Onko Princess F50 liian iso vene Suomeen (Saaristomeri, selkämeri, perämeri)?

Anonyymi-ap

Pituus 15.65 m, leveys 4.3 m, syväys 1.4 m, uppouma täyslastilla n. 24 tonnia.

46

640

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se ihan yllä Helsingistä Tallinnaan, eli ei. Isompiakin paatteja mahtuu liikkumaan.

    • Anonyymi

      15-16m ei ole mikään harvinaisuus, niitä on jokaisessa merisatamassa ihan pienimpiä lahdenpohjukoita lukuun ottamatta. Jos asiaa katsoo vain mittojen mukaan, niin lähes kaikki purkkarit ovat sen kokoisia, vaikka moottoriveneeksi hiukan keskimittaa isompi.

      Uppoumalla taas ei ole merkitystä koska veden alla on tilaa.

      • Anonyymi

        Ei ole kyllä Suomessa montaaa yli 15 m purkkaria. 40-42 -jalkaisia eli 12-13 m vielä on, mutta sitä suuremmat ovat todella harvinaisia. Tuon kokoluokan moottoriveneet liikkuvat lähinnä kaupunkien satamasta toiseen. Kylä- ja saarisatamissa harvemmin on tuollaiselle sopivia paikkoja koon ja sähköliitännän puolesta.


      • Anonyymi

        Uppoumalla on kyllä merkitystä sen suhteen että joku sen veneen nostaa talvisäilytykseen. Ja kun mennään yli 15 tonnin niin alkaa nostimet ja kuljetukset harvinaistumaan melkoisesti täällä Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppoumalla on kyllä merkitystä sen suhteen että joku sen veneen nostaa talvisäilytykseen. Ja kun mennään yli 15 tonnin niin alkaa nostimet ja kuljetukset harvinaistumaan melkoisesti täällä Suomessa.

        Jos on rahaa 50ft moottoriveneeseen, on varaa säilyttää sitä lämpimässä hallissa. Siinä ympäristössä 50 gt ei ole poikkeus painonkaan suhteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on rahaa 50ft moottoriveneeseen, on varaa säilyttää sitä lämpimässä hallissa. Siinä ympäristössä 50 gt ei ole poikkeus painonkaan suhteen

        En puhunut varasta vaan kapasiteetista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhunut varasta vaan kapasiteetista.

        Jos on varaa, on kapasiteettia.
        Säilytetäänhän tuon kokoisia veneitä monessa hallissa ja kaikki on nostettu vedestä.


      • Anonyymi

        Kyllä upoumalla on merkitystä, poijut, osa laitureista on painorajoitteisia...


    • Anonyymi

      Ei ole, joihinkin satmiin voi olla.

      • Anonyymi

        Pieni se on selkämerellä.


    • Anonyymi

      Riippuu siitä kuinka isoa jatketta kysyjä tarvitsee.

      • Anonyymi

        Maksimit


    • Anonyymi

      Voi 50 jalkaisella olla sesonkina välillä haasteita, mutta dog spot varauksella ongelma taittuu...

      40 jalkainen sopii yleensä kohtuullisesti, siis moottorivene, keppi kiulut kapeineen keulineen sopii yleensä hyvin...

      • Anonyymi

        50 ft ei tarvitse maasähköä. Se on täysin omavarainen. Maihin pääsee jollalla, jos satamaan ei mahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 ft ei tarvitse maasähköä. Se on täysin omavarainen. Maihin pääsee jollalla, jos satamaan ei mahdu.

        Jos se on laiturissa, niin ei kukaan täysjärkinen rutkuta genua useastakaan syystä.

        Toiseksi harvassa princess veneessä on vesikonetta varusteena, en ole ainakaan huomannut.


    • Anonyymi

      Pikkuprinsessa tuo vielä on. Käyppä Petrogradissa katsomassa, millainen veneen pitää olla.

      • Anonyymi

        Oli puhe Suomesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli puhe Suomesta

        Ei se Suomeen ole liian iso, muualle se on pieni.
        Tilaan tottuu ja onhan se mukavaa, kun omassa hytissä on vessa ja suihku. En ole enää kymmeniin vuosiin mennyt paikkoihin, joissa yhteiset suihkut ja vessat on käytävällä, miksi veneessä pitäisi olla toisin?


    • Anonyymi

      Hyttysen paska Atlantilla, liiaan isoo?😄😃

      • Anonyymi

        Atlannilla voi käydä kääntymässä, ylitykseen rinsessoista ei ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Atlannilla voi käydä kääntymässä, ylitykseen rinsessoista ei ole...

        Mitäs väliä vaikkei olekaan? 99.999% moottoriveneistä ei kykene ylittämään Atlanttia, se vaatii ihan omanlaisensa paatin. Valtavasti polttoainetta, ja uppoumarungon mieluiten teräksisen.

        Toisaalta on se Atlantti ylitetty soutamallakin. Katsohan Jari Saarion matka, siinä vasta äijä. Hullu myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs väliä vaikkei olekaan? 99.999% moottoriveneistä ei kykene ylittämään Atlanttia, se vaatii ihan omanlaisensa paatin. Valtavasti polttoainetta, ja uppoumarungon mieluiten teräksisen.

        Toisaalta on se Atlantti ylitetty soutamallakin. Katsohan Jari Saarion matka, siinä vasta äijä. Hullu myös.

        Riittihän siihen Marino Mustang... pääsi Muraja ja Kulmala yli... jotenkin. Tosin 70-luvulla ei ollut yhtä paljon kirjainyhdistelmiä diagnooseihin kuin nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs väliä vaikkei olekaan? 99.999% moottoriveneistä ei kykene ylittämään Atlanttia, se vaatii ihan omanlaisensa paatin. Valtavasti polttoainetta, ja uppoumarungon mieluiten teräksisen.

        Toisaalta on se Atlantti ylitetty soutamallakin. Katsohan Jari Saarion matka, siinä vasta äijä. Hullu myös.

        Kyse olikin merikelpoisuudella elvistelyllä jonka torppasin, ei riitä rinsessin merikelpoisuus, kun rannikko veneilyyn ja silloinkin kohtuu keleihin...

        Tuollainen liukuvarunkoisen stabilisuus perustuu ainoastaan hydrodynamiseen stabiliuteen, jos jostain syystä ei voideakkaan pitää riittävää nopeutta +3 solmua yli runkonopeuden , on kulku isossa aallokossa jopa vaarallista tiettyihin suuntiin edetessä...

        Liukua ei voi rinsessalla ajaa, kun aalto käy isoksi, ei vaan paikat kestä rytkytystä, vaan on tiputettava räkä plaaniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse olikin merikelpoisuudella elvistelyllä jonka torppasin, ei riitä rinsessin merikelpoisuus, kun rannikko veneilyyn ja silloinkin kohtuu keleihin...

        Tuollainen liukuvarunkoisen stabilisuus perustuu ainoastaan hydrodynamiseen stabiliuteen, jos jostain syystä ei voideakkaan pitää riittävää nopeutta 3 solmua yli runkonopeuden , on kulku isossa aallokossa jopa vaarallista tiettyihin suuntiin edetessä...

        Liukua ei voi rinsessalla ajaa, kun aalto käy isoksi, ei vaan paikat kestä rytkytystä, vaan on tiputettava räkä plaaniin.

        Niinhän se on.

        Kaikille veneille löytyy keli, jossa ei voi kulkea.
        Entä sitten?

        Onko vaikkapa sinulla tarvetta mennä kovaan myrskyyn 50 jalkaisella veneellä ja olet joutunut hylkäämään Princessin sen takia ja päätynyt toiseen 50 jalkaiseen?
        Jos on, niin mikä vene sinulla on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on.

        Kaikille veneille löytyy keli, jossa ei voi kulkea.
        Entä sitten?

        Onko vaikkapa sinulla tarvetta mennä kovaan myrskyyn 50 jalkaisella veneellä ja olet joutunut hylkäämään Princessin sen takia ja päätynyt toiseen 50 jalkaiseen?
        Jos on, niin mikä vene sinulla on?

        En ole koskaan halunut 50 jalkaista.

        Olen nyt 20 vuotta veneillyt 40 jalkaisilla ja vaihdoin plaanaavan -04 mallisen flaikkarin vuonna -16 merikelpoiseen LRC tyyppiseen matka veneeseen, joka kestää keliä huomattavasti paremmin kaikkin kulkusuuntiin, kuin plaanaava, kun se on alun alkain suunniteltu isommille vesille ja kykenee noin 2300nm omavaraiseen reissuun itsenäisesti tarvittaessa, en ole noin pitkää luonnollisesti tarvinnut yhtenä etaappina mutta joka kausi ylittyy tuo matka, yksittäinen pisin matka on ollut 570nm 3 päivässä.

        Reviirinä ollut Itämeri, pohjanmeri Norjan rannikkoa, Englannin kanaali ja hieman EU sisämaita kohnattua....

        En hakeudu extrem keleihin, mutta välillä koviin keleihin joutuu, kun tekee pitkää matkaa ja huomattavasti mukavampaa on matkanteko nykyisellä veneellä.

        Princess on hyvä laatuinen, joskaan verokkejaan parempi se ei ole missään kohtaa, mutta ei huonompikaan. Ja käypä alus siihen mihin suunniteltu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan halunut 50 jalkaista.

        Olen nyt 20 vuotta veneillyt 40 jalkaisilla ja vaihdoin plaanaavan -04 mallisen flaikkarin vuonna -16 merikelpoiseen LRC tyyppiseen matka veneeseen, joka kestää keliä huomattavasti paremmin kaikkin kulkusuuntiin, kuin plaanaava, kun se on alun alkain suunniteltu isommille vesille ja kykenee noin 2300nm omavaraiseen reissuun itsenäisesti tarvittaessa, en ole noin pitkää luonnollisesti tarvinnut yhtenä etaappina mutta joka kausi ylittyy tuo matka, yksittäinen pisin matka on ollut 570nm 3 päivässä.

        Reviirinä ollut Itämeri, pohjanmeri Norjan rannikkoa, Englannin kanaali ja hieman EU sisämaita kohnattua....

        En hakeudu extrem keleihin, mutta välillä koviin keleihin joutuu, kun tekee pitkää matkaa ja huomattavasti mukavampaa on matkanteko nykyisellä veneellä.

        Princess on hyvä laatuinen, joskaan verokkejaan parempi se ei ole missään kohtaa, mutta ei huonompikaan. Ja käypä alus siihen mihin suunniteltu...

        Kun tottuu 50ft, niin 40ft on ahdas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tottuu 50ft, niin 40ft on ahdas.

        Näin varmasti on, mutta 40 jalkainen on optimi koko meille ja sinulle 50, sopii minulle tämä.

        Olisin voinut hyvin ostaa isomman, jos olisin halunnut tai vaihtaa nyt, mutta en halua käytännön syistä isompaa venettä, joka rajoittaisi veneily tarpeitani ja tuo 40 jalkaa on vesilinja LWL.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse olikin merikelpoisuudella elvistelyllä jonka torppasin, ei riitä rinsessin merikelpoisuus, kun rannikko veneilyyn ja silloinkin kohtuu keleihin...

        Tuollainen liukuvarunkoisen stabilisuus perustuu ainoastaan hydrodynamiseen stabiliuteen, jos jostain syystä ei voideakkaan pitää riittävää nopeutta 3 solmua yli runkonopeuden , on kulku isossa aallokossa jopa vaarallista tiettyihin suuntiin edetessä...

        Liukua ei voi rinsessalla ajaa, kun aalto käy isoksi, ei vaan paikat kestä rytkytystä, vaan on tiputettava räkä plaaniin.

        50 jalkainen Prinsessa on paljon merikelpoisempi kuin 25 jalkainen uppoumarunkoinen tai puoliliukuva. Massa on tärkeä osa yhtälöä. Ymmärtäisit sen jos olet joskus ajanut isoa liukuvaa venettä kelissä, ei tarvi hidastaa plaanista vasta kun on oikea kunnon myräkkä eli merkitsevä aallonkorkeus hätyyttelee yli kahta metriä.

        Toisekseen noissa luksuspaateissa alkaa nykyään olla kaikennäköistä tasapainotinta, esim Humphree Fins jotka kyllä auttaa stabiiliudessa runkonopeuksilla, ja kovemmassakin nopeudessa (toisin kuin gyrot jotka ei toimi plaanissa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 jalkainen Prinsessa on paljon merikelpoisempi kuin 25 jalkainen uppoumarunkoinen tai puoliliukuva. Massa on tärkeä osa yhtälöä. Ymmärtäisit sen jos olet joskus ajanut isoa liukuvaa venettä kelissä, ei tarvi hidastaa plaanista vasta kun on oikea kunnon myräkkä eli merkitsevä aallonkorkeus hätyyttelee yli kahta metriä.

        Toisekseen noissa luksuspaateissa alkaa nykyään olla kaikennäköistä tasapainotinta, esim Humphree Fins jotka kyllä auttaa stabiiliudessa runkonopeuksilla, ja kovemmassakin nopeudessa (toisin kuin gyrot jotka ei toimi plaanissa)

        Joo tarkoitinkin kelejä, avomerellä on melko usein normi keli 1-2 metriä.

        Toiseksi fin stabilisaattorit eivät ole yleisiä liukuvarunkoosissa itämeren alueella, koska ovat haitaksi runkonopeutta suuremmissa nopeuksissa

        Gyro toimii varmasti hienosti, mutta eipä niitä Itämeren veneissä ole paljoa asennettu.

        Huomaa tosiaan sinulla olevan kokemuksen puutetta, lisäksi absurdeja vertailuja 25 jalkainen upouma vene, no joo, palsta hörhöilyä ok.

        Ei 50 jalkainen nyt mikään kovin massiivinen ole ja on varmaa, että +2 metrin aallossa, et etene kuin räkä plaania... Tai kyllä tietysti voi, jos haluaa veneensä hajoittaa hakatessa aaltoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tarkoitinkin kelejä, avomerellä on melko usein normi keli 1-2 metriä.

        Toiseksi fin stabilisaattorit eivät ole yleisiä liukuvarunkoosissa itämeren alueella, koska ovat haitaksi runkonopeutta suuremmissa nopeuksissa

        Gyro toimii varmasti hienosti, mutta eipä niitä Itämeren veneissä ole paljoa asennettu.

        Huomaa tosiaan sinulla olevan kokemuksen puutetta, lisäksi absurdeja vertailuja 25 jalkainen upouma vene, no joo, palsta hörhöilyä ok.

        Ei 50 jalkainen nyt mikään kovin massiivinen ole ja on varmaa, että 2 metrin aallossa, et etene kuin räkä plaania... Tai kyllä tietysti voi, jos haluaa veneensä hajoittaa hakatessa aaltoon.

        Niin siis et ymmärtänyt että kun vertaillaan merikelpoisuutta niin pitää ottaa huomioon myös veneen koko, ei pelkästään rungon tyyppi. Olet ilmeisesti hivenen hidasjärkinen.

        Finit eivät ole yleiseiä Itämeren alueella koska niitä järjestään asennetaan vain n. 45+ jalan paatteihin, joita ei liiemmin Itämerellä pyöri. Haittaa niistä ei juurikaan ole, et tiedä yhtään mistä puhut. Ne nimenomaan toimivat parhaiten liukumanopeuksilla, toisin kuin gyrot kuten totesin. Et tosin sitäkään tajunnut, vaan aloit kysymättä niitä kehumaan. Et tajua että gyrot ei toimi liukumanopeuksilla, finit toimii.

        50 jalkainen, 23 tonnin vene kuten Princess F50 etenee 2 metrin aallokossa vielä plaanissa. Et tajua kuinka iso vene se on.


    • Anonyymi

      Näyttää siltä, että Primcess 50 on sertifioitu CE-B luokkaan, kuten suurin osa +10 moottoriveneistä, että sellainen tavis se on.

    • Anonyymi

      Paljon on kommentoijaa... paskan jauhantaa. Ei juurikaan aloitukseen. Itse harkitsin 50 ft venettä. Tulin siihen lopputulokseen, että on turhan iso Suomeen. Ja tarkoitan satamia ja niiden infraa. Menisi veneily liian paljon eri satamien rajoitusten kyttäämiseen kun kuitenkin halu on kiertää ha nähdä mahdollisimman paljon ja monta paikaa.

      • Anonyymi

        Hyvä, jää enemmän tilaa meille muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, jää enemmän tilaa meille muille.

        Missasit pointin, mutta ei se mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missasit pointin, mutta ei se mitään.

        Missasit pointin, mutta ei se mitään


      • Anonyymi

        Miten paljon erilaista ja tehokkaampaa infraa 15 metrinen vene tarvitsee esim. 12 metriseen verrattuna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten paljon erilaista ja tehokkaampaa infraa 15 metrinen vene tarvitsee esim. 12 metriseen verrattuna?

        Laiturin pitää olla pitempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiturin pitää olla pitempi.

        Kun panssarilaiva Väinämöinen oli Sipoon saaristossa ryssien lentokoneilta naamioverkoilla ja havuilla suojattuna erään kesäkauden sodan aikana, paikalla ei ollut metriäkään laituria vaan alus oli kiinnitettynä suoraan rantakallioon.
        Se siitä laiturin tarpeesta, olennaista on että on riittävästi vedessä syvyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun panssarilaiva Väinämöinen oli Sipoon saaristossa ryssien lentokoneilta naamioverkoilla ja havuilla suojattuna erään kesäkauden sodan aikana, paikalla ei ollut metriäkään laituria vaan alus oli kiinnitettynä suoraan rantakallioon.
        Se siitä laiturin tarpeesta, olennaista on että on riittävästi vedessä syvyyttä.

        Kun Väinämöinen oli satamassa, se tarvitsi yli 10m laiturin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Väinämöinen oli satamassa, se tarvitsi yli 10m laiturin.

        Jep, eihän 50 ft venekään tarvitse laituria luonnonsatamassa ja mahtuu varmasti kallion kylkeen kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Väinämöinen oli satamassa, se tarvitsi yli 10m laiturin.

        Ei suinkaan.
        Muistan miten esim. Riga- luokan saattajat veivät laituritilaa ollessaan Pansion ns. sotasatamassa, muistatko sinä?
        Alukset olivat keuloistaan kiinni poijuissa ja perästään laiturissa, ei siinä montaa metriä laituria tähän tarvittu. Vanha tapa sota- aluksilla kun halutaan ylläpitää mahdollisuutta tarvittaessa lähteä nopeastikin liikkeelle!
        Miksi sitten Väinämöinen oli kylkikiinnityksellä saaren kalliorantaa vasten? Arvaapa oliko se siten helpompi hyvin naamioida huomaamattomaksi ilmasta käsin...mitä muuten harrasti tuon ajan osa laivan henkilökunnasta? Aivan oikein, he kävivät sipoolaisilla maatiloilla auttamassa maatilojen töissä kun niiden normiduunareista iso iosa oli "siellä jossain"!


    • Anonyymi

      Jostain syystä meidän seurassa nuo uudet +50 jalkaiset on Fairlinejä ja Sunseekereitä, eikä Princess merkkisiä.

      AP mieti uudelleen ja vertaa.

      • Anonyymi

        Onko niitä uusia ihan monikossa, vaikkei uusia ole myyty aikoihun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niitä uusia ihan monikossa, vaikkei uusia ole myyty aikoihun?

        No tarkemmin ovat nyt1-3 vuotiaita joita pidän "uusina" loput on sitten vanhoja.

        Tilastoistasi en tiedä, täällä ne kuitenkin on.


    • Anonyymi

      SDP jätä ihmiset rauhAn Jutta Urpilainen,kaksoiskaulaketju metalli,teet Suomeen turhia kalliita vakavia puheluita nettisi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3685
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1353
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1227
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      971
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      12
      844
    6. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      820
    7. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      819
    8. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      807
    9. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      801
    10. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      56
      798
    Aihe