30-jalkainen yhden hengen pallonkiertovene

Anonyymi-ap

Jos vene rakennettaisiin omien toiveidesi mukaisesti, millaisia ratkaisuja siihen tekisit ?

36

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kukaan ei rakenna sellaista, joten aloitus on yhtä tyhjän kanssa.

      Pienemmillä ja isommilla on pallo kierretty ja niitä saa joko uusina tai käytettyinä.
      Pallonkiertoon lähtijät ovat lähtökohtaisesti sen verran kaheleita, ettei heillä ole pistää miljoonia suunnitteluun, valmistukseen ja varusteisiin jonkun yksittäiskappaleen saamiseksi.

      Se siitä. Seuraava aihe?

    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen avaus.. vaikka reaalielämässä lattapohjalla mennään, niin ehkä tähän tarkoitukseen pitkä eväköli, jopa pitkäkölinen, tolkuttomat laminaattivahvuudet ja veneeseen selvät osastot (laipiot), rungon ympärille kevlar-kuori, keulaan tuplana, läpiviennit minimoitu vesirajan alla, kunnon skegi, systeemipilotti, rullapurjeet (vai jumiutuuko?), sekä normaalit pallonkiertovarusteet kuten vesikone ja tuuliperäsin jne.

      Vahtimakuupaikka lähelle uloskäyntiä (takahytti?), jossa myös monitoiminäytön tiedot nähtävissä. Salongin haluaisin rauhoittaa muulle elämälle kuin sängyksi.

      Avotila suunniteltava niin, että pelastuslautan + grabbagin saa esiin missä tahansa kelissä.

      Harkitsisin sähkömoottoria, ehkä jopa kahta erillistä, ja isohkoa akkupankkia + paljon paneelita kaikkialle. Generaattori varalle ja siihen varaosat tuplana mukaan.

      Koska tässä nyt ei ollut mitään budjettirajaa, niin tilan rajoissa yleisesti ottaen kaikille kriittisille laitteille/varusteille varalaite myös mukaan. Sitten koko veneen testauttaisin mitä tapahtuu kun vene kierrätetään tahallaan ympäri + korjaukset ja vahvistukset testitulosten mukaan

      Siinä nyt jotakin alkuun.

      • Anonyymi

        Ei kai vesikonetta sentään? Yksi hajoava ja sähköä kuluttava laite lisää. Eihän yksin kulkeva kovin kummoista määrää vettä tarvitse, niin helpompi ottaa vain maista mukaan.


    • Anonyymi

      Edellinen heittikin aika hyviä pointteja.

      Toppiriki on myös varmin valinta. Itsellä ainakin suurin huolenaihe liittyisi mastoon ja sen romahtamisen, joten sen verran köyttä ottaisin mukaan, että niillä saa värkättyä jonkinlaisen puomin pystyyn purjeille, mutta eiköhän köyttä jokaisen veneestä löydy sen verran ihan ilman pallonkiertämissuunnitelmiakin. Harvemmin vissiin matka pallon ympäri pysähtyy siihen, että alkaisi vene vuotamaan, ellei sitten kolahda merikontti kylkeen niin, että tulee reikä.

    • Anonyymi

      Sopivaa aihiota odotellessa 'muutamaan' kertaan miettinyt omaa yksin ajettavaa ainakin Karibialle-venettäni. 30 jalkaiset skippasin väkisinkin mukaan kertyvän roinamäärän vuoksi. Lyhyessä veneessä paino tarkoittaa pituuteen suhteetonta uppoumaa, mikä on hitauden synonyymi. Oma valintani on joku puoli-ilmaisista maailmalta löytyvistä 50 jalkaisista yli 20 vuotta vanhoista IOR-kilpureista.

      Keulaan kaksi vesitiivistä laipiota, joista etummainen umpinainen ja seuraava varastotilaa vesitiiviin luukun takana. Maston takaa rälläkällä kansirakenne mäkeen avotilaan saakka, ja tilalle korkeahko pitkä deck-salon, joka jatkuu HT-katteena ratin taakse asti. Korotetun lattian alle jää kunnolliset tankki- ja varastotilat. Kallein muutos on hiilikuituinen kutteritakila rullapurjeilla. Työläin vanhan kölin poisto ja uuden pidemmän 2m syväyksisen torpedokölin asennus. Harkitsen myös tandemkölejä ja tuplaruoreja korkeilla skegeillä, mutta todennäköisesti liian kalliit. Apukoneet sähköisiä, koko katto aurinkopaneeleita ja pilssillinen lithiumakkuja. Erilliset vessa ja suihkutila, kunnollinen verstastila, avotilan alle autotalliin kovapohjainen dingi. Manuaalivinssit, sähköinen automaattiohjaus. Max. 150k€

      • Anonyymi

        Mutta
        toisaalta luulen, että veneeni on
        rakenteellisesti koko tämän flii-
        tin vahvin, ja olen tehnyt eniten
        valmisteluja juuri sen eteen, et-
        tä vene olisi mahdollisimman tur-
        vallinen ja kestäisi mahdollisissa
        ääriolosuhteissa.


      • Anonyymi

        Ja sitten heräsit ja lähdit tankkaamaan Skodasi ABC:lle.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten heräsit ja lähdit tankkaamaan Skodasi ABC:lle.....

        Siinäpä oli kaverille positiivinen vastaus.
        Haiskahtaa jonkin verran kateellisen kommentilta. Ei kai se sinulta ole pois, jos joku tuollaisia suunnittelee.
        Sitten se tärkein, mistä me tiedämme mitkä edellytykset tuolla kaverilla on toteuttaa nuo haaveensa.
        Jos meillä ei ole mitään fiksua sanottavaa, niin jätetään ainakin tuollaiset muutaman sanan heitot kirjoittamatta.


    • Anonyymi

      Entäs djonkkiriki, jota pystyy säätämään luukusta käsin?
      https://www.youtube.com/watch?v=xLMROWo1dbY
      tropiiikkia varten lämpöeristyksen ei tarvitse olla kummoinen, voisi olla fiksuinta laittaa kylkeen velcroilla kiinni.

      • Anonyymi

        Kohta pääsee varmaan purjehtimaan pohjoisnavan kautta jos sulaminen jatkuu. Jokin purjehduskisa mahdollisimman läheltä napoja voisi olla kiintoisa. Purjehtijoissa on näitä oman tien kulkijoita, joita korkeat leveysasteet N tai S selvästi kiehtovat.
        https://www.youtube.com/watch?v=aVBCgg3z_hs


    • Anonyymi

      En ole purjehtija, mutta kun olen Artemiksen matkaa seurannut, on tullut selväksi, että tuurilla on valtava vaikutus. Sikäli veneen nopeuden arvo pienenee. Mitä sitä nopealla veneellä tekee, jos ei tuule.

    • Anonyymi

      Nopeammalla veneellä on aina helpompi pysyä noiden säävyöhykkeiden kyydissä mukana. Hitaalla veneellä et pysy, ja siksi jäät useammin pläkään lillumaan.

      • Anonyymi

        Nonhan se menee. Täällä itämerellä asiaan ei niin kiinnitä huomiota, mutta pitkillä avomeripätkillä nopeudella on valtava merkitys. Artemis taitaa pystyä parhaimmillaan kutakuinkin 5-5,5 solmun keskinopeuksiin, joka tekee vuorokaudessa 125 mailia.

        Jos keskinopeuden tuplaa, niin vuorokausimatka onkin 265 mailia, ja jokainen voi sääkartoista katsella, paljonko tuolla 140 mailin erotuksella on merkitystä. Se on avomerelläkin valtava matka ja aika usein erottaa hyvissä tuulissa purjehtijat tyyneen juuttuneista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nonhan se menee. Täällä itämerellä asiaan ei niin kiinnitä huomiota, mutta pitkillä avomeripätkillä nopeudella on valtava merkitys. Artemis taitaa pystyä parhaimmillaan kutakuinkin 5-5,5 solmun keskinopeuksiin, joka tekee vuorokaudessa 125 mailia.

        Jos keskinopeuden tuplaa, niin vuorokausimatka onkin 265 mailia, ja jokainen voi sääkartoista katsella, paljonko tuolla 140 mailin erotuksella on merkitystä. Se on avomerelläkin valtava matka ja aika usein erottaa hyvissä tuulissa purjehtijat tyyneen juuttuneista.

        Millä taviksen purjeveneellä keskinopeus on 10-11 solmua? SIIS KESKINOPEUS?

        Tuulijärjestelmät ovat valtamerillä niin isoja, ettei niiden kyydissä pysy millään purjealuksella.
        Kun tuuli kääntyy tai katoaa, siinä ei mitään keskinopeutta kulkeva vene kulje yhtään mihinkään.
        Yksinpurjehtija millään kilpaveneellä pysty purjehtimaan 20 solmun huippuja muutenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä taviksen purjeveneellä keskinopeus on 10-11 solmua? SIIS KESKINOPEUS?

        Tuulijärjestelmät ovat valtamerillä niin isoja, ettei niiden kyydissä pysy millään purjealuksella.
        Kun tuuli kääntyy tai katoaa, siinä ei mitään keskinopeutta kulkeva vene kulje yhtään mihinkään.
        Yksinpurjehtija millään kilpaveneellä pysty purjehtimaan 20 solmun huippuja muutenkaan.

        "Yksinpurjehtija millään kilpaveneellä pysty purjehtimaan 20 solmun huippuja muutenkaan."
        Höpsistä.
        https://www.sailingworld.com/francois-gabart-sets-new-round-world-record/
        Keskivauhti 42 päivän 16 tunnin 40 minuutin ja 35 sekunnin pallonkierrossa oli yli 27 solmua, keskivauhti 24 tunnin aikana enimmillään yli 35 solmua, huiput tietysti selvästi enemmän. Nämä kaikki yksin purjehtinut François Gabart sai aikaa samalla pallonkierron ennätyspurjehduksellaan vuonna 2017.
        Vaivaiset 20 solmun huiput nyt onnistuu tuollaisella kalustolla lähes milloin tahansa, paitsi siinä tyynessä josta jaksat jauhaa.

        Mikään tästä ei tietenkään liity TAVIKSEN purjeveneeseen yhtään mitenkään, kuten ei lainattu kommenttisikaan. Eikä muuten liity viestiketjun aiheeseenkaan, mutta pakkohan jonkun on oikaista tuollainen tahallinen valehtelu kyseisestä aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yksinpurjehtija millään kilpaveneellä pysty purjehtimaan 20 solmun huippuja muutenkaan."
        Höpsistä.
        https://www.sailingworld.com/francois-gabart-sets-new-round-world-record/
        Keskivauhti 42 päivän 16 tunnin 40 minuutin ja 35 sekunnin pallonkierrossa oli yli 27 solmua, keskivauhti 24 tunnin aikana enimmillään yli 35 solmua, huiput tietysti selvästi enemmän. Nämä kaikki yksin purjehtinut François Gabart sai aikaa samalla pallonkierron ennätyspurjehduksellaan vuonna 2017.
        Vaivaiset 20 solmun huiput nyt onnistuu tuollaisella kalustolla lähes milloin tahansa, paitsi siinä tyynessä josta jaksat jauhaa.

        Mikään tästä ei tietenkään liity TAVIKSEN purjeveneeseen yhtään mitenkään, kuten ei lainattu kommenttisikaan. Eikä muuten liity viestiketjun aiheeseenkaan, mutta pakkohan jonkun on oikaista tuollainen tahallinen valehtelu kyseisestä aiheesta.

        Taviksen purjevene pallonkiertoon ei kulje 20 kn. Joku sponsorifyrkalla ennätystehtaileva ranskalainen ei ole 30-jalkaisella pallonkiertoon lähdössä.

        Luetun ymmärtämisen lyhyt oppimäärä tekisi joillekin terää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taviksen purjevene pallonkiertoon ei kulje 20 kn. Joku sponsorifyrkalla ennätystehtaileva ranskalainen ei ole 30-jalkaisella pallonkiertoon lähdössä.

        Luetun ymmärtämisen lyhyt oppimäärä tekisi joillekin terää.

        Tästä voit harjoitella ihan itse peräänkuuluttamaasi luetunymmärtämistä:
        "Mikään tästä ei tietenkään liity TAVIKSEN purjeveneeseen yhtään mitenkään, kuten ei lainattu kommenttisikaan. Eikä muuten liity viestiketjun aiheeseenkaan, mutta pakkohan jonkun on oikaista tuollainen tahallinen valehtelu kyseisestä aiheesta."


    • Anonyymi

      Se on tietenkin selvää, että suurempi vene on nopeampi, mutta nämä säärintamien mukaan ja pakoon ehtimiset ovat löysää puhetta. Tuurista se riippuu.

      Siksi pallonkierrossa suurempaa venettä ei voi perustella nopeudella. Ylityksiä on harvoin, eikä pienemmällä veneellä jää suuremmasta jälkeen välttämättä kuin joitain vuorokausia, enintään viikon pari. Eihän tuollaisilla aikamäärillä ole mitään merkitystä kokonaisuudessa.

    • Anonyymi

      Siinä missä itsellenikin, voisi uusi pikku Bestevaer 36 olla myös aloittajan unelmavene. Edellytyksenä tietysti ettei vaivainen 6 jalan ylitys pituudessa pallonkiertoa haittaa.

    • Anonyymi

      Ihan fiksun näköinen laitos, jossa tiloihin ei ole tungettu liikaa. Vaan tuo pinnaohjaus pistää vähän vastaan, mutta vielä enemmän häiritsee sähkömoottori. Seikkailuveneeseen ei sähkömoottori kuulu. Aivan älytön idea. Eikö nostokölikään nappaa, koska tahdon merikelpoisen veneen.

      Joten ei tuosta sitten loppuen lopuksi hyvästä ideasta huolimatta jää käteen kuin tuo tilaratkaisu ja rungon materiaali.

      https://www.youtube.com/watch?v=HeaXGEHD5rg
      https://a.storyblok.com/f/124081/x/39816c31eb/jan2023_bv36_brochure.pdf

    • Anonyymi

      No jaa, nyt kun tarkemmin peedeeäffää silmäilin, niin sähkömoottorin ja 43 kilowattitunnin akkujen tueksi tulee range extender eli genu. Liesikin on induktioliesi ja uuni sähköuuni.

      Ehkä tuo on sitten nykyaikaa. tulevatkohan nuo akut pohjalle vakauttamaan nostoköliratkaisua, vai taittoko tuo on?

    • Anonyymi

      Myös 36 jalkainen Bestevaer tehdään räätälöitynä asiakkaan toiveet täyttäen. Voit valita lompakon paksuuden mukaan kiinteän tai taittokölin, hybridin tai dieselin jne...

    • Anonyymi

      Miten herkkä nosto- tai taittoköli on vahingoittumaan, jos sen ajaa pohjaan, kun se on nostettu?

      • Anonyymi

        Hollannikkaat rakentavat noita vattimerelle, veneellähän voi vuorovedesialueella olla veden loitessa kuivilla.


      • Anonyymi

        Täh? Itselläni on laitaköli enkä aina vaivaudu erikseen nostelemaan sitä ylös. Tuttuun rantaan purjehtiessa se nousee ihan automaagisesti. Tosin se saattaa kulua hieman reunastaan mutta siihen voipi sitten laminoida lisää kulutuspintaa. Säätö kahvaa kääntämällä, ei mitään nosto- ja laskuköysihifistelyjä, jotka voisivat mennä sotkuun.


    • Anonyymi

      Ei onnistu 30 jalkaiseen, toiseksi 30 jalkaa on kovin lyhyt valtameri aaltoihin, tulee riski kuperkeikkoihin jo kohtuu aallokossa, myötäisillä neljäneksillä...

      • Anonyymi

        6,5 metrin veneillä kilpaillaankin valtamerillä yksin purjehtien ihan säännöllisesti, moniko niistä tekee pelkäämäsi kuperkeikan edes kilpaillessaan täysillä?
        Kun venettä kilpailemisen sijasta krusailee, muuttuu se vaan turvallisemmaksi kuperkeikkojen riskitason suhteen, ja vielä lisää kun pituutta tuleekin veneeseen 30 jalkaa.
        Järkevällä suunnittelulla 30 jalkaa ei ole yksinpurjehtijan veneeseen yhtään minkäänlainen ongelma lyhyyden perusteella, kun kyse on kruisailusta ja oletetaan kipparinkin navigoivan venettään sen mukaisesti. Ei siis hakeuduta mihinkään myrskyihin, ei trooppisiin hirmumyrskyihin eikä eteläisen 50 leveysasteen eteläpuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6,5 metrin veneillä kilpaillaankin valtamerillä yksin purjehtien ihan säännöllisesti, moniko niistä tekee pelkäämäsi kuperkeikan edes kilpaillessaan täysillä?
        Kun venettä kilpailemisen sijasta krusailee, muuttuu se vaan turvallisemmaksi kuperkeikkojen riskitason suhteen, ja vielä lisää kun pituutta tuleekin veneeseen 30 jalkaa.
        Järkevällä suunnittelulla 30 jalkaa ei ole yksinpurjehtijan veneeseen yhtään minkäänlainen ongelma lyhyyden perusteella, kun kyse on kruisailusta ja oletetaan kipparinkin navigoivan venettään sen mukaisesti. Ei siis hakeuduta mihinkään myrskyihin, ei trooppisiin hirmumyrskyihin eikä eteläisen 50 leveysasteen eteläpuolelle.

        Kommenttin perustuu omaan veneilyyn LWL 37,4 jalkaisella. Asun ja matkaan noin 6-7 kuukautta vuodessa Pohjois Euroopan alueilla ja todennut sen olevan kooltaan jees. Mukaan mahtuu tarvittavat pitkänmatkan vaatimat asiat ihan vaatetuksista talvi, kevät, kesä, syksy osin samoja. Riittävästi sitä sun tätä, mitä tarvitsee aina silloin tällöin, varaosia ja tietysti perus kuiva ruoka koko kaudeksi, ei jaksa raahata kuin tuore tavarat matkalla.

        Vesikone olisi pakoillinen varuste, nyt pärjätty ilman, mutta parin viikon välein saatava vettä.

        En pysty kuvittelemaan itseäni enää 30 jalan veneeseen ja kyllä tuo 10 jalkaa antaa hieman lisää merikelpoisuutta, mutta pieni se on sekin.

        Joo, kyllä on soudettukin Atlannin yli ☺️😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttin perustuu omaan veneilyyn LWL 37,4 jalkaisella. Asun ja matkaan noin 6-7 kuukautta vuodessa Pohjois Euroopan alueilla ja todennut sen olevan kooltaan jees. Mukaan mahtuu tarvittavat pitkänmatkan vaatimat asiat ihan vaatetuksista talvi, kevät, kesä, syksy osin samoja. Riittävästi sitä sun tätä, mitä tarvitsee aina silloin tällöin, varaosia ja tietysti perus kuiva ruoka koko kaudeksi, ei jaksa raahata kuin tuore tavarat matkalla.

        Vesikone olisi pakoillinen varuste, nyt pärjätty ilman, mutta parin viikon välein saatava vettä.

        En pysty kuvittelemaan itseäni enää 30 jalan veneeseen ja kyllä tuo 10 jalkaa antaa hieman lisää merikelpoisuutta, mutta pieni se on sekin.

        Joo, kyllä on soudettukin Atlannin yli ☺️😂

        Ymmärrätkö mitä eroa on sellaisten 30 jalkaisten purjeveneiden välillä, joista toinen on suunniteltu ja rakennettu yhden hengen pallonkiertoon, ja toinen on valmiina ostettu sarjatuotantovene?
        Kommentistasi päätellen et todellakaan ymmärrä, vaan aloituksesta huolimatta vertaat omaa venettäsi 30 jalkaiseen sarjatuotantoveneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätkö mitä eroa on sellaisten 30 jalkaisten purjeveneiden välillä, joista toinen on suunniteltu ja rakennettu yhden hengen pallonkiertoon, ja toinen on valmiina ostettu sarjatuotantovene?
        Kommentistasi päätellen et todellakaan ymmärrä, vaan aloituksesta huolimatta vertaat omaa venettäsi 30 jalkaiseen sarjatuotantoveneeseen.

        No siinäpä sitten rakenelet sellaisen 30 jalkaisen, eipä ole minulta pois. Tsemppiä projektiin.


    • Anonyymi

      Kun nyt ensin kierrät Korkeasaaren niin palataan asiaan.

      • Anonyymi

        Voi olla, että on pakotettu rantautumaan kesken kierron. Silloin tietysti putoaa Simiiformes-luokkaan.


    • Anonyymi

      Mites aseistuspuoli? Merillä voi kohdata myös rikollisia ja merirosvoja

      • Anonyymi

        Terve järki, teräsvene, tutka, valonvahvistin, jalkajousi, flare gun.

        Noilla lupavapailla varusteilla pärjää e-amerikan ja p-afrikan rannikoilla jo ihan hyvin.


    • Anonyymi

      Hommaat ennen lähtöä Hivin ja ebolan itsellesi niin muuta aseistusta ei tarvita.

      Tavallinen hätärakettikin on vittumainen ase pän näköä ammuttuna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6264
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3232
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2546
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2188
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1788
    6. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1686
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1470
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

      Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      225
      1403
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1382
    10. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      30
      1341
    Aihe