Johnson nykii

mä vain

Elikkä ongelma on seuraavanlainen: Käännettäessä kaasu täysille moottori menee vähän aikaa hyvin, mutta noin 5 sekunnin jälkeen alkaa pätkimään ja pätkiminen tasoittuu kun kaasua kääntää pienemmälle. Viittaa minusta bensansaanti ongelmaan, mutta bensapumppu ainakin tuotaa riittävästi. Moottori siis on Johnson 50 VRO.

34

8805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nulikka

      Kyllä noi johnssonit tuntuu nykivän aika useinkin. Minkäs teet!!? Tsekkaa nyt kalvo bensapumpusta, Kaasarin/kaasarien puhdistus, sytytysboxi, tankin korvausilma auki, vanhat bensat, paskaa tankissa. Kaikki mahdollista johnssonissa!!!!!!

      • Pölhis

        Mahdollista?
        Mikä moottori on niin hyvä ettei ole lainkaan ongelmia?
        Ei ainakaan Mariner tai Yammu! -parhaiten meillä on toiminut vanha omc-romu (jonka aika valitettavasti jätti RIP)
        Mutta katsopa tulppia näkyykö niissä vettä -saattaisi olla falskaava kansipahvi -muuten voi seurata noita nulikan neuvoja


      • Hahahahah!!!!!!!!!!!

        Siellä taas yks "asiantuntija":)
        Missä vika, kun minun Johnsson lähtee kertanykäisyllä käyntiin talvenkin jälkeen, ja kulkee niin maan perusteellisesti , että saa tulla jamahat viivalle, jos ei nolota jälkeen jääminen ?


    • Kapu

      Mulla on 20 heppanen jönssoni joka teki tuota samaa viimekesänä. b-pumpun kalvo vaihdettiin, kaasari purettiin ja kasattiin uudelleen eikä niissä ollut vikaa/paskaa. Kone kävi myös huollossa asiantuntevassa liikkeessä, eikä vieläkään vikaa löytynyt.
      Vaihtoehtojen vähetessä/v-käyrän noustessa tuli mieleen kurkata bensatankkiin ja sielläpä oli tuo bensantuloputki hapertunut vaihtokuntoon. Tämän jälkeen kaikki toimi hyvin. Mainittakoon että kyseessä on siis tuo Bilteman 32l muovinen bensatankki.
      JÄLLEEN 1 ESIMERKKI SIITÄ ETTÄ ÄLÄ OSTA BILTEMASTA MITÄÄN.

      • HOj

        Jos käynnistyy ok ja tyhjäkäynti toimii nykimättä niin bensan tulossa ongelma. -> joku roska bensapumpussa tai kaasarissa tai sitten vain bensansuodatin & vedenerotin vaihtoon tai puhtaaksi.
        Noilla on itsellä korjautunut. (kun vaan tajusin että vedenerotin on tukossa eikä auttanut vaihtaa bensansuodatinta pelkästään)


      • evi 50 hp

        saapertu. Sama vika!


    • OMC

      Moottorin lämpöanturi on tyyppivika 90-luvun OMC:n (Evinrude & Johnson) perämoottoreissa. Uudempiin on vaihdettu pari astetta "kuumempi" anturi.
      (Normaalisti ylikuumenemis tilanteessa alkaa "piipitys" ja kierrokset putoaa n. 2000 rpm:ään, mutta tässä anturi viassa kierrokset vaihtelee todella voimakkaasti n. 2000-6000 rpm.)

      Anturi sijaitsee kannen yläosassa. Se on valettu reikään ja siihen menee ruskea johto.
      Anturin voi testata ottamalla johdossa olevan "apico"-liittimen irti ja ajamalla täydellä kaasulla. (Pätkintää ei pitäisi enää ilmetä.)

      • Anonyymi

        Aikaa on kukunut, mutta löytyinö vian aiheuttaja? Minulla sama vika 90 v4 2005 Johnsonissa, eli tyhjäkäynti toimii ok. Samoin kun kierrokset alle 2000 kierrosta. Mutta sen ylitettyään kierrokset vaeltelevat juuri kirjoittamallasi tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikaa on kukunut, mutta löytyinö vian aiheuttaja? Minulla sama vika 90 v4 2005 Johnsonissa, eli tyhjäkäynti toimii ok. Samoin kun kierrokset alle 2000 kierrosta. Mutta sen ylitettyään kierrokset vaeltelevat juuri kirjoittamallasi tavalla.

        Tulisipa nyt tuo alkuperäinen kysyjä tänne kertomaan missä vika oli.

        On todella harvinaista, että joku vaivautuu sen tekemään - sellaisen tapauksen olen kyllä täällä nähnyt.


    • Maatto? Ne karistaa pultteja irti, kuten Ladat aikanaan.... Muuten pomminvarma
      .

      • jussipussi

        sama vika!
        Korjatkaa nyt joku. Ja minulle varma vihje...niin palkkoita tulee


      • Varma vihje
        jussipussi kirjoitti:

        sama vika!
        Korjatkaa nyt joku. Ja minulle varma vihje...niin palkkoita tulee

        Kato, että pussi on ehjä, ettei jussi putoo järveen..


    • jussipussi

      Pussi on kunnossa! Ja osaan uida.

      • jussipussi

        Jussipussin evikka pelaa kuin UUTENA! Kiitos OMC:lle! Pistin uudet tulpat, siis ensiasennus merkkiä (Champion). Otin OMC:n vihjaaman liittimen irti... Kyllä kulkee taas. Kauniisti vetää aina 6200 rpm saakka.


      • Just niin
        jussipussi kirjoitti:

        Jussipussin evikka pelaa kuin UUTENA! Kiitos OMC:lle! Pistin uudet tulpat, siis ensiasennus merkkiä (Champion). Otin OMC:n vihjaaman liittimen irti... Kyllä kulkee taas. Kauniisti vetää aina 6200 rpm saakka.

        Kierroksia sille pitää antaa, ja kyllä kulkee. Mutta jos ajat niillä kierroksilla, lisää pikkusen ylimääräistä öljyä. Minä ulvotin aikoinaan Evaria yhden prosentin seoksella yli kuutta tuhatta , niin aina ajon jälkeen kuului vieno kihinä, joka parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen loppui, kun sai laakereille riittävästi öljyä.

        ja kovan ajon jälkeen anna käydä tyhjäkäyntiä, että lämmöt ja öljyt tasaantuu joka paikkaan. On muuten hienoja koneita !

        Paljonko sulla kulkee, kun noinkin ulvaisee, ja minkä kokoinen kone sulla on ?


    • APAATTINEN

      Onkos tällä saitilla vielä toimintaa. 2000-mallin Johnson 50 vro.sta olis kyseltävää. VRO poistettu käytöstä tosin. Käyntiin lähtee hyvin. Käy tyhjäkäyntiä hienosti, samoin pienillä kierroksilla. Sitten kun lisää kaasua, alkaa röpellys ja pätkiminen. Lämpöanturi kokeiltu, toimii. maadotukset pitäis olla kunnossa, bensaakin antaa, uutta sellaista, tosin suodatin tyhjenee välillä melkein tyhjäksi??? Kaasarit putsattu, yks murtunut letku vaihettu. Ylimmäisen tulpanhatun kun irrottaa, ei ihmeemmin vaikuta käyntiin, alimmaisen, niin heti sammuu kone???? Tulppavika????jotain muuta???

      • vropoisto.ongelma

        Ehkä pätkiminen johtuu siittä, että VRO on poistettu käytöstä. Vanhemmissa -80-90 luvun vro koneissa saattoi olla ongelmia tuorevoitelun kanssa, mutta uudemmissa VRO:n pitäisi kyllä toimia moitteetta.


      • APAATTINEN

        Ei ole edes säiliötä enää. Ostaessa oli tuollainen. Öljyn johdot poikkastu ja tulpattu...en tiedä onko muuta tehty??? Pitänee etsiä joku korjaamo, ei riitä taito ja hermo itellä enää....


      • vropoisto.ongelma
        APAATTINEN kirjoitti:

        Ei ole edes säiliötä enää. Ostaessa oli tuollainen. Öljyn johdot poikkastu ja tulpattu...en tiedä onko muuta tehty??? Pitänee etsiä joku korjaamo, ei riitä taito ja hermo itellä enää....

        Onko se vro pumppu kuitenki vielä koneessa.? Eli vro pumppaa pelkän bensan kaasariin, vai onko sinne vaihettu erillinen bensapumppu.

        Jos vro toimii pelkkänä bensapumppuna, saattaa se imeä tulpatun öljyletkun kautta ilmaa sisäänsä. Tai sitten se vaihdettu bensapumppu on "alimittainen" koneelle, eli ei jaksa syöttää tarpeeksi ainetta kaasuttimeen.


      • vropoisto.ongelma

        ..Tai siis,, pumppaa bensa-öljyseoksen kaasariin... Sekin voi olla syy pätkimiseen, että jos sinne on vaihdettu erillinen bensapumppu, joka ei ole tarkoitettu 2-tahtivehkeisiin, niin seosbensa saattaa tukkia bensapumpun kalvot yms...


      • APAATTINEN

        VRO-pumppu on ja öljyletku katkaistu sekä tulpattu kaasarin päästä. Pultti joka kiristetty vielä kiistimellä. Tänään huomasin seurata bensan kulkua...imaisee nopeesti suodattimen tyhjäksi. Letku kokolailla varmasti ehjä. Olisko mahdollisesti syytä kokeilla suuempihalkaisijaista letkua``


    • Käytännössä

      Paaliin.

    • TarkistaLääkitys

      Lopeta jo tuo typerä spämmäys jokaiseen perämoottoriaiheeseen. Täällä kuitenkin yritetään antaa fiksujakin vastauksia. Jos sulla ei ole muuta antaa auheeseen kuin "käytänössä paaliin" niin pidä tämä tyhmyytesi ihan omana tietonasi. Kiitos!

      • APAATTINEN

        Käytännössä voit vetää ittes paaliin, apina


      • vropoisto.ongelma
        APAATTINEN kirjoitti:

        Käytännössä voit vetää ittes paaliin, apina

        Nimimerkin "TarkistaLääkitys" kommentti oli vissiin tarkoitettu tuolle "käytännössä paaliin" spämmärille , eikä aloittajalle.


      • APAATTINEN
        vropoisto.ongelma kirjoitti:

        Nimimerkin "TarkistaLääkitys" kommentti oli vissiin tarkoitettu tuolle "käytännössä paaliin" spämmärille , eikä aloittajalle.

        Sille minäkin. Kaikki kun ei oo syntyny kultalusikka suussa. Eikä oikee satu uus kone tohon entisteltyyn risteilijään. Mut ajelkaa vaan pienipippelit muskeleilla ja uusilla koneilla.


    • Paaliin-herrasmieshän on täysin oikeassa vaikka se teitä vituttaakin köyhät. Vanhat romut paaliin ja uutta tilalle. Ja vaihto taas ennen kuin takuu umpeutuu. Ei tarvitse ruikuttaa.

      • APAATTINEN

        Vaan nyt tuo jotenkin pelaa ja kokeilemaa kunhan kesä tulee. Pihassa ottaa 7000 kierrosta eikä kaasu lähelläkää tapissa. Saa nähä jaksaako vedessä potkutella. Ja tietenkin oikee öljysellä Bensalla että 4-tahtisia naurattaa.


      • MuistaSitten

        Ottaa airot mukaan, että voit soutaa takaisin..


      • APAATTINEN

        Sitä varten on meripelastus ja veronmaksajat. Kiitos siitäkin :)


    • Juorumerkki

      Oletko katsonut että juorureikä virtsaa kusta terävän voimakkaasti?
      Pitää tulla kirkas, voimakkaan puhdas kädenlämpöinen juoruvirtsa reijästä.
      Jos ei tule sinun imbeler on loppuunkulunut ja aiheuttaa ylilämpöpätkimistä.
      Pitää olla voimakas kusivesi, jos tippaisemalla ruikkii virtsaa kuin vaivaisukko
      niin kyllä se viittaa pumpun kulumiseen.

    • Anonyymi

      Moi. Mulla 115 ficht evikka ,nykii kiihdytettäessä ja tietyillä kierrosalueilla.
      Tulpat on kaikki tasaisen mustia ja männänpuolelta kiiltävän märkiä.
      Onko öljyn syötölle olemassa säätöä ?
      Vika on ilmennyt pidemmän seisonnan jälkeen, nyt olen vaihtanut tuorevoiteluöljyt ja tulpat. Voisiko imuläpät aiheuttaa tämmösen seos ongelman .
      Tossa ekun lisänä on kondensaattori , mikähän virka sillä on ( eikö näissä ole suorasytys). T Jan

    • Anonyymi

      Kampiakselin stefat luultavasti vuotaa itselläni 20 2t jonson sama vika itse vaihdoin ei ollu vaikea

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe