tehdä.

        Katsetta ja päätäkin täytyy käännellä, että tietää ja näkee mitä ympärillä tapahtuu.

        Ei se ole kuormittavaa tai ongelma.
        Tietoisuus ympäristöstä tulee vain tavaksi.

        Turvallisuus ja sujuvuus pyöräillessä nousisi kummasti, jos havainnoit ympärille, ennen kuin ajat suojatielle, risteykseen, ajoradalle, käännyt tai vaihdat ajolinjaa.

        Katse edes hetkeksi pois tiestä ja katso ympärille.

        Suunta mihin aiot ja mitkä asiat siellä voisivat vaikuttaa sinuun.

        Oikea tilannenopeus on sellainen, että pysyt kartalla.

        Muiden yllättäviin sikailuihin ei aina voi vaikuttaa, mutta omalla tekemisellä on eniten merkitystä.
        Riippumatta kuka on oikeassa tai väärässä.

        ...jatkan vielä äskeistä lässytystä:

        Polkupyörä on alikäytty liikkumismuoto liikennejärjestelmässä.
        Kaikki liikkumismuotoja tarvitaan, että kapasiteetti ja sujuvuus olisi optimaalinen.

        Turha koheltaminen lisää vain sääntelyn tarvetta.
        Polkupyörän ketteryyttä ei siis kannattaisi hyödyntää väärissä paikoissa väärällä tavalla.

        Jalkakäytävillä ajamisen kieltämiseenkin on jokin syy.
        Voi olla sääntö-suomalaiset perinteet tai sitten on sattunut ja tapahtunut.
        Ei kai kävelijöiden rytmissä ja ehdoilla etenemisessä pitäisi olla mitään ongelmaa,
        tehtiin se sitten polkien tai taluttaen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän ja olen osin samaa mieltä.

        Tämän vuoksi pyöräilijän velvoitteita ei voi ainakaan vähentää.

        Suojatiet on suunniteltu ja sijoiteltu lähinnä kävelijöiden tarpeisiin, ajoradan ylityksiin.
        Yllättävät ryntäilyt ja suuret tilannenopeudet ajoneuvolla ei ole se miten ajoradan ylittäminen on tarkoitus suorittaa suojatiellä.

        Varsinkin moottoripyörän kanssa oppii olemaan valppaana.
        Täytyy ajaa väljästi ja huomioida, että muilla on mahdollisuus havaita.
        On havainnoitava muita tienkäyttäjiä, kuten autot ja kevytliikenne ja ennakoitava, mitä se toinen mahdollisesti haluaisi seuraavaksi tehdä.

        Katsetta ja päätäkin täytyy käännellä, että tietää ja näkee mitä ympärillä tapahtuu.

        Ei se ole kuormittavaa tai ongelma.
        Tietoisuus ympäristöstä tulee vain tavaksi.

        Turvallisuus ja sujuvuus pyöräillessä nousisi kummasti, jos havainnoit ympärille, ennen kuin ajat suojatielle, risteykseen, ajoradalle, käännyt tai vaihdat ajolinjaa.

        Katse edes hetkeksi pois tiestä ja katso ympärille.

        Suunta mihin aiot ja mitkä asiat siellä voisivat vaikuttaa sinuun.

        Oikea tilannenopeus on sellainen, että pysyt kartalla.

        Muiden yllättäviin sikailuihin ei aina voi vaikuttaa, mutta omalla tekemisellä on eniten merkitystä.
        Riippumatta kuka on oikeassa tai väärässä.

        Aika radikaali ajatus, että pyöräilijä ei havainnoisi muuta liikennettä ja ympäristöään. Matka loppuu lyhyeen, jos niin ei tee. Jos sitten suojatielle ajava pyöräilijä vaikuttaa yllättäen ryntäävältä, niin ne havainnoinnin puutteet on olleet jossain muualla.

        Pahimmillaan pyöräväylä alkaa ja loppuu korttelin välein. Pyöräväylällä voi olla kävelijöitä, liikennemerkkejä ja pysäköityjä autoja. Matka loppuu lyhyeen, jos ei havainnoi.

        Se on totta, että itsensä pitää tehdä havaittavaksi. Ajoradalla kun tekee niin, niin torvien torvet soi.

        En siis ole kanssasi eri mieltä, mutta tuon keskusteluun asioita, jotka mielestäni olennaisesti kuuluvat siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika radikaali ajatus, että pyöräilijä ei havainnoisi muuta liikennettä ja ympäristöään. Matka loppuu lyhyeen, jos niin ei tee. Jos sitten suojatielle ajava pyöräilijä vaikuttaa yllättäen ryntäävältä, niin ne havainnoinnin puutteet on olleet jossain muualla.

        Pahimmillaan pyöräväylä alkaa ja loppuu korttelin välein. Pyöräväylällä voi olla kävelijöitä, liikennemerkkejä ja pysäköityjä autoja. Matka loppuu lyhyeen, jos ei havainnoi.

        Se on totta, että itsensä pitää tehdä havaittavaksi. Ajoradalla kun tekee niin, niin torvien torvet soi.

        En siis ole kanssasi eri mieltä, mutta tuon keskusteluun asioita, jotka mielestäni olennaisesti kuuluvat siihen.

        "Aika radikaali ajatus, että pyöräilijä ei havainnoisi muuta liikennettä ja ympäristöään."

        Näen tuota aika paljon kaupunki- ja taajamaliikenteessä.
        Ei tietenkään kaikki, mutta yleisyys selittää osittain onnettomuusalttiutta.

        Asiaan olisi helppo vaikuttaa.
        Moni vaan polkee, eikä edes näytä huomaavan, että ei mennyt ihan putkeen.


        "Jos sitten suojatielle ajava pyöräilijä vaikuttaa yllättäen ryntäävältä..."

        Ajoradalta katsottuna ei niin yleistä, mutta se tilannenopeus ...on katvealueita jne...
        Ne pyöräilijän väistämisvelvollisuudet on laissa ihan syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika radikaali ajatus, että pyöräilijä ei havainnoisi muuta liikennettä ja ympäristöään."

        Näen tuota aika paljon kaupunki- ja taajamaliikenteessä.
        Ei tietenkään kaikki, mutta yleisyys selittää osittain onnettomuusalttiutta.

        Asiaan olisi helppo vaikuttaa.
        Moni vaan polkee, eikä edes näytä huomaavan, että ei mennyt ihan putkeen.


        "Jos sitten suojatielle ajava pyöräilijä vaikuttaa yllättäen ryntäävältä..."

        Ajoradalta katsottuna ei niin yleistä, mutta se tilannenopeus ...on katvealueita jne...
        Ne pyöräilijän väistämisvelvollisuudet on laissa ihan syystä.

        Jokaisen ajoneuvon kuljettajan pitää olla selvillä liikennesäännöistä. Sääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuus tulee kuitenkin ottaa huomioon.

        "Ennakointivelvollisuus ei sulje pois keskeisen tieliikenteen periaatteen, luottamusperiaatteen, merkitystä. Luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luotaa, että myös toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä. Näin ei kuitenkaan ole, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on selvästi havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä, tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Näissä tilanteissa luottamusperiaate edellyttää ennakointivelvollisuuden noudattamista.

        Luottamusperiaatetta ei ole tietoisesti sisällytetty lakiin, ennakointivelvollisuus on. Tieliikennelainsäädännön noudattaminen on liikennekäyttäytymisen perusta, eikä siitä tarvitse erikseen säätää. Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä."


      • Anonyymi

        Kyllä monet pyöräilijät tulee vaan niin nopeasti eteen , joskus hankalaa kun sitten käy huonosti. Talvella jalankulkijat on joskus itsemurha kandidaatteja kun kävelevät eteen , tietysti auton pitää väistää, aina ei liukkaalla onnistu. Jos lähtee henki niin onko sillä väliä kenen vika oli ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä monet pyöräilijät tulee vaan niin nopeasti eteen , joskus hankalaa kun sitten käy huonosti. Talvella jalankulkijat on joskus itsemurha kandidaatteja kun kävelevät eteen , tietysti auton pitää väistää, aina ei liukkaalla onnistu. Jos lähtee henki niin onko sillä väliä kenen vika oli ?

        On väliä. Omaiset saattavat saada korvauksia. Tieliikennelain 27 pykälä ei muuten erittele sitä, minkä vuoksi suojateiden kohdalla pitää noudattaa erityistä varovaisuutta. Kyseisessä pykälässä yksinkertaisesti lukee, että:

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Jos tulee osuma suojatien kohdalla, niin tuskin on silloin varottu erityisen paljon. Se on sitten erillinen oma asia, että samaisen 27 § mukaan suojatien yli haluaville jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli. Varovaisuusvelvoite on kuitenkin voimassa väistämissääntöjen lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On väliä. Omaiset saattavat saada korvauksia. Tieliikennelain 27 pykälä ei muuten erittele sitä, minkä vuoksi suojateiden kohdalla pitää noudattaa erityistä varovaisuutta. Kyseisessä pykälässä yksinkertaisesti lukee, että:

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Jos tulee osuma suojatien kohdalla, niin tuskin on silloin varottu erityisen paljon. Se on sitten erillinen oma asia, että samaisen 27 § mukaan suojatien yli haluaville jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku yli. Varovaisuusvelvoite on kuitenkin voimassa väistämissääntöjen lisäksi.

        "Jos tulee osuma suojatien kohdalla, niin tuskin on silloin varottu erityisen paljon. "

        Sinun asenteeseesi tuskin voi vaikuttaa, mutta joku raja tuossakin asiassa, jos väistämisvelvollinen tekee yllättäviä manöövereita ajoneuvolla,
        eikä edes katso ympärilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika radikaali ajatus, että pyöräilijä ei havainnoisi muuta liikennettä ja ympäristöään."

        Näen tuota aika paljon kaupunki- ja taajamaliikenteessä.
        Ei tietenkään kaikki, mutta yleisyys selittää osittain onnettomuusalttiutta.

        Asiaan olisi helppo vaikuttaa.
        Moni vaan polkee, eikä edes näytä huomaavan, että ei mennyt ihan putkeen.


        "Jos sitten suojatielle ajava pyöräilijä vaikuttaa yllättäen ryntäävältä..."

        Ajoradalta katsottuna ei niin yleistä, mutta se tilannenopeus ...on katvealueita jne...
        Ne pyöräilijän väistämisvelvollisuudet on laissa ihan syystä.

        Jos se pitäisi paikkansa, niin onnettomuuksia olisi paljon. Niitä ei onneksi ole. Toki nollaan on hyvä tähdätä. Lisäksi minun on aika vaikeaa autoillessa huomata, miten joku pyöräilijä havainnoi, eli en siis tiedä, mitä hän on nähnyt ja mitä ei. Todella harvoin kukaan alle yrittää, joten ehkä he havainnoivat ainakin jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos tulee osuma suojatien kohdalla, niin tuskin on silloin varottu erityisen paljon. "

        Sinun asenteeseesi tuskin voi vaikuttaa, mutta joku raja tuossakin asiassa, jos väistämisvelvollinen tekee yllättäviä manöövereita ajoneuvolla,
        eikä edes katso ympärilleen.

        Ei minun asenteellani ole mitään tekemistä asian kanssa. Katson suoraan, mitä laissa lukee.

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se pitäisi paikkansa, niin onnettomuuksia olisi paljon. Niitä ei onneksi ole. Toki nollaan on hyvä tähdätä. Lisäksi minun on aika vaikeaa autoillessa huomata, miten joku pyöräilijä havainnoi, eli en siis tiedä, mitä hän on nähnyt ja mitä ei. Todella harvoin kukaan alle yrittää, joten ehkä he havainnoivat ainakin jotain.

        Onnettomuuksia on yleensäkin vähän suhteessa ajomääriin kaikilla ajoneuvoilla.
        Kuitenkin sen verran, että koetaan aiheelliseksi monenlaisia toimia ja rajoitteita, jopa nykyisten jatkuva tiukentaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnettomuuksia on yleensäkin vähän suhteessa ajomääriin kaikilla ajoneuvoilla.
        Kuitenkin sen verran, että koetaan aiheelliseksi monenlaisia toimia ja rajoitteita, jopa nykyisten jatkuva tiukentaminen.

        No nyt ollaankin jo päästy aika kauas siitä, mistä näkemyseromme on. En näe tarpeelliseksi muuttaa kantaani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt ollaankin jo päästy aika kauas siitä, mistä näkemyseromme on. En näe tarpeelliseksi muuttaa kantaani.

        Juu en minäkään.
        Mutta kiitoksia kuitenkin ajatuksistasi.
        Ihmeen asiallista suomi24:ksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartelu suojatiestä, pyörätien jatkeesta ja jalkakäytävästä saisi ainakin päättyä. Suomesta puuttuu kymmeniä tuhansia liikennemerkkeä jos meinattaisiin, että pyörätien jatke ja pyörätie olisi aina liikennemerkillä osoitettu.
        Autotiellä olisi kaaos jos sieltä puuttuisi yhtä paljon liikennemerkkejä kuin mikä on tilanne kevyenliikenteen väylillä. Risteyksen toisella puolella ei ole pyörätie merkkiä, pyörän on siirryttävä autotielle yhden korttelin väliksi, seuraavassa liikennemerkki taas on...ja kas kummaa toiseen suuntaan näytti olevan pyörätie liikennemerkki ja sen alla lisäkilpi kaksisuuntaisuudesta... Tällaiset liikennemerkkipuutokset ovat ihan arkipäivää pyöräilijöille, autoilijoille yksisuuntainen tie liikennemerkin puuttuminen taas on kolinan arvoinen.

        Ilmoita oman kunnalle puuttuvista liikennemerkeistä. Pääkaupunkiseudulla kunnilla on netistä palautepalvelu, jonne voi ilmoittaa.

        Tiedän tosin Vantaalta, että vaikka olen ilmoittanut jopa kaksi kertaa samasta puuttuvasta liikennemerkistä niin ei niitä aina tule. Vanhimmista on mennyt jo 6-7 vuotta. Itse pyöräilijänä ajan liikennemerkkien mukaisesti eli jos puuttuu pyörätien liikennemerkki niin silloin ajetaan ajoradalla.

        Pyörätien liikennemerkin yhteydessä olevat nuolet, jotka kertovat kaksisuuntaisuudesta:
        Pyörätien liikennemerkki tulee olla molemmista suunnista eli pelkät nuolet ei riitä, että siinä on kaksisuuntainen pyörätie.

        MIkäli seuraavan risteyksen jälkeen ei ole pyörätien liikennemerkkiä niin silloin todella pitää ajaa seuraavan korttelin ajan ajoradalla. Onnistuu ainakin minulta pyöräilijänä.

        Huom: voihan ajoradallakin olla välillä yksisuuntainen katu, jolloin ajoradalla ajavat ajoneuvot joutuvat siirtymään muualle. Se on tosin merkitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen ajoneuvon kuljettajan pitää olla selvillä liikennesäännöistä. Sääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuus tulee kuitenkin ottaa huomioon.

        "Ennakointivelvollisuus ei sulje pois keskeisen tieliikenteen periaatteen, luottamusperiaatteen, merkitystä. Luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luotaa, että myös toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä. Näin ei kuitenkaan ole, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on selvästi havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä, tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Näissä tilanteissa luottamusperiaate edellyttää ennakointivelvollisuuden noudattamista.

        Luottamusperiaatetta ei ole tietoisesti sisällytetty lakiin, ennakointivelvollisuus on. Tieliikennelainsäädännön noudattaminen on liikennekäyttäytymisen perusta, eikä siitä tarvitse erikseen säätää. Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä."

        Ennakointivelvollisuus on jokaisella liikenteessä liikkuvalla.

        Eräs ryhmä; pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat käyttävät sitä härskisti hyväkseen! Suurin osa ed. ryhmästä, mutta ei kaikki. He luulevat, että heillä on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia.

        Alla olevia tapahtuu pääkaupunkiseudulla:
        Ajavat missä ajavat, välillä ajoradalla, välillä jalkakäytävällä. Punaiset valot, kaasu pohjaan. Surutta suojatielle vaikka heillä itsellä olisi väistämisvelvollisuus. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä on ollut jo 1.6.1997 alkaen voimassa laki, että jalankulkija saa kävellä joko vasemmalla tai oikealla. Eivät vieläkään sitä tiedä! Jalkakäytävä on vain jalankulkijoille, mutta lähes kaikki pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat siellä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Syöksyvät mistä yllättävistä kaikista muiden ajoneuvojen eteen. Ajetaan pyörätiellä vasenta reunaa. Pyöräkaistalla ja yksisuuntaisella pyörätiellä väärään suuntaan. Ajoradalla yksisuuntaista katua väärään suuntaa. Ajavat juna-asemien laiturialueilla, Helsingin rautatieasemalla sisällä, Asematunnelissa, metrolaitureilla ja törkeimmät ajavat jopa metrossa sisällä. Ja olen nähnyt joskus heidän ajavan jopa kaupoissa sisällä!

        Tässä vain muutama mitä olen havainnot liikkuessani liikenteessä!

        Viime vuonna näin vain 2 pyöräilijää ja 1 sähköpotkulautailijan, jotka eivät ajaneet näkökentässäni jalkakäytävillä. Nyt puhun katuosuuksista, jossa on vain jalkakäytäviä tai pyörätie on vain toisella puolen. Liikun kuukaudessa monia satoja kilometrejä kävellen ja pyörällä.

        Olen jalankulkija ja pyöräilijä sekä harvoin autoilija. Pyöräilijänä ajan liikennesääntöjen mukaan ja todellakin olen pyöräilijä, joka ei ole koskaan ajanut jalkakäytävillä enkä aja!

        Ajan niin Helsingin keskustassa kuin muualla Euroopassa pyörällä. Väistän suojatielle aikovaa tai siellä olevaa jalankulkijaa niin ajoradan kuin pyörätien ylittävällä suojatiellä. Jalankulkijat välillä hämmästyvät, kun annan heille tilaa! Ajaessani pyörätiellä ja tullessani sivutien risteyksen vilkaisen aina olkapääni yli, onko takaa tulemassa autoa, joka kääntymässä. Samoin teen jalankulkijana ollessani menossa suojatielle. Helppoa!
        Lopuksi, että minulla ei ole "putkinäköä" vaan seuraan liikenteessä liikkuessani ympäristöä.
        Edellä vain muutama esimerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointivelvollisuus on jokaisella liikenteessä liikkuvalla.

        Eräs ryhmä; pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat käyttävät sitä härskisti hyväkseen! Suurin osa ed. ryhmästä, mutta ei kaikki. He luulevat, että heillä on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia.

        Alla olevia tapahtuu pääkaupunkiseudulla:
        Ajavat missä ajavat, välillä ajoradalla, välillä jalkakäytävällä. Punaiset valot, kaasu pohjaan. Surutta suojatielle vaikka heillä itsellä olisi väistämisvelvollisuus. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä on ollut jo 1.6.1997 alkaen voimassa laki, että jalankulkija saa kävellä joko vasemmalla tai oikealla. Eivät vieläkään sitä tiedä! Jalkakäytävä on vain jalankulkijoille, mutta lähes kaikki pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat siellä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Syöksyvät mistä yllättävistä kaikista muiden ajoneuvojen eteen. Ajetaan pyörätiellä vasenta reunaa. Pyöräkaistalla ja yksisuuntaisella pyörätiellä väärään suuntaan. Ajoradalla yksisuuntaista katua väärään suuntaa. Ajavat juna-asemien laiturialueilla, Helsingin rautatieasemalla sisällä, Asematunnelissa, metrolaitureilla ja törkeimmät ajavat jopa metrossa sisällä. Ja olen nähnyt joskus heidän ajavan jopa kaupoissa sisällä!

        Tässä vain muutama mitä olen havainnot liikkuessani liikenteessä!

        Viime vuonna näin vain 2 pyöräilijää ja 1 sähköpotkulautailijan, jotka eivät ajaneet näkökentässäni jalkakäytävillä. Nyt puhun katuosuuksista, jossa on vain jalkakäytäviä tai pyörätie on vain toisella puolen. Liikun kuukaudessa monia satoja kilometrejä kävellen ja pyörällä.

        Olen jalankulkija ja pyöräilijä sekä harvoin autoilija. Pyöräilijänä ajan liikennesääntöjen mukaan ja todellakin olen pyöräilijä, joka ei ole koskaan ajanut jalkakäytävillä enkä aja!

        Ajan niin Helsingin keskustassa kuin muualla Euroopassa pyörällä. Väistän suojatielle aikovaa tai siellä olevaa jalankulkijaa niin ajoradan kuin pyörätien ylittävällä suojatiellä. Jalankulkijat välillä hämmästyvät, kun annan heille tilaa! Ajaessani pyörätiellä ja tullessani sivutien risteyksen vilkaisen aina olkapääni yli, onko takaa tulemassa autoa, joka kääntymässä. Samoin teen jalankulkijana ollessani menossa suojatielle. Helppoa!
        Lopuksi, että minulla ei ole "putkinäköä" vaan seuraan liikenteessä liikkuessani ympäristöä.
        Edellä vain muutama esimerkki.

        Kyllä noin fiksun oloisen henkilön kertomat jutut on varmasti totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkan vielä äskeistä lässytystä:

        Polkupyörä on alikäytty liikkumismuoto liikennejärjestelmässä.
        Kaikki liikkumismuotoja tarvitaan, että kapasiteetti ja sujuvuus olisi optimaalinen.

        Turha koheltaminen lisää vain sääntelyn tarvetta.
        Polkupyörän ketteryyttä ei siis kannattaisi hyödyntää väärissä paikoissa väärällä tavalla.

        Jalkakäytävillä ajamisen kieltämiseenkin on jokin syy.
        Voi olla sääntö-suomalaiset perinteet tai sitten on sattunut ja tapahtunut.
        Ei kai kävelijöiden rytmissä ja ehdoilla etenemisessä pitäisi olla mitään ongelmaa,
        tehtiin se sitten polkien tai taluttaen?

        "Jalkakäytävillä ajamisen kieltämiseenkin on jokin syy.
        Voi olla sääntö-suomalaiset perinteet tai sitten on sattunut ja tapahtunut.
        Ei kai kävelijöiden rytmissä ja ehdoilla etenemisessä pitäisi olla mitään ongelmaa,
        tehtiin se sitten polkien tai taluttaen?"

        Etkö todellakaan tiedä mikä on syy? Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Suomessa sähköpotkulautaan sovelletaan polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Kuka pyöräilijä/sähköpotkulautailija ajaisi kävelijöiden rytmissä? Kävelijän nopeus saattaa olla n. 2 km/h ja jopa 10-12 km/h. Ajaisitko pyörälläsi tuon 2-3 km/h? Et varmaankaan!

        Alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä ei siitä ole haittaa. Se myös kertoo paljon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokaan purkauksesi ei muuta sitä mihinkään, että ennakointivelvollisuus koskee kaikkia, jotka ovat liikenteessä. Se, millä välineellä siellä liikkuu, ei vaikuta asiaan.

        Tuo yksi jaksaa aina ennakointivelvollisuudesta paasata!

        Se on laissa, mutta kyllä pyöräilijöidenkin ja sähköpotkulautailijoiden tulisi noudattaa liikennesääntöjä eikä tahallaan, siis tahallaan niitä rikkoa ja vaarantaa meidän jalankulkijat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvallisuus tulee aina mennä sujuvuuden edelle.

        Pyöräilijät ja skuuttaajat voisivat myös joskus ajatella meidän jalankulkijoiden turvallisuutta jalkakäytävillä, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävillä sekä suojatiellä.

        Tietysti se on paljon vaadittu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät ja skuuttaajat voisivat myös joskus ajatella meidän jalankulkijoiden turvallisuutta jalkakäytävillä, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävillä sekä suojatiellä.

        Tietysti se on paljon vaadittu!

        Onneksi sinä olet ainoa ihminen maailmassa, joka jää pyöräilijän alle monta kertaa päivässä. Ja se on sinulle ihan oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo yksi jaksaa aina ennakointivelvollisuudesta paasata!

        Se on laissa, mutta kyllä pyöräilijöidenkin ja sähköpotkulautailijoiden tulisi noudattaa liikennesääntöjä eikä tahallaan, siis tahallaan niitä rikkoa ja vaarantaa meidän jalankulkijat.

        Mikään laki ei oikein estä ihmisiä rikkomasta lakeja. Se on ihmisen asenteesta kiinni. Jos joku rikkoo, niin sitten rikkoo, eikä voi oikein mitään. Monet autoilijatkin rikkovat tahallaan tieliikennelain velvoitteita vastaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piirrettyjen katsominen voi kenties toimia joillekin.

        Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
        https://youtu.be/NYE2CK-P86E

        Tunne liikennesäännöt: liikennemerkki ohjaa
        https://youtu.be/jWGNO6y8fmo

        Tunne liikennesäännöt: kääntyvä väistää
        https://youtu.be/-yZhenSVC6s

        Tunne liikennesäännöt: Liikenneympyrä
        https://youtu.be/gHecrGOaRM0

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt.

        Nuo piirretyt kertovat erittäin hyvin liikennesäännöt, mutta on liian monia kevyenliikenteen "edustajia" , joita ei kiinnosta liikennesäännöt vaan minäminäminä...

        Mikäli autoilijat rikkoisivat liikennesääntöjä yhtä paljon kuin seuraavat ajoneuvot: sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät, niin kyllä ruumiita tulisi paljon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt.

        Nuo piirretyt kertovat erittäin hyvin liikennesäännöt, mutta on liian monia kevyenliikenteen "edustajia" , joita ei kiinnosta liikennesäännöt vaan minäminäminä...

        Mikäli autoilijat rikkoisivat liikennesääntöjä yhtä paljon kuin seuraavat ajoneuvot: sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät, niin kyllä ruumiita tulisi paljon!

        Lähestyessä lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        On siis määrätty varovaisuusvelvoite ja on jopa noudatettava erityistä varovaisuutta tilanteissa. Näiden tienkäyttäjien osittainen vastuu on ulkoistetun muille. Asian huomaa hyvin 29 §. Eihän muuten olisi mitään tarvetta varoa erityisen paljon kyseisten tienkäyttäjäryhmien läheisyydessä.

        Tieliikennelaki velvoittaa myös huomioimaan sääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuus, eli pitää ennakoida muiden toimintaa. Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus määrätään 4 §. Pykälä on mainittu jo aiemmin keskustelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähestyessä lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        On siis määrätty varovaisuusvelvoite ja on jopa noudatettava erityistä varovaisuutta tilanteissa. Näiden tienkäyttäjien osittainen vastuu on ulkoistetun muille. Asian huomaa hyvin 29 §. Eihän muuten olisi mitään tarvetta varoa erityisen paljon kyseisten tienkäyttäjäryhmien läheisyydessä.

        Tieliikennelaki velvoittaa myös huomioimaan sääntöjen vastaisen toiminnan mahdollisuus, eli pitää ennakoida muiden toimintaa. Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus määrätään 4 §. Pykälä on mainittu jo aiemmin keskustelussa.

        Pitää olla valppaana, jos joku tekee virheitä, mutta kyllä kaikkien pitää silti noudattaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla valppaana, jos joku tekee virheitä, mutta kyllä kaikkien pitää silti noudattaa liikennesääntöjä.

        Noin toki on. Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä. Siksi tieliikennelakiin on ilmestynyt tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuteen velvoittava pykälä (4 §).

        Luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luotaa, että myös toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä. Näin ei kuitenkaan ole, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on selvästi havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä, tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Näissä tilanteissa luottamusperiaate edellyttää ennakointivelvollisuuden noudattamista.


      • Anonyymi

        ^ Lisäys: Luottamusperiaatetta ei ole tietoisesti sisällytetty lakiin, ennakointivelvollisuus on. Tieliikennelainsäädännön noudattaminen on liikennekäyttäytymisen perusta, eikä siitä tarvitse erikseen säätää. Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ^ Lisäys: Luottamusperiaatetta ei ole tietoisesti sisällytetty lakiin, ennakointivelvollisuus on. Tieliikennelainsäädännön noudattaminen on liikennekäyttäytymisen perusta, eikä siitä tarvitse erikseen säätää. Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä.

        "Oikeusvaltioperiaatteen mukaisesti kaikilla valtion kansalaisilla ja viranomaisilla on velvollisuus noudattaa oikeussääntöjä. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oikeusvaltioperiaatteen mukaisesti kaikilla valtion kansalaisilla ja viranomaisilla on velvollisuus noudattaa oikeussääntöjä. "

        Toki, mutta tieliikennelain tekijät ovat sitä mieltä, että tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin toki on. Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä. Siksi tieliikennelakiin on ilmestynyt tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuteen velvoittava pykälä (4 §).

        Luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luotaa, että myös toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä. Näin ei kuitenkaan ole, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on selvästi havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä, tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Näissä tilanteissa luottamusperiaate edellyttää ennakointivelvollisuuden noudattamista.

        "Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä."

        Toinen tienkäyttäjä: polkupyöräilijä ja sähköpotkulautailija harvoin noudattaa liikennesääntöjä missään tilanteessa!

        Autoilijat noudattavat huomattavasti paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä."

        Toinen tienkäyttäjä: polkupyöräilijä ja sähköpotkulautailija harvoin noudattaa liikennesääntöjä missään tilanteessa!

        Autoilijat noudattavat huomattavasti paremmin.

        Väitteesi pitää tuskin paikkansa. Useimmat pyöräilijät, jotka itse havainnoin, noudattavat liikennesääntöjä. Asenteellista väärin toimimista ja sääntöjen tahallista rikkomista ei kuitenkaan mikään laki estä. Jos joku haluaa toimia säätöjen vastaisesti, niin sitten näin tekee.


    • Anonyymi

      Sama koskee kävelijöitä ja autoilijoita.

    • Anonyymi

      Kehoitus autoilijoille: pitää olla riittävän tehokas auto jotta pystyy ohittamaasn alle sekunnissa turvallisesti pyöräilijän, eli kiihtyvyys 0-100 pitää olla noin 2,7 sekuntia, ja nollasta kolmeen sataan noin 10 sekuntisa.

      Ovat aina tieliikenteen vaara kaikki turboahdetut leikkiteho-autot, kaikissa pitäisi olla vähintään 1000bhp ja remmiahtimet kuten joku Dodgen Challenger Hellcat, muuten autoilija on selkeä vaara huonolla autollaan koko tieturvallisuuddelle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe