apua kaivataan.. miten saan sammaleen pois pihaltani? Mýrkytänkö vai levitetäänkö uutta multaa päälle johon kylvetään uusi nurmikko???
sammal ongelma
7
8569
Vastaukset
- Esko
Tota samaa mekin mietittiin, mutta löydettiin
Mantis merkkinen puutarhakone millä sammal
saatiin poistettua,sammaleenpoiston jälkeen
kylvettiin paljaisiin kohtiin uutta nurmea ja nyt
nurmikko näyttää niin kuin nurmikon pitää. - pois
Sammaleen poisto nurmikolta
Jos nurmi kärsii kalkin puutteesta sammal viihtyy siinä hyvin. Sadevesi sisältää rikkiä ja maa happamoituu. Maa tulee kalkita kunnolla noin kahden-kolmen vuoden välein.
Jotkut sammallajit viihtyvät kylläkin kalkitussa maassa ja silloin sammaleen kasvuun on jokin muu syy. Tiivis maapohja auttaa myös sammalta viihtymään paremmin kuin heinäkasveja. IIlmastointi ja kate auttaa silloin. Ravinteiden puute on myös yksi syy nurmikon sammaloitumiseen. Myös pihan varjoisalla, kostealla osalla sammal viihtyy hyvin.
Sammaloitumista voi estää seuraavasti:
- Haravoida nurmi
- Lannoittamalla
- Ilmastoimalla
- Uusimalla kasvualusta
Nurmikkosulfaatti
Nurmikkosulfaatti isältää rautasulfaattia, joka vaikuttaa siten että maanpinta happamoituu ja useat sammallajikkeet kuolevat. Nurmikkosulfaatti sisältää myös typpeä josta nurmikkoheinä taas saa potkua kasvuun. Nurmikkosulfaatti ei taas sovellu käytettäväksi laattojen välissä kasvavan sammaleen poistoon koska rautasulfaatti tekee ikäviä ruostetahroja laatoitukseen.- metsämyrmeli
Kiitän tiedoista. Minulla on metsäinen, kuiva mökkitontti etelänrinteessä. Yritin monta vuotta kasvattaa ruohikkoa, mutta annoin vihdoin periksi ja yritän nyt edesauttaa sammalen kasvua. Olisiko vielä parempia vinkkejä?
- hortonomi
metsämyrmeli kirjoitti:
Kiitän tiedoista. Minulla on metsäinen, kuiva mökkitontti etelänrinteessä. Yritin monta vuotta kasvattaa ruohikkoa, mutta annoin vihdoin periksi ja yritän nyt edesauttaa sammalen kasvua. Olisiko vielä parempia vinkkejä?
Sammal oikeassa paikassa on kaunis näky. Voit kasvattaa sammalta sekoittamalla seuraavanlaisen kasvualusvellin: pullo olutta, 5 ml sokeria ja noin litra sammalta. Sekoitetaan hyvin, velliksi. Tämä seos levitetään paikkoihin johon halutaan kasvattaa sammalta.
Laattojen väliin saat sammaleen kasvamaan seoksella jossa on 1 osa piimää ja 7 osaa vettä. Laattojen välissä täytyy olla jonkinverran multaa. Kastele piimäseoksella usein. - KotitarveHortonomi
hortonomi kirjoitti:
Sammal oikeassa paikassa on kaunis näky. Voit kasvattaa sammalta sekoittamalla seuraavanlaisen kasvualusvellin: pullo olutta, 5 ml sokeria ja noin litra sammalta. Sekoitetaan hyvin, velliksi. Tämä seos levitetään paikkoihin johon halutaan kasvattaa sammalta.
Laattojen väliin saat sammaleen kasvamaan seoksella jossa on 1 osa piimää ja 7 osaa vettä. Laattojen välissä täytyy olla jonkinverran multaa. Kastele piimäseoksella usein.Valitse tuo jälkimmäinen piimäresepti mutta lisää siihenkin sammalta.
Oluen käyttäminen sammalen kasvualustaan on alkoholin väärinkäyttöä ;-) Nauti olut itse.
KotitarveHortonomi - sipetti
Pihallani on yli 30 v vanha nurmikko, joka tietenkin on alkanut sammaloitua. Maapohja on hiekkaperäinen johon silloin aikoinaan laitettiin savea ja sitten multaa.
Keväällä kylvin rakeista kalkkia n 40 kg(300 neliötä nurmea).
Johtuneeko sateista vai mistä, mutta minulla on nyt ihanan??? pehmeä ja paksu sammalkerros miltei joka paikassa. Varsinkin varjoisissa paikoissa se oikein upottaa.
Saas nähdä keväällä sitä sammalen määrää, jonka siitä saa riipiä pois. Nyt kerään tuhkaa ja kylvän sitä åitkin syksyä ja tulevana talvenakin jos hankikerros antaa myöden.
Olikohan kalkin määrä liian vähän. Aikaisemmin kalkitusta ei ole tehty.
- sammalsyöppö
Rautasulfaatti / rautavihtrilli 4kg hyllytavarana Starkeissa. 9,9€ pussi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569