Sopiva rotu etsinnässä, saa ehdottaa!!

Anonyymi-ap

Olen yksin asuva mies ja käyn tällä hetkellä koulua. Minulla on pieni yksiö rivitalo asunto pienellä pihalla, mutta olen hyvin aktiivinen. Koira tulisi siis saamaan päivässä lenkkeilyä 2-3 tuntia. Tai joinain päivänä tunti pyöräilyä. Käyn myös keväästä syksyyn vaellusretkillä 1-7pv pätkissä, joille koira tulisi mukaan. Olen myös hyvin kiinnostunut jäljestyksestä ja etsintäkoira toiminnasta.

Tykkään käydä reissussa ja muutenkin viettää aikaa kavereideni kanssa ja elän hyvin vilkasta elämää. Koira tulisi aina mukaan. Minulla on lapsuudessa ollut koiria, sekarotuinen 50kg koira ja bordercollie. Olen osallistunut aktiivisesti koirien kouluttamiseen ja myös kouluttanut muutama tuttuni koiraa esim hihna käytöksessä ja reaktiivisuudessa. Koiralle on selvä paikka varattu kotonani, mutta en ole päässyt lopputulokseen mikä olisi minulle sopiva rotu. Ehdotukset ja perustelut ovat tervetulleita!

Tässä muutama vaatimus koiralle:
- keskikokoinen tai isohko koira, ei jättirotuja
- aktiivinen ja pysyy mukana minun srjessani
- tulee muiden koirien kanssa pääsääntöisesti toimeen
- pystyy olemaan 8h päivässä yksin koulupäivän ajan
- mielellään sopiva jäljestykseen
- terveys kunnossa (ymmärrän että kaikilla rodulla on omat ongelmansa, mutta ei liian sairasta)
- mieluummin helposti koulutettava entä itsenäinen

16

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minun mielestäni labradorinnoutaja olisi ihan hyvä?

      • Anonyymi

        Ihan varteen otettava vaihtoehto, en vain pidä tämän rodun liiasta ruuan ahneudesta. Moni tuttuni joutuu pitämään lenkillä lapukansa kanssa kuonokoppa, ettei koira syö kaikkea ulostetta ja roskia maasta. Tiedätkö, onko tämä vain koulutusongelma vai lapukan ominaisuus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan varteen otettava vaihtoehto, en vain pidä tämän rodun liiasta ruuan ahneudesta. Moni tuttuni joutuu pitämään lenkillä lapukansa kanssa kuonokoppa, ettei koira syö kaikkea ulostetta ja roskia maasta. Tiedätkö, onko tämä vain koulutusongelma vai lapukan ominaisuus?

        Joo, se on kyllä totta, että rotu on himona ruokaan ja kaikkeen ns "syötävään". Meillä silloin pentuvaiheessa söi ulkona ihan kaiken, mutta sitten vähän koulutimme koiraa, niin nyt ei syö. Niin, paitsi silloin kun koiramme tykkää kuljetella keppejä, niin joskus rupeaa sitä keppiä mässyttämään. Silloin keppi lähtee heti pois. Kyllä koulutuksella tuota himoa voi pienentää, mutta niin, en tiedä voiko tuollaisella rodulla ihan kokonaan, varmaankin silloin vanhempana eivät mässyttele, kun eivät jaksa ja ei ole niin "hullu"! ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, se on kyllä totta, että rotu on himona ruokaan ja kaikkeen ns "syötävään". Meillä silloin pentuvaiheessa söi ulkona ihan kaiken, mutta sitten vähän koulutimme koiraa, niin nyt ei syö. Niin, paitsi silloin kun koiramme tykkää kuljetella keppejä, niin joskus rupeaa sitä keppiä mässyttämään. Silloin keppi lähtee heti pois. Kyllä koulutuksella tuota himoa voi pienentää, mutta niin, en tiedä voiko tuollaisella rodulla ihan kokonaan, varmaankin silloin vanhempana eivät mässyttele, kun eivät jaksa ja ei ole niin "hullu"! ;)

        Okei, no hyvä että se ainakin vähenee! Minulla on siis kahdella tutulla alle 2vuotias lapukka, jokatka ei voi lenkillä olla syömättä kaikkea ylimääräistä ulkona. Entä kuinka paljon eroa on metsästys käyttämisessä lapukassa entä näyttelylinjaisessa. Painossa ja kehonmuodossa ainakin on selvä ero. Voiko näyttelylinjainenkin olla yhtä aktiivinen vaikka on raskaampi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, no hyvä että se ainakin vähenee! Minulla on siis kahdella tutulla alle 2vuotias lapukka, jokatka ei voi lenkillä olla syömättä kaikkea ylimääräistä ulkona. Entä kuinka paljon eroa on metsästys käyttämisessä lapukassa entä näyttelylinjaisessa. Painossa ja kehonmuodossa ainakin on selvä ero. Voiko näyttelylinjainenkin olla yhtä aktiivinen vaikka on raskaampi?

        Joo, no 2-vuotiashan onkin vielä nuori. Meidän koiramme täyttää ensikuussa 3-v. Ja on kyllä huomattu, että oli sillon joku vuosi sitten todella energinen ja leikkisä pakkaus, mutta nyt on rauhoittunut jonkin verran. Nukkuu paljon, mutta tykkää todella paljon ulkoilla ja tuolleen, että kyllä se villeys ja semmoinen leikkisyys hiipuu hiljalleen vuosien aikana, niinkuin jo kerroinkin. :) Niin, ja tosiaan koira lopetti lähes kaiken tuommoisen mässyttämisen ulkona noin vuosi sitten. Pitää vaan olla nopea ja tosi napakka, niin kyllä se sitten ymmärtää ettei saa syödä.
        Meillä on se metsästyslinjainen tai siis se hoikempi muoto. Omasta mielestäni niillä linjoilla ei ole hirveämmin vaikutusta. Ehkä vaan soveltuu siihen näyttelyyn paremmin, luulen vain, ja kun naapurissamme on se näyttelylinjainen, eli raskaampi muoto ja semmoinen, mutta ei poikkea muuten millään tavalla. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, no 2-vuotiashan onkin vielä nuori. Meidän koiramme täyttää ensikuussa 3-v. Ja on kyllä huomattu, että oli sillon joku vuosi sitten todella energinen ja leikkisä pakkaus, mutta nyt on rauhoittunut jonkin verran. Nukkuu paljon, mutta tykkää todella paljon ulkoilla ja tuolleen, että kyllä se villeys ja semmoinen leikkisyys hiipuu hiljalleen vuosien aikana, niinkuin jo kerroinkin. :) Niin, ja tosiaan koira lopetti lähes kaiken tuommoisen mässyttämisen ulkona noin vuosi sitten. Pitää vaan olla nopea ja tosi napakka, niin kyllä se sitten ymmärtää ettei saa syödä.
        Meillä on se metsästyslinjainen tai siis se hoikempi muoto. Omasta mielestäni niillä linjoilla ei ole hirveämmin vaikutusta. Ehkä vaan soveltuu siihen näyttelyyn paremmin, luulen vain, ja kun naapurissamme on se näyttelylinjainen, eli raskaampi muoto ja semmoinen, mutta ei poikkea muuten millään tavalla. :)

        Kun muita neuvoo, niin kannattaa jättää omat mielipiteet huimalla yhdellä oman ja yhdellä naapurin koiran kokemuksella vähemmälle ja keskittyä mieluummin rodun keskiarvoihin.

        Näyttö- ja käyttölinjoissa on keskimäärin hyvinkin selkeä ero paitsi ulkonäössä, myös luonteissa ja vieteissä. Käyttölinjaiset soveltuvat ehdottomasti paremmin harrastaviin koteihin, ja jos idea on hankkia lenkkikaveri, niin silloin vastaavasti valitaan näyttis. Käyttölinjaisissa esimerkiksi tietynlainen herkkyys, jopa arkuus, ja tottakai vietit tuppaavat olemaan sen verran näkyvillä näyttiksiin verrattuna, että missään nimessä ei todellakaan ole tilanne se, etteivät "poikkea muuten millään tavalla".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun muita neuvoo, niin kannattaa jättää omat mielipiteet huimalla yhdellä oman ja yhdellä naapurin koiran kokemuksella vähemmälle ja keskittyä mieluummin rodun keskiarvoihin.

        Näyttö- ja käyttölinjoissa on keskimäärin hyvinkin selkeä ero paitsi ulkonäössä, myös luonteissa ja vieteissä. Käyttölinjaiset soveltuvat ehdottomasti paremmin harrastaviin koteihin, ja jos idea on hankkia lenkkikaveri, niin silloin vastaavasti valitaan näyttis. Käyttölinjaisissa esimerkiksi tietynlainen herkkyys, jopa arkuus, ja tottakai vietit tuppaavat olemaan sen verran näkyvillä näyttiksiin verrattuna, että missään nimessä ei todellakaan ole tilanne se, etteivät "poikkea muuten millään tavalla".

        Niin, se olikin minun mielipide. En minä sanonut, että kyllä se nyt on niin, kun minä näin sanon. Ja tuosta minä en tiennyt, joten okei. Miksi sinä et muuten vastannut aloittajalle tai toisen kysymyksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se olikin minun mielipide. En minä sanonut, että kyllä se nyt on niin, kun minä näin sanon. Ja tuosta minä en tiennyt, joten okei. Miksi sinä et muuten vastannut aloittajalle tai toisen kysymyksiin?

        Et tiennyt omasta rodustasi? Sehän tässä ehkä isoin ongelma onkin. Toiseksi isoin ongelma on, että levittelet höpöhöpöjä henkilölle, joka sinulta neuvoja kelpuuttaa. Aikuisella ihmisellä pitää olla sen verran vastuuntuntoa, että neuvoo muita vasta sitten, kun jotain ihan oikeasti tietää. Labradoriporukoissa puhutaan paljonkin siitä, miten vattumaista on, kun jostain kumman syystä porukalla on sellainen käsitys, että ne sopivat joka Irmalle kaveriksi korttelin ympäri kiertämään, jopa käyttikset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tiennyt omasta rodustasi? Sehän tässä ehkä isoin ongelma onkin. Toiseksi isoin ongelma on, että levittelet höpöhöpöjä henkilölle, joka sinulta neuvoja kelpuuttaa. Aikuisella ihmisellä pitää olla sen verran vastuuntuntoa, että neuvoo muita vasta sitten, kun jotain ihan oikeasti tietää. Labradoriporukoissa puhutaan paljonkin siitä, miten vattumaista on, kun jostain kumman syystä porukalla on sellainen käsitys, että ne sopivat joka Irmalle kaveriksi korttelin ympäri kiertämään, jopa käyttikset.

        Jos et tiennyt, niin olen alaikäinen, mutta nuori.


    • Anonyymi

      "pystyy olemaan 8h päivässä yksin koulupäivän ajan"

      Osta kultakala.

      • Anonyymi

        Ruotsissa on laissa säädetty ettei koira saa olla yksin kotona yli kuutta tuntia. Samoin saisi olla Suomessakin kun näköjään terve järki liian monilta puuttuu 🐕


      • Anonyymi

        Niin, no se on kyllä totta. Ei koiraa voisi jättää niin pitkäksi aikaa, jos ei kävisi vaikka välissä tuntia kotona ja olisi koiran kanssa...
        Terv. se labradorinnoutajaa ehdottanut


    • Anonyymi

      Tulisiko koira mukaan?

    • Anonyymi

      Olisiko selvä paikka huoneensa?

    • Anonyymi

      Oma ruokakuppi ja vesiastia missä sijaitsevat?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe