Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ylävatsakivut ja kysta haimassa!?!

Minulla on ollut viime vuosina enenevissä määrin ylävatsakipukohtauksia, ne ovat oikealla puolella ja säteilevät lujaa kylkeen ja selkään ja yleensä oksennan kivusta. Noin kuukausi sitten menin kipujen takia lääkäriin ja lääkäri epäili sappikiviä, mutta ultrassa niitä ei näkyny.
Sen sijaan haimasta löytyi kysta :” Haiman caputissa lähellä duodenumia on kaksiosainen
kysta 1.7 x 0.9 cm. Tämän tyyppiset muutokset yleensä kontrolloidaan MRCP
tutkimuksella keskussairaalassa. Muutoksessa ei ole huolestuttavia piirteitä, mutta
tarkempi karakterisointi siitä huolimatta aina tehdään.”

Viimeiset viikot ovatkin sitten olleet välissä aivan tosi ressaavia kun vain odotan magneettikuvausta ja varmaa tietoa siitä, että kysta olisi hyvälaatuinen. Pelkään niin, että mulla on haimasyöpä, koska on niin paljon ylävatsakipuja. Nyt esim. takana 4 päivää aaltoilevaa ja välissä todella kovaa ylävatsakipua, olen oksennellut ja ripuloinut. Tulehdusarvot onneksi oli melko kunnossa kun tk:ssa eilen mitattiin.

Mielessä pyörii vain kysymykset voiko kysta aiheuttaa kipua esim painamalla sappitiehyttä vai johtuuko kivut pahalaatuisesta kystasta, onko minulla syöpä kun muitakin epämääräisiä oireita on ollut jo jonku aikaa vai onko kaikki jotenki psykosomaattista vai mitä tämä on!? Ikä on kuitenkin vain 33v.

Kuulisimpa paljon kokemuksia samantyyppisestä tilanteesta, oli se sitten pahalaatusta tai hyvälaatusta!

9

1238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kipu ja huonovointisuus on haimakystien yleisiä oireita. Jos kivut on jatkuneet vuosia, niin taitavat olla hyvänlaatuisia kasvaimia ja suurin osa niistä paranee itsekseen. Marginaalinen osuus niistä voi muuttua pahanlaatuisiksi. Pahanlaatuinen olisi tässä ajassa jo aiheuttanut huomattavasti pahempia oireita, ellei jopa sitä finaalia.

      Sappikohtauksia voi aiheuttaa myös sora, eli pienet kiteytyneet sirut, vähän kuin hieno sokeri. Kun se tukkii sappitiehyen niin oireet on tietenkin samat kuin sappikivikohtauksessa. Ja kun sora tulppa irtoaa ja kulkeutuu sappinesteen mukana suoleen, ei jää mitään jälkiä. Minulla juuri sora on aiheuttanut sappikohtaukset, eikä kiviä ole muodostunut.

      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        😋 ­N­­y­­­m­­f­o­­m­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17830708f

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Eikö sellainen kysta ole yleensä ns. hyvänlaatuinen kasvain?
      Jos aloittajalla jotain tosi vakavaa olisi haimassa, kunto ja vointi olisi luultavasti jo paljon huonompi.

      • Kyllä se varmasti niin on, että jos jotain tosi vakavaa tämä olis ni oisin jo tosi huonokuntoinen! Vielä 5 pitkää päivää odottaa kuvauksen tulosta. Tänään siis kuvattu.


      • Anonyymi
        Outoäiti kirjoitti:

        Kyllä se varmasti niin on, että jos jotain tosi vakavaa tämä olis ni oisin jo tosi huonokuntoinen! Vielä 5 pitkää päivää odottaa kuvauksen tulosta. Tänään siis kuvattu.

        Toivotaan, ettei ole mitään vakavaa.
        Itselläni ei kystia ole, mutta kuvauksista sain tietoa, että haimasta osa on jotenkin surkastunut.
        Ei ole mitään tietoa, mitä tuollainenkin tarkoittaa. Oireita kyllä on riittämiin ollut jo pitkään.
        Itse kanssa ajatellut, että jos olisi jotain tosi vakavaa, niin kenties olisin vielä huonommassa kunnossa, mitä olen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan, ettei ole mitään vakavaa.
        Itselläni ei kystia ole, mutta kuvauksista sain tietoa, että haimasta osa on jotenkin surkastunut.
        Ei ole mitään tietoa, mitä tuollainenkin tarkoittaa. Oireita kyllä on riittämiin ollut jo pitkään.
        Itse kanssa ajatellut, että jos olisi jotain tosi vakavaa, niin kenties olisin vielä huonommassa kunnossa, mitä olen.

        Minkälaisia oireita sinulla on? Tsemppiä paljon!


      • Anonyymi
        Outoäiti kirjoitti:

        Minkälaisia oireita sinulla on? Tsemppiä paljon!

        Oireina on jatkuvaa vatsan kipua, myös selän puolelle ulottuvaa, tuntuu kuin olisi leveä vyö kireällä.
        Kipu ei ole erilaista asennosta riippuen, jatkuvasti samaa seisoi tai istui, jopa maatessa.
        Jatkuva huono olo, ei oksennuksia kuitenkaan. Ruokailun jälkeen tulee vielä kovemmat kivut vatsaan, eikä poikkea siihen nähden mitä syön, kaikki lisää kipuilua.
        Ruokahalu mennyt, kun on jatkuva turvotuksen ja puristava täyteläisyyden tunne vatsassa, mutta silti ajoittain tuntuu, että olisi kova nälkä ja sitten onkin pakko syödä vähän jotain.
        Virtsa on silloin tällöin tummahkoa, vaikka juon paljon ihan pelkkää vettä.
        Suoli toimii, miten sattuu, ajoittain enemmän tai vähemmän aivan löysää ulostetta tulee.
        Usein näkee, ettei ruoka ole sulanut kunnolla, joskus taas uloste on aika vaaleaa.
        Paljon haittaa on jatkuvasta väsymyksestä, joka ei muutu miksikään, nukun sitten enemmän tai vähemmän.

        Olen ajatellut, että ainakin on alettava katsoa ruokavaliota uusiksi, terveellisemmäksi.
        Sekä pakko keskittää aikaa enemmän kunnon lepoon. Muutahan minulla ei olekaan kuin aikaa, tämä rajoittaa niin paljon elämää.

        Kiitos tsempeistä. Sinulle myös tsempit!


    • Anonyymi

      Hei!
      Täällä kohtalotoveri.
      Mitä sinulle kuuluu tänään ?

      • Heipä hei! Nyt huomasin kommenttisi! Minkälainen tilanne sinulla? Minulla on todettu hyvälaatuinen sivutiehyt-ipmn, jota seurataan! Itseasiassa vieressä on toinen, pienempi kysta. Lisäksi kystia maksassa. Oireita on edelleen, ja tutkimuksia meneillään muutenkin!
        Ap


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe