Kylmäaineen lisääminen

Anonyymi-ap

Veneen jääkaapin kylmäkoneistoon pitäisi lisätä kylmäainetta.
Onko tietoa kuka tekee lisäyshommia Helsingin seudulla? Innoset Oy on kuulemma lopettanut.

26

556

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käytännössä mikä tahansa kylmälaitehuolto pystyy tuon tekemään. Ei luulisi olevan vaikea löytää Helsingistä. Googlea vaan apuun. Halvimmalla pääset kun otat itse kaapin irti ja viet huoltoon.

      • Anonyymi

        On se oikeasti vaikeaa. Googlea on nyt käytetty ja jokaiseen tiedustelusoittoon on vastattu: "Emme tee kylmäainelisäyksiä yksityishenkilöiden veneisiin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se oikeasti vaikeaa. Googlea on nyt käytetty ja jokaiseen tiedustelusoittoon on vastattu: "Emme tee kylmäainelisäyksiä yksityishenkilöiden veneisiin".

        Usko jo, ettei lisääminen riitä. Tai voi se toki hetken toimia, jos vuoto on lievä. Ei kukaan ammattilainen suostu pelkkää lisäystä tekemään, vaan etsii ja korjaa vuodon, jolloin kustannus menee jo samaan kuin koko laitteiston uusiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se oikeasti vaikeaa. Googlea on nyt käytetty ja jokaiseen tiedustelusoittoon on vastattu: "Emme tee kylmäainelisäyksiä yksityishenkilöiden veneisiin".

        Ymmärrän, etteivät halua tehdä, koska roinaa täynnä olevissa ahtaissa veneissä könyäminen on aika vittumaista.

        Helpompiakin hommia on yleensä tarjolla, joten tilanne on lähinnä ”voi voi”.

        Ammattilainenhan ei lähtökohtaisesti edes saa täyttää vuotavaa laitetta, joten vuodon etsiminen on jo oletusarvo. Eikä se ainakaan lisää työkeikan haluttavuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko jo, ettei lisääminen riitä. Tai voi se toki hetken toimia, jos vuoto on lievä. Ei kukaan ammattilainen suostu pelkkää lisäystä tekemään, vaan etsii ja korjaa vuodon, jolloin kustannus menee jo samaan kuin koko laitteiston uusiminen.

        On pakko riittää riittää koska kylmälaitteiston vaihtaminen uuteen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Tarve on pärjätä nykyisellä laitteistolla kesän yli ja kylmäainelisäys helpottaisi asiaa. Mutta jos sinä olet oikeassa, niin täytyy sopeutua elämään lämpimän maidon kanssa :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On pakko riittää riittää koska kylmälaitteiston vaihtaminen uuteen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Tarve on pärjätä nykyisellä laitteistolla kesän yli ja kylmäainelisäys helpottaisi asiaa. Mutta jos sinä olet oikeassa, niin täytyy sopeutua elämään lämpimän maidon kanssa :(

        Mikä vaihdon uuteen tekee mahdottomaksi?


    • Anonyymi

      Vuoto täytyy tutkia ja korjata, ei pelkkä lisäys riitä. Jos taas kaappi on niin vanha, että kylmäaine on vähentynyt pikkuhiljaa, niin harkitse uuden kaapin hankintaa. Kestää taas käyttöä monta vuotta ja ruokakin pysyy kylmänä.

    • Anonyymi

      Noihan on hermeettisesti tiiviitä eli ei sieltä hissukseen karkaa kuten autojen ilmastoinneista, joissa on akselitiiviste vuotamassa. Lisäys ei siis ole järkevä huoltokeino, vaan pitää korjata vuoto. Tuskin sekään on järkevää eli uusi laite,

    • Anonyymi

      Sen verran täydennystä aloitukseeni että minun tapauksessa kyseessä on kiinteä kylmäboksi, joka vaatii kylmäainelisäyksen paikan päällä veneessä.
      Jos löytyy kokemusta hyvästä palvelusta Helsingissä, niin suositukset ovat tervetulleita.

      • Anonyymi

        Omaa järjestelmääni olen huollattanut, mutta siinä tuli ongelmaksi kylmäaine. Se jouduttiin vaihtamaan R123:ksi ja samalla meni osia uusiksi.
        Kannattaa tarkastaa kylmäaine ainakin sen takia, että osaa keskustella huollon kanssa paremmin.


      • Anonyymi

        Ihan samanlainen hermeettisesti suljettu kompura niissäkin on eli ei kylmäaineet katoa ilman vikaa ja lisääminen on väärä lääke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samanlainen hermeettisesti suljettu kompura niissäkin on eli ei kylmäaineet katoa ilman vikaa ja lisääminen on väärä lääke.

        Mikäli ymmärsin tuosta aloittajan viestistä asian tilan oikein, niin hänellä on rakenteisiin kiinteästi leivottu kylmäboksi, joten sen vieminen pajalle ei ole mahdollista.
        Tutkimukset ja korjaukset on tehtävä paikan päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samanlainen hermeettisesti suljettu kompura niissäkin on eli ei kylmäaineet katoa ilman vikaa ja lisääminen on väärä lääke.

        Kyllä ainakin meidän kiinteässä Waecon kylmäkoneikossa on samankaltainen täyttöliitin kuin autoissa. Ja putkiliitokset höyrystimen ja kompressorin välillä jonkinlaiset kiristetyt kartioliitokset. Ei sen vuodon tarvitse kummoinen olla, niin muutamassa vuodessa tulee vajausta. Eikä tuon takia kannata ruveta koko laitteistoa uusimaan.

        Mutta kuten ensimmäinen vastaaja totesi: mikä tahansa kylmähuolto pystyy homman tekemään ja samalla paikantaa vuodon ja tiivistää sen.

        Ihme selittelijöitä ja mukamas-osaajia täällä taas antamassa ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin meidän kiinteässä Waecon kylmäkoneikossa on samankaltainen täyttöliitin kuin autoissa. Ja putkiliitokset höyrystimen ja kompressorin välillä jonkinlaiset kiristetyt kartioliitokset. Ei sen vuodon tarvitse kummoinen olla, niin muutamassa vuodessa tulee vajausta. Eikä tuon takia kannata ruveta koko laitteistoa uusimaan.

        Mutta kuten ensimmäinen vastaaja totesi: mikä tahansa kylmähuolto pystyy homman tekemään ja samalla paikantaa vuodon ja tiivistää sen.

        Ihme selittelijöitä ja mukamas-osaajia täällä taas antamassa ohjeita.

        Tottakai siinä on täyttöliitin, jotta se on voitu asentaessa täyttää ja voidaan purettaessa tyhjentää. 2000-luvun laitteissa täyttö on tehty jo tehtaalla ja liittimet itseavautuvia kytkettäessä. Mutta tosiaan merkittävänä erona se, ettei ole mitään normaalia vuotoa. Autoissa kompressori on avoin ja vuotaa väkisin akselitiivisteestä, jolloin kylmäainetta joutuu lisäämään 5-15 v välein. Tiivisteen kuluessa useammin.

        Kodin ja veneen jääkaapeissa ei ole normaalia vuotoa. Ei kylmäaine metallin läpi tule. Tietysti voi olla jotenkin mystisesti löystynyt liitin.

        Kuinkas usein olet lisännyt kodin jääkaappiin kylmäainetta? Veneen ei tuosta poikkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai siinä on täyttöliitin, jotta se on voitu asentaessa täyttää ja voidaan purettaessa tyhjentää. 2000-luvun laitteissa täyttö on tehty jo tehtaalla ja liittimet itseavautuvia kytkettäessä. Mutta tosiaan merkittävänä erona se, ettei ole mitään normaalia vuotoa. Autoissa kompressori on avoin ja vuotaa väkisin akselitiivisteestä, jolloin kylmäainetta joutuu lisäämään 5-15 v välein. Tiivisteen kuluessa useammin.

        Kodin ja veneen jääkaapeissa ei ole normaalia vuotoa. Ei kylmäaine metallin läpi tule. Tietysti voi olla jotenkin mystisesti löystynyt liitin.

        Kuinkas usein olet lisännyt kodin jääkaappiin kylmäainetta? Veneen ei tuosta poikkea.

        ”Tietysti voi olla jotenkin mystisesti löystynyt liitin.”

        Juuri näin. Veneissä voi olla kova altistus lämmönvaihteluille ja tärinälle.

        Kotiin ei ole tarvinnut täyttöjä tai huoltoja tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Tietysti voi olla jotenkin mystisesti löystynyt liitin.”

        Juuri näin. Veneissä voi olla kova altistus lämmönvaihteluille ja tärinälle.

        Kotiin ei ole tarvinnut täyttöjä tai huoltoja tehdä.

        Kyllä. Ja vuodon sattuessa putkiliitokset ja se täyttöliitin ovat ne ensimmäiset epäilyn kohteet. Luonnollisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai siinä on täyttöliitin, jotta se on voitu asentaessa täyttää ja voidaan purettaessa tyhjentää. 2000-luvun laitteissa täyttö on tehty jo tehtaalla ja liittimet itseavautuvia kytkettäessä. Mutta tosiaan merkittävänä erona se, ettei ole mitään normaalia vuotoa. Autoissa kompressori on avoin ja vuotaa väkisin akselitiivisteestä, jolloin kylmäainetta joutuu lisäämään 5-15 v välein. Tiivisteen kuluessa useammin.

        Kodin ja veneen jääkaapeissa ei ole normaalia vuotoa. Ei kylmäaine metallin läpi tule. Tietysti voi olla jotenkin mystisesti löystynyt liitin.

        Kuinkas usein olet lisännyt kodin jääkaappiin kylmäainetta? Veneen ei tuosta poikkea.

        Jaa, minulla veneen jääkaapin kompura on kaapin ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, minulla veneen jääkaapin kompura on kaapin ulkopuolella.

        Mitä sitten? Kaikki vene- ja kotijääkaappien kompurat ovat hermeettisesti suljettuja eli kompura ja sitä pyörittävä moottori ovat tiiviin metallikuoren sisällä. Autoissa perinteisesti kompuraa pyöritetään hihnapyörällä, jolloin tiiveys on akselistefan välissä ja pieni vuoto on normaalia.

        Mulla esimerkiksi yhteen autoon piti tehdä täyttö 15 v ikäisenä ja toimi hienosti sen jälkeen monta vuotta. Toiseen täyttö piti tehdä jo 7 v ikäisenä. Se on nyt 18 v ikäinen ja täyttö on tehty kolmesti ilman mitään korjausta. Koti- ja venekompuroissa täyttötarvetta ei ole koskaan ollut, vaikka laitteet nytkin 18-24 v ikäisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? Kaikki vene- ja kotijääkaappien kompurat ovat hermeettisesti suljettuja eli kompura ja sitä pyörittävä moottori ovat tiiviin metallikuoren sisällä. Autoissa perinteisesti kompuraa pyöritetään hihnapyörällä, jolloin tiiveys on akselistefan välissä ja pieni vuoto on normaalia.

        Mulla esimerkiksi yhteen autoon piti tehdä täyttö 15 v ikäisenä ja toimi hienosti sen jälkeen monta vuotta. Toiseen täyttö piti tehdä jo 7 v ikäisenä. Se on nyt 18 v ikäinen ja täyttö on tehty kolmesti ilman mitään korjausta. Koti- ja venekompuroissa täyttötarvetta ei ole koskaan ollut, vaikka laitteet nytkin 18-24 v ikäisiä.

        Ei ole. Minun venejääkaapin kompura on ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samanlainen hermeettisesti suljettu kompura niissäkin on eli ei kylmäaineet katoa ilman vikaa ja lisääminen on väärä lääke.

        Ei ole kaikissa venejääkaapeissa hermeettisesti suljettua kompuraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? Kaikki vene- ja kotijääkaappien kompurat ovat hermeettisesti suljettuja eli kompura ja sitä pyörittävä moottori ovat tiiviin metallikuoren sisällä. Autoissa perinteisesti kompuraa pyöritetään hihnapyörällä, jolloin tiiveys on akselistefan välissä ja pieni vuoto on normaalia.

        Mulla esimerkiksi yhteen autoon piti tehdä täyttö 15 v ikäisenä ja toimi hienosti sen jälkeen monta vuotta. Toiseen täyttö piti tehdä jo 7 v ikäisenä. Se on nyt 18 v ikäinen ja täyttö on tehty kolmesti ilman mitään korjausta. Koti- ja venekompuroissa täyttötarvetta ei ole koskaan ollut, vaikka laitteet nytkin 18-24 v ikäisiä.

        Tuolle muiltakin palstoilta tutulle trollille ei kannata vastailla.


    • Anonyymi

      Toimiiko siis nyt vajaateholla? Mikä kylmäaine kyseessä? Laitteen merkki ja malli?

    • Anonyymi

      LuriMax Inkoossa ainakin huoltaa kylmälaitteita, muttei ole Helsingissä.

    • Anonyymi

      Firmoja on monia ja osa tekee osa ei tee. Firmojahan voi perustaa kuka tahansa osaamisesta ja pätevyyksistä riippumatta.
      Jos taas kyse olisikin firmojen sijasta pätevyyksistä, tulee ymmärtää että niitä on kahta tyyppiä. Autopätevyydet pätevöittävät autojen kylmäaineiden käsittelyyn, muttei kiinteistöiden, ja kiinteistöpätevyydet eivät oikeuta autojen kylmäaineiden käsittelyyn. Siltikin aineet on täsmälleen samoja, ja niin ovat monesti tarvittavat laitteetkin. Veneillä ei ole omia pätevyyksiä, joten on itsekunkin omasta tulkinnasta kiinni saako niihin tehdä kylmäaineiden huoltoja/vaihtoja/täyttöjä jne auto vai kiinteistöpätevyyksillä, vaiko molemmilla, vaiko ei kummallakaan.

      Sama homma löytyy myös sähköpätevyyksien osalta, kiinteistöt ja autot ovat niissäkin erikseen, eikä veneitä mainita kummankaan osalta.
      Byrokratiaa siis riittää, eikä kenenkään todellinen osaaminen muutu mitenkään jos suorittaa sen toisenkin pätevyyden kylmäaineiden osalta. Sähköjen kanssa taas varsin usein tulee uuttakin asiaa molempiin suuntiin pätevyyttä laajennettaessa.

      • Anonyymi

        Laittaisitko linkin, mistä tällaista tuubaa olet imuroinut? Vai veditkö ihan omasta hatusta?


      • Anonyymi

        Tuo tarkoittaa, että Suomesta liikennöivien laivojen, lentokoneiden ja Suomessa valmistettujen alusten kylmälaitteet käydäön huoltamassa ja asentamassa aluevesirajan ulkopuolella.

        Kuulostaa sadulta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe