apua kaivataan.. miten saan sammaleen pois pihaltani? Mýrkytänkö vai levitetäänkö uutta multaa päälle johon kylvetään uusi nurmikko???
sammal ongelma
7
8817
Vastaukset
- Esko
Tota samaa mekin mietittiin, mutta löydettiin
Mantis merkkinen puutarhakone millä sammal
saatiin poistettua,sammaleenpoiston jälkeen
kylvettiin paljaisiin kohtiin uutta nurmea ja nyt
nurmikko näyttää niin kuin nurmikon pitää. - pois
Sammaleen poisto nurmikolta
Jos nurmi kärsii kalkin puutteesta sammal viihtyy siinä hyvin. Sadevesi sisältää rikkiä ja maa happamoituu. Maa tulee kalkita kunnolla noin kahden-kolmen vuoden välein.
Jotkut sammallajit viihtyvät kylläkin kalkitussa maassa ja silloin sammaleen kasvuun on jokin muu syy. Tiivis maapohja auttaa myös sammalta viihtymään paremmin kuin heinäkasveja. IIlmastointi ja kate auttaa silloin. Ravinteiden puute on myös yksi syy nurmikon sammaloitumiseen. Myös pihan varjoisalla, kostealla osalla sammal viihtyy hyvin.
Sammaloitumista voi estää seuraavasti:
- Haravoida nurmi
- Lannoittamalla
- Ilmastoimalla
- Uusimalla kasvualusta
Nurmikkosulfaatti
Nurmikkosulfaatti isältää rautasulfaattia, joka vaikuttaa siten että maanpinta happamoituu ja useat sammallajikkeet kuolevat. Nurmikkosulfaatti sisältää myös typpeä josta nurmikkoheinä taas saa potkua kasvuun. Nurmikkosulfaatti ei taas sovellu käytettäväksi laattojen välissä kasvavan sammaleen poistoon koska rautasulfaatti tekee ikäviä ruostetahroja laatoitukseen.- metsämyrmeli
Kiitän tiedoista. Minulla on metsäinen, kuiva mökkitontti etelänrinteessä. Yritin monta vuotta kasvattaa ruohikkoa, mutta annoin vihdoin periksi ja yritän nyt edesauttaa sammalen kasvua. Olisiko vielä parempia vinkkejä?
- hortonomi
metsämyrmeli kirjoitti:
Kiitän tiedoista. Minulla on metsäinen, kuiva mökkitontti etelänrinteessä. Yritin monta vuotta kasvattaa ruohikkoa, mutta annoin vihdoin periksi ja yritän nyt edesauttaa sammalen kasvua. Olisiko vielä parempia vinkkejä?
Sammal oikeassa paikassa on kaunis näky. Voit kasvattaa sammalta sekoittamalla seuraavanlaisen kasvualusvellin: pullo olutta, 5 ml sokeria ja noin litra sammalta. Sekoitetaan hyvin, velliksi. Tämä seos levitetään paikkoihin johon halutaan kasvattaa sammalta.
Laattojen väliin saat sammaleen kasvamaan seoksella jossa on 1 osa piimää ja 7 osaa vettä. Laattojen välissä täytyy olla jonkinverran multaa. Kastele piimäseoksella usein. - KotitarveHortonomi
hortonomi kirjoitti:
Sammal oikeassa paikassa on kaunis näky. Voit kasvattaa sammalta sekoittamalla seuraavanlaisen kasvualusvellin: pullo olutta, 5 ml sokeria ja noin litra sammalta. Sekoitetaan hyvin, velliksi. Tämä seos levitetään paikkoihin johon halutaan kasvattaa sammalta.
Laattojen väliin saat sammaleen kasvamaan seoksella jossa on 1 osa piimää ja 7 osaa vettä. Laattojen välissä täytyy olla jonkinverran multaa. Kastele piimäseoksella usein.Valitse tuo jälkimmäinen piimäresepti mutta lisää siihenkin sammalta.
Oluen käyttäminen sammalen kasvualustaan on alkoholin väärinkäyttöä ;-) Nauti olut itse.
KotitarveHortonomi - sipetti
Pihallani on yli 30 v vanha nurmikko, joka tietenkin on alkanut sammaloitua. Maapohja on hiekkaperäinen johon silloin aikoinaan laitettiin savea ja sitten multaa.
Keväällä kylvin rakeista kalkkia n 40 kg(300 neliötä nurmea).
Johtuneeko sateista vai mistä, mutta minulla on nyt ihanan??? pehmeä ja paksu sammalkerros miltei joka paikassa. Varsinkin varjoisissa paikoissa se oikein upottaa.
Saas nähdä keväällä sitä sammalen määrää, jonka siitä saa riipiä pois. Nyt kerään tuhkaa ja kylvän sitä åitkin syksyä ja tulevana talvenakin jos hankikerros antaa myöden.
Olikohan kalkin määrä liian vähän. Aikaisemmin kalkitusta ei ole tehty.
- sammalsyöppö
Rautasulfaatti / rautavihtrilli 4kg hyllytavarana Starkeissa. 9,9€ pussi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17595- 93535
- 65531
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437